Karting volwaardige sport?

Gestart door Doefie, 08 juli 2008 - 18:27:11

« vorige - volgende »

Doefie

Ik had graag jullie mening eens geweten; is (indoor)karting een volwaardige sport in jullie ogen? Waarom is indoorkarting, in vergelijking met pakweg wel outdoorkarting, geen officieel erkende sport en pakweg een cafésport als darts wel? België is nog steeds wereldkampioen, maar niemand weet het...

Critici zeggen dat het veel te gemakkelijk is, dat iedereen het kan doen en zo ook gevaarlijk rijgedrag stimuleert. De insiders weten wel beter maar moeten constant tegen de vooroordelen ingaan.

meatball

Ik bekijk indoorkarting niet als een sport,wel als een tof tijdverdrijf.
Ik rijd er zeker niet brutaler van naar huis als anders,maar eerder ontspannen. Mijn talent is in deze ook niet al te groot dus dat is waarschijnlijk de rede dat ik het niet als sport zie. Ik heb jaren fanatiek aan mtb gedaan,met redelijk resultaat en dat vond ik toch van een heel andere orde.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

supersteven

Ik kan alleen zeggen dat toen ik rijlessen pakte minder zenuwachtig was in een auto dan in een kart.

ik heb nog steeds geen rijbewijs en het maakt mij niet (sorry voor off-topic)

bij de twee keren dat ik in een kart zat was ik voordurendt bezig met aan de kant te gaan en geen ongelukken te veroorzaken en te vermijden omdat ik schrik had om te verongelukken iets dat ik in de leswagen minder had.
let the sunshine shine in your heart

Supermariobros

Ik vind van wel. Als je het serieus wil aanpakken vereist het zeker de nodige concentratie en uithoudingsvermogen. Dat onderschatten de meeste mensen, ze zien het meer als vrijetijdsbesteding en niet zozeer als een sport.

Ferrari 2010

Voor mij is het een vrijetijdsbesteding, ik doe het als hobby. Maar wie al eens races heeft meegereden weet dat het wel degelijk een sport is. Waarom is er uberhaupt een verschil tussen in en outdoor? Karten is karten, of je dat nu binnen of buiten doet is voor mij nauwelijks verschillend (als je naar de inspanning kijkt uiteraard, ik weet ook wel dat outdoor karts en kartcircuits anders zijn).

Citaat van: Doefie op 08 juli 2008 - 18:27:11
Critici zeggen dat het veel te gemakkelijk is, dat iedereen het kan doen en zo ook gevaarlijk rijgedrag stimuleert. De insiders weten wel beter maar moeten constant tegen de vooroordelen ingaan.
Veel te gemakkelijk? Iedereen kan toch ook met een outdoorkart rijden, ik zie het verschil niet direct in moeilijkheidsgraad. Als je indoor scherpe tijden rijdt, zal je outdoor een zeker niet slecht zijn en omgekeerd. Iedereen kan het doen, das een feit, maar outdoor kan toch ook iedereen?

Gevaarlijk rijgedrag, is het bij outdoor dan niet hetzelfde? Overigens, rijgedrag hangt af van de persoon die er in zit. Ik race graag, ik kart wel eens, maar ik ga er niet anders door rijden. Wel heb ik er meer inzicht door gekregen, je komt in een kart in situaties die je met een wagen niet zo vaak tegen komt, maar als je ze dan tegen komt heb je tenminste ietwat ervaring. En een kart is anders dan een wagen, uiteraard, maar dan nog maakt kartervaring wel degelijk iets wanneer je in je wagen kruipt.
Wie er gevaarlijk van gaat rijden doet dat zelf, ik rijd er bij mijn weten niet gevaarlijker door, ik maak voor mezelf dat duidelijk onderscheid tussen circuit en openbare weg.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Doefie

Naar mijn bescheiden mening komen de beste coureurs uit het indoorkarten. De techniek die men aanleert, de concentratie en vooral de uithouding komt overal terug. Je rijdt constant op de limiet en maak je één foutje verlies je véél tijd. Monaco in het klein, als het ware. Dat maakt de stap van indoor naar outdoor gemakkelijker dan omgekeerd. Outdoor heb je nog de vrijheid om een foutje te maken, daar zit je niet meteen tegen de muur. Akkoord de snelheden liggen hoger, maar het circuit is ook in sommige gevallen dubbel zo breed en dat maakt het minder technisch.

Bovendien is de kans dat je grote talenten tegenkomt veel groter in de indoorkarting. Hoe meer geld er gemoeid is (wat outdoor en zeker in de hoge autosportklassen het geval is) hoe meer je te maken krijgt met de "pay and drive-coureurs". Steenrijke papa betaald zoon of dochterlief een auto en gaan racen. Beste voorbeeld is Valérie Theuwissen in de huidige Formula 16. Ze rijdt 15 seconden trager dan de Belgische kampioen indoorkarting, die amper één race kon meerijden, maar ze rijdt wel al anderhalf jaar mee. In het indoorkarting krijg je te maken met veel minder geld, bereik je een breder publiek en rij je bovendien met materiaal dat afhankelijk is van iemand anders. Is de kart slecht, is het aan de coureur om er goed mee te rijden.

Een prachtig voorbeeld van iemand uit de ndoorkarting die het gemaakt heeft: Frederic Vervisch. In 2005 nog Belgisch Indoorkampioenschap, nu bijna Formule 1(-test). Natuurlijk moet je realistisch genoeg zijn dat niet iedereen dit kan doen en dat je in de indoorkarting niet "ontdekt" wordt :) Ook media kan er veel aan doen.

Ik quoteer even van een ander forum:

CitaatPERS
De Vlaamse media hebben geen VISIE: we zien wel F1 en motocross wegens de kijkcijfers, maar ze hebben zich blijkbaar nooit de vraag gesteld hoe men daar aan de top geraakt. Vroeger heb ik een interview gedaan met een persspecialist Tennis (Frans Verstockt) en gesprekken gehad met Marc Uytterhoeven, ze waren het er beiden over eens dat het tientallen jaren zou duren vooraleer België misschien de tennistop zou bereiken. Kim houdt er nu mee op, Justine ook, maar door hen (en een paar visionaire decision influencers) is België over de hele wereld positief bekend. En zou judo op TV gekomen zijn zonder Robert, Ingrid, Ulla, Gella etc. ? Hij heeft nu andere wegen gekozen, maar het is dankzij Jean-Marie.

POLITIEK
Het vorige geldt ook voor politiek.
Bovendien is België een heel klein land, met een heel druk verenigingsleven (die allen om subsidies/sponsoring vragen), en waar Sport geregionaliseerd is. Binnenkort kunnen de resp. Brusselse, Waalse en Vlaamse Rode Duivels met veel geluk misschien nog eens winnen van Lichtenstein, Luxemburg of Cyprus. Met Jacky Ickx en Thierry Boutsen had België vaandeldragers over alle continenten. Natuurlijk hadden ze talent, maar de tijden waren anders, en hadden ze dan relatief gezien zoveel meer talent dan een aantal Belgische piloten vandaag ? A propos: Senna was de zoon van de tweede rijkste Braziliaan, en in Brazilië betekent 'rijk' ook rijk.

KARTING
Normaliter begint iedereen met Indoorkarting. Ik spreek uit ervaring, ik heb een zoon van 16 met enig talent. Maar Jan begint in te zien dat het allicht bij Indoorkarting zal blijven. Eenvoudige reden: de meerderheid van de Belgen heeft een netto-inkomen van minder dan 2.000 euro per maand, en de laatste drie jaar besteed ik jaarlijks ongeveer 2.000 euro directe kosten voor zijn Indoorkarting (+ een paar endurances). Om competitief te zijn in bv. RM of TKM-individueel heb ik ook 2.000 euro nodig, maar dan per race (x 8?). En stel - wat onwaarschijnlijk is - dat hij van de eerste keer het kampioenschap wint, wat dan ? F-Renault = 2.000 euro x 10 (x 8?). Ik ben niet rijk en ook niet arm, maar ik ben echt niet van plan om mij in de goot te werken.

Gegeven zijnde dat Sport geregionaliseerd is zouden we moeten zien te bekomen dat Indoorkarting officieel erkend werd als sport, met een officieel kampioenschap, dan een ontmoeting met de besten van de twee andere regio's, en dan een soort van beurs om een trapje hoger te gaan. Vervolgens hetzelfde mechanisme. Ook de bedrijven zouden er veel meer vertrouwen in hebben om het echt talent te sponsoren. Alleen dan m.i. kan België nog eens iemand in F1 hebben over X jaar. Misschien worden Francorchamps (en Zolder ?) dan weer rendabel, de return aan imago zal alleszins x x groter zijn dan de investering van de overheid. Visie ?


Ferrari 2010

Citaat van: Doefie op 09 juli 2008 - 19:14:51
Naar mijn bescheiden mening komen de beste coureurs uit het indoorkarten. De techniek die men aanleert, de concentratie en vooral de uithouding komt overal terug. Je rijdt constant op de limiet en maak je één foutje verlies je véél tijd. Monaco in het klein, als het ware. Dat maakt de stap van indoor naar outdoor gemakkelijker dan omgekeerd. Outdoor heb je nog de vrijheid om een foutje te maken, daar zit je niet meteen tegen de muur. Akkoord de snelheden liggen hoger, maar het circuit is ook in sommige gevallen dubbel zo breed en dat maakt het minder technisch.
Wel niet uit het oog verliezen dat je outdoor een heel eind van de baan kan gaan, de banden in, terwijl indoor gewoon de muur raken en verder rijden. Wel kan je bij indoor weer gemakkelijker vast komen te staan door de weinige plek.
Inhalen lijkt me indoor dan weer veel moeilijker, als je outdoor sneller bent heb je meer kansen lijkt mij. (Heb er echter geen ervaring mee, kan er naast zitten)
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.

Johan

Bwah, na 7 jaar indoorkarten, en ik lees dan het topictitel moet ik bijna walgen! Jammer natuurlijk dat er zo neerwaarts gekeken wordt. Het is een erg leuke, en zware sport. De eerste paar keer zal je pijn in je spieren hebben, maar de keren daarop valt het allemaal wel mee. Je zal minder aan de kant moeten voor snellere rijders, waardoor je misschien ook wel meer plezier in het rijden hebt. Het is intensief maar de sport geeft mij voldoening.

Dan wil ik nog iets uit de wereld helpen: indoorkarting is zwaarder als outdoor. Bovendien ligt dat aan de bouw van de karts. Totaal andere s-inrichting. De indoorkarts zijn gemaakt voor betrouwbaarheid, omdat sommige klojo's er mee rijden als botsautotjes. Daarentegen is een outdoorkart lichter, en een stuk "subtieler". Het sturen is vele malen lichter, waardoor je minder moe wordt. Oké, ze gaan een stuk harder maar aan de snelheid kan iedereen wennen. Toen ik een paar keer naar buiten ben gegaan was ik zo aan alle ongemakken gewend.

Conclusie voor mij is dat de mensen die niet serieus rijden de sport meer zien als "fun", maar er zit degelijk potentie in. Jammer daarnaast dat de Nederlandse overheid outdoorbanen sluit vanwege het milieu. Ondanks dat er tal van oplossingen zijn, en de bazen van de banen welwillend zijn om mee te helpen aan een beter milieu.

meatball

Citaat van: Johan op 18 juli 2008 - 15:27:05
Bwah, na 7 jaar indoorkarten, en ik lees dan het topictitel moet ik bijna walgen! Jammer natuurlijk dat er zo neerwaarts gekeken wordt. Het is een erg leuke, en zware sport. De eerste paar keer zal je pijn in je spieren hebben, maar de keren daarop valt het allemaal wel mee. Je zal minder aan de kant moeten voor snellere rijders, waardoor je misschien ook wel meer plezier in het rijden hebt. Het is intensief maar de sport geeft mij voldoening.

Dan wil ik nog iets uit de wereld helpen: indoorkarting is zwaarder als outdoor. Bovendien ligt dat aan de bouw van de karts. Totaal andere s-inrichting. De indoorkarts zijn gemaakt voor betrouwbaarheid, omdat sommige klojo's er mee rijden als botsautotjes. Daarentegen is een outdoorkart lichter, en een stuk "subtieler". Het sturen is vele malen lichter, waardoor je minder moe wordt. Oké, ze gaan een stuk harder maar aan de snelheid kan iedereen wennen. Toen ik een paar keer naar buiten ben gegaan was ik zo aan alle ongemakken gewend.

Conclusie voor mij is dat de mensen die niet serieus rijden de sport meer zien als "fun", maar er zit degelijk potentie in. Jammer daarnaast dat de Nederlandse overheid outdoorbanen sluit vanwege het milieu. Ondanks dat er tal van oplossingen zijn, en de bazen van de banen welwillend zijn om mee te helpen aan een beter milieu.
Is niet alleen in Nederland hoor,hiet in Belgie zij laatst een uitbater van een outdoorkartbaan me dat hij ook last had en dan moet je weten dat zijn baan in de schaduw van een verbrandingsoven ligt >:(
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Doefie

Citaat van: Johan op 18 juli 2008 - 15:27:05
Bwah, na 7 jaar indoorkarten, en ik lees dan het topictitel moet ik bijna walgen! Jammer natuurlijk dat er zo neerwaarts gekeken wordt. Het is een erg leuke, en zware sport. De eerste paar keer zal je pijn in je spieren hebben, maar de keren daarop valt het allemaal wel mee. Je zal minder aan de kant moeten voor snellere rijders, waardoor je misschien ook wel meer plezier in het rijden hebt. Het is intensief maar de sport geeft mij voldoening.

Dan wil ik nog iets uit de wereld helpen: indoorkarting is zwaarder als outdoor. Bovendien ligt dat aan de bouw van de karts. Totaal andere s-inrichting. De indoorkarts zijn gemaakt voor betrouwbaarheid, omdat sommige klojo's er mee rijden als botsautotjes. Daarentegen is een outdoorkart lichter, en een stuk "subtieler". Het sturen is vele malen lichter, waardoor je minder moe wordt. Oké, ze gaan een stuk harder maar aan de snelheid kan iedereen wennen. Toen ik een paar keer naar buiten ben gegaan was ik zo aan alle ongemakken gewend.

Conclusie voor mij is dat de mensen die niet serieus rijden de sport meer zien als "fun", maar er zit degelijk potentie in. Jammer daarnaast dat de Nederlandse overheid outdoorbanen sluit vanwege het milieu. Ondanks dat er tal van oplossingen zijn, en de bazen van de banen welwillend zijn om mee te helpen aan een beter milieu.

Hehe moet ge mij niet vertellen, ik heb ze ook al alle twee gedaan (en nog steeds indoor) en heb een half jaar als marshall gewerkt :) Hebt ge zelf ook al races gereden?

Citaat van: meatball op 18 juli 2008 - 20:06:42
Is niet alleen in Nederland hoor,hiet in Belgie zij laatst een uitbater van een outdoorkartbaan me dat hij ook last had en dan moet je weten dat zijn baan in de schaduw van een verbrandingsoven ligt >:(

Wilrijk?

meatball

When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Doefie

Snap echt nie dat ze daar problemen voor zouden maken. Naast de A12, onder de fabriekstoren... als dat al schadelijk is mogen ze daar eerst is dringend die illegale (zowel op vlak van autos als mensen) automarkt gaan opdoeken ::)

Johan

@ Doefie
Heb maar enkele keer aan race meegedaan. Is harstikke leuk, maar had geen tijd om dit voor een volledig seizoen te doen. Nu ik pas gestopt ben met karten kijk ik er nog altijd leuk naar terug en snap ik niet dat de populariteit bij kartings afneemt. (kijk maar naar de bezoekersaantallen).

meatball

Het nieuwe is er af en veel mensen die weten dat ik kart zeggen dat ze het duur vinden.
Zelf vind ik dat niet,waar kan je aan een vorm van autosport doen, zonder meer kosten dan een kwartiertje een kart huren,nergens toch.
When I see an Alfa Romeo go by, I tip my hat

Ferrari 2010

Citaat van: meatball op 19 juli 2008 - 22:33:13
Het nieuwe is er af en veel mensen die weten dat ik kart zeggen dat ze het duur vinden.
Zelf vind ik dat niet,waar kan je aan een vorm van autosport doen, zonder meer kosten dan een kwartiertje een kart huren,nergens toch.
Inderdaad, dat is het argument dat ik ook altijd hoor. Velen willen wel, maar als je eens deftig gaat karten ben je minstens 50 euro kwijt en dat is voor velen te veel.
Het is inderdaad duur, dat staat als een paal boven water. maar dat komt ook door wat je er voor krijgt vind ik. Autosport is duur, en zoals je al zei, je kan niets doen in de autosport dat goedkoper is dan karten. Tenzij natuurlijk je eigen kart kopen, dan haal je, als je niet te veel kosten moet maken, na een tidjje de kosten er wel uit.
Quiznet.eu - Test je kennis over Formule 1 en andere onderwerpen met een quiz!.