GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Jehoentelaar op 23 januari 2017 - 14:55:21

Titel: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 23 januari 2017 - 14:55:21
(http://siriusbuzz.com/wp-content/uploads/2009/04/libertymedia.gif)

Links en rechts is het al besproken, maar naar goed GPPits-gebruik is een actief centraal topic op dit onderwerp nog niet aanwezig. Zoals we weten is Liberty Media zo goed als rond met de overname van de Formule 1 van CVC Capital. De Amerikanen hebben serieuze plannen om de sport ingrijpend te veranderen, met als hoofddoel de aantrekkelijkheid voor de grote massa weer op aloude niveaus te brengen. Volgepakte circuits, aantrekkelijke races, uitdagingen voor coureurs, het bekende verhaal. Klinkt als een soort combinatie van V8 Supercars en IndyCar (ook hartstikke leuk), maar uiteraard moet Formule 1 wel gewoon Formule 1 blijven.

Om een overdreven lange OP voor te zijn verwijs ik je graag door naar een recent gepubliceerd artikel van de BBC, waarin de huidige stand van zaken en de ideeën van Liberty Media worden besproken: http://www.bbc.com/sport/formula1/38679158 (http://www.bbc.com/sport/formula1/38679158)

Key notes:
- Meer respect voor de rijke geschiedenis van Formule 1;
- Een gezonder verdienmodel met een betere prioriteitenstelling;
- Een gelijkwaardiger behandeling van deelnemers;
- Betere bereikbaarheid van de grote, vooral jonge, massa;
- Een aantrekkelijker seizoensformat waarin niks onbesproken is.

Voor de reguliere fan springen natuurlijk ideeën als het behoud van historische (Europese) races en het niet meer om financiële redenen bezoeken van obscure landen er meteen uit, maar dit zijn eigenlijk randzaken die pas mogelijk worden als de rest van Liberty's plannen, de misschien wat stoffige discussie rondom de interne organisatie, rechtgetrokken wordt. In hoeverre kunnen jullie je vinden in de dingen die Liberty Media van plan is c.q. lijkt te zijn?
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Robbert65 op 23 januari 2017 - 21:07:40
http://www.gppits.net/nieuws/bernie_op_staande_voet_ontslagen_ze_hebben_me_aan_de_dijk_gezet/ (http://www.gppits.net/nieuws/bernie_op_staande_voet_ontslagen_ze_hebben_me_aan_de_dijk_gezet/)

Lyberty heeft de vrijheid genomen een duidelijk statement te maken: Einde Ecclestone...
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jozef op 24 januari 2017 - 11:47:43
De aanstelling van Ross Brawn lijkt me alvast een meesterzet. Ik denk dat iedereen in de paddock, van teambazen tot fans, hem met open armen verwelkomt. En er ook vertrouwen in heeft dat hij veel kan betekenen voor de sport (al zou hij misschien nóg meer tot zijn recht komen in een rol bij de FIA).
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 24 januari 2017 - 21:35:02
Citaat van: Robbert65 op 23 januari 2017 - 21:07:40
http://www.gppits.net/nieuws/bernie_op_staande_voet_ontslagen_ze_hebben_me_aan_de_dijk_gezet/ (http://www.gppits.net/nieuws/bernie_op_staande_voet_ontslagen_ze_hebben_me_aan_de_dijk_gezet/)

Lyberty heeft de vrijheid genomen een duidelijk statement te maken: Einde Ecclestone...

Ze willen het heft in eigen hand nemen en dan is er geen ruimte voor eigenzinnige lui die hun persoonlijke agenda erop nahouden. Wie er ook had gezeten, met de overname door Liberty had er sowieso vervanging plaatsgevonden.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Pancake Shield op 24 januari 2017 - 21:43:47
Laten we wel zijn Ecclestone heeft een aantal overnames al flink dwarsgezeten, omdat hij zijn voet tussen de deur hield.

Maar om terug te komen op het stuk van de BBC. De plannen die Liberty daar presenteert zijn in ieder geval hoopvol voor de toekomst van de F1. Al kan ik nog wel zien dat er her en der nog wel wat protest vandaan gaat komen. Het is al wat dat Liberty in ieder geval oog heeft voor de situatie.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: robbert op 25 januari 2017 - 13:07:35
Citaat van: Pancake Shield op 24 januari 2017 - 21:43:47
Laten we wel zijn Ecclestone heeft een aantal overnames al flink dwarsgezeten, omdat hij zijn voet tussen de deur hield.

Maar om terug te komen op het stuk van de BBC. De plannen die Liberty daar presenteert zijn in ieder geval hoopvol voor de toekomst van de F1. Al kan ik nog wel zien dat er her en der nog wel wat protest vandaan gaat komen. Het is al wat dat Liberty in ieder geval oog heeft voor de situatie.

en wat zijn juist die plannen, want ik heb het stuk op bbc niet gezien
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jozef op 25 januari 2017 - 13:21:04
Wel, lees dan het stuk van de BBC om te weten wat de plannen zijn. ;D ;)
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 25 januari 2017 - 15:47:44
Citaat van: robbert op 25 januari 2017 - 13:07:35
en wat zijn juist die plannen, want ik heb het stuk op bbc niet gezien

Lees de key notes in de openingspost of volg de link naar het artikel van de BBC. Of allebei.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: robbert op 26 januari 2017 - 08:56:26
Citaat van: Jozef op 25 januari 2017 - 13:21:04
Wel, lees dan het stuk van de BBC om te weten wat de plannen zijn. ;D ;)
ahja ok, bedankt voor je hulp ;D :D
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Robbert65 op 26 januari 2017 - 20:49:25
http://www.gppits.net/magazine/bernie_ecclestone_grote_baas._een_terugblik_op_een_tijdperk/ (http://www.gppits.net/magazine/bernie_ecclestone_grote_baas._een_terugblik_op_een_tijdperk/)

En nu: plannen met GP1?
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 26 januari 2017 - 21:14:22
Niet levensvatbaar. Het heeft niet de merknaam Formule 1 dus het wordt niet zo succesvol. Wellicht dat Ferrari het leuk gaat vinden omdat zij hun voorkeursbehandeling dreigen kwijt te raken, maar dat is het eigenlijk wel.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Tuesday op 26 januari 2017 - 21:41:11
Citaat van: Jehoentelaar op 26 januari 2017 - 21:14:22
Niet levensvatbaar. Het heeft niet de merknaam Formule 1 dus het wordt niet zo succesvol. Wellicht dat Ferrari het leuk gaat vinden omdat zij hun voorkeursbehandeling dreigen kwijt te raken, maar dat is het eigenlijk wel.
en veel fans als bv de V10 terugkomt. Ik zou het niet bij voorbaat afschieten, als het niet juridisch helemaal is dichtgetimmerd en Liberty teveel wil veranderen dan zou het zo maar kunnen. En tussen niet levensvatbaar en zo succesvol als de F1 zit sowieso nogal wat ruimte.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Robbert65 op 26 januari 2017 - 21:56:01
Als Ecclestone tijd van leven heeft én hij zet het echt door, dan wordt het een succes. Nooit onderschatten, die man...
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: gloudiesaurus op 26 januari 2017 - 22:08:53
Citaat van: Robbert65 op 26 januari 2017 - 21:56:01
Als Ecclestone tijd van leven heeft én hij zet het echt door, dan wordt het een succes. Nooit onderschatten, die man...

Klopt. Ferrari zal natuurlijk gaan dreigen met GP1 als Libery de bijdrage aan de Scuderia wil verkleinen. En dat willen ze.
Alleen Ecclestone heeft zijn leeftijd niet mee... Hij is al 86.

http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/ (http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/)
McLaren denkt ondertussen aan een budgetcap.

Ik verwacht wel van wat Libery op marketing gebied, vooral op internet en social media, en het promoten van de sport. Denk bijv. aan live streams. Nu kan ik de sport, als ik op vakantie ben, soms niet eens volgen.

Ross Brawn binnen halen is ook een meester zet. Hij weet hoe het spelletje werkt. Hij heeft de contacten, en als ik hem hoor praten, is ook een fan. Hij wil wat wij willen, een goede show, motoren die herrie maken, en racen op echte circuits zoals Spa Francorchamps, Silverstone, Monza, en Monaco.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Tuesday op 26 januari 2017 - 22:59:04
Citaat van: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.
8 seizoenen. En in principe staat dat los van elkaar. Natuurlijk kun je je afvragen of die voorkeursbehandeling nog wel houdbaar is, maar resultaten hebben daar verder niet zoveel mee te maken. Overigens zijn ze toch wel altijd in de top of in de subtop te vinden en winnen ze ook bijna elk jaar wel een race.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Tuesday op 26 januari 2017 - 23:23:11
Er zijn overigens meer teams die een bonus krijgen op basis van hun verleden. Weliswaar nog niet de helft van die van Ferrari, maar toch. Qua marketing waarde valt het denk ik allemaal vrij goed te verdedigen. Wil je naar een gelijkwaardig(er) speelveld, dan moet je het misschien allemaal heroverwegen.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Tuesday op 26 januari 2017 - 23:56:30
sterker nog, er zijn nog veel meer 'dubieuze' bonussen. Alleen column 2 in het onderstaande overzicht is gebaseerd op prestaties van het betreffende jaar (in dit geval 2015). Tov Mercedes en RBR krijgt Ferrari 'slechts' 30 miljoen extra aan bonussen gebaseerd op verleden.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/123649 (http://www.autosport.com/news/report.php/id/123649)
(http://damcdn.autosport.com/editorial/0c8e80ce668b13dee752e8fc724f51c9.jpg?_ga=1.254377932.531910859.1464394064)

Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 27 januari 2017 - 00:30:54
Uiteraard zijn er meer teams met rare overeenkomsten, dat wordt door Liberty net zo goed bevestigd en daar willen ze aan gaan werken. Het voorbeeld Ferrari is echter het meest bekend en daar richten veel media zich dan ook op.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 27 januari 2017 - 00:34:34
Citaat van: Robbert65 op 26 januari 2017 - 21:56:01
Als Ecclestone tijd van leven heeft én hij zet het echt door, dan wordt het een succes. Nooit onderschatten, die man...

Met wat pech is 'ie met een paar jaar pleite en dan ben je de kern van zo'n nieuwe klasse kwijt.

Citaat van: Tuesday op 26 januari 2017 - 21:41:11
en veel fans als bv de V10 terugkomt. Ik zou het niet bij voorbaat afschieten, als het niet juridisch helemaal is dichtgetimmerd en Liberty teveel wil veranderen dan zou het zo maar kunnen. En tussen niet levensvatbaar en zo succesvol als de F1 zit sowieso nogal wat ruimte.

Een in de huidige automobielindustrie irrelevante motorformule gaat je sowieso niet helpen en die fans stappen niet ineens over. Superleague Formula had V12-motoren en die klasse was net zo snel weer weg als dat 'ie er kwam. Er zijn veel harde schreeuwers die graag verouderde motortechnieken terug willen in de sport, maar een ontzettend groot deel van de fans gaan niet zo ver dat ze bij een nieuwe klasse de Formule 1 ineens verlaten. Daar zijn mensen denk ik van nature te passief voor. Een deel zal wellicht wel de overstap maken, maar dan kom je nog steeds niet in de buurt van Formule 1.

Van mij mag hij het proberen hoor, niks mis met een beetje concurrentie op autosportgebied. Het drijft het beste uiteindelijk naar boven. Maar ik denk niet dat we Ecclestones opmerking (want meer dan dat is het niet) in deze fase erg serieus moeten nemen.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 27 januari 2017 - 00:39:51
Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2017 - 22:08:53
Ik verwacht wel van wat Libery op marketing gebied, vooral op internet en social media, en het promoten van de sport. Denk bijv. aan live streams. Nu kan ik de sport, als ik op vakantie ben, soms niet eens volgen.
Het probleem van de mediadeals is vooral dat het jarenlang doelbewust exclusief wordt gehouden. Heeft natuurlijk een reden want het kan de prijzen lekker opdrijven. Maar daar valt dus inderdaad heel veel te winnen en het is vanuit dat perspectief een zegen dat juist een Amerikaans mediabedrijf de toko overneemt. Daar is media coverage een sport op zich. Amerikanen roepen niet voor niets "it's raceweek" zes dagen voor de race daadwerkelijk plaatsvindt. De grote NASCAR-races en de fameuze IndyCar-races (uiteraard de 500, maar ook Long Beach) zijn evenementen die veel verder gaan dan alleen de actie op het circuit. Ik denk dat Formule 1 ook die kant op moet om de omvang en diversiteit van de fanbase voor de toekomst veilig te stellen.

CitaatRoss Brawn binnen halen is ook een meester zet. Hij weet hoe het spelletje werkt. Hij heeft de contacten, en als ik hem hoor praten, is ook een fan. Hij wil wat wij willen, een goede show, motoren die herrie maken, en racen op echte circuits zoals Spa Francorchamps, Silverstone, Monza, en Monaco.

Herriemotoren blijven een hoofdpijndossier omdat het niet onwaarschijnlijk is dat je er eerder constructeurs mee wegjaagt dan dat je ze aantrekt. Maar wie weet wat hij uit de hoge hoed tovert. Een combinatie van de huidige technologie met meer traditionele kabaal is het droomscenario en hopelijk wordt dat over een aantal jaar bespreekbaar. Qua kalender zie ik zelf weinig veranderen, aangezien we op de genoemde circuits al racen - er kan echter wel een heleboel onzekerheid worden weggenomen (ik neem aan dat je daar ook op doelt). Aan de hoge veiligheidseisen voor circuits en strenge licentie-eisen op dat gebied zal niet snel geknutseld worden dus een toename van traditionele circuits wordt lastig, maar er valt links en rechts wellicht iets te winnen.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: robbert op 27 januari 2017 - 15:38:05
Citaat van: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.

en daarbij staat, dat ferrari minder en minder een topteam is geworden.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 27 januari 2017 - 17:23:13
Ross Brawn raakt in gesprek met Gazzetta dello Sport, wat weer is opgepikt door media die publiceren in een taal die ik wel kan volgen. Een selectie:

Speaking to the BBC he said: "We need to make sure there is no artificial solutions. The drag reduction system; everyone knows it's artificial. We need to find purer solutions. We need to think through the solutions. I have ideas – I can't share them all with you because I want to share them with the teams first – but I have ideas of things we should start to study and perhaps use in '18 or '19."

"There will be change, of course. In recent years I have seen that F1 is unresponsive [to change]. To deliver continuity is obviously important to everyone, but we must be careful to preserve the essence of grands prix. For my part, after a period of study, we must think of a three to five-year plan and introduce innovations gradually. Acting quickly could be counterproductive."


http://wtf1.co.uk/good-news-new-f1-chief-ross-brawn-hates-drs/ (http://wtf1.co.uk/good-news-new-f1-chief-ross-brawn-hates-drs/)
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: gloudiesaurus op 28 januari 2017 - 11:33:59
Citaat van: Jehoentelaar op 27 januari 2017 - 00:30:54
Uiteraard zijn er meer teams met rare overeenkomsten, dat wordt door Liberty net zo goed bevestigd en daar willen ze aan gaan werken. Het voorbeeld Ferrari is echter het meest bekend en daar richten veel media zich dan ook op.

Renault heeft volgens mij ook zo'n overeenkomst. Dat was misschien ook de kracht van Bernie, hij kon als dictator een deal sluiten en daarmee bijv. de CEO van Renault overtuigen om Lotus over te nemen.

Dat wordt nu lastiger denk ik. Een voor de lange termijn is het beter voor de teams als de inkomsten eerlijker verdeeld worden. De grote, ook Ferrari, kunnen niet zonder de kleintjes. En nu met 20 auto's moet er niet veel meer weg vallen.

Wordt wel een hele lastige om Ferrari daarin mee te nemen, Dat worden harde onderhandelingen. Het is natuurlijk wel zo dat Ferrari nog altijd de meeste fans heeft in de Formule 1 en als team het meest aanspreekt.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: gloudiesaurus op 28 januari 2017 - 11:37:03
http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_werkt_niet_aan_rivaliserende_klasse/ (http://www.gppits.net/nieuws/ecclestone_werkt_niet_aan_rivaliserende_klasse/)

Ecclestone ontkent, goed voor de Formule 1  :) Hopelijk kan liberty media Ecclestone als een soort van adviseur aan boord houden en tegelijkertijd haar eigen koers varen.

Of dit argument hout snijdt:
CitaatEcclestone ontkent dit bericht nu tegenover Reuters: "Ik heb heel mijn heel leven gewerkt aan de Formule 1, ik ben daar trots op. Ik zou wel gek zijn om de sport schade toe te brengen. De nieuwe eigenaar kunnen anders ter werk gaan dan dat ik de laatste jaren deed. Ik moest voor een zo grote mogelijke winst voor de aandeelhouders zorgen. Nieuwe eigenaar Chase Carey zit een luxe positie, hopelijk kunnen de fans waarderen wat Chase Carey van plan is."

Liberty media heeft Formule 1 niet als liefdadigheid gekocht, ze willen ook geld verdienen. Maar wellicht dat liberty media wat meer op de langere termijn gaat kijken dan CVC deed met Formule 1, vooral op de korte termijn kijken en de TV-rechten zo duur mogelijk verkopen.

Voor de sport is het bijv. veel beter als Formule 1 in Engeland op vrije net te zien is. Ik ben ervan overtuigd dat dit op de langere termijn meer oplevert dan het geld dat je nu extra int door het te verkopen aan pay tv. Ik denk aan nieuwe fans makkelijker toestromen en aan sponsoren die meer betalen omdat er een groter F1 publiek is.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Wings op 28 januari 2017 - 11:56:41
Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2017 - 22:08:53
http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/ (http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/)
McLaren denkt ondertussen aan een budgetcap.

Ik ben zeker niet tegen alleen krijg dat maar eens sluitend. Waar baken je de budgetcap af? Bij teams alleen of ook bij leveranciers van onderdelen? Wat Honda uitgeeft aan de ontwikkeling van motoren kun je niet zomaar van het budget van McLaren afhalen. Wel wat de motoren McLaren kost. Alleen kunnen fabrikanten daar ook weer slim mee omgaan om prijzen op te voeren en gratis te leveren bij het hoofdteam. Ik zie dus nog wel wat beren op de weg.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jozef op 28 januari 2017 - 11:57:48
Ik vraag me zelfs af of Ecclestone überhaupt aan een nieuwe klasse mag beginnen. De kans is groot dat er een non-compete-clausule in zijn contracten met Liberty stond waardoor hij dat niet eens mag.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: gloudiesaurus op 28 januari 2017 - 11:58:52
Citaat van: Wings op 28 januari 2017 - 11:56:41
Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2017 - 22:08:53
http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/ (http://www.gppits.net/nieuws/mclaren_wil_budgetcap/)
McLaren denkt ondertussen aan een budgetcap.

Ik ben zeker niet tegen alleen krijg dat maar eens sluitend. Waar baken je de budgetcap af? Bij teams alleen of ook bij leveranciers van onderdelen? Wat Honda uitgeeft aan de ontwikkeling van motoren kun je niet zomaar van het budget van McLaren afhalen. Wel wat de motoren McLaren kost. Alleen kunnen fabrikanten daar ook weer slim mee omgaan om prijzen op te voeren en gratis te leveren bij het hoofdteam. Ik zie dus nog wel wat beren op de weg.

Ik ook, het is heel moeilijk te controleren. In het honkbal bijv. is dat makkelijker, daar zit je niet met complexe ontwikkelingskosten.
In plaats daarvan zou het simpel zijn om de inkomsten eerlijker te verdelen zodat kleine teams ook kunnen overleven. En niet zoals Manor, dat helemaal geen prijzengeld zou krijgen, en daardoor is omgevallen. Op de langere termijn hou je dan teams zoals Haas en Sauber ook binnen boord.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: robbert op 28 januari 2017 - 12:52:08
Citaat van: gloudiesaurus op 28 januari 2017 - 11:33:59
Citaat van: Jehoentelaar op 27 januari 2017 - 00:30:54
Uiteraard zijn er meer teams met rare overeenkomsten, dat wordt door Liberty net zo goed bevestigd en daar willen ze aan gaan werken. Het voorbeeld Ferrari is echter het meest bekend en daar richten veel media zich dan ook op.

Renault heeft volgens mij ook zo'n overeenkomst. Dat was misschien ook de kracht van Bernie, hij kon als dictator een deal sluiten en daarmee bijv. de CEO van Renault overtuigen om Lotus over te nemen.

Dat wordt nu lastiger denk ik. Een voor de lange termijn is het beter voor de teams als de inkomsten eerlijker verdeeld worden. De grote, ook Ferrari, kunnen niet zonder de kleintjes. En nu met 20 auto's moet er niet veel meer weg vallen.

Wordt wel een hele lastige om Ferrari daarin mee te nemen, Dat worden harde onderhandelingen. Het is natuurlijk wel zo dat Ferrari nog altijd de meeste fans heeft in de Formule 1 en als team het meest aanspreekt.

ja idd, maar de kleintjes willen meer en meer motoren van de grote topteams en niet van teams die blijven aanmodderen zonder zege. Kijk maar naar sauber die ook af wilt van de ferrari motor
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Wings op 28 januari 2017 - 21:34:47
Citaat van: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.

Dat verandert niks aan de historische waarde van het team. Bovendien is het een afspraak die afstamt uit begin deze eeuw. Toen stond Ferrari zelfs meer dan 20 jaar droog. Reden waarom is dat teams ontevreden waren met de gang van zaken in de Formule 1 en dreigden een eigen klasse op te richten. Ferrari speelde hierin een sleutelrol. Toen zij zich terugtrokken, trokken de teams die samenwerking hadden beloofd zich ook terug. De FIA heeft de loyaliteit van Ferrari gekocht om bestaansrecht te verwerven. Dat verandert niet omdat Ferrari even geen titel bijschrijft. Bovendien moet je niet vergeten dat Bernie dadelijk een free-man is met veel geld, macht en contacten. Als hij en Ferrari de handen ineen slaan heb je een prima basis voor een tweede Koningsklasse. Je hoeft een Red Bull maar aan je zijde te krijgen en nog een grote merknaam aan je te verbinden en je hebt iets wat in potentie veel groter kan worden dan de Formule 1. Lijkt mij dat Liberty alles doet om dit te voorkomen. Verder las ik dat er iets terugkomt voor de bonus wat het gat kan opvullen dat ontstaat. In goed fatsoen kun je natuurlijk ver komen maar zomaar even bonussen stopzetten is kansloos.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Wings op 28 januari 2017 - 21:43:10
Citaat van: robbert op 27 januari 2017 - 15:38:05
Citaat van: Jozef op 26 januari 2017 - 22:50:39
Die voorkeursbehandeling was altijd gebaseerd op de gedachte dat de F1 niet zonder Ferrari zou kunnen. Nu Ferrari alweer 10 seizoenen droog staat op het vlak van titels, denk ik dat we wel kunnen concluderen dat dit verleden tijd is. Ferrari kan dus hard roepen, maar als Liverty nu zegt dat ze niks geen extra geld meer krijgen, trekt Ferrari gewoon zijn staart in. Zeker weten.

en daarbij staat, dat ferrari minder en minder een topteam is geworden.

Ik denk dat dát wel meevalt. Natuurlijk hadden zij geen goed jaar en rommelt het behoorlijk bij Ferrari maar niemand zal het verbazen als zij volgend jaar races winnen en een gooi kunnen doen naar het kampioenschap. Als je in potentie kunt winnen -op termijn- ben je in mijn ogen een topteam. Soms investeer je in de toekomst en doen teams concessies voor het kortere termijn of doen anderen het even beter. Het is niet alle dagen kerst. Mercedes, Red Bull, Ferrari en McLaren zijn in mijn ogen nog steeds topteams. Ongeacht of ze op dit moment die status kunnen kwantificeren.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: robbert op 28 januari 2017 - 23:45:38
het zou mij toch wel verbazen moesten ze volgend seizoen opeens races winnen. Die eer zal wel voor redbull en mercedes zijn. Ik zie verstappen wel een sterke kandidaat voor de wereldtitel. Hij kan toch nog altijd een tikkeltje meer dan ieder welk rijder
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Wings op 29 januari 2017 - 09:35:11
Ja serieus? Vond je Red Bull zoveel beter dat je verwacht dat zij de strijd aan kunnen met Mercedes en Ferrari niet eens kan winnen?
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: FolkertE op 29 januari 2017 - 12:29:19
Citaat van: Wings op 29 januari 2017 - 09:35:11
Ja serieus? Vond je Red Bull zoveel beter dat je verwacht dat zij de strijd aan kunnen met Mercedes en Ferrari niet eens kan winnen?
Ik had dat gevoel ook wel voor de meeste races. Daarnaast was voor Ferrari het aerodynamische aspect van de auto een groot probleem en juist daar was RBR sterker in. En nu aerodynamica weer belangrijker word, zie ik RBR meer kans maken dan Ferrari. Maar goed, niemand weet het nog hoe het gaat. Al weet ik wel dat de algemene verwachting toch is dat RBR de meeste kans heeft Mercedes te verslaan.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Wings op 29 januari 2017 - 13:04:45
Dan nog zou ik Ferrari niet uitvlakken voor het winnen van races. Het kunnen verslaan van Red Bull en Mercedes is vers twee.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: robbert op 30 januari 2017 - 13:41:29
Citaat van: Wings op 29 januari 2017 - 13:04:45
Dan nog zou ik Ferrari niet uitvlakken voor het winnen van races. Het kunnen verslaan van Red Bull en Mercedes is vers twee.

ja maar om races te winnen moet men nu eenmaal mercedes en redbull verslaan. Als dit niet lukt, is de kans heel klein om te winnen. Tenzij de beide teams uitvallen natuurlijk. Want je kan nog een snel team zijn, maar tactisch moet je ook heel sterk zijn. Op de enkele races dat ferrari kans had om te winnen, hebben ze het dan verprutst door tactische foutjes
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Wings op 30 januari 2017 - 18:10:51
Ja oké, er zijn redenen genoeg te bedenken waarom het niet lukt. Maar dan nog vlak ik Ferrari niet uit om races te winnen. Maar prima om anders te denken.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: FolkertE op 30 januari 2017 - 20:24:15
Citaat van: Wings op 30 januari 2017 - 18:10:51
Ja oké, er zijn redenen genoeg te bedenken waarom het niet lukt. Maar dan nog vlak ik Ferrari niet uit om races te winnen. Maar prima om anders te denken.
Ha,  sinds 1999 heb ik een trauma aan Ferrari's winter testen over gehouden.  :'(

Ze uitvlakken moet je niet doen,  zelfde als rbr en Mclaren of zelfs Williams,  maar gezien vorige jaren is de kans dat zij ineens naar voren komen niet erg groot.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: robbert op 31 januari 2017 - 08:43:10
ja idd, tijdens de meeste wintertests zijn ze altijd de snelste, maar in het seizoen worden ze regelmatig teruggeslagen. Maar wie weet, zal het beteren met het afschaffen van de tokens ;)
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jehoentelaar op 07 maart 2017 - 00:13:08
Tijdens de eerste week van de wintertests hebben we het eerste speldenprikje van Liberty Media al gevoeld. Het kunnen bekijken van korte clips op social media is door het grote publiek met open armen ontvangen en lijkt goed te werken op de 'voorpret' voordat het circus start aan de trainingen in Melbourne.

Toch zijn de problemen wat betreft het bereiken van het grote publiek daarmee uiteraard nog lang niet uit de wereld geholpen. Integendeel: het afgelopen jaar heeft de Formule 1 weer ruim tien miljoen TV-kijkers verloren. De 390 miljoen kijkers* die overblijven steken enigszins schril af tegenover de ruim vijfhonderd miljoen mensen die aan het begin van deze eeuw hun toestel instelden op het Formule 1-uitzendende kanaal. Wat de oorzaken betreft kunnen we meerdere kanten op: de digitale wereld**, het sluiten van Pay TV-contracten en te ingewikkelde sportieve regelgeving zijn drie dingen die meer dan eens genoemd worden. Uiteraard zit overal een kern van waarheid in en niks is los van het ander te zien. Ik ben desondanks wel benieuwd: waar zou Liberty z'n beleid het meest op moeten focussen?

1) Hernieuwde TV-contracten;
2) Sportieve eenvoud;
3) Aansluiten op digitale preferenties.

* Bron: WTF1.co.uk.

** De digitale wereld houdt de verandering van het gebruik van het internet in en de immer toenemende stroom van informatie, die op diens beurt gepaard gaat met een grotere vluchtigheid van wat er bij ons binnen komt.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: Jozef op 07 maart 2017 - 00:58:21
De tv-contracten toch? In de boardroom van FOM denk ik niet dat ze teruglopende kijkcijfers ooit een probleem hebben gevonden, aangezien de inkomsten in $/kijker dankzij betaalzenders enorm zijn toegenomen. Op korte termijn is het dus niet eens een slechte zaak voor de F1. Op lange termijn mogelijk wel, want je moet altijd bezig zijn met nieuw publiek aan te boren en dat doe je alleen op een open kanaal. Maar het grootste probleem is voor de kijker, die plots moet betalen om aan zijn trekken te komen.
Titel: Re: Liberty Media & Formule 1: de contouren
Bericht door: gloudiesaurus op 07 maart 2017 - 11:52:01
Het zijn alle drie belangrijke punten.

Qua social media zijn nu lekker bezig. Ze zijn bezig aan een inhaalrace op dat gebied. Dat moeten ze doorzetten. Al mogen er nog steeds geen beelden vanaf het circuit tijdens GP weekend worden verspreid. Dat willen de TV-zenders exclusief hebben.

Grootste verlies is natuurlijk de decoder. Moet je eens zien hoeveel bereik de Formule 1 alleen is verloren doordat sky nu de rechten heeft (decoder) in Engeland en BBC niet alles meer op vrije net uit zend. Financieel is het op de korte termijn beter, maar de lange? Je zag vorig jaar bijv. ook dat Silverstone voor het eerst in jaren niet uitverkocht was.

Door op internet uit te zenden kan Formule 1 enorm veel winnen. Waarom geen losse live races aanbieden via Formula1.com? Kan iedereen via zijn vakantie adres bijvoorbeeld kijken  ;)