Zijn al die straffen werkelijk nodig...?

Gestart door scho0634, 12 oktober 2008 - 19:56:43

« vorige - volgende »

scho0634

Vanochtend weer een heerlijke en spraakmakende GP gezien. Genoten? Jazeker.

Maar weer eens niet van de FIA en consorten. In dit geval gaat het me even niet om de namen van de bestraften, maar wel om het feit dat er weer zo veel gestraft moest worden.

Ik meen dat het 1997 was toen David Coulthard een mega crash veroorzaakte bij de start op Spa. Een stuk of 12 uitvallers, enorm veel schade, een herstart met een half veld en vooral: geen straf voor DC.

Nog verder terug maakten de twee giganten van de F1 van die tijd, Senna en Prost er een potje van in bocht 1 van Suzuka. Senna wilde niets weten van de beter startende Prost en boorde zijn McLaren Honda in de Ferrari flank. Crash, boom, bang met hoge snelheid en wat blijkt: geen straf voor de Braziliaan.

Ander soort ongeluk, maar wel een grote blunder van een rijder. Ik weet niet welk jaar het was, maar Jos the Boss leek het wel grappig om, nadat hij gelapt was, in de versnellingsbak van raceleider Juan Pablo Montoya te duiken. JPM remde ietsiepietsie eerder dan Verstappen en de Nederlander elimineerde de raceleider. Grote blunder, gevaarlijke move maar onbestraft gebleven.

Als mijn herinnering mij niet in de steek laat werd er ook geen straf uitgedeeld bij Verstappens debuut toen Eddie Irvine de Nederlander 3 keer over de kop liet rollen toen de Ier hem in het gras drukte. Zeker geen straf en erg discutabel was Schumacher's move in Adelaide 94. Als raceleeider schampte hij de muur, kwam terug op de baan, zag Hill aan komen stormen en stuurde de Benneton Ford tegen de Williams Renault. Schumacher werd er kampioen mee, want er volgde geen straf.

Ook geen straf toen Hill met een kamikaze actie aan Schumachers binnenkant dook op Silverstone een jaartje later. Hill elimineerde beide rijders maar ook dat mocht van de FIA. Hill herhaalde die stunt een paar weken later op monza. Straffeloos uiteraad.

Als de FIA wil dat er gewoon geen risico's meer worden genomen moeten er nog meer acties worden bestraft. Want was het niet Michael Schumacher die een aantal jaren terug ingehaald werd door Alonso in de razendsnelle 130R bocht van Suzuka. En was het ook niet de Duitser die later verklaarde dat hijzelf een ongeluk had voorkomen door te liften? Dus eigenlijk nam Alonso ook toen een enorm risico. Een aantal jaren daarvoor was er al een soortgelijke move geweest van Villeneuve op de Duitse veelvraat. Ook toen verklaarde Der Michael dat zijn ingrijpen een ongeluk voorkwam. Is Salazar ooit bestraft toen hij papa Piquet op Hockenheim als achterblijver elimineerde (waarna overigens een amusante vechtpartij ontstond ;)).

Zoals gezegd; het gaat me even niet om namen. Maar als ik zie wat er de laatste jaren een enorme hoeveelheid aan straffen worden uitgedeeld. Doorgaans bij al dan niet geslaagde inhaalacties. Doodmoe wordt ik ervan om na een race nog een aantal uren te wachten totdat ik eindelijk weet wie hoeveel punten heeft behaald. Vorig jaar misdroeg Alonso zich tov zijn teamgenootje in Hongarije. Nou en? Dat is toch zeker een probleem van Ron Dennis. Maar nee, de FIA vind het nodig om een straf uit te delen terwijl er werkelijk niemand buiten Alonso's eigen team last heeft gehad van die actie. De FIA is de overkoepelende organisatie geworden die iedere (inhaal) actie graag langs een meetlat wil leggen. Voor mijn gevoel worden er wel tien of meer race incidenten per jaar bestraft.

Ik vraag me af waarom. Veiligheid is belangrijk en moet gewaarborgt blijven. Sommige straffen zijn ook wel logisch en terecht. Maar ik heb sterk het idee dat er een waslijst aan straffen worden uitgedeeld, war vroeger veel meer was toegestaan. Want was wat Hamilton vandaag in de eerste bocht deed nou echt veel gevaarlijker en opzettelijker als wat Senna destijd op Suzuka flikte? Of was het nou echt minder ethisch verantwoord dan Schumacher charge op Hill?

Ik typ dit uit mijn hoofd heb niks gecheckt, dus als er onwaarheden zijn, verbeter me dan....Misschien zit ik er soms naast en zijn er wel straffen uitgedeeld in bepaalde situaties, maar ik heb sterk het idee dat het toen minder was met de straffen 


Folkert

#1
1Correctie ik kan geven nu: DC was 98 in spa. Net La source en voor Eu reauge.

Verder ben ik het helemaal met je eens. In het verleden zijn zoveel discutable acties geweest die straffeloos bleven. En zal me zeker niet geliefd maken bij aantal mensen hier, maar Ferrari en dan vooral Schumacher kwam hier meestal als mazelaars uit de bus. 1 keer maar heb ik gezien dat de FIA  b allen toonde en MSC mer dan terecht uit de race haalde. Ze hadden in mijn ogen het met terug werkende kracht moeten doen en MSC ook voor 94 moeten schrappen. Ook hill had in 95 harder moeten worden aan gepakt.
En Schumacher, werd destijds ook vaak over geklaagd door voornamelijk DC, had altijd gevaarlijke starten waar hij van links naar rechs slingerde, maar nooit bestraft werd. En ik moet  het even na gaan, maar er zijn 2 incidenten waar Montoya wel voor is g estraft en MSC nooit, terwijl ze allebei het zelfde deden. Vandaag liet de FIA zich weer van zijn sterkste kant zien, namelijk het falen in alles.



Edit: Irvine werd in 94 met de crash met Verstappen geschorst voor 2 races.
Trotse vader van Rosalie(L)

ZoJa

Ik ben het met je eens, de straffen lopen uit de hand, elke race wordt gekenmerkt door meerdere straffen, het lijken er steeds meer te worden en steeds discutabeler, misschien wordt het tijd voor minder, maar duidelijkere regels (die voor iedereen duidelijk zijn VOOR de race en niet NA de race).

scho0634

Ter verdediging van de FIA en om het verhaal iets completer te maken:

Mika Hakkinen werd wel bestraft nadat hij midden jaren 90 een grote startcrash veroozaakte op Hockenheim. En Michael Schumacher werd bestraft na Jerez in 97 (al kunnen er twijfels rijzen over de strafmaat).

NDCGN

Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 19:56:43
Vanochtend weer een heerlijke en spraakmakende GP gezien. Genoten? Jazeker.

Maar weer eens niet van de FIA en consorten. In dit geval gaat het me even niet om de namen van de bestraften, maar wel om het feit dat er weer zo veel gestraft moest worden.

Ik meen dat het 1997 was toen David Coulthard een mega crash veroorzaakte bij de start op Spa. Een stuk of 12 uitvallers, enorm veel schade, een herstart met een half veld en vooral: geen straf voor DC.

Nog verder terug maakten de twee giganten van de F1 van die tijd, Senna en Prost er een potje van in bocht 1 van Suzuka. Senna wilde niets weten van de beter startende Prost en boorde zijn McLaren Honda in de Ferrari flank. Crash, boom, bang met hoge snelheid en wat blijkt: geen straf voor de Braziliaan.

Ander soort ongeluk, maar wel een grote blunder van een rijder. Ik weet niet welk jaar het was, maar Jos the Boss leek het wel grappig om, nadat hij gelapt was, in de versnellingsbak van raceleider Juan Pablo Montoya te duiken. JPM remde ietsiepietsie eerder dan Verstappen en de Nederlander elimineerde de raceleider. Grote blunder, gevaarlijke move maar onbestraft gebleven.

Als mijn herinnering mij niet in de steek laat werd er ook geen straf uitgedeeld bij Verstappens debuut toen Eddie Irvine de Nederlander 3 keer over de kop liet rollen toen de Ier hem in het gras drukte. Zeker geen straf en erg discutabel was Schumacher's move in Adelaide 94. Als raceleeider schampte hij de muur, kwam terug op de baan, zag Hill aan komen stormen en stuurde de Benneton Ford tegen de Williams Renault. Schumacher werd er kampioen mee, want er volgde geen straf.

Ook geen straf toen Hill met een kamikaze actie aan Schumachers binnenkant dook op Silverstone een jaartje later. Hill elimineerde beide rijders maar ook dat mocht van de FIA. Hill herhaalde die stunt een paar weken later op monza. Straffeloos uiteraad.

Als de FIA wil dat er gewoon geen risico's meer worden genomen moeten er nog meer acties worden bestraft. Want was het niet Michael Schumacher die een aantal jaren terug ingehaald werd door Alonso in de razendsnelle 130R bocht van Suzuka. En was het ook niet de Duitser die later verklaarde dat hijzelf een ongeluk had voorkomen door te liften? Dus eigenlijk nam Alonso ook toen een enorm risico. Een aantal jaren daarvoor was er al een soortgelijke move geweest van Villeneuve op de Duitse veelvraat. Ook toen verklaarde Der Michael dat zijn ingrijpen een ongeluk voorkwam. Is Salazar ooit bestraft toen hij papa Piquet op Hockenheim als achterblijver elimineerde (waarna overigens een amusante vechtpartij ontstond ;)).

Zoals gezegd; het gaat me even niet om namen. Maar als ik zie wat er de laatste jaren een enorme hoeveelheid aan straffen worden uitgedeeld. Doorgaans bij al dan niet geslaagde inhaalacties. Doodmoe wordt ik ervan om na een race nog een aantal uren te wachten totdat ik eindelijk weet wie hoeveel punten heeft behaald. Vorig jaar misdroeg Alonso zich tov zijn teamgenootje in Hongarije. Nou en? Dat is toch zeker een probleem van Ron Dennis. Maar nee, de FIA vind het nodig om een straf uit te delen terwijl er werkelijk niemand buiten Alonso's eigen team last heeft gehad van die actie. De FIA is de overkoepelende organisatie geworden die iedere (inhaal) actie graag langs een meetlat wil leggen. Voor mijn gevoel worden er wel tien of meer race incidenten per jaar bestraft.

Ik vraag me af waarom. Veiligheid is belangrijk en moet gewaarborgt blijven. Sommige straffen zijn ook wel logisch en terecht. Maar ik heb sterk het idee dat er een waslijst aan straffen worden uitgedeeld, war vroeger veel meer was toegestaan. Want was wat Hamilton vandaag in de eerste bocht deed nou echt veel gevaarlijker en opzettelijker als wat Senna destijd op Suzuka flikte? Of was het nou echt minder ethisch verantwoord dan Schumacher charge op Hill?

Ik typ dit uit mijn hoofd heb niks gecheckt, dus als er onwaarheden zijn, verbeter me dan....Misschien zit ik er soms naast en zijn er wel straffen uitgedeeld in bepaalde situaties, maar ik heb sterk het idee dat het toen minder was met de straffen 


Nou, die voorbeelden geven juist aan dat er wel strenger gestraft moet worden.. k vind het niet normaal om alles maar af te doen als racing-accident.. de sport onwikkeld zich, belangen worden groter, dus moeten regels en straffen ook aangepast worden...coureurs kunnen nog steeds zelfde risico's nemen omdate een eventuele straf minder erg is dan een botsing (lijkt mij)... verder lag in alle voorbeelden die jij noemt de veroorzaker ook zelf uit de race.. da's ook al een straf op zich... ik snap niet wat je tegen kunt hebben op een terechte straf...

f1columns.nl

Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 19:56:43

Als mijn herinnering mij niet in de steek laat werd er ook geen straf uitgedeeld bij Verstappens debuut toen Eddie Irvine de Nederlander 3 keer over de kop liet rollen toen de Ier hem in het gras drukte. Zeker geen straf en erg discutabel was Schumacher's move in Adelaide 94. Als raceleeider schampte hij de muur, kwam terug op de baan, zag Hill aan komen stormen en stuurde de Benneton Ford tegen de Williams Renault. Schumacher werd er kampioen mee, want er volgde geen straf.



Ik kan me ook vergissen, maar werd Irvine niet gediskwalificeerd voor een aantal races na dit akkefietje? Of was dat een ander geval?

In ieder geval onderschrijf ik de mening dat er belachelijk veel gestraft wordt op het moment. De reden hiervan is al uitvoerig besproken in andere topics, dus die zal ik hier achterwege laten. In ieder geval wordt er steeds meer gereglementeerd en dus ook steeds meer overtreden en dus meer bestarft. We moeten in f1 misschien terug naar een vereenvoudigd wetboek, minder regels, minder straffen en meer échte races.
Met sportieve groet,
webmaster @ f1columns.nl

dami

Het word iedere race erger en erger, die straffen lopen de spuigaten uit >:(
Racen betekent aktie en risicos nemen, zoals bij de start vanmorgen.
Was in mijn ogen niks verkeerd aan daar er niemand echt was uitgekegeld in de eerste bocht.
Volgens mij maken ze er een spelletje van :( :o

scho0634

Citaat van: NDCGN op 12 oktober 2008 - 20:55:11
Nou, die voorbeelden geven juist aan dat er wel strenger gestraft moet worden.. k vind het niet normaal om alles maar af te doen als racing-accident.. de sport onwikkeld zich, belangen worden groter, dus moeten regels en straffen ook aangepast worden...
Sorry, maar ik zie niet in waarom er nu meer gestraft moet worden als vroeger. De auto's zijn vele malen veiliger dus er zou juist meer moeten kunnen, lijkt mij.

Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 20:56:28
Ik kan me ook vergissen, maar werd Irvine niet gediskwalificeerd voor een aantal races na dit akkefietje? Of was dat een ander geval?
Volgens mij heb je gelijk. En kreeg Irvine idd een schorsing...

f1columns.nl

Citaat van: dami op 12 oktober 2008 - 21:16:22
Het word iedere race erger en erger, die straffen lopen de spuigaten uit >:(
Racen betekent aktie en risicos nemen, zoals bij de start vanmorgen.
Was in mijn ogen niks verkeerd aan daar er niemand echt was uitgekegeld in de eerste bocht.
Volgens mij maken ze er een spelletje van :( :o
Bij de start gebeurde volgens mij ook niets onrechtmatigs, dus straffen hadden van mij achterwege mogen blijven. Het gevalletje tussen Massa en Bourdais was mijns inziens Massa z'n schuld, dus een straf voor Bourdais is dan onterecht. Als er al gestraft had moeten worden dan Massa, al had ik persoonlijk willen zien dat er helemaal geen aandacht aan was geschonken. Massa spinde doordat hij Bourdais raakte en was daarmee al voldoende gestraft. Het geval tussen Massa en Hamilton zou naar mijn idee een straf voor Massa hebben moeten opleveren omdat hij Hamilton echt benadeelde door hem te raken, terwijl Hamilton er echt al voorbij was.

Kortom er was eigenlijk maar 1 reden voor een straf in mijn optiek, terwijl er veel meer werden uitgedeeld. Ik denk dat de FIA echt serieus minder regels nodig heeft, zodat er vrijer geracet kan worden en minder gestraft. Je moet de coureurs ook de ruimte geven om de grens op te zoeken en ze niet direct bestraffen als ze de grens benaderen.
Met sportieve groet,
webmaster @ f1columns.nl

Ferrari 2010

De straf op Lewis was voor mijn part terecht, hij ging daar zwaar in de fout, en dat vooraan in het pak bij de eerste bocht. Hij liet heel de top rechtdoor rijden. De anderen werden dus zwaar gehindert, hun kansen werden door hem gehypothikeert, het was even lastig voor de anderen als dat ze bijvoorbeeld de bocht uitgetikt werden, eeen gelijkaardige straf lijkt me dus niet onterecht.
De straf op Massa, idem, voluit terecht, véél te optimistisch, misschien zag hij het als revanche op Lewis' actie in bocht 1?
De straf of Bourdais, wat een onzin! Die straf begrijp ik totaal niet, Massa was de enige die nadeel ondervond, bestraft moest dat dus niet worden, en al helemaal niet aan Bourdais! Ik weet niet of ze hiertegen in beroep kunnen gaan, maar als ze het kunnen: doen aub, ze winnen dat ronduit en anders wordt er verduidelijkt waarom er gestraft is. Dan zijn we van die gezever van ferrari krijgt de titel hopelijk vanaf.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

NDCGN

Citaat van: f1columns.nl op 12 oktober 2008 - 21:36:39
Citaat van: dami op 12 oktober 2008 - 21:16:22
Het word iedere race erger en erger, die straffen lopen de spuigaten uit >:(
Racen betekent aktie en risicos nemen, zoals bij de start vanmorgen.
Was in mijn ogen niks verkeerd aan daar er niemand echt was uitgekegeld in de eerste bocht.
Volgens mij maken ze er een spelletje van :( :o
Bij de start gebeurde volgens mij ook niets onrechtmatigs, dus straffen hadden van mij achterwege mogen blijven. Het gevalletje tussen Massa en Bourdais was mijns inziens Massa z'n schuld, dus een straf voor Bourdais is dan onterecht. Als er al gestraft had moeten worden dan Massa, al had ik persoonlijk willen zien dat er helemaal geen aandacht aan was geschonken. Massa spinde doordat hij Bourdais raakte en was daarmee al voldoende gestraft. Het geval tussen Massa en Hamilton zou naar mijn idee een straf voor Massa hebben moeten opleveren omdat hij Hamilton echt benadeelde door hem te raken, terwijl Hamilton er echt al voorbij was.

Kortom er was eigenlijk maar 1 reden voor een straf in mijn optiek, terwijl er veel meer werden uitgedeeld. Ik denk dat de FIA echt serieus minder regels nodig heeft, zodat er vrijer geracet kan worden en minder gestraft. Je moet de coureurs ook de ruimte geven om de grens op te zoeken en ze niet direct bestraffen als ze de grens benaderen.
Hamilton benadeelde ook duidelijk iemand, die daardoor van 1 naar 8 terugviel.. als coureurs zo gaan racen dan is het niet zo gek dat er meer regels komen.. ik zie het verschil niet tussen de actie van Hamilton en die van Massa, tenzij Massa echt moedwillig Hamilton er af tikte... volgens mij wordt er nergens ophef gemaakt over de straffen van Massa en Hamilton alleen door een paar McLaren fans hier op het forum en in de rtl studio.. Massa krijgt 2 wedstrijden achter elkaar een drive through en toch blijven ze klagen.. vreemd..

f1columns.nl

Citaat van: Ferrari 2008 op 12 oktober 2008 - 22:22:35
De straf op Lewis was voor mijn part terecht, hij ging daar zwaar in de fout, en dat vooraan in het pak bij de eerste bocht. Hij liet heel de top rechtdoor rijden. De anderen werden dus zwaar gehindert, hun kansen werden door hem gehypothikeert, het was even lastig voor de anderen als dat ze bijvoorbeeld de bocht uitgetikt werden, eeen gelijkaardige straf lijkt me dus niet onterecht.
De straf op Massa, idem, voluit terecht, véél te optimistisch, misschien zag hij het als revanche op Lewis' actie in bocht 1?
De straf of Bourdais, wat een onzin! Die straf begrijp ik totaal niet, Massa was de enige die nadeel ondervond, bestraft moest dat dus niet worden, en al helemaal niet aan Bourdais! Ik weet niet of ze hiertegen in beroep kunnen gaan, maar als ze het kunnen: doen aub, ze winnen dat ronduit en anders wordt er verduidelijkt waarom er gestraft is. Dan zijn we van die gezever van ferrari krijgt de titel hopelijk vanaf.
Ui de nasleep van de Belgische GP hebben we geleerd dat er geen beroepsmogelijkheid is in dit soort bestraffingen. Kwestie van accepteren en doorgaan naar China dus.

Over het gevalletje tussen Massa en Bourdais zijn we het in ieder geval eens, straffen was onnodig. Het meest zou wat mij betreft gewoon als race incident moeten worden afgedaan en niet bestraft worden. Door al die straffen veroorzaak je alleen maar dat fans met elkaar discusieren over de rechtmatigheid van de behaalde positie van een rijder i.p.v. dat de fans met elkaar genieten van een race, zonder naderhand hoogoplopende discussies aan te gaan.
Straf minder zodat de fans naderhand alleen nog maar praten over de mooie inhaalcties en niet over de al dan niet politieke steekspelletjes die om F1 hangen.
Met sportieve groet,
webmaster @ f1columns.nl

scho0634

Citaat van: NDCGN op 12 oktober 2008 - 22:25:33
Hamilton benadeelde ook duidelijk iemand, die daardoor van 1 naar 8 terugviel.. als coureurs zo gaan racen dan is het niet zo gek dat er meer regels komen.. ik zie het verschil niet tussen de actie van Hamilton en die van Massa, tenzij Massa echt moedwillig Hamilton er af tikte... volgens mij wordt er nergens ophef gemaakt over de straffen van Massa en Hamilton alleen door een paar McLaren fans hier op het forum en in de rtl studio.. Massa krijgt 2 wedstrijden achter elkaar een drive through en toch blijven ze klagen.. vreemd..
Wie klaagt er nou? Ik niet, ik zeg nog bij de topic opener dat ik dit meer in algemene zin vind dan dat ik het meteen weer op namen betrek. Dat getouwtrek vind al plaats op alle andere topics. Ik vind het een onzinnige straf (die van Hamilton) en zeker als ik het vergelijk met vele incidenten uit het verleden. Of het nou Mac's, Williamsen of Ferrari's betreffen. Iedere race maken rijders fouten, iedere race gebeuren er potentieel gevaarlijke acties. Nou en? Het is racen. Laat het nou eens gaan.

Als coureurs zo gaan racen, zeg jij? Kom op man, dat is van alle jaren. Het is wel erger geweest.

Ik ben overigens geen Mac fan ;).

NDCGN

Citaat van: 0634 op 12 oktober 2008 - 22:39:31
Citaat van: NDCGN op 12 oktober 2008 - 22:25:33
Hamilton benadeelde ook duidelijk iemand, die daardoor van 1 naar 8 terugviel.. als coureurs zo gaan racen dan is het niet zo gek dat er meer regels komen.. ik zie het verschil niet tussen de actie van Hamilton en die van Massa, tenzij Massa echt moedwillig Hamilton er af tikte... volgens mij wordt er nergens ophef gemaakt over de straffen van Massa en Hamilton alleen door een paar McLaren fans hier op het forum en in de rtl studio.. Massa krijgt 2 wedstrijden achter elkaar een drive through en toch blijven ze klagen.. vreemd..
Wie klaagt er nou? Ik niet, ik zeg nog bij de topic opener dat ik dit meer in algemene zin vind dan dat ik het meteen weer op namen betrek. Dat getouwtrek vind al plaats op alle andere topics. Ik vind het een onzinnige straf (die van Hamilton) en zeker als ik het vergelijk met vele incidenten uit het verleden. Of het nou Mac's, Williamsen of Ferrari's betreffen. Iedere race maken rijders fouten, iedere race gebeuren er potentieel gevaarlijke acties. Nou en? Het is racen. Laat het nou eens gaan.

Als coureurs zo gaan racen, zeg jij? Kom op man, dat is van alle jaren. Het is wel erger geweest.

Ik ben overigens geen Mac fan ;).
Ik zei ook niet dat jij klaagde, ik reageerde volgens mij op f1colums.nl .
in een gevecht moet veel kunnen vind ik, maar het moet wel fair zijn... iemand met een veels te optimistische uitremactie van de baan drukken die daardoor 7 plaatsen verliest vind ik niet echt fair... zo'n actie als Hamilton doet mag je alleen van een beginneling verwachten, zeker in zijn situatie... maar goed, nu zonder namen te noemen.. overal waar gesport wordt zijn scheidsrechters en worden regelmatig straffen uitgedeeld.. als er duidelijk iemand iets fout doet en er voordeel van heeft, waarom zou je dat ongestraft laten???

Forza F1

Citaat van: dami op 12 oktober 2008 - 21:16:22
Het word iedere race erger en erger, die straffen lopen de spuigaten uit >:(
Racen betekent aktie en risicos nemen, zoals bij de start vanmorgen.
Was in mijn ogen niks verkeerd aan daar er niemand echt was uitgekegeld in de eerste bocht.
Volgens mij maken ze er een spelletje van :( :o

Volledig met je eens!