Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Sphinx

#141
Andere Autosport / Blancpain GT Series 2015
05 april 2015 - 10:56:35
Zojuist is in Nogaro de kwali afgelopen voor de seizoensopener van de Blancpain Sprint Series. Na twee natte trainingen waarin de #1 Audi van Robin Frijns en Laurens Vanthoor snelle tijden zetten, ging het vanmorgen in de droge quali een stuk minder. Alle WRT Audi's hadden moeite om hun banden op temperatuur te krijgen en zowel Christopher Mies als Frank Stippler als Robin Frijns gingen in de bocht voor start finish van de baan. Voor Mies en Stippler had dat geen grote gevolgen, maar Frijns knalde tegen de betonnen pitmuur en kon de kwali verder vergeten. Grootste tegenstand voor Audi in die beginfase kwam van de MSport Bentley van Maxi Buhk, die in de voorlaatste sessie het snelste was. Ook Jules Szymkoviak, die voor HTP een Pro-Am Bentley bestuurt, deed goed mee met een vierde plaats.

In de laatste sessie vielen twee man echter op. Ten eerste Martin Ranginger, die weliswaar maar een 8e tijd zette, maar de Porsche 911 met #911 zette een 2e sectortijd van 26.911. Goede marketing. De tweede was Maxime Martin, die samen met Dirk Müller Adje Interim speelt bij het Braziliaanse BMW team Sport Trophy. Martin koos ervoor heel lang te wachten en op het laatst de Z4 GT3 nog op een 2e plaats op de grid te krijgen. Pole ging naar Stephane Ortelli in de #3 audi, Buhk kwam in de Bentley op 3 uit. Szymkoviak start de kwali-race vanaf plaats 8, Nick Catsburg vertrekt in de Reiter Lambo van plaats 10.

De kwali race is helaas niet bij Eurosport te zien, maar wel op de website: http://www.blancpain-gt-series.com/live
Voor degene die te laat is, via Dailymotion is het nog terug te kijken.
#142
Andere Autosport / BTCC 2015
04 april 2015 - 19:07:15
Dit weekend start in Brands Hatch het 2015 seizoen van het Britse toerwagenkampioenschap, en er is een aardig drukke winter geweest met veel gedoe over RWD_regels, kampioenen zonder stoeltje, teams die geen heel seizoen kunnen betalen en wat al niet meer.

Allereerst de winnaar bij de constructeurs, West Surrey Racing BMW. Vorig jaar wonnen ze als Ebay BMW de titel, maar de Britse tak van de veilingsite liet zijn sponsoring varen. Dat leverde de bizarre situatie op dat Dick Bennetts geen geld genoeg om drie toppers te kunnen betalen voor de titelverdediging. Sam Tordoff kwam over van MG en nam gelukkig sponsoring mee van Garox en ook 3 voudig WTCC kampioen Andy Priaulx kwam met sponsoring aanzetten. Helaas kwam regerend kampioen Colin Turkington daardoor zonder stoeltje te zitten, want de derde BMW 1-serie zal worden bestuurd door Rob Collard. Tevens heeft BMW een handicap meegekregen door veranderingen in de regels mbt RWD-auto's. Vooral Jason Plato klaagde vorig jaar regelmatig over het enorme voordeel van de BMW's en Audi's. De ToCa organisatoren hebben daarom de regels voor ballastgewicht gewijzigd: waar vroeger alleen de top5 ballast meekreeg is dat nu de top10 geworden, met 75 extra voor de leider in het kampioenschap en aftellend tot 9 kilo voor de nummer 10. Na de eerste race worden die ballastgewichten overgezet op de best presterende auto's. RWD-auto's moeten dat gewicht bovendien zover mogelijk voorin meedragen. Zonder ballast is BMW zeker snel, want Priaulx zette vanmiddag zijn terugkeer luister bij met een pole position.



MG verloor zijn twee rijders Plato en Tordoff, maar ging een samenwerking aan met de familie Jordan. Mike Jordan doet zijn Pirtek team over aan Jeff Smith, die ook de Honda Civics mag houden, maar neemt wel de sponsoring van Pirtek smeermiddelen mee naar MG. Zijn zoon Andrew Jordan bestuurt de eerste auto, de tweede gaat naar Jack Goff, die overkomt van BMR Restart waar hij een Vauxhall bestuurde. Plato is juist de andere richting opgegaan, de Fifth Gear presentator twijfelde lang over zijn toekomst maar koos uiteindelijk voor een aanbod van Warren Scott, teameigenaar van BMR. Scott kocht mede-eigenaar Tony Gilham uit en heeft nu vier Volkswagen Passat CC's beschikbaar, waarvan er dus één voor Plato is en één voor hemzelf. Arón Smith bleef aan als derde coureur en omdat Alain Menu na één seizoen weer opstapte moest er een topper voor terugkeren. Het leidde tot de gekke situatie dat de coureurs die elkaar vorig jaar wel konden schieten nu elkaars teamgenoten zijn, want Colin Turkington nam het aanbod van Scott zonder aarzelen aan. Dat Smith, Plato en "Turks" met hun dreigend zwart geverfde Passats een gevaarlijk blok vormen bleek vanmiddag, want ze zaten met zn drieën op nog geen 6 tienden van poleman Priaulx af.



Honda heeft het experiment met de Civic Tourer weer stopgezet. Yuasa Honda zet voor 2015 de nieuwe Civic Type R in, al heeft de wagen nog wel een aantal kinderziektes, waardoor Gordon Shedden en Matt Neill nog niet echt aan konden knopen. Ook de prive-Honda's van J.Smith en Martin Depper (nu als Eurotech Honda) liepen nog niet echt geweldig. Depper veroorzaakte in de kwali zelfs een rode vlag doordat er een wiel van zijn Honda loszat.

Merces breidt uit. Vorig jaar bouwde Cicely Racing één A-klasse voor Adam Morgan, dit jaar komt daar een tweede auto voor Aiden Moffat bij. Morgan beweerde zelf dat dit hem wel goed uitkomt "Aiden is heel goed in het neerzetten van flying lap, ik ben juist niet zo goed in kwalificaties, dus alle data die hij verzamelt kunnen wij ook gebruiken." Het leek ook te werken in de trainingen, maar in de kwali strandden beide Mercs op 12 en 15.



Nieuw in het kampioenschap is Infinity. Met steun van nota bene het Britse Regiment Parachutisten heeft Pro Motorsport geld voor twee Infinity Q50's bij elkaar te schrapen. De auto van Derek Palmer Jr. was maar net op tijd klaar voor Media Day vorige week en was dan ook ongetest aan het weekend begonnen. De tweede auto van Richard Hawken heeft het niet op tijd gehaald en zal pas vanaf Donington mee doen. Motorbase Ford kwam van de winter in de problemen. Men wilde overschakelend van de Mountune geprepareerde motoren naar zelfgeprepareerde Ecoboost blokken, maar het team raakte sponsor Airwaves kwijt en het gaat hen zoveel tijd kosten competitief te worden dat ze de eerste helft van het seizoen overslaan. Mat Jackson en James Cole zullen vanaf de race in Snetterton instappen. Een andere special guest star die later instapt is Nicolas Hamilton. De halfbroer van Lewis Hamilton zal de eerste gehandicapte deelnemer in het veld zijn vanaf de race in Croft. Met sponsoring van Monster Energy zal een Audi S3 worden geprepareerd door AmD Tuning, het team van Shaun Hollamby. AmD zet tevens een oude Ford Focus van Motorbase in voor Mike Bushell, de tweede ex-Motorbase auto is gekocht door Alex Martin. Audi heeft nog twee auto's mee rijden bij Rob Austin Racing.   De flamboyante racer/teameigenaar zet wederom in op twee Audi A4's met RWD voor hemzelf en Hunter Abbott.



Hoewel de Toyota Avensis de primeur heeft de eerste NGTC-auto in het kampioenschap te zijn is er nooit echt succes uit voortgekomen. Vorig jaar zat Tom Ingram er een paar keer dichtbij, maar dichterbij dan tweede vijfde plaatsen kwam hij niet. In de vernieuwde Avensis van Speedworks hoopt hij toch op een beter resultaat. Speedworks is het enige Toyota team dat zijn auto vernieuwd heeft, de oudere modellen die vorig jaar door Simon Belcher en James Cole zijn verkocht aan Stewart Lines en Kieran Gallagher. Daniel Welch tenslotte heeft in eigen beheer een tweetal Proton Persona's gebouwd. Er zal er maar één starten in de seizoensopener omdat Welch zijn voet heeft gebroken. Andy Wilmot zal in Brands Hatch, Donington en Thruxton de kleuren van het Maleisische merk verdedigen.

Tot slot is de Jack Sears Trophy voor  de derde keer gewijzigd. In 2013 was het een cup voor oudere generatie Super2000 auto's en won Lea Wood hem. Vorig jaar was de Trophy een award door degene die aan het eind van het seizoen de meeste inhaalacties had gemaakt, die eer ging toen naar Dave Newsham. Dit jaar is de Trophy bestempeld als een Rookies Cup. Even dacht ik dat Priaulx ook voor die Cup in aanmerking zou komen (beetje gek als drievoudig WK), maar ik was even vergeten dat de Guernseyman al in 2001 twee races voor Vauxhall reed en in 2002 zelfs een volledig seizoen voor Honda afwerkte.
#143
Andere Autosport / V8 Supercars 2016
26 februari 2015 - 15:42:15
Vanaf dit weekend begint de V8 Supercars weer, bij mijn weten een van de leukste tourwagenklassen wereldwijd. Net als vorig jaar staan er vijf merken aan de aftrap: Holden, Ford, Volvo, Nissan en Mercedes.



Jamie Whincup zal voor Red Bull Australia voor de zevende gaan in een Holden. Er was even speculatie dat Alex Lynn zijn teamgenoot zou worden, maar dat werd door de teambaas zelf met klem ontkend. Geen wijzigingen dus: Whincup heeft nog steeds Craig Lowndes als teamgenoot. Voor Ford zal het zoals het nu naar uitziet het laatste jaar zijn dat ze officieel bij een V8Sc team betrokken zijn. Team FPR heeft alvast zijn naam gewijzigd in Prodrive Australia en racet dit jaar met de laatste generatie Ford Falcon, de FGX. Ook nieuwkomer Penske Racing zal met een FGX Falcon van start gaan voor ex-Nascar racer Marcos Ambrose (livery voor dit weekend lijkt trouwens geïnspireerd door de Shell BMW waarvan ik laatst foto's zag opduiken



Nissan is dit jaar officieel als team Nismo aanwezig, na het vertrek van Norton als sponsor voor het team van Kelly Motorsport. De Japanners hebben er twee jaar en veel problemen voor nodig om een 5.6 liter vrachtwagenmotor omgebouwd te krijgen tot een goed werkend race-aggregaat en daar het juiste aero-package bij te vinden, maar hopelijk is driemaal scheepsrecht.



Er was even oproer bij Volvo omdat een marketingdirecteur verklaarde niets in autosport te zien en er zo snel mogelijk stappen zouden worden genomen onder de contracten met V8SC en de STCC uit te komen, maar een verklaring van Lex Kerssemakers liet in januari al een ander geluid horen: "Via directe ondersteuning of klantenauto's, Volvo zal zich altijd met de racerij blijven bemoeien." Dus ook dit jaar is Polestar weer partner van Gary Rogers Motorsport. Scott Mclaughlin blijft aan als kopman, Robert Dahlgren heeft de renstal verlaten en maakt plaats voor David Wall, hetgeen in ieder geval dikke sponsoring van Wilson security oplevert  ;)



Tot slot Mercedes, of liever Erebus, want eigenlijk levert het Duitse merk alleen motorblokken aan het team van Betty Klimenko. Will Davison is aangebleven als kopman en krijgt Dunlop Series "graduate" Ash Walsh naast zich. Lee Holdsworth is overgestapt naar het kleine Holden priveteam van Charley Schwerkolt.

Voor wie er voor op wil blijven en motors tv heeft, ze beginnen om zaterdag 2.45u, maar er worden op christelijker tijden replays uitgezonden. Dit jaar krijgen ook de kwalificaties zendtijd (dankzij een overeen komst tussen Fox Australie en Motors). De kwalificatie wordt morgen om 6 uur live uitgezonden.

#144
F1-Games / Assetto Corsa - il piacere della corsa
21 januari 2015 - 10:05:22
Mogguh,

Voor mensen die nog een goede racesim op steam zoeken heb ik een tip: Probeer Assetto Corsa eens! Ik kreeg 'm van de kerst als Early Access Steam-gift (met het verzoek er voor Gameplay Magazine iets over te schrijven ;) ) en net voor de jaarwisseling ging de officiële release candidate live. Ik vind hem erg geslaagd.  Ziet er goed uit, heerlijk rijgedrag en het leukste, je kan er net als in Rfactor Mods aan toevoegen (vindbaar via sites als racedepartment). Verder lanceert Kunos om de zoveel tijd update packs.
Misschien ook iets voor De Pits om een bespreking over te schrijven?

Ook aanwezig in AC: de Ferrari 312 T (noot: je kan een Yardley Mclaren mod toevoegen, helaas niet jaargang 1976)



Lotus 49



Lotus 98T

#145
Andere Autosport / Dakar 2015
31 december 2014 - 13:11:36


Dit weekend is het weer zover, dan vertrekt de Dakar-colonne vanuit Buenos Aires, om er na een reis door drie landen op 17-1 weer aan te komen. Als men ooit een alternatieve naam zou moeten zoeken, zou ik gaan voor Buenos Aires - Iquique - Buenos Aires. Toegegeven, het bekt minder goed dan Luik Bastenaken Luik maar het laat in ieder geval een route zien die in ieder geval voor de auto's en trucks vaker is gebruikt. Het nieuwe deel zit hem op de terug weg van Iquique. De auto's gaan door naar Salta en Termas de Rio Hondo, terwijl de motoren en Quads afbuigen richting Bolivia en weer in Uyuni halthouden en rechtsomkeert maken. Een gesplitste route dus, die gescheiden rustdagen en ook een gescheiden marathonetappe oplevert: de trucks hebben er een op 10 en 11 januari, de motoren pas op 14 en 15 januari.

Marc Coma is na zijn overwinning vorig jaar opnieuw het doel van een flinke groep concurrenten. Zijn grootste uitdager Cyril Despres mag dan naar de auto's zijn overgestapt, het maakt de zaken daarom niet minder interessant. Vorig jaar al was Joan Barreda al flink op weg om gaten te schieten in de verdediging van het KTM-bastion, maar Bang Bang viel ook op door grote risico's en een zware crash, die hem uiteindelijk de kans op een zege kostte. Honda zet naast Barreda opnieuw op Portugezen Gonçalves en Rodrigues en heeft ook local hero Javier Pizzolito weer aan boord. Nieuwkomers zijn Chilenen Daniel Gouet en Jeremias Israel-Esquerre. Ook de Spaanse Laia Sanz rijdt dit jaar op een Honda, doel is een plaats in de top10. Yamaha vangt het verlies van Despres op met de komst van Alessandro Botturi, die het team van Olivier Pain en Michel Metge komt versterken. Frans Verhoeven start ook weer op een Yamaha, onder de noemer Yamaha Netherlands, met Robert van Pelt als teamgenoot.



KTM snoepte van de zomer Sam Sunderland weg bij Honda, die nu met Coma en Jordi Viladoms een team vormt. Naast Verhoeven en Van Pelt treffen we ook "regulars" als Jan Van Gerven, Henno Van Bergeijk, Bas Nijen-Twilhaar en Hans Vogels aan het vertrek. Opvallend, maar er is bij de motoren slechts één Belgische deelnemer: Didier Fourny. Opvallendste afwezige op de startlijst is Francisco "Chaleco" Lopez, die na een knieoperatie nog met de naweeën kampt. Of hij volgend jaar weer op motor stapt is nog even afwachten.

Bij de quads voor het eerst geen Patronelli-broers aan de start. Ze waren het wel van plan, maar de lange werkuren hielden hun voorbereiding zodanig op dat ze twee maanden geleden besloten de boel te laten voor wat het was. Marcos verklaarde in een interview met een Argentijnse krant dat de broers een aantal aanbiedingen voor 2016 op zak hebben in zowel de quad als auto-categorie, dus ik ben benieuwd of ze hun komend jaar beter ingedeeld krijgen. Ignacio Casale zal zijn titel verdedigen tegen een flinke lading lokale concurrenten, o.a. Sergio Lafuente, Victor Gallegos-Lozic en de Sebastian's (Halpern en Palma). Uitdager uit Europa is opnieuw Rafal "Hedgehog" Sonic uit Polen. Maxxis heeft dit jaar twee Quads voor Kees Koolen en Mohammed Abu-Issa, helaas heeft Sebastian Husseini dit jaar afgezegd.

Bij de auto's krijgt het Mini X-Raid team versterking en concurrentie. Naast de vloot fabrieksvoertuigen rijden er ook een aantal klantenteams en één experimentele 2WD Mini-buggy mee. In totaal 11 auto's, waarvan Nani Roma en Nasser Al-Attiyah de speerpunt vormen. Ook Orlando Terranova en Kristof Holowczyc zijn terug aan boord. Nieuwe klant is Erik van Loon, die de HRX heeft ingeruild voor een klantenauto van Mini. Guirlain Chicherit is na twee jaar buggyrijden weer terug op het oude nest, de Fransman mag een Mini buggy uitproberen aangezien hij sinds zijn jaar met de SMG Chevy en de Chevrolet van Eric Vigouroux aardig wat ervaring heeft opgedaan. Toyota houdt aan een beproefd concept vast: de Hilux Pickup is door Imperial en Overdrive nog maar eens onder handen genomen. Giniel de Villiers en Leeroy Poulter vormen het Imperial team, Lucio Alvarez en nieuwkomer Christian Lavielle het Overdrive team. Verder zijn er auto's verkocht aan Marek Dabrovski, Yazeed Al-Rahji én Bernard ten Brinke. Het was eigenlijk de bedoeling dat de Van Merksteijns in een Mini en een HRX zouden meedoen, maar na een minder goed verlopen rally in Marokko trok men zich terug.



Tom en Tim Coronel zullen van de partij zijn in hun Suzuki aangedreven eenpersoonsbuggy's, Tim voor de race, Tom als letterlijke razende reporter, een klus die hem na talloze Eurosport-commentaar cameo's en een wedstrijdverslag in Paul Ricard in het WTCC wel toevertrouwd lijkt.
Nieuwe concurrent Peugeot kiest ook voor Buggy's en heeft met Despres, Carlos Sainz en Stephane Peterhansel een brok aan ervaring in huis gehaald. De 2008 DKR is als 2WD Dieselbuggy opgezet, maar het is nog maar de vraag hoe betrouwbaar het pakket is. Het kan net zo uitpakken als Sainz' eerdere outing in Al-Attiyah's team met de Demon buggy's, een paar overwinningen en ereplaatsen, maar geen klassementsbedreigingen. Opvallende deelnemer in de lijst is Stephane Henrard met #353, die een VW buggy met Kever-carrosserie en Herbie-paintjob aan de start brengt



Bij de trucks verdedigt gek genoeg een waterdrager zijn titel. Andre Kargino denderde vorig jaar op zijn Chagin's naar de overwinning in een verouderde YAMZ Kamaz, die nog een jaar mee mocht doen als overgang naar een nieuw truckregelement dat uitstoot en motorvermogen wat inperkt. Alle Kamazki's aan de start zijn nu van Liebherr-motoren voorzien en naast Karginov beschikken kopmannen Eduard Nikolaev en Aryat Mardeev ook weer over Dimitri Sotnikov, die vorig jaar zijn kans kreeg na een goed optreden in de Afrika ECO Race 2013.



Hoewel de foto anders doet vermoeden, zal het geen saai potje vissen worden voor Kamaz. Iveco zet voor zowel Gerard de Rooy als Hans Stacey een Powerstar Torpedo-truck in, Pep Vila-Roca start op een Trakker. Jo Adua rijdt niet onder de Petronas banner, maar voor Boucou, een team dat a la Ginaf Rallyservice zich als rijdende wegenwacht opwerpt, en raad eens wie Adua's grootste klant wordt  :D Tom Colsoul is naar Toyota vertrokken om Ten Brinke als navigator bij te staan, Jurgen Damen neemt zijn plaats in. In de tweede Torpedo is Serge Bruynkens de nieuwe navigator van Stacey, nadat zijn vorige Dakar in een fikse ruzie eindigde met Ales Loprais. Tatra raakte zijn Tsjechische kopman trouwens kwijt, aangezien Buggyra (dat de trucks van Martin Kolomy en Tomas Vratny bouwt) de Jamal truck die Mario Kress voor Loprais had geleverd niet kon aanpassen aan de nieuwe regelementen.

Kolomy en Vratny moeten het nu zelf doen, met inofficiële steun van Artur Ardavikus, die weer een Jamal ter beschikking heeft, en Gert Huzink, die de Tatra-Daf van Marcel Schoo over pakt. Loprais is teruggekeerd naar MAN, met mede nemen van sponsor Instaforex, waarop het vorig jaar nog stukliep. Peter Versluis is teruggetreden als rijder en vervangen door de Belgische equipe van Steven Rotsaert. Ook Marcel Van Vliet is er weer bij zodat VEKA MAN een heel aardig team bij elkaar heeft. Martin vd Brink switchte zijn GInafs voor Renault Kerax trucks, geprepareerd door diezelfde Mario Kress die Loprais eerder van dienst was, Pascal de Baar is zijn teamgenoot. Wuf van Ginkel zet weer drie Ginaf's in voor hemzelf, zijn broer Edwin en Jos Smink. In totaal heeft Nederland zo'n 21 deelnemende trucks aan de start dit jaar
#146
Andere Autosport / BTCC 2014
01 mei 2014 - 18:00:52
Ook hiervoor een apart topic.

Citaat van: Sphinx op 03 april 2014 - 15:48:24
Afgelopen weekend ook weer begonnen: het British Touringcar Championship. In het openingsweekend in Brands Hatch (waar op de korte Indy-layout werd gereden) stonden maar liefst 31 auto's aan de start: Honda, Ford, VW, BMW, Mercedes, Toyota, MG, Proton en Audi zijn vertegenwoordigd, maar de meeste wagens rijden met een standaardmotor: een 2 liter turbo-geblazen blok dat is getuned door Swindon Engines en 300 pk levert. Alleen het officiële Honda team Yuasa en team Motorbase, dat met Fords uitkomt, laten hun huistuner het blok ontwerpen. Bekendste namen aan het vertrek zijn Alain Menu, die in een Volkswagen Passat aan de start komt, en Fabrizio Giovanardi in een Ford Focus.



Andrew Jordan gooide er aan het begin van race 1 deze stijlfiguur uit, maar werd wel winnaar van twee races achter elkaar. In de derde race, die volgens reverse grid loting gaat, moest hij van zes vertrekken en sneeuwde onder in het middenveld. De laatste race ging naar Colin Turkington, die profiteerde van het feit dat het complete Ebay BMW team van 1, 2 en 3 mocht vertrekken. Zijn teamgenoten Nick Foster en Rob Collard startten dan wel voor hem, maar voor de halve race om was, was "Turks" al niet meer in te halen.



Jordan leidt de stand met 47pt, twee punten meer dan merkgenoot Gordon Shedden en drie punten meer dan Turkington.
#147
Andere Autosport / V8 Supercars 2014
01 mei 2014 - 17:51:45
Even wat berichten over BTCC en V8 Supercars in een apart topic gezet, aangezien ik die als de beste alternatieven beschouw voor de grote Citroen-show aka Wtcc 2014  ;)

Citaat van: Sphinx op 07 maart 2014 - 20:15:40
De V8 Supercars zijn weer begonnen vorige week! Eerste weekend in Adelaide leverde aardig wat stof tot nadenken op
Volvo maakte zijn debuut in de klasse en dankzij Scott McLaughlin, vorig jaar de jongste racewinnaar in de klasse, stonden de Zweden in de tweede race direct op een podium, na een schitterend gevecht met de Red Bull Australia Holden van titelverdediger Jamie Whincup:  . Luister vooral ook naar Neil Crompton, die Whincup eerst de hemel in zit te prijzen en na de finish ineens weinig noten meer op zn zang heeft  ;D



In race 3 was er nogal wat gedoe met herstarts. Nieuwe regels zijn opgesteld waarin het veld tot het begin van een Acceleration Zone 60 km moet rijden. Het veld zat veel dichter op elkaar en het werd helaas erg rommelig, Bright kwam er zonder kleerscheuren vanaf, het vervelendste was nog wegkomen uit het wrak na de landing



Volgende week bij de Formule 1 rijden de Supercars een demo-wedstrijd die niet voor het kampioenschap meetelt.
#148
Andere Autosport / WRC 2014
13 december 2013 - 14:23:59
Deelnemersveld voor het WK Rally begint aardig op zn plaats te vallen:

- Citroen neemt afscheid van Dani Sordo en Mikko Hirvonen en stelt in hun plaats Kris Meeke en Mads Ostberg op voor 2014
- Sordo stapt over naar Hyundai voor in ieder geval de asfaltrally's op de kalender (monte carlo, duitsland, spanje, frankrijk), Juho Hänninen doet o.a in Zweden en Finland mee.
Chris Atkinson in Australië. Kopman is de Belg Thierry Neuville
- Het leek er lang op dat Robert Kubica bij Citroen zou instappen, maar of het nu komt door de twee crashes in Wales of de overredingskunsten van Malcolm Wilson, de Pool is volgend jaar bij M-Sport Ford onderdak in de derde auto. Hirvonen wordt kopman voor M-Sport, Elfyn Evans krijgt promotie vanuit de WRC2.
- Nieuw op de rallykalender volgend jaar, de Rally van Polen, die dit jaar nog in het ERC figureerde. De Acropolis-rally switcht andersom van WRC naar ERC.
#149
Andere Autosport / World Superbikes 2013
24 februari 2013 - 17:48:09
In Australië is na de eerste test vorige week nu ook het eerste raceweekend afgewerkt in de WSBK. En opnieuw werd de qualificatie door vele valpartijen ontsierd. Weer lagen o.a. de Alstare Ducati's op het asfalt, waarbij Ayrton Badovini een voetbreuk opliep en al na één vrije training was uitgeschakeld. In de Superpole liet Checa zien dat de nieuwe Panigale weliswaar grillig maar ook snel is, want hij zette de motor op pole voor Eugene Laverty en Michel Fabrizio, die op een klanten-Aprilia van Red Devils Roma aan de start komt. Opvallend was de vierde tijd van Tom Sykes. De Brit had volgens eerdere berichten een armbreuk opgelopen in een van de vele valpartijen, maar het bleek om een gebroken pols te gaan, waardoor hij naar eigen zeggen nog 20% kans had om te starten.

Race 1 werd een 1-2-3 voor Aprilia. Laverty pakte meteen de leiding op de eerste fabrieks-Aprilia, terwijl Sylvain Guintoli op de tweede motor weliswaar slecht startte, maar zich goed naar voren knokte en dankzij beter bandenmanagement de Ier binnenhengelde. Daarachter ging het lang tussen Checa en Marco Melandri om plaats drie, maar in de Honda-corner remde Checa veel te laat en knalde vol op Melandri's achterwiel. Checa raakte bij de landing met zijn hoofd het asfalt en moest per brancard naar de Clinica Mobile worden gebracht. Hij bleek een zware hersenschudding te hebben en zou in de tweede race niet meer starten. Melandri viel opnieuw op zijn gewonde schouder, maar kon in race 2 weer meedoen. Inmiddels was Guintoli licht weggelopen bij Laverty en pakte bij zijn debuut voor de Italianen meteen overwinning. Laverty kwam na een leuk gevecht met Fabrizio 7 duizendsten eerder over de finish dan de Italiaan. Vierde werd Bmw-rijder Chaz Davies, die de tweede Kawasaki's van Sykes en Baz achter zich hield



In race 2 had Sykes een superstart vanaf vier, maar de Aprilia's pakten de Kawa na een paar rondjes al terug. Davies tikte Baz van de baan en Haslam en Camier verloren bij het uitwijken zoveel tijd, dat hun race eigenlijk al over was. Terwijl Baz per brancard werd afgevoerd wisselde Davies zijn achterwiel, maar kon daarna nog eens binnenkomen voor een ride-through als straf voor de crash. Melandri was intussen aangesloten bij de Aprilia's en met zn drieën liepen ze weg van de prive-Aprilia's van Fabrizio en Davide Giugliano. Fabrizio probeerde er alles aan te doen om aan te sluiten bij Melandri, maar omdat hij teveel wilde en rechtdoor schoot viel de Italiaan terug naar de zesde plek, waardoor hij de laatste paar rondjes weer bezig was de vierde plek te heroveren.
Vooraan draaide Laverty nu de rollen van race 1 om en pakte Guintoli in de laatste rondes, Melandri kwam als derde binnen, Fabrizio als vierde. In de stand hebben Laverty en Guintoli allebei 45pt, Fabrizio is 3e met 29pt en Sykes vierde met 22pt.



In de World Supersport moest de start worden uitgesteld na de schuiver van Checa en Melandri om reparaties uit te voeren. Pole was er voor Sam Lowes, die op de Yamaha de twee Kawa's van Kenan Sufuoglu en Fabien Foret te snel af was. Michael vd Mark deed het uitstekend op de Pata Honda en zette een vierde tijd neer. Foret verknoeide zijn start en zag zowat het halve veld langskomen terwijl Sufuoglu, Vd Mark en Lowes er vandoor waren vooraan. Na een paar rondjes ging Lowes de Rotterdammer voorbij, maar Vd Mark sloot aan en zette zelfs een snelste ronde neer die sneller was dan zijn kwali-tijd. Na tien rondjes moest Vd Mark zich helaas gewonnen  geven, maar zijn voorsprong op de achtervolgende Kawa's van Foret, David Salom en Luca Scassa was groot genoeg om in de eerste Supersport Race meteen een podium op te halen. Zes tellen voor hem uit wisselden Sufuoglu en Lowes nog een paar keer van plaats, maar de Turk was aan de finish 1.8sec sneller dan de Brit. Sufuoglu is ook de leider in de stand voor Lowes en Vd Mark. Volgende raceweekend is pas over 7 weken in Aragon op 14 april



Edit: helaas nog geen beeld van de race, zal morgen eens kijken.
#150
Andere Autosport / Dakar 2013
25 december 2012 - 21:41:34
Bon, aangezien ik toch een paar dagen niks te doen had door griepverschijnselen, ben ik tussen de hoestbuien en koppen kippesoep door maar wat nuttigs gaan doen  ;)

Over minder dan twee weken is het weer zover. De Dakar-rally, Zuid-Amerika-editie, trekt tussen 5 en 20 januari van Lima, Peru naar Santiago, Chili (zie hier de route). De meeste deelnemers hebben hun voertuigen per boot verscheept en zijn sinds dit weekend in Lima. Een aantal gaan er nog op luchttransport, zoals deze HRX Ford van het Nederlandse Riwald Dakar Team:



Bij de motoren is er al voor de start een paar uitvallers op te schrijven. Topfavoriet Marc Coma en outsiders Sam Sunderland en Felipe Zanol zullen door opgelopen blessures niet kunnen starten. Coma ging op zn plaat in Libië in November, de twee Honda-coureurs Sunderland en Zanol verkeken zich op de moeilijkheidsgraad van een testparcours in Amerika. Daardoor is Juan Pedrero Garçia de kopman van Repsol KTM geworden, hij wordt bijgestaan door Baja-rijder Kurt Casselli. Honda kopman Helder Rodrigues heeft in een paar weken tijd moeten wennen aan twee nieuwe waterdragers, te weten Javier Pizzolito en Johnny Campbell (beide hebben al Dakar-ervaring dus dat scheelt iets). Nederlandse kanshebber op iig een etappewinst of top10-klassering is opnieuw Frans Verhoeven, die na een slecht verlopen 2012-dakar met Sherco nu kopman is voor Yamaha. Ook Henk Knuiman is er weer voor zijn 9e dakar, dit keer met een eigen team waar onder andere zijn broer Sten Knuiman in meerijdt. Meeste aandacht zal echter uitgaan naar Cyril Despres, die voor de race is begonnen zijn grootste rivaal al kwijt is. Of hem dat laat inkakken of juist vleugels geeft (haha  :D) staat nog te bezien:




Bij de auto's werden we vorig jaar al getrakteerd op een titanenstrijd tussen de gemene Amerikaan Robby Gordon in zijn Hummer en de heldhaftige Mini's. Uche, mag ik een teiltje aub? Nou zou zagen de Fransen het dus zelf graag. Want Stephane Peterhansel stond direct klaar om bij de ASO protest aan te tekenen tegen de zogenaamd illegale Hummer van Gordon (die ook zonder pardon gediskwalificeerd werd), maar toen meneer zelf een motorrijder onderuit reed in een kreek (, bleef diezelfde ASO stil als een muis. Gelukkig mogen de twee kampen op herhaling dit jaar. Benieuwd wat streken van Michel Vaillant nivo er dit keer worden uitgehaald. Een leuke parallel met een veel geraadpleegd topic hier?

DIT



of DAT



Naast Mini en Hummer zijn er nog teruggekeerd op het nest. Onder het motto "Alle menschen werden Brüder" sloten Nasser Al-Attiyah en Carlos Sainz een pact voor 2013 en komen op de proppen met een speciaal gebouwde Red Bull Buggy, die meer wegheeft van een CORR Truck (Amerikaanse Silhouette-klasse) dan van een Buggy:



Ook de Zuiderburen van Overdrive Toyota hebben weer een sterk team. Samen met Imperial Toyota uit Zuid-Afrika bouwden ze ala Ford een auto die moest aankomen, nu zeker is dat ie kan aankomen, moet er mee gewonnen worden. De Zuid-Afrikaanse tak bestaat uit veteraan Giniel de Villiers en crosser Duncan Vos, de local hero is Lucio Alvarez, de klantenrijders zijn Peter van Merksteijn, Geoff Olholm en Szymon Ruta. Teambaas Jean Marc Fortin combineerde tot vorig jaar zijn functie met die navigator voor concurrent Kristof Holowczyc, maar dat zit er dit jaar niet in.



Andere gevaarlijke outsiders zijn Eric Vigouroux, die met een Chevy Protruck de Hummer van Gordon op eigen terrein aanvalt, Matthias Kahle, die een Mercedes Diesel SUV ter beschikking heeft
en ex-skiër Guirlain Chicerit, die een SMG-buggy heeft gekocht bij knutselsmurf en ex-F1 rijder Phillipe Gache:


Verdere Nederlandse afvaardiging komt van Riwald Dakar, dat een wisseltruc uithaalde en de carosserie en het chassis van hun Dakar-Mitsubishi's koppelde aan een Wevers Sport getunede Ford V8 motor. De auto's heten daarom nu Henry Rally-X Fords, ofwel HRX Fords. Kopman is Bernard ten Brinke, teamgenoten zijn Gert Huzink en Erik Wevers. Erik van Loon is klant bij Wevers en heeft eenzelfde auto ter beschikking.



Tim Coronel is ook weer van de partij. De broer van WTCC-rijder Tom probeerde voor de zoveelste keer een electrische buggy te bouwen, maar hij kon de batterijen niet geregeld krijgen, en de noodzaak om de primeur te hebben was hem vorig jaar al afgenomen door de Est Maris Saukans en zijn eOScar auto. Daarom heeft hij een plaatsje gezocht in het Maxxis-team van Jurgen vd Goorbergh en Kees Koolen, waar hij een buggy met 4 cilinder 1300cc Suzuki-motor ter beschikking krijgt:



De publieksprijs zal Coronel dit jaar echter ook niet gaan winnen, daar gaat de Spanjaard Jose Luis Alvarez mee lopen. "J.L." bouwde een Polaris-buggy waar hij vorig jaar Dakar al mee had uitgereden om tot een geniaal gek vehikel: Een Dakar Smart   ;D




In ons Kikkerlandje zijn de Trucks altijd het populairst geweest, met in de laatste jaren veel mooie duels tussen Kamaz en De Rooy. In de Daf-jaren was er weinig geld en won de onverwoestbare Geldmachine uit Rusland het dan ook steeds. Echter, sinds De Rooy het aanlegde met Fiat PowerTrain en Petronas, is er ook aan Nederlandse kant veel geld beschikbaar, wat vorig jaar resulteerde in Gerard de Rooy's eerste Dakaroverwinning in een speciaal gebouwde Iveco Strator, die al gauw vergeleken werd met de legendarische "De Neus" waarin Vader Jan nog reed. De Rooy zet die Strator opnieuw in voor Gerard en heeft 4 Iveco Trakkers voor Hans Stacey, Rene Kuipers (de EVO2) en Miki Biasion en Jo Adua (EVO1) ter beschikking. Kamaz zet na de teleurstellend verlopen editie van vorig jaar op hetzelfde team: Kopman is Eduard Nikolaev, schaduwkopman is Aryat Mardeev, diens vader Ilgizar Mardeev is ondersteuning, samen met Andrei Karginov en klantrijder Arthur Ardavikus

MAN leek een stunt te hebben geplaatst met het aantrekken van Tatra-adept Ales Loprais. De Tsjech won ook meteen de eerste rally die hij voor het Duitse merk reed, maar kreeg niet de zekerheid dat zijn persoonlijke sponsor Instaforex mee kon in het pakket, dus werd het contract ontbonden. VEKA MAN zet nu niet op individuele klasse, maar verbeterde het vertrouwde ontwerp voor een (hopelijk) sterk collectief: Peter Versluis, Marcel van Vliet, Matthias Behringer en Pascal de Baar.

Loprais ging dus terug naar Tatra, maar lijkt sinds zijn zware crash in 2012 een afkeer te hebben van de Jamal-truck waarmee hij toen reed. In 2013 rijdt Loprais met een "klassieke" T815 Evo2 Truck die onderhuids helemaal is vernieuwd. Een kleine primeur is dat er voor het eerst een Nederlander in een Tatra start. Sinds DAF is gaan samenwerken met de Tsjechen heeft men gespeeld met het idee een Tatra-truck van een DAF-opbouw te voorzien. Men heeft Marcel Schoo bereid gevonden voor proefkonijn te spelen met . Als het concept bevalt, hebben we volgend jaar Loprais waarschijnlijk ook in zo'n Tatra-Daf (tenzij Instaforex weer moeilijk doet hè)



En dan als toetje nog de Quads. Sinds men op het Zuid-Amerikaans continent rijdt, is deze categorie gedomineerd door thuisrijders op Yamaha-quads, meer bepaald door de broers Marcos en Alejandro Patronelli. Vorig kwam hen het regelement nog te hulp in een poging een aantal prototype quads uit Europa te diskwalificeren, maar dit jaar lijkt dat er zo snel niet in te zitten. De Polen Lukas Laskevic en Rafal Sonic (aka the Hedgehog) waren vorig jaar het slachtoffer van een diskwalificatie en reden een tijdlang onder protest mee. De twee waren vaak sneller dan de Patronelli's, maar kregen daar dus geen beloning voor. Opvallend is dat ze wel de enige terugkeerders zijn: van de anderen gediskwalificeerde Europeanen is er dit jaar nog één over: Antoine Lecomte, de rest stond niet op de deelnemerslijst. Wel twee NL'ers op de lijst: Alex Brusselers start op een KTM en Kees Koolen, die zijn buggy dus aan Tim Coronel overdeed zal op een Honda-quad het Yamaha-bastion wil aanvallen.