GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Sabai op 17 maart 2019 - 10:32:55

Poll
Vraag: Cijfer voor de race
Optie 1: 10
Optie 2: 9
Optie 3: 8
Optie 4: 7
Optie 5: 6
Optie 6: 5
Optie 7: 4
Optie 8: 3
Optie 9: 2
Optie 10: 1
Titel: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Sabai op 17 maart 2019 - 10:32:55
Wat vonden jullie ervan?

Ikzelf vond het een beetje saai maar dat komt meer door het circuit.  Ik heb wel veel positieve dingen gezien en verwacht dat het in de top best leuk kan gaan worden.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Fietser op 17 maart 2019 - 11:35:24
Voor mij een 7,5. Ondanks dit ietwat suffe circuit, waar inhalen zo lastig is, toch erg genoten. Natuurlijk vooral vanwege de niet aflatende gevechten in het middenveld. Maar ook Verstappen zorgde vooraan voor spanning (En Leclerq eigenlijk ook, totdat hij...). Daarnaast heb ik met veel plezier de rookies gevolgd. Een acht dus, naar boven afgerond. Enige pijnpunt was Kubica.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Tuesday op 17 maart 2019 - 11:46:58
Een 7. Het was misschien wel saai, maar toch was het allesbehalve een voorspelbare race.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Mickey op 17 maart 2019 - 12:06:58
Een 7, vanwege de strategische spanning. Verder wel erg weinig inhaalacties helaas. Verstappen op Vettel was wel kwaliteit.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Breaktest op 17 maart 2019 - 13:01:47
7. Een van de weinige keren dat ik een optocht best te genieten vond. Smaakmakers: Bottas, Max, Leclerc.
Maar ook verrast door Stroll die voor Perez eindigde (al zal daar vast een verhaal achter zitten).
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Robbert65 op 17 maart 2019 - 16:00:33
Stroll! Verstappen op podium in eerste race met een Hondamotor! Bottas!!! Kvyat die Gasly piepelt! Die plof bij Sainz, ik heb geschatert. Abiteboul: "We had the best winter ever!" Ik spreek het niet eens tegen, kun je nagaan hoe erg het voorgaande jaren was :D met je MGU-K. Wel jammer voor Sainz. Heeft McLaren eens een goeie kar gebouwd en dan krijg je dit natuurlijk weer, de troep die eigenlijk voor Red Bull was geproduceerd :D

Nei, ik vond het wel een 7,5 wedstrijd, lekker vroeg, vermakelijk en minder saai dan ik verwachtte.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Mickey op 17 maart 2019 - 16:17:36
CitaatHeeft McLaren eens een goeie kar gebouwd en dan krijg je dit natuurlijk weer, de troep die eigenlijk voor Red Bull was geproduceerd

Hahahahahaha!
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Sabai op 17 maart 2019 - 16:36:17
De Tweet bekijken van @redbullracing: https://twitter.com/redbullracing/status/1107188371737202688?s=09

Deze is ook wel grappig
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Arthur op 17 maart 2019 - 16:55:17
Een prima 7! Heb me prima vermaakt, zat alles in [gelukkig eens geen SC of VSC om het spannend te krijgen]. En dat bonuspunt vind ik ook een prima optie, nog altijd even iets om voor te gaan. Wel jammer dat het alleen voor de top 10 geldt.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Tuesday op 17 maart 2019 - 18:56:06
Citaat van: Sabai op 17 maart 2019 - 16:36:17
De Tweet bekijken van @redbullracing: https://twitter.com/redbullracing/status/1107188371737202688?s=09

Deze is ook wel grappig
'now we can fight', was dat geen uitspraak van Alonso? Honda lijkt zeker geen stap achteruit, maar het gat naar de top is er nog steeds... wel is dit natuurlijk een veelbelovend begin.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Sabai op 17 maart 2019 - 19:31:36
Citaat van: Tuesday op 17 maart 2019 - 18:56:06
Citaat van: Sabai op 17 maart 2019 - 16:36:17
De Tweet bekijken van @redbullracing: https://twitter.com/redbullracing/status/1107188371737202688?s=09

Deze is ook wel grappig
'now we can fight', was dat geen uitspraak van Alonso? Honda lijkt zeker geen stap achteruit, maar het gat naar de top is er nog steeds... wel is dit natuurlijk een veelbelovend begin.

Idd was een knipoog naar McLaren  na het uitvallen van sainz
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Sabai op 17 maart 2019 - 19:34:11
Al mogen ze er nu wel  mee ophouden constant Renault af te zeiken. Op een gegeven moment heb je je punt wel gemaakt.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Fietser op 18 maart 2019 - 08:24:04
Citaat van: Breaktest op 17 maart 2019 - 13:01:47
Maar ook verrast door Stroll die voor Perez eindigde (al zal daar vast een verhaal achter zitten).

Klopt. Het grote verschil in de kwalificatie ontstond doordat Stroll op het verkeerde moment buiten was - te veel verkeer. Hij strandde daardoor al in Q1 terwijl Perez het tot Q3 schopte. Maar tijdens de vrije trainingen had de Amerikaan al aangetoond net zo snel te zijn als de Mexicaan, wat ook bevestigd werd door zijn team. Dat bleek ook tijdens de race. Waar Perez een slechte start had en veel te vroeg werd binnengeroepen, kon Stroll juist oprukken, zich zeer goed weren in het middenveld en zodoende in de punten eindigen.
Ik heb het al eerder gezegd: Stroll zal menigeen verrassen door niet minder te zijn dan zijn veel hoger geachte teamgenoot. Sterker nog: ik vermoed dat hij - met dank aan zijn achtergrond EN zijn talent - nog lang een vaste F1-waarde zal zijn.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Robbert65 op 18 maart 2019 - 18:23:19
Citaat van: Fietser op 18 maart 2019 - 08:24:04
Citaat van: Breaktest op 17 maart 2019 - 13:01:47
Maar ook verrast door Stroll die voor Perez eindigde (al zal daar vast een verhaal achter zitten).

Klopt. Het grote verschil in de kwalificatie ontstond doordat Stroll op het verkeerde moment buiten was - te veel verkeer. Hij strandde daardoor al in Q1 terwijl Perez het tot Q3 schopte. Maar tijdens de vrije trainingen had de Amerikaan al aangetoond net zo snel te zijn als de Mexicaan, wat ook bevestigd werd door zijn team. Dat bleek ook tijdens de race. Waar Perez een slechte start had en veel te vroeg werd binnengeroepen, kon Stroll juist oprukken, zich zeer goed weren in het middenveld en zodoende in de punten eindigen.
Ik heb het al eerder gezegd: Stroll zal menigeen verrassen door niet minder te zijn dan zijn veel hoger geachte teamgenoot. Sterker nog: ik vermoed dat hij - met dank aan zijn achtergrond EN zijn talent - nog lang een vaste F1-waarde zal zijn.

Helemaal eens. Het is echt vreselijk voor een jongeman om een succesvolle vader te hebben. Helemaal als je hetzelfde vak kiest. Denk aan Nico Rosberg. Denk aan Nelson Piquet jr. Jongens die echt leden onder het succes van hun vader. Nico heeft het gered mar vertrok meteen uit de sport. "Niet nog zo'n jaar!" En Piquet is in de krochten van de autosport weggezakt.
Lance heeft het geluk dat zijn vader geld in bulk heeft, de bijpassende vriendenkring ook en dus onbeperkt investeren kan. Maar Lance heeft de ongelofelijke pech dat alles en iedereen hem altijd nawijst en gilt dat hij alleen maar (in F1) racet omdat hij een rijke pa heeft. En dan ook nog zo'n jaar bij Williams als het achterliggende jaar....
Die gast is goed. Hij is misschien geen Villeneuve, maar hij kan echt wel rijden, deze Canadees :)
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Tuesday op 18 maart 2019 - 18:37:02
Citaat van: Robbert65 op 18 maart 2019 - 18:23:19
Citaat van: Fietser op 18 maart 2019 - 08:24:04
Citaat van: Breaktest op 17 maart 2019 - 13:01:47
Maar ook verrast door Stroll die voor Perez eindigde (al zal daar vast een verhaal achter zitten).

Klopt. Het grote verschil in de kwalificatie ontstond doordat Stroll op het verkeerde moment buiten was - te veel verkeer. Hij strandde daardoor al in Q1 terwijl Perez het tot Q3 schopte. Maar tijdens de vrije trainingen had de Amerikaan al aangetoond net zo snel te zijn als de Mexicaan, wat ook bevestigd werd door zijn team. Dat bleek ook tijdens de race. Waar Perez een slechte start had en veel te vroeg werd binnengeroepen, kon Stroll juist oprukken, zich zeer goed weren in het middenveld en zodoende in de punten eindigen.
Ik heb het al eerder gezegd: Stroll zal menigeen verrassen door niet minder te zijn dan zijn veel hoger geachte teamgenoot. Sterker nog: ik vermoed dat hij - met dank aan zijn achtergrond EN zijn talent - nog lang een vaste F1-waarde zal zijn.

Helemaal eens. Het is echt vreselijk voor een jongeman om een succesvolle vader te hebben. Helemaal als je hetzelfde vak kiest. Denk aan Nico Rosberg. Denk aan Nelson Piquet jr. Jongens die echt leden onder het succes van hun vader. Nico heeft het gered mar vertrok meteen uit de sport. "Niet nog zo'n jaar!" En Piquet is in de krochten van de autosport weggezakt.
Lance heeft het geluk dat zijn vader geld in bulk heeft, de bijpassende vriendenkring ook en dus onbeperkt investeren kan. Maar Lance heeft de ongelofelijke pech dat alles en iedereen hem altijd nawijst en gilt dat hij alleen maar (in F1) racet omdat hij een rijke pa heeft. En dan ook nog zo'n jaar bij Williams als het achterliggende jaar....
Die gast is goed. Hij is misschien geen Villeneuve, maar hij kan echt wel rijden, deze Canadees :)
k had toch niet het idee dat Rosberg erg te lijden had onder het succes van zijn vader. Ondanks dat hij eenmaal wk werd, was Keke toch niet echt een hoogvlieger. Bij Williams had Nico volgens mij nooit de druk en bij Mercedes was hij al vrij snel succesvol door Schumacher te verslaan en later zn vader qua poles en overwinningen al in te halen. Ik geloof niet dat hij veel hinder heeft gehad van de carriere van zn pa, ik denk dat hij er eerder voordeel bij heeft gehad. Het wordt pas lastig als je duidelijk minder bent en continu vergeleken wordt met je vader. Max heeft dat probleem iig niet ;)
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Jozef op 18 maart 2019 - 18:58:06
Piquet Jr. had volgens mij überhaupt de F1 niet gehaald zonder die familienaam, en Rosberg is niet gestopt vanwege zijn vader maar omdat hij wist dat hij minder goed was dan Hamilton.

Van Stroll kun je niet ontkennen dat hij zonder papa's geld in elk geval minder snel in de F1 was gekomen en mogelijk helemaal niet. Het is dan ook logisch dat hij onder de loep genomen wordt en zich harder moet bewijzen dan coureurs die het wel louter op basis van talent redden. Dat betekent niet dat hij a priori moet weggezet worden als talentloos, natuurlijk.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Tuesday op 18 maart 2019 - 19:06:24
Citaat van: Jozef op 18 maart 2019 - 18:58:06
Piquet Jr. had volgens mij überhaupt de F1 niet gehaald zonder die familienaam, en Rosberg is niet gestopt vanwege zijn vader maar omdat hij wist dat hij minder goed was dan Hamilton.
dan had ie 4 jaar eerder moeten stoppen. Alleen 2015 was ie minder, verder waren ze redelijk gelijkwaardig. Ok, ik schat Hamilton ook wat hoger in, maar Rosberg was allesbehalve kansloos.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Arthur op 18 maart 2019 - 19:16:17
Stroll heeft dat probleem toch ook niet? Wel een rijke vader maar dat zegt niet dat je daardoor ineens goede prestaties kunt leveren [los van de beste/betere auto]. Succesvolle vader als coureur is dan weer iets anders lijkt mij. Die vergelijking is stressvoller.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: meatball op 18 maart 2019 - 21:44:13
Een 7 is het voor mij , niet echt spannende race maar de eerste race van het seizoen volg je toch altijd met extra belangstelling om te kijken hoe de kaarten liggen.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Fietser op 19 maart 2019 - 08:40:24
Citaat van: Tuesday op 18 maart 2019 - 18:37:02
Citaat van: Robbert65 op 18 maart 2019 - 18:23:19
Citaat van: Fietser op 18 maart 2019 - 08:24:04
Citaat van: Breaktest op 17 maart 2019 - 13:01:47
Maar ook verrast door Stroll die voor Perez eindigde (al zal daar vast een verhaal achter zitten).

Klopt. Het grote verschil in de kwalificatie ontstond doordat Stroll op het verkeerde moment buiten was - te veel verkeer. Hij strandde daardoor al in Q1 terwijl Perez het tot Q3 schopte. Maar tijdens de vrije trainingen had de Amerikaan al aangetoond net zo snel te zijn als de Mexicaan, wat ook bevestigd werd door zijn team. Dat bleek ook tijdens de race. Waar Perez een slechte start had en veel te vroeg werd binnengeroepen, kon Stroll juist oprukken, zich zeer goed weren in het middenveld en zodoende in de punten eindigen.
Ik heb het al eerder gezegd: Stroll zal menigeen verrassen door niet minder te zijn dan zijn veel hoger geachte teamgenoot. Sterker nog: ik vermoed dat hij - met dank aan zijn achtergrond EN zijn talent - nog lang een vaste F1-waarde zal zijn.

Helemaal eens. Het is echt vreselijk voor een jongeman om een succesvolle vader te hebben. Helemaal als je hetzelfde vak kiest. Denk aan Nico Rosberg. Denk aan Nelson Piquet jr. Jongens die echt leden onder het succes van hun vader. Nico heeft het gered mar vertrok meteen uit de sport. "Niet nog zo'n jaar!" En Piquet is in de krochten van de autosport weggezakt.
Lance heeft het geluk dat zijn vader geld in bulk heeft, de bijpassende vriendenkring ook en dus onbeperkt investeren kan. Maar Lance heeft de ongelofelijke pech dat alles en iedereen hem altijd nawijst en gilt dat hij alleen maar (in F1) racet omdat hij een rijke pa heeft. En dan ook nog zo'n jaar bij Williams als het achterliggende jaar....
Die gast is goed. Hij is misschien geen Villeneuve, maar hij kan echt wel rijden, deze Canadees :)
k had toch niet het idee dat Rosberg erg te lijden had onder het succes van zijn vader. Ondanks dat hij eenmaal wk werd, was Keke toch niet echt een hoogvlieger. Bij Williams had Nico volgens mij nooit de druk en bij Mercedes was hij al vrij snel succesvol door Schumacher te verslaan en later zn vader qua poles en overwinningen al in te halen. Ik geloof niet dat hij veel hinder heeft gehad van de carriere van zn pa, ik denk dat hij er eerder voordeel bij heeft gehad. Het wordt pas lastig als je duidelijk minder bent en continu vergeleken wordt met je vader. Max heeft dat probleem iig niet ;)
Ook ik denk niet dat Nico Rosberg erg leed onder het succes van vader. Daarentegen vond ik vader Keke best een hoogvlieger. Hij behoorde destijds, in the eighties, gewoon bij de wereldtop. Weliswaar was hij niet zo goed/slim/briljant als een Prost of Lauda, maar hij hoorde wel thuis in de categorie Piquet, Mansell, Jones, Pace & Reutemann. Kortom: geen buitencategorie, maar op het juiste moment wel de potentie om kampioen te worden - eigenlijk net zoals Nico. Toegegeven: zoon Nico scoorde veel betere rapportcijfers, maar daar staat tegenover dat vader Keke nooit over zo'n superieure wagen beschikte als de Mercedes van zijn zoon.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Sabai op 19 maart 2019 - 11:04:45
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.

Rosberg heeft i.m.o er alles voor gegeven. Zoveel zelfs dat hij er gelijk mee stopte na zijn titel.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Matthijs op 19 maart 2019 - 11:28:26
Ik schat hem ook niet beter dan Damon Hill of Button, maar die hadden naast hun titel ook bijna tot ruim 20 overwinningen. Ik bedoelde dat hoewel de titel van Keke wat gelukkig was, hij in mijn ogen weldegelijk beter was dan 5 zeges deden vermoeden.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Citaat van: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Vijf overwinningen was in die tijd best veel. Destijds was de concurrentie echt moordend (ik heb al eerder in dit verband wat namen van toprijders laten vallen). Bovendien was er toen geen logo echt jarenlang dominant zoals anno nu, daarnaast was uitvallen schering en inslag.
Ben het met je eens wat Damon Hill betreft. Sterker nog: ik vind zowel de Hills als de Rosbergjes goed met elkaar te vergelijken. De vaders ongeveer van hetzelfde kaliber als hun zoons. En alle vier goed voor een wereldkampioenschap, Graham zelfs twee.
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Matthijs op 19 maart 2019 - 13:56:39
Citaat van: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
Vergeet niet dat hij in 1985 ook sterker was dan zijn teamgenoot Mansell. Althans, in de einduitslag, ik heb niet op mijn netvlies of dat op de baan ook zo was.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Tuesday op 19 maart 2019 - 14:05:17
Citaat van: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Citaat van: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Vijf overwinningen was in die tijd best veel. Destijds was de concurrentie echt moordend (ik heb al eerder in dit verband wat namen van toprijders laten vallen). Bovendien was er toen geen logo echt jarenlang dominant zoals anno nu, daarnaast was uitvallen schering en inslag.
Ben het met je eens wat Damon Hill betreft. Sterker nog: ik vind zowel de Hills als de Rosbergjes goed met elkaar te vergelijken. De vaders ongeveer van hetzelfde kaliber als hun zoons. En alle vier goed voor een wereldkampioenschap, Graham zelfs twee.
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
Nico had ook niet de minste teamgenoten. Versloeg Schumacher, ook al was die natuurlijk al behoorlijk over zn top heen en tegen Hamilton heeft ie zich toch ook vrij goed staande gehouden. Zonder Nico had Hamilton ruim boven de 100 poles gestaan, was ie qua overwinningen richting Schumacher gegaan en had ie 6 titels gehad... of omgekeerd, Rosberg heeft 30 poles, 23 overwinningen en 1 titel behaald met Hamilton (en een klein stukje Schumacher) als teamgenoot. Met name het aantal poles vind ik wel indrukwekkend, in die 3 dominante jaren van Mercedes pakte hij zo'n beetje de helft.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Matthijs op 19 maart 2019 - 14:18:07
Nico Rosberg was echt wel een topper, alleen niet van de buitencategorie als Hamilton. Maar wellicht wel niveau Button, Hakkinen en Raikkonen.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Mickey op 19 maart 2019 - 15:07:52
Rosberg en Hakkinen vind ik equal.
Raikkonen daarna (want inconsistent en vaak gewoon lui) en dan pas Button.

Vond Rosberg erg sterk, terugkijkend. Mede vanwege zijn overwicht op Schumacher en zijn weerstand tegen Hamilton.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Matthijs op 19 maart 2019 - 15:11:36
Wat betreft weerstand bieden aan Hamilton vond ik Button ook altijd erg sterk, daarom zette ik hem op gelijke hoogte met Rosberg. Maar natuurlijk prima als jij dat anders ziet. Overigens zet ik Raikkonen bij nader inzien ook lager dan Hakkinen, zijn McLarentijd was top maar hij viel door de mand tegen de echte grootheden als Alonso en Vettel als teamgenoten. Hoe dan ook, allemaal staan ze in de boeken als wereldkampioen en daarmee behoren ze automatisch tot de elite van de sport.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Sabai op 19 maart 2019 - 15:36:34
Button werd pas echt goed toen hij tegen Hamilton kwam te rijden . Die 2 maakten elkaar beter.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Tuesday op 19 maart 2019 - 16:10:32
Citaat van: Sabai op 19 maart 2019 - 15:36:34
Button werd pas echt goed toen hij tegen Hamilton kwam te rijden . Die 2 maakten elkaar beter.
Button kon zich idd goed optrekken aan een betere teamgenoot. Of Hamilton beter is geworden van Button weet ik niet. k vond Button nooit een geweldenaar en van deze 4 coureurs zou ik m zeker onderaan zetten.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Arthur op 19 maart 2019 - 20:17:29
Ik vond Button zeker niet slecht als teamgenoot van Hamilton. Verder denk ik dat hij optimaal heeft geprofiteerd van de Brawn met de meesterzet van de dubbele diffuser waardoor hij wereldkampioen kon worden ten kosten van de inmiddels belegen Barrichello [nooit een hoge pet van opgehad overigens...]!
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Breaktest op 20 maart 2019 - 13:12:42
Citaat van: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Citaat van: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
In 1982 waren zijn teamgenoten Reutemann, Andretti en Derek Daly. Laffite kwam pas een jaar later om de hoek.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Fietser op 20 maart 2019 - 13:55:51
Citaat van: Breaktest op 20 maart 2019 - 13:12:42
Citaat van: Fietser op 19 maart 2019 - 12:10:30
Citaat van: Breaktest op 19 maart 2019 - 11:23:10
Citaat van: Matthijs op 19 maart 2019 - 09:20:52
Volgens mij was Keke echt wel beter dan de cijfers suggereren. Helaas werd hij een beetje 'lucky' kampioen en gaat hij ook zo de boeken in. Net als zijn zoon trouwens en dat vind ik ook niet terecht. Kijk bij vader en zoon maar hoe ze het deden tov hun teamgenoten.
Ik denk het niet. Slechts 5 overwinningen vind ik toch wat mager; zijn eenmalige titel geeft voldoende uitdrukking aan zijn kunnen. Laten we zeggen, niet beter of minder dan Damon Hill en ik schat hem iets lager in dan eenmalig kampioen Button.
Een Mansell had met iets meer geluk zeker 4 keer kampioen kunnen worden; dat kun je van Rosberg niet zeggen. Bovendien had ie in zijn kampioensjaar weinig te vrezen van een duiventil aan teamgenoten. Wat overigens wel weer voor hem pleit was dat ie zich in 1985 tegenover diezelfde Mansell goed staande hield.
Wat bedoel je trouwens met 'een duiventil aan teamgenoten' in zijn kampioensjaar? Volgens mij reed hij naast Reutemann, toen de Argentijn (mysterieus als altijd) ineens besloot tot stoppen waarna Lafitte zijn stoeltje overnam. That's it. Twee sterke, gerenommeerde teamgenoten en toch was Keke Rosberg de bovenliggende partij, wat m.i. veel zegt.
In 1982 waren zijn teamgenoten Reutemann, Andretti en Derek Daly. Laffite kwam pas een jaar later om de hoek.
Je hebt helemaal gelijk. Ik liet 1982 en '83 in mekaar overvloeien.
Titel: Nog even over Keke
Bericht door: Breaktest op 20 maart 2019 - 14:25:07
Bovendien alle drie coureurs die aan het eind van hun carrière zaten, dus in dat opzicht was er geen bedreiging van binnenuit voor Rosberg.
Wel ten voordele Keke moet worden opgemerkt dat hij 1 race heeft gemist tov van runner-up Pironi, namelijk de geboycotte GP van San Marino. Anderzijds, de puntentelling in de tijd was a -typisch waarbij je je slechtste resultaten mocht aftrekken.
Wel een mooie tijd: valse starts waren schering en inslag en niemand werd ervoor bestraft.

Update: Oeps, met Pironi hierboven bedoel ik John Watson. Even vergeten dat Pironi (die samen met Watson op 5 ptn gedeeld 2e eindigde) de laatste vijf races helemaal niet meer in actie kwam wegens een career ending crash tijdens de kwalificatie van de GP van Duitsland. Ik weet het niet zeker maar het zou goed kunnen dat Pironi op dat moment aan de leiding ging van het kampioenschap. Dat maakt de eindoverwinning van Rosberg natuurlijk helemaal gestolen. 
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Jozef op 20 maart 2019 - 15:03:38
Op het moment van zijn crash stond Pironi redelijk comfortabel aan de leiding met 39 punten tegenover 30 voor Watson en 27 voor Rosberg. Uiteindelijk haalde Rosberg het met 44 punten.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Tuesday op 20 maart 2019 - 15:35:37
om het nog maar even over een andere boeg te gooien: hoe serieus kun je eigenlijk een sport nemen waar zoveel familiebanden zijn te ontdekken. We weten natuurlijk allemaal wel dat de autosport vrij ontoegankelijk is voor de jeugd terwijl het juist essentieel is om zo vroeg mogelijk te beginnen. Max Verstappen wordt nu soms wel als de nieuwe Johan Cruijff gezien, wat ik deels heel goed begrijp, maar ik zal zelf altijd meer bewondering hebben voor de absolute topvoetballers, die van miljoenen, misschien zelfs wel miljarden voetballers uiteindelijk de besten zijn.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Tuesday op 20 maart 2019 - 16:02:00
k heb het een aantal jaren geleden ook als eens in de groep gegooid en zag pas deze 'analyse' langskomen waar ze met een knipoog toch best wel wat interessante dingen zeggen, oa dus over de superkleine talentenvijver (vanaf 2:45 ongeveer);

https://www.npostart.nl/makkelijk-scoren/24-02-2019/VPWON_1296061 (https://www.npostart.nl/makkelijk-scoren/24-02-2019/VPWON_1296061)
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Breaktest op 20 maart 2019 - 17:33:50
Citaat van: Tuesday op 20 maart 2019 - 16:02:00
k heb het een aantal jaren geleden ook als eens in de groep gegooid en zag pas deze 'analyse' langskomen waar ze met een knipoog toch best wel wat interessante dingen zeggen, oa dus over de superkleine talentenvijver (vanaf 2:45 ongeveer);

https://www.npostart.nl/makkelijk-scoren/24-02-2019/VPWON_1296061 (https://www.npostart.nl/makkelijk-scoren/24-02-2019/VPWON_1296061)
Volledig eens, alleen al om die reden kan ik F1 niet helemaal serieus nemen.

Overigens eens is aan Lauda, na het behalen van zijn 2e titel, hetzelfde vraagstuk voorgelegd - het idee dat er wellicht twintig Chinezen op de aardbol rondlopen die mogelijk hetzelfde kunnen als hij.

Lauda pareerde met de opmerking dat het niet alleen om beste rijder op de baan gaat, maar ook om beste zijn in daar te komen. En daar is doorzettingsvermogen voor nodig, bv op jonge leeftijd verhuizen naar het buitenland, de juiste mensen weten vinden, de juiste mensen van je vaardigheden overtuigen, of een zekere gunfactor bij jezelf kweken, een neus hebben voor andermans talenten, bv de juiste mecaniciens en engineering om je heen verzamelen, de juiste rust in je sociale leven creeren, enzovoort.

Allemaal waar natuurlijk, maar dat neemt de hoofdkritiek niet weg.
Titel: Re: Nog even over Keke
Bericht door: Fietser op 20 maart 2019 - 21:40:10
Citaat van: Breaktest op 20 maart 2019 - 14:25:07
Bovendien alle drie coureurs die aan het eind van hun carrière zaten, dus in dat opzicht was er geen bedreiging van binnenuit voor Rosberg.
Wel ten voordele Keke moet worden opgemerkt dat hij 1 race heeft gemist tov van runner-up Pironi, namelijk de geboycotte GP van San Marino. Anderzijds, de puntentelling in de tijd was a -typisch waarbij je je slechtste resultaten mocht aftrekken.
Wel een mooie tijd: valse starts waren schering en inslag en niemand werd ervoor bestraft.

Update: Oeps, met Pironi hierboven bedoel ik John Watson. Even vergeten dat Pironi (die samen met Watson op 5 ptn gedeeld 2e eindigde) de laatste vijf races helemaal niet meer in actie kwam wegens een career ending crash tijdens de kwalificatie van de GP van Duitsland. Ik weet het niet zeker maar het zou goed kunnen dat Pironi op dat moment aan de leiding ging van het kampioenschap. Dat maakt de eindoverwinning van Rosberg natuurlijk helemaal gestolen.
Pironi leek inderdaad op weg naar het WK in 1982. Maar ik blijf moeite hebben met het idee dat Rosberg slechts een mazzelaar was. Laten we niet vergeten dat de Williams in '82 al lang niet meer zo sterk was als in '80 en '81. Ze waren bijgehaald (of gepasseerd?) door, naar ik meen, Renault, Ferrari, Brabham en ook McLaren.
Of Reutemann en Andretti over hun top waren, weet ik niet. Wel herinner ik me dat een paar maanden daarvoor de Argentijn nog op een haar na wereldkampioen was geworden, en zo snel ben je geen topper-af. Wat ik eerder denk, is dat overgevoelige Reutemann direct al in het nieuwe seizoen gedemotiveerd raakte toen bleek dat nieuwkomer Rosberg sneller was, waardoor Reutemann er al na 2 GP's de brui aan gaf. (Ik baalde stevig, want was een fan van die geheimzinnige Carlos.)
Ook iets over Pironi. Die naam wordt niet zo vaak genoemd, maar hij was echt ontzettend sterk, misschien wel beter dan zijn bijna heilig verklaarde teamgenoot Gilles Villeneuve. Het was dan ook haat en nijd tussen de twee Ferrari-coureurs - maar Pironi was zeker niet de mindere. In rampjaar 1982 stierf de ene en leek de andere kampioen te worden totdat ook hij een vreselijk ongeluk kreeg. Een nog jonge Fin, die slechts 1 overwinning scoorde maar keurig punten sprokkelde met zeker niet de snelste wagen van het veld, werd wereldkampioen. Rosberg was zijn naam.

Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Breaktest op 21 maart 2019 - 00:09:45
Leuk om te horen dat Reutemann een Hollandse fan had.
Mysterieus ja, want je las nooit wat over hem, en in huize Breaktest betekende dat: onbekend maakt onbemind. Ook in de paddock was ie niet erg geliefd, naar ik heb begrepen. Altijd stoïcijns, nors (wellicht onbegrepen), en op de baan grillig als een barbecue worst.
Maar die sneaky bastard wist wel altijd topauto's te bemachtigen. Als een bepaald team kampioen was geworden, kon je er donder op zeggen dat Reuteman het jaar erop in die wagen zat. En dat terwijl ie toch meestal van zijn teamgenoten klop kreeg (bv tegen een na smeulende Lauda moest ie het dik afleggen).
Dat ie ook nog in een top-Williams geraakte terwijl wij ene Jan Lammers in de aanbieding hadden vergeef ik hem nooit. Ook wel typerend: hij liet het uit zijn handen glippen toen ie de titel voor het grijpen had (laatste GP van '81 , Las Vegas: gestart van pole, eindigend als 8e).
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Fietser op 21 maart 2019 - 07:56:06
Dat blijft inderdaad een van de grootste mysteriën in de F1. Volgens mij - en anderen, waaronder mensen in het Williamsteam - heeft hij zijn kampioenschap in Las Vegas bewust uit handen gegeven (nota bene t.o.v. Piquet die zwak, ziek en misselijk was, vierde of vijfde werd, maar die hem toch op een ronde zette). Wellicht werd Reutemann, daar in Vegas, gedreven door een plotseling romantisch verlangen naar ondergang. (Goethe, Werther...?)
Maar, zonder daarover al te moeilijk en diepgaand te willen doen, was de Argentijn ook echt wel een grote coureur in die dagen. Inderdaad niet zo goed als een Lauda, maar op zijn 'goede dagen' zeker wel tot de top behorend. Was hij niet de tot nog toe enige F1-coureur die bij zijn debuut, in Argentinië, meteen een pole pakte? (In zijn debuutjaar 1972 verscheen hij slechts in de twee Zuid-Amerikaanse GP's.)
Of Jan Lammers meer recht op een topauto had, durf ik daarom niet te beweren.
Titel: Re: Cijfer voor de race: Australië
Bericht door: Wings op 24 maart 2019 - 00:03:03
Citaat van: Jozef op 18 maart 2019 - 18:58:06
Piquet Jr. had volgens mij überhaupt de F1 niet gehaald zonder die familienaam, en Rosberg is niet gestopt vanwege zijn vader maar omdat hij wist dat hij minder goed was dan Hamilton.

Rosberg en Hamilton waren aan elkaar gewaagd en in het verlengde daarvan was Rosberg instaat om Hamilton te verslaan en kampioen te worden. Of dat de situatie had veranderd bij Mercedes zullen we nooit weten. Dat Hamilton intrinsiek sneller was wist Rosberg al héél lang. Daarvoor hoefde hij niet te stoppen met racen.

Verder heb ik het topic gescand en zie ik de meesten uitkomen bij een 7. Daar kan ik mee leven en sluit ik mij bij aan. Ik heb mij prima vermaakt.