Spelen met gewichten, racers op dieet

Gestart door sloggerke, 16 februari 2009 - 12:22:08

« vorige - volgende »

Enzo

Waar het om gaat is dat de zwaardere coureurs nu nadeel hebben doordat ze minder gewicht hebben om mee te balanceren.
Dit is altijd al een feit geweest ook voor KERS, maar nu worden de marges kleiner en beginnen ze er meer nadeel van te ondervinden.
Het enige wat de zware jongens nog kunnen doen is flink afvallen, en een ultra lichte KERS ontwikkelen.

Folkert

Volgens mij zeggen julllie allemaal wel het zelfde ongeveer. Zwaardere coureurs zijn meer in het nadeel omdat die nu nog minder vrijebalast hebben. Wat Jasper zei klopt inderdaad ook niet, dat zwaardere coureurs meer massa moeten afremmen. Al stond mij ook iets bij van maximale vrije ballast.
Trotse vader van Rosalie(L)

meatball

Dat gewicht een verschil maakt bij een huurkartje met 250cc daar twijfel ik niet aan,maar een verschil van een paar kilo bij een f1 wagen van 800 pk of meer ;D pure nonsens.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

scho0634

Nou, een paar liter brandstof meer of minder maakt ook al uit.

janke

Och een bolle Jan, zoals Alan Jones werd ook wereldkampioen.
Some things are too important to be left in the past.

Enzo

Citaat van: meatball op 25 februari 2009 - 20:43:17
Dat gewicht een verschil maakt bij een huurkartje met 250cc daar twijfel ik niet aan,maar een verschil van een paar kilo bij een f1 wagen van 800 pk of meer ;D pure nonsens.

Het is in ieder geval weer een knop waar je aan kan draaien, volgens mij heeft het echt wel meerwaarde om in staat te zijn het gewicht te verdelen.
Inderdaad wat 0634 ook al zij, een paar liter brandstof maakt ook veel verschil in prestatie.

Jasper

Citaat van: meatball op 25 februari 2009 - 20:43:17
Dat gewicht een verschil maakt bij een huurkartje met 250cc daar twijfel ik niet aan,maar een verschil van een paar kilo bij een f1 wagen van 800 pk of meer ;D pure nonsens.
Lol, meneer is wetenschapper? :)

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 25 februari 2009 - 17:21:45
Je hebt inderdaad gelijk, ze komen nog niet aan het minimumgewicht met KERS. In dat geval snap ik niet waar dit gedoe over gaat, lichtere rijders hadden dan altijd al meer mogelijkheden om met gewichtsverdeling te spelen, daar verandert KERS weinig aan (de mogelijkheden worden kleiner zowel voor lichte als voor zware coureurs)...

Klopt helemaal wat je zegt maar door KERS wordt de speelruimte van de zwaardere coureurs nog kleiner dan die al was ten opzichte van de lichtere coureurs, dat is het hele punt.

Verder respect dat je mans genoeg bent om je ongelijk toe te geven, daar kunnen sommige in dit topic nog van leren...
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: Burorri op 25 februari 2009 - 18:45:22
Volgens mij zeggen julllie allemaal wel het zelfde ongeveer.

Niet echt, de discussie ging erom dat sommige beweerden dat met KERS een aantal coureurs nu boven het minimale gewicht van 605 kg uitkomen. Dat klopt niet, zie mijn eerder posts eind vorige pagina.

Alle auto's blijven even zwaar, alleen hebben lichtere coureurs meer ballast te verplaatsen en dus meer kans op een goede balans van de auto. Dus daarom probeert elke coureur zo licht mogelijk aan het GP weekend te beginnen.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

Citaat van: meatball op 25 februari 2009 - 20:43:17
Dat gewicht een verschil maakt bij een huurkartje met 250cc daar twijfel ik niet aan,maar een verschil van een paar kilo bij een f1 wagen van 800 pk of meer ;D pure nonsens.

Reken maar van wel, paar liter brandstof scheelt al 0.3 tiende per rondje. Gemiddelde race afstand is dat ongeveer 20 seconden....

Deze uitspraak zou ik maar gauw intrekken als ik jouw was, anders sta je behoorlijk voor lul...  :o
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

F_A_Diaz

#25
Citaat van: Enzo op 25 februari 2009 - 22:49:00
Het is in ieder geval weer een knop waar je aan kan draaien, volgens mij heeft het echt wel meerwaarde om in staat te zijn het gewicht te verdelen.


Zeker is dat belangrijk, elke ontwerper doet een moord bij wijze van voor een paar gram extra gewichtsbesparing. Zelfs de lak voor F1 auto's wordt zo ontworpen dat ze zo licht mogelijk is.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: F_A_Diaz op 26 februari 2009 - 10:33:22
Citaat van: Burorri op 25 februari 2009 - 18:45:22
Volgens mij zeggen julllie allemaal wel het zelfde ongeveer.

Niet echt, de discussie ging erom dat sommige beweerden dat met KERS een aantal coureurs nu boven het minimale gewicht van 605 kg uitkomen. Dat klopt niet, zie mijn eerder posts eind vorige pagina.

Alle auto's blijven even zwaar, alleen hebben lichtere coureurs meer ballast te verplaatsen en dus meer kans op een goede balans van de auto. Dus daarom probeert elke coureur zo licht mogelijk aan het GP weekend te beginnen.
Daarom zei ik ook ongeveer.  Jij hebt inderdaad helemaal gelijk met het KERS en minimum gewicht. Maar er waren in dit topic wel andere mensen die het zelfde hebben gedacht.

Trouwens ben benieuwd wanneer jij een keer mans genoeg bent jou fouten keer toe te geven. :)
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Ik stel voor dat niemand nog ingaat op bovenstaande post, kwestie van er een keer bij te zijn voordat het te laat is. :)

Jacky Ickx


meatball

Citaat van: F_A_Diaz op 26 februari 2009 - 10:37:09
Citaat van: meatball op 25 februari 2009 - 20:43:17
Dat gewicht een verschil maakt bij een huurkartje met 250cc daar twijfel ik niet aan,maar een verschil van een paar kilo bij een f1 wagen van 800 pk of meer ;D pure nonsens.

Reken maar van wel, paar liter brandstof scheelt al 0.3 tiende per rondje. Gemiddelde race afstand is dat ongeveer 20 seconden....

Deze uitspraak zou ik maar gauw intrekken als ik jouw was, anders sta je behoorlijk voor lul...  :o
Een f1 verbruikt ongeveer 70 l per 100km en benzine weegt ongeveer 0,75 kg per liter ,dus stel dat er bij een race van 300km 2 maal getankt wordt gaat er dus 70 l of 52,5 kg in en dat geeft 0.3 sec per ronde zoals je zelf al stelde.Dus een piloot die een paar kg meer weegt moet ong 0.03 sec per ronde inleveren of 2 sec per race niets dus.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat