fiarrari

Gestart door scho0634, 27 december 2008 - 10:21:42

« vorige - volgende »

scho0634

Ik heb nooit zo geloofd in samenzwering theorieën. Die zijn aan mij gewoon niet besteed. Ik geloof er niks van dat de inlichtingendienst achter de moord op Pim Fortuijn zat. Ik geloof er niks van dat Queen Elizabeth Prinses Di liet verongelukken in een Parijs tunneltje. Ik geloof er niks van dat vice president Johnson achter de eliminatie van JFK zat en ik geloof er al helemaal niks van dat George W. achter 9-11 zit.

Misschien ben ik gewoon naïef. Dat zou zomaar kunnen. Wellicht zijn al die theorieën helemaal waar en ben ik het lulletje die het gewoon niet wil geloven. Ik sluit het niet uit.

In onze eigen Formule 1 hebben we ook al jaren zo'n samenzwering theorie. Die van de Ferrari International Assistance. Ook wel bekend als FIArrari of de Ferrari-mafFIA. U kent het wel. Het komt er in het kort op neer dat de FIA en Ferrari elkaar zo nu en dan eens helpen. Duidelijke voorbeelden van deze frauduleuze oplichting zijn er natuurlijk legio. Allemaal jammerlijk onbewezen. Vandaar ook de term 'theorie'.

Maar goed, door mijn wellicht wat naieve geest, geloof ik deze theorie dus ook niet. Ik ben geen Ferrari fan. Nooit geweest ook. Het steigerende paardje voorop doet mij niet veel. Gewoon een F1 team is het voor mij. Niks meer dan dat. Toevallig eentje met een geweldig verleden. Maar toch niet meer dan een team. En toch geloof ik niks van dat FIArrari verhaal. De voorbeelden die ik dan overal op het internet lees, lijken mij toch meer gezocht ipv gevonden.

Afgelopen seizoen echter, liet ik mij ineens verassen door een gevoel van: 'zou het dan toch...'. U raadt het vermoedelijk al, dat was kort na Spa. Toen een paar dagen later, boefje Hamilton achter de rode tafel zakte van P1 naar P3. Dat gevoel was trouwens onterecht.  Kwam enigszins voort uit de frustratie dat ik zojuist een geweldige ontknoping van een race had gezien, maar eigenlijk toch niet. De FIA besloot namelijk dat het niet zo gebeurd was als dat ik het had gezien, maar dat Massa toch had gewonnen. Voor Nick.

Nu is de frustratie onderhand weggevaagd. We zijn een paar maandjes verder. Wat blijft is de wrange bijsmaak over een, naar mijn mening, debiele beslissing. Maar waarom zou de FIA dat opzettelijk doen?

Want dat blijft de vraag. Waarom zou de FIA baat hebben bij een nieuwe Ferrari titel? Het alternatief voor die Ferrari titel was namelijk een titel voor F1's rising star, Lewis Hamilton. Een aantrekkelijke, welbespraakte, nette, sympathieke en razendsnelle Brit. Met andere woorden: een geweldig nieuw uithangbord voor de F1. Ook nog eens eentje die tegenwoordig tijdens de grand prix het beeld laat opluisteren door een olijk op en neer springend, niet geheel ontaantrekkelijk, maar redelijk talentloos zangeresje. Leuke bonus. Engeland is natuurlijk een hele grote autosportnatie. Een nieuwe Britse kampioen zou miljoenen extra kijkers op het Britse eiland trekken. Bedrijven, met diepe zakken, zouden opkijken. Wellicht is er wat te verdienen?

Aan de andere kant lonkte een nieuwe titel voor Maranello. Zou dat miljoenen extra kijkers hebben gelonkt? Vast niet. Zouden bedrijven, die met die diepe zakken dus, hebben opgekeken? Vast niet. Zouden die bedrijven dan wellicht op hebben gekeken van Felipe Massa? Misschien wel. Maar commercieel is Groot Brittanie wellicht interessanter dan Brazilie. Tja, Massa. Wat moet je ervan zeggen. Door de echte kenners (ik!), wordt hij wat vaak neergezet als iemand die wel hard rijdt, maar alleen van kop af aan. Inhalen kan hij niet. Terugkomen uit geslagen positie al helemaal niet. Gooi een emmertje water op de baan en Massa raakt in paniek. Die laatste race, in een nat Brazilie met immense druk, maakte natuurlijk een keihard eind aan de theorieën van al deze kenners, zoals ik dus.

Wat wel overeind blijft is dat Hamilton charisma en uitstraling heeft. Massa veel minder. Massa komt uit Brazilie. Ook zo'n illuster autosport land. Maar zelfs de wereldtitel had Massa niet in het rijtje: Fitipaldi, Piquet en Senna gezet. Want zij hadden allen wel dat charisma. Waren echte persoonlijkheden. En niet de ideale schoonzoon. Massa als held van een vervallen autosport natie? Ik kan me er niet veel bij voorstellen.

Dus terugkijkend op een bewogen jaar, heeft 2008 voor eens en voor altijd bewezen dat de F van FIA niet voor Ferrari staat. Ik verdenk de FIA wel van het nemen van beslissingen met een commerciele gedachte in het achterhoofd. Iets wat bijvoorbeeld de milde straf voor Michael Schumacher in 1997 verklaart. Een schorsing voor een paar races in '98 had de titelstrijd van dat jaar natuurlijk weinig geholpen. Hetzelfde geld voor het spionageschandaal. Een schorsing was wellicht op zijn plaats geweest, maar had 2008 weinig goed gedaan. Maar ik kan dat de FIA niet kwalijk nemen. Want ook ik, als fan, heb baat bij een commercieel sterke formule 1.

Ferrari 2010

Had je dit niet beter op de nieuwssite gezet dan in een topic waar enkel de forumleden komen? ;) Mooie opinie, goed geschreven :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

robbert

heel goed geschreven van iemand die geen fan is van ferrari, maar toch niet gelooft in de theorieen zoals FIArarri.
Chapeau, echt waar. Er moeten hier meer zo denken als gij ;)

scho0634

Citaat van: Ferrari 2008 op 27 december 2008 - 10:37:11
Had je dit niet beter op de nieuwssite gezet dan in een topic waar enkel de forumleden komen? ;) Mooie opinie, goed geschreven :)
Had gekund. Maar het onderwerp is ook wel leuk om over te 'praten'. :)

Als iemand het onzin vind, is dat ook prima.

NDCGN

Citaat van: 0634 op 27 december 2008 - 12:20:14
Citaat van: Ferrari 2008 op 27 december 2008 - 10:37:11
Had je dit niet beter op de nieuwssite gezet dan in een topic waar enkel de forumleden komen? ;) Mooie opinie, goed geschreven :)
Had gekund. Maar het onderwerp is ook wel leuk om over te 'praten'. :)

Als iemand het onzin vind, is dat ook prima.
mooi verhaal en ik ben het eigenlijk helemaal met je eens... dus wat mij betreft geen discussie... maar dr zijn hier wel een paar leden die eigenlijk wel ff zouden moeten reageren nu...

meatball

Mooi tekstje  :) en ook toegeven dat Massa best goed is, doe maar  ;)
Ik geloof ook niet in de fiarrari theorie,maar dat er soms beslissingen worden genomen door totaal onbekwame bobo's daar moet dringend wat aan veranderen.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

McLaren_über_alles

#6
Eventjes een reactie van mijnentwege op het artikel.
Ik vond het nogal een raar artikel om tussen het nieuws op de site te zetten, maar bon.
Ik volg u perfect op de meeste vlakken (qua charisma en dergelijke), andere zaken moet je toch wel wat voorzichtig mee zijn (onder andere dat van de commerciële waarde van Brazilië en GB. Niet vergeten dat Brazilië een "booming country" is met maar liefst een kleine 200 miljoen inwoners hé!).

Maar goed, daar gaat het eigenlijk niet om. Vind vooral uw eerste zin van uw conclusie (en de titel) nergens op slaan ("Dus terugkijkend op een bewogen jaar, heeft 2008 voor eens en voor altijd bewezen dat de F van FIA niet voor Ferrari staat"). Je geeft eigenlijk zo goed als geen argumenten in uw betoog over deze zaken, en dan plots kom je met zo'n conclusie af. Dat leek mij toch scheef. Met zo'n titel had je mij warm gemaakt voor een mooi betoog met verscheidene relevante argumenten omtrent dit zeer actuele thema, maar ik bleef eigenlijk op m'n honger zitten.
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

scho0634

#7
Citaat van: McLaren_über_alles op 27 december 2008 - 23:11:39
Eventjes een reactie van mijnentwege op het artikel.
Ik vond het nogal een raar artikel om tussen het nieuws op de site te zetten, maar bon.
Ik volg u perfect op de meeste vlakken (qua charisma en dergelijke), andere zaken moet je toch wel wat voorzichtig mee zijn (onder andere dat van de commerciële waarde van Brazilië en GB. Niet vergeten dat Brazilië een "booming country" is met maar liefst een kleine 200 miljoen inwoners hé!).

Maar goed, daar gaat het eigenlijk niet om. Vind vooral uw eerste zin van uw conclusie (en de titel) nergens op slaan ("Dus terugkijkend op een bewogen jaar, heeft 2008 voor eens en voor altijd bewezen dat de F van FIA niet voor Ferrari staat"). Je geeft eigenlijk zo goed als geen argumenten in uw betoog over deze zaken, en dan plots kom je met zo'n conclusie af. Dat leek mij toch scheef. Met zo'n titel had je mij warm gemaakt voor een mooi betoog met verscheidene relevante argumenten omtrent dit zeer actuele thema, maar ik bleef eigenlijk op m'n honger zitten.

Het staat niet tussen het nieuws. Het staat op de voorpagina wél onder het kopje f1 nieuws en magazine. Wellicht dat je dat beodeld? Want het valt namelijk onder het magazine ;). Als je op het kopje 'f1 nieuws' klikt, zie je niet dit bericht.

Over dat tweede snap ik wel wat je bedoelt. Ik had wellicht '2008' er niet bij moeten zetten. Het was inderdaad meer in algemene zin. Maar dat 'terugkijken op 2008' was meer gericht op de argumentatie van de beide titelkandidaten van dat jaar en de reden die de FIA zou hebben om eentje te bevoordelen op een ander. Ik kom op basis van 2008 tot de conclusie dat ze geen baat hadden bij een Ferrari titel, dus trek ik die conclusie. Maar ik snap wat je bedoelt. Wellicht had ik dat anders moeten omschrijven...

Het is ook maar een column, he. Dus alleen maar mijn conclusie. Ik kan het alleen onderbouwen met mijn argumenten. Het zijn geen nieuwsfeiten.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 28 december 2008 - 08:49:02
Het is ook maar een column, he. Dus alleen maar mijn conclusie. Ik kan het alleen onderbouwen met mijn argumenten. Het zijn geen nieuwsfeiten.
Volgens mij is zelfs dit besluit van je bericht voldoende als reactie op McLaren_über_alles, het is gewoonweg een opinie, dat zie je toch aan hoe het geschreven is? En bovendien stond het er nog eens duidelijk voor: 'opinie:'.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

Citaat van: Ferrari 2008 op 28 december 2008 - 09:32:07
Citaat van: 0634 op 28 december 2008 - 08:49:02
Het is ook maar een column, he. Dus alleen maar mijn conclusie. Ik kan het alleen onderbouwen met mijn argumenten. Het zijn geen nieuwsfeiten.
Volgens mij is zelfs dit besluit van je bericht voldoende als reactie op McLaren_über_alles, het is gewoonweg een opinie, dat zie je toch aan hoe het geschreven is? En bovendien stond het er nog eens duidelijk voor: 'opinie:'.
In eerst instantie stond "Opinie:" er nog niet voor. ;), dus dat kon hij niet weten. Maar het leek mij verder inderdaad duidelijk een mening en geen feit. Ik spreek zelfs in de 'ik' vorm.

Ferrari 2010

Citaat van: 0634 op 28 december 2008 - 09:38:57
Citaat van: Ferrari 2008 op 28 december 2008 - 09:32:07
Citaat van: 0634 op 28 december 2008 - 08:49:02
Het is ook maar een column, he. Dus alleen maar mijn conclusie. Ik kan het alleen onderbouwen met mijn argumenten. Het zijn geen nieuwsfeiten.
Volgens mij is zelfs dit besluit van je bericht voldoende als reactie op McLaren_über_alles, het is gewoonweg een opinie, dat zie je toch aan hoe het geschreven is? En bovendien stond het er nog eens duidelijk voor: 'opinie:'.
In eerst instantie stond "Opinie:" er nog niet voor. ;), dus dat kon hij niet weten. Maar het leek mij verder inderdaad duidelijk een mening en geen feit.
Excuseer daarvoor dan :D Heb het artikel daarnet nog maar op de site tegengekomen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

McLaren_über_alles

Citaat van: 0634 op 28 december 2008 - 09:38:57
Citaat van: Ferrari 2008 op 28 december 2008 - 09:32:07
Citaat van: 0634 op 28 december 2008 - 08:49:02
Het is ook maar een column, he. Dus alleen maar mijn conclusie. Ik kan het alleen onderbouwen met mijn argumenten. Het zijn geen nieuwsfeiten.
Volgens mij is zelfs dit besluit van je bericht voldoende als reactie op McLaren_über_alles, het is gewoonweg een opinie, dat zie je toch aan hoe het geschreven is? En bovendien stond het er nog eens duidelijk voor: 'opinie:'.
In eerst instantie stond "Opinie:" er nog niet voor. ;), dus dat kon hij niet weten. Maar het leek mij verder inderdaad duidelijk een mening en geen feit. Ik spreek zelfs in de 'ik' vorm.

Het was natuurlijk wel duidelijk dat het om een opinie ging, niet over een nieuwsfeit  ;). Op zich vond ik het ook goed geschreven (tot net voor de conclusie  ;) ). Een betere conclusie is volgens mij iets in de aard van "Met dit alles rekening houdende geloof ik niet dat de FIA Ferrari zou voortrekken, aangezien ze er zelf absoluut niet bij gebaat zouden zijn". Zo'n conclusie vat veel meer uw relaas samen dan "dus terugkijkend op een bewogen jaar, heeft 2008 voor eens en voor altijd bewezen dat de F van FIA niet voor Ferrari staat." terwijl je, zoals ik eerder aanhaalde, hier eigenlijk geen enkel argument (laat staan bewijs) kan voor geven...

Wou dit gewoon es zeggen, niet om gans uw stukje af te breken of zo, maar mss gewoon een "tip" die later nog van pas kan komen  8)
Citaat van: Michael Schumacher over Lewis Hamilton
I really rate him for what he's done in such a short time -- arriving just last year and competing with [two-time champion Fernando] Alonso, and very often being quicker, speaks for itself.

Folkert

Een goed stuk, maar net als Mclaren uber Alles, bleef ik ook nog zitten met een slotarumentatie. Maar dat maakt het stuk er niet minder om. Hoewel ik met een nog wrangere na smaak van belgie zit, ben ik het wel mee eens: Waarom zouden ze Massa bevoordelen?

Al moet ik eerlijk zeggen, als men over 20 jaar of 60 jaar zegt: FIA heeft opzettelijk Ferrari voorgetrokken, zal ikaltijd terug denken aan een aantal momenten en een gevoel hebben dat ik het altijd wel vermoed had.
Trotse vader van Rosalie(L)

scho0634

#13
Citaat van: McLaren_über_alles op 28 december 2008 - 11:25:55

Het was natuurlijk wel duidelijk dat het om een opinie ging, niet over een nieuwsfeit  ;). Op zich vond ik het ook goed geschreven (tot net voor de conclusie  ;) ). Een betere conclusie is volgens mij iets in de aard van "Met dit alles rekening houdende geloof ik niet dat de FIA Ferrari zou voortrekken, aangezien ze er zelf absoluut niet bij gebaat zouden zijn". Zo'n conclusie vat veel meer uw relaas samen dan "dus terugkijkend op een bewogen jaar, heeft 2008 voor eens en voor altijd bewezen dat de F van FIA niet voor Ferrari staat." terwijl je, zoals ik eerder aanhaalde, hier eigenlijk geen enkel argument (laat staan bewijs) kan voor geven...

Wou dit gewoon es zeggen, niet om gans uw stukje af te breken of zo, maar mss gewoon een "tip" die later nog van pas kan komen  8)
Ik voel me ook niet aangevallen en zal er mijn voordeel meedoen :).

Maar ik was ook niet uit op 'bewijs' zoals jij het noemt. Ik was meer uit op een motief waarom de FIA een titel naar Ferrari had willen zien gaan. En dat motief kan ik eigenlijk niet bedenken.

Citaat van: Burorri op 28 december 2008 - 11:33:27
Een goed stuk, maar net als Mclaren uber Alles, bleef ik ook nog zitten met een slotarumentatie. Maar dat maakt het stuk er niet minder om. Hoewel ik met een nog wrangere na smaak van belgie zit, ben ik het wel mee eens: Waarom zouden ze Massa bevoordelen? 
Die wrange nasmaak van Belgie heb ik ook, hoor. Want ik vond dat ook geen terechte beslissing, zoals ik ook aangeef in het stuk.

Alleen zit er een verschil tussen: 'een rare beslissing' en 'iemand opzettelijk bevoordelen'. En dat is het verschil tussen geloven in een complot of niet.

Wizard

Citaat van: Burorri op 28 december 2008 - 11:33:27
Een goed stuk, maar net als Mclaren uber Alles, bleef ik ook nog zitten met een slotarumentatie. Maar dat maakt het stuk er niet minder om. Hoewel ik met een nog wrangere na smaak van belgie zit, ben ik het wel mee eens: Waarom zouden ze Massa bevoordelen?

Om kunstmatige spanning in het kampioenschap te kweken.