Mijn voorlopige conclusie: Het is best vermakelijk, maar bovenal een merkwaardige om niet te zeggen bizarre kijkervaring, waarbij ik me voortdurend afvraag: is dit nou racen waar ik naar zit te kijken?
Drie kwartier is toch wat aan de korte kant, en dus verwacht je dat ze knallen. Maar knallen en FE gaat niet zo samen. Om allerlei redenen. Zo is de gemiddelde snelheid nog steeds schrikbarend laag. Toegegeven, het koetswerk ziet er snel en futuristisch uit, maar dat wordt plotseling lachwekkend als je ziet met welke snelheid ze rondrijden. Doet me denken aan een Michel Vaillant strip.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als het maar gecompenseerd wordt met iets anders, lees: veel duels met ruw duw- en trekwerk. Maar dat laatste blijft grotendeels uit, want men rijdt op stratencircuits, dus smal, nauwelijks uitloopstroken en een foutje is zo gemaakt. Helemaal een culture shock krijg je van die safety car die snelheid reduceert tot die van een bloemencorso.
En dan al die malle straffen en regeltjes, ik begrijp er nauwelijks een hout van. Het lijkt enerzijds alsof de coureurs 'm zitten te knijpen vanwege de acculading, maar pakweg de helft van de coureurs wordt op de bon geslingerd wegens het aanspreken van te veel vermogen (!). Afstellingsproblemen heten hier softwarefouten, fan-boost, power boost, over een elektrisch matje rijden om een en ander te activeren... ik dacht dat F1 kunstmatig was met DRS, maar ik had kennelijk nog niks gezien...
Drie kwartier is toch wat aan de korte kant, en dus verwacht je dat ze knallen. Maar knallen en FE gaat niet zo samen. Om allerlei redenen. Zo is de gemiddelde snelheid nog steeds schrikbarend laag. Toegegeven, het koetswerk ziet er snel en futuristisch uit, maar dat wordt plotseling lachwekkend als je ziet met welke snelheid ze rondrijden. Doet me denken aan een Michel Vaillant strip.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als het maar gecompenseerd wordt met iets anders, lees: veel duels met ruw duw- en trekwerk. Maar dat laatste blijft grotendeels uit, want men rijdt op stratencircuits, dus smal, nauwelijks uitloopstroken en een foutje is zo gemaakt. Helemaal een culture shock krijg je van die safety car die snelheid reduceert tot die van een bloemencorso.
En dan al die malle straffen en regeltjes, ik begrijp er nauwelijks een hout van. Het lijkt enerzijds alsof de coureurs 'm zitten te knijpen vanwege de acculading, maar pakweg de helft van de coureurs wordt op de bon geslingerd wegens het aanspreken van te veel vermogen (!). Afstellingsproblemen heten hier softwarefouten, fan-boost, power boost, over een elektrisch matje rijden om een en ander te activeren... ik dacht dat F1 kunstmatig was met DRS, maar ik had kennelijk nog niks gezien...