Karting volwaardige sport?

Gestart door Doefie, 08 juli 2008 - 18:27:11

« vorige - volgende »

Ferrari 2010

Citaat van: Tazmanian op 23 juli 2008 - 16:49:18
Ik daag jullie uit om zonder opzoekingswerk de naam van de Belgische kampioen hier te schrijven.

Dat kan ik van zovele topsporten niet, zelfs sporten die dagelijks in het nieuws komen, weet ik zelden de Belgisch kampioen van, dus laat staan van die die niet in  het nieuws komen :)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Ben hier weer is wat begonnen precies ;D

Mja media halen of niet, maakt uiteindelijk niks uit. Was gewoon benieuwd naar de mening hier op het forum :)

Johan

Citaat van: Tazmanian op 23 juli 2008 - 14:00:32
Citaat van: Johan op 18 juli 2008 - 15:27:05
Dan wil ik nog iets uit de wereld helpen: indoorkarting is zwaarder als outdoor.

::) ::)

Aangezien je dat zegt denk ik dat je nog geen outdoorkarting hebt gereden en je daar dan ook niet kan over uitspreken.

Citaat
Maar als je outdoor gaat rijden, wil je het goed doen. Je koopt je eigen kart, banden , helm, schoenen, baclava, handschoenen, reserveonderdelen, benzine, mengsmering, gereedschap, aanhanger (of busje) en ga zo maar door.

Mmmm, van iedereen die ik ken en regelmatig gaat indoorkarten hebben ze toch ook allemaal een eigen helm, schoenen, balaclava, handschoenen, overall, .....

Kuch, ik heb het over huurkarts. Die zijn wel "meestal" wat zwaarder als professionele outdoorkarts.

En de meesten zullen wel, ik ook trouwens, wat eigen spullen hebben. Maar als je buiten gaat karten met je EIGEN kart dan zul je net wat meer nodig hebben, denk je niet?

Flitser

Citaat van: Johan op 24 juli 2008 - 07:23:08Kuch, ik heb het over huurkarts. Die zijn wel "meestal" wat zwaarder als professionele outdoorkarts.

Dat was in je eerste post alvast niet duidelijk want als ik me niet vergis zag ik je daar een beschrijving geven van het verschil tussen een huurkart en een competitiekart ;) Ik kan je garanderen dat het rijden met een huurkartje met amper 6,5pk en steenharde tchingtcheng banden wel wat anders is dan rijden met een competitiekart met meer dan 25pk op superzachte witte vega banden.
Zet die diezelfde competitiekart op een harder type band en het zal inderdaad al wat minder vermoeiend worden om die te besturen.
Laatst ook nog met een piloot een "discussie" gehad die niet begreep dat ik na 20 minuten al vrij vermoeid uit mijn kart kwam terijl hij met zijn (gelijkaardige) kart makkelijk 1u kon blijven rijden. Toen hij daarna een kwartier met die van mij reed wist hij het wel... hij reed altijd met Dunlop SL3 terwijl er op mijn kart Vega France FH lagen. En dan spreken we nog niet over het verschil in afstelling én snelheid.
Enfin, tot zover de reden waarom ik met mijn ogen draai als er weer eens eentje beweert dat er geen verschil is tussen in- of outdoor zonder daarbij te vermelden dat het in beide gevallen over trage huurkartjes gaat.

CitaatEn de meesten zullen wel, ik ook trouwens, wat eigen spullen hebben. Maar als je buiten gaat karten met je EIGEN kart dan zul je net wat meer nodig hebben, denk je niet?

Er komt inderdaad een pak meer bij kijken dan enkel de kledij ;)
Het rijden met een huurkart is en blijft het goedkoopste wat er bestaat op dat vlak.
Alleen moet je niet gaan overdrijven wat betreft het onderhoud van een motor zoals bijvoorbeeld de Rotax max die je daar aanhaalt of het verslijten van de banden.
Je maakt het zo duur als je zelf wil en de factor geluk is ook van belang. Als ik tijdens het roderen van mijn nieuwe motor een steentje in mijn radiator krijg ben ik meteen 300 euro kwijt om die te vervangen. Anderzijds: het blijven racemotoren en die moet je goed onderhouden. De motor van een racewagen ten overstaan van een gewone wagen heeft ook meer onderhoud nodig ;)
Ook de kartshop waar je klant bent maakt een groot verschil uit. Er zijn er waar ze zo het geld uit je zakken slaan als je er zelf niks van kent.

Flitser

#34
Citaat van: Doefie op 24 juli 2008 - 01:05:43
Ben hier weer is wat begonnen precies ;D

Mja media halen of niet, maakt uiteindelijk niks uit. Was gewoon benieuwd naar de mening hier op het forum :)

En dan komen wij ons nog moeien ook ;D

Wat mij al heel de tijd verwonderd is dat het idee vooral uit de indoorkartwereld komt terwijl onze belgische outdoorpiloten al jaren veel meer bereikt hebben zonder dat daar erkenning voor is gekomen.
Want je vergist je Doefie als je zegt dat outdoorkarting een officiëel erkende sport is. Voor zover ik weet is er geen enkele autosporttak officiëel erkend :idea:

En je stelling dat de beste piloten uit het indoorkartingwereldje komen slaat volgens mij ook nergens op.
Net de sterkte van een goed indoorpiloot (het zich aanpassen aan het materiaal dat hij toegewezen krijgt) is zijn grote zwakte als outdoorpiloot! Want daar moet je kunnen zeggen tegen je mechanieker wat er beter of anders moet afgesteld worden aan je kart. Ik heb het zelf al ondervonden wanneer ik eens sleutel voor een indoorpiloot die uiteindelijk een eigen kart heeft gekocht.
Voor je dergelijke dingen zegt stel ik voor dat je eens deelneemt aan een echte outdoor(sprint)competitie, je zal er dan wel anders over gaan denken, geloof me maar op mijn woord ;)

CitaatEen prachtig voorbeeld van iemand uit de ndoorkarting die het gemaakt heeft: Frederic Vervisch. In 2005 nog Belgisch Indoorkampioenschap, nu bijna Formule 1(-test).

Je moet ook de dingen eens in perspectief leren zien.
Indoorkarting was voor Frederic vooral een leuk tijdverdrijf terwijl het weinig van zijn ander racebudget opslorpte :idea:
Frederic Vervisch heeft pas echt leren rijden met een ICA, niet met een indoorkart ;)

Ik kan nog op veel meer zaken reageren betreffende dit onderwerp maar ben het eerlijk gezegd een beetje moe want dit is al een discussie die al meer dan zes maanden aan de gang is ::)


Maar als we dan toch nog even willen focussen...
Grootste probleem in België is de mentaliteit... we zijn een land van "de volkse sporten" zoals voetbal, tennis en noem maar op en zolang dat niet verandert kunnen we de media niet of moeilijk mobiliseren waardoor er ook geen grote sponsordeals te versieren vallen. Het is een vicieuze circel.

meatball

Ik ben tijdens mijn vakantie in Winterberg veel gaan karten op een buitenbaan,was wel tof. Ik heb wel ondervonden dat als je veel keer na elkaar rijdt het best wel zwaar word.Het koste daar ook maar 6 euro om een kleine 10 min te rijden,niet teveel vond ik.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Doefie

En wat is "veel"? ;D Voor mij is elke dag van de vakantie 10u rijden veel ;D