GPForum.eu

Autosport => Andere Autosport => Topic gestart door: gloudiesaurus op 08 januari 2016 - 18:18:49

Titel: Formule 4 topic
Bericht door: gloudiesaurus op 08 januari 2016 - 18:18:49
CitaatDutch F4: KNAF en MP Motorsport: "Hier komen straks de echte talenten bovendrijven"
presentatie-dutch-f4-6

Afgelopen november konden talenten uit Nederland en België al twee dagen lang op Zandvoort kennismaken met de Formule 4-auto's die straks in een Nederlands cluster deel gaan uitmaken van het NEZ-kampioenschap F4. Deze week presenteerden initiatiefnemer KNAF en promoter MP Motorsport de kalender en de auto in zijn Nederlandse kleuren. Ter gelegenheid daarvan vertelden beide organisaties meer over de aanleiding, het academy-concept, de kosten en hun verwachtingen voor de toekomst van de nieuwe monopostoklasse van eigen bodem.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: MP Motorsport, Mattijs Diepraam

Na de teloorgang van het nationale Formule Ford-kampioenschap en het Benelux-kampioenschap Formule Renault 2.0 bleef Nederland een tijd verstoken van een nationale monopostoklasse. De komst van NEC Formule Renault 1.6 bracht daar tijdelijk verandering in, maar die klasse stierf na twee jaar een voortijdige dood. "FR1.6 maakte een mooie start", weet KNAF-voorzitter Peter Dorn nog, "maar het was helaas snel weg. Toch hoort een opstapklasse voor talenten thuis in de Nederlandse autosport." Maarten van Wesenbeeck, hoofd KNAF Academy, vult aan: "Natuurlijk kun je over de grens beginnen, maar wij vinden het belangrijk dat je in ieder geval ook een paar keer in eigen land rijdt."

presentatie-dutch-f4-1

De eerste F4-auto die Koiranen aan MP heeft overgedragen, is al in Nederlandse kleuren gehuld.

Aansluiten op NEZ F4
Het Dutch F4 gaat deel uitmaken van het bestaande F4-kampioenschap voor de Noord-Europese Zone (NEZ) van Scandinavische landen en Rusland. Het NEZ-kampioenschap F4 werkt met een arrive-and-drive-formule en een academy-structuur. Het Finse team Koiranen verzorgde tot op heden alle auto's van het kampioenschap, dat de Russische SMP Bank als hoofdsponsor kent.

"Wij gaan daar met een Nederlands cluster op aansluiten", zegt Sander Dorsman, teammanager van MP Motorsport, het team dat is uitgekozen om de auto's te prepareren en te runnen. "Voor Koiranen en SMP was de toevoeging van Nederland ook interessant: zij wilden grotere circuits en krijgen nu Zandvoort erbij. En het is een sterk kampioenschap: kijk hoe goed de kampioen van dit jaar, Niko Kari, het nu doet. Hij is inmiddels opgenomen in het juniorprogramma van Red Bull en zet de volgende stap van zijn carrière in de Europese F3."

presentatie-dutch-f4-2

Een blik in de cockpit van de Tatuus-Abarth.

Langetermijnvisie
De keuze voor aansluiting bij NEZ F4 is ingegeven door een langetermijnvisie, aldus de KNAF. "We willen dat dit lang doorgaat en niet na twee jaar stopt", zegt Dorn. "Daarom kiezen we voor een officiële FIA-klasse en sluiten we aan op een bestaand kampioenschap, dat werkt met dezelfde structuur die wij voor ogen hebben."

"Zo volgen we de weg van de FIA om een kostenexplosie tegen te gaan", vervolgt Dorn. "Als je jong talent een redelijke kans wilt geven om vanuit de kartsport naar de autosport door te stromen, dan moet je het gat niet te groot maken. Natuurlijk kost karten ook het nodige, maar het moet geen onoverbrugbaar gat worden." Van Wesenbeeck: "Daarom hebben we het vanaf het eerste moment ingestoken als academy-klasse. We moeten Nederland niet groter maken dan het is. We positioneren ons kampioenschap hiermee anders dan bijvoorbeeld het Duits of Italiaans Formule 4-kampioenschap."

presentatie-dutch-f4-5

MP's teammanager Sander Dorsman vertelde de aanwezigen alles over het pakket en de kalender.

Arrive-and-drive, begeleidingsprogramma
Sander Dorsman legt graag uit wat we onder het academy-concept moeten verstaan. "De auto staat letterlijk voor je klaar. Je hoeft alleen maar je helm mee te nemen! Wij verzorgen de rest: zeven raceweekenden, zeven tests, overnachtingen, overalls. Daarnaast zijn we voor livetiming en livestreaming een deal aangegaan met Alkamel Systems, bekend van de World Series by Renault. Het thuisfront en je sponsors kunnen je dus altijd volgen. Je eigen sponsorstickers zijn mogelijk. Ook in de prijs inbegrepen zit de hele academy-opzet, met driver coaching van onder meer Nyck de Vries, Kevin Korjus en Miki Weckström, en tal van workshops die je in je leerproces te ondersteunen. Het principe van gelijke kansen voor iedereen zie je zelfs terug in dezelfde setup en dezelfde bandenspanning voor alle auto's."

Maarten van Wesenbeeck vertelt graag meer over het begeleidingsprogramma. "We gaan workshops bieden op fysiek en mentaal vlak, en daarnaast simulator- en mediatraining. Zo maken we een complete sporter van je. De workshops vinden in principe plaats voorafgaand aan iedere race. Het zullen waarschijnlijk vijf workshoprondes worden, steeds met een thema. Wel met accentverschillen: mediatraining hoeft maar één keer, maar dan vrij intensief, terwijl de fysieke begeleiding vaker en korter zal zijn. Bovendien hanteren we de academy-gedachte ook voor engineers en monteurs. Teams staan te springen om vakmensen. Via onze contacten op scholen gaan we leerlingen interesseren voor een carrière in de autosport. Zelfs zonder een rondje langs de scholen hebben zich al kandidaten gemeld."

presentatie-dutch-f4-7

Diverse talenten kwamen afgelopen maandagavond naar de Nederlandse F4-auto kijken.

Relatief lage kosten, royaal prijzengeld
Kostenbeheersing stond bovenaan bij het ontwikkelen van de Benelux-opzet. "We wilden het bij één team houden om het effect tegen te gaan dat de coureur met de dikste portemonnee het wint", aldus Peter Dorn. "Hier komen straks de echte talenten bovendrijven."

Het hele pakket kost 150.000 euro, vertelt Dorsman. "Dat is aanzienlijk minder dan voor Duits F4, waar je al gauw 100.000 tot 125.000 euro extra kwijt bent. NEZ F4 zet er bovendien royaal prijzengeld tegenover. SMP Bank looft 350.000 euro prijzengeld uit voor de kampioen. Dus als je wint, heb je gratis geracet en neem je geld mee naar je volgende seizoen! De tweede plaats krijgt 150.000 euro, de derde plaats 20.000 euro."

presentatie-dutch-f4-3

Volop belangstelling voor Dutch F4. Gerben Provily legt op de achtergrond uit wat zijn betrokkenheid zal zijn. "Ik zal naast mijn eigen programma in het Duits F4 verantwoordelijk zijn voor het runnen van de Nederlandse auto's in het NEZ F4. Ook neem ik de begeleiding van de monteurs-in-opleiding op me, volgens het academy-concept van de KNAF."

25 auto's, internationale kalender
Dorsman vindt de noodzaak van een echt Nederlands kampioenschap niet zo groot. "Nu kunnen Nederlandse talenten zich meten in een veld van rond de 25 auto's. Je kunt het ook omdraaien: karters zijn al gewend om stad en land af te reizen, die zitten niet te wachten op vier keer Zandvoort en vier keer Assen. Nu maakt Zandvoort deel uit van een internationale kalender met mooie evenementen rond toonaangevende kampioenschappen zoals het WTCC en de DTM."

Tijdens de tweedaagse test op Zandvoort waren de auto's nog allemaal gehuld in Scandinavische en Russische kleuren. MP Motorsport heeft de Nederlandse bolides inmiddels in oranje gehuld. "Vanaf het begin hebben we gezegd dat vier of vijf auto's mooie start is voor het eerste seizoen. Als we dat halen, ben ik tevreden", stelt Dorsman.

presentatie-dutch-f4-4

Kroon Oil heeft zich ook verbonden aan Dutch F4.

Dutch F4 Trophy, F4 Festival
Als klap op de vuurpijl maakten KNAF en MP Motorsport deze week twee nieuwe elementen bekend: de Dutch F4 Trophy en het F4 Festival. De Dutch F4 Trophy wordt een mini-kampioenschap van de drie raceweekenden op Zandvoort. Dorsman: "Je kunt ook los deelnemen aan de Dutch F4 Trophy, maar als je je inschrijft voor de hele NEZ F4, doe je feitelijk aan twee kampioenschappen mee!"

Naast de twee voorjaarswedstrijden op de NEZ-kalender komt er op Zandvoort of Assen in oktober nog een derde, losstaand evenement: het F4 Festival. Deelname aan het festival is voor alle Dutch F4-inschrijvers inbegrepen in de totaalprijs. Dorsman: "Dat gaat net zoiets worden als de F3 Masters of het Formula Ford Festival op Brands Hatch, maar dan voor F4-auto's. De auto's uit het NEZ, het Dutch F4 en het Spaanse F4-kampioenschap – dat wij ook gaan doen – krijgen voorrang, maar natuurlijk zijn deelnemers uit Duitsland, Frankrijk en Italië van harte welkom. We streven naar 50 auto's. Het wordt echt een festijn voor de Formule 4, een prachtige manier om het jaar af te sluiten."
Bron: Autosport.nl

(http://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Nationaal/Dutch_F4/2016-01-04_Presentatie_MP/presentatie-dutch-f4-6.jpg)
(http://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Nationaal/Dutch_F4/2016-01-04_Presentatie_MP/F4_side_08A.jpg)


Dit kan wel leuk worden, Formule 4 met Nederlandse inbreng. Een eigen kampioenschap is niet levensvatbaar in Nederland, daarvoor zijn we te klein en is de klasse te duur. Nederlandse inbreng in een internationaal kampioenschap zie ik wel zitten.

Een soort Masters of Formule 4 op Zandvoort klinkt ook goed.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Jehoentelaar op 10 januari 2016 - 23:32:44
Ook een goede constructie dit in plaats van een volledig nationaal kampioenschap. Ga wel even kijken als ze ook Zandvoort aandoen.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: gloudiesaurus op 11 januari 2016 - 21:33:03
Ik wil ook wel een race meepakken.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Robbert65 op 11 januari 2016 - 22:41:30
Nou gaat dit jaar dit http://www.fia.com/events/f2/fia-formula-2 (http://www.fia.com/events/f2/fia-formula-2)  ook weer van start. En dat is tof. Maar hoe past GP2 en -3 nou nog in het plaatje? FIA zegt: nu hebben we vanaf Karting F4, F3, F2 naar F1. Maar GP2 zit nét onder F1 en GP3 daar weer onder, veel sneller dan F3 in ieder geval. mij duizelt het. Wie is deskundig genoeg om de plek van GP3 en GP2 te duiden in het rijtje?
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Sphinx op 12 januari 2016 - 13:50:05
Of de F2 dit jaar al geherintroduceerd wordt is onduidelijk. Er schreef zich maar één kandidaat voor de Tender in.... de huidige GP2.

FIA wil de F2 terug omdat ze het aantal dikbetalende klunzen in de GP2 willen terugdringen. Running costs zijn te duur voor echte talenten die niet bij een F1-team zitten. GP2 en GP3 werden ooit door Bernie Ecclestone en Flavio Briatore bedacht, zijn wel erkend door de FIA, maar geen FIA product. Beide categorieën moeten zelfs zoveel afdragen om überhaupt in het voorprogramma van de F1 te rijden dat er geen ruimte is voor prijzengeld of beloningen voor renstallen. Dat heeft de FIA genoopt een F2 tender uit te schrijven. Er schijnt begin december een akkoord te zijn gekomen tussen FIA en Bruno Michel (baas van de GP2) over de running van de F2, maar er werd geen datum bij genoemd wanneer het zover is. Er is zelfs niet eens een auto, alleen hoop en dromen.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Robbert65 op 12 januari 2016 - 18:22:49
Waarom niet GP2 omdopen in F2 en de regelgeving aanpassen....?
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Edwin90 op 12 januari 2016 - 18:46:03
Er gaan inderdaad al langer plannen/geruchten dat een dergelijke constructie de oplossing zou zijn.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: gloudiesaurus op 12 januari 2016 - 19:34:32
Citaat van: Robbert65 op 12 januari 2016 - 18:22:49
Waarom niet GP2 omdopen in F2 en de regelgeving aanpassen....?

Precies. En laat de FIA het dan overnemen.
Nu daalt het niveau in de GP2 ook. Enkele jaren terug toen bijv. Rosberg en Hamilton kampioen werden reden er veel meer talenten rond.

Sowiezo is het aantal junior-klasse onoverzichtelijk.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Sphinx op 19 januari 2016 - 10:51:41
N.a.v. mijn transfers in de GP2 stukje ben ik er achter gekomen dat het jaar 2016 het laatste jaar is voor de huidige auto van de GP2. Zowel het Dallara-chassis als de atmosferische V8 van Renault staan op de rol om vervangen te worden. In 2017 zou er zowel een nieuw chassis moeten komen als een nieuwe motor. De motor zou een V6 Turbo van Mechachrome zijn, over het chassis weet ik niet veel meer dan dat er een concepttekening op internet rondzwerft, wss van Dallara. Zou zomaar kunnen dat Fia en Bruno Michel toch gaan kiezen voor de omnummering van de GP2 en zo de F2 creëren.

In de tijd van Rosberg / Hamilton in de GP2 (2005-2006) had je idd een betere verdeling tussen talent en kluns, vijftig procent was talent, 25% paydriver en de rest twijfelachtig (al zijn mannen als Pla, JM Lopez, Ryan Sharp en Clivio Piccione later nog in andere series opgedoken), Tegenwoordig blijft er maar 25% talent over en de rest rijdt er vanwege suikerooms of suikervaders. En dan dachten we vooraf nog dat het veld sterker was dan andere jaren in 2015, maar alleen Vandoorne had de consistentie, de rest was veel te wisselvallig.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Robbert65 op 19 januari 2016 - 12:16:11
Maar de FIA kondigt in die link die ik hierboven plaatste, dat de F2 DIT JAAR van start gaat. Dat zou betekenen, dat ze de huidige GP2 constellatie gewoon zo laten neem ik aan en dan pas volgend jaar met aanpassingen komen? Dan zou een jaar uitstel voor de F2 logischer zijn... Maar als dat aan de orde zou zijn, dan zou die aankondiging wel weggehaald zijn toch? En dan deze: Wat gebeurt er met GP3 als GP2 F2 wordt? Want GP3 is toch een supportklasse voor GP2?
Opvallend is, dat er ontzettend weinig echt nieuws los komt  sinds de afgelopen zomer. Er is bijna niets te vinden of te lezen. Apart.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Matthijs op 19 januari 2016 - 12:21:58
Citaat van: Robbert65 op 19 januari 2016 - 12:16:11Wat gebeurt er met GP3 als GP2 F2 wordt? Want GP3 is toch een supportklasse voor GP2?
Dan noemen ze de GP3 gewoon F3. O wacht...
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Sphinx op 19 januari 2016 - 13:26:44
Die intentie is idd sinds de zomer online gekomen, maar intussen is de theorie in aanraking gekomen met de praktijk. onderstaande link is van 28 december

http://motorsports.nbcsports.com/2015/12/28/fia-formula-2-announces-primarily-minimal-differences-vs-gp2/ (http://motorsports.nbcsports.com/2015/12/28/fia-formula-2-announces-primarily-minimal-differences-vs-gp2/)

CitaatIn advance of a potential new FIA Formula 2 series, which could launch from 2017, FIA Formula 2's technical breakdown was revealed on Monday.

Enige vreemde vind ik dat men de F2 hybride motoren wil geven, en toch lagere kosten wil garanderen. Dat vind ik niet met elkaar rijmen. Ook opvallend, nog geen kalender van GP2, GP3 of F2 tussen de FIA events.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Robbert65 op 19 januari 2016 - 14:16:28
precies, dat was mij ook al opgevallen. Je kunt er niet zomaar van uitgaan, dat de GP2 kalender gelijk loopt met de F1. Daar zitten ieder jaar kleine verschillen in. Maar ik zie nergens enig bericht over wanneer en waar...
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: gloudiesaurus op 19 januari 2016 - 19:58:00
Formule 2 nog opstarten voor dit jaar? Zie dat niet gebeuren.
Ik denk dat ze de GP2 omkatten naar Formule 2.

GP3 wordt Formule 3 en dan heb je nog Formule 4.

Dan is het mooi overzichtelijk  ;)
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Matthijs op 20 januari 2016 - 12:42:31
Citaat van: gloudiesaurus op 19 januari 2016 - 19:58:00
GP3 wordt Formule 3
Zeker niet!
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: gloudiesaurus op 20 januari 2016 - 14:46:42
Citaat van: Matthijs op 20 januari 2016 - 12:42:31
Citaat van: gloudiesaurus op 19 januari 2016 - 19:58:00
GP3 wordt Formule 3
Zeker niet!

Ah natuurlijk, je hebt nu al Formule 3 en GP3.
Dat blijft verwarrend  ;)
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Jehoentelaar op 20 januari 2016 - 14:50:30
Wat is er mis mee om meerdere klassen te hebben op min of meer hetzelfde niveau? Als je de Formule 3 weghaalt blijft alleen de duurdere GP3 over en krijgen nog minder talenten de kans. Zelfde geldt voor de F3.5 V8 versus de GP2.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: gloudiesaurus op 20 januari 2016 - 15:11:21
Citaat van: Jehoentelaar op 20 januari 2016 - 14:50:30
Wat is er mis mee om meerdere klassen te hebben op min of meer hetzelfde niveau? Als je de Formule 3 weghaalt blijft alleen de duurdere GP3 over en krijgen nog minder talenten de kans. Zelfde geldt voor de F3.5 V8 versus de GP2.

Er is niks mee maar het is onoverzichtelijk.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Jehoentelaar op 21 januari 2016 - 15:41:45
Gewoon wat beter inlezen in dat geval. :)
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Matthijs op 22 januari 2016 - 12:25:34
Als je slechts 1 route creëert, dan creëer je daarmee ook een monopolie en zal het steeds duurder worden om aan deze klassen mee te doen.

De F2 kwam als goedkoper alternatief voor de GP2, de FR3.5 groeide uit tot een goedkoper alternatief dan de GP2 etc. En ook op de lagere treden van de ladder ontstonden klassen die een betaalbaar alternatief vormden, denk daarbij aan FR2.0 en 1.6, Formule BMW, Formule Masters etc.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Robbert65 op 22 januari 2016 - 13:12:07
Als racen op het tweede niveau te goedkoop is krijg je weer een ander probleem: coureurs zonder voldoende geld om de F1 te kunnen betreden. Dure onderklassen zorgen ervoor, dat rijders al een systeem ontwikkelen om centen te genereren. Dat is tenminste wat Jonathan Palmer zegt over het mislukken van zijn F2 als toeleverancier van talent naar F1 in het eerste decennium van deze eeuw.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: Sphinx op 22 januari 2016 - 13:22:33
Palmer heeft zich verkeken op de World Series én op de klassen waarin zijn F2 als bij programma fungeerde. De F2 nam de plaats in van de Formula Master en de AutoGP naast de World Touringcars, terwijl Renault toen ze zich officieel tegen de World Series aan bemoeiden de serie als hoofdact posteerden met de kleinere Renault Cups en Megane Trophy er om heen. Daarbij gingen ineens teams als RBR, Mercedes, Lotus en Mclaren hun test - en reserve coureurs in de WSR laten rijden toen de spec's beter gingen aansluiten bij de F1 dan bij de GP2 het geval was én de kosten op dat moment veel lager waren. Robin Frijns kreeg 300.000 euro prijzengeld en kon daar bijna zijn hele seizoen bij Fortec van betalen, terwijl hij om een stoeltje in de GP2 van Trident te kopen meer dan 1 miljoen nodig had.
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: gloudiesaurus op 12 februari 2016 - 20:18:46
CitaatRichard Verschoor kiest voor SMP F4 NEZ met KNAF en MP Motorsport

KNAF Talent First-coureur Richard Verschoor maakt in 2016 zijn autosportdebuut in het Noord-Europese zonekampioenschap (NEZ) Formule 4. Het net 15-jarige karttalent uit Benschop is de eerste coureur die heeft gekozen voor de nieuwe Nederlandse sectie van dit kampioenschap, dat gezamenlijk is opgezet door de KNAF en MP Motorsport. Verschoor komt komend weekend meteen in actie tijdens de F4-test op Motorland Aragon.

Met de komst van Richard Verschoor – prominent lid van het KNAF Talent First-programma – heeft het SMP F4 NEZ er een aansprekende eerste Nederlandse naam bij. In de kartwereld baarde Verschoor het afgelopen jaar opzien door als jonge tiener regelmatig te schitteren tussen de senioren. Zo versloeg hij begin 2015 tijdens zijn internationale debuut op seniorenniveau alle ervaren rijders tijdens de WSK Champions Cup op La Conca. In het CIK-FIA-kampioenschap voor KF-karts eindigde de Nederlander uiteindelijk als derde.

Verschoor kiest niet voor niets voor het SMP F4 NEZ voor zijn overstap naar de autosport. "Ik ben heel blij dat ik komend jaar mag deelnemen aan het NEZ F4. Het is een sterk kampioenschap met veel competitie, waarin ik veel kan leren." In november maakte Verschoor al kennis met de auto tijdens de F4-test van de KNAF op Zandvoort. Dit weekend keert hij terug in de cockpit tijdens de eerste voorjaarstest op Motorland Aragon. "Ik kan niet wachten om weer in de auto plaats te nemen!"

Promoter MP Motorsport, dat ook zorgdraagt voor het prepareren van de auto's, is blij met een topnaam als Verschoor. "Richard is een van de grootste Nederlandse talenten van dit moment", aldus Sander Dorsman, teammanager van MP Motorsport. "We denken dat hij in zijn debuutjaar in de autosport meteen een goed figuur zal slaan in dit groeiende internationale kampioenschap met een Nederlands tintje."

Verschoor gaat in zijn debuutseizoen profiteren van de academy-structuur van het SMP F4 NEZ. "Zeker voor een talent als Verschoor is een erkende FIA-klasse als de Formule 4 de beste manier om van de karts naar de autosport over te stappen", aldus Maarten van Wesenbeeck, hoofd KNAF Academy. "We gaan hem komend jaar goed begeleiden met workshops en coaching. Al deze ondersteuning is inbegrepen in het pakket dat de KNAF voor Formule 4 heeft samengesteld."

In de komende dagen worden meer aankondigingen verwacht van Nederlandse deelnemers aan het SMP F4 NEZ 2016. Inmiddels staan er al meer dan 20 auto's op de inschrijvingslijst.

Ben benieuwd  :)
Titel: Re: Formule 4 topic
Bericht door: gloudiesaurus op 02 maart 2016 - 00:43:32
http://www.vanamersfoortracing.nl/news/var-news/the-beginning-of-a-new-era.htm (http://www.vanamersfoortracing.nl/news/var-news/the-beginning-of-a-new-era.htm)

Zo Van Amersfoort timmert aan de weg! Knap dat een Nederlands team zo professioneel en succesvol  kan zijn.