Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - McChouffe

#1
Andere Onderwerpen / Desktop
23 maart 2007 - 23:09:09
A long time ago in a galaxy far, far away was er een topic waarin iedereen zijn desktop mocht posten. Ik zal de spits afbijten:

#2
Autoforum / Jaguar C-XF
07 januari 2007 - 21:19:19
Citaat
New Jaguar C-XF
These exclusive Top Gear studio shots are as close as you'll get to Jaguar's new C-XF ahead of next week's Detroit motor show.

Billed as a design exercise showcasing the vision for the next generation of Jag saloons, the XF gives us a glimpse of what we can expect from the upcoming S-Type replacement in a year's time.

And the message is clear - no more retro. "This isn't about heritage," says Ian Callum, Jaguar's design director. "Understanding Jaguar's past is about understanding what created those cars in the context of their time. This is about creating something that's right for our time."

The lines are chiselled high-tech rather than swooping old school - and the high-shouldered, lean-forward shape is more reminiscent of sharp new Japanese design (think Lexus IS) than Jaguar history book.

"Everything powers rearwards from the grille," says Callum, "and there should be a spontaneity, as though something's just happened. There's no unnecessary decoration on this car. If there's a detail, there's a good reason why it's there."

Under the bonnet there's a reworked version of Jaguar's 4.2-litre supercharged V8, rumoured to deliver around 500bhp - ready, we hear, for a likely XF-R appearance.

For the first time in a road car, the engine uses Beru F1 System's Wire in Composite (WIC) technology, where the electrical kit is tucked neatly and safely away in a bespoke carbon-fibre sleeve.

Inside, the retro-bashing continues: heavily sculpted seats trimmed in semi-aniline leather headline with cool carbon-effect trim. Even the standard-issue Jag wood trim has been worked over - symbolically scorched poplar wood features on the doors and transmission tunnel.

Start the engine and the cabin is filled with electroluminescent lighting; select 'dynamic' mode on the transmission and the rev-counter motors towards you. There's even a Dual View screen on the dash, allowing the driver to view the satnav and passenger to watch a DVD.

As Ian Callum puts it: "Jaguars should be perceived as cool cars, and cool cars attract interesting and edgy people. The next generations of Jaguars will do just that." And, finally for Jaguar, we reckon that might just be right.
Bron: http://www.topgear.com/content/news/stories/1472






Wat een knappe wagen  :o Het interieur is misschien een beetje te futuristisch naar mijn smaak, maar de rest is om duimen en vingers van af te likken!
#3
Formule 1 forum / Standaard ECU
06 juli 2006 - 18:52:09
Ik heb blijkbaar ergens iets gemist, want volgens http://www.f1pits.net/f1nieuws.php?id=P9292_0_1_0 blijkt dus dat er vanaf 2008 een standaard E.C.U. komt (van MSFT dan nog  ::)). Ik wist niet dat het al zeker was die standaard ECU's.

Best wel spijtig die tendens naar meer standaard dingen. F1 is ... euh ... was toptechnologie.
#4
Formule 1 forum / GP van Canada
18 juni 2006 - 12:39:22
De volgende race op de kalender is GP van Canada. Wordt het een nieuwe overwinning voor Alonso? Of misschien een "Bienvenue au Quebec"?

Gaat Ferrari voor de zege kunnen gaan of vallen ze door de mand met aangepaste vleugels? Kan McLaren iets laten zien op dit circuit?
BWM beweert snel te zijn ... een overwinning van Villeneuve in zijn thuisrace?

RTBF zendt de race uit op La Une vanaf 18u35.
Over VRT vind ik niet direct iets, maar iets zegt me dat de race niet live uitgezonden zal worden.

Gentlemen, start your engines!
#5
Andere Onderwerpen / GSM
13 juni 2006 - 21:44:27
Mijn GSM (Nokia) is aan vervanging toe. Ik zou wel terug een Nokia willen kopen, maar enkele modellen van Siemens, meer bepaald de wat oudere CV65 en de nieuwere C72 spreken mij wel aan.
Heeft iemand hier ervaring mee, met deze modellen of met Siemens in het algemeen?
#6
Formule 1 forum / Thierry Tassin veroordeeld
04 mei 2006 - 23:19:48
Citaat van: www.hln.be
Thierry Tassin veroordeeld tot 18 maanden met uitstel

De correctionele rechtbank van Brussel heeft donderdag gewezen autopiloot Thierry Tassin (47) veroordeeld tot 18 maanden met volledig uitstel en een effectieve boete van 12.500 euro.

5 miljoen euro
Tassin, thans consultant autosport voor de RTBF, werd schuldig bevonden aan het opstellen van een groot aantal valse facturen met het oog op fiscale fraude. Daardoor kon hij zowat 5 miljoen euro winsten verdonkermanen. Tassin werd ook schuldig bevonden aan actieve corruptie jegens zijn belastingcontroleur. Volgens de rechtbank heeft Tassin zowat 20.000 euro aan de ambtenaar overgemaakt. Die is nu adjunct-directeur op het ministerie van Financiën.

Sinterklaas
Rechter Annick Baudrie benadrukte dat dit 'corruptiepact' erg efficiënt is geweest, omdat het Tassin in staat stelde te ontsnappen aan directe controles. De magistraat herinnerde eraan dat de ex-winnaar van de 24 Uren van Francorchamps meerdere jaren Sinterklaas kwam vieren in de kantoren van de fiscus. Hij was dan zelf verkleed als goedheilig man. (belga)
#7
F1-Games / Live for speed
23 april 2006 - 00:32:39
Enkele dagen geleden is Live For Speed S2 Alpha T uitgekomen (www.liveforspeed.com). Live For Speed probeert het racen zo realistisch mogelijk te maken. Geen Grand Prix 4, DTM Race Driver, etc... maar veel moeilijker.
Ik heb de demo gespeeld, en het is echt wel moeilijk. Maar het voelt wel heel realistisch aan.

#8
Formule 1 forum / Bevriezen motorontwikkeling
26 maart 2006 - 22:44:43
De FIA wil blijkbaar de ontwikkelingen aan de motor bevriezen tot 2012. Wat vinden jullie hiervan?

Voor mij totale onzin, dit doet voor de zoveelste keer afbreuk aan wat F1 is: een hoogtechnologische sport. Ze kunnen het bij de FIA precies maar moeilijk verkroppen dat die V8 motoren maar weinig moeten onderdoen voor de V10 motoren.
Het 'excuus' van kostenbesparingen wordt weer bovengehaald. Maar men laat eerst de teams wel miljoenen investeren in V8 motoren. Als men dit idee ten tijde van de V10 motoren had bovengehaald (je gaat me niet vertellen dat ze dit nu pas verzonnen hebben), het veel meer kosten had bespaard. Het is een zoveelste poging van de FIA/Mosley om F1-wagens trager te maken.
#9
Andere Onderwerpen / Gevaarlijk Windows-virus
02 januari 2006 - 12:52:07
Citaat van: www.tweakers.net
Gebruikers van MSN onder Windows XP worden de laatste tijd geplaagd door een gevaarlijk virus. Het is het eerste virus dat gebruik maakt van een vorige week ontdekte fout in het grafische systeem van XP. Het aantal besmettingen is tot dusver gering, enige honderden. Aangezien 98 procent hiervan Nederlandse gebruikers betreft, wordt aangenomen dat de maker van het virus eveneens Nederlander is. Omdat Microsoft nog geen patch tegen het virus heeft uitgebracht zijn ook gebruikers met de nieuwste updates kwetsbaar.

Het virus presenteert zich als een plaatje met een kerstgroet. Wie daar op klikt raakt via een internetpagina besmet. Op het systeem wordt vervolgens een keylogger geïnstalleerd die alle toetsaanslagen registreert. Dit gedrag doet vermoeden dat de maker van het virus uit is op betaalgegevens en creditcardnummers. Volgens virusdeskundigen is er geen echte remedie tegen zolang Microsoft er geen update tegen heeft uitgebracht. Het antivirusbedrijf Kapersky adviseert gebruikers tot die tijd de beveiligingsinstellingen maximaal te zetten en op te passen met onbekende plaatjes.

Het lijkt te gaan over het grootste lek ooit (http://www.f-secure.com/weblog/archives/archive-012006.html#00000761). Alle versies van Windows vanaf 3.0 (uit 1990) zijn kwetsbaar. Het is niet enkel een probleem met MSN, maar kan ook werken met Opera, Firefox. Kortom, elk programma dat een afbeelding kan laten zien.

Er is een niet-Microsoft patch beschikbaar op: http://www.hexblog.com/2005/12/wmf_vuln.html
#10
Formule 1 forum / Keith Duckworth overleden
22 december 2005 - 16:31:41
Citaat van: www.planetf1.comKeith Duckworth, one of the founders of Cosworth Engineering, has died at the age of 72.

Created in 1958 by Mike Costin and Keith Duckworth, Cosworth today employs 600 staff and is still one of the best-known names in motorsport.

Costin and Duckworth created the Cosworth DFV engine which started its F1 career in 1967 and won on its debut in the Dutch Grand Prix with Jim Clark's Lotus.

The engines also powered Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi, James Hunt and Nelson Piquet to world titles in the 1970s.

The company will supply Williams (V8) and Toro Rosso (V10) in 2006.
#11
Beveiligde Sony-cd verstopt bestanden op pc (bron: www.tweakers.net)

Het afspelen van een beveiligde muziek-cd op een pc, afkomstig van Sony BMG, blijkt gepaard te gaan met het aanbrengen en achterlaten van bestanden, diep verborgen in de root van het als speler gebruikte systeem, zo ontdekte Mark Russinovich. Na een lange en nauwgezette speurtocht met diverse specialistische tools traceerde hij de 'onzichtbare' bestanden, om er vervolgens achter te komen dat Sony's DRM-techniek methodes hanteert die een zogenaamde 'rootkit' niet vreemd zijn. Een rootkit is de term voor een setje tools dat door een cracker gebruikt kan worden om na een systeeminbraak toegang tot het systeem te behouden voor later misbruik. Onder de door de DRM-technologie gebruikte methodes vallen het wissen of onzichtbaar maken van de aanwezigheid van de indringer en de geïnstalleerde directories, bestanden en registersleutels en applicaties: niet alleen voor de leek maar ook voor een systeembeheerder.

Door het gebruik van het mede door hemzelf geschreven programma RootkitRevealer en andere gespecialiseerde software, stuitte Russinovich op de verborgen bestanden en ontmaskerde deze. Bij het verder uitpluizen van zijn systeem en het natrekken van alle sporen, kwam hij achter de bron van dit alles: een eerder door hem afgespeelde cd van Van Zant ('Get right with the man'), een beveiligde muziek-cd uit de Sony BMG-stal, die maximaal drie keer gekopieerd mag worden. Het nogmaals afspelen van de cd, terwijl de systeemactiviteiten gecheckt werden, wees naar een tot dan toe verborgen bestand met de naam $sys$drmserver.exe. Het hieraan gekoppelde proces wordt aangeduid als 'Plug and Play Device Manager', een omschrijving die volgens Russinovich bedacht is om mensen die er op stuiten zand in de ogen te strooien.

Russinovich werd in de loop van zijn ontdekkingstocht steeds bozer, om uiteindelijk te concluderen dat Sony een stap te ver is gegaan met deze DRM-implementatie. Dit omdat de 'rootkit' zich ook niet zomaar zou laten verwijderen en van deze eigenschap in de EULA geen gewag wordt gemaakt. Een poging tot verwijdering door Russel leidde tot ongewenste veranderingen aan het systeem. Omdat de software zich diep in het systeem nestelt en moeilijk te vinden is, dringt de vraag zich op wie er opdraait voor de gevolgen van eventuele storingen in een systeem ten gevolge van mogelijke fouten in de DRM-software, die ook in 'safe mode' van Windows aanwezig is, aldus de getergde Sherlock Holmes.
#12
Autoforum / Haalbaar concept
27 juni 2004 - 22:13:08
Onlangs las ik volgend bericht op Autoweek.nl. Ik vraag me af wat jullie van dit concept vinden. Is het haalbaar? Totaal onhaalbaar? ...

CitaatAlcohol in het verkeer. We weten het allemaal: dat gaat niet samen. Maar weten en doen is twee. Saab heeft nu de Alcokey ontwikkeld om te zorgen dat de achteloze alcoholdrinkers zich daarvan bewust zijn op het moment dat ze achter het stuur stappen.

De Alcokey van Saab is nog een prototype, waarmee de auto alleen gestart kan worden als de bestuurder eerst op het mondstuk heeft geblazen en de ingebouwde alcoholgevoelige sensor groen licht heeft gegeven. In Zweden is 29 procent van de dodelijke aanrijdingen het gevolg van alcoholgebruik. Daarom heeft de alcoholtester in de contactsleutel volgens Saab dan ook zin. Als hij in productie zou gaan, zou hij zo'n € 250 moeten kosten.
In de Alcokey gaat de adem langs een sensor die verbonden is met de transponder in de sleutel. Is het alcoholpromillage in de adem boven de wettelijk toegestane waarde (dat is programmeerbaar), geeft de transponder geen deblokkeringcode af voor de elektronische startblokkering van de auto. Saab ziet mogelijkheden voor levering van een dergelijke sleutel als optie, zeker nu bedrijven en Zweedse overheidsinstellingen met omvangrijke wagenparken zich zorgen maken over het rijden onder invloed.
De sleutel maakt gebruik van het in de auto aanwezige antidiefstalsysteem. Zodra de bestuurder met een druk op de knop in de sleutel de auto ontgrendelt, schakelt hij tegelijkertijd de alcoholsensor in. Om te kunnen starten moet er eerst worden geblazen, waarna een groen of rood lampje oplicht. Bij groen functioneert de sleutel normaal, bij rood blijft de startblokkering ingeschakeld.
#13
Autoforum / TopGear
09 mei 2004 - 13:16:49
Vanaf vanavond begint een nieuwe reeks van het Britse autoprogramma TopGear. Clarkson en co zullen vandaag o.a. de Aston Martin DB9 en de Lotus Exige aan de tand voelen. Niet te missen, vanavond om 21u op BBC2  :wink:
#14
Autoforum / Hybride GT-modellen van Lexus
07 april 2004 - 23:12:24


Lexus is immer bezig de topklasse op zijn kop te zetten. De nieuwste plannen van de Japanners zijn om GT-modellen op de markt te brengen. Deze snelle modellen zullen zijn voorzien van hybride-techniek.

De Lexus GT´s moeten auto´s als de Maserati Quattroporte, BMW M5 en de Audi S4 schrik aanjagen. Er zijn plannen voor een IS350 GT, een GS350 GT en een LS500 GT.
De LS500 GT heeft niet alleen een 400 pk sterke V8, maar ook een elektromotor die nog eens 200 pk op de voorwielen levert. In totaal zal de hybride LS500 GT dus beschikken over 600 pk. Lexus belooft voor deze limousine een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Volgens de planning van Lexus, zal de LS500 GT in 2006 in Amerika leverbaar worden.
Voor de ontwikkeling van de 3,5-liter V6 van de GS350 GT is Lexus een samenwerking aangegaan met Yamaha. Deze benzinemotor levert 300 pk, de elektromotor, die ook hier de voorwielen aandrijft, doet er nog eens 170 pk bij.
De IS350 GT beschikt eveneens de 300 pk sterke V6 van de GS350 GT. Of de kleinste spierballen-Lexus ook met hybride-techniek wordt uitgerust, is nog niet duidelijk.



Bron: Autoweek.nl
#15
Autoforum / Officieel: de BMW 1-serie
25 maart 2004 - 22:01:33


Na vele geruchten, spionagefoto´s en tekeningen is de BMW 1-serie nu officieel. Hij is met een lengte van 4,23 meter 23 centimeter korter dan een 3-serie sedan. In het najaar wordt de nieuwe BMW op de markt verwacht.

De BMW 1-serie zal de strijd aangaan met modellen als de Audi A3, dure uitvoeringen van de Opel Astra en de Volkswagen Golf en bijvoorbeeld de Alfa 147. Op de Autosalon van Parijs, in de herfst van dit jaar, beleeft de 1-serie zijn tentoonstellingsdebuut.
Na de introductie van de 1-serie zijn 4 motoren leverbaar. Het programma begint bij de 116i. Die heeft een benzinemotor van 115 pk, haalt 200 km/u en sprint in 10,8 seconden van 0 naar 100. De tweede benzinemotor ligt in de 120i en levert 150 pk, heeft een top van 215 km/u en de klassieke sprint van 0 naar 100 gaat in 8,7 seconden.
De twee andere motoren zijn diesels. De eerste ligt in de 118d en is 122 pk sterk. De krachtbron geeft de 1-serie een top van 201 km/u en de sprint van 0 naar 100 gaat in 10,0 seconden. De sterkste 1-serie is voorlopig de 120d. Die levert 163 pk, kan 220 km/u en van 0 naar 100 gaat in 7,9 seconden. Behalve bij de 116i, die een vijfbak heeft, zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak maar ook een 6-traps automaat is leverbaar.
Volgens BMW-traditie heeft de 1-serie achterwielaandrijving. Ook typisch BMW is de iDrive bediening die ook zijn weg naar de 1-serie heeft gevonden. Tot de veiligheidsitems behoren stabiliteitscontrole, een DBC (Dynamic Brake Control) remassistent en airbags voor alle zitplaatsen.
Of er een 3-deurs versie van de 1-serie komt, is nog onduidelijk. Wel komt er op termijn een coupéversie, die als 2-serie door het leven zal gaan. Dat de komst van de 1-serie het einde betekent van de 3-serie Compact lijkt waarschijnlijk. Als volgend jaar de nieuwe 3-serie verschijnt, zal er niet opnieuw een Compact-versie van worden uitgebracht.



Bron: Autoweek.nl

Gewoon lelijk  :?
#16
Autoforum / Koenigsegg nog sneller
04 maart 2004 - 19:34:56


De kleine Zweedse sportwagenfabrikant Koenigsegg komt met een nog snellere versie van de CC8S. De supersnelle CCR schopt het tot bijna 400 km/h.

De CC8S heeft al 655pk en 750 Nm en haalt een topsnelheid van 390 km/h. De CCR heeft een maximum vermogen van maar liefst 806 pk en een maximum koppel van 920 Nm. Achterin staat dan ook een 4,7-liter V8 die extra ondersteuning krijgt van een fors bemeten kompressor. De topsnelheid zou ongeveer 395 km/h bedragen en voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h zou slechts 3,2 seconden nodig zijn.
De in Genève debuterende CCR onderscheidt zich verder met aangepaste luchtinlaten aan de voorzijde, anders gevormde koplampen en een gewijzigde stilering voor de achterzijde. Om de grote kracht in toom te houden worden fors bemeten remschijven gemonteerd. De CCR moet bij 100 km/h in staat zijn in slechts 31 meter tot stilstand te komen. De 4,19 meter lange en 1180 kg zware auto staat op voor op 19-inch wielen met banden in de maat 255/35, achter wordt 20-inch gemonteerd met banden in de maat 335/30.
Achterop de CCR is de afbeelding van een spookje afgebeeld. Dit is het symbool van het eerste Zweedse straaljager-eenheid. Sinds de fabriek vorig jaar tot de grond toe is afgebrand is deelt Koenigsegg fabriekruimte met een straaljagerfabrikant.

Bron: Autoweek.nl





Dit is echt een fantastische wagen!
#17
Autoforum / Renault toont avontuurlijke Trafic
14 januari 2004 - 17:44:46

De enige wereldprimeur op de Autosalon in Brussel (15 t/m 25 januari) is de wel heel bijzondere Trafic Deck´up. De Trafic werd omgetoverd tot een soort adventure pick-up.

Met de Trafic Deck´up onderzoekt Renault nieuwe mogelijkheden voor recreatieve voertuigen. De eerste poging daartoe was de Kangoo Break´up die in het najaar van 2002 op de Parijse Salon werd getoond.
De neus is nog duidelijk herkenbaar als Trafic, maar daarachter is bijna alles anders. De auto werd met 18 cm ingekort, de wielbasis nam af met 8 cm, de breedte nam weer toe met 2,1 cm. Rondom staat de auto op grote 20-inch wielen.
Het pick-up gedeelte is toegankelijk via een zijdelings openende achterklep waarop bovendien het reservewiel gemonteerd zit. De laadbak wordt van het passagiercompartiment gescheiden door een grote glazen ruit. Die ruit kan volledig in het dak verdwijnen waardoor de laadruimte vanuit het interieur ongehinderd toegankelijk is. In de laadbak zijn in de zijwanden twee uitklapbare zitjes aangebracht.
Het interieur zelf heeft vier zitplaatsen die onder een hoek van 180 graden draaibaar zijn. De twee achter zitplaatsen staan op rails en laten zich helemaal in de laadbak schuiven.
De studie is voorzien van een 2.5 dCi 16V motor, die een maximum vermogen van 135 pk bij 3500 tpm ontwikkeld. De krachtbron is gekoopeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Bron: Autoweek.nl

Zo'n gedrocht  :shock:  :shock:
#18
Andere Onderwerpen / Virusscanner
11 november 2003 - 22:09:27
Ik ben op zoek naar een nieuwe virusscanner (gebruikte tot nu toe Norton). Maar aangezien er nogal veel op de markt zijn, teveel om ze allemaal te testen, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Mijn ervaring met Norton is dat hij nogal veel geheugen gebruikt, vooral tijdens het opstarten. Hoe zit dat bij andere scanners?
Zijn er mensen die overgeschakeld zijn van Norton naar bv. McAfee? Tevreden?
Is er een grote verbetering tussen Norton 2003 en 2004?
#19
Autoforum / Toyota Personal Mobility
21 oktober 2003 - 21:10:12
Citaat van: http://www.autoweek.nl
Toyota kan net zo gek doen als bij voorbeeld DaimlerChrysler. Dat zie je wel aan de PM, de Personal Mobility concept, die het merk op de tentoonstelling in Tokyo lanceert.

De cockpit staat helemaal los van de wielen en de wielbasis is variabel, waardoor de PM kan worden aangepast aan de snelheid of aan de behoefte aan een comfortabele instap. In de hogesnelheidsmode wordt de PM uitgerekt op de maximale wielbasis en ligt de cockpit zo laag mogelijk bij de grond. In de stadsmode staan de wielen dichter bij elkaar voor een betere wendbaarheid. Daarbij zorgt de hogere positie van de cabine voor een goed zicht op het verkeer. De PM kan bij het parkeren zo klein mogelijk worden gemaakt, waarbij de achterwielen naar binnen draaien en de cabine verder omhoog komt om de in- en uitstap te vergemakkelijken. Foefje is dat de PMs met elkaar kunnen communiceren, bij voorbeeld door communicatie uit te wisselen of te chatten. Ze kunnen bovendien een peloton vormen, waarbij de voorste PM de anderen leid, die op de automatische piloot volgen. Daartoe is de PM voorzien van radargestuurde cruise control.

Misschien niet direct de mooiste 'wagen', maar ik vind het idee erachter wel knap. Langer indien nodig, en kleiner indien nodig.
Zouden die Japanners ook een echt werkend model gebouwd hebben? Zo ja, dan zou ik het wel eens in werking willen zien  :D
#20
Andere Onderwerpen / Belasting op blanco CD-R's
29 april 2003 - 19:30:43
CitaatKopieervergoeding moet auteurs en uitvoerders compenseren

Begin januari besliste de federale regering een belasting in te voeren op blanco cd-R-schijfjes. Die belasting wordt van kracht op 1 mei. Het principe van de nieuwe belasting werd op 10 januari jongstleden goedgekeurd door de ministerraad. De belasting heet officieel 'vergoeding voor kopiëren voor eigen gebruik', en is bedoeld om de rechthebbenden (componisten, uitvoerders en producenten) te vergoeden voor kopieën die u voor persoonlijk gebruik van uw eigen audio-cd's maakt.

Er bestond al zo'n belasting op blanco audio-cd-R's - het type schijfjes dat u nodig hebt voor de cd-schrijvers in een hifi-installatie. Die belasting wordt verhoogd van 12 naar 23 eurocent per uur muziek dat er op zo'n schijfje past. Op blanco data-cd-R's komt er een nieuwe belasting van 12 eurocent per uur muziek.

Op het kabinet van Charles Picqué, Minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek, kon men ons bevestigen dat deze belasting op 1 mei 2003 officieel ingaat.

De belasting betekent overigens niet dat u voortaan ongeremd kan gaan kopiëren. De billijke vergoeding gaat alleen over kopieën voor eigen gebruik, bijvoorbeeld voor in de wagen of in een tweede verblijf. Een kopie maken van een cd die u niet gekocht hebt of gedownloade muziek op cd branden blijft illegaal. In december had de partij Spirit voorgesteld om alle muziekdownloads te legaliseren en de rechthebbenden te compenseren via een forse belasting op blanco cd's en harde schijven, maar zover zijn we nog niet.

Bron: ZDNet.be

Ik vind deze belasting niet kunnen. Denk maar eens aan mensen die:
- veel open-source software gebruiken (een simpele Linux-distro gebruikt al zeker 3cd's)
- veel foto's nemen met hun digitale camera
- backups van hun pc maken
- zelf software schrijven
- ...

De meerderheid die de cd's legaal gebruikt wordt de dupe.
Ik moet toch ook niet op voorhand betalen voor de verkeersboetes die ik zou kunnen begaan?