Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - Michel D.

#1
Formule 1 forum / Re: ""Leuke weetjes""
19 juli 2012 - 23:42:46
Wel, ik vind dat Stirling Moss overschot van gelijk heeft.

Ik volg de F1 al bijna 40 jaar en ik heb door de jaren de snelheid (vooral in bochten) alsmaar zien toenemen en het spektakel zien verminderen. Het is intussen zo ver gekomen dat men zaken als DRS en verplicht gebruik van 2 soorten banden in een GP heeft moeten invoeren om terug tot spektakel te komen.

Wanneer is dit veranderd ? Het aantal inhaalmanoeuvres is sterk gedaald vanaf het ogenblik dat men de aluminium remschijven begin jaren 80 is gaan vervangen door remschijven, vervaardigd uit carbon. Aluminium schijven liepen warm en werkten daardoor niet zo goed meer. Een goed piloot moest hier tijdens de race rekening mee houden zodat hij zijn remmen een race lang zou kunnen gebruiken. Het echte "uitremmen" zoals dat in de jaren 70 vaak voor kwam, ziet men niet meer. Hierbij riskeerde een piloot door extra hard maar ook zo laat mogelijk te remmen om een voorligger vlak voor een bocht in te halen. Schitterende races waren dat.

Carbon remschijven hebben het voordeel dat ze ook warm lopen maar hierbij hun efficiëntie niet verliezen.

Een terugkeer naar aluminium remschijven heeft niet noodzakelijk een mindere veiligheid tot gevolg. In de Amerikaanse CART zijn carbon remschijven al jaren verboden en worden al lang terug aluminium remschijven gebruikt. Gevolg is ook dat men in de CART traditioneel veel meer inhaal manoeuvres ziet. Als men dat in de F1 ook zou doen, dan kunnen we zelfs een aantal genomen maatregelen (zoals de smalle achtervleugels) terugschroeven zodat een F1-wagen terug het uitzicht van welleer krijgt.
#2
Formule 1 forum / Re: Button versus Hamilton
09 maart 2012 - 11:03:20
Kiezen voor één van de McLaren-piloten is een dubbeltje op zijn kant.

Puur qua talent denk ik dat Hamilton de betere piloot is, Button lijkt mij heel zeker de verstandigste piloot. Het is dank zij deze wijsheid dat hij erin geslaagd is om in 2011 voor te blijven op Hamilton.

Niemand in het F1-peloton slaagt erin om uit de banden te halen zoals Button dat doet. Vorig seizoen heeft dit tot schitterende resultaten geleid, ondanks het feit dat de McLaren bijna overal het onderspit moest delven t.o.v. de Red Bull.

Voor mij mogen ze allebei winnen, zolang ze de Red Bulls maar kloppen.

Maar ik ben ervan overtuigd dat het seizoen 2012 veel spannender zal worden dan 2011. Dat het maar snel 18 maart is.
#3
Formule 1 forum / Re:Ook Toyota verlaat Formule 1
04 november 2009 - 12:33:16
Yes, ik vind dit een prima zaak voor de F1.

Hoe sneller de autoconstructeurs uit de F1 verdwijnen, hoe beter (met uitzondering van Ferrari).

Na Honda en BMW volgt nu ook Toyota.

F1 is altijd een autosportdiscipline geweest van pioniers. Zelfs Enzo Ferrari is begonnen als autopiloot en constructeur vooralleer hij wagen begon te bouwen voor het openbaar verkeer.

Heel wat toepassingen die we vandaag in onze auto's terugvinden, hebben hun oorsprong in de F1 gekend, o.a. de semi-automatische versnellingsbak (Tiptronic).

F1 hoort toe aan teams zoals Ferrari, McLaren, Williams, Lotus, e.d. Zij hebben de F1 gemaakt, zij verdienen een plaats op de grid.

Ik ben ervan overtuigd dat het verdwijnen van de autoconstructeurs er op termijn toe zal leiden dat teams zoals Williams terug in de voorste rijen terug te vinden zullen zijn. Een team zoals Williams verdient dit absoluut. En het uittredende Sauber is de derde hond : BMW en Toyota eruit wat in principe betekent dat de overnemer van Sauber volgend seizoen aan de start kan verschijnen.
#4
Formule 1 forum / Re:Singapore-gate
17 september 2009 - 10:58:42
Ik heb niet dit hele topic doorgenomen, en dus is het mogelijk dat ik in herhaling val.

Vooreerst vind ik dit valsspelen van Renault inderdaad veel erger dan de spionage-affaire van McLaren 2 jaar geleden.

Waarom ?

In de spionage-affaire is het duidelijk dat er fouten gebeurd zijn, niet van in het begin door McLaren zelf, wel van medewerkers van het team enerzijds, en een wraaklustig teammember van Ferrari anderzijds. Het werd echter nooit bewezen dat deze spionage op één of andere wijze invloed heeft gehad op de resultaten van McLaren in 2007. Voor mij is dit een doorslaggevende reden om te beweren dat de toen uitgesproken straf veel te zwaar was.

In de Singapore-gate is dit uiteraard een heel ander geval. De crash van Piquet zorgde ervoor dat de safetycar op de baan moest komen waardoor teamgenoot Alonso, die net voor de crash zijn pitstop had afgewerkt, enorm bevoordeeld werd. Immers, alle andere auto's dienden hun pitstop af te werken tijdens deze safetycar-ronden waardoor zij allemaal achter Alonso dienden aan te sluiten. Gevolg : Alonso wint de race.

Het is dus voor iedereen duidelijk dat de crash van Piquet een rechtstreekse invloed gehad heeft op de overwinning van Alonso. Als nu blijkt dat Piquet deze crash veroorzaakt heeft in opdracht van Briatore en Symmonds, dan is het klaar dat deze besliessing niet meer en niet minder het beïnvloeden is van de raceuitslag.

Het lijkt mij dus logisch dat de straf aan Renault ook veel zwaarder zou moeten zijn dan die van McLaren in 2007. Een uitsluiting uit het WK lijkt mij een minimum, een zware geldboete lijkt logischerwijs op haar plaats.

Maar, door haar uitspraak loopt de FIA het risico dat Renault het mes in het varken steekt en het hele team opdoekt. Geen onlogische beslissing in deze crisistijd.

Anderzijds zou dit voor de Formule 1 op middellange termijn niet slecht zijn. Het zijn immers de fabrieksteams die voor een stuk de oorzaak zijn van de malaise in de F1. Teams zoals Williams krijgen absoluut geen kans meer om aan de top mee te draaien omdat alle private teams op dit ogenblik door de fabrieksteams worden weggedrukt. Vroeger waren alle teams in de F1 echte pioniers . En dit lijkt me een veel betere situatie om naar terug te keren : teams zijn meer aan elkaar gewaagd, spannendere races en meer spektakel. En dat is het juist waarom wij allen F1 kijken.
#5
Formule 1 forum / Re:FIA goed bezig of?
19 juni 2009 - 12:40:00
Wel, ik heb dit topic uiteraard niet volledig gelezen, maar ik ben het wel eens met de FIA.

Formule 1 is op de allereerste plaats een SPORT. Dat wil zeggen dat enkele sportieve basisprincipes moeten gerespecteerd worden.

Eén van die principes is het principe van gelijkheid : alle teams moeten met gelijke wapens kunnen strijden. En laat dat nou net niet het geval zijn.

Toen de automerken de overhand begonnen te krijgen in de F1, toen kon men al voorspellen dat deze probleemsituatie zich zou voordoen.

De oude teams van vroeger zoals Tyrell, Brabham, Lotus, Williams, Lola, Ensign, Shadow, Arrows, Osella, enz., zelfs McLaren en Ferrari, hadden maar 1 doel voor ogen : racen en races winnen.

Door de komst van de automerken (Toyota, Honda, Mercedes, Renault, enz.) werden de Formule 1 een geoliede marketingmachine en was het de marketing die de overhand kreeg.

Daar komt nog eens bovenop dat het risico erin bestaat dat een dergelijk merkenteam ophoudt te bestaan wanneer besloten wordt om uit de F1 te stappen (Honda, overgenomen door Ross Brawn is hierop zeker een uitzondering). Dit leidt automatisch tot minder teams en bijgevolg ook minder interesse in de F1.

Dat de FIA nu komt met een budgetbeperking vind ik een goede zaak. Het is niet voor niets dat teams gelijk Williams en Forza India op die kar springen. Williams, een naam als een klinkende klok in de F1, krijgt geen enkele kans meer om terug aan de top mee te draaien, iets wat dit team, na Ferrari en McLaren het meest succesvolle F1-team ooit, absoluut niet verdient.

In de jaren 70 draaide het toenmalig McLaren team o.l.v. wijlen Teddy Mayer op een budget van om en bij de 7,5 miljoen euro (300 miljoen BEF). En toen werden zij met dit beperkt budget wereldkampioen in 1974 (Emerson Fittipaldi) en in 1976 (James Hunt). Dit was een totaalbudget, incl. rijderslonen. Deze laatsten worden in het voorstel van de FIA nu nog uit het budget gehouden.

Een budgetbeperking en eenzelfde motor voor iedereen (was in de jaren 70 ook, want haast iedereen reed toen met de Ford Cosworth DFV motor), leidt ertoe dat de meeste teams kansen krijgen om punten pakken en misschien ook races te winnen. Dit garandeert veel meer spanning in de wedstrijden, maar ook in het WK. Welke jarenlange F1-liefhebben hunkert niet naar races zoals b.v. GP van Frankrijk 1979, waarin 2 piloten (René Arnoux - Renault en Gilles Villeneuve - Ferrari) rondenlang strijd leverden en haasje over deden. Schitterende autosport was dat.

En is het dat niet waarom het draait ? Spannende races en bij voorkeur een spannend WK ?
#6
Formule 1 forum / Re:GP van Australië
28 maart 2009 - 02:34:00
Ik heb niet de moeite gedaan om alle antwoorden tot nu toe te lezen. Dus ik geef hier mijn mening op de stand van zaken na de vrijdagsessies.

Vooreerst hoop ik dat het resultaat van vrijdag op zaterdag zal bevestigd worden. Dat teams zoals Williams en Brawn vooraan meedraaien, is voor de F1 een fantastisch gegeven.

Ik ben altijd sceptisch geweest tegen de hegemonie van de laatste jaren van de automerken. Dank zij de overname van Honda door Ross Brawn is het evenwicht tussen fabrieks- en privé-teams hersteld.

Een team zoals Williams met een dusdanige staat van dienst, verdient het absoluut om vooraan mee te draaien. Na Ferrari en McLaren zijn zij immers het derde team uit de F1-geschiedenis.

We mogen trouwens van geluk spreken dat er een koper voor Honda is gevonden want anders zouden er zondag slechts 18 auto's aan de start staan. Waar is de tijd dat er 40 piloten eerst streden in de prekwalificaties op vrijdagochtend om 8 u. Vervolgens mochten de 30 besten strijden voor de pole. Buiten Ferrari (en later Renault) waren er geen fabrieksteams. Toen werd in elk F1-team echt aan pionierswerk gedaan. Dat was nog eens een tijd.

Dit alles had voor gevolg dat zo nu en dan ook een minder team eens een GP won. Zo won het bescheiden March-team (waarvan Max Mosley medeëigenaar was) in 1975 de GP van Oostenrijk met Vittorio Brambilla en in 1976 de GP van Italië met Ronnie Peterson. De overwinning van Vettel in Italië vorig jaar was de eerste overwinning van een "minder" (alhoewel) team sinds de overwinning van Olivier Panis in de bescheiden Ligier in Monaco 1996.

Alhoewel ik vorig seizoen hevig gesupporterd heb voor Hamilton, hoop ik echt dat de auto's van Frank Williams en Ross Brown op het voorplan kunnen meestrijden. Als ze nu nog eens het bijtanken zouden verbieden, dan was het hek helemaal van de dam. Want dit zou leiden tot puur racen i.p.v. het winnen van een GP door strategie.

Hopelijk worden deze wensen ingevuld, zien we talrijke spannende races met veel inhaalmanoeuvers (met echt uitremmen) en zal het seizoen 2009 echt een topjaar genoemd kunnen worden.

Ik duim er in elk geval voor.