Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - Breaktest

#2026
Formule 1 forum / Re: De GP van Nederland
02 november 2018 - 16:57:18
Vraag John de Mol. Als die nee zegt weet je gelijk dat het nooit valt terug te verdienen.
#2027
Formule 1 forum / Re: De GP van Nederland
02 november 2018 - 09:29:20
Voorlopig is er nog niks getekend. Het kostenplaatje is dus bekend, en het opbrengstplaatje ziet eruit als een hete brei. Het is gewoon even wachten tot men weer bij zinnen komt.
Ik ben voor een GP in Nederland, ik ben voor Zandvoort, maar ik ben bovenal voor het idee dat F1 haar  eigen broek ophoudt. Normaal als een circus in de stad komt moet men huur voor de staanplaatsen betalen. Dat lijkt mij een veel gezondere aanpak.
#2028
Farina is eigenlijk de vreemde eend in het rijtje. De man had een ongehoord hoog deelname/winst ratio; iets van 50% geloof ik, zelfs beter dan Fangio, maar... niet zoveel races en duidelijk een ander tijdperk. De vraag is of je die laatste grootheden mag meenemen in de vergelijking. Als je zijn carrière zou doortrekken naar meer races dan kan Max misschien inderdaad niet in zijn schoenen staat. Maar dan heb je het niet meer over de feitelijke Farina maar de potentiële Farina. Dat gebeurt natuurlijk voortdurend, bijvoorbeeld de vergelijking tussen Senna en Max. In dat geval is het de feitelijke Senna versus de potentiële Max. Lastig, lastig.
Anyway, de vraag hoe we de huidige Max (die vandaag stopt) in het licht van de F1 geschiedenis moeten zien, is een interessante, en het antwoord verandert naar mate zijn carrière vordert. Daarbij wil ik niet alles op statistieken gooien. Wat mij betreft mag je die vraag best deels van een emotionele kant benaderen, in de zin van: welke coureur heeft destijds een vergelijkbare mate van bewondering en ontzag bij jou opgeroepen, maar dan wel ontdaan van het chauvinisme waar we allen onder gebukt gaan. Daar moet vast een balans tussen te vinden zijn.
#2029
Formule 1 forum / Re: Gok de top : Mexico
30 oktober 2018 - 10:53:16
Kan ik mijn punten ergens inruilen voor airmailes? Of  voor bijbehorende prullaria? Ik heb net een ovenschaaltje uit mijn handen laten flikkeren...
#2030
Citaat van: Robbert65 op 30 oktober 2018 - 00:05:10
Ik heb een idee. We doen de fietsen gewoon op Assen en de Formule 1 op Zandvoort. We doen de tweewielers op Zolder en het echte werk op Francorchamps. De MotoGP op Paul Ricard en de F1 op Magny Cours. malloten in leren  pakjes mogen hun domme dingetjes doen op Fuji en de helden van de koningsklasse van de mechanische sport op Suzuka.

Is dat wat? kunnen we gewoon grindbakken en muren bouwen op de F1-circuits zonder dat die orgaandonoren een te grote omloopsnelheid krijgen.
Dat gebeurt natuurlijk nu al voor een deel. Als je naar de MotoGP kalender kijkt rijdt men ongeveer voor de helft op pure motorcircuits en de andere helft op waar ook veelvuldig autosport wordt bedreven. Ik denk niet dat je die tweede groep zo maar weg kunt strepen. De trend is juist om gespecialiseerde circuits multi inzetbaar te maken.
#2031
Formule 1 forum / Re: Gok de top : Mexico
29 oktober 2018 - 15:23:39
Nul goed. To zo ver mijn voorspellende gaven. Wel fijn dat hier een correctieknop zit. Ik heb 'm drie keer geaaid... :D
#2032
Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2018 - 14:28:27
Farina is gewoon niet zo'n goed voorbeeld om je punt te maken. Hij racete in de jaren '30 al tegen Tazio Nuvolari, maar het F1-kampioenschap begon nu eenmaal pas in 1950, toen hij al 43 was.

Ik vind daarentegen de vergelijking met Gilles Villeneuve best toepasselijk. Als Max zich nu te pletter zou rijden, zouden ze misschien wel een vergelijkbare status krijgen in de geschiedenisboeken.
Farina moet wel genoemd worden voor de volledigheid, maar ieder begrijpt dat naar mate we meer in het verleden duiken de vergelijking steeds meer mank gaat. In die tijd reed men de helft van het huidige aantal races, bestond de concurrentie uit graven, baronnen en prinsen, was de snelheid minder dan F3 anno nu en reed men langs echte stoepjes, lantarenpalen en overstekend volk.
#2033
Heeft Max nog iets aardigs gezegd over Renault? Of krijgt ie dat zijn bek niet meer uit?
#2034
Citaat van: Jozef op 29 oktober 2018 - 11:27:17
Serieus? Verstappen komt nog niet aan de hielen van een Nino Farina, die inderdaad 5 races won maar hier wel slechts 33 starts voor nodig had en geen 79. Dat hij Watson, Regazzoni en Alboreto overstijgt, tot daaraan toe. Maar om aan die andere namen te komen (óók Gilles Villeneuve) zal hij naar mijn mening eerst maar eens wereldkampioen moeten worden.
Je moet het eigenlijk zo zien: stel dat Max vandaag zou stoppen, wat is dan zijn plaats in de F1 geschiedenis? En over 10 jaar. Ik denk dat bij deze condities zijn impact redelijk overeenkomt met Gilles (eveneens smaakmaker van beroep, ongeveer evenveel races gereden, ook vrij snel bij een topteam, moeten dealen een opgewassen teamgenoot, een auto die races kon winnen maar die geplaagd werd door onbetrouwbaarheid). De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen.
#2035
Max is moving up. Met zijn 5e overwinning voegt hij zich bij het rijtje illustere namen Regazzoni, John Watson, Keke Rosberg, Albereto en Nino Farina.
Het voelt niet echt als passend moet ik zeggen, intuïtief heb ik het idee dat 'de ster' van meer Max weegt dan dat rijtje namen bij elkaar. Maar dat komt natuurlijk vooral omdat Max nog onderweg is. Je kijkt niet alleen naar hem als iemand die iets heeft gepresteerd, maar vooral als iemand waar nog heel veel in het vat zit. Maar zelfs als je je verplaatst naar de tijd dat de andere heren nog actief waren, dan nog weegt de naam Max volgens mij al meer. 

Gek genoeg zijn er niet zoveel coureurs met 5 GP's achter hun naam. Nog een erbij en hij mag zich meten met iemand als Gilles Villeneuve; dat klopt al iets beter.
#2036
Het valt me altijd op als Vettel en Raikkonen naast elkaar op het podium staan, hoe veel breder de Fin is. Aangezien die auto's maatwerk zijn, heeft dat niet consequenties voor de breedte van zijn kuip?
#2037
Citaat van: Jozef op 28 oktober 2018 - 22:42:15
De Belgen mogen ook tevreden zijn, Vandoorne reed na een halve ronde laatste maar kwam als achtste over de streep. Zeer sterke race waarbij hij minstens 4 man op de baan verschalkte - helaas niet één keer opgepikt door de regisseur. ::)
Chapeau voor Vandoorne dan. Jammer dat Alonso uitviel, want de mogelijkheden  om hem op klasse te verslaan zijn nu wel zo'n beetje voorbij.
#2038
Een 6je. De voornaamste spanning zat in de vraag: houd die motor van Max het of niet?
#2039
Fantastisch weer. Maar het zijn altijd wel verdomd saaie races die Verstappen wint.
#2040
Of wat dachten jullie van die grof rubber tegels die bij kinderspeelplaatsen liggen? Die geven weinig grip, gaan langer mee dan kaal gereden grasstroken en zijn geen obstakels glijdende motorcoureurs.