Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Matthijs

#1
Formule 1 forum / Gasly out, Albon in
12 augustus 2019 - 12:49:12
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Ik vrees voor de carrières van zowel Albon als Gasly. Noviteit voor RBR, een rookie in het hoofdteam! En wat een droomscenario voor Albon, dat had hij een jaar geleden nooit durven dromen toen F1 niet eens een optie was. En Kvyat blijft niets meer dan een benchmark voor alle nieuwe RB-talenten.

https://www.gppits.net/nieuws/breaking_gasly_en_albon_wisselen_van_team_voor_rest_van_seizoen/
#2
Formule 1 forum / GPDA Global Fan Survey
22 mei 2015 - 14:12:08
Ik weet niet of hier al aandacht aan geschonken is, maar bij deze:

CitaatHelp to share the future of F1.

As Formula 1 drivers, we love and admire this sport. We share the feelings of fans who get excited about the purity of man and machine as we compete against the law of physics and, of course, the stopwatch. Without fans, Formula 1 would be nothing: which is why the Grand Prix Drivers' Association (GPDA) wants to know more about you and what you think about the sport. We believe this Global Fan Survey will give us a unique opportunity to understand how we as drivers, and F1 as a whole, can do more for you.

http://gpda.motorsport.com/
#3
Formule 1 forum / Omgekeerde DRS
21 juli 2014 - 12:55:44
Hoewel DRS gisteren meestal goed werkte, vind ik over het algemeen de werking niet goed. Immers: het pakt de kern van het probleem niet aan, namelijk dat je door het verliezen van de downforce niet dicht genoeg achter iemand kan rijden. Ik las op F1Fanatic een mooie suggestie van iemand:

CitaatPerhaps the reverse of DRS is an idea? Perhaps deploying extra wings would allow more corner overtakes, or at the very least allow drivers to set themselves up for a good exit onto the straight for the overtake. Maybe that's going a little too far, but I think that instead of having the option to deploy reduced downforce, the option to deploy more downforce would encourage more of the 'pure' overtakes that DRS doesn't encourage.

Voor diegenen die niet zo goed Engels kunnen: geen flap die je open kan klappen op het rechte stuk, maar juist extra vleugels die je kunt inklappen op de bochten voorafgaand aan het rechte stuk. Ik zou het wel leuk vinden als de FIA deze optie eens zou onderzoeken en uitwerken.
#4
Formule 1 forum / Teambazen topic
25 oktober 2013 - 19:19:06
Citaat van: Franky R. op 25 oktober 2013 - 18:48:29
Want Gazprom betaalde niet, dus liet Minardi [Gian Carlo] de stickers verwijderen.
Paul Stoddart
#5
Van Racexpress.nl:
CitaatVelen hebben Romain Grosjean in de eerste helft van het seizoen de hemel in geprezen om zijn uitstekende prestaties. De Lotus F1-coureur stond al enkele malen op het podium en was in de kwalificatie ook regelmatig goed onderweg. Toch is niet iedereen enthousiast over de Fransman. Nelson Piquet Jr., die in 2009 door de voorganger van Lotus, Renault, op straat gezet werd en vervangen werd door de rookie Grosjean, is zeer kritisch. Bij de Braziliaan zit zijn ontslag nog altijd hoog, zo lijkt uit onderstaande forse uitspraken.

"Zou Alonso er gereden hebben dan zou hij met die auto de wereldtitel winnen", zo zei Piquet Jr. tegenover het Braziliaanse Totalrace. "Grosjean heeft zich zeker verbeterd maar hij is geen fenomeen geworden. Niets in vergelijking met Alonso. Hij heeft geluk dat hij na de Formule 1 nog een seizoen in de GP2 kon rijden, een sponsor vond en terugkeerde als betalende rijder in de F1, nietwaar? De timing was voor hem erg goed. Hij heeft veel geluk gehad, kwam binnen op een moment waarop zijn teamgenoot een beetje zwak is en hij een zeer goede auto heeft."

Klinkt behoorlijk als natrappen, maar ik denk wel dat hij een punt heeft. Doordat het moeilijk in te schatten hoe goed Raikkonen is, is moeilijk in te schatten hoe goed Grosjean is. En dat zorgt ervoor dat het moeilijk in te schatten is hoe goed de Lotus nu eigenlijk is. Het is wel reëel om te veronderstellen dat Raikkonen (nog) niet op zijn allerhoogste niveau zit, getuige ook zijn matige kwalificaties.

Los daarvan vind ik het wel vreemd dat Piquet er volledig aan voorbij gaat dat Grosjean zeer overtuigend GP2-kampioen werd in een team dat daarvoor nog nooit de middenmoot ontstegen was.
#6
Formule 1 - geschiedenis / 1989
21 februari 2012 - 07:53:07
Na een bericht dat er in 1989 maar liefst 16 Italiaanse coureurs aan de start stonden (tegenover (wellicht) nul in 2012), las ik op Wikipedia weer het verhaal over het Schandaal van Suzuka in 1989. Ik dacht echter altijd dat Belastre Senna zijn wereldtitel had afgepakt door hem te diskwalificeren, maar dat is dus een mooi portie geschiedsvervalsing. De race erna, op Adelaide, viel Senna uit door eigen fout, zodat hij ook met de 9 punten van Suzuka geen wereldkampioen zou zijn geweest. We weten nooit of Senna de fout in Adelaide had gemaakt als hij op titelkoers was, maar toch.

Wie was net als ik in de luren gelegd door de mythe rond Suzuka?
#7
Ik ben voor mezelf (voor de lol) een overzicht aan het maken van innovaties in de formule 1. Innovaties die zo groot en succesvol waren dat ze binnen de kortste keren door anderen werden gekopieerd. Het leek me leuk mijn lijstje te delen met jullie. Het lijstje is zeker nog niet volledig en misschien niet helemaal correct: suggesties en opmerkingen zijn welkom! P.S. Waarom weet ik zo weinig grote innovaties van de afgelopen 10 jaar? Waren die er niet of zie ik de impact er niet zo van?

Introductie van:
1954: schijfremmen (Vanwall Special)
1954: injectiemotor (Mercedes W196)
1957: motor achterin (Cooper T43), in GP racing: Auto Union Type A (1934)
1968: auto in sponsorkleuren (Lotus 49)
1968: vleugels (Lotus 49B)
1970: eerste 'niet sigaar' (Lotus 72)
1976: remmen van carbon (Brabham) - definitief toegepast in 1979 op de Brabham BT48
1977: ground effect (Lotus 78)
1977: turbomotor (Renault RS01)
1981: eerste auto volledig gemaakt van carbon fiber (Lotus 88 (illegaal verklaard) & McLaren MP4/1)
1982: actieve ophanging (Lotus 91) - met ingang van 1994 verboden
1989: hoge neus (Tyrrell 018)
1989: semi-automatische versnelling aan stuur (Ferrari 640)
1992: drive by wire (McLaren MP4/7A)
1995?: stuur met elektronica (Benetton B195?)

Edit: ik zet niet alle innovaties in de lijst (eindeloos!), maar alleen die die een omslag in de F1 teweeg hebben gebracht.
#8
Formule 1 forum / Grand Prix New Jersey 2013
31 oktober 2011 - 14:05:50
In het topic Formule 1 in de toekomst bespraken we de Grand Prix van New Jersey. Ik ben voorzichtig enthousiast, anderen totaal niet (en dat mag!). Ik vond dat deze GP zijn eigen topic verdient nu ik op Youtube een aantal onboardfilmpjes heb gevonden.

De layout

http://www.ausmotive.com/F1/2011/Grand-Prix-of-America-track-01.jpg

onboard
http://www.youtube.com/watch?v=C1355ED0L1g&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=m10_f1o_0So&NR=1

Mijn opmerkingen: vloeiende baan met fikse hoogteverschillen en zeker twee inhaalmogelijkheden (in mijn ogen). Wel zijn het aantal spectaculaire bochten beperkt en ben ik het niet eens met Tilke's oplossing voor de hairpin (vind de huidige situatie beter).
#9
Ik weet niet goed of dit topic thuishoort onder geschiedenis of multimedia, en ik ben ook niet zeker of het wel een apart topic verdient, maar ik wilde jullie dit niet onthouden:

Op Youtube kunnen jullie de volledige GP van Europa van 1999 op de Nürburgring terugzien met het prachtige Engelse commentaar. Voor de enkeling die zich deze race niet kan herinneren, zal ik het plot niet verklappen... Persoonlijk één van de mooiste GP's die ik gezien heb.

F1 Nürburgring Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=ovIjkKWOUXM
En dan steeds rechtsboven doorklikken tot part 11.