Het is nog wel een weekje, maar misschien wel eens interessant om het nieuwe circuit eens onder de loep te nemen.
Fuji in 1976-1977
Fuji zoals het er volgende week zal uitzien:
Suzuka:
Mensen met het PlayStation 2-spel Gran Turismo 4 kennen het circuit waarschijnlijk wel al, en de verschillen met het alom gevierde Suzuka zijn gigantisch. In plaats van Degner, Spoon of de 130R zal het meest interessante gedeelte nu de laatste bochtensectie zijn, bochten twaalf tot en met veertien. Weinig tot geen hoogteverschillen, een standaard Tilke-circuit zoals we er honderden hebben gezien en 20% korter dan Suzuka. De enige plaats om een inhaalmanoeuvre te plaatsen is het einde van het ellenlange rechte stuk van start-finish, of voor zij die echt durven misschien op het einde van het geknikte rechte stuk na Hairpin. In Suzuka had je wel een aantal plaatsen, zo bewezen Räikkönen en Alonso de laatste jaren.
Waarom de Formule 1 dan zo'n gevierd circuit vervangt door een flauw afkooksel ervan? Suzuka stond hoog aangeschreven bij coureurs, teams en supporters. Het was uniek in zijn stuk, de 5.807 kilometer lange strook asfalt, het enige circuit op de kalender dat in een 8-vorm was ontworpen. Maar nee. Zoals altijd draait het om, ook in dit geval, veel geld. Suzuka is het testcircuit van Honda, en dat wringt bij concurrent Toyota. En het testcircuit van Toyota is? Jawel, Fuji. Men wilt de Formule 1 aantrekkelijker maken? Met de komst van Fuji wordt het er alleen maar saaier op. We mogen al tevreden zijn dat men het circuit heeft aangepast en ze niet rijden op de layout van dertig jaar geleden.
Nee, als je het mij vraagt heeft de Formule 1 opnieuw een flater van jewelste begaan met het schrappen van Suzuka.
Fuji in 1976-1977
Fuji zoals het er volgende week zal uitzien:
Suzuka:
Mensen met het PlayStation 2-spel Gran Turismo 4 kennen het circuit waarschijnlijk wel al, en de verschillen met het alom gevierde Suzuka zijn gigantisch. In plaats van Degner, Spoon of de 130R zal het meest interessante gedeelte nu de laatste bochtensectie zijn, bochten twaalf tot en met veertien. Weinig tot geen hoogteverschillen, een standaard Tilke-circuit zoals we er honderden hebben gezien en 20% korter dan Suzuka. De enige plaats om een inhaalmanoeuvre te plaatsen is het einde van het ellenlange rechte stuk van start-finish, of voor zij die echt durven misschien op het einde van het geknikte rechte stuk na Hairpin. In Suzuka had je wel een aantal plaatsen, zo bewezen Räikkönen en Alonso de laatste jaren.
Waarom de Formule 1 dan zo'n gevierd circuit vervangt door een flauw afkooksel ervan? Suzuka stond hoog aangeschreven bij coureurs, teams en supporters. Het was uniek in zijn stuk, de 5.807 kilometer lange strook asfalt, het enige circuit op de kalender dat in een 8-vorm was ontworpen. Maar nee. Zoals altijd draait het om, ook in dit geval, veel geld. Suzuka is het testcircuit van Honda, en dat wringt bij concurrent Toyota. En het testcircuit van Toyota is? Jawel, Fuji. Men wilt de Formule 1 aantrekkelijker maken? Met de komst van Fuji wordt het er alleen maar saaier op. We mogen al tevreden zijn dat men het circuit heeft aangepast en ze niet rijden op de layout van dertig jaar geleden.
Nee, als je het mij vraagt heeft de Formule 1 opnieuw een flater van jewelste begaan met het schrappen van Suzuka.