F1 Allerlei

Gestart door Breaktest, 20 maart 2021 - 11:21:15

« vorige - volgende »

gloudiesaurus

Wellicht geen klik?
Het is wel snel, 1 januari pas in dienst.

Schiet zo wel lekker op met de gardening leave  ;D
GPPits.net: als Formule 1 een passie is

Breaktest

Kleur in F1
Dè blikvanger in F1 anno 2024 is toch wel Sauber. Ook al stoeien ze ergens in het achterveld, je pikt ze er altijd uit. Dat is niet alleen vanwege de felle groene kleur, maar vooral ook omdat hun voorvleugel onbeschreven is. Frontaal effen, dat is toch wel de sleutel. En dat hoeft de sponsor helemaal niet in de weg te zitten: wie groen ziet, denkt Kick (terwijl de slogan vroeger luidde: wie groen ziet, heeft spijt dat ie op de boot is gestapt).
Natuurlijk zijn er meerdere teams die kleur omarmen, maar ik blijf me verbazen over de halfslachtigheid ervan. Een paar jaar speelde Mclaren de rol van Sauber nu, maar de liefdesverklaring aan oranje lijkt alweer wat aan het wegebben. Een van de consistentere teams is Aston Martin, en ik heb het idee dat het hen echt helpt bij hun identiteit. En een team dat het helemaal fout doet is natuurlijk Renault, eh Alpine, eh dat team iets met een mengelmoesje blauw en ros doet.
Ergens las ik dat Ferrari vroeger ook met gele of blauwe wagens reed. Leuk, maar zo bouw je geen identiteit op. Die kwam er pas toen men dominant rood ging dragen. En heb je eenmaal identiteit, dan heb je het begin van een fanbase; nu de successen nog. VCARB heeft volgens mij nauwelijks nog een fanbase sinds ze geen identiteit (meer) hebben. Yuki daarentegen wel; die blijft er Japans uitzien.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Ferrari moet terug naar hoogglanzend scharlakenrood, zoals het was tot mat een hype werd.


Kleur groen van Sauber inderdaad lekker, lekker racy ook. Doet mij aan Kawasaki denken.

Robbert65

Ferrari reed volgens mij in F1 altijd in rood. Op le Mans wel in geel. Ferrari's kleur is het geel van het logo.  Enzo startte als teambaas van Alfa Romeo. Toen Alfa stopte startte hij zijn eigen renstal en nam de kleur over van Alfa.

Zo is het gekomen dat de racekleur van Ferrari afwijkend is van de huiskleur.

In het begin van de autoracerij reden Engelse rijders in het groen, daaraan refereert Aston Martin denk ik, met hun kleurkeuze. Ik denk dat het veel mensen aanspreekt.

Maar aan de standvastigheid van Ferrari wat kleur betreft kan niemand tippen, mat of glans.
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Breaktest

'Altijd' is een groot woord. Surtees werd in 1964 in een blauw-witte Ferrari kampioen.
(had ik als ook quizvraag willen stellen, maar die is een stille dood gestorven)

https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/1017820/waarom-ferrari-in-f1-vroeger-in-wit-en-blauw-in-plaats-van-rood-reed-gpfans-special/
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Robbert65

Citaat van: Breaktest op 18 april 2024 - 10:20:06'Altijd' is een groot woord. Surtees werd in 1964 in een blauw-witte Ferrari kampioen.
(had ik als ook quizvraag willen stellen, maar die is een stille dood gestorven)

https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/1017820/waarom-ferrari-in-f1-vroeger-in-wit-en-blauw-in-plaats-van-rood-reed-gpfans-special/

Leuk artikel, met veel plezier gelezen.
 Wel erg veel reclame weg moeten tikken op die site.....
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel

Fietser

#171
In 1961 op Francorchamps reden 4 identieke shark nose Ferrari's op kop, drie ervan waren rood, de vierde was fel geel. Die werd bestuurd door Olivier Gendebien, een Belg. Geel was destijds de Belgische racekleur. Ik geloof ook dat die vierde shark nose was ingeschreven (gehuurd?) door een Belgisch team, Ecurie huppeldepup of zoiets.
In 1964 verscheen Ferrari zowel in Watkins Glen als in Mexico City in het wit met blauwe zijkanten. Ik meen dat ze voor even de kleuren leenden van NART, het North American Racing Team.
Zoals Break al schreef werd John Surtees wereldkampioen voor Ferrari in het wit-blauw. Maar hij had er, in die laatste race, alle geluk van de wereld bij nodig.
In Mexico reed Graham Hill in zijn BRM op zijn sloffen naar te titel. Totdat hij van achteren werd geramd door Bandini, Ferrari's tweede man. Vervolgens reed Jim Clark naar het kampioenschap toe, maar diens Lotus viel in de laatste ronde (!) uit. Clarks pech zou nog steeds niet genoeg zijn voor John Surtees, die nog immer achter teamgenoot Bandini (die dag gewoon sneller) koerste. Maar bij Ferrari dacht men een paar rondjes voor het einde: je weet maar nooit hoe de knikkers rollen in de finale. Vervolgens gaf de teamleiding (Forghieri?) Lorenzo Bandini opdracht Surtees voorbij te laten. En jawel, toen Clark die laatste ronde ineens stil kwam te staan, werd Surtees tot zijn stomme verbazing wereldkampioen. (Vooral met dank aan zijn teamleiding en ook aan de kamikaze-actie van Ferrari-teamgenoot Bandini die Graham Hill kansloos maakte.)
Overigens, dit hele gereutemeteut speelde zich af rond plek twee. Onbedreigd op kop reed immers Dan Gurney, een van de allergrootste coureurs ooit. Hij zou deze GP ook winnen, maar speelde door zijn vele uitvalbeurten geen enkele rol meer in het WK. Maar toch: Dan Gurney, niet eens zo heel bekend, toch buitencategorie. Zelfs Jim Clark - heel, heel misschien wel de grootste ooit - zei eens dat hij het meeste vrees had voor Long Tall Dan uit California.

Breaktest

Ook dit is weer interessant leesvoer.
Over Dan Gurney heb ik onlangs nog wat geleerd, dat ie een zeer speciale motorfiets heeft gebouwd, De Gurney Alligator.

You cannot view this attachment.


Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey


Breaktest

Citaat van: Mickey op 19 april 2024 - 08:36:38Maar lélijk! ;D
Maar da's wel een voorbeeld van out of the box thinking. Er zijn pakweg een dozijn van gemaakt, en dankzij het lage zwaartepunt en gewicht schijnen ze echt fantastisch te rijden. De luchtweerstand is ook ongekend laag voor een motor. Maar het motorwereldje is oerconservatief; geen enkele fabrikant wilde het model in licentie nemen.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Fietser

Dit weekend in Shanghai kan Nico Hulkenberg een record evenaren, las ik ergens. Net als Andrea De Cesaris heeft de Duitser a.s. zondag 208 F1-starts op zijn naam staan zonder er eentje van te winnen - ik meen zelfs zonder ergens een podium te pakken. In Miami zal hij dit record ongetwijfeld scherper stellen, en dat wellicht nog lang blijven doen...
Overigens was De Cesaris er wel een keertje heel erg dichtbij. In 1982 kwam hij in Monaco - op kop liggend - in de laatste ronde in de tunnel zonder benzine te staan. Die laatste ronde in Monaco 1982 verliep sowieso uiterst spectaculair omdat, naast de Cesaris, nog drie andere rijders de zege uit hun handen zagen glippen. Dit vanwege een stortbui en, zoals gezegd, benzinegebrek. Patrese won uiteindelijk.

Breaktest

Citaat van: Fietser op 19 april 2024 - 10:41:17Dit weekend in Shanghai kan Nico Hulkenberg een record evenaren, las ik ergens. Net als Andrea De Cesaris heeft de Duitser a.s. zondag 208 F1-starts op zijn naam staan zonder er eentje van te winnen - ik meen zelfs zonder ergens een podium te pakken. In Miami zal hij dit record ongetwijfeld scherper stellen, en dat wellicht nog lang blijven doen...
Overigens was De Cesaris er wel een keertje heel erg dichtbij. In 1982 kwam hij in Monaco - op kop liggend - in de laatste ronde in de tunnel zonder benzine te staan. Die laatste ronde in Monaco 1982 verliep sowieso uiterst spectaculair omdat, naast de Cesaris, nog drie andere rijders de zege uit hun handen zagen glippen. Dit vanwege een stortbui en, zoals gezegd, benzinegebrek. Patrese won uiteindelijk.
En dat was niet de enige keer dat de Cesaris op podiumkoers zichzelf uit de wedstrijd caramboleerde.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Breaktest

Soms doet de FIA toch wat goed (al doen ze over bepaalde inzichten wel heel erg lang).

Anyway, de eerste regel betreft jump starts. Tot op heden gold: Techniek is onze afgod, dus die bepaalt. Dat wordt nu: het oog bepaalt. Dus niet langer de transponder met een te ruim afgestelde foutmarge.
WTF, het lijkt wel common sense!

Een andere zaak waar ik me altijd aan heb geergerd is de matige bereidheid van teams om tijdens regenachtige vrije trainingen in actie te komen. Het motief: regenbanden voor de kwalificatie of race sparen.
Persoonlijk vind ik dit werkweigering en dikke vinger naar het verzopen publiek langs de kant - waar een fikse boete op behoort te staan, maar dit ter zijde.
Helaas geen full blown common sense hier, maar een beetje. De smoes gaat in ieder geval niet langer op: voortaan moeten de regenbanden na afloop ingeleverd worden.

Mijn common sense gehoorapparaat fluistert nu dat de teams een andere smoes uit de kast zullen trekken: auto en rijder sparen voor kwalificatie en race. Tot ze die na afloop van de FP's ook moeten inleveren.
Gebrek aan kennis heeft me nooit weerhouden van een grote mond

Mickey

Dat van die jumpstarts begrijp ik niet. De techniek liegt niet en is af te stellen zonder enige foutmarge. En objectief. Menselijke waarneming is nogal beïnvloedbaar. Alsof je bij voetbal de VAR weer uit zou zetten.

Robbert65

Citaat van: Mickey op Vandaag om 11:34:21... Alsof je bij voetbal de VAR weer uit zou zetten.

Wat een goed idee!
"We have to remember these days. There is no guarantee they will last forever. Enjoy them as long as they last." – Sebastian Vettel