TransOrientale Rally 2008

Gestart door Martin, 15 juni 2008 - 07:17:23

« vorige - volgende »

Martin

Citaat van: Jasper op 15 juni 2008 - 15:42:28
De Dakar-rally wordt in januari gereden in Zuid-Amerika.

http://www.dakar.com/2009/DAK/presentation/us/r3_1-news.html#art22475

De Transorientale is een 11.000 kilometer lange rally die voor veel deelnemers het alternatief is voor de in januari afgelaste Dakar Rally. Ook Nederlandse motorrijders, autocoureurs en rallytruckers doen mee. Gerard de Rooy heeft de leiding in het klassement van de vrachtwagens.

Jasper

Voor veel deelnemers misschien een alternatief, maar het is niet de Dakar-rally want die bestaat gewoon nog, alleen is hij verhuisd naar Zuid-Amerika.

Martin

Uitslag 8ste etappe

Gerard de Rooy die de monsteretappe begon met een voorsprong van 20 minuten op Chagin, 40 minuten op Stacey en bijna twee uur op Kabirov deed er alles aan om te voorkomen dat de veelvuldige DAKAR winnaar te ver zou weg  lopen, maar kon toch niet voorkomen dat de Rus bij de 5de controlepost bijna 12 minuten voorsprong had genomen. Wel was Gerard in staat Hans Stacey voorbij te rijden en Kabirov achter zich te laten. Opvallend was opnieuw de doorkomst van Duisters op een 5de plaats.

De organisatie had naar aanleiding van de tragische ongevallen twee dagen geleden besloten de tussentijd tussen de motoren, de auto\'s en de trucks tot 15 minuten te verlengen om de veiligheid tijdens de rally te bevorderen.  Op het laatste moment werd de start nog uitgesteld omdat de motorrijders klaagden over de slechte kwaliteit van de brandstof. Na interventie van de organisatie startten de motorrijders uiteindelijk een half uur later.

De tweede man van het Team de Rooy, Hugo Duisters bekroonde een fantastische dag met een 5de plaats op iets meer dan een halfuur achterstand op de kopman van Kamaz. Hij bleef Hans Bekx die 6de werd drie minuten voor. "Toch hebben wij gereclameerd bij de organisatie, want volgens ons is er een fout gemaakt bij de tijdwaarneming aan de finish. Ik denk dat we twee minuten eerder binnen waren dan de eindtijd nu aangeeft", stelt Colsoul vast in de wetenschap dat je die twee minuten later nog wel eens tekort kan komen. "Als we zoals vandaag gespaard blijven van pech, zijn we een serieuze podiumkandidaat", lacht de laconieke Belg.

1 401 TEAM KAMAZ-MASTER 04:45:53
2 404 DE ROOY 04:53:53
3 403 TEAM KAMAZ-MASTER 04:56:08
4 400 MAN RALLY TEAM 04:59:50
5 410 DE ROOY 05:17:16
6 407 HANS BEKX TEAMSPORT 05:20:19
7 412 TEAM KAMAZ-MASTER 05:20:34
8 416 EPSILON TEAM 05:36:35
9 408 MAN RALLY TEAM 05:45:26
10 420 CHTI TEAM 05:58:09
13 426 PACCANI 06:22:44
14 418 TECHWORK-EUROTECH RACING 06:30:46

Bron: Paris Dakar

Martin

Uitslag etappe 9 : Stacey het snelst.

Gerard de Rooy door navigatiefout slechts 5de

Hans Stacey heeft de 82 km lange special vandaag het snelst weten af te leggen en is daarmee dagwinnaar. Na 1 uur, 9 minuten en 31 seconden kwam hij over de streep; zo'n 8 minuten voor land- en naamgenoot Hans Bekx. De Spanjaard Vila Roca finishte als derde en MAN Rally Teamlid Franz Echter kwam met zijn standaard truck op een hele mooie vierde plaats binnen, na 1 uur, 22 minuten en 45 seconden.

De top 5 van vandaag:

1. Stacey           01h09'31
2. Bekx             01h17'43
3. Vila Roca       01h21'30
4. Echter            01h22'45
5. De Rooy        01h23'35

Gerard de Rooy door navigatiefout slechts 5de
Een navigatiefout van de normaal foutloos acterende Tom Colsoul betekende al vroegtijdig dat Gerard de Rooy geen rol van betekenis zou spelen bij het verdelen van de dagprijzen. Het commando "linksaf " op het verkeerde moment betekende dat de truck met nummer 404 muurvast kwam te zitten en moest wachten op assistentie van Hugo Duisters. Die zat gelukkig niet al te ver achter zijn teamleider.

"Vreselijk zo'n fout"

"Vreselijk zo'n fout", verontschuldigt Colsoul zich vanuit de cabine, "daar krijg je nachtmerries van. En dan gebeurt dat ook nog eens tijdens een korte tijdrit, waarbij het moeilijk wordt om verspeelde tijd goed te maken". Gelukkig had de stemming bij de overige teamleden er niet onder te lijden. "Zoiets gebeurt een keer in een rally. Als het hier bij blijft valt het leed te overzien. Voorlopig hebben we onze eerste plaats in het klassement nog", relativeert Gerard de Rooy het voorval, terwijl hij bezig is met de formaliteiten bij de Chinese grensovergang.

Het algemeen klassement ziet er na negen dagen als volgt uit:

1.       De Rooy          13h53'28
2.       Stacey             14h27'12
3.       Vila Roca         16h50'32
4.       Bekx               16h50'38
5.       Jacquot            17h57'03
6.       Echter              18h00'00

Bron: ParisDakar

Martin

Door omstandigheden ben ik die gisteren vergeten. :-[

Uitslag 10e etappe

Overwinning voor Hans Stacey.

Het Team de Rooy had opnieuw een goede dag. Hans Stacey won weliswaar de etappe maar met zijn tijd van 57.37 min. liep hij slechts 33 seconden uit op de jarige Gerard de Rooy. "En dan te bedenken dat we op het einde van de special nog met een kapotte luchtleiding te maken kregen", lacht de jarige de Rooy, die zichzelf met zijn 28ste verjaardag op een overwinning had willen trakteren. Zijn navigator weet zeker dat het winnen of niet winnen 's avonds in het bivak geen verschil zal maken, "we drinken toch wel een pilsje en misschien wel twee", grinnikt hij. Gelukkig kan dat bij hoge uitzondering, morgen is het immers rustdag.

Ook Hugo Duisters kan zich het gerstenat goed laten smaken. Zijn derde plaats mag gevierd worden. Hij verloor 6.21 min. op de MAN rijder uit het Brabantse Best.

Het was trouwens vooraan het klassement een Nederlandse optocht, want achter de eerste drie nestelden zich achtereenvolgens Hans Bekx, Pascal de Baar en tweede MAN rijder Franz Echter op de plaatsen vier, vijf en zes. Dat alles om nog maar eens te illustreren dat met het terugtrekken van het Kamaz team een paar echte smaakmakers in de vrachtwagenklasse zijn verdwenen.

1 400 STACEY
2 404 DE ROOY
3 410 DUISTER
4 407 BEKX
5 414 DE BAAR
6 408 ECHTER
9 418 NOORMAN

Martin

Uitslag 12de etappe.

Truckracer Hans Bekx uit Mariaheide heeft maandag zijn eerste succes behaald in de Transoriëntale Rally. Hij won de etappe door de duinen in het oosten van China. Bekx was drie kwartier sneller dan Gerard de Rooy, die als derde finishte.

Stacey moest op de top van een duin uitwijken voor een motorrijder, waardoor zij verkeerd uitkwamen en de MAN truck kantelde. Hiermee heeft het team helaas een uur vertraging opgelopen. 

De Rooy blijft leider in het algemeen klassement. Stacey blijft tweede, maar zijn achterstand is opgelopen naar bijna een uur. Hans Bekx staat derde op ruim twee uur achterstand. De Transoriëntale rally finisht zaterdag in Beijing.

Het algemeen klassement ziet er nu alsvolgt uit:

1. de Rooy 21h 00'59
2. Stacey 21h 59'24
3. Bekx 23h 19'16
5. Echter 25h 41'26

Martin

Uitslag 14de etappe.

Geen enkele truck is vandaag bij de proef vóór de vooraf gestelde finishtijd binnengekomen. Daarom heeft de organisatie besloten - op advies van MAN Rally Team manager Fred van Putten - om de finish tijd met 3 uur te verlengen tot 21.43.

Het klassement wordt nu op basis van de iritrack gegevens vastgesteld.
19:17 uur (NL tijd); de uitslag (onder voorbehoud).

1. Behringer     7h41'36
2. Vila Roca      7h55'29
3. Stacey          8h00'45
4. Piana            8h11'07

In het algemeen klassement blijft Stacey leider met een tijd van 40h36'18. Daarmee heeft hij nog een voorsprong van 2h47'44 op Vila Roca en een voorsprong van 7h39'42 op Bekx.

Techwork Eurotech in de problemen.

Techwork Eurotech had in het begin van de dag grote problemen. De oliekeerringen van de tussenbak kon niet vervangen worden. De MAN Truck is niet kapot, maar was niet geschikt om mee over de duinen te racen.

Later bleek dat de etappe geneutraliseerd is omdat er maar vier trucks binnen zijn gekomen. In het regelement staat dat er minimaal 50% binnen moet komen, (Dit is dus lang niet het geval.) wat dus inhoud dat ze morgen opnieuw kunnen starten (met een grote tijdstraf).

Bron: Paris Dakar

Martin

Stacey wint Transorientale

Mission accomplished! - MAN With a Mission equipe Stacey heeft vandaag de Trans Oriëntale Rally 2008 gewonnen. Na 5 dagoverwinningen, 3 tweede plaatsen en 2 derde plaatsen in de 18-daagse monsterrally leidde de MAN truck met rijder Hans Stacey, navigator Charly Gotlib en monteur Bernard der Kinderen al enkele dagen met ruime voorsprong het algemeen klassement en was de eindzege een logisch gevolg.


Hans Stacey

De rally, die dit jaar voor het eerst werd verreden, startte op 12 juni in Sint-Petersburg, en eindigt morgen in Beijing. Het was niet zomaar een rally. De af te leggen 10.000 kilometer zijn ongelooflijk zwaar geweest. Team manager Fred van Putten: "We zijn erg blij, de rally was heel zwaar, maar we zijn er goed doorheen gekomen. Er is zoveel gebeurd; eerst Chagin die - buiten zijn schuld - een motorrijder aanrijdt met dodelijke afloop en zich vervolgens terug trekt uit de competitie, vervolgens de Rooy die uitvalt, twee van onze trucks hebben op hun kant gelegen, we hebben veel lekke banden gehad en een aantal vervelende technische problemen. Maar wat het hele team heeft gepresteerd is fantastisch. Hans heeft de afgelopen twee dagen vooral heel beheerst en verstandig gereden, wat slim is geweest gezien de voorsprong die hij toch al had. Op naar de huldiging morgen, die hebben alle mannen meer dan verdiend."

Na Dakar 2007 en de Central Europe Rally is de Trans Oriëntale Rally de derde rally die Hans Stacey met trots op zijn naam kan schrijven. "Drie op een rij! We mogen erg tevreden zijn. Net als Dakar is dit een erg zware rally, maar waar je tijdens Dakar 30 km lang zware zandduinen tegenkomt, heb je dat hier over 200 kilometer. Het team heeft ontzettend goed gewerkt en we zijn tot het laatste moment gefocust gebleven, wat natuurlijk noodzakelijk is bij een rally als deze. De laatste etappe van vandaag heb ik heel behouden en safe gereden, om eventuele risico's te vermijden. Alles moet nog wel een beetje bezinken, waarschijnlijk dringt het als ik thuis ben pas écht tot me door."

Ook het Techwork team heeft de rally nog uit kunnen rijden. iedereen gaat nu nog via verbinding routes door tot de chineesemuur.