Wel, ik vind dat Stirling Moss overschot van gelijk heeft.
Ik volg de F1 al bijna 40 jaar en ik heb door de jaren de snelheid (vooral in bochten) alsmaar zien toenemen en het spektakel zien verminderen. Het is intussen zo ver gekomen dat men zaken als DRS en verplicht gebruik van 2 soorten banden in een GP heeft moeten invoeren om terug tot spektakel te komen.
Wanneer is dit veranderd ? Het aantal inhaalmanoeuvres is sterk gedaald vanaf het ogenblik dat men de aluminium remschijven begin jaren 80 is gaan vervangen door remschijven, vervaardigd uit carbon. Aluminium schijven liepen warm en werkten daardoor niet zo goed meer. Een goed piloot moest hier tijdens de race rekening mee houden zodat hij zijn remmen een race lang zou kunnen gebruiken. Het echte "uitremmen" zoals dat in de jaren 70 vaak voor kwam, ziet men niet meer. Hierbij riskeerde een piloot door extra hard maar ook zo laat mogelijk te remmen om een voorligger vlak voor een bocht in te halen. Schitterende races waren dat.
Carbon remschijven hebben het voordeel dat ze ook warm lopen maar hierbij hun efficiëntie niet verliezen.
Een terugkeer naar aluminium remschijven heeft niet noodzakelijk een mindere veiligheid tot gevolg. In de Amerikaanse CART zijn carbon remschijven al jaren verboden en worden al lang terug aluminium remschijven gebruikt. Gevolg is ook dat men in de CART traditioneel veel meer inhaal manoeuvres ziet. Als men dat in de F1 ook zou doen, dan kunnen we zelfs een aantal genomen maatregelen (zoals de smalle achtervleugels) terugschroeven zodat een F1-wagen terug het uitzicht van welleer krijgt.
Ik volg de F1 al bijna 40 jaar en ik heb door de jaren de snelheid (vooral in bochten) alsmaar zien toenemen en het spektakel zien verminderen. Het is intussen zo ver gekomen dat men zaken als DRS en verplicht gebruik van 2 soorten banden in een GP heeft moeten invoeren om terug tot spektakel te komen.
Wanneer is dit veranderd ? Het aantal inhaalmanoeuvres is sterk gedaald vanaf het ogenblik dat men de aluminium remschijven begin jaren 80 is gaan vervangen door remschijven, vervaardigd uit carbon. Aluminium schijven liepen warm en werkten daardoor niet zo goed meer. Een goed piloot moest hier tijdens de race rekening mee houden zodat hij zijn remmen een race lang zou kunnen gebruiken. Het echte "uitremmen" zoals dat in de jaren 70 vaak voor kwam, ziet men niet meer. Hierbij riskeerde een piloot door extra hard maar ook zo laat mogelijk te remmen om een voorligger vlak voor een bocht in te halen. Schitterende races waren dat.
Carbon remschijven hebben het voordeel dat ze ook warm lopen maar hierbij hun efficiëntie niet verliezen.
Een terugkeer naar aluminium remschijven heeft niet noodzakelijk een mindere veiligheid tot gevolg. In de Amerikaanse CART zijn carbon remschijven al jaren verboden en worden al lang terug aluminium remschijven gebruikt. Gevolg is ook dat men in de CART traditioneel veel meer inhaal manoeuvres ziet. Als men dat in de F1 ook zou doen, dan kunnen we zelfs een aantal genomen maatregelen (zoals de smalle achtervleugels) terugschroeven zodat een F1-wagen terug het uitzicht van welleer krijgt.