Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - Breaktest

#1996
Andere Autosport / Re: Formula E topic
15 december 2018 - 21:06:38
Mijn voorlopige conclusie: Het is best vermakelijk, maar bovenal een merkwaardige om niet te zeggen bizarre kijkervaring, waarbij ik me voortdurend afvraag: is dit nou racen waar ik naar zit te kijken?

Drie kwartier is toch wat aan de korte kant, en dus verwacht je dat ze knallen. Maar knallen en FE gaat niet zo samen. Om allerlei redenen. Zo is de gemiddelde snelheid nog steeds schrikbarend laag. Toegegeven, het koetswerk ziet er  snel en futuristisch uit, maar dat wordt plotseling lachwekkend als je ziet met welke snelheid ze rondrijden. Doet me denken aan een Michel Vaillant strip.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn als het maar gecompenseerd wordt met iets anders, lees: veel duels met ruw duw- en trekwerk. Maar dat laatste blijft grotendeels uit, want men rijdt op stratencircuits, dus smal, nauwelijks uitloopstroken en een foutje is zo gemaakt. Helemaal een culture shock krijg je van die  safety car die snelheid reduceert tot die van een bloemencorso.
En dan al die malle straffen en regeltjes, ik begrijp er nauwelijks een hout van. Het lijkt enerzijds alsof de coureurs 'm  zitten te knijpen vanwege de acculading, maar pakweg de helft van de coureurs wordt op de bon geslingerd wegens het aanspreken van te veel vermogen (!). Afstellingsproblemen heten hier softwarefouten, fan-boost, power boost, over een elektrisch matje rijden om een en ander te activeren... ik dacht dat F1 kunstmatig was met DRS, maar ik had kennelijk nog niks gezien...
#1997
Andere Autosport / Formula E 2019
14 december 2018 - 13:15:06
Morgen gaat het fluistercircus weer beginnen.
Tot nu toe heb ik het nauwelijks gevolgd maar ik ga toch maar eens kijken. Het lijkt me een leuk intermezzo om de F1 winterperiode door te komen. Maar laat ik met het slechte nieuws beginnen: ook hier wordt de halo nu gemonteerd (terwijl het al 4 seizoenen lang aantoonde zonder dat gewei prima te kunnen functioneren). Maar een paar credits moet ik ze toch wel geven:
- Kalender weer ietsje langer (13 GP's).
- Startveld is nu zelfs groter dan F1.
- Meer bekende namen dan ooit, waaronder onze eigen Robin Frijns, en rookies Vandoorne en Massa
- Qua ausdauer heeft het in ieder geval A1GP overleefd.
- Geen autowissel meer.
Wat dit laatste betreft sta ik eigenlijk wel voor een raadsel. Hoe kan dat? Een beetje vooruitgang kan ik me wel voorstellen, maar het is natuurlijk niet zo dat de accu's plotseling een 2 keer zo grote capaciteit hebben gekregen, dus wat is het geheim? Hadden de oude accu's overcapaciteit voor een halve race? Zijn de races korter? Gaat de gemiddelde snelheid omlaag? Of is het een beetje van alles?
#1998
Citaat van: FolkertE op 10 december 2018 - 22:17:36
Citaat van: Breaktest op 02 december 2018 - 23:38:50
Ricciardo kan met geheven hoofd Red Bull verlaten.
Ik hou wel van een statistiekje, dat geeft soms verrassende inzichten. Bijvoorbeeld dat Ricciardo uiteindelijk overall winnaar is in zijn duels met Max. Dit seizoen geeft weliswaar de indruk van andersom, maar wat is dit waard als Ricciardo zoveel uitvalt?
Laten we het een keer niet hebben over de trend die duidelijk richting Max uitslaat en wat dit betekent voor de toekomt, maar gewoon de balans opmaken en onze glazen bol in de kast laten.

Dan zien we dat Max in een kleine 3 seizoenen 608 ptn behaald en Ricciardo 590, een very close call.  Maar Ricciardo heeft daar twee races minder over gedaan. Hij is nl 14 keer uitgevallen en Max 12 keer. Als we nu compenseren voor die uitvalbeurten, dan slaat het voordeel dit seizoen nog steeds richting Max uit, maar de twee vorige seizoenen richting Ricciardo. Overall is de verhouding 49,5% vs 50,5% ten gunste van Ricciardo.
Dus laat alle verering aan Max, maar als het soms toch een beetje te veel wordt, gooi 'm eruit wanneer u in uw stamkroeg een jonge jenever laat inschenken.
Die kan ik niet plaatsen, Max uitval beurten hebben hem
Meer gekost dan Dan. Waar Dan vrij vaak op p5-p8 rond reed, reed Max rond op p2-p5.
WS Max niet uit gevallen in Baku 2017, had hij die hoogstwaarschijnlijk gewonnen en was er een punten omslag van 32 punten geweest. Of the Ferrar max Sandwich. Dan lag 7de, Max 1-3. Met de kans Ferrari voor te bblijvennof inhalen.
Als de betrouwbaarheid beter was geweest voor beide rijders, was het verschil groter geweest.
Overwinningen: Max 5, Dan 4
Podia: 23 voor Max, 19 voor Dan. Max is van uit podium kansen 10 keer uiygevallen. Dan slechts 3 keer.
Max stond ook hoger op het podium.

Max heeft Dan ookkveragen op zaterdag.
Dat Max in vrijwel bijna alle opzichten wint, weet mijn neus natuurlijk ook wel. De kunst, juist  daarom, is een statistiekje vinden dat ten gunste van Ricciardo uitpakt.   :)
#1999
Citaat van: Matthijs op 07 december 2018 - 13:22:37
Citaat van: Matthijs op 27 november 2018 - 12:11:34
Laten we deze discussie niet opnieuw voeren. De een vindt het een goede zaak dat er een manier is om hoofdletsel bij coureurs te voorkomen, de ander vindt de risico's sowieso al laag en onderdeel van de charme van de sport.

Beetje stom om mezelf te quoten maar ik zie het nog steeds zo. Er is geen gelijk of ongelijk, alleen een ander perspectief. Vind je potentieel hoofdletsel een onacceptabel risico of juist een charme van de sport.
Ik vind dit een onjuiste stelling als je niet het begrip kansberekening erin verwerkt; de kans op hoofdletsel is namelijk vrijwel nihil gezien de duizenden races de afgelopen 50 jaar.
Ook wordt nooit enige aandacht gegeven aan wat dan precies wordt afgepakt. Kijk, ik ben nog van de oude stempel. Het summum van genieten voor mij was altijd langs de duinrand staan bij de Panoramabocht. Daar kon je de coureurs fysiek aan het werk zien. Je zag aan de kleine knik van hun helm dat ze in hun spiegel keken om hun tegenstander op te vangen. Je kon over hun schouders letterlijk een blik in hun kuip werpen en heb niet alleen horen maar ook zien terugschakelen (het summum was altijd iemand het schakelpunt zien missen), en later in de race zag je hun hoofden schudden van vermoeidheid. Veiligheid prima, maar vertel me niet dat dat niet ten koste gaat van heel veel beleving. 
#2000
Formule 1 forum / Re: Formule 1 Seizoen 2019
06 december 2018 - 16:03:50
Ik geloof dat nog een jaar aanblijven nooit een optie was. Schumacher zelf vond het op een gegeven moment ook gênant worden.
Zeg ik als niet-Schumacher fan  ;).
#2001
Overigens nog een nieuwtje dat de FIA ongetwijfeld deugd doet in haar zoektocht naar nog meer veiligheid. De eerste coureurloze race komt weer een stapje dichterbij:
https://www.motorsport.com/roborace/news/no-driverless-car-first-season/3210582/
#2002
Er zwerft ook een animatie op internet rond over het Alonso-Leclerc incident. Ik weet niet of die van de FIA zelf afkomstig is, maar kennelijk zijn er media die zich overal voor laten gebruiken, dus ook om het FIA standpunt te onderbouwen.
Echter die animatie toont mijns inziens een andere baan (minder van de coureur af bewegend) dan de werkelijke beelden laten zien. Vergelijk zelf.
animatie oa te zien op https://www.gpfans.com/nl/artikelen/10715/onderzoek-fia-halo-voorkwam-tik-van-alonso-s-auto-tegen-helm-leclerc/
werkelijke beelden
https://twitter.com/F1/status/1034090832733896705
of


Het had mij zinvoller geleken - als je dan toch met CGI in de weer gaat - om een simulatie te maken met en zonder halo. Het lijkt mij zonneklaar dat de uitkomst (geen letsel voor Leclerc) hetzelfde zou zijn geweest ( maar dat spoort natuurlijk niet met de betreffende politieke agenda).
Frontale aanvaringen zijn natuurlijk een ander verhaal, maar coureurs zijn al zo ingepakt dat het voor een achteropkomende wagens vrijwel onmogelijk is om nog dichterbij te komen dan de vliegende McLaren nu al deed.
#2003
Formule 1 forum / Re: Formule 1 Seizoen 2019
06 december 2018 - 02:47:34
Zie weinig tot nul onderbouwing voor Jozefs verhaal.
Het 'grote' Mclaren had in 2009 slechts 71 punten bijeen gesprokkeld tegenover Brawn/Mercedes 172. Bovendien was het niet Mclaren maar  Red Bull die het seizoenseinde indruk maakte. Kortom zo beroerd was die Mercedes erfenis niet. En de voornaamste asset van Mclaren was vooral Hamilton.
Mercedes had daarnaast aangegeven 1 Duitser (Rosberg) wel genoeg te vinden (later lieten ze dat idee al helemaal los; zie de huidige line-up). Ook zou Button naar verluid slechts 6 mln pond bij Mclaren verdienen t.o. 12 mln voor Hamilton.  Maw een overstap naar McLaren lag helemaal niet zo voor de hand tenzij er andere motieven een rol speelden.
#2004
Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 12:55:24
Citaat van: Breaktest op 03 december 2018 - 11:43:57
Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 07:21:54
... Het deed mij een beetje denken aan Hamilton en Button die ook 3 jaar samen reden.
Met als klein verschil: Button zocht zijn sterkste tegenstanders doelbewust op; Ricciardo gaat ze uit de weg.
Ricciardo ging naar een team waar net iemand 4x op rij kampioen was geworden. Bij Button vallen die sterke tegenstanders ook reuze mee trouwens. Reed jarenlang naast een oude Barichello en Sato. Dreigde begin 2009 werkloos thuis te komen zitten en kon een paar maanden later tekenen bij het grote McLaren. t klinkt leuk om daar van te maken dat ie Hamilton doelbewust op zocht, maar ik denk dat dat toch wel wat anders lag. Net als bij Ricciardo zal geld ook een belangrijke rol hebben gespeeld.
Het gaat natuurlijk om de periode dat je wat te kiezen hèbt. Dus voor Button was dat na zijn kampioenschap. Hij had rustig bij Brawn kunnen blijven dat in Mercedes opging, en dus hele goede vooruitzichten had en begin 2010 het team to beat was.  Mercedes heeft er ook alles aan gedaan om haar kersverse kampioen te behouden. Maar Button had andere plannen. Hij zocht Alonso en Hamilton doelbewust op. Een citaat van hemzelf destijds:"Ik wil me met de sterkste rijders meten".
Terug naar Ricciardo. Zijn geflirt met Ferrari had natuurlijk met een gooi naar het kampioenschap te maken (plus het "zekerheidje" dat ie Vettel waarschijnlijk wel kon hebben). Maar als zijn primaire motivatie was geweest dat ie zich met de sterkste rijders had willen meten, had ie natuurlijk bij Red Bull moeten blijven.
#2005
Citaat van: Tuesday op 03 december 2018 - 07:21:54
... Het deed mij een beetje denken aan Hamilton en Button die ook 3 jaar samen reden.
Met als klein verschil: Button zocht zijn sterkste tegenstanders doelbewust op; Ricciardo gaat ze uit de weg.
#2006
Formule 1 forum / Re: Formule 1 Seizoen 2019
03 december 2018 - 11:37:09
Citaat van: Wings op 03 december 2018 - 06:55:58
Niet relevant gelet op de ontwikkelingscurve. En Danny is ook geen pannenkoek! Ik wil hem wel eens zien naast Lewis.
"Laten we het één keer niet hebben over de trend die duidelijk richting Max uitslaat." Foei, nu doe je het toch  ;)
#2007
Ricciardo kan met geheven hoofd Red Bull verlaten.
Ik hou wel van een statistiekje, dat geeft soms verrassende inzichten. Bijvoorbeeld dat Ricciardo uiteindelijk overall winnaar is in zijn duels met Max. Dit seizoen geeft weliswaar de indruk van andersom, maar wat is dit waard als Ricciardo zoveel uitvalt?
Laten we het een keer niet hebben over de trend die duidelijk richting Max uitslaat en wat dit betekent voor de toekomt, maar gewoon de balans opmaken en onze glazen bol in de kast laten.

Dan zien we dat Max in een kleine 3 seizoenen 608 ptn behaald en Ricciardo 590, een very close call.  Maar Ricciardo heeft daar twee races minder over gedaan. Hij is nl 14 keer uitgevallen en Max 12 keer. Als we nu compenseren voor die uitvalbeurten, dan slaat het voordeel dit seizoen nog steeds richting Max uit, maar de twee vorige seizoenen richting Ricciardo. Overall is de verhouding 49,5% vs 50,5% ten gunste van Ricciardo.
Dus laat alle verering aan Max, maar als het soms toch een beetje te veel wordt, gooi 'm eruit wanneer u in uw stamkroeg een jonge jenever laat inschenken.
#2008
Formule 1 forum / Re: De GP van Nederland
02 december 2018 - 22:57:05
En iedereen die nu nog over files zeurt: er liggen 3 geweldige fietsroutes tussen Haarlem en Zandvoort, de een nog mooier dan de andere.
#2009
Formule 1 forum / Re: Silly season f1 2018
01 december 2018 - 11:37:35
Wat? :o bij Registered Financial Planners Institute?
Die had ik inderdaad niet zien aankomen!
#2010
Formule 1 forum / Rugnummers
01 december 2018 - 11:31:46
Zie net dat nieuwkomers Kubica en Giovinazzi gaan racen met respectievelijk 88 en 99.
Dat vind ik een goede zaak. Die van George Russell - 63 vind ik een miskleun; dat had 77 moeten zijn.

Omgekeerd vind ik het jammer dat Hamilton niet racet met nr 1. Vroeger droeg men zo'n nummer met trots. Maar eer en trots zijn tegenwoordig ver te zoeken in de sport. 44 is vooral bedoeld om 'het merk' Hamilton te promoten, zoals steeds meer coureurs een 'signature' nummer kiezen.
Ik vind dat echt jammer, immers egotripperij genoeg in F1. Wat mij betreft wordt de gehele top 3 gehouden aan hun rangnummer.
Ook de zichtbaarheid ervan (vooral aan de zijkant) is lang en breed het raam uit, zonder dat Liberty, FIA of FOM ook maar 1 vinger hebben uitgestoken om dat tegen te gaan. Niet erg kindvriendelijk voor de incidentele GP bezoeker, lijkt me.