Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Robbert65

#1
Hoewel Verstappen de angel uit het seizoen haalde afgelopen zondag is er nog altijd de spanning rond het wereldkampioenschap voor constructeurs.
Wordt het Ferrari of Mclaren? Houdt Red Bull het of wordt Mercedes derde? Pakt Verstappen als enige punten of haalt Perez, zoals vaker op het eind van het seizoen, ineens zijn oude niveau?


Er is nog zat om voor te gaan, blijf kijken!!!

De tijden:

Vrijdag 14.30-15.30 uur:
vrije training 1

Vrijdag: 18.30-19.14 uur:
kwalificatie sprintrace

Zaterdag 15.00-16.00 uur:
Sprintrace

Zaterdag 19.00-20.00:
Kwalificatie

Zondag 17.00 uur:
Race
#2
Komende vrijdag, zaterdag en zondag gaan we op voor de tweede Grand Prix van Las Vegas. Nou ja, eigenlijk de vierde, in 1981 en '82 was er al de Ceasars Palace Grand Prix en ja, zo beschouwd is er niets nieuws onder de zon, maar de organisatie was wel wat onwennig vorig jaar. Er ging veel mis, communicatief ook.

Het wordt dit weekend ook de eerste Grand Prix voor de nieuwe wedstrijdleider Marques. Hij vervangt Wittich, die simpelweg de laan uit is gestuurd wegens onvoldoende beslisvaardigheid rondom race-incidenten. Wittich wachtte te lang met het doorzetten van zaken naar de Stewards, waardoor beslissingen en straffen te laat kwamen en een onbedoelde invloed op het wedstrijdverloop konden of hadden kunnen hebben. Wittich "gaat iets anders doen binnen Formule 1".

Die Marques is overigens de man die de afgelopen jaren F2 en F3 als wedstrijdleider fungeerde, samen met Claire Dubbelman, die ook regelmatig assisteert tijdens de Formule 1. Marques schijnt de regelboeken van de FIA volledig uit zijn hoofd te kennen. Dat helpt dan natuurlijk wel.

Dan: Max Verstappen zou zo maar wereldkampioen kunnen worden in Las Vegas. Dat is puur een kwestie van finishen voor Norris. Meer is het niet.







De tijden:

Vrijdag 3.30-4.30 uur:
Vrije training 1

7.00-8.00 uur:
Vrije training 2

Zaterdag 3.30-4.30 uur:
Vrije training 3

Zaterdag 7.00-8.00 uur:
Kwalificatie

Zondag 7.00 uur:
Grand Prix Las Vegas
#3
Jajajaja, daaaarrrrrr gaan we, koooooohmt dat zien komt dat beleven dames en heren, de grooootste grote prijs allerrr tijden, de GROTE PRIJS VAN BRRRRRRRASIIIIIIIIL!!!!

<Insert music:"brasil_canzone"\>

Zo. Ja, sorry voor de herrie hoor, maar ik heb zo'n enorme zin in deze baan, dit weekend.

Ik hou van Spa, van Silverstone, van COTA, en Hongarije, én ook van Zeltweg, enzo. Maar hier in Sao Paulo lígt een baan!

Om te beginnen andersom. Bijna all circuits ter wereld gaan met de klok mee, Brazilië niet. En geloof me, dat voelen ze, want al die G-krachten zijn echt anders. Tegenwoordig zijn alle rijders (behalve Bottas, Ocon, Stroll, Tsunoda, Magnussen, Hamilton, Perez en Zhou natuurlijk) topfit, maar vroeger waren er lui die dit onderschatten en prompt de bietenbrug opreden.

Enfin, kom maar op met dat raceweekend, ik ga geen minuut missen!!!

De tijden:
Vrijdag 15.30-16.30 uur:
Vrije training 1

Vrijdag 19.30-20.15 uur:
Sprintkwalificatie

Zaterdag 15.00-16.00 uur:
Sprintrace

Zaterdag 19.00-20.00 uur:
Kwalificatie

Zondag 18.00 uur:
Race


#4
We gaan naar Mexico City. Sterker nog, velen zullen er al zijn, er moet opgebouwd worden, want we hebben nog maar 3 dagen te gaan en dan is het VT1. Rijden we die vrijdag weer eens op grote hoogte. Daardoor is de aerodynamische techniek veel belangrijker dan elders.

Hier is iedere turbo verworden tot een amechtig naar lucht happend haardrogertje. Elke moter lijdt aan COPD, dus die factor speelt een toontje lager.

Wie zijn aero op orde heeft wint. Dus Ferrari, Mclaren en wellicht Red Bull gaan vechten om het podium, maar wie zal ons verrassen door bovengenoemde uitzonderingssituatie? Haas? Aston Martin?

#5
Circuit of the Americas. Hartje Texas. De Amerikanen lusten wel pap van Formule 1 en dat is vooral op Cota te zien. Volle bak, drie dagen lang en dat zorgt voor vooruitgang; F1 doet nu ook Miami en Las Vegas aan.

Wat Bernie nooit lukte, Make America F1-gek, dat lukte Liberty met Netflix wel: Formule 1 is een ding in de steets en dat gaat zo blijven.

Niet dat iedereen in de VS Formule 1 op de voet volgt hoor, maar er is nu voldoende animo voor een levensvatbare businesscase voor drie races, en da's mooi.

Nou, we gaan ervan genieten komend weekend!
heel veel plezier!!!!
#6
Formule 1 forum / GOK DE TOP, GP SINGAPORE
19 september 2024 - 10:49:34
Sphinx is ff druk, dus ik open het bal voor deze Grand Prix even namens hem.
#7
Singapore! Kijk, die is leuk. Ja, niet zo heel erg leuk voor Verstappenfans, want "onze Max" gaat niet zo lekker op Singapore. Vorig jaar was het helemaal niks, het jaar ervoor was 't niet makkelijk. En twee jaar daarvoor was deze grand prix er niet, wegens corona. Enfin, lang verhaal kort, Verstappen gaat zeer waarschijnlijk weer niet winnen zondag
 Dat u het vast weet.

We rijden in het donker daar. Dat maakt het extra speciaal!

De tijden:

Vrijdag
11.30-12.30 uur:
eerste vrije training
15.00-16.00 uur:
tweede vrije training

Zaterdag
11.30-12.30 uur:
derde vrije training
15.00-16.00 uur:
kwalificatie


Zondag
14.00 uur:
race
#8
We gaan naar Azerbeidzjan. De baan met zijn asfaltlaag dwars door de middeleeuwse poort (die Leclerq nog altijd het schaamrood op de kaken tovert als hij eraan denkt) en de lange bijna-rechte lanen dwars door de stad.

Leuke baan wel, als je ervan houd. 

Let erop, beetje rare tijden komend weekend:

Eerste vrije training   
vrijdag 13 september
11:30 - 12:30

Tweede vrije training:
vrijdag 13 september
15:00 - 16:00

Derde vrije training:
zaterdag 14 september   
10:30 - 11:30

Kwalificatie:
zaterdag 14 september   
14:00 - 15:00

Race:
zondag 15 september   
13:00 - 15:00

Veel plezier!
#9
We gaan naar Monza. Autodromo Nazionale Monza. Een van de iconen, een van de circuits waar alle fans elk jaar weer naar uitkijken. Silverstone, Spa, Suzuka, Sao Paulo, Monza.

Voor mij zijn daar Singapore en Austin bijgekomen.
Tot voor jaren geleden zouden we (het oude) Hockenheim ook genoemd hebben.

Misschien mis ik er een of twee, zeg het maar.

Maar komend weekend wordt zo anders dan afgelopen weekend. Monza is diametraal tegenovergesteld aan Zandvoort. Alle vleugels naar de kleinste maat, volledig plat gelegd. Terwijl je Zandvoort niet rond komt zonder maximale downforce.

Topsnelheid is de sleutel. Totaal andere uitslagen te verwachten, Haas en Alpine komen meer naar voren bijvoorbeeld, let ook op Alonso.

Met andere woorden: het wordt weer een feest!!!
Ik heb er zin in!
#10
Op 23, 24 en 25 augustus vindt de 39ste editie van de Grote Prijs der Nederlanden, zoals deze grand prix in het verleden werd genoemd, plaats op het Circuit van Zandvoort. De eerste vier edities maakten geen deel uit van het wereldkampioenschap waardoor sommigen stellen dat het de 35ste editie is.

Birabongse Bahnubandh was de allereerste winnaar van de Dutch GP. Dat is vastgoedontwikkelaarsdialect voor grote prijs van Nederland.
Bahnubandh staat beter bekend als Prins Bira, wat niet hetzelfde is als Prins Pils.

Hij was een Thai, van hoge adel en racete niet onverdienstelijk. Won verder nooit wat, maar had een schare bewonderaars. In 1985 stopte zijn hart zomaar. Hij stond op de metro in Londen te wachten en toen hield het zomaar op.

Enfin, na hem volgt deze lijst:
Fangio
Ascari
Moss
Von Trips
Brabham
Graham Hill
Clark (4x)
Rindt
Ickx
Stewart (3x)
Hunt
Lauda (3x)
Piquet
Prost (2x)
En Verstappen (3x)

Dat zijn alle illustere namen vrienden.... Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar stiekem hoop ik dat Sir Lewis zijn naam eens zal toevoegen aan dit illustere rijtje...


#11
Formule 1 forum / Volgas magazine
26 juli 2024 - 13:42:31
Vrienden, ik kreeg net van mijn favoriete blad een noodkreet. Ik kan Volgas van harte aanbevelen, ik heb alle nummers vanaf de eerste editie verslonden!

De brief:

VRIENDEN VAN VOLGAS,
We gaan met de deur in huis vallen: we hebben jullie hulp nodig, en wel nu. De komende weken/maanden zijn cruciaal voor de toekomst van Volgas, en het is in de woorden van Louis van Gaal een kwestie van "the death or the gladiolus".

Volgas is een nicheproduct, dat weten we. Net als bij collegabladen over voetbal en wielrennen hebben we bewust gekozen voor een redactionele benadering die anders is. Een benadering die wat toevoegt aan het medialandschap rond de autosport, in plaats van bestaande concepten te kopiëren. We zijn Volgas ooit begonnen, omdat het een magazine is waar we zelf naar op zoek waren. Een magazine dat niet bestond.

En dus brengen we verhalen die je nergens anders leest. We maken een blad voor racefans, zeker, maar ook een blad voor lezers. Voor liefhebbers van diepgang en verhalen die vaak niet de schijnwerpers halen. We blikken terug met het oog van nu, we publiceren doorwrochte analyses en achtergronden en we halen onze neus niet op voor 'moeilijke' verhalen of uitgesproken opinies. Vooral, we zijn wars van de waan van de dag.

Die benadering heeft geleid tot een kleine, maar trouwe fanschare. Het probleem: die fanschare is momenteel té klein. We zijn té niche, ondanks de - naar ons idee - goede distributie. En uiteindelijk valt of staat het succes van elk product bij het cijfer onderaan de streep van de balansrekening: is de kleur van dat cijfer zwart of rood?

Misschien is er geen markt voor autosportverhalen die een bepaalde kwaliteit nastreven. Wie weet is de Nederlandse en Vlaamse autosportfan slechts op zoek naar hapklare brokken op de smartphone. Voor hetzelfde geld zijn wij als grootvader Abe Simpson: oude mannen die schreeuwen naar wolken, achtergelaten door de tijdsgeest.

En toch geloven we dat niet. We hebben in de voorbije jaren tal van geweldige schrijvers aan ons weten te binden. Schrijvers die ook weer terugkeren voor een tweede bijdrage, en een derde. Omdat ze deel willen uitmaken van een project als Volgas. Tal van lezers vertellen ons dat ze elk nummer van voor tot achter spellen. En we denken dat er meer lezers te vinden zijn, als we ze maar bereiken.

Maar Volgas wordt gemaakt op een minimaal budget. Wij verdienen er letterlijk niks aan, onze uitgever momenteel ook niet, en onze schrijvers krijgen een vergoeding die in geen enkele verhouding staat tot de tijd die ze in hun verhalen steken. En bij een minimaal budget hoort ook een niet bestaand marketingbudget, waardoor we niet altijd even zichtbaar zijn als we zouden willen.

Geld voor dure campagnes in abri's of op de televisie hebben we niet. Volgas moet het hebben van word-of-mouth. Dus om LvG nog maar eens te parafraseren: help us out of the fire! Deel onze oproep op social media, vertel je vrienden, familie en collega's over je favoriete Volgas-verhalen en maan ze aan om een abonnement te nemen. Of geef abonnementen cadeau, desnoods aan je cavia. En natuurlijk houden we ons ook aanbevolen voor adverteerders met hart voor de zaak.

Want de sobere realiteit is dit: zonder een significante aanwas van lezers en abonnees op niet al te korte termijn gaat het doek voor Volgas onherroepelijk vallen. Met jullie hulp hopen we dat lot te kunnen ontlopen. Dank voor het lezen.
 

Hans & Jeroen

Nieuwe abonnees aanmelden doe je het makkelijkst via volgasmagazine.nl/abonneren
Voor contact met de redactie en advertentietarieven, stuur een mail naar info@edicola.nl
of bel 0570 - 607561.

 

#12
Je kunt niet zeggen dat Hongarije erop zit. Dat afgelopen weekend voorbij is, er is zoveel gebeurd... we laten dat ook nog maar even sticky staan...

Toch begint het hele spul vandaag alweer aan de voorbereiding van de race op Spa Francorchamps, goh, wat mooi! Ik kijk altijd enorm uit naar Spa. Prachtig circuit, enkele van de spannendste bochten van het hele circus, zeg maar Suzuka in je achtertuin, dat is een beetje wat Spa is toch?

En met de hele toestand van afgelopen week, waar Mclaren er communicatief een klerebende van maakte en Red Bull er vooral strategisch op los blunderde waardoor Verstappen aan de verbale schijterij ging, het was laten we zeggen, een enerverend weekend, dat waarschijnlijk nog lang en uit en te na besproken blijft.

De tijden zijn standaard, dus:

Vrijdag vrije trainingen om half 2 en 5 uur, op zaterdag de derde vrije training om half 1 en de kwalificatie om 4 uur. De race begint om 3 uur.


 
#13
Zo, we gaan langs bij Victor Orban, de Patriot voor Europa.

De Grand Prix van Hongarije is een van de bijzondere. We rijden daar al heel lang, er komt veel Nederlands publiek en het is een leuke, kartachtige baan. Ik hoor de tegenstanders ook wel: Mickey Mouse baantje, zeggen ze dan. Maar voor auto's met een korte wielbasis is het een ideale baan. In het verleden was dat een groot voordeel voor de Red Bull auto's van Adrian Newey. Voordat de vloeren een hoofdrol gingen spelen in de downforce van de huidige auto's maakte Newey auto's met een kortere wielbasis en in de jaren dat Mercedes domineerde konden Ricciardo en later Verstappen nog wel eens verrassen hier.

Daarom keek ik uit naar die races. Nu is dat allemaal anders en heeft Newey drie jaar geleden juist voor een langere wielbasis gekozen en door de dominantie gedurende de twee jaar daarna hebben de andere teams dit ontwerp in grote lijnen overgenomen.

Er is dus geen enkel team meer dat hier een voordeel gaat hebben door een kortere wielbasis. Wie niet afhankelijk is van rechtelijnsnelheid kan hier de strijd aan. We zullen dus Mclaren, Red Bull en Mercedes zien strijden om de podiumplaatsen. Eerst-en laatstgenoemden zullen opnieuw met een update komen.  Wat dat zal inhouden kunnen we zaterdag bepalen na de kwalificatie. Duidelijk is dat de dominantie van Red Bull voorlopig geweken lijkt en dat raceresultaten niet meer zo gemakkelijk te voorspellen zijn.
#14
Ja, wat gaat dat worden? Gaan we snerpende fluitconcerten horen? Zullen de heren Norris en Verstappen zich via de media bestraffend respectievelijk ontwijkend blijven toespreken? Wordt het weer zo'n race, met duw- en trekwerk, hanengedrag en gekakel over boordradio's?

Laten we het hopen! Racen is geen contactsport, maar ook niet voor doetjes.  Dat eeuwige geklaag tegenwoordig...

De tijden:
Vrijdag FP1: 13:30 - 14:30
Vrijdag FP2: 17:00 - 18:00

Zaterdag FP3: 12:30 - 13:30
Kwalificatie: 16:00 - 17:00

Zondag Race: 16:00


#15
Zo, Verstappen is de tripple header goed begonnen. Norris ook trouwens, al denkt hijzelf daar dan weer anders over.

Perez... ja, daar gaan we toch aan de alarmbel denken. Zo kan het niet langer. Een vormdip alors, maar dit duurt zo lang dat we echt moeten toegeven dat het zo niet langer kan.

Het wordtceen sprintweekend, dus veeg je agenda maar leeg:

De tijden:
Vrijdag 12.30-13.30 uur:
Eerste vrije training

Vrijdag 16.30-17.15 uur:
Kwalificatie sprintrace

Zaterdag 12.00-13.00 uur:
Sprintrace

Zaterdag 16.00-17.00 uur:
Kwalificatie race

Zondag 15.00 uur:
Race
#16
We gaan. Naar Barcelona. Maar niet naar Cataluña. Nee, niet de Gran Premio de Cataluña, maar de España.

De Catalaanse pogingen tot soevereiniteit zijn gestrand. Maar deze grote prijs blijft, het circuit is nog steeds geweldig en de geschiedenis is voor Nederlandse Formule 1 fans natuurlijk onuitsprekelijk belangrijk.

De eerste "Nederlandse" overwinning in een grand prix ooit. Het was in 2016, dus 8 jaar geleden. Over twee jaar schrijven we dat het een decade terug gebeurde. Hoe de tijd ervandoor vliegt...

Verstappen schreef 8 dagen geleden zijn 60ste overwinning op zijn naam. Is Vettel inmiddels met 7 overwinningen voorbijgestreefd. De drievoudig en regerend kampioen lijkt hard op weg naar Schumi's 93 grand prix overwinningen.

Eerst zien, dan geloven, zeker, maar deze Verstappen heeft doelen die hij niet uitspreekt: alle records aan diggelen helpen.

Na alle gekunsteldheid van Miami, gepriegel in Imola en Monaco en een paar (semi)stratencircuits gaan we nu weer normaal doen. Een baan uit één stuk. En daarna Red Bull Ring.
 En dan Silverstone. En als die trilogie geweest is, pas dan weten we echt hoe Red Bull Racing er nu voor staat wat betreft het kampioenschap 2024.

We zitten weer op het puntje van de stoel.

De tijden:

VT1:
Vrijdag 13:30 - 14:30

VT2:
Vrijdag 17:00 - 18:00

VT3:
Zaterdag 12:30 - 13:30

QUALIFYING:
Zaterdag 16:00 - 17:00

RACE:
Zondag 15:00

#17
Oh, Canada!

We zijn komend weekend in Montreal, de koninklijke berg aan de Atlantische overkant. Een mooie, semipermanente baan die we goed kennen. Waar vroeger de race vaak beslist werd door een muur, die daardoor Wall of Champions ging heten.

Eerlijk, we kijken altijd uit naar deze race, het weer daar kan zo onvoorspelbaar zijn, de deelnemers zijn altijd lyrisch over de stad, het eten, de gastvrijheid. Ook Anthony Bordain zaliger deed eens een Lay over in Montreal en eerlijk, het water loopt je in de bek als je die aflevering terugziet.

Montreal, wat gaat dat worden?

De tijden:
Vrijdag 19.30-20.30 uur:
Vrije training 1

Vrijdag 23.00-0.00 uur:
Vrije training 2

Zaterdag 18.30-19.30 uur:
Vrije training 3

Zaterdag 22.00-23.00 uur: Kwalificatie

Zondag 20.00 uur:
 Race


Edit: ik was vergeten het linkje naar Bordain te delen:
 http://youtu.be/6wVItLXdrfw?feature=shared
#18
Monaco. Wat een bijzondere geschiedenis, en ja, het wil wel eens saai wezen maar normaal gesproken kun je meestal wel van een bijzonder weekend spreken.

Het is er eentje die historisch gesproken extra telt. Wie Monaco minstens eens gewonnen heeft, kan aanspraak maken op de triple crown tenslotte. Dan alleen nog je 24hrs du Mans, Indy 500 en hup, je bent er al. Het is na Graham Hill niemand meer gelukt.

Per ongeluk Monaco winnen kan wel. Oliver Panis deed het in 1996. Regen en geluk speelden een grote rol. Slechts 4 deelnemers finishten.

Voor het overige staan er op de winnaarslijst slechts grote namen.
 Van de huidige rijders won een paar niet-wk winnaars; Perez, Ricciardo. Verder deze eeuw nog vier: Webber, Trully, Coulthard en Montoya. De rest werd door Vettel, Alonso, Hamilton en Verstappen opgeslokt.

De tijden:

Vrijdag 24 mei
VT1: 13:30 - 14:30
VT2: 17:00 - 18:00

Zaterdag 25 mei
VT3: 12:30 - 13:30
Kwalificatie: 16:00 - 17:00

Zondag 26 mei
Grand Prix race: 15:00
#19
Formule 1 forum / Carrousel 2024
15 mei 2024 - 11:35:51
Na de klapper van
Hamilton, van Mercedes naar Ferrari, en van
Hülkenberg van Haas naar Audi,
Vernemen we vandaag dat
Albon meerjarig bijgetekend heeft bij Williams.

#20
https://www.reddit.com/r/formuladank/s/8OgFLFoC85

We gaan naar Imola.
Zondagmiddag om 3 uur is de race. Buiten smeult de barbecue van de buurman alvast de kooltjes om de worst en de speklap van straks te kunnen verpesten. De verbrande kipkluifjes kunnen we bij wijze van spreken al ruiken. We nemen koude pils. We doen de deur dicht. We zetten het geluid op 35 en dan klinkt het: It's lights out and away we go!

Gewoon, zondagmiddag racen. Dat is toch een verademing?

Wat vinden we nou eigenlijk echt van die sprintraces trouwens. Ik zet net die tijden neer en ik merk dat ik het eigenlijk ook wel fijn vind dat er weer een normaal schema is, met een derde vrije training. Ik ben de eerste overigens om toe te geven dat de sprintrace zelf wel leuk is. Maar moet dat hele schema nou echt op de schop? Die sprintrace kan toch gewoon dienen als kwalificatie? Dan kan alles verder gewoon hetzelfde blijven.


Tijdschema GP Emilia-Romagna

Vrijdag 13.30-14.30 uur:
eerste vrije training

Vrijdag 17.00-18.00 uur:
tweede vrije training

Zaterdag 12.30-13.30 uur:
derde vrije training

Zaterdag 16.00-17.00 uur: kwalificatie

Zondag 15.00-17.00 uur:
race