Poll
Vraag:
mogen de achetruitkijkspiegels verdwijnen?
Optie 1: Ja
stemmen: 8
Optie 2: Nee
stemmen: 25
Optie 3: geen idee
stemmen: 0
Ik las net op een andere F1 site dat jaques villeneuve van de FIA zou willen dat ze de achteruitkijkspiegels verbieden. Men zou dan ongemerkt dichterbij kunnen komen en de piloot voor je zou zijn bocht niet anders nemen omdat hij niet ziet wat een ander achter hem gaat doen. Volgens hem zou het de F1 veiliger maken. Mijn gedacht is dat er bij de stat dan eerder gemakkelijker crashes gaan gebeuren. Je ziet een ander neit komen en gaat zelf opzij, dan rijd je er toch frontaal op??!!
Wat vinden jullie ervan?
Dit zou het nog gevaarlijker maken tijdens de starts.En ook bij het vertrekken bij de pitstops.Ik vind hjet toch gevaarlijker.
Dan is het juist vele gevaarlijker, er is meer kans op accidenten bij starts, pits, inhalen....
Snap ook niet dat dit de veiligheid ten goede zou komen, denk eerder omgekeerd! Laat die daar maar mooi staan!
Van mij mogen ze verdwijnen,ze worden toch niet gebruikt,hé Ralf.
Ik denk dat Villeneuve wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ze worden alleen gebruikt om iemand te 'blocken'
Citaat van: eppieVan mij mogen ze verdwijnen,ze worden toch niet gebruikt,hé Ralf.
pffft! :P
Ik vind het toch ook niet echt verantwoord. Tragere coureurs die de leiders door moeten laten, zien ook niet waar die zitten. Ik vrees dat er dan niet veel coureurs de finish zullen halen. :roll:
Geen goed idee.
Spktakel omhoog!
In de pitstops zijn daar lollypopmannen voor.
Bij de start zal het net de onverwachte en overdreven afwijkingen voorkomen.
En bij het dubbelen kunnen duidelijke ongeschreven afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld direct opzij gaan en vertragen of altijd op je lijn blijven en vertragen. Zo weet iedereen wat hij moet doen.
Villeneuve heeft hier een punt volgens mij...
Citaat van: eppieVan mij mogen ze verdwijnen,ze worden toch niet gebruikt,hé Ralf.
:roll:
Ze mogen weg. Tijdens de pitstops is daar de lollypopman voor, tijdens een race hebben ze nog altijd contact met het team via de boordradio.
Citaat van: DoefieF1Ze mogen weg. Tijdens de pitstops is daar de lollypopman voor, tijdens een race hebben ze nog altijd contact met het team via de boordradio.
Ik denk dat we dan nog vaak moves zoals Verstappen om JPM gaan zien.
Citaat van: DoefieF1tijdens een race hebben ze nog altijd contact met het team via de boordradio.
Dus dan heeft het weghalen van de spiegels toch geen nut.
Citaat van: DoefieF1Ze mogen weg. Tijdens de pitstops is daar de lollypopman voor, tijdens een race hebben ze nog altijd contact met het team via de boordradio.
En daarna komen ze af dat ze het niet gehoord hebben of dat de verbinding weg was...Villeneuve heeft dat ook al meegemaakt hé :wink: :lol:
laat die spiegels maar staan, ze staan (soms hangen) daar goed, het heeft zeker voordeel op de veiligheid.
Stel je de Hungaroring eens voor...Schumi, Montoya, Barrichello, Kimi en al de andere toppers moeten na enkele ronden beginnen met de tragere deelnemers op een ronde te zetten.
De tragere wagens zien niemand afkomen en behouden gewoon hun snelheid en lijn...met alle gevolgen vandien.
Citaat van: JasperSpktakel omhoog!
In de pitstops zijn daar lollypopmannen voor.
Bij de start zal het net de onverwachte en overdreven afwijkingen voorkomen.
En bij het dubbelen kunnen duidelijke ongeschreven afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld direct opzij gaan en vertragen of altijd op je lijn blijven en vertragen. Zo weet iedereen wat hij moet doen.
Villeneuve heeft hier een punt volgens mij...
Mss wel, maar daarvoor moet je wel eerst weten wanneer er iemand achter u zit!
Citaat van: BMW-PowerCitaat van: JasperSpktakel omhoog!
In de pitstops zijn daar lollypopmannen voor.
Bij de start zal het net de onverwachte en overdreven afwijkingen voorkomen.
En bij het dubbelen kunnen duidelijke ongeschreven afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld direct opzij gaan en vertragen of altijd op je lijn blijven en vertragen. Zo weet iedereen wat hij moet doen.
Villeneuve heeft hier een punt volgens mij...
Mss wel, maar daarvoor moet je wel eerst weten wanneer er iemand achter u zit!
Ooit gehoord van blauwe vlaggen?
Citaat van: JasperCitaat van: BMW-PowerCitaat van: JasperSpktakel omhoog!
In de pitstops zijn daar lollypopmannen voor.
Bij de start zal het net de onverwachte en overdreven afwijkingen voorkomen.
En bij het dubbelen kunnen duidelijke ongeschreven afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld direct opzij gaan en vertragen of altijd op je lijn blijven en vertragen. Zo weet iedereen wat hij moet doen.
Villeneuve heeft hier een punt volgens mij...
Mss wel, maar daarvoor moet je wel eerst weten wanneer er iemand achter u zit!
Ooit gehoord van blauwe vlaggen?
Over die vlaggen heb ik ook zo mijn twijfels...
Citaat van: ericCitaat van: JasperCitaat van: BMW-PowerCitaat van: JasperSpktakel omhoog!
In de pitstops zijn daar lollypopmannen voor.
Bij de start zal het net de onverwachte en overdreven afwijkingen voorkomen.
En bij het dubbelen kunnen duidelijke ongeschreven afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld direct opzij gaan en vertragen of altijd op je lijn blijven en vertragen. Zo weet iedereen wat hij moet doen.
Villeneuve heeft hier een punt volgens mij...
Mss wel, maar daarvoor moet je wel eerst weten wanneer er iemand achter u zit!
Ooit gehoord van blauwe vlaggen?
Over die vlaggen heb ik ook zo mijn twijfels...
Kijk maar naar Kiesa, die wist met vlag en zijn spiegels nog niet wat te doen in...
Citaat van: BMW-PowerCitaat van: ericCitaat van: JasperCitaat van: BMW-PowerCitaat van: JasperSpktakel omhoog!
In de pitstops zijn daar lollypopmannen voor.
Bij de start zal het net de onverwachte en overdreven afwijkingen voorkomen.
En bij het dubbelen kunnen duidelijke ongeschreven afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld direct opzij gaan en vertragen of altijd op je lijn blijven en vertragen. Zo weet iedereen wat hij moet doen.
Villeneuve heeft hier een punt volgens mij...
Mss wel, maar daarvoor moet je wel eerst weten wanneer er iemand achter u zit!
Ooit gehoord van blauwe vlaggen?
Over die vlaggen heb ik ook zo mijn twijfels...
Kijk maar naar Kiesa, die wist met vlag en zijn spiegels nog niet wat te doen in...
Dacht het wel, alleen reed hij dan tegen 5km/uur over het circuit en ging pas terug rijden als er geen auto meer was binnen de 50meter.
Citaat van: eppieVan mij mogen ze verdwijnen,ze worden toch niet gebruikt,hé Ralf.
Je moet eens in zo'n wagen kruipen en dan eens in die spiegels kijken, als je het dan nog niet begrijpt moet je de snelheid ns proberen in te beelden, ik kan er niet bij dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je in die spiegels alles kan zien, nooit gehoord van "dooie hoek" misschien?
Trouwens, ik ken genoeg mensen die met een gewone wagen rijden waar veel grotere spiegels op staan en die ook tegen een veel lagere snelheid dan in de F1 rondrijden en ook soms "verrast" zijn dat ze iemand die links of recht van hen reed niet gezien hadden.
Waar JV het haalt om de spiegels weg te laten begrijp ik niet echt, tijdens de pitstop moet je vertrouwen op de lollypop man, tijdens sommige andere situaties kan je een spiegel beter wel dan niet in de wagen hebben, als je iemand dubbelt bijvoorbeeld: om zeker te zijn dat je ver genoeg zit om terug je lijn op te zoeken bijvoorbeeld, dan is een spiegeltje best handig.
Laat ze maar zeker op de minardi's staan!
Citaat van: DoefieF1Citaat van: BMW-PowerCitaat van: ericCitaat van: JasperCitaat van: BMW-PowerCitaat van: JasperSpktakel omhoog!
In de pitstops zijn daar lollypopmannen voor.
Bij de start zal het net de onverwachte en overdreven afwijkingen voorkomen.
En bij het dubbelen kunnen duidelijke ongeschreven afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld direct opzij gaan en vertragen of altijd op je lijn blijven en vertragen. Zo weet iedereen wat hij moet doen.
Villeneuve heeft hier een punt volgens mij...
Mss wel, maar daarvoor moet je wel eerst weten wanneer er iemand achter u zit!
Ooit gehoord van blauwe vlaggen?
Over die vlaggen heb ik ook zo mijn twijfels...
Kijk maar naar Kiesa, die wist met vlag en zijn spiegels nog niet wat te doen in...
Dacht het wel, alleen reed hij dan tegen 5km/uur over het circuit en ging pas terug rijden als er geen auto meer was binnen de 50meter.
JPM heeft later in de race nog moeten uitwijken voor hem... Nu, ok Kiesa mist de ervaring en deed het niet slecht voor de allereerste keer, maar het zijn juist die mannen die dan voor de meeste brokken gaan zorgen!
Spiegels zijn een belangrijk factor in een race, niet alleen qua veiligheid maar ook het racen zelf! Wat is er nu mooier om te zien in een race dan iemand te zien vechten voor zijn positie? Had Trulli geen spiegels gehad had hij schumi nooit zolang van zich af kunnen houden!
heh... :lol:
met zijn spiegels was trulli niet veel
michael ging eventjes uit zijn spiegels ,remember :wink:
Spiegels horen gewoon op een F1 wagen thuis !! Deze spiegels verwijderen zou de veiligheid serieus in het gedrang brengen, zeker zoals Eric al aanhaalde, bij het dubbelen van achterliggers.
ik weet het niet, wa zouden de gevaren zijn en wat de voordelen?
1: de start:
ik denkdat als iedereen beseft dat niemand spiegels heeft dat er dan ni te gekke acties worden ondernomen. rijders zullen dan echt wel twee keer nadenken over hun acties,ze weten immers dat ze er echt voorbij moeten opdat ze zouden worden gezien, drie auto's in een bocht zal bijvoorbeeld niemand meer riskeren, uit eigenbehoud.
2: de gedubbelden
er zijn de blauwe vlaggen en het idee van de boordcomunicatie en de ongeschreven regels zijn toch een oplossing?
3: wat met gewone inhaalmaneuvres?
ik denk dat rijders wel op de hoogte kunnen gesteld worden van een 'bedreigende auto' maar tijdens het inhaal maneuvre zal de bedreigde rijder volgens mij niet meer kunnen verdedigen, het zal dan rammen of voorbij laten gaan worden volgens mij...
het zou ook de gevechten wegnemen, wel meer inhaalmaneuvres opmeveren, maar toch...
laat ze maar staan, die boel!
Citaat van: Roelik weet het niet, wa zouden de gevaren zijn en wat de voordelen?
1: de start:
ik denkdat als iedereen beseft dat niemand spiegels heeft dat er dan ni te gekke acties worden ondernomen. rijders zullen dan echt wel twee keer nadenken over hun acties,ze weten immers dat ze er echt voorbij moeten opdat ze zouden worden gezien, drie auto's in een bocht zal bijvoorbeeld niemand meer riskeren, uit eigenbehoud.
2: de gedubbelden
er zijn de blauwe vlaggen en het idee van de boordcomunicatie en de ongeschreven regels zijn toch een oplossing?
3: wat met gewone inhaalmaneuvres?
ik denk dat rijders wel op de hoogte kunnen gesteld worden van een 'bedreigende auto' maar tijdens het inhaal maneuvre zal de bedreigde rijder volgens mij niet meer kunnen verdedigen, het zal dan rammen of voorbij laten gaan worden volgens mij...
het zou ook de gevechten wegnemen, wel meer inhaalmaneuvres opmeveren, maar toch...
laat ze maar staan, die boel!
Met andere woorden,er zijn geen
voordelen.In elk geval heeft Williams het al eens uitgeprobeert. :lol: :lol:
Citaat van: BrunoWaar JV het haalt om de spiegels weg te laten begrijp ik niet echt.
Ach ja, ondertussen weet iedereen al dat Villeneuve niet om een sterke uitspraak meer of minder verlegen zit, toch? :wink:
iemand zei me onlangs over dit onderwerp, op de snelheidsmototren zitten er toch ook geen spiegels?
zij heben wel iets meer mogelijkheid om te kijken, maar toch!! als er in de f1 evenveel zou worden ingehlaad als in de snelheidsmototren dan maar snel weg met de spiegels!!!!
Citaat van: Roeliemand zei me onlangs over dit onderwerp, op de snelheidsmototren zitten er toch ook geen spiegels?
zij heben wel iets meer mogelijkheid om te kijken, maar toch!! als er in de f1 evenveel zou worden ingehlaad als in de snelheidsmototren dan maar snel weg met de spiegels!!!!
motoren kunnen er tien naast elkaar op een circuit, F1 auto's niet.
Citaat van: Schumi 2002Citaat van: Roeliemand zei me onlangs over dit onderwerp, op de snelheidsmototren zitten er toch ook geen spiegels?
zij heben wel iets meer mogelijkheid om te kijken, maar toch!! als er in de f1 evenveel zou worden ingehlaad als in de snelheidsmototren dan maar snel weg met de spiegels!!!!
motoren kunnen er tien naast elkaar op een circuit, F1 auto's niet.
Die mannen kijken gewoon achter hun, dus spiegels zijn overbodig.
ik heb nog geen enkel motopiloot achterom zien kijken bij een inhaalmaneuvre of vlak ervoor...maar ik kan natuurlijk niet goed genoeg gekeken hebben :D
en het was idd een irelevante opmerking ;) toch bedankt vr de beschaafde commentaar!
Citaat van: Roelik heb nog geen enkel motopiloot achterom zien kijken bij een inhaalmaneuvre of vlak ervoor...maar ik kan natuurlijk niet goed genoeg gekeken hebben :D
en het was idd een irelevante opmerking ;) toch bedankt vr de beschaafde commentaar!
Graag gedaan. :lol:
Die mannen doen dat (volgens mij) op dezelfde manier als een wielrenner...maar ik kan ook mis zijn hoor. :wink: :lol:
Citaat van: Roelik heb nog geen enkel motopiloot achterom zien kijken bij een inhaalmaneuvre of vlak ervoor...maar ik kan natuurlijk niet goed genoeg gekeken hebben :D
en het was idd een irelevante opmerking ;) toch bedankt vr de beschaafde commentaar!
Een motorpiloot kijkt wel degelijk eens achterom maar meestal is dit niet nodig omdat als er een andere piloot net achter je zit je het kunt horen, je krijgt een soort resonantie in je oren.
Misschien heb je het al eens gehad dat er aan het rood licht naast je een auto of vrachtwagen staat waarvan het toerental soms even een toerental heeft dat net hetzelfde of veelvoud van jou auto-motorfietsmotor heeft, dan krijg je zo'n raar gevoel in je oren en dat is zowat hetzelfde gevoel dat je op een motorfiets krijgt. Ook kijken ze soms onder hun oksels door om te weten of er een piloot achter hun zit, ze kunnen dan niet de hele baan achter hun overzien maar dat is niet nodig, als je een meter of tien ver kan kijken heb je meestal al genoeg gezien.
laat maar hangen die dingen,
moest er nog eens een vrouw in de formule 1 komen weet die ook weer wat doen tijdens de dode momenten :lol:
trouwens, denk dat trulli meer last heeft tegenwoordig van z'ne roden hoek in de plaats van z'nen doden hoek :wink:
inhalen met motors is zo al veel simpeler, wiet gaat nu de deur dichtgooien met een motor? Als 2 F1's botsen gaan ze uit de bocht, maar als 2 motors botsen zal dat wel héél wat erger zijn.
Citaat van: Schumi 2002inhalen met motors is zo al veel simpeler, wiet gaat nu de deur dichtgooien met een motor? Als 2 F1's botsen gaan ze uit de bocht, maar als 2 motors botsen zal dat wel héél wat erger zijn.
Toch maar ns naar een motorrace kijken, het gebeurt niet zo veel als in sommige autosporttakken maar het gebeurt wel ns.