Op naar het F1 seizoen van 2009!

Gestart door Ferrari 2010, 05 november 2008 - 17:34:20

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Op weg naar 2009 zal er weer heel wat gebeuren. We gaan een lange winter tegemoet en meer dan tevoren kunnen regelaanpassingen wel eens de huidige verhoudingen helemaal omgooien. Kers, minder downforce, ... Maar wat me nu net al opviel:
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2008/11/05/motoren-moeten-in-2009-drie-races-mee-gaan/
Hoe kan dit zo plots?
Moeten de teams hun motoren dan maar lager gaan beperken ofzo zodat ze het plots 3 races uithouden? :-\ Ik begrijp niet echt hoe het mogelijk is om ze ineens te verplichten 3 races mee te gaan. En bovendien zijn de motoren daar niet op gebouwd, wie nu al een fragiele motor heeft, kan dat toch nooit halen?
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

scho0634

De motor mag niet verder ontwikkeld worden, maar aan de betrouwbaarheid mag volgens mij wel gewerkt worden.

Jasper

Dit is niet "ineens", dit is minstens een half jaar geleden aangekondigd en wat er vandaag gebeurd is, was niet meer dan de symbolische handtekening op het papier zetten. De WMSC-vergadering ging vooral over de stewards, dat papier hebben ze waarschijnlijk snel tijdens de koffiepauze getekend...

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 05 november 2008 - 20:33:11
Dit is niet "ineens", dit is minstens een half jaar geleden aangekondigd en wat er vandaag gebeurd is, was niet meer dan de symbolische handtekening op het papier zetten. De WMSC-vergadering ging vooral over de stewards, dat papier hebben ze waarschijnlijk snel tijdens de koffiepauze getekend...
Meen je dat serieus? Daar heb ik destijds niet veel van gemerkt. Blijkbaar is het technisch dus niet zo moeilijk om een motor langer mee te laten gaan? Of zijn er dan toch meer dan puur betrouwbaarheidsaanpassingen toegestaan?
Wat ik me ook afvraag is wat de nieuwe regels gaan geven. Kan bijvoorbeeld Honda nu echt plots de kop op komen steken. Brawn gelooft er precies wel bijna in, maar dat kan toch niet met puur aerodynamica en hjet KERS systeem? Ik vrees dat ook Brawn Honda niet uit het slop zal kunnen helpen.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

Citaat van: Ferrari 2008 op 05 november 2008 - 20:51:26
Citaat van: Jasper op 05 november 2008 - 20:33:11
Dit is niet "ineens", dit is minstens een half jaar geleden aangekondigd en wat er vandaag gebeurd is, was niet meer dan de symbolische handtekening op het papier zetten. De WMSC-vergadering ging vooral over de stewards, dat papier hebben ze waarschijnlijk snel tijdens de koffiepauze getekend...
Meen je dat serieus? Daar heb ik destijds niet veel van gemerkt. Blijkbaar is het technisch dus niet zo moeilijk om een motor langer mee te laten gaan? Of zijn er dan toch meer dan puur betrouwbaarheidsaanpassingen toegestaan?

Ik zou het niet weten, maar blijkbaar vonden de teams het toch niet nodig om erover te klagen op de meeting tussen de FIA en de FOTA een tijdje geleden.

Edit: trouwens, alle motoren worden teruggeschroefd naar het vermogen dat ze hadden in 2006. Dat wil automatisch zeggen dat ze zo al langer zullen meegaan.

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 05 november 2008 - 20:53:44
Edit: trouwens, alle motoren worden teruggeschroefd naar het vermogen dat ze hadden in 2006. Dat wil automatisch zeggen dat ze zo al langer zullen meegaan.
Naar huin eigen vermogen van destijds? Dat wil dan zeggen dat het de motoren van 2006 worden gewoonweg? Maar hoe kan het vermogen stijgen als de motoren sindsdien bevroren zijn, eigenlijk is dat dus gewoon een zekerheid opdat iedereen eerlijk is met de aanpassingen. Op dat vlak is dat terugschroeven wel fair ook, veel verschil zou er in principe niet mogen zijn...
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Jasper

#6
Ik weet dit allemaal, omdat het iets is dat ik, verbazend genoeg, zelf heb bericht hier. :P

Sinds het bevriezen van de motorenontwikkeling eind 2006, was het nog toegelaten om motoren te ontwikkelen om de betrouwbaarheid te verbeteren. De FIA is echter slim genoeg om in te zien dat bij zulke ontwikkelingen, bewust of onbewust, ook betere prestaties bereikt zijn. Daarom staan sommige teams er nu beter voor dan 2 jaar geleden. De Wereldmotorsportraad is het er al over eens dat de prestaties van de motoren zullen worden teruggeschroefd om alles weer op het niveau van eind 2006 te brengen. - De toekomst van de F1

- Motoren moeten 3 races meegaan in plaats van 2 - Akkoord FIA en FOTA


Die aanpassingen "voor de betrouwbaarheid" zijn natuurlijk een open achterpoort. Of dacht je dat het toevallig was dat er Ferrari-motoren kapot gingen in Valencia én in Hongarije? :)

Ferrari 2010

Citaat van: Jasper op 05 november 2008 - 21:17:37
Die aanpassingen "voor de betrouwbaarheid" zijn natuurlijk een open achterpoort. Of dacht je dat het toevallig was dat er Ferrari-motoren kapot gingen in Valencia én in Hongarije? :)
Lol :)
Maar het was inderdaad wel een open achterpoort, dat staat als een paal boven water.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

F_A_Diaz

Citaat van: Jasper op 05 november 2008 - 21:17:37

Die aanpassingen "voor de betrouwbaarheid" zijn natuurlijk een open achterpoort. Of dacht je dat het toevallig was dat er Ferrari-motoren kapot gingen in Valencia én in Hongarije? :)

Ik geloof dat dat productiefouten waren, het gebeurde ook twee keer. En het blijft Formule 1, er kan altijd iets kapot gaan, het zit nog steeds op de limiet.
Interviewer: "Bernie, ben je al bezig met je eventuele opvolger te zoeken?"
Bernie: "Ik plan nooit verder dan 20 jaar vooruit..."

ibileon

ben benieuwd voor 2009 !
Denk dat er door de grote veranderingen die er dit jaar gaan plaat vinden wederom vele zware fouten gaan maken en
dat we weer een spannend jaar tegemoet gaan
wie echter favoriet is zullen we pas merken na de eerst race's van 2009
Echter denk ik dat ferrari en mclaren het goed zullen doen ondanks het blijven evalueren van de wagens van 2008,
en zo de wagen van 2009 wat achterstand heeft opgelopen tegenover mss wel andere merken die op deze manier ook
wel een verassend uit de hoek kunnen gaan komen. Het zal weer iets helemaal nieuws worden dan dit jaar en dat gaat het
hopelijk weer aantrekkelijk maken om naar te kijken zoalsdit jaaral het geval was  ;)

sloggerke

Citaat van: Ferrari 2008 op 05 november 2008 - 20:51:26
Citaat van: Jasper op 05 november 2008 - 20:33:11
Dit is niet "ineens", dit is minstens een half jaar geleden aangekondigd en wat er vandaag gebeurd is, was niet meer dan de symbolische handtekening op het papier zetten. De WMSC-vergadering ging vooral over de stewards, dat papier hebben ze waarschijnlijk snel tijdens de koffiepauze getekend...
Meen je dat serieus? Daar heb ik destijds niet veel van gemerkt. Blijkbaar is het technisch dus niet zo moeilijk om een motor langer mee te laten gaan? Of zijn er dan toch meer dan puur betrouwbaarheidsaanpassingen toegestaan?
Wat ik me ook afvraag is wat de nieuwe regels gaan geven. Kan bijvoorbeeld Honda nu echt plots de kop op komen steken. Brawn gelooft er precies wel bijna in, maar dat kan toch niet met puur aerodynamica en hjet KERS systeem? Ik vrees dat ook Brawn Honda niet uit het slop zal kunnen helpen.

Onderschat "onze Ross" niet. ;)
Ze moeten in feite maar 1 seconde vinden. Dat is veel, maar dat is ook weinig.
Ik verwacht écht wel wat van Honda, evenals van BMW.

scho0634

1 seconde zou leuk zijn, maar vermoedelijk gaat de rest zich ook doorontwikkelen. En dus zal die seconde alweer niet genoeg zijn. Dat is het nadeel als je achterop raakt, je moet grotere stappen maken als de rest.

sloggerke

Citaat van: 0634 op 08 november 2008 - 08:01:35
1 seconde zou leuk zijn, maar vermoedelijk gaat de rest zich ook doorontwikkelen. En dus zal die seconde alweer niet genoeg zijn. Dat is het nadeel als je achterop raakt, je moet grotere stappen maken als de rest.

Juist, maar die stappen kunnen gemakkelijker gemaakt worden als de reglementen veranderen. (KERS, slicks, aerodynamische wijzigingen, duurzaamheid motoren)
Elk team waagt zich hier op nieuw terrein.

scho0634

Daarin heb je zeker gelijk. Maar aan het einde van het liedje staan de traditionele topteams bovenaan en komt de rest pas daarna. Veranderingen of niet.

sloggerke

Citaat van: 0634 op 09 november 2008 - 08:17:02
Daarin heb je zeker gelijk. Maar aan het einde van het liedje staan de traditionele topteams bovenaan en komt de rest pas daarna. Veranderingen of niet.

Dat is de laatste jaren zo. Maar kijk eens verder in de geschiedenis.
McLaren is echt niet altijd dat topteam geweest, (Herinner u de jaren met hun Ford en zelfs Peugeot motor.) Ferrari is op de dool geweest.
Anderzijds was Lotus bv. vroeger dé referentie, om erna terug te zakken naar het niets. Idem met vb.March, Williams, Brabham en Tyrrell.. enz.
We maken dat nu nog mee. BMW is in feite een heel recent team en kijk waar ze nu al staan.
Als het werkelijk zo was als jij het ziet zouden er maar twee teams meerijden toch?

Maar goed ieder zijn visie. Ik ga de discussie hier stoppen voor de Administrators ons terechtwijzen.
Inmiddels blijf ik duimen dat Ross en de zijnen goed werk leveren tijdens de winter.