GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Robbert65 op 03 oktober 2018 - 13:22:16

Titel: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Robbert65 op 03 oktober 2018 - 13:22:16
(http://[url=http://www.suzukacircuit.jp/en/img/common/logo.png%5Dhttp://www.suzukacircuit.jp/en/img/common/logo.png%5B/url%5D)
FORMULA 1 2018 HONDA JAPANESE GRAND PRIX

Een stilgehouden telefoongesprek, afgelopen zondag, ergens in Rusland: "Wat wil je voor je verjaardag jongen?" "Een regenrace papa!"
Nou, da's niet gelukt maar het zou kunnen dat.... Hou het hierhttps://www.metoffice.gov.uk/events/grand-prix-japan#?date=2018-10-07 (https://www.metoffice.gov.uk/events/grand-prix-japan#?date=2018-10-07)  scherp in de gaten! Misschien wordt het stralend weer in Suzuka 😉

Nog niet zo lang geleden werd er tijdens de kwalificatie op Suzuka niet gereden maar gezwommen in de pits. En dat gaat dit weekend niet gebeuren maar vooralsnog wordt er op dit moment in de middag (plaatselijke tijd) gedruppel verwacht.


Japan. Altijd lekker vroeg in de ochtend, dan heb je nog wat aan je weekend. Lekker naar de bakker voor verse croissants ná de race en toch nog op tijd ontbijten. Môge! Laten we hopen dat er champagne vloeit bij de brunch om een uur op negen zondag.


Suzuka, Suzuka... Je hebt een paar geweldige circuits in de wereld, zoals Francorchamps en Zandvoort, de Nordschleife en Brands Hatch en Hungaroring, dat je zegt: Ja, daar ga ik nou 's ff lekker voor zitten. 

Japan, Suzuka is exceptioneel want hier en daar ook voor topcoureurs zo megasnel dat enkelen ernaar uitkijken en sommigen er tegenop zien. De slangencombinatie van bocht 3,4,5 en 6. Tuurlijk, lijkt op Silverstone.  ::) Ja, een beetje ja. Hans Hugenholz kopieerde niets toen hij dit circuit ontwierp. Een van de mooie dingen, die fly-over in het circuit. Japanners kampen altijd met ruimtegebrek nietwaar. Dus Hugenholz bedacht een viaduct. Beter dan een gelijkvloerse kruising met stoplichten.

Na Spa mijn favoriete circuit:

http://www.youtube.com/watch?v=ddCHJ1V_5Ls (http://www.youtube.com/watch?v=ddCHJ1V_5Ls)

Natuurlijk denken we ook even aan Jules Bianchi die na een ongeluk op deze baan op 5 oktober 2014 tijdens de GP van Japan in een coma raakte en niet meer zou ontwaken. Hij overleed op 17 juli 2015.

Heren, het gaat bijna beginnen, noch twee nachtjes slapen en dan is het zover:


Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Matthijs op 03 oktober 2018 - 13:38:35
Uitstekende intro weer, complimenten
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Robbert65 op 03 oktober 2018 - 21:12:02
Overigens weer een uitstekende race preview van mijn gewaardeerde collega: http://www.gppits.net/magazine/gp_japan_preview/ (http://www.gppits.net/magazine/gp_japan_preview/)
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Mickey op 06 oktober 2018 - 09:13:00
Ricciardo weer pech, maar elf keer op rij moet toch een beetje pijn doen.

En P3 belooft wat voor morgen, zeker met Vettel een eind naar achteren. En HAM als enige op soft. Gaat leuk worden.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Tuesday op 06 oktober 2018 - 11:32:11
Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
vandaag deed ie toch weinig bijzonders?
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Sabai op 06 oktober 2018 - 12:00:36
Citaat van: Tuesday op 06 oktober 2018 - 11:32:11
Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
vandaag deed ie toch weinig bijzonders?

Ik bedoel het meer in de trend van de constante prestatie die hij telkens weer weet neer te zetten waar je bij andere meer pieken en dalen ziet.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Tuesday op 06 oktober 2018 - 12:48:17
Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 12:00:36
Citaat van: Tuesday op 06 oktober 2018 - 11:32:11
Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
vandaag deed ie toch weinig bijzonders?

Ik bedoel het meer in de trend van de constante prestatie die hij telkens weer weet neer te zetten waar je bij andere meer pieken en dalen ziet.
daar valt wat voor te zeggen idd al had Verstappen natuurlijk in het begin van het seizoen wel een paar missertjes. Verder is het idd eigenlijk al jaren heel constant. Maar als ik vandaag naar het gat met de pole kijk (1,3 sec), dan denk ik toch dat het geen hele bijzondere kwalificatie was.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Mickey op 06 oktober 2018 - 15:11:19
Die 1.3 kan je niet zoveel van zeggen. Zou normaal een groot gat zijn, maar de omstandigheden veranderden met de minuut en het werd eigenlijk voortdurend slechter op de baan. Gemaximaliseerd onder moeilijke omstandigheden. Voor Kimi, vér voor Vettel.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Tuesday op 06 oktober 2018 - 15:47:07
Citaat van: Mickey op 06 oktober 2018 - 15:11:19
Die 1.3 kan je niet zoveel van zeggen. Zou normaal een groot gat zijn, maar de omstandigheden veranderden met de minuut en het werd eigenlijk voortdurend slechter op de baan. Gemaximaliseerd onder moeilijke omstandigheden. Voor Kimi, vér voor Vettel.
ja, die zaten er anderhalve minuut achter, net op het moment dat de baan echt minder werd. Qua positie gemaximaliseerd, qua tijd valt het lastig in te schatten.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Fietser op 07 oktober 2018 - 10:49:38
Opvallend hoe Verstappen en Perez terrein wonnen bij de Virtual SC. De Mexicaan wist er iets later zelfs een plek mee te winnen ten koste van Grosjean.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Van Wijk op 07 oktober 2018 - 11:06:17
Hoe werkt zo'n VSC eigenlijk? Wat ik bedoel, is er als rijder ergens een handig voordeel te halen als de VSC wordt ingeschakeld ?
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Wings op 07 oktober 2018 - 12:24:27
Citaat van: Tuesday op 06 oktober 2018 - 11:32:11
Citaat van: Sabai op 06 oktober 2018 - 09:10:48
Ik blijf mij verbazen wat Verstappen toch elke keer weer weet te presteren.
vandaag deed ie toch weinig bijzonders?

Max rijdt gewoon met heel veel overgave. Hij geeft niets weg en is slim. Met het gebruik van ellebogen houdt hij de Ferrari's van zich af, beschadigt daarbij zijn auto, maar lost niets in qua snelheid. Neemt de gok om een compound zachter te nemen om toch Mercedes te kunnen aanvallen en laat Danny niet in de positie komen dat hij hem kan aanvallen. Max bouwt rustig aan de aanval. Hij jaagt zijn banden niet over de cliff in de beginfase maar vangt Danny op waarna hij versnelt, naar Bottas toe rijdt en een situatie probeert te creëren waar hij hem kan aanvallen. De vorige keer waren we nog Danny aan het verdedigen en hadden we begrip waarom het er niet uitkwam met een beschadigde auto. Max is gewoon erg briljant. Is het bijzonder? Misschien niet. Maar wat is het toch onwijs gaaf om hem te zien racen, het is gewoon vuurwerk.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: gloudiesaurus op 07 oktober 2018 - 14:07:41
Citaat van: Fietser op 07 oktober 2018 - 10:49:38
Opvallend hoe Verstappen en Perez terrein wonnen bij de Virtual SC. De Mexicaan wist er iets later zelfs een plek mee te winnen ten koste van Grosjean.

Het is een bepaalde delta waarin je moet blijven rijden. Lijkt erop dat Grosjean dit niet helemaal gedaan heeft en gewoon veel tijd verloren is.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: FolkertE op 07 oktober 2018 - 14:40:08
Weet iemand waar het precies mis ging bij Toro Rosso? Voor de pitstops gingen ze erg goed, daarna vielen ze ontzettend ver terug.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Jozef op 07 oktober 2018 - 15:29:20
Ze kwamen aan de start op supersofts, de meesten achter hen op softs. Ze stonden vooraan omdat ze gisteren geluk hadden in de kwalificatie, vandaag kwamen ze gewoon weer terecht op de plek waar ze thuishoren, mijns inziens.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Matthijs op 07 oktober 2018 - 17:07:41
Ik denk dat het voor het middenveld gewoon een nadeel is om Q3 te mogen rijden en op de banden van Q2 te moeten starten. Die regel mogen ze van mij direct afschaffen.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Robbert65 op 07 oktober 2018 - 23:48:54
Eens. Leuk voor de top 6 maar voor de rest is die regel helemaal niks. Dus afschaffen voor iedereen en de kwalificatie kan gewoon zo blijven. Of Q3 vervangen door van 10 to 1 (tijden Q2) één fastlap te laten rijden en die tijden te laten gelden. Heb je maximaal 6 minuten per rijder nodig, duurt de hele quali dus een half uurtje langer...
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: FolkertE op 08 oktober 2018 - 12:04:26
Misschien is de extra q4 niet zon heel slecht idee dan.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Jozef op 08 oktober 2018 - 12:32:13
De regel bestaat juist om boeiende races te creëren. Je geeft de heren buiten de top 10 een voordeeltje zodat ze ook nog een kans maken op een goed resultaat op zondag. Het is nu wellicht doorgeslagen, en dat heeft twee redenen: het verschil tussen de compounds is volgens mij wat vergroot, en tegelijk hebben we dit jaar het compactste middenveld ooit in de geschiedenis van de F1. Als coureur/auto A gelijk presteert aan coureur/auto B, dan gaan de banden de doorslag geven.

Als je de bandenregel afschaft, is het resultaat dat de races saaier worden omdat iedereen op de ideale compound kan starten. Dat we gisteren een boeiende race zagen in het middenveld, is juist voor een groot deel te danken aan deze regel. Hem gewoon maar afschaffen is als het kind met het badwater weggooien.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Robbert65 op 08 oktober 2018 - 12:43:56
Nee joh. Kijk, ware het zo dat de verschillen tussen de compounds zodanig zijn dat je Q3 niet haalt als je de band kiest in Q2 die voor de race het gunstigst is hadde jij gelijk. Maar in de huidige situatie haal Mercedes op intermediates nog Q3 als het 30 graden en zonnig is, bij wijze van spreken. Waarmee ik maar zeggen wil: Pirelli ga 's wat doen en FIA: schaf die bandenregel (voorlopig) maar af.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Jozef op 08 oktober 2018 - 23:54:49
Dat een Mercedes veel sneller is dan een Toro Rosso weet ik ook wel. Maar daar hadden we het niet over. Waar het om gaat is waarom de strijd tussen Toro Rosso, Force India, Haas, Renault en Sauber anders uitpakt op zaterdag dan op zondag.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Matthijs op 10 oktober 2018 - 11:42:56
Citaat van: Jozef op 08 oktober 2018 - 23:54:49
Dat een Mercedes veel sneller is dan een Toro Rosso weet ik ook wel. Maar daar hadden we het niet over. Waar het om gaat is waarom de strijd tussen Toro Rosso, Force India, Haas, Renault en Sauber anders uitpakt op zaterdag dan op zondag.
Maar dan is de regel toch 'competitievervalsing'? Het middenveld is zo close dat een betere startpositie vaak niet opweegt tegen de slechtere bandenstrategie.
Titel: Re: GP JAPAN 2018: Suzuka
Bericht door: Jozef op 10 oktober 2018 - 14:01:51
Competitievervalsing? Iedereen weet van tevoren welke banden er beschikbaar zijn en hoe de regels in elkaar zitten. Het is de taak van de teams om het maximum te behalen met de middelen die hun gegeven worden.

Héél af en toe leidt dat tot uitwassen, zoals tijdens Q2 in Rusland. Ik ga hier niet beweren dat zoiets een goede zaak is. Maar ik zie het als een onvermijdelijk gevolg van een regel die verder zo goed als altijd goed uitpakt. Dat het 1 of 2 keer raar uitpakt, na letterlijk tientallen weekends zonder problemen, betekent niet dat de regel meteen slecht is.