GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: C.G. de Beaufort op 19 februari 2020 - 10:52:10

Titel: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: C.G. de Beaufort op 19 februari 2020 - 10:52:10
Eerste dag tot nu toe :

1 Valtteri BOTTAS 1:17.833 33
2 Sergio PEREZ +0.204 18
3 Carlos SAINZ +0.378 34
4 Charles LECLERC +0.561 24
5 Max VERSTAPPEN +0.563 36
6 Esteban OCON +0.658 21
7 George RUSSELL +1.600 20
8 Kevin MAGNUSSEN +2.301 19
9 Daniil KVYAT +2.385 20
10 Robert KUBICA +2.896 23

Groet,

C.G. de Beaufort


Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: C.G. de Beaufort op 19 februari 2020 - 12:07:58
Live stream :

http://www.hesgoal.com/news/60160/Formula_1_Pre-Season_Testing.html (http://www.hesgoal.com/news/60160/Formula_1_Pre-Season_Testing.html)

Groet,

C.G. de Beuaufort

Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Jozef op 20 februari 2020 - 02:07:38
Ik moet nog even warmlopen om aan 2020 te kunnen beginnen. In voorgaande jaren volgde ik het testen redelijk intensief, maar dit jaar heb ik echt het gevoel dat er geen echt nieuws is. De regels zijn hetzelfde gebleven, de meeste teams hebben gewoon een auto die voortbouwt op vorig jaar. McLaren en Force India wijken af van die eerdere richting, bij Ferrari zie je ook wel nog duidelijke wijzigingen, maar dat is het dan zo'n beetje. (Ik moet zeggen dat ik de Renault nog niet bekeken heb, maar die hebben zelf al aangegeven dat het weer een kutjaar wordt.)

Het is dan ook weinig verrassend dat alle teams dit keer paraat waren voor de eerste testdag en allemaal gewoon veel rondjes hebben gedraaid. Het leukste nieuws van de dag is waarschijnlijk dat Williams er oneindig veel keer beter voor staat dan vorig jaar.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 20 februari 2020 - 12:59:34
Ik lees net dat Mercedes een systeem heeft ontwikkeld zodat ze tijdens het rijden het camber kunnen aanpassen. Met andere woorden Mercedes zal weer erg dominant zijn .
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Breaktest op 20 februari 2020 - 13:13:21
Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 02:07:38
Ik moet nog even warmlopen om aan 2020 te kunnen beginnen. In voorgaande jaren volgde ik het testen redelijk intensief, maar dit jaar heb ik echt het gevoel dat er geen echt nieuws is. De regels zijn hetzelfde gebleven, de meeste teams hebben gewoon een auto die voortbouwt op vorig jaar. McLaren en Force India wijken af van die eerdere richting, bij Ferrari zie je ook wel nog duidelijke wijzigingen, maar dat is het dan zo'n beetje. (Ik moet zeggen dat ik de Renault nog niet bekeken heb, maar die hebben zelf al aangegeven dat het weer een kutjaar wordt.)

Het is dan ook weinig verrassend dat alle teams dit keer paraat waren voor de eerste testdag en allemaal gewoon veel rondjes hebben gedraaid. Het leukste nieuws van de dag is waarschijnlijk dat Williams er oneindig veel keer beter voor staat dan vorig jaar.
Sluit ik me bij aan. Ook al dat gehijg rond die presentaties liet ik graag aan me voorbij laten. En van die wintertests weet je toch wel dat altijd iemand loopt te sandbaggen.  De meeste sites vermelden niet eens met welke banden gereden wordt (zo serieus nemen zij hun lezers dus).
Ik kijk wel weer uit naar de races zelf en onze gok de pole e.d.
Titel: Gok de pole testweek 1 2020
Bericht door: Breaktest op 20 februari 2020 - 14:28:05
Ik ga er geen apart onderwerpje van maken en je kunt er ook geen punten mee verdienen.
Gok de poletijd (en door wie) van testweek 1. Inzetten kan tm vandaag.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Jozef op 20 februari 2020 - 15:36:35
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 12:59:34Ik lees net dat Mercedes een systeem heeft ontwikkeld zodat ze tijdens het rijden het camber kunnen aanpassen. Met andere woorden Mercedes zal weer erg dominant zijn .
Niet de camber, de toe ('toespoor' in het Nederlands). Dat is weer een andere hoek die de wielen maken. Wanneer je het stuur recht houdt, staan de voorwielen in principe niet parallel, maar allebei lichtjes naar buiten toe gedraaid. Dat helpt bij het insturen voor een bocht, maar zorgt voor wat meer slijtage en rolweerstand op de rechte stukken. Die afstelling kunnen de Mercedescoureurs nu dus tijdens het rijden aanpassen. Wellicht krijgen ze zo directere controle over de bandentemperatuur of halen ze een klein beetje meer topsnelheid.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 20 februari 2020 - 16:01:33
Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 15:36:35
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 12:59:34Ik lees net dat Mercedes een systeem heeft ontwikkeld zodat ze tijdens het rijden het camber kunnen aanpassen. Met andere woorden Mercedes zal weer erg dominant zijn .
Niet de camber, de toe ('toespoor' in het Nederlands). Dat is weer een andere hoek die de wielen maken. Wanneer je het stuur recht houdt, staan de voorwielen in principe niet parallel, maar allebei lichtjes naar binnen toe gedraaid. Dat helpt bij het insturen voor een bocht, maar zorgt voor wat meer slijtage en rolweerstand op de rechte stukken. Die afstelling kunnen de Mercedescoureurs nu dus tijdens het rijden aanpassen. Wellicht krijgen ze zo directere controle over de bandentemperatuur of halen ze een klein beetje meer topsnelheid.

Wel geniaal gevonden maar ik vraag mij af of het legaal is.Het is dan immers een actieve voorwiel ophanging.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: C.G. de Beaufort op 20 februari 2020 - 16:10:07
Voorgaande op Sabai :

De Mercedes verandert de wielbasis binnen het stuur :

zie o.a. : https://www.geenstijl.nl/5152012/lord-wont-you-buy-me-a-mercedes-benz/#comments (https://www.geenstijl.nl/5152012/lord-wont-you-buy-me-a-mercedes-benz/#comments)

en deze :

https://www.formula1.com/en/latest/article.tech-insight-have-mercedes-just-changed-the-game-with-new-steering-wheel.78KDOPX7xRy9YtaFZPCKC4.html (https://www.formula1.com/en/latest/article.tech-insight-have-mercedes-just-changed-the-game-with-new-steering-wheel.78KDOPX7xRy9YtaFZPCKC4.html)

Mercedes zegt het volgende :

"This isn't news to the FIA, it's something we've been talking to them [about] for some time. The rules are pretty clear about what's permitted on steering systems and we're pretty confident that it matches those requirements."

"Pretty confident" : voorspoedig lijkt mij.

Groet,

C.G. de Beaufort

Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 20 februari 2020 - 16:31:42
Ik vraag mij af of je moet willen dat coureurs constant met hun stuur lopen te vogelen. Is i.m.o net zoiets als de f-duct destijds wat ook uiteindelijk verboden is.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Jozef op 20 februari 2020 - 16:39:57
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 16:01:33Wel geniaal gevonden maar ik vraag mij af of het legaal is.Het is dan immers een actieve voorwiel ophanging.

Dit wordt nog een interessante discussie, ja. De regels zijn duidelijk over een paar zaken:

1. Wanneer het stuur vaststaat, mag de positie van een wiel alleen wijzigen door in- of uitveren. Echter, bij dit systeem van Mercedes staat het stuur niet vast, dus deze regel is omzeild.

2. De configuratie of werking van de ophanging mag niet gewijzigd worden door een "powered device" (aangedreven apparaat)... maar hier is het de coureur die op eigen kracht de wijziging doorvoert. Dus deze regel is ook omzeild.

3. Er mogen geen wijzigingen gedaan worden aan de ophanging terwijl de auto in beweging is. Tegenstanders van Mercedes zullen opperen dat het hier wel degelijk om een wijziging aan de ophanging gaat. Mercedes zelf zal dan weer argumenteren dat alleen de stuurhoek van de wielen verandert, net als wanneer je gewoon naar links of naar rechts stuurt, en dat deze "wijziging" dus niet door de regels uitgesloten kan worden.

Over dit derde punt valt echt wel te discussiëren, dus het valt af te wachten hoe de FIA hiermee zal omgaan. Ik hou een scenario zoals de F-duct wel voor mogelijk, waarbij het dus voor 2020 een legaal systeem is, maar dat het vanaf volgend jaar verboden wordt. Wordt vervolgd...

Puur vanuit technisch oogpunt vind ik het wel een geweldige ontwikkeling, geniaal gevonden zoals jij al zei.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37
Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 16:39:57
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 16:01:33Wel geniaal gevonden maar ik vraag mij af of het legaal is.Het is dan immers een actieve voorwiel ophanging.

Dit wordt nog een interessante discussie, ja. De regels zijn duidelijk over een paar zaken:

1. Wanneer het stuur vaststaat, mag de positie van een wiel alleen wijzigen door in- of uitveren. Echter, bij dit systeem van Mercedes staat het stuur niet vast, dus deze regel is omzeild.

2. De configuratie of werking van de ophanging mag niet gewijzigd worden door een "powered device" (aangedreven apparaat)... maar hier is het de coureur die op eigen kracht de wijziging doorvoert. Dus deze regel is ook omzeild.

3. Er mogen geen wijzigingen gedaan worden aan de ophanging terwijl de auto in beweging is. Tegenstanders van Mercedes zullen opperen dat het hier wel degelijk om een wijziging aan de ophanging gaat. Mercedes zelf zal dan weer argumenteren dat alleen de stuurhoek van de wielen verandert, net als wanneer je gewoon naar links of naar rechts stuurt, en dat deze "wijziging" dus niet door de regels uitgesloten kan worden.

Over dit derde punt valt echt wel te discussiëren, dus het valt af te wachten hoe de FIA hiermee zal omgaan. Ik hou een scenario zoals de F-duct wel voor mogelijk, waarbij het dus voor 2020 een legaal systeem is, maar dat het vanaf volgend jaar verboden wordt. Wordt vervolgd...

Puur vanuit technisch oogpunt vind ik het wel een geweldige ontwikkeling, geniaal gevonden zoals jij al zei.
technisch gezien is het helemaal niet geniaal, het zou veel simpeler kunnen. Regeltechnisch gezien hebben ze wel het slim gedaan. Het verbaasd me dat de FIA op de hoogte is en het (voorlopig) toestaat, het is een uitvinding van niks en valt zeker niet binnen de regels zoals ze bedoeld zijn.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Jozef op 20 februari 2020 - 17:24:55
Citaat van: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37technisch gezien is het helemaal niet geniaal, het zou veel simpeler kunnen.
Citaat van: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37het is een uitvinding van niks

Zo te zien heb jij heel veel ervaring met het ontwerpen van raceauto's, nooit overwogen om zelf in de F1 te gaan werken?
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:27:10
Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 17:24:55
Citaat van: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37technisch gezien is het helemaal niet geniaal, het zou veel simpeler kunnen.
Citaat van: Tuesday op 20 februari 2020 - 17:12:37het is een uitvinding van niks

Zo te zien heb jij heel veel ervaring met het ontwerpen van raceauto's, nooit overwogen om zelf in de F1 te gaan werken?
daar heeft het helemaal niks mee te maken. Het is een regeltechnische vondst, een loophole.. meer niet. Daar kun je het toch gewoon mee eens zijn?
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 20 februari 2020 - 18:33:55
Zo bedoelde ik het wel. En dat vind ik geniaal gevonden. Al vind ik wel dat het niet moet worden toegestaan. Je stelt je auto af en daar doe je het dan maar mee vind ik.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 20 februari 2020 - 19:07:36
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 18:33:55
Zo bedoelde ik het wel. En dat vind ik geniaal gevonden. Al vind ik wel dat het niet moet worden toegestaan. Je stelt je auto af en daar doe je het dan maar mee vind ik.
ja, dit is iig niet de bedoeling van de regels. Dat je iets wat eigenlijk verboden is en iets wat in principe ook met een simpel knopje kan (maar niet mag), nu gaat bedienen met het verschuiven van het stuur omdat dat regeltechnisch niet is dichtgetimmerd. FIA had hier direct al moeten ingrijpen.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Breaktest op 20 februari 2020 - 20:16:17
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 16:31:42
Ik vraag mij af of je moet willen dat coureurs constant met hun stuur lopen te vogelen. Is i.m.o net zoiets als de f-duct destijds wat ook uiteindelijk verboden is.
Mijn eerste reactie is van niet, maar als ik consequent ben met wat ik altijd roep moet ik eigenlijk vinden van wel.
Ik bedoel, de meeste coureurs vinden het rijden van een F1-auto eigenlijk te eenvoudig. Dan zegt mijn logisch verstand dat men dat weer moeilijker moeten maken, zodat als aan de boom wordt geschud de slechtste rijders er het eerste uit vallen. Daarom ben ik ook voor afschaffing van stuurflippers, semi-automatische bak en hoofdkussentjes. Bediening moet weer zo lastig worden dat er fouten worden gemaakt.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 20 februari 2020 - 20:30:43
Citaat van: Breaktest op 20 februari 2020 - 20:16:17
Citaat van: Sabai op 20 februari 2020 - 16:31:42
Ik vraag mij af of je moet willen dat coureurs constant met hun stuur lopen te vogelen. Is i.m.o net zoiets als de f-duct destijds wat ook uiteindelijk verboden is.
Mijn eerste reactie is van niet, maar als ik consequent ben met wat ik altijd roep moet ik eigenlijk vinden van wel.
Ik bedoel, de meeste coureurs vinden het rijden van een F1-auto eigenlijk te eenvoudig. Dan zegt mijn logisch verstand dat men dat weer moeilijker moeten maken, zodat als aan de boom wordt geschud de slechtste rijders er het eerste uit vallen. Daarom ben ik ook voor afschaffing van stuurflippers, semi-automatische bak en hoofdkussentjes. Bediening moet weer zo lastig worden dat er fouten worden gemaakt.
in de bochten zou het juist makkelijker moeten/kunnen worden, doordat de banden nu beter op temperatuur kunnen worden gebracht.. op het rechte stuk is het ietsie meer werken dan. Zou wel raar zijn als er in de loop van het seizoen 22 coureurs achter elkaar allemaal deze handelingen gaan doen.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Mickey op 20 februari 2020 - 22:50:46
Hoe geniaal of niet het is, is volgens mij pas te beoordelen als het verschil in rondetijden mét en zonder dit systeem duidelijk is. Nu is er slechts een vermoeden dat dit sneller is, toch? Of is daar al duidelijkheid over?
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 21 februari 2020 - 06:01:41
Citaat van: Mickey op 20 februari 2020 - 22:50:46
Hoe geniaal of niet het is, is volgens mij pas te beoordelen als het verschil in rondetijden mét en zonder dit systeem duidelijk is. Nu is er slechts een vermoeden dat dit sneller is, toch? Of is daar al duidelijkheid over?

Dit is zeker te weten sneller. Ze kunnen hun banden slijtage zo veel beter managen .
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Breaktest op 21 februari 2020 - 10:29:03
Ik denk wel dat de naam DAS-systeem (Dual Axis Steering) onjuist is. Iemand op twitter maakte een tekeningetje met een in de lengte gespleten stuurstang, en voor je het weet gaat de naam viraal. Maar het lijkt me sterk dat ze Hamilton met een gespleten stuurstang de weg op sturen.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Mickey op 21 februari 2020 - 10:50:09
Citaat van: Sabai op 21 februari 2020 - 06:01:41
Citaat van: Mickey op 20 februari 2020 - 22:50:46
Hoe geniaal of niet het is, is volgens mij pas te beoordelen als het verschil in rondetijden mét en zonder dit systeem duidelijk is. Nu is er slechts een vermoeden dat dit sneller is, toch? Of is daar al duidelijkheid over?

Dit is zeker te weten sneller. Ze kunnen hun banden slijtage zo veel beter managen .

Nou ja, ze kunnen dus waarschijnlijk langer door op een zachtere set. Maar concrete winst in rondetijden, is die er ook?
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Mickey op 21 februari 2020 - 10:52:10
En over hoeveel tijdswinst hebben we het dan, een tiende, een paar tienden, een halve seconde? Iemand een idee?
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Jozef op 21 februari 2020 - 12:01:10
Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 16:39:57Ik hou een scenario zoals de F-duct wel voor mogelijk, waarbij het dus voor 2020 een legaal systeem is, maar dat het vanaf volgend jaar verboden wordt. Wordt vervolgd...

Deze pluim steek ik alvast op m'n hoed. :P https://www.motorsport.com/f1/news/das-not-allowed-2021-fia/4690176/ (https://www.motorsport.com/f1/news/das-not-allowed-2021-fia/4690176/)

Over eventuele tijdswinst denk ik niet dat iemand op dit moment al iets zinnigs kan zeggen behalve de mensen binnen Mercedes, die het ons niet gaan vertellen. Ik denk dat de grootste winst op het gebied van setup ligt - de wielen een tikkeltje naar buiten draaien helpt bij het insturen van bochten, maar je kunt het natuurlijk niet te extreem doen, want je kunt je al voorstellen wat er dan op de rechte stukken zou gebeuren. Dankzij deze uitvinding hoef je geen compromis meer te maken en pak je dus zowel in de bochten als in de rechte stukken een beetje winst, lijkt me.

Verder wordt ook gesproken over misschien iets minder luchtweerstand, want als de wielen schuin staan creëren ze een iets groter zog. Maar of dit echt een significant verschil is, weet ik niet. In de komende weken zullen er wel andere teams met uitspraken komen dat Mercedes zo en zoveel tijd pakt met dit systeem... en dan weet je nog niet of het waar is.

Citaat van: Breaktest op 21 februari 2020 - 10:29:03
Ik denk wel dat de naam DAS-systeem (Dual Axis Steering) onjuist is. Iemand op twitter maakte een tekeningetje met een in de lengte gespleten stuurstang, en voor je het weet gaat de naam viraal. Maar het lijkt me sterk dat ze Hamilton met een gespleten stuurstang de weg op sturen.

De naam is door Mercedes zelf naar buiten gebracht op een persconferentie gisteren in Barcelona. 'Dual axis' betekent twee-assig, je moet daarbij niet denken aan twee fysiek verschillende stangen maar aan twee wiskundige assen: een rotatie-as (de normale stuurbeweging) en een translatie-as (de verplaatsing naar achteren en naar voren). Ik heb die tekening waarover jij spreekt niet gezien, maar een gespleten stuurstang lijkt me een vrij onnozel idee inderdaad.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 21 februari 2020 - 12:39:27
Het is wel iets wat makkelijk te kopiëren is dus als dit legaal bevonden word hebben we 22 coureurs met een trek stuur rond rijden  :P . Lijkt mij niet bedoeling .

https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/377058/das-stuursysteem-mercedes-in-2021-alweer-verboden/

Er zit nog een maar aan ... Want de stewards zullen het naar alle waarschijnlijkheid in Australië gaan afkeuren als er protest word aangetekend. En dat staat los van wat de FIA blijkbaar vind.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 21 februari 2020 - 13:55:42
Citaat van: Jozef op 21 februari 2020 - 12:01:10
Citaat van: Jozef op 20 februari 2020 - 16:39:57Ik hou een scenario zoals de F-duct wel voor mogelijk, waarbij het dus voor 2020 een legaal systeem is, maar dat het vanaf volgend jaar verboden wordt. Wordt vervolgd...

Deze pluim steek ik alvast op m'n hoed. :P https://www.motorsport.com/f1/news/das-not-allowed-2021-fia/4690176/ (https://www.motorsport.com/f1/news/das-not-allowed-2021-fia/4690176/)
zo gaat dat altijd met loopholes. Ik had al de indruk dat je het gewoon met me eens was. Het is niet iets nieuws, het is een onwenselijk iets, wat de FIA niet goed had dichtgetimmerd.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Jozef op 21 februari 2020 - 17:12:37
Het is een nieuwe manier voor de coureur om de auto te controleren en te besturen. Ik zie niet in hoe dat niet iets nieuws is. En het is alleen maar onwenselijk omdat de FIA innovatie-schuw is behalve als het om efficiëntere aandrijving gaat. De FIA vindt het onwenselijk, maar daarom moet ik het zelf nog niet onwenselijk vinden natuurlijk.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 21 februari 2020 - 17:18:00
Citaat van: Jozef op 21 februari 2020 - 17:12:37
Het is een nieuwe manier voor de coureur om de auto te controleren en te besturen. Ik zie niet in hoe dat niet iets nieuws is. En het is alleen maar onwenselijk omdat de FIA innovatie-schuw is behalve als het om efficiëntere aandrijving gaat. De FIA vindt het onwenselijk, maar daarom moet ik het zelf nog niet onwenselijk vinden natuurlijk.

Maar laat het dan gewoon door een knopje bediend worden lijkt mij en niet op deze wijze.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15
Citaat van: Jozef op 21 februari 2020 - 17:12:37
Het is een nieuwe manier voor de coureur om de auto te controleren en te besturen. Ik zie niet in hoe dat niet iets nieuws is. En het is alleen maar onwenselijk omdat de FIA innovatie-schuw is behalve als het om efficiëntere aandrijving gaat. De FIA vindt het onwenselijk, maar daarom moet ik het zelf nog niet onwenselijk vinden natuurlijk.
omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt. In F1 is het niet toegestaan, alleen heeft Mercedes nu een manier gevonden waardoor het volgens de regels misschien wel legaal is. Als er bij Ferrari een beetje rook uit de achterkant komt sta je op je achterste benen en nu vind je het een geweldige innovatie. Tja, de regels zijn idd geweldig omzeilt. Ach ja, het is maar F1, in het echte leven is het helaas ook aan de orde van de dag... dat moeten we dan ook maar ok vinden.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:11:37
weet iemand trouwens of Mercedes het vandaag tijdens de snelle ronden heeft gebruikt? k vandaag wat flarden opgepikt en afgezien van 1 stint heb ik het ze niet zien gebruiken... laten we dan maar hopen dat het iets is wat ze slechts sporadisch in gaan/kunnen zetten.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Jozef op 21 februari 2020 - 18:40:10
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt. In F1 is het niet toegestaan, alleen heeft Mercedes nu een manier gevonden waardoor het volgens de regels misschien wel legaal is. Als er bij Ferrari een beetje rook uit de achterkant komt sta je op je achterste benen en nu vind je het een geweldige innovatie. Tja, de regels zijn idd geweldig omzeilt. Ach ja, het is maar F1, in het echte leven is het helaas ook aan de orde van de dag... dat moeten we dan ook maar ok vinden.

Ik was gisteren flauw richting jou, dus dit had ik wel verdiend, maar ik wil toch even uitleggen waarom dit een flauwe reactie is. Ik denk namelijk helemaal niet dat ik op mijn achterste benen heb gestaan als het over Ferrari en olieverbruik ging. Integendeel, ik heb daarover geschreven dat het maar normaal is dat teams (zowel Ferrari als Mercedes) gaan proberen om 0,9 liter olie per race te verbruiken als de regels voorschrijven dat dat het toegestane maximum is. En eind vorig seizoen heb ik over Ferrari en de vermeende inbreuk op de brandstoflimiet geschreven dat ik niet eens geloofde dat het waar was.

Hier gaat het om een extra manier om de wielen te besturen, iets dat in de F1 wél toegestaan is, anders zou het al wel verboden zijn geweest.

Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt.

Ik moet toegeven dat ik de autosport en bij uitbreiding de hele autowereld nauwelijks volg, buiten de F1. Kun je hier voorbeelden van geven?
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 21 februari 2020 - 19:33:44
Citaat van: Jozef op 21 februari 2020 - 18:40:10
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt. In F1 is het niet toegestaan, alleen heeft Mercedes nu een manier gevonden waardoor het volgens de regels misschien wel legaal is. Als er bij Ferrari een beetje rook uit de achterkant komt sta je op je achterste benen en nu vind je het een geweldige innovatie. Tja, de regels zijn idd geweldig omzeilt. Ach ja, het is maar F1, in het echte leven is het helaas ook aan de orde van de dag... dat moeten we dan ook maar ok vinden.

Ik was gisteren flauw richting jou, dus dit had ik wel verdiend, maar ik wil toch even uitleggen waarom dit een flauwe reactie is. Ik denk namelijk helemaal niet dat ik op mijn achterste benen heb gestaan als het over Ferrari en olieverbruik ging. Integendeel, ik heb daarover geschreven dat het maar normaal is dat teams (zowel Ferrari als Mercedes) gaan proberen om 0,9 liter olie per race te verbruiken als de regels voorschrijven dat dat het toegestane maximum is. En eind vorig seizoen heb ik over Ferrari en de vermeende inbreuk op de brandstoflimiet geschreven dat ik niet eens geloofde dat het waar was.

Hier gaat het om een extra manier om de wielen te besturen, iets dat in de F1 wél toegestaan is, anders zou het al wel verboden zijn geweest.

Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:08:15omdat het buiten de F1 al eerder is gebruikt.

Ik moet toegeven dat ik de autosport en bij uitbreiding de hele autowereld nauwelijks volg, buiten de F1. Kun je hier voorbeelden van geven?
https://twitter.com/prodrive/status/1230774446471905281
over wel of niet toegestaan; volgens de letter van de wet misschien wel, maar ook alleen maar omdat er in het reglement omtrent het stuur een gat zit. Zou je het op een andere manier bedienen, mag het volgens mij niet. Verder is ook alles omtrent het ook maar iets veranderen van vering, rijhoogte etc aan banden gelegd en geeft de FIA met een verbod voor volgend jaar ook al aan dat dit geen wenselijke ontwikkeling is. Ik moet overigens nog zien of ze op andere vlakken, in de praktijk wel aan alle voorwaarden kunnen voldoen. Het zal misschien lastig te meten zijn, maar als er ook maar iets veranderd zou het misschien toch illegaal kunnen zijn.
Wat ik overigens ook opmerkelijk vind is dat Jo Bauer van de FIA aan heeft gegeven dat ze al jaren op de hoogte zijn van het idee en dat Bottas vandaag aangaf ze er al bijna een jaar mee bezig zijn. Als ik dan ga rekenen, dan zou misschien het overlijden van Whiting hier ook nog wel een rol in kunnen hebben gespeeld. Misschien heeft hij de boot altijd afgehouden en heeft zijn opvolger wel toestemming gegeven om het verder uit te werken? het is misschien/waarschijnlijk wat vergezocht, maar door die opmerking van Bottas kwam ik toevallig op dat idee. Wel opmerkelijk iig dat het zo lang op de plank is blijven liggen (als het klopt wat Jo Bauer zegt).
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Breaktest op 22 februari 2020 - 13:25:20
Prodrive heeft toch zelf een tijdje tegen F1 aan geschurkt? Wellicht had dit hun geheime wapen als debutant geweest.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sphinx op 23 februari 2020 - 14:38:35
Op het moment dat ze het ontwikkelde (2008) was het voor Ford en Renault straatauto's bedoeld, maar ja... in 2008 was Prodrive inderdaad van plan de F1 te betreden. De reden dat dat niet door ging, het gebruik van klantenonderdelen in hun auto.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 26 februari 2020 - 20:24:15
Ferrari:
Citaat"DAS is something we have thought of adopting in the past.

We had our doubts about its regularity and its ability to improve performance. I can inform you that we will not install DAS on Ferrari!"
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 27 februari 2020 - 09:51:20
Ik had het ook nog geopperd bij RBR maar ze zagen er niks in  :P
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 27 februari 2020 - 12:29:34
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:11:37
weet iemand trouwens of Mercedes het vandaag tijdens de snelle ronden heeft gebruikt? k vandaag wat flarden opgepikt en afgezien van 1 stint heb ik het ze niet zien gebruiken... laten we dan maar hopen dat het iets is wat ze slechts sporadisch in gaan/kunnen zetten.
volgens mij hebben ze het na dag 2 niet/amper nog gebruikt. Zou het dan misschien toch een publiciteitsstunt zijn geweest en tegelijkertijd misschien een poging om de concurrentie op het verkeerde been te zetten? Of zijn ze zo zeker van hun zaak dat ze verder testen niet noodzakelijk achten en er in Australië (of eventueel later in het seizoen) toch gewoon mee starten?
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Breaktest op 27 februari 2020 - 16:13:56
Citaat van: Tuesday op 27 februari 2020 - 12:29:34
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:11:37
weet iemand trouwens of Mercedes het vandaag tijdens de snelle ronden heeft gebruikt? k vandaag wat flarden opgepikt en afgezien van 1 stint heb ik het ze niet zien gebruiken... laten we dan maar hopen dat het iets is wat ze slechts sporadisch in gaan/kunnen zetten.
volgens mij hebben ze het na dag 2 niet/amper nog gebruikt. Zou het dan misschien toch een publiciteitsstunt zijn geweest en tegelijkertijd misschien een poging om de concurrentie op het verkeerde been te zetten? Of zijn ze zo zeker van hun zaak dat ze verder testen niet noodzakelijk achten en er in Australië (of eventueel later in het seizoen) toch gewoon mee starten?
Mogelijk alleen op hoge snelheidscircuits.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Tuesday op 27 februari 2020 - 17:30:04
Citaat van: Breaktest op 27 februari 2020 - 16:13:56
Citaat van: Tuesday op 27 februari 2020 - 12:29:34
Citaat van: Tuesday op 21 februari 2020 - 18:11:37
weet iemand trouwens of Mercedes het vandaag tijdens de snelle ronden heeft gebruikt? k vandaag wat flarden opgepikt en afgezien van 1 stint heb ik het ze niet zien gebruiken... laten we dan maar hopen dat het iets is wat ze slechts sporadisch in gaan/kunnen zetten.
volgens mij hebben ze het na dag 2 niet/amper nog gebruikt. Zou het dan misschien toch een publiciteitsstunt zijn geweest en tegelijkertijd misschien een poging om de concurrentie op het verkeerde been te zetten? Of zijn ze zo zeker van hun zaak dat ze verder testen niet noodzakelijk achten en er in Australië (of eventueel later in het seizoen) toch gewoon mee starten?
Mogelijk alleen op hoge snelheidscircuits.
of juist niet. Het systeem is juist handig als je van beiden wat wilt, bv China. Circuit is zwaar voor de voorbanden en heeft een lang recht stuk. Tja, ik weet het ook niet.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Breaktest op 27 februari 2020 - 22:21:08
'T is wel een dilemma voor de andere teams. Zelfs als Mercedes er niet mee start in Australië (en aantoonbaar voordeel heeft) blijft 't boven de markt hangen - en wordt het steeds lastiger om te bepalen of het rendabel is dit ook te ontwikkelen.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Sabai op 29 februari 2020 - 09:48:33
En wat verwachten jullie ervan? Ik ben bang dat we een herhaling gaan zien van de afgelopen 6 jaar. Mercedes ziet er ijzersterk uit . RBR lijken toch wel wat problemen te hebben lijkt mij vooral op de langzamere stukken. Ferrari staat er volgens mij ook gewoon bij. Die hebben zich slim in een underdog positie gezet . Las van de week ergens dat hun long runs sneller waren dan die van RBR . Dus wie er best of the rest word kan nog weleens het spannendste worden in Melbourne.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Mickey op 29 februari 2020 - 10:33:47
Ik denk dat de verhoudingen hetzelfde zullen zijn als waar we vorig jaar eindigden.
Titel: Re: Circuit de Catalunya testing 2020
Bericht door: Jozef op 29 februari 2020 - 14:31:31
Bij Mercedes (en Williams) hebben ze ook wel de nodige motorproblemen gehad. Dat lijkt me de grootste zorg bij de Duitsers op dit moment. Voor de rest ziet het er allemaal een beetje hetzelfde uit, ja. Ik denk dat het middenveld weer interessanter wordt dan de kop van het klassement.