GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Robbert65 op 29 augustus 2018 - 12:47:11

Titel: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Robbert65 op 29 augustus 2018 - 12:47:11
(https://www.monzanet.it/img/logo/logo-offical.png)

De Grote Prijs van Italië staat voor de deur. Een circuit dat in zijn soort tegenwoordig in het Formule 1 circus volledig op zichzelf staat; het enige echte hogesnelheidscircuit dat nog gewoon zichzelf is. Gas erop en gáán. Niet lullen maar poetsen. Dát.

Ferrari heeft een torretje tegenwoordig dat ervoor gemaakt lijkt. Maar je moet ongeschonden door bocht 1. Varag maar aan Räikkönen. Die moest zondag jl. op drie bandjes naar de pits. Driving on a limb zeggen ze dan. Hinkelen. Dat schiet niet op. Dan houdt het al gauw op.

Mercedes lijkt voor Monza het tweede team. En Red Bull komt met een upgrade van de Renault, waarvan Renault zelf zegt, doe maar niet, die phase 3 motor, want niet betrouwbaar genoeg. Maar Christian Horner zegt: Kampioen worden we toch niet meer, dan maar wat meer risico. Alles voor de Peekaa's!

Force India deed het ge wel dig op Spa. Kunnen ze zaterdag weer verrassen? pakken ze weer 15+ punten? Toro Rosso heeft er dit seizoen 30 bijeen vergaard, RPFI pakte in hun "eerste" race meteen 18 punten.

De Hazen doen het ook lekker komend weekend denk ik, goed torretje achter de stoel, dat van Ferrari immers en twee dekselse kwajongens ervoor. Die Fransoos heeft het licht eindelijk gezien en begint als een razende punten te pakken. Zo kennen we Grosjean weer. Van vijf jaar geleden...

Enfin, alles leuk en aardig, maar Monza is Monza. Ploffende motoren in de een na laatste ronde, exploderende Pirelli's, grindbakken en ander lekker ouderwets spul, waag je maar aan de voorspellingen bij Gok de Top en Gok de Pole! Wie het van tevoren weet mag het zeggen.

(http://www.f1news.nl/photo.php?mnw=1000&mnh=800&img=33795.jpg)

Fernando Alonso neemt dit weekend afscheid van het Italiaanse publiek. Dat is ook weer zo'n dingetje. Ik weet dat hij niet overal geliefd is, maar ik ga die man missen volgend jaar. Hard. Wat een coureur. Wat een persoonlijkheid.

Zegt Christian Horner:"Die Alonso hè, die zorgt overal waar hij komt voor chaos en verwarring!" En wat doet Alonso vervolgens? Hij zorgt voor chaos en verwarring bij Red Bull en in de pers. Want wie heeft Alonso tig aanbiedingen gedaan? Was het Horner? Was het Marko? Was het Ditrich? Was het een monteur? En wie moeten wij nou geloven? Alonso of Red Bull?  Heerlijke vent die Alonso.

Nou, veel plezier bij de race. En alles eromheen. Allemaal.

http://www.gppits.net/magazine/preview_formula_1_gran_premio_heineken_ditalia_2018/ (http://www.gppits.net/magazine/preview_formula_1_gran_premio_heineken_ditalia_2018/)

GRAND PRIX VAN ITALIË
Vrijdag 31 augustus
11:00 - 12:30 | Eerste vrije training
15:00 - 16:30 | Tweede vrije training

Zaterdag 1 september
12:00 - 13:00 | Derde vrije training
15:00 - 16:00 | Kwalificatie

Zondag 2 september
15:10 | Race (53 ronden)
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 31 augustus 2018 - 09:11:50
Citaat van: Robbert65 op 29 augustus 2018 - 12:47:11
De Grote Prijs van Italië staat voor de deur. Een circuit dat in zijn soort tegenwoordig in het Formule 1 circus volledig op zichzelf staat; het enige echte hogesnelheidscircuit dat nog gewoon zichzelf is. Gas erop en gáán. Niet lullen maar poetsen. Dát.

Goeie post! Ik vind echter dat Spa ook meer en meer in hetzelfde rijtje als Monza geplaatst kan worden. Nu Stavelot, Blanchimont en Eau Rouge gemakkelijk volgas kunnen is Spa nu ook echt een volwaardig hogesnelheidscircuit geworden. Kijk maar naar de achtervleugel van Red Bull vorige week.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Robbert65 op 31 augustus 2018 - 11:39:23
true. Maar toch anders. De hoogteverschillen op Spa, de layout. Ik snap wat je bedoelt, maar Monza is rechter in z'n rechte stukken dan Spa, als we jouw redenering volgen dat vanaf La Source tot Les Combes een recht stuk is. Mja. Euhm. Mijn gevoel protesteert. Mijn gevoel zegt: Spa helemaal top, altijd voor thuisblijven (geen race gemist de afgelopen 25 jaar) en Monza ach. Kan best een jaartje -of twee desnoods- zonder. Ferrari ons-kent-ons plekje. "Tifosi". dat gedoe. ben zelf nogal anglofiel op autogebied. Alfa Romeo, Maserati, Lancia, ik ken die geschiedenis wel... Het boek van Enzo Ferrari ligt naast mn bed. Maar toch. Gek misschien, maar in mijn hoofd heb je gelijk, mijn hart protesteert :D
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 31 augustus 2018 - 13:53:16
Citaat van: Robbert65 op 31 augustus 2018 - 11:39:23Als we jouw redenering volgen dat vanaf La Source tot Les Combes een recht stuk is.
Nuancering: ik bedoel dat dit een 100% volgas stuk is. Net als Campus (voor Stavelot) tot de 'Busstop' (die geen busstop meer is). Spa is daarmee een hogesnelheidsbaan geworden, net als Monza.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 31 augustus 2018 - 14:45:20
Dat Raidillon en Blanchimont volgas zijn, is wel niet bepaald iets nieuws. Dat is al 15-20 jaar zo. Dat de Paul Frère-bocht (niet Stavelot - Stavelot en Campus zijn twee namen voor dezelfde bocht) nu ook volgas is, verandert volgens mij niet heel veel aan de karakteristieken van de baan, want topsnelheid haal je er sowieso niet.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 31 augustus 2018 - 15:04:21
gemiddelde snelheid Spa tijdens kwalificatie rond/tegen de 250 ondanks, op Monza waarschijnlijk iets boven de 260.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 31 augustus 2018 - 15:04:51
beste crash voor Ericsson.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 01 september 2018 - 15:23:08
Check dit:

15. Grosjean   - 1.21.887
16. Perez        - 1.21.888
17. Leclerc      - 1.21.889
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Mickey op 01 september 2018 - 15:27:22
Verstappen en Bottas hadden ook exact dezelfde tijd staan.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 01 september 2018 - 16:10:08
Ik zag het. Kimi op pole, Seb absoluut niet blij hiermee.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Sabai op 01 september 2018 - 16:22:02
Ik gun het aan Kimi en morgen zal het andersom zijn.Forca Ferrari  :)
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 01 september 2018 - 16:56:06
Citaat van: Wings op 01 september 2018 - 16:10:08
Ik zag het. Kimi op pole, Seb absoluut niet blij hiermee.
al met al mag ie niet klagen denk ik, maar het is idd wel een gemiste kans. Maakt zelf een fout en Kimi wint het met een slipstream in sector 1 en 3.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Van Wijk op 01 september 2018 - 17:06:16
Mooi voor Kimi, getrouwd met ex mis Finland, geld als water, bijna elk weekend met een F1 Ferrari racen, voor Ferrari op Monza een pole pakken....tja, ik ken mensen die een minder uitdagend leven lijden :)

Trouwens ook een dingetje, Magnussen vs Alonso? Iemand een mening ?
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 01 september 2018 - 17:46:08
Ik vond het cool. Geldt ook voor de reactie van Alonso. Wat ga ik die man missen!
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 01 september 2018 - 17:49:24
Citaat van: Tuesday op 01 september 2018 - 16:56:06
Citaat van: Wings op 01 september 2018 - 16:10:08
Ik zag het. Kimi op pole, Seb absoluut niet blij hiermee.
al met al mag ie niet klagen denk ik, maar het is idd wel een gemiste kans. Maakt zelf een fout en Kimi wint het met een slipstream in sector 1 en 3.

Ik heb geen idee waarover Seb wil praten noch wat de afspraken zijn. Als hij het puur op snelheid verliest heb je gelijk. Maar dan zou hij niet mekkeren, lijkt mij. We zullen het wel lezen.

Mij viel wel op dat beiden elkaar ontweken. Geen idee wat daar aan de hand is. Het zou zomaar kunnen dat Seb een voorkeursbehandeling wil die hij niet krijgt omdat Kimi mathematisch nog kampioen kan worden.

Als Seb morgen sneller is dan Kimi zal Ferrari niet moeilijk doen om hem voor de Fin te loodsen.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 01 september 2018 - 18:44:54
Citaat van: Wings op 01 september 2018 - 17:49:24
Citaat van: Tuesday op 01 september 2018 - 16:56:06
Citaat van: Wings op 01 september 2018 - 16:10:08
Ik zag het. Kimi op pole, Seb absoluut niet blij hiermee.
al met al mag ie niet klagen denk ik, maar het is idd wel een gemiste kans. Maakt zelf een fout en Kimi wint het met een slipstream in sector 1 en 3.

Ik heb geen idee waarover Seb wil praten noch wat de afspraken zijn. Als hij het puur op snelheid verliest heb je gelijk. Maar dan zou hij niet mekkeren, lijkt mij. We zullen het wel lezen.

Mij viel wel op dat beiden elkaar ontweken. Geen idee wat daar aan de hand is. Het zou zomaar kunnen dat Seb een voorkeursbehandeling wil die hij niet krijgt omdat Kimi mathematisch nog kampioen kan worden.

Als Seb morgen sneller is dan Kimi zal Ferrari niet moeilijk doen om hem voor de Fin te loodsen.
Vettel is in de race eigenlijk altijd sneller dan Kimi, maar ik moet nog zien of Ferrari het aandurft om de boel om te draaien. Sowieso eerst de start maar afwachten, t is een vrij lang stuk naar bocht 1.
Wat betreft de reactie van Vettel; frustratie denk ik, hij laat het gewoon zelf liggen. Kimi had een voordeeltje met de slipstream, k denk dat het bedoeling was om hem op die manier voor Hamilton te krijgen. Dat is gelukt, maar nu staat ie dus ook voor Vettel. Vooralsnog lijkt het onmogelijk om Raikkonen tussen Vettel en Hamilton te krijgen.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 01 september 2018 - 18:56:13
Ze hebben die twee in Duitsland ook al omgedraaid, natuurlijk doen ze dat morgen ook (als het überhaupt nodig is want wie weet komt Vettel er inderdaad gewoon op eigen kracht voorbij).
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 01 september 2018 - 19:22:52
Citaat van: Jozef op 01 september 2018 - 18:56:13
Ze hebben die twee in Duitsland ook al omgedraaid, natuurlijk doen ze dat morgen ook (als het überhaupt nodig is want wie weet komt Vettel er inderdaad gewoon op eigen kracht voorbij).
Kimi kwam toen ook lekker op eigen kracht voor Vettel. Wat heeft Ferrari het zichzelf daar onnodig moeilijk gemaakt. Zal me niet verbazen als ze morgen weer achter de feiten aanlopen en Hamilton er met de zege vandoor gaat.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Mickey op 01 september 2018 - 20:08:00
Geen heel technisch circuit. Als Kimi ergens kans maakt Vettel te verslaan is het hier denk ik.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 01 september 2018 - 20:30:41
Citaat van: Mickey op 01 september 2018 - 20:08:00
Geen heel technisch circuit. Als Kimi ergens kans maakt Vettel te verslaan is het hier denk ik.
op papier lijkt het misschien een simpel circuit, maar de coureur kan hier wel degelijk verschil maken. Kimi staat nu op pole, maar ik moet nog zien of hij morgen Vettel en Hamilton achter zich kan houden.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
Wat heeft Ferrari zich in de maling laten nemen door Mercedes.  Een verdiende overwinning van Hamilton helaas.  En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 16:38:52
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
Wat heeft Ferrari zich in de maling laten nemen door Mercedes.  Een verdiende overwinning van Hamilton helaas.  En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.
tja, Kimi heeft de racepace niet meer en Vettel blijft zichzelf in de vingers snijden. WK lijkt wel gedaan nu, eerlijk gezegd verdiend Hamilton het ook gewoon, ondanks een matige seizoenstart.
Straf voor Verstappen echt belachelijk.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 16:47:09
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.
Uh? ??? Verklaar je nader?
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 16:48:32
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
Wat heeft Ferrari zich in de maling laten nemen door Mercedes.  Een verdiende overwinning van Hamilton helaas.  En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.

Volledig mee eens.

De straf van Max vind ik terecht, maar ik zou hem niet geven, omdat Bottas er niet ver genoeg naast zat.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Bob Bondurant op 02 september 2018 - 16:50:47
Enfin, de cry baby kon  zich weer eens laten gaan. Als het geen complotten zijn of tricky racing, is het negativity. Als er een team tricky racet, is het wel Mercedes.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 16:52:21
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 16:47:09
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.
Uh? ??? Verklaar je nader?

De inferieure Red Bull niet voorbij komen met een supersonische superieure Mercedes op vers rubber. Zijn poging buitenom vond ik ook niet héél slim van de Fin. Hij bewees in Monza waarom hij tweede rijder is.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 16:54:24
Hoe je buitenom inhaalt liet Max zien in de openingsronde en Lewis later.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 16:56:32
Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 16:48:32
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
Wat heeft Ferrari zich in de maling laten nemen door Mercedes.  Een verdiende overwinning van Hamilton helaas.  En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.

Volledig mee eens.

De straf van Max vind ik terecht, maar ik zou hem niet geven, omdat Bottas er niet ver genoeg naast zat.
volgens mij liet hij voldoende ruimte. Ik vind Bottas geen aanfluiting voor de F1, maar dat hij vandaag op het podium staat is zo ongelofelijk onterecht.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 16:59:12
Heb net de herhalingen vanuit verschillende invalshoeken bekeken maar vind de straf van Max nu erg zwaar. Natuurlijk is er een interpretatie wat de straf rechtvaardigt, maar ik zou hem niet gegeven hebben. Max stuurt iets naar buiten maar er is ruimte voor Bottas en Bottas zit er niet voldoende naast. Er was onvoldoende overtuiging om de positie op te moeten geven.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 17:03:53
denk dat het een optelsom was, eerder stak ie al de chicane af. Dat had misschien wel bestraft moeten worden. Hoe dan ook knap dat ie op dit circuit een hele race een Mercedes achter zich weet te houden.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Sabai op 02 september 2018 - 17:10:14
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 16:47:09
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.
Uh? ??? Verklaar je nader?

Omdat hij zich laat gebruiken als schandknaap van Hamilton.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 17:16:24
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 17:03:53
denk dat het een optelsom was, eerder stak ie al de chicane af. Dat had misschien wel bestraft moeten worden. Hoe dan ook knap dat ie op dit circuit een hele race een Mercedes achter zich weet te houden.

Daarvoor heeft hij een reprimande ontvangen. Terecht. De inhaalactie van Bottas vond ik niet overtuigd. Hij zat er niet voldoende naast en rijdt tegen de achterband van Max aan.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 18:01:24
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 17:10:14
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 16:47:09
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.
Uh? ??? Verklaar je nader?

Omdat hij zich laat gebruiken als schandknaap van Hamilton.

Schandknaap die wel op het podium finisht (zonder straf voor Verstappen zou dat ook wel gelukt zijn) en er miljoenen voor opstrijkt. Mwoh. Ik zou graag in zijn schoenen staan.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 18:08:38
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 18:01:24
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 17:10:14
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 16:47:09
Citaat van: Sabai op 02 september 2018 - 16:25:00
En Bottas wat is dat een ongelooflijke aanfluiting voor de f1.
Uh? ??? Verklaar je nader?

Omdat hij zich laat gebruiken als schandknaap van Hamilton.

Schandknaap die wel op het podium finisht (zonder straf voor Verstappen zou dat ook wel gelukt zijn) en er miljoenen voor opstrijkt. Mwoh. Ik zou graag in zijn schoenen staan.
had Bottas zonder straf Max ingehaald? ik denk het niet. ik ben het niet geheel eens met Sabai, maar wat Bottas is echt wel een slapjanus eerste klas.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 19:03:05
Bottas hield zich duidelijk in op het einde, omdat hij wist dat de kans groot was dat Verstappen nog liever samen in de muur zou belanden dan Bottas te zien passeren.

Kijk, toen Bottas zogenaamd 'als schandknaap werd gebruikt' reed hij op zijn oude banden nog steeds identieke rondetijden als Verstappen op zijn nieuwe softs. Op zich vrij beschamend dat hij er dan gedurende de hele eerste stint niet voorbij was gekomen, maar het bevestigt wel dat hij eigenlijk een stukje sneller kon dan Verstappen. Na de pitstops had hij niet alleen het voordeel van de snellere Mercedes, maar ook nog eens versere banden dan Verstappen. In de tweede stint was het intrinsieke snelheidsverschil tussen de twee dus nog groter, en was een inhaalbeweging echt wel gelukt als Verstappen hem niet van de baan had gedwongen.

Het manoeuvre van Verstappen was tot 2017 trouwens zo ongeveer de enige zaak die expliciet in de regels vermeld stond als illegaal. De regel was: als je bij het verdedigen van je positie bent afgeweken van je lijn, dan mag je wel weer terug richting racelijn komen, maar vanaf dat je belager ook maar een stuk voorvleugel naast je achterband heeft gezet, moet je minstens een wagenbreedte vrijhouden. Dat deed Verstappen niet.

Deze expliciete regel is geschrapt, maar vervangen door een algemeen 'de stewards zullen alle incidenten geval per geval bekijken'. Dan moet je niet verbaasd zijn indien de oude regel gewoon alsnog toegepast wordt, zeker wanneer Charlie Whiting je al heeft gewaarschuwd dat je een ronde of 10 eerder goed weggekomen bent zonder straf.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 19:07:17
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 18:01:24
Schandknaap die wel op het podium finisht (zonder straf voor Verstappen zou dat ook wel gelukt zijn) en er miljoenen voor opstrijkt. Mwoh. Ik zou graag in zijn schoenen staan.

Iedere forummer wil dat. De vraag is of rijders dat willen met titelaspiraties. Aan schandknapen, geen gebrek.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Van Wijk op 02 september 2018 - 19:10:24
Mooi omschreven Jozef, ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 19:26:35
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 19:03:05
Bottas hield zich duidelijk in op het einde, omdat hij wist dat de kans groot was dat Verstappen nog liever samen in de muur zou belanden dan Bottas te zien passeren.

Ik heb Bottas nog zien aandringen. Dat hij niet verder is gekomen dan een halfbakken poging had niets te maken met het moment daarvoor. Een goede poging heeft hij 53 ronden lang niet voor elkaar weten te boxen. Daarbij moet een rijder nooit onder de indruk zijn van de gemoedstoestand van een ander. Als dat leidend was zou ik iedere race met die modus racen, wetende dat niemand aanvalt. Ik vind het een drogreden en heb Bottas dit ook niet horen zeggen.

CitaatKijk, toen Bottas zogenaamd 'als schandknaap werd gebruikt' reed hij op zijn oude banden nog steeds identieke rondetijden als Verstappen op zijn nieuwe softs. Op zich vrij beschamend dat hij er dan gedurende de hele eerste stint niet voorbij was gekomen, maar het bevestigt wel dat hij eigenlijk een stukje sneller kon dan Verstappen. Na de pitstops had hij niet alleen het voordeel van de snellere Mercedes, maar ook nog eens versere banden dan Verstappen. In de tweede stint was het intrinsieke snelheidsverschil tussen de twee dus nog groter, en was een inhaalbeweging echt wel gelukt als Verstappen hem niet van de baan had gedwongen.

Hartstochtelijk mee oneens. De Mercedes kan een klap harder dan de Red Bull van Max maar Bottas zet geen druk. Als de tijd gaat dringen doet hij een halfbakken poging om Max buitenom te pakken, zonder enige overtuiging. Bottas zat er niet voor en aan de buitenkant. Dit soort acties hebben kans van slagen als je ze uitvoert zoals Max dat deed in de openingsronde en Lewis op Kimi. 

CitaatHet manoeuvre van Verstappen was tot 2017 trouwens zo ongeveer de enige zaak die expliciet in de regels vermeld stond als illegaal. De regel was: als je bij het verdedigen van je positie bent afgeweken van je lijn, dan mag je wel weer terug richting racelijn komen, maar vanaf dat je belager ook maar een stuk voorvleugel naast je achterband heeft gezet, moet je minstens een wagenbreedte vrijhouden. Dat deed Verstappen niet.

Dat deed Max wel. Bekijk de helikopterview maar.

CitaatDeze expliciete regel is geschrapt, maar vervangen door een algemeen 'de stewards zullen alle incidenten geval per geval bekijken'. Dan moet je niet verbaasd zijn indien de oude regel gewoon alsnog toegepast wordt, zeker wanneer Charlie Whiting je al heeft gewaarschuwd dat je een ronde of 10 eerder goed weggekomen bent zonder straf.

Verbaast ben ik niet, de straf kan tenslotte gegeven worden, ik zou het echter niet doen. Raceincident: van beiden valt wel iets te zeggen. Max had misschien meer ruimte moeten bieden (al ben ik dat niet helemaal eens) maar de actie van Bottas was halfbakken en had geen kans van slagen. Als beiden elkaar niet hadden geraakt was Bottas ingesloten, had hij moeten liften en achter Max aansluiten.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 20:03:13
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 19:03:05
Bottas hield zich duidelijk in op het einde, omdat hij wist dat de kans groot was dat Verstappen nog liever samen in de muur zou belanden dan Bottas te zien passeren.

Kijk, toen Bottas zogenaamd 'als schandknaap werd gebruikt' reed hij op zijn oude banden nog steeds identieke rondetijden als Verstappen op zijn nieuwe softs. Op zich vrij beschamend dat hij er dan gedurende de hele eerste stint niet voorbij was gekomen, maar het bevestigt wel dat hij eigenlijk een stukje sneller kon dan Verstappen. Na de pitstops had hij niet alleen het voordeel van de snellere Mercedes, maar ook nog eens versere banden dan Verstappen. In de tweede stint was het intrinsieke snelheidsverschil tussen de twee dus nog groter, en was een inhaalbeweging echt wel gelukt als Verstappen hem niet van de baan had gedwongen.

Het manoeuvre van Verstappen was tot 2017 trouwens zo ongeveer de enige zaak die expliciet in de regels vermeld stond als illegaal. De regel was: als je bij het verdedigen van je positie bent afgeweken van je lijn, dan mag je wel weer terug richting racelijn komen, maar vanaf dat je belager ook maar een stuk voorvleugel naast je achterband heeft gezet, moet je minstens een wagenbreedte vrijhouden. Dat deed Verstappen niet.

Deze expliciete regel is geschrapt, maar vervangen door een algemeen 'de stewards zullen alle incidenten geval per geval bekijken'. Dan moet je niet verbaasd zijn indien de oude regel gewoon alsnog toegepast wordt, zeker wanneer Charlie Whiting je al heeft gewaarschuwd dat je een ronde of 10 eerder goed weggekomen bent zonder straf.
hij gaf een wagenbreedte! De reden van contact was niet omdat er geen ruimte meer was.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 02 september 2018 - 20:16:21
Wat was de reden van contact dan wel?
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 20:22:38
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:03:13hij gaf een wagenbreedte! De reden van contact was niet omdat er geen ruimte meer was.

Op het moment van contact was Bottas al een stukje over de witte lijn. Het was een klein stukje maar die witte lijn is wel de definitie van de 'track limits'. Als Bottas daar overheen moest en alsnog contact maakte, dan was er dus geen wagenbreedte aan vrije ruimte. Dat lijkt me vrij simpel.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 02 september 2018 - 20:31:05
Het lijkt me vrij simpel dat je niet in de richting moet sturen waar iemand al rijdt. Net als Singapore 2017 de schuld van Vettel was, was dit de schuld van Verstappen. Ik zeg schuld, maar eigenlijk was er weinig aan de hand. Net 10 cm teveel gesqueezed.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 20:31:39
@Jozef:

De definitie van tracklimits is met 4 wielen over de lijn.
Heb je de helikopterview inmiddels gezien?
De mensen die beweren dat Max te weinig ruimte gaf, stellen hun mening bij na het zien van de helikopterview.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 20:32:28
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 20:22:38
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:03:13hij gaf een wagenbreedte! De reden van contact was niet omdat er geen ruimte meer was.

Op het moment van contact was Bottas al een stukje over de witte lijn. Het was een klein stukje maar die witte lijn is wel de definitie van de 'track limits'. Als Bottas daar overheen moest en alsnog contact maakte, dan was er dus geen wagenbreedte aan vrije ruimte. Dat lijkt me vrij simpel.
als het om tracklimits gaat, gaat het normaal gesproken om de wielen aan de binnenkant. Waarom nu ineens de andere wielen? Ok, als hij echt op het gras gedrukt wordt is het een ander verhaal, maar in dit geval was er nog genoeg ruimte. Eens, of niet?
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 20:35:25
Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 20:31:05
Het lijkt me vrij simpel dat je niet in de richting moet sturen waar iemand al rijdt. Net als Singapore 2017 de schuld van Vettel was, was dit de schuld van Verstappen. Ik zeg schuld, maar eigenlijk was er weinig aan de hand. Net 10 cm teveel gesqueezed.
wat Vettel in Singapore deed gebeurd vrij vaak. Alonso deed in 2010 exact hetzelfde en ook Hamilton een week eerder. Enige verschil was dat nr 3 een raketstart had.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 20:40:47
Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 20:31:05
Het lijkt me vrij simpel dat je niet in de richting moet sturen waar iemand al rijdt. Net als Singapore 2017 de schuld van Vettel was, was dit de schuld van Verstappen. Ik zeg schuld, maar eigenlijk was er weinig aan de hand. Net 10 cm teveel gesqueezed.

(http://i67.tinypic.com/sxyrlg.jpg)

Tsja.

Hiervoor werd geen straf uitgedeeld.

Deze race:
Lewis kreeg geen straf;
Seb kreeg geen straf;
Magnussen kreeg geen straf;
Checo kreeg geen straf;
Stoffel kreeg geen straf.

Elkaar raken is nu eenmaal onvermijdelijk.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 20:41:39
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:32:28
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 20:22:38
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:03:13hij gaf een wagenbreedte! De reden van contact was niet omdat er geen ruimte meer was.

Op het moment van contact was Bottas al een stukje over de witte lijn. Het was een klein stukje maar die witte lijn is wel de definitie van de 'track limits'. Als Bottas daar overheen moest en alsnog contact maakte, dan was er dus geen wagenbreedte aan vrije ruimte. Dat lijkt me vrij simpel.
als het om tracklimits gaat, gaat het normaal gesproken om de wielen aan de binnenkant. Waarom nu ineens de andere wielen? Ok, als hij echt op het gras gedrukt wordt is het een ander verhaal, maar in dit geval was er nog genoeg ruimte. Eens, of niet?

Dit is de oude regel:

More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner."

Dat betekent dus dat er een auto moet passen BINNEN de track limits (of 'edge of the track').

In andere situaties mag je met je auto gedeeltelijk buiten de track limits gaan, maar dat betekent niet dat het als 'normaal' beschouwd wordt.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 02 september 2018 - 20:45:09
Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 20:40:47
Hiervoor werd geen straf uitgedeeld.
Alsof het wel of niet krijgen van een straf de enige maatstaf is. In Bahrain viel Verstappen uit na een vergelijkbare touché met Hamilton. Het is gewoon onnodig.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Robbert65 op 02 september 2018 - 20:48:54
Citaat van: Tuesday op 01 september 2018 - 19:22:52
Citaat van: Jozef op 01 september 2018 - 18:56:13
Ze hebben die twee in Duitsland ook al omgedraaid, natuurlijk doen ze dat morgen ook (als het überhaupt nodig is want wie weet komt Vettel er inderdaad gewoon op eigen kracht voorbij).
Kimi kwam toen ook lekker op eigen kracht voor Vettel. Wat heeft Ferrari het zichzelf daar onnodig moeilijk gemaakt. Zal me niet verbazen als ze morgen weer achter de feiten aanlopen en Hamilton er met de zege vandoor gaat.
20 bonuspunten voor Tuesday! :D
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 20:49:17
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 20:41:39
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:32:28
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 20:22:38
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:03:13hij gaf een wagenbreedte! De reden van contact was niet omdat er geen ruimte meer was.

Op het moment van contact was Bottas al een stukje over de witte lijn. Het was een klein stukje maar die witte lijn is wel de definitie van de 'track limits'. Als Bottas daar overheen moest en alsnog contact maakte, dan was er dus geen wagenbreedte aan vrije ruimte. Dat lijkt me vrij simpel.
als het om tracklimits gaat, gaat het normaal gesproken om de wielen aan de binnenkant. Waarom nu ineens de andere wielen? Ok, als hij echt op het gras gedrukt wordt is het een ander verhaal, maar in dit geval was er nog genoeg ruimte. Eens, of niet?

Dit is de oude regel:

More than one change of direction to defend a position is not permitted. Any driver moving back towards the racing line, having earlier defended his position off-line, should leave at least one car width between his own car and the edge of the track on the approach to the corner."

Dat betekent dus dat er een auto moet passen BINNEN de track limits (of 'edge of the track').

In andere situaties mag je met je auto gedeeltelijk buiten de track limits gaan, maar dat betekent niet dat het als 'normaal' beschouwd wordt.
maar het paste toch ook? dat ze contact maken is een ander verhaal, maar ik heb Bottas niet buiten de baan gezien. Jij wel?
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 21:01:36
Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 20:45:09
Alsof het wel of niet krijgen van een straf de enige maatstaf is. In Bahrain viel Verstappen uit na een vergelijkbare touché met Hamilton. Het is gewoon onnodig.

Er is maar één reglement dus dit is een prima referentiekader om de praktijktoepassing aan te toetsen. De beoordeling moet wel overeenkomstig zijn. Verder heb ik het idee dat we doorschieten. Ieder contact ontaardt in een conflict over de beantwoording van de schuldvraag. Ik mis de tijd dat we collectief vonden dat het een race-incident was en dit accepteerde. Contact is nu eenmaal inherent aan racen. Beiden konden hun weg vervolgen dus laat het hen lekker uitvechten. Opstaan, uithuilen en opnieuw beginnen.

Nogmaals, de straf is terecht, maar ik zou hem niet geven.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:49:17
maar het paste toch ook? dat ze contact maken is een ander verhaal, maar ik heb Bottas niet buiten de baan gezien. Jij wel?

Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0)

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:03:08
punt is dat de straf onomkeerbaar is. Telkens weer heb ik het gevoel dat het volkomen willekeur is. Het is nu de derde keer dat Verstappen een podium dat hij rijdt niet krijgt door een tijdstraf. Dat is verder nog niemand overkomen in mijn geheugen. (mijn geheugen is wel behoorlijk knudde hoor.) Ook hier weer, ja je KUNT 5 seconden uitdelen, maar je kunt het zeker ook niet doen. Nu het al drie keer is gebeurd dat Verstappen een podium ontzegd is bekruipt me een echt naar gevoel, temeer omdat het vaak terugkerende personen in de rol van Stewards of the Meeting betreft. Beetje vies smaakje in de mond... enerzijds kun je inderdaad een penalty geven, anderzijds begrijp ik heeel goed dat Verstappen pislink is.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 21:04:56
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:49:17
maar het paste toch ook? dat ze contact maken is een ander verhaal, maar ik heb Bottas niet buiten de baan gezien. Jij wel?

Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0)

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.

Optisch bedrog. Ik vroeg niet voor niets of je de helikopterview hebt bekeken.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 21:05:32
Verder is er nog ruimte. Bottas kan daar nog naar links.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 02 september 2018 - 21:07:06
Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 21:01:36
Ieder contact ontaardt in een conflict over de beantwoording van de schuldvraag.
Nou juist niet wat mij betreft. Het gaat mij niet om de regels, je kunt gewoon op het rechte stuk niet sturen naar waar iemand anders al rijdt. Net als in Bahrain maakt het me niet zoveel uit wie er schuldig was tussen de aanrijding van Verstappen en Hamilton, maar ik vind het niet slim om altijd zoveel risico te nemen. Ik vond het vandaag echt onnodig. Voor hetzelfde geld val je uit. Aan de andere kant, never a dull moment met Verstappen en dat is de reden dat ik hem volg en supporter.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 21:09:25
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 20:49:17
maar het paste toch ook? dat ze contact maken is een ander verhaal, maar ik heb Bottas niet buiten de baan gezien. Jij wel?

Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0)

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.
de lijn hoort bij de baan en is getrokken op het asfalt. Mooi dat we op deze manier kunnen concluderen dat de straf volledig onterecht is.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 21:10:22
Citaat van: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:03:08
punt is dat de straf onomkeerbaar is. Telkens weer heb ik het gevoel dat het volkomen willekeur is. Het is nu de derde keer dat Verstappen een podium dat hij rijdt niet krijgt door een tijdstraf. Dat is verder nog niemand overkomen in mijn geheugen. (mijn geheugen is wel behoorlijk knudde hoor.) Ook hier weer, ja je KUNT 5 seconden uitdelen, maar je kunt het zeker ook niet doen. Nu het al drie keer is gebeurd dat Verstappen een podium ontzegd is bekruipt me een echt naar gevoel, temeer omdat het vaak terugkerende personen in de rol van Stewards of the Meeting betreft. Beetje vies smaakje in de mond... enerzijds kun je inderdaad een penalty geven, anderzijds begrijp ik heeel goed dat Verstappen pislink is.

Precies dat. Ik schreef ook dat de straf terecht was, hij kán gegeven worden. Blijft staan dat het een halfbakken poging was van Bottas en hij niet voor Max zat. Begrijpelijk dat Max zijn positie niet opgaf. Na het contact konden beiden door en zat Bottas binnen no-time weer achter Max, waar hij zat voor het contact. De actie miste de overtuiging die Max had in de openingsronde en Lewis toen hij Kimi versloeg.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 21:10:30
Citaat van: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:03:08
punt is dat de straf onomkeerbaar is. Telkens weer heb ik het gevoel dat het volkomen willekeur is. Het is nu de derde keer dat Verstappen een podium dat hij rijdt niet krijgt door een tijdstraf. Dat is verder nog niemand overkomen in mijn geheugen. (mijn geheugen is wel behoorlijk knudde hoor.) Ook hier weer, ja je KUNT 5 seconden uitdelen, maar je kunt het zeker ook niet doen. Nu het al drie keer is gebeurd dat Verstappen een podium ontzegd is bekruipt me een echt naar gevoel, temeer omdat het vaak terugkerende personen in de rol van Stewards of the Meeting betreft. Beetje vies smaakje in de mond... enerzijds kun je inderdaad een penalty geven, anderzijds begrijp ik heeel goed dat Verstappen pislink is.

Ik zou daarop zeggen dat het niet aan de stewards ligt, maar aan Verstappen. Er was overigens geen Connelly aanwezig vandaag.

Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 21:09:25
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0)

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.
de lijn hoort bij de baan en is getrokken op het asfalt. Mooi dat we op deze manier kunnen concluderen dat de straf volledig onterecht is.

De lijn hoort bij de baan, maar Bottas is hier OVER de lijn.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 02 september 2018 - 21:13:07
Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 21:07:06
Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 21:01:36
Ieder contact ontaardt in een conflict over de beantwoording van de schuldvraag.
Nou juist niet wat mij betreft. Het gaat mij niet om de regels, je kunt gewoon op het rechte stuk niet sturen naar waar iemand anders al rijdt. Net als in Bahrain maakt het me niet zoveel uit wie er schuldig was tussen de aanrijding van Verstappen en Hamilton, maar ik vind het niet slim om altijd zoveel risico te nemen. Ik vond het vandaag echt onnodig. Voor hetzelfde geld val je uit. Aan de andere kant, never a dull moment met Verstappen en dat is de reden dat ik hem volg en supporter.

Magnussen kan wel zijn Haas naar buiten laten lopen als Alonso er zit? Exact wat ik bedoel met 'trek één lijn.' Geen ruimte is geen ruimte, of dat nu op een recht stuk gebeurt of in een bocht, zoals Magnussen dat deed bij Alonso in Silverstone (zie foto). Dat je schade kunt rijden is nu eenmaal het risico bij ieder incident. Dan kun je nooit meer een move plaatsen.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 21:27:01
De vloer van Grosjeans auto is illegaal bevonden, er is nog geen straf uitgesproken maar het ziet ernaar uit dat het een diskwalificatie wordt. Haas eindigt daardoor zonder punten. Ocon, Pérez, Sainz en Stroll schuiven een plek op en het laatste puntje gaat naar Sirotkin. Voor Sirotkin zou dat zijn eerste punt in de F1 zijn.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:27:48
Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 21:13:07
Citaat van: Matthijs op 02 september 2018 - 21:07:06
Citaat van: Wings op 02 september 2018 - 21:01:36
Ieder contact ontaardt in een conflict over de beantwoording van de schuldvraag.
Nou juist niet wat mij betreft. Het gaat mij niet om de regels, je kunt gewoon op het rechte stuk niet sturen naar waar iemand anders al rijdt. Net als in Bahrain maakt het me niet zoveel uit wie er schuldig was tussen de aanrijding van Verstappen en Hamilton, maar ik vind het niet slim om altijd zoveel risico te nemen. Ik vond het vandaag echt onnodig. Voor hetzelfde geld val je uit. Aan de andere kant, never a dull moment met Verstappen en dat is de reden dat ik hem volg en supporter.

Magnussen kan wel zijn Haas naar buiten laten lopen als Alonso er zit? Exact wat ik bedoel met 'trek één lijn.' Geen ruimte is geen ruimte, of dat nu op een recht stuk gebeurt of in een bocht, zoals Magnussen dat deed bij Alonso in Silverstone (zie foto). Dat je schade kunt rijden is nu eenmaal het risico bij ieder incident. Dan kun je nooit meer een move plaatsen.

Wat Wings zegt. Het zit 'm in de willekeur, die niet meer willekeurig lijkt nu het steeds Verstappen betreft die bestraft wordt met een "lazer-maar-van-het-podium" penalty. Na de Verstappen rule de Verstappen penalty.

@Jozef: Ik heb de naam Connelly niet genoemd hoor.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 21:31:03
Citaat van: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:27:48@Jozef: Ik heb de naam Connelly niet genoemd hoor.

Nee, maar je insinueert dat er een complot is tegen Verstappen. Ik denk dus van niet, ik denk dat Verstappen gewoon vaker dan andere coureurs buiten de lijntjes kleurt. Ik weet dat eigenlijk wel zeker - Verstappen wordt geroemd omdat hij spektakel brengt, en af en toe een straf krijgen is niets anders dan de andere keerzijde van diezelfde medaille.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:47:09
Dat bestrijd ik ook niet. Het gaat erom dat hij steeds van 't podium lazert Jozef. Mij bekruipt daarbij een naar gevoel, een nare smaak in de mond krijg ik ervan.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Tuesday op 02 september 2018 - 21:57:57
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:10:30
Citaat van: Robbert65 op 02 september 2018 - 21:03:08
punt is dat de straf onomkeerbaar is. Telkens weer heb ik het gevoel dat het volkomen willekeur is. Het is nu de derde keer dat Verstappen een podium dat hij rijdt niet krijgt door een tijdstraf. Dat is verder nog niemand overkomen in mijn geheugen. (mijn geheugen is wel behoorlijk knudde hoor.) Ook hier weer, ja je KUNT 5 seconden uitdelen, maar je kunt het zeker ook niet doen. Nu het al drie keer is gebeurd dat Verstappen een podium ontzegd is bekruipt me een echt naar gevoel, temeer omdat het vaak terugkerende personen in de rol van Stewards of the Meeting betreft. Beetje vies smaakje in de mond... enerzijds kun je inderdaad een penalty geven, anderzijds begrijp ik heeel goed dat Verstappen pislink is.

Ik zou daarop zeggen dat het niet aan de stewards ligt, maar aan Verstappen. Er was overigens geen Connelly aanwezig vandaag.

Citaat van: Tuesday op 02 september 2018 - 21:09:25
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:01:55
Beeld een fractie voor het contact: https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/qi7rp63fl7up7v1/Monza_Verstappen_Bottas.PNG?dl=0)

Het is belachelijk weinig. Het is centimeterwerk. Maar m.i. is Bottas hier net een klein stukje over de lijn. En dus is het technisch gezien een overtreding van Verstappen. En Bottas wordt erdoor benadeeld. Dus is een kleine straf logisch.
de lijn hoort bij de baan en is getrokken op het asfalt. Mooi dat we op deze manier kunnen concluderen dat de straf volledig onterecht is.

De lijn hoort bij de baan, maar Bottas is hier OVER de lijn.
is dat zo? volgens mij is de screencap vrij duidelijk
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Robbert65 op 02 september 2018 - 22:02:02
https://www.fia.com/events/fia-formula-one-world-championship/season-2018/eventtiming-information-29 (https://www.fia.com/events/fia-formula-one-world-championship/season-2018/eventtiming-information-29)

ook nog strafpunten voor Verstappen. 2 of 5. Misschien is die 5 zijn totaal uit maximaal 12 per jaar...

Grosjean inderdaad gediskwalificeerd. er loopt nog wat met Renault geloof ik...
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Jozef op 02 september 2018 - 22:06:55
Renault is de partij die klacht had ingediend over de legaliteit van de Haas. Het document over Renault gaat er dus gewoon over dat ze hun klacht mochten komen toelichten bij de stewards, niet dat ze zelf in de problemen zitten. ;)
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Robbert65 op 02 september 2018 - 22:20:52
http://www.gppits.net/nieuws/gp_italie_grosjean_6de_gediskwalificeerd/ (http://www.gppits.net/nieuws/gp_italie_grosjean_6de_gediskwalificeerd/)
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Fietser op 03 september 2018 - 10:26:20
Ik ben geneigd de straf 'redelijk' te vinden. Oke, het is kwestie van een afknijpende lijn versus wel of geen ruimte. Bij dit alles moeten we m.i. gewoon accepteren dat F1 een jurysport is geworden. (Net zoals we de halo moeten accepteren - veranderende tijden.) Het is niet anders en de heren zitten er kwesties als deze niet voor niets. Dat pakt voor de ene rijder beter uit dan voor de ander. Daarbij komt dat jurywerk mensenwerk is. Helaas zorgt dat voor inconsistentie en subjectiviteit waar sommige rijders door gedupeerd worden en anderen geluk hebben. Een rijder als Verstappen zal door zijn aantrekkelijke en gedurfde rijstijl helaas vaak bij de gedupeerden horen. Een type-Bottas vaak bij de gelukkigen. Tja.
In dit geval denk ik dat Bottas nog best een paar centimeter naar links kon sturen, maar ook dat Verstappen niet zo sterk had hoeven afknijpen om voor te blijven. Gelukkig zit ik niet in de jury...
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 03 september 2018 - 20:28:00
Citaat van: Jozef op 02 september 2018 - 21:31:03
Nee, maar je insinueert dat er een complot is tegen Verstappen. Ik denk dus van niet, ik denk dat Verstappen gewoon vaker dan andere coureurs buiten de lijntjes kleurt. Ik weet dat eigenlijk wel zeker - Verstappen wordt geroemd omdat hij spektakel brengt, en af en toe een straf krijgen is niets anders dan de andere keerzijde van diezelfde medaille.

Een complot voert misschien te ver door maar de wedstrijdleiding is niet consistent. Neem het onderstaand voorbeeld van Magnussen die Alonso volledig buiten de baan duwt, de eerstgenoemde wordt niet gesanctioneerd. Er zijn meer voorbeelden waarbij dit gebeurt zonder consequenties.

(http://i67.tinypic.com/sxyrlg.jpg)

De onderstaande foto geeft moment van de touché weer. Duidelijk te zien dat Max ruimte liet. Meer ruimte dan Alonso –hierboven- wordt geboden. In het helikopterview is het nog duidelijker zichtbaar. Bottas hoeft hier niet tegen Max aan te rijden.

(https://d2d0b2rxqzh1q5.cloudfront.net/sv/1.67/dir/ab3/image/ab3b41270f91694b389202ac4934e1b9.jpg)

Het was dan ook een halfbakken inhaalpoging van Bottas, hij zat dan ook niet voor Max en aan de buitenkant. Dat had geen kans van slagen. Hieronder geeft goed beeld waar je moet zitten om die plek op te eisen aan de buitenkant. Dan heb je recht van spreken.

(https://e3.365dm.com/18/09/768x432/skysports-hamilton-kead-monza_4409274.jpg)

De straf in Austin was ook zo'n een dingetje. Het hele weekend werden tracklimits overschreden -en laten we eerlijk wezen, als dit geen voordeel opleverde, zou men niet structureel tracklimits overschrijden- zonder dat het gevolgen had. Max wordt -als enige- bestraft in de laatste meters van het Grand Prix-weekend. In de context van de race en de move was het niet fair. Kimi leek naar binnen te snijden en zag Max op tijd waarna hij uitweek. Dat kon Max niet voorspellen. Desalniettemin vond de wedstrijdleiding het nodig Max te bestraffen. Volgens de letters van de wet is de straf terecht, in de context van het Grand Prix-weekend, waarin tracklimits gedoogd werden, en de context van de move, is het, hoe je het ook wendt of keert, discutabel. Niet voor niets zorgde de straf voor veel ophef en kreeg Max steun van velen.

Dit wordt niet met veel liefde ontvangen bij de wedstrijdleiding. Dat je dan net wat kritischer kijkt naar een rijder is een gevolg. Max heeft die gunfactor niet.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 03 september 2018 - 20:50:25
Het klinkt een beetje als boehoe idereen rijdt te hard en ik ben de enige die wordt aangehouden. En het was zeker geen halfbakken inhaalactie. Wings, jij weet zoveel van racen dat jij ook wel weet dat dit een prima manier is om zich te positioneren voor het volgende rechte stuk. Verstappen kan geen ideale lijn rijden en zal daardoor langzamer zijn op het rechte stuk dat volgt. Verstappen weet dat zelf ook, juist daarom knijpt hij Bottas zoveel als kan. Net 10 cm teveel.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 03 september 2018 - 21:01:31
Losse flodder Matthijs. Niet iedereen die op de openbare weg rijdt wordt permanent gemonitord. Dat vergelijk gaat mank; als namelijk wel permanent gemonitord wordt, zoals bij trajectcontroles, is de sanctie identiek bij de hoogte van de snelheidsovertreding. In de Formule 1 wordt iedere actie bekeken (permanente monitoring) door de wedstrijdleiding en toetst men af aan één en hetzelfde reglement.

Maar ik begrijp dat mijn constatering correct is want op de inhoud reageer je niet?
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 03 september 2018 - 21:02:59
Je hebt je one-liner aangevuld:

Citaat van: Matthijs op 03 september 2018 - 20:50:25
En het was zeker geen halfbakken inhaalactie. Wings, jij weet zoveel van racen dat jij ook wel weet dat dit een prima manier is om zich te positioneren voor het volgende rechte stuk. Verstappen kan geen ideale lijn rijden en zal daardoor langzamer zijn op het rechte stuk dat volgt. Verstappen weet dat zelf ook, juist daarom knijpt hij Bottas zoveel als kan. Net 10 cm teveel.

Daarmee ben ik het oneens. Zie bovenstaande.

-edit-

Heb je de helikopterview bekeken?
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 03 september 2018 - 21:07:51
Citaat van: Wings op 03 september 2018 - 21:01:31
Losse flodder Matthijs. Niet iedereen die op de openbare weg rijdt wordt permanent gemonitord. Dat vergelijk gaat mank; als namelijk wel permanent gemonitord wordt, zoals bij trajectcontroles, is de sanctie identiek bij de hoogte van de snelheidsovertreding. In de Formule 1 wordt iedere actie bekeken (permanente monitoring) door de wedstrijdleiding en toetst men af aan één en hetzelfde reglement.

Maar ik begrijp dat mijn constatering correct is want op de inhoud reageer je niet?
Ik was in de veronderstelling dat ik wel inhoudelijk had gereageerd. Ik ben van mening dat je niet moet janken dat je straf krijgt als je fout zit. En in mijn belevenis ben je fout als je op een recht stuk iemand geen ruimte geeft.

Het verbaast me dat je het oneens bent met dat Bottas' actie een poging was om zich te positioneren voor het volgende rechte stuk. Dus je vindt niet dat Verstappen er last van had dat Bottas daar reed?

Overigens vond ik de aanrijding geen big deal en kijk ik juist met heel veel plezier naar het racen van Verstappen. Het verbaast mij alleen dat het zo moeilijk is om toe te geven dat hij fout zit. Het zijn voornamelijk Nederlanders die dit structureel niet kunnen accepteren valt me op.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 03 september 2018 - 21:25:07
Citaat van: Matthijs op 03 september 2018 - 21:07:51
Ik was in de veronderstelling dat ik wel inhoudelijk had gereageerd. Ik ben van mening dat je niet moet janken dat je straf krijgt als je fout zit. En in mijn belevenis ben je fout als je op een recht stuk iemand geen ruimte geeft.

Geen ruimte vind ik discutabel. Heb je de helikopterview gezien? Ik vond deze namelijk goed weergeven dat Max voldoende ruimte liet, zoals Max zelf beaamt.

Daarnaast hanteert de wedstrijdleiding één en hetzelfde reglement. Als rijders elkaar raken wordt linksom of rechtsom geen ruimte geboden dus volgt een sanctie. Doe je dat niet als wedstrijdleiding en laat je de boel, de boel, vind ik dat ook prima maar dan is er ruimte voor interpretatie. Ik wil nogmaals verwijzen op onderstaande actie van Magnussen.

(http://i67.tinypic.com/sxyrlg.jpg)

CitaatHet verbaast me dat je het oneens bent met dat Bottas actie een poging was om zich te positioneren voor het volgende rechte stuk. Dus je vindt niet dat Verstappen er last van had dat Bottas daar reed?

Nee. Kansloze actie van Bottas. Max heeft de binnenbocht en pakt de racelijn. Bottas had zichzelf ingesloten. Op die lijn inhalen kan alleen als je er ruim voor zit, zoals op onderstaande afbeelding. Dat is buitenom met overtuiging en zo dwing je een positie af.

(https://e3.365dm.com/18/09/768x432/skysports-hamilton-kead-monza_4409274.jpg)

CitaatOverigens vond ik de aanrijding geen big deal en kijk ik juist met heel veel plezier naar het racen van Verstappen. Het verbaast mij alleen dat het zo moeilijk is om toe te geven dat hij fout zit. Het zijn voor amelijk Nederlanders die dit niet kunnen accepteren valt me op.

Italiaan. Ferrari-fan. :)

Zo sla je de discussie plat. Alsof er een patent bestaat op de waarheid en iedereen die Nederlands is, automatisch ongelijk heeft, als hij het opneemt voor Max. Ik mag aannemen dat je prima instaat bent om onderscheid te maken tussen de oppervlakkige oneliners op sociale media en goed onderbouwde mening op het forum. Je hoeft het niet eens met elkaar te zijn maar laten we niet afglijden naar het elkaar in hokjes plaatsen zoals op de sociale media gebeurt.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 03 september 2018 - 21:39:46
Okee, die laatste opmerking van mij slaat de discussie inderdaad dood. Die neem ik terug want je onderbouwt het uitgebreid. Wel blijft mijn mening staan dat veel Nederlanders in mijn ogen niet objectief kunnen reageren, maar dat wil ik niet op jou projecteren.

Toch vind ik dat je mijn post niet goed lees. Ik vind weliswaar ook dat consistentie in straffen soms ver te zoeken is, maar dat vind ik niet relevant omdat mijn mening is dat Verstappen niet genoeg ruimte gaf (en dus bestraft kon worden). En ik schrijf ook dat ik dit vind omdat het een recht stuk betreft. In een bocht gelden laterale krachten en geef je daardoor soms iemand onbedoeld te weinig ruimte. Op een recht stuk iemand afsnijden is bijna per definitie opzettelijk (tenzij je Bottas heet en Vandoorne niet gezien hebt...) en mag wat mij betreft wel wat strenger beoordeeld worden.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 04 september 2018 - 08:53:21
Ik lees je post wel goed maar zie het anders. Max laat in mijn beleving wel goed ruimte. In het bovenaanzicht is het goed zichtbaar en gaf bij mij ook de doorslag, want mijn eerste reactie was dat Max wel (te) weinig ruimte liet.

Daarnaast mist de actie van Bottas overtuiging. Ik gaf het geen kans van slagen en als ik Coronel en Doornbos goed heb begrepen, zij ook niet.

Wat betreft de straffen vind ik dat die wel in lijn moeten zijn met het Grand Prix weekend als het gaat om tracklimits en de interpretatie van 'iemand van de baan drukken' niet mag verschillen. Hooguit op detailniveau.

Daarbij rijdt Bottas tegen het wiel van Max met een uitwijkmogelijkheid naast zich en zit hij er na twee bochten (chargerend) weer achter. Hier was gewoon niet heel veel aan de hand dus het ingrijpen van de wedstrijdleiding vind ik dan onnodig. Laat het hen maar uitvechten op de baan.

Overigens had ik Bottas en Vettel wel voorbij gelaten. Als je anti-racen wil, krijg je anti-racen.
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Matthijs op 04 september 2018 - 11:49:34
Citaat van: Wings op 04 september 2018 - 08:53:21
Ik lees je post wel goed maar zie het anders. Max laat in mijn beleving wel goed ruimte. In het bovenaanzicht is het goed zichtbaar en gaf bij mij ook de doorslag, want mijn eerste reactie was dat Max wel (te) weinig ruimte liet.
Heb je een linkje voor mij? Ik heb wel gezocht maar ik kan de helicopterview niet vinden.

Citaat van: Wings op 04 september 2018 - 08:53:21
Daarnaast mist de actie van Bottas overtuiging. Ik gaf het geen kans van slagen en als ik Coronel en Doornbos goed heb begrepen, zij ook niet.
Welke actie gaf je geen kans van slagen? De inhaalactie in bocht 1? Mijn standpunt is (herhaaldelijk) dat dit geen inhaalactie is maar positioneren voor het rechte stuk erna. Omdat Verstappen er overduidelijk last van had, was het dus heel effectief. Zijn bocht en dus zijn exit zou zijn 'compromised' zoals daar in het Engels een mooie term voor is. Dit zegt hij er zelf over: ""Obviously I've seen the footage. I just defended. Of course, you try to make the space as small as possible so your turn-in to the corner is not compromised." Kortom: Verstappen geeft mijns inziens zelf aan dat het hier gaat om het positioneren voor het rechte stuk erna.

Citaat van: Wings op 04 september 2018 - 08:53:21Hier was gewoon niet heel veel aan de hand dus het ingrijpen van de wedstrijdleiding vind ik dan onnodig. Laat het hen maar uitvechten op de baan.
Ik vond het ook allemaal niet zo spannend. Ik vond een straf ook niet nodig, echter wel begrijpelijk en acceptabel. Subtiel verschil. Ze hoefden de straf niet te geven maar ze konden het wel doen, op grond van te weinig ruimte laten.

Ik lees zijn reactie ook dat hij (stiekem) toegeeft dat hij te weinig ruimte liet maar dat hij het oneens is met de straf. https://www.racefans.net/2018/09/04/verstappen-still-believes-bottas-clash-penalty-was-wrong/ (https://www.racefans.net/2018/09/04/verstappen-still-believes-bottas-clash-penalty-was-wrong/)
Titel: Re: GP ITALIË: Monza
Bericht door: Wings op 04 september 2018 - 17:35:26
Citaat van: Matthijs op 04 september 2018 - 11:49:34
Heb je een linkje voor mij? Ik heb wel gezocht maar ik kan de helicopterview niet vinden.

Ziggo.

Citaat
Welke actie gaf je geen kans van slagen? De inhaalactie in bocht 1? Mijn standpunt is (herhaaldelijk) dat dit geen inhaalactie is maar positioneren voor het rechte stuk erna. Omdat Verstappen er overduidelijk last van had, was het dus heel effectief. Zijn bocht en dus zijn exit zou zijn 'compromised' zoals daar in het Engels een mooie term voor is. Dit zegt hij er zelf over: ""Obviously I've seen the footage. I just defended. Of course, you try to make the space as small as possible so your turn-in to the corner is not compromised." Kortom: Verstappen geeft mijns inziens zelf aan dat het hier gaat om het positioneren voor het rechte stuk erna.

Ik snap prima wat de bedoeling is maar dan moet je er voor zitten, zoals Lewis bij Kimi.

(https://e3.365dm.com/18/09/768x432/skysports-hamilton-kead-monza_4409274.jpg)

CitaatIk vond het ook allemaal niet zo spannend. Ik vond een straf ook niet nodig, echter wel begrijpelijk en acceptabel. Subtiel verschil. Ze hoefden de straf niet te geven maar ze konden het wel doen, op grond van te weinig ruimte laten.

Dat gold ook voor de straf in Austin. Neemt niet weg dat de wedstrijdleiding niet consistent is.

CitaatIk lees zijn reactie ook dat hij (stiekem) toegeeft dat hij te weinig ruimte liet maar dat hij het oneens is met de straf. https://www.racefans.net/2018/09/04/verstappen-still-believes-bottas-clash-penalty-was-wrong/ (https://www.racefans.net/2018/09/04/verstappen-still-believes-bottas-clash-penalty-was-wrong/)

Ik lees het anders. Natuurlijk kan hij een paar millimeter meer ruimte bieden maar het klopt ook dat een rijder de ruimte zo klein als mogelijk probeert te maken. Verder ligt er nog asfalt naast Bottas, wat prima benut kan worden, kijk maar naar Alonso.

(http://i68.tinypic.com/1zf0q9s.jpg)