Spelen met gewichten, racers op dieet

Gestart door sloggerke, 16 februari 2009 - 12:22:08

« vorige - volgende »

sloggerke

Ik weet niet of het hier al ergens besproken is en of ik zo maar een nieuw topic mag openen maar ik riskeer het maar:

Reeds diverse malen las ik dat er verschillende teams en vooral piloten klagen over het gewicht van KERS.
Het systeem zou niet enkel zorgen voor een "boost" aan vermogen maar zou eveneens een niet te onderschatten gewichtstoename van de wagens impliceren. (zowat 30 kg.)
Sommige piloten, natuurlijk de grootsten en zwaarsten van het pak, klagen nu reeds dat het minimumgewicht van de wagens omhoog moet gezien zij anders een nadeel ondervinden. Zo opperde Rosberg dat het gewicht van de zitjes omhoog moet indien piloot en wagen het (verhoogde) minimumgewicht niet zouden bereiken. 
Het gaat zo ver dat meerdere piloten tijdens de winterstop niet enkel, zoals gebruikelijk, hun conditie aanscherpten, doch eveneens opteerden voor een soort van "dieet", waarbij zij zo licht als mogelijk aan de start in Melbourne willen verschijnen. Alonso zou door een doorgedreven fietstraining 4 kg lichter zijn dan vorig jaar.

De mensen VOOR de verhoging van het minimumgewicht kunnen als argument aanvoeren dat significante gewichtsverschillen tussen piloten een oneerlijk gegeven is waar de piloten zelf niets aan kunnen doen. (Van een man met de lichaamsbouw van een Webber of een Kubica kan men niet verwachten dat ze gaan diëten tot ze 60 kg wegen.) Behoudens vergissing is het verschil in gewicht tussen Webber en Vettel maar liefst 11 kg.
Kortom Kimi is in het nadeel opzichtens Massa, Alonso weer in het voordeel opzichtens Piquet, Kubica in het nadeel opzichtens Heidfeld enz...enz...
Tot het systeem lichter gemaakt kan worden door de ingenieurs zijn de zwaardere piloten dus opeens in het nadeel..ook en zelfs ten aanzien van hun teamgenoten. In een sport waar met honderdsten van seconden gewerkt wordt zou dit wel eens kunnen doorwegen.

De mensen TEGEN de verhoging van het minimumgewicht kunnen aanvoeren dat de piloten de Jockey's van racerij zijn.. Dat het gaat om een synthese van mens én machine... Dat de teams maar zelf moeten zoeken achter oplossingen om de boel snel lichter te maken...
Dat het overigens niet verplicht is met het systeem te rijden. enz.(cfr.Toyota eerste seizoenshelft.)

Wat denk jij? Het minimumgewicht, eventueel tijdelijk, verhogen of niet?

Ferrari 2010

#1
Bij mijn weten gaat het in de autosport om het talent van een coureur, en niet direct om zijn gewicht. Niet dat coureurs 100kg moeten wegen, maar ik vind dat elke lichaamsbouw, dus ook grotere mensen, gelijk zou moeten zijn voor de wet. Nu worden grotere mensen benadeeld. Het minimumgewicht mag van mij hier dan ook gerust de hoogte in. Mij lijkt het bijvoorbeeld niet slecht om te stellen dat een wagen op zich x kg moet wegen, en dat een rijder + extra ballast tesamen aan pakweg 70kg moet komen.

Dus bijvoorbeeld: de wagen op zich moet 600kg wegen, een rijder die 60kg weegt neemt 10kg ballast mee. Die ballast mag dan geen onderdeel van de wagen zijn maar moet puur ballast zijn, kwestie van teams met lichtere coureurs ook niet te bevoordelen met zwaardere (en dus misschien ook sterkere of van hogere kwaliteit onderdelen. Als de wagen op zich dus 605 kg weegt wil dit niet zeggen dat ze nog maar 5kg ballast moeten meenemen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Zwaardere coureurs remmen ook gemakkelijker dan lichtere coureur met minders spiermassa. Vergeet niet dat coureurs wel ongeveer 90 kg aan kracht moeten wegduwen tijden een rembeurt.

Ben wel eens dat het verschil in gewicht veel belangrijker is geworden dan het verschil in kracht sinds powersteering ect. misschien wel een idee om maximum gewicht aan verplaatsbare ballast als regel te maken. Het ballast wat daar boven komt moet dan op een aangewezen plek in de auto gezet worden.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

#3
Ik zeg: schaf dat minimumgewicht af, dan zie je nog eens wat technische ontwikkelingen om een zo licht mogelijke auto te bouwen. Jammer genoeg past dat hoegenaamd niet in het huidige beleid van de FIA (en toegegeven, iets ontwikkelen naar gewichtsbesparing én hoge prestatie-eisen is ongelooflijk duur, kijk maar naar de ruimtevaart).

Maar dan behoud je nog steeds wel een aanzienlijk nadeel (zelfs meer dan nu het geval is) als grote/zware coureur. Maar dat kun je gewoon oplossen door te zeggen: een coureur weegt 85 kg, en als hij minder weegt, dan stop je maar wat stukken lood in zijn broek (bij wijze van spreken uiteraard :P).

Citaat van: F_A_Diaz op 16 februari 2009 - 13:43:19Zwaardere coureurs remmen ook gemakkelijker dan lichtere coureur met minders spiermassa. Vergeet niet dat coureurs wel ongeveer 90 kg aan kracht moeten wegduwen tijden een rembeurt.

Dat is een mes dat langs twee kanten snijdt. Een zwaardere coureur kan inderdaad harder remmen, maar hij heeft ook meer massa die afgeremd moet worden, dus weer een langere remweg. Een zwaardere coureur heeft meer grip in de bochten, maar hij heeft ook meer grip nodig om de bocht om te komen. Ik denk echter dat die dingen allemaal verwaarloosbaar zijn ten opzichte van wat je verliest tijdens het accelereren (F=m*a, tweede wet van Newton). Maar dat is een beetje nattevingerwerk van mijnentwege, ik ken niks van voertuigdynamica. :)

gloudiesaurus

Op zich zouden ze gewoon een regel moet maken die zegt dat er 100 kg in het stoeltje moet zitten. Dus als de coureur 60kg weegt 40 kg lood in zijn stoel en als hi 80 weegt 20 kg lood in zijn stoel. Makkelijk gezegd dan he, dan ben je wel van het probleem af :)

Want nu zijn de lichtere en kleinere coureur wel wat in het voordeel. Dat benadeelt coureurs zoals Kubica en Webber die lang zijn...
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Ferrari 2010

Citaat van: gloudiesaurus op 21 februari 2009 - 14:57:46
Op zich zouden ze gewoon een regel moet maken die zegt dat er 100 kg in het stoeltje moet zitten. Dus als de coureur 60kg weegt 40 kg lood in zijn stoel en als hi 80 weegt 20 kg lood in zijn stoel. Makkelijk gezegd dan he, dan ben je wel van het probleem af :)

Proficiat, je hebt net herhaald wat Jasper en ik reeds hadden vermeld :) Maar het is inderdaad het systeem dat gewoonweg alle problemen ivm gewicht van piloten.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 21 februari 2009 - 00:59:27
Dat is een mes dat langs twee kanten snijdt. Een zwaardere coureur kan inderdaad harder remmen, maar hij heeft ook meer massa die afgeremd moet worden, dus weer een langere remweg.

Dat is niet waar, alle auto's zijn al jaren veel lichter dan nodig. Het gaat om verplaatsbare ballast. Alle auto's zijn inclusief ballast even zwaar. Alleen zwaardere coureurs hebben nadeel omdat ze minder verplaatsbare ballast hebben wat nadelig is voor de balans van de auto.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Enzo

Citaat van: F_A_Diaz op 23 februari 2009 - 10:54:07
Citaat van: Jasper op 21 februari 2009 - 00:59:27
Dat is een mes dat langs twee kanten snijdt. Een zwaardere coureur kan inderdaad harder remmen, maar hij heeft ook meer massa die afgeremd moet worden, dus weer een langere remweg.

Dat is niet waar, alle auto's zijn al jaren veel lichter dan nodig. Het gaat om verplaatsbare ballast. Alle auto's zijn inclusief ballast even zwaar. Alleen zwaardere coureurs hebben nadeel omdat ze minder verplaatsbare ballast hebben wat nadelig is voor de balans van de auto.

Je hebt helemaal gelijk, in de race situatie zijn ze allemaal even zwaar
In het karten gebruikt men een soortgelijke methode, door je stoeltje te verzwaren.....

Webber en Kubica denken er zo over.

CitaatHet probleem in de ogen van beide mannen: zwaardere coureurs worden benadeeld door KERS. Volgens Webber worden coureurs die meer dan zeventig kilogram wegen benadeeld door de introductie van KERS.

Webber is van mening dat het oneerlijk is dat het minimumgewicht van de auto's niet omhoog wordt bijgesteld waardoor de lichtere coureurs meer kunnen spelen met het gewicht in de auto.

Robert Kubica steunt de mening van Webber. Hij heeft al verklaard op dieet te gaan om zo dichter bij het gewicht van zijn teamgenoot Nick Heidfeld in de buurt te komen. Tegenover de officiële Formule 1-website zei de Pool: "KERS brengt zorgen met zich mee, vooral voor coureurs die even zwaar zijn als ik."
racefreaks.nl

Jasper

Citaat van: F_A_Diaz op 23 februari 2009 - 10:54:07
Citaat van: Jasper op 21 februari 2009 - 00:59:27
Dat is een mes dat langs twee kanten snijdt. Een zwaardere coureur kan inderdaad harder remmen, maar hij heeft ook meer massa die afgeremd moet worden, dus weer een langere remweg.

Dat is niet waar, alle auto's zijn al jaren veel lichter dan nodig. Het gaat om verplaatsbare ballast. Alle auto's zijn inclusief ballast even zwaar. Alleen zwaardere coureurs hebben nadeel omdat ze minder verplaatsbare ballast hebben wat nadelig is voor de balans van de auto.

Maar nu dus niet meer omdat de wagen+coureur+KERS boven het minimumgewicht uitkomt, dat is net het hele punt van deze topic...

F_A_Diaz

Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt waar het om gaat :) :

quote van Mark Webber:

CitaatWebber is van mening dat het oneerlijk is dat het minimumgewicht van de auto's niet omhoog wordt bijgesteld waardoor de lichtere coureurs meer kunnen spelen met het gewicht in de auto.

Het gaat om de verplaatsbare ballast waarmee de coureurs de balans van de auto kunnen beinvloeden. De huidige auto's zitten tientallen kilogrammen onder het minimum gewicht, alleen dat vullen ze aan met loden gewichten. KERS weegt ongeveer 35 kg.

Alle auto's blijven nog wel onder het minimum gewicht, alleen kan iemand als Webber bijvoorbeeld maar 5 kg gewicht door de auto schuiven ivm de balans. Terwijl Vettel, die iets van tien kg lichter is dan Webber, dat met 15 kg kan doen. Dat is volgens mij wat de coureurs bedoelen.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

F_A_Diaz, ik weet het zelf ook niet hoor, maar ik ga er van uit dat Jasper het juist voor heeft en jij het fout voor hebt. De wagen+rijder weegt meer dan het minimum, daarom dat men nu plots zo sterk mogelijk wil afvallen om dus lichter te zijn.
Als je me niet gelooft, verklaar dan eens waarom de huidige wagens, met een hoop batterijen en KERS, lichter zouden zijn dan de wagens van vorig jaar?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

#11
Dat leg ik hierboven dus net uit maar ik zal het nog duidelijker proberen uit te leggen.

De wagen moet inclusief coureur minimaal 605 kilo wegen. Wanneer een coureur dus bijvoorbeeld 70 kilo weegt, zal de wagen maximaal 535 kg mogen wegen. bijna alle auto's wegen rond de 450 kg, dan hebben ze dus nog 85 kg over, die ze 'bijvullen' met loden plaatjes. Die plaatjes kunnen overal in de auto verdeeld worden voor een betere balans. Een lichte coureur kan dus veel meer gewicht strategisch over de auto verdelen zodat de balans beter word. Nu KERS erbij komt, wat gemiddeld 35 kg weeg, wordt de speelruimte van 'zware' coureurs dus nog veel minder. In verhouding gezien hebben zij daar dus meer last van dan lichte coureurs. Dat is wat Webber en de andere coureurs bedoelen en daarom willen ze zo min mogelijk wegen.

Hieronder nog uitleg van wikipedia.nl.

van wikipedia:

CitaatConstruction

The cars are constructed from composites of carbon fibre and similar ultra-lightweight (and expensive to manufacture) materials. The minimum weight permissible is 605 kg (1334 lb) including the driver, fluids and on-board cameras. However, all F1 cars weigh significantly less than this (some as little as 440 kg so teams add ballast to the cars to bring them up to the minimum legal weight. The advantage of using ballast is that it can be placed anywhere in the car to provide ideal weight distribution.

Begrijp je het nu?
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Ferrari 2010

Als wikipedia al de waarheid vertelt, dan vraag ik me af of dat nu nog steeds geldt, waarschijnlijk door KERS niet meer. Ik vind dat van het echte gewicht van wagens echt nergens anders terug. Misschien zoek ik niet sterk genoeg, dat kan ook hoor ;)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Voor de vierde keer, KERS weegt gemiddeld 35 kg.   De gemiddelde F1 auto weegt 450 kg, 450 + 35 = 485 kg + 70 kg coureur (gemiddeld) = 555 kg, dat is nog lang geen 605 kg.....

Lees je wel goed wat ik zeg, anders is dit ook een beetje zinloos.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Jasper

Je hebt inderdaad gelijk, ze komen nog niet aan het minimumgewicht met KERS. In dat geval snap ik niet waar dit gedoe over gaat, lichtere rijders hadden dan altijd al meer mogelijkheden om met gewichtsverdeling te spelen, daar verandert KERS weinig aan (de mogelijkheden worden kleiner zowel voor lichte als voor zware coureurs)...