En hier is de eerste:
(https://images0.persgroep.net/rcs/OYhfYyp60x1gedeKpO0oNvYGbf8/diocontent/226994843/_fill/960/540/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9)
https://twitter.com/HaasF1Team/status/1620422156235702276?ref_src=twsrc%5Etfw
Mooie lay out.
Maar hij heeft veel weg van deze vind ik:
(https://i.pinimg.com/736x/61/f9/96/61f996c3ff9521ce05d6bbe2a1b0990f--honda-formula-.jpg)
De Tyrrell uit 1991.
. Never mind
Het is gewoon lekker dat het langzaamaan weer begint allemaal ;)
(https://pbs.twimg.com/media/Fn6CZdiWIAEpvZX?format=jpg&name=medium)
https://twitter.com/FormulaNewsLive/status/1620906312090664963
De nieuwe teamkleding van McLaren en Red Bull is al "gelekt" op internet.
Zegt dit wat over de liveries?
De kleur blauw voor Red Bull lijkt wat tinten lichter dan voorgaande jaren.
(https://www.formule1.nl/app/uploads/2023/02/Williams-FW45-1-845x450.webp)
(https://www.formule1.nl/app/uploads/2023/02/329055224_138135215789346_7549001041565366926_n.jpg)
Williams grootendeels hetzelfde.
Duracel is een grappig detail, en Gulf komt over van McLaren
Duracell?
Deze presentatie was een stuk beter dan die van Red Bull, wat was dat een ellende zeg ;D
Mooie kleuren wel, hopelijk halen ze niet weer alle verf er af, omdat ie te zwaar is.
Citaat van: gloudiesaurus op 31 januari 2023 - 16:04:42Mooie lay out.
Maar hij heeft veel weg van deze vind ik:
(https://i.pinimg.com/736x/61/f9/96/61f996c3ff9521ce05d6bbe2a1b0990f--honda-formula-.jpg)
De Tyrrell uit 1991.
Eigenlijk is dit een legendarische auto - zonder dat ie als zodanig wordt erkend. Iemand een idee waarom?
Citaat van: gloudiesaurus op 06 februari 2023 - 16:16:26Williams grootendeels hetzelfde.
Duracel is een grappig detail, en Gulf komt over van McLaren
En Duracel van Alpine toch?
Citaat van: gloudiesaurus op 06 februari 2023 - 16:14:32(https://www.formule1.nl/app/uploads/2023/02/Williams-FW45-1-845x450.webp)
(https://www.formule1.nl/app/uploads/2023/02/329055224_138135215789346_7549001041565366926_n.jpg)
De Williams vind ik wel heel fraai.
Citaat van: Mickey op 06 februari 2023 - 16:44:26Duracell?
Jep, check de airbox.
Duracell is sinds vorig seizoen al sponsor van Williams.
Citaat van: Breaktest op 06 februari 2023 - 19:33:30Citaat van: gloudiesaurus op 31 januari 2023 - 16:04:42Mooie lay out.
Maar hij heeft veel weg van deze vind ik:
(https://i.pinimg.com/736x/61/f9/96/61f996c3ff9521ce05d6bbe2a1b0990f--honda-formula-.jpg)
De Tyrrell uit 1991.
Eigenlijk is dit een legendarische auto - zonder dat ie als zodanig wordt erkend. Iemand een idee waarom?
Geen idee? Omdat Jean Alesi in deze livery met Ayrton Senna streed?
Citaat van: gloudiesaurus op 06 februari 2023 - 22:12:38Citaat van: Breaktest op 06 februari 2023 - 19:33:30Eigenlijk is dit een legendarische auto - zonder dat ie als zodanig wordt erkend. Iemand een idee waarom?
Geen idee? Omdat Jean Alesi in deze livery met Ayrton Senna streed?
Deze Tyrrell 020 uit '91 was de allereerste auto met verhoogde neus. Dit idee werd een jaar later opgepikt door Benneton en tot het extreme doorgevoerd waarop de kenmerkende sharknose ontstond. Nadat Schumacher in 1992 ermee naar zijn eerste overwinningen reed, werd dit de standaard in het veld - voor zo'n 30 jaar lang!
Het lijkt er overigens niet op dat Postlethwaite precies wist waar ie mee bezig was; het was meer van 'Goh, laten we dit eens proberen" ontwerp. Terwijl om hem heen de sharknoses succes begonnen te boeken had hij die de volgende seizoenen alweer afgeserveerd. Toen dat nergens toe leidde werd hij in 1996, als een der laatsten, bekeerling van zijn eigen concept. Te laat om Tyrrell nog te redden, zo leert de geschiedenis.
Leuke presentatie, prima livery. Dit keer geen geroep om Domenicali. Jammer. Dat was wel het spannendst van de RBR presentatie.
Alpha Romeo :
(https://www.total-motorsport.com/wp-content/uploads/2023/02/Alfa-Romeo-2023-car.jpg)
https://www.skysports.com/f1/news/12478/12805091/alfa-romeo-launch-mean-new-2023-formula-1-car-as-valtteri-bottas-led-team-look-to-stick-in-midfield-battle (https://www.skysports.com/f1/news/12478/12805091/alfa-romeo-launch-mean-new-2023-formula-1-car-as-valtteri-bottas-led-team-look-to-stick-in-midfield-battle)
Groet,
C.G. de Beaufort
Mooie auto de Alfa.
Het eerste team dat niet alleen de livery maar ook het echte chassis toont.
De auto lijkt op de Ferrari. Maar de side pods die zo schuin aflopen ook weer op de Red Bull.
Het wit is uit de livery verdwenen. Het lijkt wel of de teams steeds meer voor zwart kiezen, de kleur van het koolstofvezel. Scheelt wat KG's aan verf om de gewichtslimiet te halen.
Citaat van: Breaktest op 06 februari 2023 - 22:33:46Citaat van: gloudiesaurus op 06 februari 2023 - 22:12:38Citaat van: Breaktest op 06 februari 2023 - 19:33:30Eigenlijk is dit een legendarische auto - zonder dat ie als zodanig wordt erkend. Iemand een idee waarom?
Geen idee? Omdat Jean Alesi in deze livery met Ayrton Senna streed?
Deze Tyrrell 020 uit '91 was de allereerste auto met verhoogde neus. Dit idee werd een jaar later opgepikt door Benneton en tot het extreme doorgevoerd waarop de kenmerkende sharknose ontstond. Nadat Schumacher in 1992 ermee naar zijn eerste overwinningen reed, werd dit de standaard in het veld - voor zo'n 30 jaar lang!
Het lijkt er overigens niet op dat Postlethwaite precies wist waar ie mee bezig was; het was meer van 'Goh, laten we dit eens proberen" ontwerp. Terwijl om hem heen de sharknoses succes begonnen te boeken had hij die de volgende seizoenen alweer afgeserveerd. Toen dat nergens toe leidde werd hij in 1996, als een der laatsten, bekeerling van zijn eigen concept. Te laat om Tyrrell nog te redden, zo leert de geschiedenis.
Leuk feitje! Ik heb altijd gedacht dat Benetton de eerste was met een hoge neus.
Postlethwaite bedacht overigens ook nog dit in 1997:
(https://cache.diomedia.com/diocomp/01/AS/VE/comp/01AS-VEPT.jpg)
Maar dat werkte uiteindelijk ook niet helemaal, het is nooit gekopieerd door andere teams.
Schitterend, die Alfa Romeo. 's Kijken wie dat nog topt deze weken...
Citaat van: Robbert65 op 07 februari 2023 - 16:22:58Schitterend, die Alfa Romeo. 's Kijken wie dat nog topt deze weken...
Schitterend vanuit een bepaalde hoek dan. Ik ben voor een verbod op zwart*, - een onaantrekkelijke kleur die details verhult en het veld veel te veel domineert. Mijn hoofdkritiek op F1 is dat onverschillig met 't belang van het publiek wordt omgegaan - dit is er een van.
*(behalve als deze i.c.m. goud wordt aangebracht).
Citaat van: gloudiesaurus op 07 februari 2023 - 14:14:50Citaat van: Breaktest op 06 februari 2023 - 22:33:46Citaat van: gloudiesaurus op 06 februari 2023 - 22:12:38Citaat van: Breaktest op 06 februari 2023 - 19:33:30Eigenlijk is dit een legendarische auto - zonder dat ie als zodanig wordt erkend. Iemand een idee waarom?
Geen idee? Omdat Jean Alesi in deze livery met Ayrton Senna streed?
Deze Tyrrell 020 uit '91 was de allereerste auto met verhoogde neus. Dit idee werd een jaar later opgepikt door Benneton en tot het extreme doorgevoerd waarop de kenmerkende sharknose ontstond. Nadat Schumacher in 1992 ermee naar zijn eerste overwinningen reed, werd dit de standaard in het veld - voor zo'n 30 jaar lang!
Het lijkt er overigens niet op dat Postlethwaite precies wist waar ie mee bezig was; het was meer van 'Goh, laten we dit eens proberen" ontwerp. Terwijl om hem heen de sharknoses succes begonnen te boeken had hij die de volgende seizoenen alweer afgeserveerd. Toen dat nergens toe leidde werd hij in 1996, als een der laatsten, bekeerling van zijn eigen concept. Te laat om Tyrrell nog te redden, zo leert de geschiedenis.
Leuk feitje! Ik heb altijd gedacht dat Benetton de eerste was met een hoge neus.
Postlethwaite bedacht overigens ook nog dit in 1997:
(https://cache.diomedia.com/diocomp/01/AS/VE/comp/01AS-VEPT.jpg)
Maar dat werkte uiteindelijk ook niet helemaal, het is nooit gekopieerd door andere teams.
Oh ja, gesponsord door Piaa Dijkstraa
(https://www.racefans.net/wp-content/uploads/2023/02/racefansdotnet-21-02-07-09-14-46-5.jpg)
Zie die bodemplaat ook.
Hele brute kar hoor! Ben er nu al fan van!
Echt mooi, die Alfa!
Vind ik ook, en aan die vloer kun je meteen zien wat voor 2023 de grootste reglementswijzigingen zijn. Inderdaad, de vloer ;)
Scuderia AlphaTauri AT04 voor het seizoen Formula 1 2023 :
(https://f1tcdn.net/images/news/2023/alphatauri.jpeg)
http://youtu.be/ZQ20TZPtmA4
Groet,
C.G. de Beaufort
Waarom toch weer die dichte wielen overal. Zó frikking lelijk.
zal toch wel een aerodynamisch voordeel opleveren, zal niet voor de schone schijn zijn...
Ja dat snap ik, maar het beschadigt mijn oogballen. ;D
8)
(https://www.planetsport.com/image-library/land/700/f/fernando-alonso-alpine-f1-team-sept-2022.jpg)
Ik vind hem mooi de AlphaTauri!
(https://www.formule1.nl/app/uploads/2023/02/M350392-845x450.png)
(https://www.formule1.nl/app/uploads/2023/02/M350390-1500x844.png)
En de Mercedes, helemaal zwart nu. Dat scheelt gewicht.
En nog steeds met ranke side pods.
http://www.youtube.com/watch?v=f12SjV_VsTU
En natuurlijke de Ferrari nog, als vanouds op Fiorano.
De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)
Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)
Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.
Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.
Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)
Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.
Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.
Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.
Vind het niet mooi, al dat zwart. Geheel Mercedes (wat Hamilton heel mooi vindt, las ik ergens), driekwart Alpha Tauri en Haas, de helft van Alfa Romeo, dertig procent Williams en ook Red Bull dat zo mat donkerblauw is dat het op zwart lijkt.
Ooit had het wat toen Lotus, in the seventies, met die gouden JPS-decals kwam, al snel gevolgd door UOP Shadow en Wolf. Toen heette het 'spannend', maar anno nu is het vooral 'kleurloos'. Aan de andere kant kun je zeggen dat al die raceteams het straatbeeld volgen waar zwart en ook grijs domineren. Verwijder al dat zwart en grijs van de weg en de wereld ziet er een stuk zonniger uit. En dat geldt zeker op een F1-grid.
Viva Ferrari, Aston Martin, McLaren en Alpine. En in het verleden Fittipaldi, ATS, Leyton House March, Jordan, Benneton, Force India en Racing Point.
Eerst de Alpine zien en dan pas prijzen, heel benieuwd of die dat blauw/roze handhaven.
Foto's van Alpine zijn al gelekt, ze hebben deze week al gereden op Silverstone.
Maar er zijn ook weer mensen die zeggen dat dit fake is, of niet de nieuwe auto.
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="en" dir="ltr">Ok pixel peepers, there's an Alpine on track at Silverstone today but is it the new car or the old one? <a href="https://t.co/DImXXQflhK">pic.twitter.com/DImXXQflhK</a></p>— Dan - EngineMode11 (@EngineMode11) <a href="https://twitter.com/EngineMode11/status/1625071012801814528?ref_src=twsrc%5Etfw">February 13, 2023</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
(https://pbs.twimg.com/media/FpEi672XoAAQngK?format=jpg&name=small)
Als dit echt de auto is, dan valt de uitlaat wel mega op.
Maar het is vandaag launch day, dus we zullen het zien straks.
Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)
Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.
Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.
Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.
Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG
https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g. (https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.)
De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.
Citaat van: gloudiesaurus op 16 februari 2023 - 11:29:31Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)
Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.
Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.
Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.
Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG
https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g. (https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.)
De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.
6kg lijkt me bizar veel. Dat zijn waarden van een grote personenauto, met een volledige lakopbouw van primer, meerdere lagen filler, basecoat en topcoat.
In F1 zou je bij een unikleur zou je kunnen volstaan met alleen je topcoat omdat er verder geen jarenlange garantie op nodig is zoals bij een personenauto.
Mercedes zal door de metalliclak misschien iets meer besparen. Maar aannemende dat het gelakte oppervla kleiner is dan bij een personenauto en bovendien geen heel laksysteem hoeft te worden opgebouwd, lijkt het mij nog steeds erg ruim.
Ik ben zelf als kind in een ketel autolak gevallen. Daarna kreeg ik enorm behoefte om met menhirs rond te lopen.
Nu alle auto's wel goed kunnen bekijken. Qua kleurstelling vind ik de Alfa Romeo met afstand de mooiste auto van het veld, zeker in dat kunstlicht van Bahrein.
Eens, al vind ik bij Alfa Romeo het rood wat bordeaux en het zwart wat dominant. De Aston Martin is ook een snoepie. En Haas heeft de zaken visueel ook buitengewoon goed voor elkaar.
Al die auto's lijken zo op elkaar dat ik ze bijna niet van vorm kan onderscheiden; ik kom eigenlijk niet verder dan het puntje van de neus. Hou je de livery over - nou dat zal wel; ik ga ook niet klappen voor de gouden loekie. En dat ik zwart verafschuw, had ik al gezegd, geloof ik. Ik lees net dat ik in Frans Verschuur (prima gast) een medestander vind.
Nu ik toch aan het zeiken ben,
Formule 1 is voor mij zoals het in de jaren 70 en 80 was. Ik heb een teringhekel aan alles wat daarvan afwijkt -
stuurflippers, bandenwarmers, autofabrikanten, megasterren, megabudgetten, megatoegangsprijzen, sociale media, nichterige coureurs en FIA-voorzitters die hun mond weer snoeren. Ik heb het dus zwaar, echt heel zwaar. Of u daar even rekening mee wilt houden. Ja?!
Citaat van: Mickey op 16 februari 2023 - 13:15:40Citaat van: gloudiesaurus op 16 februari 2023 - 11:29:31Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)
Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.
Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.
Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.
Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG
https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g. (https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.)
De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.
6kg lijkt me bizar veel. Dat zijn waarden van een grote personenauto, met een volledige lakopbouw van primer, meerdere lagen filler, basecoat en topcoat.
In F1 zou je bij een unikleur zou je kunnen volstaan met alleen je topcoat omdat er verder geen jarenlange garantie op nodig is zoals bij een personenauto.
Mercedes zal door de metalliclak misschien iets meer besparen. Maar aannemende dat het gelakte oppervla kleiner is dan bij een personenauto en bovendien geen heel laksysteem hoeft te worden opgebouwd, lijkt het mij nog steeds erg ruim.
Ik vind 6 kilo helemaal niet veel. Op een personenauto zit rond de 8-10 kilo. En vergis je niet, dat is niet veel, tegenwoordig zit er slechts rond de 110-120 micron op. Leuk weetje:
https://topgear.nl/autonieuws/opmerkelijke-feiten-over-rolls-royce-deel-i/
Maar liefst 45 kilo lak op een Rolls Royce.
Citaat van: Breaktest op 27 februari 2023 - 16:01:23Al die auto's lijken zo op elkaar dat ik ze bijna niet van vorm kan onderscheiden; ik kom eigenlijk niet verder dan het puntje van de neus. Hou je de livery over - nou dat zal wel; ik ga ook niet klappen voor de gouden loekie. En dat ik zwart verafschuw, had ik al gezegd, geloof ik. Ik lees net dat ik in Frans Verschuur (prima gast) een medestander vind.
Ik vind het juist heel gaaf. De afgelopen generatie auto's vond ik op mijn beurt heel lelijk. Zeker in de tijd met de getrapte neus en smalle achtervleugel.
Citaat van: Mickey op 25 februari 2023 - 16:54:05Nu alle auto's wel goed kunnen bekijken. Qua kleurstelling vind ik de Alfa Romeo met afstand de mooiste auto van het veld, zeker in dat kunstlicht van Bahrein.
Ferrari en Mercedes.
Citaat van: Wings op 27 februari 2023 - 17:01:46Citaat van: Mickey op 16 februari 2023 - 13:15:40Citaat van: gloudiesaurus op 16 februari 2023 - 11:29:31Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)
Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.
Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.
Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.
Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG
https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g. (https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.)
De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.
6kg lijkt me bizar veel. Dat zijn waarden van een grote personenauto, met een volledige lakopbouw van primer, meerdere lagen filler, basecoat en topcoat.
In F1 zou je bij een unikleur zou je kunnen volstaan met alleen je topcoat omdat er verder geen jarenlange garantie op nodig is zoals bij een personenauto.
Mercedes zal door de metalliclak misschien iets meer besparen. Maar aannemende dat het gelakte oppervla kleiner is dan bij een personenauto en bovendien geen heel laksysteem hoeft te worden opgebouwd, lijkt het mij nog steeds erg ruim.
Ik vind 6 kilo helemaal niet veel. Op een personenauto zit rond de 8-10 kilo. En vergis je niet, dat is niet veel, tegenwoordig zit er slechts rond de 110-120 micron op. Leuk weetje:
https://topgear.nl/autonieuws/opmerkelijke-feiten-over-rolls-royce-deel-i/
Maar liefst 45 kilo lak op een Rolls Royce.
Wat je bron
Citaat van: Wings op 27 februari 2023 - 17:01:46Citaat van: Mickey op 16 februari 2023 - 13:15:40Citaat van: gloudiesaurus op 16 februari 2023 - 11:29:31Citaat van: Mickey op 15 februari 2023 - 18:04:11Citaat van: gloudiesaurus op 15 februari 2023 - 13:46:40Citaat van: Breaktest op 15 februari 2023 - 11:13:23De nachtmerrie compleet. Zoals ik zei, zwart moet verboden worden.
(over een jaar of drie, wanneer alle auto's even zwart zijn, zal Liberty wel iets in het oor van de FIA fluisteren)
Ja helemaal zwart scheelt natuurlijk aardig wat KG's aan verf. Wat Mercedes weer haalt om de gewichtslimiet te halen.
Misschien moet er een regel komen, die bepaald, dat je minimaal zoveel KG aan verf moet hebben. Dan krijgen we tenminste wel leuke liveries. Anders hebben we straks allemaal koolstofvezel zwarte bolides in het veld.
Ik heb in een vorig leven een tijdje iets met autolak gedaan. Denk dat je met de huidige technologiën genoeg hebt aan een half kilo verf gedroogd en wel, misschien iets meer. Zou je dat geheel achterwege laten dan snap ik het, maar het lijkt mij hier niet om bloot koolstofvezel te gaan, maar gespoten matzwart. Is dat het geval dan zal je besparing minimaal zijn. Gewichtsbesparing lijkt me daarom vooral een mooi praatje voor de bühne.
Volgens Alfa Romeo is de lak op een Formule 1 bolide ongeveer 6 KG
https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g. (https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/#:~:text=Formula%201%20car%20paint%20weighs,green%20paint%20had%20saved%20350g.)
De gewichtslimiet in de Formule 1 is nu 798 KG. Dus dan praat je ongeveer over 0,75% van het gewicht aan lak.
Maar als elke 10 KG 0,1 seconde is, dan is het natuurlijk wel de moeite.
6kg lijkt me bizar veel. Dat zijn waarden van een grote personenauto, met een volledige lakopbouw van primer, meerdere lagen filler, basecoat en topcoat.
In F1 zou je bij een unikleur zou je kunnen volstaan met alleen je topcoat omdat er verder geen jarenlange garantie op nodig is zoals bij een personenauto.
Mercedes zal door de metalliclak misschien iets meer besparen. Maar aannemende dat het gelakte oppervla kleiner is dan bij een personenauto en bovendien geen heel laksysteem hoeft te worden opgebouwd, lijkt het mij nog steeds erg ruim.
Ik vind 6 kilo helemaal niet veel. Op een personenauto zit rond de 8-10 kilo. En vergis je niet, dat is niet veel, tegenwoordig zit er slechts rond de 110-120 micron op. Leuk weetje:
https://topgear.nl/autonieuws/opmerkelijke-feiten-over-rolls-royce-deel-i/
Maar liefst 45 kilo lak op een Rolls Royce.
Ik wil hier niet de deskundige uithangen, maar die 8-10 kilo voor een personenauto vind ik nogal ruim overkomen. En dat is om twee redenen niet vergelijkbaar; 1: Het oppervlak van een personenauto is een stuk groter. 2: er hoeft geen dik, resistent laksysteem op zoals op een personenauto.
Die 45 kg bij een Rolls is gewoon marketingkul. Er gaan zeker een paar lagen extra blanke lak op. Maar niet zóveel.
Ik vind de neuzen maar ook de wielkappen, de motorkappen en het kleurtje op de camera boven de luchthapper behulpzaam om tijdens een race te bepalen naar wie ik zit te kijken.
Maar je zou dat ook kunnen oplossen door ouderwets een groot wit rond of vierkant vlak te verplichten met in grote zwarte cijfers het startnummer van de rijder. Zowel aan de zijkant als midden op de neus. ??? Waarom is dat in godsnaam afgeschaft?
(Oh ja, en de Ferrari is natuurlijk altijd -bijna altijd- prachtig, dat vergeten we misschien omdat het zo vanzelfsprekend is.)
Van Ferrari vind ik het nog steeds jammer dat ze nog steeds aan die matte lak vasthouden. Het glimmende van vroeger vond ik veel mooier. Iconisch ook.
Citaat van: Robbert65 op 28 februari 2023 - 08:35:25Ik vind de neuzen maar ook de wielkappen, de motorkappen en het kleurtje op de camera boven de luchthapper behulpzaam om tijdens een race te bepalen naar wie ik zit te kijken.
Maar je zou dat ook kunnen oplossen door ouderwets een groot wit rond of vierkant vlak te verplichten met in grote zwarte cijfers het startnummer van de rijder. Zowel aan de zijkant als midden op de neus. ??? Waarom is dat in godsnaam afgeschaft?
(Oh ja, en de Ferrari is natuurlijk altijd -bijna altijd- prachtig, dat vergeten we misschien omdat het zo vanzelfsprekend is.)
Volledig eens. Dat afschaffen van duidelijke uniforme benummering was natuurlijk een knieval ten behoeve van commercie, en tegelijk een dikke vinger naar 't publiek. Heb dit 11(!) jaar geleden* al aangekaart, maar je kunt niet bezig blijven. Wellicht dat een of andere snotneusinfluencer of 'moehaha'analist nog eens het licht ziet en een goed woordje bij de FIA doet...
*https://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12233.msg339415.html#msg339415 (https://www.gppits.net/forum/index.php/topic,12233.msg339415.html#msg339415)
Ik vind de Ferrari ook de mooiste dit jaar. Ik had het nog mooier gevonden als ze voor de livery waren gegaan die volgens mij in Monza hadden met die gele achtervleugel.
JAH, die gele livery was geweldig!! Jammer dat ze daarvan niet gedacht hebben: Dat laten we terugkomen in 23. Maar goed, er moet altijd iets te dromen blijven...