GP van Japan

Gestart door Supermariobros, 04 oktober 2008 - 09:59:27

« vorige - volgende »

NDCGN

Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 17:17:46
Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 12:36:06
Nou, schijnbaar zijn we t er redelijk over eens dat Massa zn actie geen opzet was, maar gewoon een ondoordachte kansloze actie.. wat dat betreft vind ik het ook redelijk vergelijkbaar met de actie van Hamilton  in bocht 1... die verknalt daarmee Kimi's race min of meer, net als Massa dat met Hamilton deed... daarbij zijn ze alledrie in de race voor constructeurs en/of rijderskampioenschap, dus moet er ook goed naar de gevolgen van zo'n actie worden gekeken... wat de eerste bocht betreft, Hamilton rijdt idd alleen Kimi van de baan, maar da's wel de raceleider en die valt (uiteindelijk) terug naar P8.. Heikki komt daar nog eens achteraan gevlogen en duwt Kimi nog verder naar buiten... wat voor Heikki spreekt is dat hij minder zicht heeft op de bocht en meer op Hamilton focust dan op de bocht zelf.. als die theorie niet klopt en Hamilton remt wel op tijd zou dan zou Heikki hem eraf hebben gereden.. ik denk dus wel dat die chaotische eerste bocht voornamelijk veroorzaakt is door de optimistische inhaalactie van Hamilton...
Over Bourdais en Massa; Bourdais glijdt duidelijk wel naar buiten.. wat hij zelf zegt dat ie niet verder tegen de kerbs aankon is onzin.. Massa had aan de buitenkant genoeg ruimte en had wat beter moeten nadenken, dan was er geen probleem geweest... helaas zijn de beelden niet heel duidelijk.. als de stewards op basis van dezelfde beelden als die wij hebben gezien dit besluit hebben genomen, dan lijkt de straf mij nogal overdreven...
Maar Heikki moet niet alleen op Hamilton letten, maar ook op zijn eigen race. Hij was niet in een positie of was het niet eens van plan volgens mij om Hamilton uit te remmen, dus waarom zou hij op Hamilton letten voor het remmen? Hij had beter kunnen opletten of hij niet door andere coureurs werd ingehaald en dan pas laat remmen.
waarom mist ie dan de bocht?? ik denk dat coureurs in zo'n situatie veel op hun voorganger letten omdat ze in de drukte de bocht veel moeilijker kunnen inschatten als normaal... waarom denk je anders dat bijna iedereen zn rempunt miste zondag?? gewoon  een soort van domino-effect.. tuurlijk wilde Heikki Hamilton niet uitremmen.. dan hoeft ie volgend jaar echt niet weer te komen bij McLaren... Lewis drukte daarvoor Heikki trouwens nog wel ff lekker aan de kant.. was ook niet echt netjes..

Folkert

Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 17:39:53
Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 17:17:46
Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 12:36:06
Nou, schijnbaar zijn we t er redelijk over eens dat Massa zn actie geen opzet was, maar gewoon een ondoordachte kansloze actie.. wat dat betreft vind ik het ook redelijk vergelijkbaar met de actie van Hamilton  in bocht 1... die verknalt daarmee Kimi's race min of meer, net als Massa dat met Hamilton deed... daarbij zijn ze alledrie in de race voor constructeurs en/of rijderskampioenschap, dus moet er ook goed naar de gevolgen van zo'n actie worden gekeken... wat de eerste bocht betreft, Hamilton rijdt idd alleen Kimi van de baan, maar da's wel de raceleider en die valt (uiteindelijk) terug naar P8.. Heikki komt daar nog eens achteraan gevlogen en duwt Kimi nog verder naar buiten... wat voor Heikki spreekt is dat hij minder zicht heeft op de bocht en meer op Hamilton focust dan op de bocht zelf.. als die theorie niet klopt en Hamilton remt wel op tijd zou dan zou Heikki hem eraf hebben gereden.. ik denk dus wel dat die chaotische eerste bocht voornamelijk veroorzaakt is door de optimistische inhaalactie van Hamilton...
Over Bourdais en Massa; Bourdais glijdt duidelijk wel naar buiten.. wat hij zelf zegt dat ie niet verder tegen de kerbs aankon is onzin.. Massa had aan de buitenkant genoeg ruimte en had wat beter moeten nadenken, dan was er geen probleem geweest... helaas zijn de beelden niet heel duidelijk.. als de stewards op basis van dezelfde beelden als die wij hebben gezien dit besluit hebben genomen, dan lijkt de straf mij nogal overdreven...
Maar Heikki moet niet alleen op Hamilton letten, maar ook op zijn eigen race. Hij was niet in een positie of was het niet eens van plan volgens mij om Hamilton uit te remmen, dus waarom zou hij op Hamilton letten voor het remmen? Hij had beter kunnen opletten of hij niet door andere coureurs werd ingehaald en dan pas laat remmen.
waarom mist ie dan de bocht?? ik denk dat coureurs in zo'n situatie veel op hun voorganger letten omdat ze in de drukte de bocht veel moeilijker kunnen inschatten als normaal... waarom denk je anders dat bijna iedereen zn rempunt miste zondag?? gewoon  een soort van domino-effect.. tuurlijk wilde Heikki Hamilton niet uitremmen.. dan hoeft ie volgend jaar echt niet weer te komen bij McLaren... Lewis drukte daarvoor Heikki trouwens nog wel ff lekker aan de kant.. was ook niet echt netjes..
Omdat Alonso en Massa volgens mij behoorlijk aan het inhalen waren. Kan wel zijn dat het domino effect was, maar je verliest bij een start meestal meer dan dat je wint. Hij had dus beter rustig aan kunnen doen en remmen wanneer hij het zelf goed vond. Had hij dat gedaan, lag hij denk ik 1ste.
Trotse vader van Rosalie(L)

NDCGN

Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 18:15:41
Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 17:39:53
Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 17:17:46
Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 12:36:06
Nou, schijnbaar zijn we t er redelijk over eens dat Massa zn actie geen opzet was, maar gewoon een ondoordachte kansloze actie.. wat dat betreft vind ik het ook redelijk vergelijkbaar met de actie van Hamilton  in bocht 1... die verknalt daarmee Kimi's race min of meer, net als Massa dat met Hamilton deed... daarbij zijn ze alledrie in de race voor constructeurs en/of rijderskampioenschap, dus moet er ook goed naar de gevolgen van zo'n actie worden gekeken... wat de eerste bocht betreft, Hamilton rijdt idd alleen Kimi van de baan, maar da's wel de raceleider en die valt (uiteindelijk) terug naar P8.. Heikki komt daar nog eens achteraan gevlogen en duwt Kimi nog verder naar buiten... wat voor Heikki spreekt is dat hij minder zicht heeft op de bocht en meer op Hamilton focust dan op de bocht zelf.. als die theorie niet klopt en Hamilton remt wel op tijd zou dan zou Heikki hem eraf hebben gereden.. ik denk dus wel dat die chaotische eerste bocht voornamelijk veroorzaakt is door de optimistische inhaalactie van Hamilton...
Over Bourdais en Massa; Bourdais glijdt duidelijk wel naar buiten.. wat hij zelf zegt dat ie niet verder tegen de kerbs aankon is onzin.. Massa had aan de buitenkant genoeg ruimte en had wat beter moeten nadenken, dan was er geen probleem geweest... helaas zijn de beelden niet heel duidelijk.. als de stewards op basis van dezelfde beelden als die wij hebben gezien dit besluit hebben genomen, dan lijkt de straf mij nogal overdreven...
Maar Heikki moet niet alleen op Hamilton letten, maar ook op zijn eigen race. Hij was niet in een positie of was het niet eens van plan volgens mij om Hamilton uit te remmen, dus waarom zou hij op Hamilton letten voor het remmen? Hij had beter kunnen opletten of hij niet door andere coureurs werd ingehaald en dan pas laat remmen.
waarom mist ie dan de bocht?? ik denk dat coureurs in zo'n situatie veel op hun voorganger letten omdat ze in de drukte de bocht veel moeilijker kunnen inschatten als normaal... waarom denk je anders dat bijna iedereen zn rempunt miste zondag?? gewoon  een soort van domino-effect.. tuurlijk wilde Heikki Hamilton niet uitremmen.. dan hoeft ie volgend jaar echt niet weer te komen bij McLaren... Lewis drukte daarvoor Heikki trouwens nog wel ff lekker aan de kant.. was ook niet echt netjes..
Omdat Alonso en Massa volgens mij behoorlijk aan het inhalen waren. Kan wel zijn dat het domino effect was, maar je verliest bij een start meestal meer dan dat je wint. Hij had dus beter rustig aan kunnen doen en remmen wanneer hij het zelf goed vond. Had hij dat gedaan, lag hij denk ik 1ste.
Nou, dat ie zover doorschoot komt volgens mij echt alleen doordat ie op Hamilton gefocust was.. hij hoefde niemand uit te remmen en zat aan de binnenkant dus dr was anders geen reden om zo enorm ver door te schieten...

Folkert

Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 19:55:07
Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 18:15:41
Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 17:39:53
Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 17:17:46
Citaat van: NDCGN op 15 oktober 2008 - 12:36:06
Nou, schijnbaar zijn we t er redelijk over eens dat Massa zn actie geen opzet was, maar gewoon een ondoordachte kansloze actie.. wat dat betreft vind ik het ook redelijk vergelijkbaar met de actie van Hamilton  in bocht 1... die verknalt daarmee Kimi's race min of meer, net als Massa dat met Hamilton deed... daarbij zijn ze alledrie in de race voor constructeurs en/of rijderskampioenschap, dus moet er ook goed naar de gevolgen van zo'n actie worden gekeken... wat de eerste bocht betreft, Hamilton rijdt idd alleen Kimi van de baan, maar da's wel de raceleider en die valt (uiteindelijk) terug naar P8.. Heikki komt daar nog eens achteraan gevlogen en duwt Kimi nog verder naar buiten... wat voor Heikki spreekt is dat hij minder zicht heeft op de bocht en meer op Hamilton focust dan op de bocht zelf.. als die theorie niet klopt en Hamilton remt wel op tijd zou dan zou Heikki hem eraf hebben gereden.. ik denk dus wel dat die chaotische eerste bocht voornamelijk veroorzaakt is door de optimistische inhaalactie van Hamilton...
Over Bourdais en Massa; Bourdais glijdt duidelijk wel naar buiten.. wat hij zelf zegt dat ie niet verder tegen de kerbs aankon is onzin.. Massa had aan de buitenkant genoeg ruimte en had wat beter moeten nadenken, dan was er geen probleem geweest... helaas zijn de beelden niet heel duidelijk.. als de stewards op basis van dezelfde beelden als die wij hebben gezien dit besluit hebben genomen, dan lijkt de straf mij nogal overdreven...
Maar Heikki moet niet alleen op Hamilton letten, maar ook op zijn eigen race. Hij was niet in een positie of was het niet eens van plan volgens mij om Hamilton uit te remmen, dus waarom zou hij op Hamilton letten voor het remmen? Hij had beter kunnen opletten of hij niet door andere coureurs werd ingehaald en dan pas laat remmen.
waarom mist ie dan de bocht?? ik denk dat coureurs in zo'n situatie veel op hun voorganger letten omdat ze in de drukte de bocht veel moeilijker kunnen inschatten als normaal... waarom denk je anders dat bijna iedereen zn rempunt miste zondag?? gewoon  een soort van domino-effect.. tuurlijk wilde Heikki Hamilton niet uitremmen.. dan hoeft ie volgend jaar echt niet weer te komen bij McLaren... Lewis drukte daarvoor Heikki trouwens nog wel ff lekker aan de kant.. was ook niet echt netjes..
Omdat Alonso en Massa volgens mij behoorlijk aan het inhalen waren. Kan wel zijn dat het domino effect was, maar je verliest bij een start meestal meer dan dat je wint. Hij had dus beter rustig aan kunnen doen en remmen wanneer hij het zelf goed vond. Had hij dat gedaan, lag hij denk ik 1ste.
Nou, dat ie zover doorschoot komt volgens mij echt alleen doordat ie op Hamilton gefocust was.. hij hoefde niemand uit te remmen en zat aan de binnenkant dus dr was anders geen reden om zo enorm ver door te schieten...
Nou ja waar hij ook op focuste, het zag er iig niet goed uit.  ;D
Trotse vader van Rosalie(L)

Jasper

Kijk, dat je op iemand anders aan het letten was in plaats van op de baan, is geen excuus voor een remfout. Dat is volledig je eigen verantwoordelijkheid, ook in een stresssituatie als de eerste bocht van een GP.

NDCGN

Citaat van: Jasper op 16 oktober 2008 - 00:44:08
Kijk, dat je op iemand anders aan het letten was in plaats van op de baan, is geen excuus voor een remfout. Dat is volledig je eigen verantwoordelijkheid, ook in een stresssituatie als de eerste bocht van een GP.
uiteindelijk wel, maar als je geen vrij zicht hebt moet je je toch ergens op richten... blijkbaar werkt het zo... heb de rest van de race niemand die bocht zien missen...
misschien dat de FIA de tomtom van de McLarens heeft gesaboteerd... ik zou het direct geloven..

Jasper

Het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat je ook naar de rijders voor je kijkt, maar de vraag is: kun je Hamilton straffen omdat Kovalainen zijn bocht heeft gemist?

Wizard

Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 03:19:41
Het blijft een lastige situatie. Maar ene kant lijkt het dat Massa naar rechts stuurt op het moment dat Hamilton er naast zit, maar andere kant lijkt het of Massa naar buiten glijt.

Er zijn ook onboard shots. Bekijk die maar eens.

Folkert

Citaat van: Wizard op 16 oktober 2008 - 16:55:12
Citaat van: Burorri op 15 oktober 2008 - 03:19:41
Het blijft een lastige situatie. Maar ene kant lijkt het dat Massa naar rechts stuurt op het moment dat Hamilton er naast zit, maar andere kant lijkt het of Massa naar buiten glijt.

Er zijn ook onboard shots. Bekijk die maar eens.
heb ik al bekeken, en zelfs dan blijft het m oeilijke situatie.
Ik zou eerder zeggen Massa's fout dan Bourdais fout.
Trotse vader van Rosalie(L)