GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: The Iceman op 20 mei 2003 - 20:06:17

Poll
Vraag: Welke strategie is de beste voor Monaco ????
Optie 1: Lichte wagen en goede gridpositie stemmen: 15
Optie 2: Zware wagen en slechte gridpositie stemmen: 10
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: The Iceman op 20 mei 2003 - 20:06:17
Stel je even in de plaats van Ron Dennis of een andere teammanager !!!! Met welke strategie zou je starten aan de grote prijs van Monaco. Met een lichte wagen of met een zware ???? Laat jullie fantasie de vrije loop !!!!
Denk 3 pitstops is de beste strategie. Rijdt je constant licht rond en kun je toch snelle rondetijden blijven neerzetten ( als je tenminste niet achter zo'n Bernoldi typeke komt, net zoals DC enkele jaren geleden overkwam ). Denk dat je met een zware wagen start je van het begin af aan vast zit in het verkeer. Maar dat is mijn mening hé, ben eens benieuwd wat de andere forummers erover denken !!!!   :?:  :?:  :?:
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: sledge op 20 mei 2003 - 20:24:05
Licht starten lijkt me beter. Als je als Ferrari op P15 moet beginnen, zul je sneller zijn dan 10 anderen voor u, maar je zult ze niet voorbijkunnen.
Titel: slaappillekes.
Bericht door: Luc op 20 mei 2003 - 21:39:22
Ik lig er al nachten wakker van  :?, wat te doen in Monaco.

En ik zeg eerlijk, ik zou het bij god niet weten!

Echt geen idee!

Panis won ooit zonder pitstop.... dus zou je zeggen zwaar en de race uitrijden met één of geen stop?

Ik verwacht namelijk redelijk wat safety car periodes want er zullen nogal wat mamamias voorin te vinden zij. Gevolgd door ongeduldige snelleren en de boel staat stil in Loews....
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Eric op 20 mei 2003 - 21:46:41
Ik gok dat ze "licht" gaan starten, voor de topteams is het belangrijk dat ze hier vooraan kunnen starten.
Als ze hier te ver naar achteren vallen verliezen ze hopeloos veel tijd achter de tragere wagens, remember Coulthard twee jaar geleden (denk ik).
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Tim C op 20 mei 2003 - 22:26:26
idd, elk voordeel van een zwaardere wagen gaat achter een trage Minardi bvb verloren...
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: phil69 op 20 mei 2003 - 23:23:21
redelijk licht starten ,20 a 25ronden om toch redelijk snel te zijn
1 tankbeurt om uit te rijden
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: tazpas op 20 mei 2003 - 23:48:21
Als ik niet zeker zou zijn van de pole zou ik een zware wagen kiezen hoor, en mooi treintje rijden tot iedereen gaan tanken is!
Als de rappe mannen voor u gepit hebben ben je zef ook lichter en zou je kunnen gelijke tijden zetten als de banden het uithouden, t blijft natuurlijk gokken! Ik denk dat het Ferrari pakket hier wel mooi het verschil zal maken met een zware auto, want in Oostenrijk vond ik ze veel glijden in de eerste kwalifs maar de race ging perfect!
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Doefie op 21 mei 2003 - 08:54:21
Lichte wagen en beter startpositie. Anders zit ge vast achter nen tragere deelnemer. Tenzij ge nen erg late pitstop kunt make (of geen pitstop), dan kunde nen zwaardere wage kiezen.
Titel: Re: slaappillekes.
Bericht door: Rippie op 21 mei 2003 - 09:54:02
Citaat van: LucIk lig er al nachten wakker van  :?, wat te doen in Monaco.

En ik zeg eerlijk, ik zou het bij god niet weten!

Echt geen idee!

Panis won ooit zonder pitstop.... dus zou je zeggen zwaar en de race uitrijden met één of geen stop?

Ik verwacht namelijk redelijk wat safety car periodes want er zullen nogal wat mamamias voorin te vinden zij. Gevolgd door ongeduldige snelleren en de boel staat stil in Loews....

Kleine verbetering: Panis maakte wel degelijk één pitstop (ronde 27). De enige die ooit zonder een pitstop de finish haalde was Mika Salo in 1997. Maar de race nu uitrijden zonder pitstop is alleen mogelijk als het regent, en daar moeten we niet vanuit gaan. Denk dat de top teams voor een zware wagen gaan. Ze zullen zelfs met een zware wagen voorin starten.
Denk trouwens dat we een leuke kwalificatie gaan zien, risico nemen in Monaco betekent al gauw de vangrail. We zullen wel gaan zien wat Monaco ons gaat brengen, kijk er weer naar uit  8)
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Flupke op 21 mei 2003 - 11:04:27
Ik denk dat de meesten gaan zwaar startten. Het vermogen van de motor komt hier niet zo goed tot zijn recht (wordt door velen hier beweerd), dus zal het gewicht van de wagen ook wel niet zo een grote invloed hebben.

Wie zwaar start heeft normaler wijze ook geen last van "trage" wagens voor zich, als die wagens zo traag zouden zijn in de race, dan hadden ze zich ook niet sneller kunnen kwalificeren.

Ik denk dat de topteams zwaar gaan startten, het gewicht dat zij meer meeslepen kunnen ze compenseren door het meer aan vermogen dat ze hebben + een beter aërodynamisch pakket.
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Alan Blues op 21 mei 2003 - 17:07:40
Ik zou ook met een zware wagen vertrekken. 8)
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Jasper op 21 mei 2003 - 17:12:59
Iedereen zegt dat een zware wagen geen voordelen heeft, want je an achter een trager iemand aanzitten.
Maar als je licht start, moet je vroeger stoppen, en dan zit je toch ook vast? :?

Voor mij is het de eerste en enige pitstop na ca. 40% van de race, dus ongeveer ronde 31-32 (78 rondes in het totaal, toch he? :?:).
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Schumi nr1 op 21 mei 2003 - 17:13:43
Op het cirquit van Monaco is inhalen erg moeilijk, daarom kies ik voor een lichte wagen, zodat als eerst door de bocht gaan meer waarschijnlijk word.
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Flupke op 21 mei 2003 - 18:30:41
Maar daar heb je ook enkel nut mee als je voldoende voorsprong kan opbouwen. Want als je dan vroeger binnen moet en de rest nog niet, dan rijd je toch weer in het pak en zit je ook vast.
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Schumi nr1 op 21 mei 2003 - 20:06:52
Citaat van: FlupkeMaar daar heb je ook enkel nut mee als je voldoende voorsprong kan opbouwen. Want als je dan vroeger binnen moet en de rest nog niet, dan rijd je toch weer in het pak en zit je ook vast.

Akkoord, maar die rest moet dan ook nog binnen indien jij vroeg b innen moet.
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: DerMika op 21 mei 2003 - 23:12:18
Dat hangt er allemaal van af hoe de bandenverschillen zijn, en met de hoge wear op monaco zou ik zeker niet op softs of extra softs gaan, want die verslijten voor je een voorsprong kan opbouwen.

Of ben ik nu weer met iets anders bezig?  :wink:
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: DerMika op 21 mei 2003 - 23:13:16
Citaat van: Schumi nr1
Citaat van: FlupkeMaar daar heb je ook enkel nut mee als je voldoende voorsprong kan opbouwen. Want als je dan vroeger binnen moet en de rest nog niet, dan rijd je toch weer in het pak en zit je ook vast.

Akkoord, maar die rest moet dan ook nog binnen indien jij vroeg b innen moet.
Het enige wat echt dodelijk is aan de strategie "één stop meer dan de rest" is vastzitten in het verkeer. Dus op monaco zou ik zo weinig mogelijk stops doen!!
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Flupke op 21 mei 2003 - 23:41:19
Hoe bedoel je :?:  Vastzitten in het verkeer  :shock:  :?:

Het circuit wordt toch afgesloten  :?:  :?:  :shock:
Titel: Re: slaappillekes.
Bericht door: FerrariMan op 23 mei 2003 - 15:53:27
Citaat van: Luc
Ik verwacht namelijk redelijk wat safety car periodes want er zullen nogal wat mamamias voorin te vinden zijn.

:lol:  :lol:  :lol:

Luc ik moet eerlijk zijn, ik volg soms de discussies op pitstop.tv, maar die mamamia grap blijft toch één van de betere van dit jaar  8)

En mijn strategie voor Monaco, ik vind dat Ferrari zeker 1 rijder de race moet laten uitrijden zonder stop. Kijken of dit lukt.

Geef mij maar Monaco '99, waar MS MH voorbijgaat bij de start.
Of de wheelbanging met Wurz  :wink:
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Jasper op 23 mei 2003 - 17:18:35
Citaat van: FlupkeHoe bedoel je :?:  Vastzitten in het verkeer  :shock:  :?:

Het circuit wordt toch afgesloten  :?:  :?:  :shock:
:lol: :lol:
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: dj Peter op 26 mei 2003 - 20:42:56
Citaat van: sledgeLicht starten lijkt me beter. Als je als Ferrari op P15 moet beginnen, zul je sneller zijn dan 10 anderen voor u, maar je zult ze niet voorbijkunnen.
In de tunnel toch wel hé?  :wink:  :wink: Ik zou ook met een volle tank kwalificeren en de race zo weing mogelijk pitten.
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Eric op 26 mei 2003 - 21:14:00
Citaat van: SaffierFM
Citaat van: sledgeLicht starten lijkt me beter. Als je als Ferrari op P15 moet beginnen, zul je sneller zijn dan 10 anderen voor u, maar je zult ze niet voorbijkunnen.
In de tunnel toch wel hé?  :wink:  :wink: Ik zou ook met een volle tank kwalificeren en de race zo weing mogelijk pitten.

wat als McLaren licht vertrekt en Ferrari pleinvol?
Ferrari verliest ontzettend veel tijd achter de stoet, McLaren loopt uit en wint zo de pitstop uit. :wink:
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: FF op 26 mei 2003 - 22:59:56
inhalen is totaal onmogelijk : ik denk dat een vederlichte topwagen (noem geen merk) zelfs een volgeladen minardi niet voorbij kan in de tunnel : er ligt gigantisch veel miserie (pilchaars, bananen, schone wijven, oude schoenzolen, mijn moeder, ne sticker van f1 pits dot net, porno bladen, condome (vanwege de schone wijven),oude hipie elpees,...  echt teveel om op te noemen) naast de ideale rijlijn : mission impossible!

de oplossing :

korte stint eerst
pitten bij 25 procent a 30 procent

langere tweede stint
pitten bij 60 a 65 procent

langste stint voor het laatst en hopen dat je de minardi's al mag dubbelen en er iemand met een blauwe vlag staat of de helft tegen de hekkens gevlogen is
finishen in p1 a 100 procent (of stilvallen bij 99 procent   :oops:  )
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Falcon op 26 mei 2003 - 23:18:57
ze gaan zwaar beginnen om langer op de baan te blijven ze kunnen daar toch niet inhalen, btw ik gok dat Fernando Alonso dit weekend zijn eerste race wint
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: erwin op 26 mei 2003 - 23:49:30
Het wordt zonder twijfel een Renault die Monaco wint.  Een korte eerste stint is de enige manier om te winnen.

De kwalificatie op zaterdag zal alles bepalend zijn, en om vooraan op de grid te staan moet je de kwalificatie zo licht mogelijk rijden.

De Renaults staan op de eerste rij, en Alonso of Trulli rijden zonder tegenstand naar de zege.

Maak mij hier publiekelijk af wanneer ik fout zit. (figuurlijk graag)
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: FF op 27 mei 2003 - 00:13:11
Citaat van: erwinHet wordt zonder twijfel een Renault die Monaco wint.  Een korte eerste stint is de enige manier om te winnen.

De kwalificatie op zaterdag zal alles bepalend zijn, en om vooraan op de grid te staan moet je de kwalificatie zo licht mogelijk rijden.

De Renaults staan op de eerste rij, en Alonso of Trulli rijden zonder tegenstand naar de zege.

Maak mij hier publiekelijk af wanneer ik fout zit. (figuurlijk graag)

vorig jaar vierde nu eerste, allright. positief denken.

nu nog de realiteit....
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Flupke op 27 mei 2003 - 14:34:04
Der is maar 1 beste manier:

Zwaar starten en toch poleposition halen in de kwali's.
Snel binnen komen is gevaarlijk. Je moet je eerste pitstop zo lang mogelijk uitstellen volgens mij. Kom je na 15 ronden al binnen terwijl de rest nog doodleuk rondrijdt kom je in het peloton te zitten en kan je het vergeten.

Zonder SF zou je je pitstop moeten uitstellen tot je de laatsten begint te dubbelen.
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Tim C op 27 mei 2003 - 17:08:29
er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid om geen pitstop te houden...
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Jean Todt op 27 mei 2003 - 17:31:13
Ik zou toch ma zorgen om vooraan te starten, om de startcrashes te kunnen voorblijven.
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: Flupke op 27 mei 2003 - 18:38:32
Zit er wel dik in dat er een paar gekke dingen gaan doen bij de start.
Het is de enige kans op inhalen.
Titel: Strategie voor Monaco !!!
Bericht door: MisterY op 28 mei 2003 - 01:49:45
Monaco is een onvoorspelbaar circuit. Als de Safety-car één of meerdere keren moet uitrijden mogen ze opnieuw hun strategie gaan veranderen... :?