Spelen met gewichten, racers op dieet

Gestart door sloggerke, 16 februari 2009 - 12:22:08

« vorige - volgende »

Jasper

Je leest hem verkeert, een paar liter brandstof scheelt al 3 tienden. Als je jezelf 4 rondjes lichter kwalificeert, heb je al een aanzienlijk voordeel, en dat gaat ook maar om een paar kilogram...

F_A_Diaz

Dat bedoel ik inderdaad, leek mij wel duidelijk zoals ik het er neerzette maar voor de duidelijkheid:

Wanneer je dus bijvoorbeeld 3 kg extra brandstof hebt dan scheelt dat PER RONDJE ongeveer 0.3 tiende. Dat geeft dus wel het belang van kg's aan in de Formule 1.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 09:51:34
Dat bedoel ik inderdaad, leek mij wel duidelijk zoals ik het er neerzette maar voor de duidelijkheid:

Wanneer je dus bijvoorbeeld 3 kg extra brandstof hebt dan scheelt dat PER RONDJE ongeveer 0.3 tiende. Dat geeft dus wel het belang van kg's aan in de Formule 1.
0.3 tiende is 3 honderdste, dat lijkt me niet zoveel...volgens mij was het altijd (volgende ene Mol) 3 tiende per 10 kg brandstof... maar k moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal 100% zeker weet..

scho0634


F_A_Diaz

 :D

Bedoel uiteraard 3 tiende of 0.3 seconde....  :-X
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: NDCGN op 27 februari 2009 - 12:05:53
Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 09:51:34
Dat bedoel ik inderdaad, leek mij wel duidelijk zoals ik het er neerzette maar voor de duidelijkheid:

Wanneer je dus bijvoorbeeld 3 kg extra brandstof hebt dan scheelt dat PER RONDJE ongeveer 0.3 tiende. Dat geeft dus wel het belang van kg's aan in de Formule 1.
0.3 tiende is 3 honderdste, dat lijkt me niet zoveel...volgens mij was het altijd (volgende ene Mol) 3 tiende per 10 kg brandstof... maar k moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal 100% zeker weet..

Voor zover ik weet was het ongeveer een tiende per kg brandstof.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 13:38:13
Citaat van: NDCGN op 27 februari 2009 - 12:05:53
Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 09:51:34
Dat bedoel ik inderdaad, leek mij wel duidelijk zoals ik het er neerzette maar voor de duidelijkheid:

Wanneer je dus bijvoorbeeld 3 kg extra brandstof hebt dan scheelt dat PER RONDJE ongeveer 0.3 tiende. Dat geeft dus wel het belang van kg's aan in de Formule 1.
0.3 tiende is 3 honderdste, dat lijkt me niet zoveel...volgens mij was het altijd (volgende ene Mol) 3 tiende per 10 kg brandstof... maar k moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal 100% zeker weet..

Voor zover ik weet was het ongeveer een tiende per kg brandstof.
Daar geloof ik niet in. Dat zou dan met 70l een verschil van 7 seconden maken tussen het begin en het einde van een stint, terwijl dat dacht ik toch niet zo groot was, eerder de helft lijkt me.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Folkert

#37
Citaat van: Ferrari 2009 op 27 februari 2009 - 14:01:04
Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 13:38:13
Citaat van: NDCGN op 27 februari 2009 - 12:05:53
Citaat van: F_A_Diaz op 27 februari 2009 - 09:51:34
Dat bedoel ik inderdaad, leek mij wel duidelijk zoals ik het er neerzette maar voor de duidelijkheid:

Wanneer je dus bijvoorbeeld 3 kg extra brandstof hebt dan scheelt dat PER RONDJE ongeveer 0.3 tiende. Dat geeft dus wel het belang van kg's aan in de Formule 1.
0.3 tiende is 3 honderdste, dat lijkt me niet zoveel...volgens mij was het altijd (volgende ene Mol) 3 tiende per 10 kg brandstof... maar k moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal 100% zeker weet..

Daar geloof ik niet in. Dat zou dan met 70l een verschil van 7 seconden maken tussen het begin en het einde van een stint, terwijl dat dacht ik toch niet zo groot was, eerder de helft lijkt me.
Of bij kwalificatie zou dat op 1 ronde volgens mij dan al een seconde zijn en kan je maar 4 rondjes langer door rijden. (dacht dat brandstof verbruik iets van 2 a 3 l  of KG per rondje was ofzo. )
Volgens mij is het inderdaad iets van 3 a 4 tiende per 10 liter of kg benzine.
Voor zover ik weet was het ongeveer een tiende per kg brandstof.



(post hem ff op nieuw, ging vorige keer wat fout.)
Trotse vader van Rosalie(L)

F_A_Diaz

Citaat van: Ferrari 2009 op 27 februari 2009 - 14:01:04Daar geloof ik niet in. Dat zou dan met 70l een verschil van 7 seconden maken tussen het begin en het einde van een stint, terwijl dat dacht ik toch niet zo groot was, eerder de helft lijkt me.

Hoe bereken je dat dat dan? Ik kom ergens anders op uit. 70 x 0.7 = 49 x 0.1 = 4,9 seconden. Als over een gehele race twee stops al uit kunnen dan is dat toch niet zo vreemd?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Citaat van: F_A_Diaz op 02 maart 2009 - 10:09:44
Citaat van: Ferrari 2009 op 27 februari 2009 - 14:01:04Daar geloof ik niet in. Dat zou dan met 70l een verschil van 7 seconden maken tussen het begin en het einde van een stint, terwijl dat dacht ik toch niet zo groot was, eerder de helft lijkt me.

Hoe bereken je dat dat dan? Ik kom ergens anders op uit. 70 x 0.7 = 49 x 0.1 = 4,9 seconden. Als over een gehele race twee stops al uit kunnen dan is dat toch niet zo vreemd?
Ik had per liter 1 tiende gerekend, mijn excuses. Maar 4,9 seconden blijven me toch veel lijken, niet? Ik denk dat 4 seconden toch zowat de max is, maar kan er uiteraard naast zitten. Is alweer vanaf oktober geleden dat ik die dingen heb gezien, maar ik dacht dat het gemiddeld rond de 3 seconden lag.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 02 maart 2009 - 10:09:44
Citaat van: Ferrari 2009 op 27 februari 2009 - 14:01:04Daar geloof ik niet in. Dat zou dan met 70l een verschil van 7 seconden maken tussen het begin en het einde van een stint, terwijl dat dacht ik toch niet zo groot was, eerder de helft lijkt me.

Hoe bereken je dat dat dan? Ik kom ergens anders op uit. 70 x 0.7 = 49 x 0.1 = 4,9 seconden. Als over een gehele race twee stops al uit kunnen dan is dat toch niet zo vreemd?
da's veels teveel.. volgens mij is het amper2 seconden..... 2 stops is ook vooral de regel vanwege de kwalificatie opzet.. rijders buiten top 10 gokken ook regelmatig op een éénstopper.. als de banden het aan zouden kunnen zouden er meer voor een eenstopper kiezen waarschijnlijk, afhankelijk van lengte pitstraat etc...

F_A_Diaz

Hoe bedoel je, waarom is 4,9 seconden teveel?

Het is niet per ronde, het is het verschil tussen een 1 of 2 stopper puur kwa brandstof.

Daar komt nog bij dat je met een lichtere auto minder ronden hoeft te rijden waardoor je zachtere banden kunt gebruiken en dus ook weer sneller bent. Dan kom je ongeveer op 10 seconden wat je per stint wint + de brandstof is dat dus 15 seconden per stint. Dan ben je met een 1 stopper dus ongeveer 0.7 seconde per rondje langzamer dan een tweestopper. Dat klopt over het algemeen precies, behalve dan op lange circuits zoals Spa.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: NDCGN op 02 maart 2009 - 23:19:27rijders buiten top 10 gokken ook regelmatig op een éénstopper.. als de banden het aan zouden kunnen zouden er meer voor een eenstopper kiezen waarschijnlijk, afhankelijk van lengte pitstraat etc...

Daarom is een tweestopper in theorie nog wel sneller, alleen dan ben je een vrije baan nodig en die heb je niet als je in het middenveld of achteraan rijdt dus in de praktijk is een 1-stopper dan vaak sneller. Ook heb je dan een voordeel met SC situatie omdat je een stop kan overslaan, dat zijn meer de gedachtes achter de 1-stoppers.

Of je moet een hele snelle auto hebben ten opzichte van de concurrenten, dan kun je ook overwegen een 1 stopper te doen omdat je dan toch weinig verliest en je blijft dan flexibel om te reageren op SC situatie en/of regen ect.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 03 maart 2009 - 10:36:24
Citaat van: NDCGN op 02 maart 2009 - 23:19:27rijders buiten top 10 gokken ook regelmatig op een éénstopper.. als de banden het aan zouden kunnen zouden er meer voor een eenstopper kiezen waarschijnlijk, afhankelijk van lengte pitstraat etc...

Daarom is een tweestopper in theorie nog wel sneller, alleen dan ben je een vrije baan nodig en die heb je niet als je in het middenveld of achteraan rijdt dus in de praktijk is een 1-stopper dan vaak sneller. Ook heb je dan een voordeel met SC situatie omdat je een stop kan overslaan, dat zijn meer de gedachtes achter de 1-stoppers.

Of je moet een hele snelle auto hebben ten opzichte van de concurrenten, dan kun je ook overwegen een 1 stopper te doen omdat je dan toch weinig verliest en je blijft dan flexibel om te reageren op SC situatie en/of regen ect.
Het is denk ik vrijwillekeurig wat sneller is. Qualificeer je je lichter sta je vaker ook vooraan en heb je sneller vrij baan.  Ook de karakteristieken van de auto spelen mee, of het verval van de zachte band voor de 2 stoppers. Ik denk trouwens dat 2 stoppers(of meerdere stops) sneller zijn, maar dat hangt helemaal af van banden/auto/rijder. Zo zijn 2 stoppers volgens mij ook ontstaan, iemand had ooit geprobeerd met 2 stops te racen. Maar dat weet ik niet zeker meer.

En met de SC is het natuurlijk gokken of die komt of niet.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: F_A_Diaz op 03 maart 2009 - 10:30:48
Hoe bedoel je, waarom is 4,9 seconden teveel?

Het is niet per ronde, het is het verschil tussen een 1 of 2 stopper puur kwa brandstof.

Daar komt nog bij dat je met een lichtere auto minder ronden hoeft te rijden waardoor je zachtere banden kunt gebruiken en dus ook weer sneller bent. Dan kom je ongeveer op 10 seconden wat je per stint wint + de brandstof is dat dus 15 seconden per stint. Dan ben je met een 1 stopper dus ongeveer 0.7 seconde per rondje langzamer dan een tweestopper. Dat klopt over het algemeen precies, behalve dan op lange circuits zoals Spa.
het is niet per ronde?? ik dacht dat dit het verschil was tussen een lege auto en een volgetankte, over één ronde... leg anders je rekensom nog maar eens ff uit..