De meest invloedrijke persoon

Gestart door scho0634, 05 januari 2009 - 21:21:41

« vorige - volgende »

Wie was de meest invloedrijke persoon in de geschiedenis van de F1?

Colin Chapman
3 (18.8%)
Adrian Newey
0 (0%)
Bernie Ecclestone
8 (50%)
J-M Balestre
0 (0%)
Max Mosley
0 (0%)
Enzo Ferrari
0 (0%)
Bruce McLaren
0 (0%)
J-M Fangio
0 (0%)
Ayrton Senna
2 (12.5%)
Michael Schumacher
3 (18.8%)
Jackie Stewart
0 (0%)
Iemand anders nl...
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Poll gesloten: 15 januari 2009 - 21:21:41

scho0634

Het wereldkampioenschap F1 bestaat inmiddels 58 jaar. Maar wie was in al die jaren nou de meest invloedrijke persoon? Zonder wie was de F1 niet de F1 zoals wij hem kennen?

Een aantal opties:
Colin Chapman. Voormalig opperhoofd van het legendarische Lotus team. Een man die heel veel invloed heeft gehad op bijvoorbeeld de monocoques en de downforce van de huidige auto's.
Adrian Newey. Net zo innovatief als Chapman. Maar dan van het moderne tijdperk. Ontwierp voor Williams en McLaren meerdere kampioenswagens. Red Bull kruipt onder zijn technische leiding langzaam omhoog.
Bernie Ecclestone. Ooit teambaas van Brabham. Tegenwoordig de commerciele baas van de F1. Eigenaar van FOM en FOA. Luis in de pels van ex FIA baas Balestre tijdens de FISA-FOCA oorlog. Als zodanig heeft hij de F1 commercieel gezien naar recordhoogtes gestuurd. Door hem is de F1 zo rijk geworden. Hijzelf trouwens ook.
Jean Marie Balestre. Oud president van de FIA en de FISA.
Max Mosley. Partner in crime van Bernie tijdens de FISA-FOCA ellende. Tegenwoordig al meer dan 15 jaar FIA president.
Enzo Ferrari. Eigenaar van het gelijknamige raceteam. Behoeft geen nadere uitleg.
Bruce McLaren. Zie Enzo.
Juan Manuel Fangio. 5-voudig wereldkampioen uit Argentinie. De eerste F1 superster.
Ayrton Senna. Betwistbaar het grootste icoon van de F1. Net als Schumacher een kijkcijfer kanon.
Michael Schumacher. Meest succesvolle ooit. Net als Senna een kijkcijfer kanon.
Jackie Stewart. Niet eens vanwege zijn 3 titels, maar vanwege zijn gevecht voor de veiligheid van rijders.

Als ik iemand vergeten ben die zeker bij het rijtje hoort, dan hoor ik het wel.

Graag dit keer er geen Schumacher-Senna welles-nietes wedstrijdje van maken.

Tim C

Bernie heeft van de F1 de business gemaakt die het nu is. Zonder hem waren het nog steeds de spreekwoordelijke "boeren" die af en toe eens bij elkaar kwamen om te racen.

Folkert

Vind het moeilijk. Bernie heeft inderdaad veel betekend en de F1 gemaakt zoals dat nu is. Maar ik ben er niet zeker van of dat nu wel helemaal goed is. Misschien was het boeren racen zoals Tim het noemde misschien wel beter. Minder commercieel, maar wel gezelliger onderling, minder zwijgplicht minder geheimen en minder moeiilijke regels die voor problemen zorgen.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

Rustig aan. Je hebt nog 10 dagen om erover na te denken ;).

Folkert

Haha, ja dat weet ik :P n eem ook wel even de tijd. ;) maar denk dat het moeilijk te zeggen is nog steeds.
Trotse vader van Rosalie(L)

Ferrari 2010

Ik heb Senna gestemd omdat ik Bernie nog niet had zien staan. Maar Bernie is de eigenaar, is het niet logisch dat hij invloedrijk is? Dankzij Senna's dood zijn de veiligheidsregels sterk verbeterd, dus vind ik dat hij van dat lijstjes (waarvan ik niet eens iets over de carriere van het merendeel weet) toch echt wel belangrijke invloed heeft gehad op de huidge veiligheid.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634


Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 06 januari 2009 - 09:24:37
De meesten zijn toch wel bekend?
Mja, bekend, maar je moet meer van de echte historie weten dan het tekstje dat jij er bij hebt staan om echt te weten wat ze teweeg hebben gebracht :) Ik ken de namen, maar niet wat ze echt allemaal teweeg hebben gebracht. Ik denk niet dat de doorsnee bezoeker van het forum weet wat Chapman, Fangio, Balestre, Stewart, Enzo en Bruce écht hebben laten veranderen. Vandaar, het is zoals een poll van 'de beste ooit', daar valt moeilijk over te beslissen als je ze niet allemaal kent. Maar ik denk dat mijn stem toch redelijk correct is op vlak van wat ik belangrijk vind :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Misschien heb je gelijk. Maar ik had nou ook geen zin om al hun Wiki pagina's over te typen ;).

Er isoverigens  in een poll als deze natuurlijk nooit 1 waarheid.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 06 januari 2009 - 09:58:44
Misschien heb je gelijk. Maar ik had nou ook geen zin om al hun Wiki pagina's over te typen ;).
Dat verwachtte ik ook absoluut niet hoor ;) Het was niet bedoeld als kritiek, gewoon als opmerking om mezelf in te dekken tegen eventuele reacties vol onbegrip op mijn keuze :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Kan alleen maar Ecclestone zijn vind ik persoonlijk.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

Folkert

Citaat van: Ferrari 2008 op 06 januari 2009 - 10:17:42
Citaat van: 0634 op 06 januari 2009 - 09:58:44
Misschien heb je gelijk. Maar ik had nou ook geen zin om al hun Wiki pagina's over te typen ;).
Dat verwachtte ik ook absoluut niet hoor ;) Het was niet bedoeld als kritiek, gewoon als opmerking om mezelf in te dekken tegen eventuele reacties vol onbegrip op mijn keuze :)
Dat is dan misschien ook meer voor de stemmers zelf denk ik zo, mochten ze interesse hebben het uit te zoeken.

Zoals ik zelf eerder zei:  Kan Bernie een van mijn mogelijkheden zijn, maar dan  tot een aantal jaar terug. Want hij heeft ook wat dingen gedaan die (achteraf, dat wel) niet goed bleken te zijn en is toch ook vaak geassocieerd als geldwolf en geen sportliefhebber. Maar als ik Bernie kies, ga ik ook voor Max, want denk dat die 2 toch het meeste hebben betekend in hun begin jaren.

Als er een coureur in deze poll zou moeten worden gekozen, ga ik of voor Jackie of voor Senna. Jackie inderdaad voor de veiligheid van de rijders, net als Senna. Senna zou mijn keuze zijn omdat hij het eerste echte icoon van de F1 was denk ik. Fangio was denk ik te vroeg en de F1 was toen anders dan het nu was, en Schumacher was te laat omdat hij al in een tijd racete waar de F1 al best populair was, mede dankzij Senna. Hoewel Senna's populairiteit ook ontettend toe nam na zijn tragische dood, denk ik dat hij tot de grootste ooit kan worden gerekend. En net als Stewart was zijn inzet voor de veiligheid van de F1 indrukwekkend. De meeste Herinneren zich Spa 92 wel, waar Senna in de kwalificatie uitstapte om de gecrashte Comas? te helpen na een zware klapper.


Ik denk dat ik dus voor Senna kies.
Trotse vader van Rosalie(L)

Doefie

Ik denk persoonlijk dat je niet op "iconen" kan stemmen. Tegenwoordig is dat een Hamilton, voordien Schumacher, Senna, Prost, Gilles Villeneuve, Stewart, Clark, Fangio, en de voor-F1-coureurs als Nuvolari, Rosemeyer, Carraciola, enz. Iconen komen en gaan, hebben hun eigen invloed maar naar mijn bescheiden mening geen gigantische impact.

Uit het lijstje zou ik dan eerder gaan voor Colin Chapman en Bernie Ecclestone.

Chapman was een technisch genie. Hij was de eerste die met de vleugels experimenteerde (niet altijd even succesvol, denk maar aan de crash van Rindt in Spanje 1969), hij was de eerste die met het ground-effect op zijn wagens experimenteerde wat later de grote standaard zou worden en uiteindelijk teniet gedaan door de crash van Senna. Maar niet alleen technisch was hij een pionier, ook commercieel. Denk maar aan de Gold Leaf Lotus van eind jaren '60, de eerste wagen die gesponsord werd. Daarmee is in feite de hele miljardenbusiness ontstaan. Toen nog enkele duizenden dollars, voor die tijd enorm veel. Een Jackie Stewart verdiende $3000, beeld u dat nu nog maar is in...

Jasper

Citaat van: Burorri op 05 januari 2009 - 21:57:11
Vind het moeilijk. Bernie heeft inderdaad veel betekend en de F1 gemaakt zoals dat nu is. Maar ik ben er niet zeker van of dat nu wel helemaal goed is. Misschien was het boeren racen zoals Tim het noemde misschien wel beter. Minder commercieel, maar wel gezelliger onderling, minder zwijgplicht minder geheimen en minder moeiilijke regels die voor problemen zorgen.

De vraag is niet wie de meeste goede invloed heeft gehad op de F1, maar wie de meeste invloed heeft gehad.

Ik kies duidelijk voor Ecclestone al verdient Enzo Ferrari een eervolle vermelding op de tweede plaats.

Folkert

Citaat van: Jasper op 06 januari 2009 - 15:06:36
Citaat van: Burorri op 05 januari 2009 - 21:57:11
Vind het moeilijk. Bernie heeft inderdaad veel betekend en de F1 gemaakt zoals dat nu is. Maar ik ben er niet zeker van of dat nu wel helemaal goed is. Misschien was het boeren racen zoals Tim het noemde misschien wel beter. Minder commercieel, maar wel gezelliger onderling, minder zwijgplicht minder geheimen en minder moeiilijke regels die voor problemen zorgen.

De vraag is niet wie de meeste goede invloed heeft gehad op de F1, maar wie de meeste invloed heeft gehad.

Ik kies duidelijk voor Ecclestone al verdient Enzo Ferrari een eervolle vermelding op de tweede plaats.
Dat klopt, maar het is een vraag die aan mij gesteld word. Ik kan dus zulke gebeurtenissen laten mee overwegen in mijn beslissing.
Trotse vader van Rosalie(L)