Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Topics - Breaktest

#61
Formule 1 forum / GP van Oostenrijk 2019
27 juni 2019 - 19:18:45
Alles wat niet over top of pole gaat kunt u hier kwijt.

Laten we hopen dat Frankrijk het dieptepunt van het seizoen was en Oostenrijk de avontuurlijke kant van F1 laat zien.
Iemand riep: van zeuren worden GP's niet spannender. Da's waar, wat mijn brengt op de vraag: wat is dan wel het nut van zeuren, of is er wel een nut?
Ik meen van wel. Op de eerste plaats doet zeuren je gemoed goed. Voorts hoopt je dat het gezeur uiteindelijk wordt opgepikt door degenenen die erover gaan. Dus gezeurd moet er, zolang het niet perfect is. Maar voor nu genoeg gezeurd.

Ik weet niet of ik het zelf heb bedacht of het ergens heb opgepikt, maar als die top 5 zo voorspelbaar is, is er natuurlijk een alternatieve manier om het voor jezelf spannend te maken. En dat is de aandacht naar de middenmoot verleggen. Ik hoop dat de regie er ook rekening mee houdt, maar ga dit weekend speciaal letten op het duel Renault/Mclaren met wie weet wat voor outsider daar tussendoor fietst.
#62
Formule 1 forum / F1 Power rankings
18 april 2019 - 12:36:52
F1 Power Rankings, wat vinden we daarvan?
Het betreft een ranglijst (sinds 2017 in het leven geroepen) waarbij men de prestaties van de coureur van het materiaal poogt te los te weken. Het gaat dus meer om relatieve dan absolute performance.

Zelf vind ik het wel te waarderen, al kun je vraagtekens zetten bij de methode waarop de ranglijst tot stand komt; die zijn - in ieder geval voor mij - nogal duister. Daarnaast vind ik de naam ronduit slecht gekozen, de 'power' wordt er juist immers uit gefilterd.
Omgekeerd is er kennelijk ook een ranglijst waarbij juist de coureur wordt uitgefilterd, dus een soort alternatief constructeurskampioenschap (maar die wordt nauwelijks door de media opgepikt).
#63
Formule 1 forum / Max vs Charles
04 april 2019 - 11:50:57
Ik denk dat dit onderwerp wel goed is voor enige discussie, de komende 10 jaar.
Zelf heb ik daar al enige gedachten over laten gaan:

De 'Max'-revolutie die F1 op haar grondvesten deed schudden is langzamerhand uitgewerkt. We zijn het een beetje gewoon gaan vinden dat jonkies zonder schaamhaar zich direct met de top kunnen meten. Eerst heette het nog dat talenten als hij eens in de 20 jaar voorbij komen, maar binnen vier jaar heeft zich nummer twee aangediend die Max mogelijk links inhaalt als het aankomt op jongste kampioen ooit - en wie weet waartoe Lando 'Chuck' Norris en George Russell in staat zijn.

Het gaat er als vanouds weer om wie zijn handen op een topauto kan leggen, en daarvoor hebben Max en Charles de beste papieren. In zekere zin is de opkomst van Leclerc ook voor de Nederlandse fanbase een zegen; het maakt de Max-revolutie compleet. Zij worden zeer waarschijnlijk de nieuwe Senna/Prost Vettel/Hamilton van de komende generatie met hopelijk vele mooie legendarische duels in het verschiet.

Maar wie wordt het populairst? In ons eigen landje is dat natuurlijk geen issue, maar hoe verhouden zij zich op het internationale podium? Enerzijds moet Leclerc nog een naam voor zichzelf maken die Max natuurlijk al lang heeft. Maar gezien de manier waarop hij Vettel de laatste races bij de kladden pakte, kan dat snel gaan. Daar komt bij dat de Monegask een potentieel veel grotere achterban heeft - niet alleen de Fransen, maar ook de Italianen gezien de kleur van zijn auto.

En dan heb je ook nog de gunfactor. Een klein deel van de fanbase - hardcore fans - verdiept zich in rijstijl, persoonlijkheid, achtergrond enzovoort. Geboorteplaats Monaco zegt natuurlijk wel iets, maar geen van beide wordt geassocieerd met het begrip rijkeluiszoontje - wat Max in feite wel is. Van de twee is Leclerc meer een selfmade man dan Verstappen - hij verloor zijn jeugdvriend Jules Bianchi en zijn vader.
Ik veronderstel dat populariteit het resultaat is van een mix van twee zaken: wat iemand op de baan doet en hoe iemand overkomt. Laten we er even van uitgaan dat de komende lokale helden van de Britten en Duitsers net niet aan hun niveau kunnen tippen, naar wie gaat hun sympathie dan? Verstappen had vier jaar lang het rijk alleen, maar betekent dat ook held voor het leven? Zelf een ras opportunist zijnde ben ik daar niet zeker van - nog afgezien van dat 'het volk' zelf ook steeds vernieuwt.

Dat heerlijke ontwapenende joch uit zijn begindagen is niet meer, en wat wij Nederlanders bij Max als een heerlijke zelfverzekerdheid zien, wordt in het buitenland nogal eens als arrogant versleten - Nico Rosberg gebruikte onlangs nog het woord autist. Leclerc daarentegen lijkt de bescheidenheid zelve - zonder dat dit overvloeit in kleurloosheid. Ik vermoed dat Leclerc uiteindelijk een populairdere held gaat worden dan Max Verstappen.
#64
Formule 1 forum / Red Bull en Honda
19 november 2018 - 15:12:02
Tussen hoop en vrees, zo zou je de deal tussen Red Bull en Honda kunnen bestempelen. Het enthousiasme van Helmut Marko ten spijt heeft die Honda motor mij nog steeds niet kunnen overtuigen. Afgelopen race zouden de kaarten uiteindelijk op tafel worden gelegd, en weer was het niks. Ik zou hogelijk verbaasd zijn als Red Bull Racing het volgens seizoen beter doet dan het huidige. Waar ook niet over wordt gerept is dat de overeenkomst Red Bull al flink wat geld heeft gekost: Toro staat immers op een armzalige 10e plaats terwijl een jaar geleden rond deze tijd de 6e positie in zicht had (tot men Sainz voortijdig naar de concurrent liet gaan; ook al zo'n ultradomme actie waar bijna niets over geschreven is). 
Ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat een ander chassis, andere coureurs en wat meer betrouwbaarheid en pk's  het verschil maakt tussen positie 10 en 1 (nou ja 2 dan). Of ben ik te pessimistisch?
#65
Andere Autosport / Macau 2018
18 november 2018 - 11:34:33
Macau staat gerant voor spectaculaire races maar is ook een ver van mijn bed show (rare uitzendtijden en zo).
Maar deze klap doet de hele autosport op zijn grondvesten schudden.

Naar verluidt heeft de coureur (Sophia Floersch, Van Amersfoort Racing)  het overleefd.
#66
Afgelopen week stonden de curbs nogal in de belangstelling. Hoe houdt men coureurs binnen de lijntjes? Want al die uitstapjes vragen om straf en straffen is per definitie inconsequent straffen. Adrian Newey opperde om de curbstones glad te maken, welk idee door de FIA onmiddellijk werd afgewezen (zonder met een alternatief te komen).
Zelf ben ik voorstander van overal drie meter gras direct naast de witte lijn, en daarna weer asfalt om de remweg te bekorten. Het idee moet zijn dat de coureur nadeel heeft zodra ie het circuit verlaat, dan kan dat belabberde strafgebeuren voor een groot deel het raam uit .  Andere suggesties welkom.