GPForum.eu

Autosport => Formule 1 - geschiedenis => Topic gestart door: gloudiesaurus op 30 december 2014 - 01:02:48

Titel: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 30 december 2014 - 01:02:48
Vanavond op Canvas de documentaire Hunt VS Lauda gezien, gemaakt door de BBC en ORF. Wat aan gave documentaire en wat was 1976 een gaaf jaar zeg. Dat wisten we natuurlijk al door Rush maar deze documentaire is met originele beelden en behandeld de echte feiten.

Jammer dat ik het seizoen 1976 nooit live heb kunnen zien  :)
Titel: Re: 1976
Bericht door: SDG op 30 december 2014 - 10:54:29
Citaat van: gloudiesaurus op 30 december 2014 - 01:02:48
Jammer dat ik het seizoen 1976 nooit live heb kunnen zien  :)

Ik heb hier thuis een aantal integrale uitzendingen liggen van races uit 1976. Je zou wellicht teleurgesteld zijn mocht je ze zien, want de technische middelen waarmee een Grote Prijs destijds uitgezonden werd waren vrij beperkt, met slechts een paar vaste camera's die steeds van heel ver in- en uitzoomden en weinig info over de posities in de race of de verschillen tussen de auto's onderling.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Jehoentelaar op 31 december 2014 - 11:41:59
Ik heb sporadisch wat races gezien uit de jaren '70 maar je gaat je vrij snel vervelen door het gebrek aan randinformatie wat SDG al noemt. Pas vanaf de jaren '80 zijn de races echt redelijk goed te volgen.
Titel: Re: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 31 december 2014 - 15:45:43
Goed om dat te weten.

Het viel me al op dat op de race op Silverstone de inhaalctie van Hunt op Lauda niet te zien was. De camera stond te ver weg waardoor de actie "achter de bomen" niet te zien was. Een jaar zoals 1976 zou tegewoordig  wel enorm gaaf zijn.
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 02 januari 2015 - 00:39:17
Ik had het dat jaar wel kúnnen zien maar verkoos destijds Barbapapa en Fabeltjeskrant.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Benja op 02 januari 2015 - 01:28:53
Citaat van: gloudiesaurus op 31 december 2014 - 15:45:43
Goed om dat te weten.

Het viel me al op dat op de race op Silverstone de inhaalctie van Hunt op Lauda niet te zien was. De camera stond te ver weg waardoor de actie "achter de bomen" niet te zien was. Een jaar zoals 1976 zou tegewoordig  wel enorm gaaf zijn.

Dat was volgens mij niet op Silverstone maar op Brands Hatch.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Jehoentelaar op 02 januari 2015 - 01:42:27
Correct.
Titel: Re: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 03 januari 2015 - 23:00:13
Het was in ieder geval in Engeland  :D

Maar als F1-liefhebber is het kijken van die docu zeker een aanrader.
Ik weet zeker dat Jeroen dat nu interessanter vind dan Barbapapa en de Fabeltjeskrant  ;)
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 04 januari 2015 - 11:18:18
Dat zeker, maar of 76 echt zo gaaf was weet ik ook weer niet. In die zin dat, als in er eigenlijk eentje beter was dan de ander maar een tijdje niet mee kon doen waardoor de ander toch kampioen werd (in 94 was dat ook zo alleen kon Schumacher de titel nog net binnenhalen, nu kon Lauda dat niet). Ik vind Hunt een leuke gast, heel leuk zelfs, maar hij was echt een klasse minder dan Lauda. Kon in andere jaren ook niet aanhaken. Maar soit, voor de amusementswaarde was het prima natuurlijk.
Titel: Re: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 04 januari 2015 - 16:53:19
Citaat van: Jeroen op 04 januari 2015 - 11:18:18
Dat zeker, maar of 76 echt zo gaaf was weet ik ook weer niet. In die zin dat, als in er eigenlijk eentje beter was dan de ander maar een tijdje niet mee kon doen waardoor de ander toch kampioen werd (in 94 was dat ook zo alleen kon Schumacher de titel nog net binnenhalen, nu kon Lauda dat niet). Ik vind Hunt een leuke gast, heel leuk zelfs, maar hij was echt een klasse minder dan Lauda. Kon in andere jaren ook niet aanhaken. Maar soit, voor de amusementswaarde was het prima natuurlijk.

Die crash van Lauda gaf 1976, hoe wrang het ook klinkt, wel een extra dimensie. Een coureur die terugkeert na een zware crash. En het mooie aan Hunt was dat 1976 zijn topjaar was. Daarna kwam het er niet meer uit...

Toch wist Hunt Lauda in enkele mooie duels in 1976, ook voor zijn crash, te verslaan. O.a. dus Brands Hatch  ;)

En Hunt was natuurlijk een topcoureur voor de amusement.

Zo noemde Hunt Lauda altijd rat, omdat hij daar op leek.
Na zijn crash zei Hunt tegen Lauda, Hey rat, je bent de enige die na zo'n crash wat knapper is geworden  ;D ;D ;D
Titel: Re: 1976
Bericht door: Sabai op 04 januari 2015 - 17:05:06
Ik heb gisteren de film Rush nog een keer gezien en nu in HD, Toch wel een mooie film waar ik eerst    er niet zoveel aan vond.
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 04 januari 2015 - 17:16:40
Citaat van: gloudiesaurus op 04 januari 2015 - 16:53:19
Citaat van: Jeroen op 04 januari 2015 - 11:18:18
Dat zeker, maar of 76 echt zo gaaf was weet ik ook weer niet. In die zin dat, als in er eigenlijk eentje beter was dan de ander maar een tijdje niet mee kon doen waardoor de ander toch kampioen werd (in 94 was dat ook zo alleen kon Schumacher de titel nog net binnenhalen, nu kon Lauda dat niet). Ik vind Hunt een leuke gast, heel leuk zelfs, maar hij was echt een klasse minder dan Lauda. Kon in andere jaren ook niet aanhaken. Maar soit, voor de amusementswaarde was het prima natuurlijk.

Die crash van Lauda gaf 1976, hoe wrang het ook klinkt, wel een extra dimensie. Een coureur die terugkeert na een zware crash. En het mooie aan Hunt was dat 1976 zijn topjaar was. Daarna kwam het er niet meer uit...

Toch wist Hunt Lauda in enkele mooie duels in 1976, ook voor zijn crash, te verslaan. O.a. dus Brands Hatch  ;)

En Hunt was natuurlijk een topcoureur voor de amusement.

Zo noemde Hunt Lauda altijd rat, omdat hij daar op leek.
Na zijn crash zei Hunt tegen Lauda, Hey rat, je bent de enige die na zo'n crash wat knapper is geworden  ;D ;D ;D

Het jaar was zeker heroisch, absoluut. Tragedie, drama, kleurrijke types. Maar het WK zelf... tja, Lauda was gewoon een veel completere rijder dan Hunt. Normaal gesproken had hij dit titel eenvoudig op zijn naam geschreven.

1994 was ook zo'n jaar:  Eigenlijk was er eentje met kop en schouders de beste, alleen door alle dramatiek kwam Hill helemaal terug (al moet je daar Hill en ook Hunt wel de credits voor geven).
Titel: Re: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 05 januari 2015 - 00:18:12
Eigenlijk mistte Lauda niet eens zoveel punten door zijn crash. Hij zat heel snel weer in de auto.

Hunt was in 1976 gewoon op het top van zijn carrière en ook de McLaren was goed.
Ook met een fitte Lauda zonder ongeluk was het nog wel spannend geworden. Al zeg ik niet dat Hunt dan ook wereldkampioen was geworden.
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 05 januari 2015 - 06:27:37
Naja, hij mistte twee races, begon aan de races die volgden niet fit en liet Japan lopen, mede als na-effect van de crash. Aangezien het WK op één punt beslist is uiteindelijk, heb ik wel een idee wie de titel zou hebben gepakt als hij niet was gecrasht ;).
Titel: Re: 1976
Bericht door: Sphinx op 05 januari 2015 - 11:04:38
CitaatZo noemde Hunt Lauda altijd rat, omdat hij daar op leek.
Na zijn crash zei Hunt tegen Lauda, Hey rat, je bent de enige die na zo'n crash wat knapper is geworden

Die "Rat-opmerking" was een ideetje van David Purley geweest, die een keer mot met Lauda had. Waarop Lauda hem "Rabbit" noemde, en de monteurs een avondje later de namen op hun auto hadden geschilderd. Marlboro nam het weer over en schilderde "Rat" op Lauda's vizier en Hunt maakte er idd gretig gebruik van. Later werd dat Super Rat en na zijn tweede titel in 1977 "King Rat"
Titel: Re: 1976
Bericht door: Kootje op 05 januari 2015 - 11:32:40
Citaat van: Jeroen op 05 januari 2015 - 06:27:37
Naja, hij mistte twee races, begon aan de races die volgden niet fit en liet Japan lopen, mede als na-effect van de crash. Aangezien het WK op één punt beslist is uiteindelijk, heb ik wel een idee wie de titel zou hebben gepakt als hij niet was gecrasht ;).

Lijkt me idd geen hogere wiskunde. ;D
Titel: Re: 1976
Bericht door: SDG op 07 januari 2015 - 20:36:02
En zeggen dat ik momenteel vooral met 1977 bezig ben...  :P
Titel: Re: 1976
Bericht door: Franky R. op 07 januari 2015 - 22:15:04
Citaat van: SDG op 07 januari 2015 - 20:36:02
En zeggen dat ik momenteel vooral met 1977 bezig ben...  :P
;D ;D ;D
Titel: Re: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 08 januari 2015 - 00:22:28
Citaat van: Kootje op 05 januari 2015 - 11:32:40
Citaat van: Jeroen op 05 januari 2015 - 06:27:37
Naja, hij mistte twee races, begon aan de races die volgden niet fit en liet Japan lopen, mede als na-effect van de crash. Aangezien het WK op één punt beslist is uiteindelijk, heb ik wel een idee wie de titel zou hebben gepakt als hij niet was gecrasht ;).

Lijkt me idd geen hogere wiskunde. ;D

Hunt mistte ook wat punten door pech...
Het zou close geworden zijn  :)

Maar goed als als als  ;)
Titel: Re: 1976
Bericht door: Jehoentelaar op 08 januari 2015 - 15:10:37
We weten niet wat er met Lauda was gebeurd als 'ie die gemiste races wel kon rijden. Het enige wat we weten zijn de feiten van het aantal wel en niet gereden races per coureur. Je zou een fictieve situatie zonder crash van Lauda kunnen benaderen door het gemiddelde puntenaantal van hem door te berekenen naar de gemiste races.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Kootje op 10 januari 2015 - 09:31:00
Citaat van: gloudiesaurus op 08 januari 2015 - 00:22:28
Citaat van: Kootje op 05 januari 2015 - 11:32:40
Citaat van: Jeroen op 05 januari 2015 - 06:27:37
Naja, hij mistte twee races, begon aan de races die volgden niet fit en liet Japan lopen, mede als na-effect van de crash. Aangezien het WK op één punt beslist is uiteindelijk, heb ik wel een idee wie de titel zou hebben gepakt als hij niet was gecrasht ;).

Lijkt me idd geen hogere wiskunde. ;D

Hunt mistte ook wat punten door pech...
Het zou close geworden zijn  :)

Maar goed als als als  ;)

Maar punten missen door pech vind ik niet echt vergelijkbaar met hele races missen. Nu weet je nooit hoe zo'n race verlopen was wanneer Niki wel aan de start was verschenen, hoeveel punten hij daadwerkelijk heeft laten liggen, maar ik denk dat het "safe to say" is dat hij gezien z'n overall resultaten dat jaar in minstens één van beide races 2 puntjes gehaald had.  Dat was al genoeg geweest om hem de titel te bezorgen.

Maar goed ... hij had ook uit kunnen vallen die races, maar dan nog kun je niet voorbijgaan aan het feit dat hij de volgende 2 races (de eerste 2 na z'n ongeluk) niet fit aan de start verscheren wat hem ook punten gekost heeft. Een fitte Lauda had daar 100% zeker die 2 extra puntjes wel uit gehaald. En zoals ik hierboven ook al zei, dat was genoeg geweest.

En dan is er nog die laatste race waar hij in ronde 2 al uit stapte. Zonder die crash in Duitsland had hij dat nooit gedaan, dan was veiligheid helemaal geen issue geweest. Dat was 't nooit eerder, dus waarom zou het dat nu wel geweest zijn nietwaar? Nu had hij in dat geval nog steeds uit kunnen vallen natuurlijk, maar toch ... dankzij z'n crash 2 races gemist, 2 races niet fit en daardoor onder z'n nivo gepresteerd én 1 race gestaakt uit angst voor iets waar hij nooit angst voor had. Nu kan je mij 'n hoop wijs maken, maar niet dat hij in géén van die 5 races niet 2 (extra) puntjes had weten te scoren.

Dat bedoel ik dus met "geen hogere wiskunde", maar je hebt gelijk ... het was hoe dan ook nog steeds close geworden, alleen close de andere kant op. Maakt dat Hunt dan ook 'n onterechte kampioen? Nee ... in mijn ogen iig niet, want er speelde dat seizoen wel meer. De plots afgekeurde McLaren van Hunt werkte ook niet in z'n voordeel, wat heeft hem dat gekost? Als dat niet gebeurd was, had Niki dan überhaupt 'n kans gemaakt? Maar ja ... als als als inderdaad. ;)
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 10 januari 2015 - 14:38:21
Ik kan me niet voorstellen dat Hunt kampioen was geweest als die crash van Lauda er niet zou zijn geweest. Maar Hunt is inderdaad verre van een onterechte kampioen. Heeft geprofiteerd van de omstandigheden en dat valt hem niet aan te rekenen. Kende een prima jaar met een paar fraaie zeges. Maar Lauda was twee klassen beter. Dat zeker. Ik kan me overigens niet één kampioen herinneren die onterecht kampioen is geworden.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Kootje op 10 januari 2015 - 15:19:42
Ik wel, Prost in het jaar dat Senna onterecht gediskwalificeerd werd in Japan, diezelfde Senna 'n jaar later omdat hij er Prost voor uit de race moest rijden en datzelfde geld voor Schumacher in '95 met Hill.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Matthijs op 10 januari 2015 - 16:16:32
Citaat van: Kootje op 10 januari 2015 - 15:19:42
Ik wel, Prost in het jaar dat Senna onterecht gediskwalificeerd werd in Japan, diezelfde Senna 'n jaar later omdat hij er Prost voor uit de race moest rijden en datzelfde geld voor Schumacher in '95 met Hill.
Als Senna in 1989 in Japan niet was gediskwalificeerd was hij nog steeds geen wereldkampioen hoor. Of bedoel je dat je automatisch onterecht kampioen bent als je je tegenstander eruit rost?
Titel: Re: 1976
Bericht door: Kootje op 10 januari 2015 - 17:45:51
Niet in dat specifieke geval, al telt het wel mee omdat het de aanleiding voor de DQ was, maar het ging me meer om die onterechte DQ waarmee Senna de kans ontnomen werd WK te worden en Prost de titel dus cadeau kreeg. Ik bedoel ... aangezien de DQ onterecht was, is het cadeautje als gevolg daarvan dat automatisch ook.
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 10 januari 2015 - 17:48:47
Citaat van: Kootje op 10 januari 2015 - 15:19:42
Ik wel, Prost in het jaar dat Senna onterecht gediskwalificeerd werd in Japan, diezelfde Senna 'n jaar later omdat hij er Prost voor uit de race moest rijden en datzelfde geld voor Schumacher in '95 met Hill.

Dat waren allemaal terechte kampioenen in mijn ogen. Misschien niet met de schoonheidsprijs, maar je gaat mij niet wijsmaken dat er iemand het meer verdiende dan Schumacher om in 94 kampioen te worden. Gewoon terecht kampioen.
Titel: Re: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 10 januari 2015 - 19:05:47
Mooi geredeneerd Kootje. Ben het helemaal met je eens.

En met close bedoel ik ook close aan de andere kant., dus voor Lauda.

Natuurlijk is Lauda de betere coureur geweest. Hij heeft uiteindelijk ook veel meer gewonnen dan Hunt. Maar 1976 was het jaar van Hunt en hij was hij op top van zijn kunnen. En af en toe zo goed dat hij Lauda kon verslaan.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Kootje op 10 januari 2015 - 20:15:51
Citaat van: Jeroen op 10 januari 2015 - 17:48:47
Citaat van: Kootje op 10 januari 2015 - 15:19:42
Ik wel, Prost in het jaar dat Senna onterecht gediskwalificeerd werd in Japan, diezelfde Senna 'n jaar later omdat hij er Prost voor uit de race moest rijden en datzelfde geld voor Schumacher in '95 met Hill.

Dat waren allemaal terechte kampioenen in mijn ogen. Misschien niet met de schoonheidsprijs, maar je gaat mij niet wijsmaken dat er iemand het meer verdiende dan Schumacher om in 94 kampioen te worden. Gewoon terecht kampioen.

Tsja ... als jij het terecht vind dat iemand kampioen wordt door vals te spelen ::), want dat was wat hij deed om over z'n team nog maar te zwijgen :-X.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Jehoentelaar op 11 januari 2015 - 00:01:36
Je kan ondanks een keer vals spelen nog steeds de beste coureur van het seizoen zijn.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Kootje op 11 januari 2015 - 02:35:05
Kan idd, maar dat maakt het kampioenschap nog niet terecht wanneer deze behaald is door vals spel.
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 11 januari 2015 - 14:32:52
In mijn ogen wel. Terecht is terecht. Schumi was de beste in 94 dus terecht kampioen, ook al was het niet sjiek. Hunt was in 76 heel goed en ja hij had de wind mee, maar verder wel terechte kampioen,  al was Lauda ook terecht geweest.
Titel: Re: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 11 januari 2015 - 15:06:16
En in 1995 was Schumacher met Benetton ook gewoon de snelste...

Maar als we daarover willen discussiëren moet we even een apart topic aanmaken.

Dit is het 1976 topic  ;)
Titel: Re: 1976
Bericht door: janke op 11 januari 2015 - 16:56:31
Ik vond dat jaar Scheckter en Depailler ook niet zo slecht. Maar hoeveel coureurs deden dat jaar wel niet mee door het hele seizoen. :D
Titel: Re: 1976
Bericht door: janke op 04 april 2015 - 10:49:41
Mooie foto van de start, British GP 1976. Rechts is het volgens mij Mario Andretti met zijn Lotus/Ford die niet weg komt bij de start.

(http://th02.deviantart.net/fs71/PRE/i/2012/365/e/3/1976_british_grand_prix_start_by_f1_history-d5pszox.jpg)
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 04 april 2015 - 11:02:12
Brute foto zeg. Schitterende lichting racewagens ook. Je zal mij niet horen zeggen dat de races toen beter waren dan nu, maar de wagen waren (in mijn ogen) wel veel en veel fraaier. Bovendien ook veel gevarieerder. Tegenwoordig herken je de wagens alleen nog maar aan de bestickering. Voor de rest zijn de verschillen ogenschijnlijk minimaal. Hier zie je ontzettend veel variatie.
Titel: Re: 1976
Bericht door: SDG op 04 april 2015 - 11:59:53
Klapstuk blijft uiteraard de Tyrrell P34, met zijn zes wielen. En kijk ook eens naar die verschillen qua voorvleugel tussen de verschillende auto's...
Titel: Re: 1976
Bericht door: janke op 04 april 2015 - 12:12:44
Er was dat jaar ook een Nederlands team bij wat races aanwezig. HB bewakingen met een Boro-Ford. Hier met coureur Larry Perkins.

(https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8a/fd/87/8afd87a28ed4976479a986ae03694c80.jpg)
Titel: Re: 1976
Bericht door: 0634 op 04 april 2015 - 12:23:54
Van de eigenwijze broertjes Hoogenboom. 
Titel: Re: 1976
Bericht door: SDG op 04 april 2015 - 15:03:10
En dat identieke auto's vaak verschillende sponsors hadden, droeg ook bij aan de variatie op de grid. Kijk op de foto hierboven bv. maar eens naar de March-wagens van Brambilla, Peterson, Merzario en Stuck: allemaal verschillende kleurstellingen voor eenzelfde model van auto.
Titel: Re: 1976
Bericht door: janke op 04 april 2015 - 18:58:55
Ook de dame Lella Lombardi reed 1 race met een March 761 dat jaar. Over achterbanden gesproken die tijd. Daar was het bijvoorbeeld bij de Brabham/BMW op een ander topic met Elio beduidend minder.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Franky R. op 07 april 2015 - 01:45:15
Waar is het fout gegaan, denk je dan... :-X
Titel: Re: 1976
Bericht door: gloudiesaurus op 07 april 2015 - 17:30:00
Citaat van: janke op 04 april 2015 - 12:12:44
Er was dat jaar ook een Nederlands team bij wat races aanwezig. HB bewakingen met een Boro-Ford. Hier met coureur Larry Perkins.

(https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8a/fd/87/8afd87a28ed4976479a986ae03694c80.jpg)

Gaaf een Nederlands team  met Nederlandse sponsoring... Dat kon toen nog in die tijd.
Tegenwoordig ondenkbaar.
Titel: Re: 1976
Bericht door: Robbert65 op 30 mei 2016 - 23:39:56
nah, Spyker is nog niet zo heel lang geleden :-)