GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Robbert65 op 15 februari 2019 - 14:51:10

Titel: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Robbert65 op 15 februari 2019 - 14:51:10
Hier mag je voorspellen wat je wilt. Alles met betrekking tot het komend seizoen. Maar wel met een verhaal. Dus bijvoorbeeld:

ik voorspel dat Kimi Räikkönen voor Giovinazzi eindigt omdat ...................... (verhaal)

of:
ik denk:
1. Red Bull
2. Ferrari
3. Mercedes na 21 races want ....................... (verhaal)

En een beetje humor graag ook, want daar ontbreekt het hier wel een beetje aan de laatste tijd ;) ::)
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Robbert65 op 15 februari 2019 - 15:16:50
Ik voorspel dat McLaren het Renault vreselijk moeilijk gaat maken komend seizoen. En dat komt zo:
McLaren, met dezelfde motor als Renault, gaat sneller zijn. Simpelweg omdat McLaren de fouten van de auto van vorig jaar kent. En men heeft het ook opgelost. McLaren heeft een totaal andere auto gebouwd die er ontzettend goed uitziet. Volgens Priestley is de McLaren aerodynamisch een serieus product. Wat een verscchil vorig jaar tussen RBR en Renault, zelfde motor, iedere race op een ronde. Die enorme ruimte van zeg anderhalve tot wel twee minuten per race gaat Renault, gezien wat er staat en wat we weten maar ook gezien wat er achter het stuur zit, niet goed maken. McLaren komt van ver maar schiet Renault dit seizoen voorbij.

http://www.youtube.com/watch?v=mT_C--q3NXU (http://www.youtube.com/watch?v=mT_C--q3NXU)
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Franky R. op 17 februari 2019 - 14:58:47
Citaat van: Robbert65 op 15 februari 2019 - 15:16:50
Ik voorspel dat McLaren het Renault vreselijk moeilijk gaat maken komend seizoen. En dat komt zo:
McLaren, met dezelfde motor als Renault, gaat sneller zijn. Simpelweg omdat McLaren de fouten van de auto van vorig jaar kent. En men heeft het ook opgelost. McLaren heeft een totaal andere auto gebouwd die er ontzettend goed uitziet. Volgens Priestley is de McLaren aerodynamisch een serieus product. Wat een verscchil vorig jaar tussen RBR en Renault, zelfde motor, iedere race op een ronde. Die enorme ruimte van zeg anderhalve tot wel twee minuten per race gaat Renault, gezien wat er staat en wat we weten maar ook gezien wat er achter het stuur zit, niet goed maken. McLaren komt van ver maar schiet Renault dit seizoen voorbij.

http://www.youtube.com/watch?v=mT_C--q3NXU (http://www.youtube.com/watch?v=mT_C--q3NXU)


Een leuke insteek, Robbert. Zal er wel even voor zitten, indien ik tijd voor heb. Alleen vind ik je wel erg enthousiast over McLaren, Diezelfde McLaren die riepen dat hun chassis zoveel beter was, maar dat Honda hun tegenhield. Oh...en in die drie jaren met Honda kwam er nauwelijks verbetering vanuit Woking.


Maw, Sainz en Norris gaan het moeilijk krijgen.
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Jozef op 17 februari 2019 - 15:11:47
Ik denk ook niet dat McLaren voor Renault gaat eindigen. Als er namelijk één team is dat nu een jaar of 2 zijn faciliteiten en personeel heeft uitgebouwd dan is het wel Renault. Ik verwacht dus Renault als vierde team (derde indien de betrouwbaarheid van Honda weer tegenvalt). Maar ik verwacht dat McLaren wel de vijfde plaats pakt bij de constructeurs.
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Tuesday op 17 februari 2019 - 16:38:21
Citaat van: Jozef op 17 februari 2019 - 15:11:47
Ik denk ook niet dat McLaren voor Renault gaat eindigen. Als er namelijk één team is dat nu een jaar of 2 zijn faciliteiten en personeel heeft uitgebouwd dan is het wel Renault. Ik verwacht dus Renault als vierde team (derde indien de betrouwbaarheid van Honda weer tegenvalt). Maar ik verwacht dat McLaren wel de vijfde plaats pakt bij de constructeurs.
STR had vorig jaar welgeteld één uitvalbeurt meer dan Renault en het verschil tussen Renault en RBR was vorig jaar 300 punten!!!
Wat betreft die P5 voor McLaren; zou zo maar kunnen, de verschillen onder de top 3 zijn klein, maar het gaat wel dringen geblazen worden met ook een opstormend Alfa Romeo en Haas dat vorig jaar qua snelheid eigenlijk het 4e team was. Vooraf zou ik ook zeggen, P4 voor Renault, maar ik denk dat ze het nog best moeilijk gaan krijgen met hiervoor genoemde teams en zoals gezegd, om P5 wordt het wellicht nog veel spannender (ook nog met Racing Point erbij en STR als Honda grote stappen maakt). Ik denk dat alleen Williams al voorzichtig afgeschreven kan worden, maar die moeten gewoon zorgen dat ze voor zichzelf iig stappen maken en misschien dat ze dan op de lange termijn nog weer kunnen aanhaken met bij de subtop.
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Mickey op 17 februari 2019 - 17:49:08
De titel van dit topic is wat ongelukkig. Ik ga geen verhalen met jullie delen over mijn voorspel. ;D
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Robbert65 op 17 februari 2019 - 19:42:53
Citaat van: Mickey op 17 februari 2019 - 17:49:08
De titel van dit topic is wat ongelukkig. Ik ga geen verhalen met jullie delen over mijn voorspel. ;D
;D ;D ;D
ik ga er wat aan doen!  8)
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: FolkertE op 17 februari 2019 - 19:53:35
Citaat van: Robbert65 op 17 februari 2019 - 19:42:53
Citaat van: Mickey op 17 februari 2019 - 17:49:08
De titel van dit topic is wat ongelukkig. Ik ga geen verhalen met jullie delen over mijn voorspel. ;D
;D ;D ;D
ik ga er wat aan doen!  8)
Aan Mickey's voorspel of de titel van het topic?  :D ;D
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Jozef op 17 februari 2019 - 21:11:06
Citaat van: Tuesday op 17 februari 2019 - 16:38:21
Citaat van: Jozef op 17 februari 2019 - 15:11:47
Ik denk ook niet dat McLaren voor Renault gaat eindigen. Als er namelijk één team is dat nu een jaar of 2 zijn faciliteiten en personeel heeft uitgebouwd dan is het wel Renault. Ik verwacht dus Renault als vierde team (derde indien de betrouwbaarheid van Honda weer tegenvalt). Maar ik verwacht dat McLaren wel de vijfde plaats pakt bij de constructeurs.
STR had vorig jaar welgeteld één uitvalbeurt meer dan Renault
Is ook makkelijk als je je motoren vervangt wanneer ze nog niet de helft van de beoogde levensduur bereikt hebben.
Titel: Re: Het Grote Voorspel, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Tuesday op 17 februari 2019 - 21:58:12
Citaat van: Jozef op 17 februari 2019 - 21:11:06
Citaat van: Tuesday op 17 februari 2019 - 16:38:21
Citaat van: Jozef op 17 februari 2019 - 15:11:47
Ik denk ook niet dat McLaren voor Renault gaat eindigen. Als er namelijk één team is dat nu een jaar of 2 zijn faciliteiten en personeel heeft uitgebouwd dan is het wel Renault. Ik verwacht dus Renault als vierde team (derde indien de betrouwbaarheid van Honda weer tegenvalt). Maar ik verwacht dat McLaren wel de vijfde plaats pakt bij de constructeurs.
STR had vorig jaar welgeteld één uitvalbeurt meer dan Renault
Is ook makkelijk als je je motoren vervangt wanneer ze nog niet de helft van de beoogde levensduur bereikt hebben.
dat helpt zeker, al zat Renault ook ruim over het toegestane aantal. Maar stel dat Honda dat dit jaar weer moet doen en Red Bull moet wat vaker van achteren beginnen, dan rijden ze binnen 10 ronden weer voor Renault (als het snelheidsverschil vergelijkbaar is met vorig jaar).
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Sphinx op 20 februari 2019 - 15:29:00
Voorspelling: Alfa Romeo gaat best of the rest worden

Sauber/Alfa Romeo was vorig jaar geregeld goed voor punten met Leclerc als kopman. Nu Kimi er voor in de plaats is gekomen en Ferrari het team nog verder binnen de familie heeft gehaald door Antonio Giovinazzi naast hem te zetten, zijn niet alleen de coureurs en de motoren, maar ook de ontwerprichting volgens Ferrari filosofie. Beide teams kiezen een opvallend andere voorvleugel die beide teams een heel stabiele airflow moet geven, maar weinig downforce kan vinden. Terwijl de twee grootste conservatievelingen (RBR en Merc) juist veel downforce willen aan de voorvleugel, en de turbulente airflow die daar vanaf komt juist met verschillende oplossingen in bargeboards, velgen of achtervleugels moet zien te compenseren.

Het zal te hoog gegrepen zijn om Alfa Romeo nu als podiumkandidaat te zien, maar als je naar de concurrentie in het BOTR-klassement kijkt liggen er kansen:
- Mclaren kiest de zelfde ontwerprichting, maar heeft wel een Renault die er in longrun mode slecht uitziet, al verbloemen Norris zijn gloryruns dat een beetje
- Renault zelf heeft DRS problemen juist dankzij de hoge downforce aan de voorkant
- RP heeft Mercedespower en geld, maar slechts één goede coureur. Hopelijk wordt Perez niet halverwege platgebeld op de radio met "Dont hold Lance up" meldingen.
- Haas is (niet alleen door de kleur) de enige Dark Horse. De testwagen is vrij simpel en zal wss nog veranderd worden.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Tuesday op 20 februari 2019 - 16:12:37
Citaat van: Sphinx op 20 februari 2019 - 15:29:00
Voorspelling: Alfa Romeo gaat best of the rest worden

Sauber/Alfa Romeo was vorig jaar geregeld goed voor punten met Leclerc als kopman. Nu Kimi er voor in de plaats is gekomen en Ferrari het team nog verder binnen de familie heeft gehaald door Antonio Giovinazzi naast hem te zetten, zijn niet alleen de coureurs en de motoren, maar ook de ontwerprichting volgens Ferrari filosofie. Beide teams kiezen een opvallend andere voorvleugel die beide teams een heel stabiele airflow moet geven, maar weinig downforce kan vinden. Terwijl de twee grootste conservatievelingen (RBR en Merc) juist veel downforce willen aan de voorvleugel, en de turbulente airflow die daar vanaf komt juist met verschillende oplossingen in bargeboards, velgen of achtervleugels moet zien te compenseren.

Het zal te hoog gegrepen zijn om Alfa Romeo nu als podiumkandidaat te zien, maar als je naar de concurrentie in het BOTR-klassement kijkt liggen er kansen:
- Mclaren kiest de zelfde ontwerprichting, maar heeft wel een Renault die er in longrun mode slecht uitziet, al verbloemen Norris zijn gloryruns dat een beetje
- Renault zelf heeft DRS problemen juist dankzij de hoge downforce aan de voorkant
- RP heeft Mercedespower en geld, maar slechts één goede coureur. Hopelijk wordt Perez niet halverwege platgebeld op de radio met "Dont hold Lance up meldingen"
- Haas is (niet alleen door de kleur) de enige Dark Horse. De testwagen is vrij simpel.
als ik nu zou moeten kiezen zou ik ook voor Alfa gaan. Haas was vorig jaar eigenlijk al het 4e team, vooral dankzij de steun van Ferrari. Inmiddels lijkt Alfa de rol van 2e Ferrari team te hebben overgenomen en hebben ze al ruim een jaar een enorm stijgende lijn te pakken. Bij Renault maken ze ook progressie, maar die lijken toch meer te kiezen voor de weg van de geleidelijkheid. En zelfs dan is er kans dat er wel eens een tegenvaller verwerkt moet worden. Ik vind ze tot nu toe niet heel erg overtuigend, dus het kan best zijn dat de progressie dit jaar wat tegen gaat vallen. McLaren geloof ik ook nog niet echt in al lijken ze wel sterker dan vorig jaar. Haas lijkt ook wat moeite te hebben en Racing Point is er qua rijders toch wel een stukje op achteruit gegaan. Maar goed, het zijn nog maar tests en we zitten pas op dag 3.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Matthijs op 20 februari 2019 - 19:51:12
Bizar als je denkt dat Sauber een paar jaar geleden nog aan de rand van de afgrond stond.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Tuesday op 20 februari 2019 - 20:41:32
Citaat van: Matthijs op 20 februari 2019 - 19:51:12
Bizar als je denkt dat Sauber een paar jaar geleden nog aan de rand van de afgrond stond.
dan kun je je nog afvragen of het dankzij of ondanks Monisha net goed is gegaan. Ik geef haar nog steeds het voordeel van de twijfel. Heel chique was het allemaal niet, maar zonder dat gegoochel met contracten was Sauber er misschien niet meer geweest.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Matthijs op 20 februari 2019 - 21:36:15
Ik denk het ook
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 21 februari 2019 - 09:14:03
Ik krijg zeker geen handen op elkaar als ik beweer dat Williams laatste gaat worden?
Misschien moet we het vraagstuk herformuleren in: Is dit Williams' laatste seizoen of niet?
Zelf denk ik van niet; ik ga ervan uit dat ze de rit tot 2021 uitzitten - met een nieuwe technisch directeur, dat wel. De enige reden dat Paddy Lowe nog steeds op zijn plek zit is dat het niet zo makkelijk is om vers bloed aan te trekken voor een zinkend schip. Waarschijnlijk trekt deze vacature vooral opportunisten die elders toch al zijn uitgerangeerd.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 21 februari 2019 - 09:37:43
Voorspelling 2: de opmars van Haas stokt. Sauber eindigt voor Haas, resp. op plaats 5 en 6.
Weinigen weten dat Ferrari ooit uit Alfa Romeo is voortgekomen. Juist nu komende dagen de Godfather trilogie weer wordt uitgezonden, hoeft het geen betoog dat de historische banden met Sauber... eh Alfa Romeo een stuk inniger zijn dan met die ietwat vreemde eenden in de bijt van over de oceaan.
Met andere woorden, nu Sauber de boel goed oppakt wordt Haas door Ferrari min of meer bedankt voor bewezen diensten.

Haas zal het om een tweede reden moeilijker krijgen. Men heeft inmiddels in de gaten dat aanvullende substantiele sponsoring noodzakelijk is om op langere termijn mee te blijven doen, maar die Gandalf met zijn internet-blikjes maakt een niet al te solide indruk. De markt voor tanden-oplossende overpriced energy drinks lijkt sowieso wat op zijn retour.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Van Wijk op 21 februari 2019 - 21:41:12
Even ter zijde

"Weinigen weten dat Ferrari ooit uit Alfa Romeo is voortgekomen ".....
Dan zullen er ook maar weinigen zijn die weten dat 1 van de blaadjes van het klavertje vier op alle race Alfa's voor Enzo Ferrari staat....

Even mijn gedachte over 2019:
Mercedes zal wel weer zijn zaakjes op orde hebben dus die verwacht ik aan de top.
Daarachter wordt het echter spannend, ik vrees voor de Verstappen fans dat er een andere jonge hond met veel prijzen aan de haal gaat, nl Leclerq.

Dan de Alfa's, ondersteund door Ferrari met een coureur die als Wingman heeft gefungeerd voor Vettel , die dit jaar misschien wel de opdracht heeft gekregen om beide Ferrari's te beschermen.....

Dan hebben we ook nog onze symphatieke Ricciardo,kan een aardig potje sturen, die wilt ook mee strijden om een top vijf/zes positie .

Uiteraard is het allemaal koffiedik kijken, maar ik hoop oprecht dat het spannend gaat worden met name in de sub top.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Robbert65 op 21 februari 2019 - 21:57:03
nee joh, Renault eindigt een na laatste dit jaar. ´t Is een hondenhok. Net als die Williams, en dat ligt niet an Lowe maar aan Claire. Zij haalt het einde van het seizoen niet. Haar broertje gaat het overnemen en dan gaat het allemaal ineens beter. Kubica kan het fysiek niet aan en maakt het seizoen niet af. We weten bij god niet wie hem vervangen gaat. Sirotkin?

Ricciardo raakt steeds gefrustreerder naarmate het seizoen vordert omdat de Honda een schot in het Bulls eye blijkt en hij gooit op zeker moment na alweer een uitvalbeurt zijn helm tegen de muur, die helm ketst tegen de kop van Abiteboul en de twee gaan op de vuist. Ocon vervangt Ricciardo die van alles de schuld krijgt. Een slepende, jarenlange rechtsgang volgt. De Australiër weent bittere tranen in zijn monegaskse bedje, drie verdiepingen onder de immer tevreden smakkend-slapende Verstappen, die na 10 wedstrijden het WK leidt met een voorsprong van 75 punten op Vettel.

Leclerc blijkt een joviale pief die om de wedstrijd een keertje opzij gaat voor Seb, wegens contractuele verplichtingen en een dik salaris dat daar tegenover staat.

Bottas is herboren. Hij staat vierde in het klassement na 10 wedstrijdjes met 60 punten. Hij is de koning te rijk. Hamilton is weliswaar derde met het dubbel aantal punten, maar die heeft zo ongelofelijk de pest in over de gang van zaken dat iedereen zich afvraagt of hij nog wel terugkomt na de zomervakantie. Toto Wolff heeft gesolliciteerd als Assistent Principaal bij Venturi. Zijn vrouw zwaait daar de scepter. Als reden geeft hij op "ik zie mijn vrouw en kindertjes te weinig".
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Van Wijk op 21 februari 2019 - 22:07:48
@robert65: Geef je mij een seintje als die functie van Toto vrijkomt :)
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Fietser op 22 februari 2019 - 07:23:48
@Robbert65. Dit soort voorspellingen lees ik graag. Het zorgt voor lichtheid. Bedankt.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Robbert65 op 22 februari 2019 - 22:30:47
Stroll.
Strolliebollie gaat ons verrassen en Perez te kakken zetten dit jaar, RP blijft een topper in de middenmoot en gaat met Haas, Sauber en Renault uitmaken wie de 5de plek gaat pakken na RBR, Ferrari, Mercedes en McLaren.

Renault haakt definitief af in China, tweede dubbele DNF. Ricciardo rijdt Hülkenberg vol in de diffuser en geeft zijn teamgenoot 8 maanden later de schuld in een interview met The Outback Harald, een lokale krant voor Aussies die het drukke wereldse leven zijn ontvlucht en zich een therapeutische Kangaroefarm hebben aangeschaft.  Hij vertelt in die krant hoe het team zelf was gaan geloven in het politiek correcte verhaal dat beide rijders evenveel schuld hadden.

Stroll pakt podiums in China, Canada (voor een uitzinnig publiek dat overwegend dikke zwartharige pruiken draagt) en Bakoe. Raikkonen staat toevalligerwijs steeds aan de andere kant van Verstappen op die podiums. Het is een bont gezelschap. En Vettel, Hamilton Leclerc, Bottas dan? Ja, Vettel werd derde in Australië, Leclerc tikte in een veeg twee Mercedessen van de baan. Talentvolle jongen hoor. Voor Curling.

Haas, ook een mooi verhaal. Magnussen rijdt Down Under 12 rondjes aan kop, ook Grosjean doet het prima, maar door een persoonlijke fout van een gedegradeerde, enigszins corpulente technicus (voormalig linksachter in het pitstopteam) zat er koelvloeistof in het extra-oliereservoir dat gebruikt wordt als de overtakeknop wordt ingedrukt. Beide auto's vallen uit met een geweldige rookpluim voorafgaand aan de explosie van de motor. We zullen ooit nog horen of het een blunder was of misschien wel opzet. Daarna gaat het -als eerder gemeld- als een haas achteruit met het team.

Hamilton moet het duidelijk niet hebben van de eerste zes races, hij worstelt wel maar komt nog niet boven. Luctor non emergo (of zo). Hij zet na iedere faal een nieuwe tatoeage maar het wil maar niet helpen. God helpe hem de brug over of zij hem genadig.

Verstappen inmiddels blaakt zo van vol vertrouwen dat hij in Monaco de kwalificatie maar overslaat. Hij is ervan overtuigd dat hij de race kan winnen vanuit het achterveld.
In de opwarmronde op zondag na Hemelvaart (Lewis knielde donderdag ervoor bij zijn auto en bad wel 10 minuten lang om het heilige vuur, maar dat kon makkelijk want het regende tijdens de vrije trainingen) in de opwarmronde knalt Max Verstappen vol in de muur voor de chicane en mist de start.

Helmut Marko verklaart dat je zulke dingen nu eenmaal hebt met zo'n jonge gast maar dat ie er vast van leert en het nooit meer zal doen. 't Journaille spreekt natuurlijk van een angstsyndroom voor Monaco, dat Verstappen de druk van het moeten winnen op zijn thuiscircuit niet aankan en dat dit soort gedrag Formule 1 onwaardig  is maar het kan Verstappen niet deren zegt hij.
Zijn vader slaat hem de maandag na Hemelvaart twee blauwe ogen en een stuitverzwikking. Nou ja, dat laatste kwam nbiet van slaan maar van de holtrap die iets te hoog geplaatst was. Jos wordt ook een jaartje ouder.  Max Verstappen is op tijd hersteld voor de race in Canada en wint daar, zoals de oplettende lezert al wist.








Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Mickey op 22 februari 2019 - 22:38:56
Haha, fraaie voorspelling!
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Van Wijk op 23 februari 2019 - 20:19:30
Ronert65, wilt u aub voor elke GP even uw visie geven op het aankomende weekend ?
Het is een genot om te lezen !
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 25 februari 2019 - 14:11:39
Ik ben eruit: na gedegen analyse is mij gebleken dat de wintertests een precies even goede voorspeller is als de eindstand van vorig jaar.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Tuesday op 25 februari 2019 - 16:24:38
Citaat van: Breaktest op 25 februari 2019 - 14:11:39
Ik ben eruit: na gedegen analyse is mij gebleken dat de wintertests een precies even goede voorspeller is als de eindstand van vorig jaar.
maar bij een wintertest heb je toch sowieso de eindstand van vorig jaar al in het achterhoofd? Hoe meer dingen je combineert, hoe beter je voorspelling zou moeten worden. Het gat tussen de nummer 3 en 4 was megagroot, dat kan haast niet in 1 winter gedicht worden, ook al zijn er dit jaar natuurlijk wel wat veranderingen in het reglement. De top 3 zal dus ongewijzigd blijven, maar t zou wel leuk zijn als de volgorde dit jaar eens anders zou zijn. En voor P4 wordt het ook spannend. Ach ja, het is net als het weer voor volgende week voorspellen. t is natuurlijk niet zo dat daar niks over te zeggen valt, maar t valt ook niet mee om het helemaal juist te voorspellen. Ik moet er altijd een beetje om lachen, de 'testijden zeggen niets mensen' tegenover alle experts en hoopvol gestemden die wel wat in de testtijden (menen te) zien.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 02 maart 2019 - 00:35:18
Citaat van: Tuesday op 25 februari 2019 - 16:24:38
Citaat van: Breaktest op 25 februari 2019 - 14:11:39
Ik ben eruit: na gedegen analyse is mij gebleken dat de wintertests een precies even goede voorspeller is als de eindstand van vorig jaar.
maar bij een wintertest heb je toch sowieso de eindstand van vorig jaar al in het achterhoofd? Hoe meer dingen je combineert, hoe beter je voorspelling zou moeten worden. Het gat tussen de nummer 3 en 4 was megagroot, dat kan haast niet in 1 winter gedicht worden, ook al zijn er dit jaar natuurlijk wel wat veranderingen in het reglement. De top 3 zal dus ongewijzigd blijven, maar t zou wel leuk zijn als de volgorde dit jaar eens anders zou zijn. En voor P4 wordt het ook spannend. Ach ja, het is net als het weer voor volgende week voorspellen. t is natuurlijk niet zo dat daar niks over te zeggen valt, maar t valt ook niet mee om het helemaal juist te voorspellen. Ik moet er altijd een beetje om lachen, de 'testijden zeggen niets mensen' tegenover alle experts en hoopvol gestemden die wel wat in de testtijden (menen te) zien.
Ik bedoel dit: je kun allerlei criteria als voorspeller gebruiken, bijvoorbeeld
1. de absoluut snelste rondetijden van de wintertest (ofwel in hoofdlijnen testdag 8)
2. de gemiddeld snelste tijden over de hele testperiode,
3. de einduitslag van afgelopen jaar.
Welnu, het blijkt dat optie 1 een vrij slechte voorspeller is (gemiddelde afwijking 2,0 waarbij waarde 0 de perfecte voorspelling oplevert). Optie 2 en 3 leveren onderling een iets andere volgorde maar hebben per saldo dezelfde voorspelkracht: afwijking 1,6 . Maar we gaan voor het allerhoogste en en laten dus ons onderbuikgevoel en zogenaamde expertkennis spreken. Gezien het bovenstaande kun je net zo goed de uitslag van vorig jaar als vertrekpunt van je interpretaties nemen, en die winterstatistieken dus van tafel vegen, want die leveren per saldo wel meer werk geen betere inzichten op.

Althans, dat blijkt met terugwerkende kracht uit de gegevens van afgelopen jaar. Maar of dat ook voor dit jaar geldt...
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 05 maart 2019 - 18:40:05
De wintertests zijn achter de rug; tijd om met de billen bloot te gaan. Mijn lijstje voor 2019 is:
1   Ferrari
2   Mercedes
3   Red Bull
4   Renault
5   Alfa Romeo
6   Haas F1
7   McLaren
8   Racing Point
9   Toro Rosso
10   Williams

Toelichting: Ferrari maakt een sterke winter indruk en Leclerc zal ze nieuw elan geven. Bottas blijft zich stukbijten op Lewis en raakt geleidelijk zijn motivatie kwijt. Red Bull komt geen steek verder. Hoe vermeend goed de motor van hun bejubelde partner ma zijn, dit wordt gecompenseerd door de aderlating in rijdersduo.  Renault lijkt ook een beetje haar plafond te hebben bereikt al zal het puntengat met nr3 niet meer zo groot zijn. Tussen Alfa Romeo en Haas wordt het close; ik gok dat de input van good old Kimi de doorslag geeft. McLarens voorspellling komt uit dat ze als niet-fabrieksteam niet meer zullen winnen. Bij Racing Point blijkt Stroll de acchilleshiel. Toro Rosso zal leuke dingen laten zien maar te vaak uitvallen door rijdersfouten. 
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Matthijs op 05 maart 2019 - 19:55:45
Je hebt de top 3 en je hebt Williams. Daartussen zit een middenveld dat zo ontzettend competitief is dat zeker aan het begin van het seizoen de coureurs het verschil maken. Daarom herken ik me wel in het lijstje van Breaktest.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 06 maart 2019 - 17:32:36
Maar ja, wie gaf gisteren Ajax een kans?
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Tuesday op 06 maart 2019 - 17:51:55
Citaat van: Breaktest op 06 maart 2019 - 17:32:36
Maar ja, wie gaf gisteren Ajax een kans?
volgens een peiling vooraf, 70% van de Nederlanders. De andere 30% heeft waarschijnlijk de afgelopen maanden geen voetbal gekeken ;)
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 07 maart 2019 - 02:02:19
Citaat van: Tuesday op 06 maart 2019 - 17:51:55
Citaat van: Breaktest op 06 maart 2019 - 17:32:36
Maar ja, wie gaf gisteren Ajax een kans?
volgens een peiling vooraf, 70% van de Nederlanders. De andere 30% heeft waarschijnlijk de afgelopen maanden geen voetbal gekeken ;)
Volgens bookmakers was het 5%. Je gaat me toch niet vertellen dat al die Hollandse kenners dief waren van hun eigen portemonnee?
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Matthijs op 07 maart 2019 - 09:52:23
Citaat van: Breaktest op 06 maart 2019 - 17:32:36
Maar ja, wie gaf gisteren Ajax een kans?
Sergio Ramos?  ;)

Het nadeel van F1 is dat een klein team veel minder kans maakt om van een groot team te winnen dan met voetbal. Ajax was gewoon beter dan Madrid, maar als Kubica beter is dan Hamilton blijven de auto's toch de beslissende factor.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: FolkertE op 09 maart 2019 - 16:14:48
Citaat van: Matthijs op 07 maart 2019 - 09:52:23
Citaat van: Breaktest op 06 maart 2019 - 17:32:36
Maar ja, wie gaf gisteren Ajax een kans?
Sergio Ramos?  ;)

Het nadeel van F1 is dat een klein team veel minder kans maakt om van een groot team te winnen dan met voetbal. Ajax was gewoon beter dan Madrid, maar als Kubica beter is dan Hamilton blijven de auto's toch de beslissende factor.
Toch jammer dat we niet meer zo iets hebben als Hongarije 1997. Ineens een klein team dat er met de overwinning van door kan gaan, als de bak heel blijft dan.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: FolkertE op 09 maart 2019 - 16:30:11
1) Red Bull. Toveren ineens een extra halve seconde uit de hoed en met Max pakken ze de eerste prijzen. Auto was sterk tijdens de testen en reed toch niet op Maximaal. RBR is volgens erg goed met de banden en is qua race pace niet ver achter Ferrari.
2) Ferrari. Hele winter verdomd goed, maar hebben wel meer laten zien dan de rest. Vettel gooit het dit keer niet weg, maar moet zijn meerdere erkennen in Max.
3) Mercedes. De winter ging toch minder soepel dan gedacht. Vreten volgens mij banden en zijn niet zo stabiel in bochten als RBR en Ferrari.
4) Haas. voornamelijk door de Ferrari motor en Versnellingsbak, maar leken aardige pace te hebben.
5) STR. Oogt snel, zal wel opgeofferd worden maar dankzij de Honda motor kunnen zij aardig mee doen voor Q3.
6) Alfa. Sterk winter optreden, maar heeft volgens mij wel redelijk maximaal gereden. Zullen ook dienen als Ferrari assistent waar mogelijk.
7) Renault. Was vorig jaar erg geholpen met het falende Haas, Mclaren.  Toro rosso was eigenlijk geen competitie, want die starten elke keer achter aan om te testen.
8) Mclaren. Oogde snel in de winter, maar reden wel op dampen. De auto lijkt goed, maar mist nog in balans. En zeker zonder Alonso kunnen ze niet meer profiteren van zijn feedback en rijders kwaliteiten.
9) Point Force. Kan ik vrij weinig over zeggen. Had wat problemen, is nog in wederopbouw.
10) Williams. Auto is traag. Maar Allard en Kees hebben uitgelegd dat de auto wel beter op de weg lijkt te liggen.

Rijders:
1) Max. Na een stuntelig begin vorig jaar, heeft hij het allemaal op de rid en pakt nipt de titel.
2) Hamilton. Blijft gewoon de beste op de grid, Max is de enige die hem op dit moment kan verslaan. Ook al heeft hij niet de auto, hij pakt Vettel gewoon.
3) Vettel. Heeft het net niet (meer) om met Hamilton en Max mee te komen. Heeft al 2 meer met 1 van de beste auto's het WK weg gegooid. Gaat nu voorzichtiger rijden en dat kost hem.
4) Leclerc. Rijd in dienst van Vettel en heeft het nog niet om op kop te rijden. Zijn eerste jaar is om te leren.
5) Gasly, 2de rijder en leer jaar, net als Leclerc, al acht ik Gasly niet van dat niveau.
6) Bottas. 2de rijder en is gewoon niet goed genoeg.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Robbert65 op 10 maart 2019 - 18:08:01
Bottas wordt na Monaco vervangen door Ocon...
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Wings op 10 maart 2019 - 20:22:22
Citaat van: FolkertE op 09 maart 2019 - 16:30:11
Auto was sterk tijdens de testen en reed toch niet op Maximaal.

Waarom reden zij niet maximaal denk je? Dan doen ze zichzelf tekort. Ik zou ook niet weten waarom een team moet sandbaggen, het staat los van de snelheid van de ander.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Wings op 10 maart 2019 - 20:27:29
Citaat van: Tuesday op 25 februari 2019 - 16:24:38
maar bij een wintertest heb je toch sowieso de eindstand van vorig jaar al in het achterhoofd? Hoe meer dingen je combineert, hoe beter je voorspelling zou moeten worden. Het gat tussen de nummer 3 en 4 was megagroot, dat kan haast niet in 1 winter gedicht worden, ook al zijn er dit jaar natuurlijk wel wat veranderingen in het reglement. De top 3 zal dus ongewijzigd blijven, maar t zou wel leuk zijn als de volgorde dit jaar eens anders zou zijn.

Het verleden wijst anders uit. Niet vergeten dat Red Bull van motorleverancier wisselt. Het kan zomaar een sprong voorwaarts opleveren of een stap terug. Wie zal het zeggen?
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Tuesday op 10 maart 2019 - 21:52:55
Citaat van: Wings op 10 maart 2019 - 20:27:29
Citaat van: Tuesday op 25 februari 2019 - 16:24:38
maar bij een wintertest heb je toch sowieso de eindstand van vorig jaar al in het achterhoofd? Hoe meer dingen je combineert, hoe beter je voorspelling zou moeten worden. Het gat tussen de nummer 3 en 4 was megagroot, dat kan haast niet in 1 winter gedicht worden, ook al zijn er dit jaar natuurlijk wel wat veranderingen in het reglement. De top 3 zal dus ongewijzigd blijven, maar t zou wel leuk zijn als de volgorde dit jaar eens anders zou zijn.

Het verleden wijst anders uit. Niet vergeten dat Red Bull van motorleverancier wisselt. Het kan zomaar een sprong voorwaarts opleveren of een stap terug. Wie zal het zeggen?
ik heb het over top 3 teams, niet over de top 3 coureurs. RBR was vorig jaar 3e team en heeft volgens mij van achteren absoluut niks te duchten, dus die kunnen qua positie in principe alleen maar beter. Het gat tov van Mercedes en Ferrari was op het eind te overzien, dus wie weet kunnen ze dit jaar met Honda elke race voor de overwinning meedoen. Maar k vraag me wel af of de betrouwbaarheid voldoende is om ook mee te doen om de titel.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: FolkertE op 11 maart 2019 - 06:47:43
Citaat van: Wings op 10 maart 2019 - 20:22:22
Citaat van: FolkertE op 09 maart 2019 - 16:30:11
Auto was sterk tijdens de testen en reed toch niet op Maximaal.

Waarom reden zij niet maximaal denk je? Dan doen ze zichzelf tekort. Ik zou ook niet weten waarom een team moet sandbaggen, het staat los van de snelheid van de ander.
sandbaggenbis iets wat ze al jaren doen op tests. Ze willen hun snelheid zo goedmogelijk geheim houden.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Matthijs op 11 maart 2019 - 09:26:40
Citaat van: FolkertE op 11 maart 2019 - 06:47:43
Citaat van: Wings op 10 maart 2019 - 20:22:22
Citaat van: FolkertE op 09 maart 2019 - 16:30:11
Auto was sterk tijdens de testen en reed toch niet op Maximaal.

Waarom reden zij niet maximaal denk je? Dan doen ze zichzelf tekort. Ik zou ook niet weten waarom een team moet sandbaggen, het staat los van de snelheid van de ander.
sandbaggenbis iets wat ze al jaren doen op tests. Ze willen hun snelheid zo goedmogelijk geheim houden.
De rondetijden van een test zijn afhankelijk van de compound banden, de hoeveelheid brandstof, de motorinstellingen, de mate waarin de hybride systemen zijn opgeladen. Je kunt dus voluit rijden zonder snelle rondetijden te rijden.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 14 maart 2019 - 12:53:07
Shit. Ik had nog willen voorspellen dat dit jaar minstens een bekende naam uit de F1 zou overlijden (werkelijk waar), maar inmiddels zijn we door de realiteit ingehaald. RIP Charlie.
Nou ja, laat ik dan maar voorspellen dat alle coureurs dit weekend met een rouwband aantreden.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Wings op 14 maart 2019 - 20:27:12
Citaat van: FolkertE op 11 maart 2019 - 06:47:43
Citaat van: Wings op 10 maart 2019 - 20:22:22
Citaat van: FolkertE op 09 maart 2019 - 16:30:11
Auto was sterk tijdens de testen en reed toch niet op Maximaal.

Waarom reden zij niet maximaal denk je? Dan doen ze zichzelf tekort. Ik zou ook niet weten waarom een team moet sandbaggen, het staat los van de snelheid van de ander.
sandbaggenbis iets wat ze al jaren doen op tests. Ze willen hun snelheid zo goedmogelijk geheim houden.

Ik vind dat dus echt kolder. Hoe snel 'jouw' auto is verandert niets aan de snelheid van 'mijn' auto. Het staat compleet los van elkaar. Testen kunnen teams héél beperkt dus het lijkt mij dat je deze tijd nuttig besteedt.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 15 maart 2019 - 14:24:04
Het seizoen is begonnen; all bets are off.
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Sphinx op 05 december 2019 - 09:54:29
Leuk om hier nog eens doorheen te lezen  ;D

- Mclaren heeft het idd bijzonder goed gedaan
- Alfa Romeo is op Duitsland en Brazilië na nergens echt in de top5 komen opdagen
- Honda motor werd inderdaad beter naarmate het seizoen vorderde
- Ricciardo's schrale troost is zijn bankrekening gebleken
- Leclerc is na een paar akkefietjes zeker niet meer bereid voor Vettel te werken
- Max vijf keer podium en toch weer een paar leuke zeges gepakt in Oostenrijk, Duitsland en Brazilië. Voor de titel zullen er meer moeten volgen natuurlijk, maar ik ben niet zo ongeduldig als de Oranje-tribunes  ;)
Titel: Re: Het Grote Voorspèl, Maar Wel Met een Verhaal Topic 2019
Bericht door: Breaktest op 05 december 2019 - 15:24:46
Tjongejonge, we zijn wel een stelletje waarzeggers bij elkaar! Ik geloof niet dat iemand heeft voorspeld dat:

- Albon halverwege het seizoen in een Red Bull zou rijden
- Max drie overwinningen zou pakken en derde in de eindstand
- Vettel een downfall in reputatie onderging en achter Leclerc zou eindigen.
- Lauda zou overlijden
- Hülkenberg aan het eind van het seizoen eruit zou liggen
- Toro Rosso haar beste resultaat ooit zou evenaren. 
- Haas een kolderieke soap met Rich Energy stond te wachten
- Sainz  in de laatste ronde de Best of  the rest trofee zou pakken
- Magnussens scoreverloop klinkt alsof je het oude jaar uitluidt: 8 6 4 2 0