GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: 0634 op 22 juli 2012 - 15:48:18

Poll
Vraag: Wie vond jij de beste?
Optie 1: Alonso stemmen: 4
Optie 2: Vettel stemmen: 0
Optie 3: Button stemmen: 4
Optie 4: Kimi stemmen: 2
Optie 5: Koba stemmen: 3
Optie 6: Perez stemmen: 0
Optie 7: Schumacher stemmen: 0
Optie 8: Webber stemmen: 0
Optie 9: Hulk stemmen: 0
Optie 10: Rosberg stemmen: 0
Titel: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 22 juli 2012 - 15:48:18
Zeg t maar.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Fabian op 22 juli 2012 - 15:52:46
Tja. Alonso reed een puike race, maar ik kies voor de mannen van Sauber. Buiten de Top 10 gestart en naar een 5e en 6e plek gereden. Knap gedaan weer daar bij die Zwitsers. Alonso volgt natuurlijk samen met Button.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Franky R. op 22 juli 2012 - 15:58:05
Button.


Lijkt de juiste weg weer te hebben gevonden. Nu de rest van het team nog...
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 22 juli 2012 - 15:59:32
Ik twijfel tussen Kobayashi, die prachtige momenten had en Alonso, die onder druk geen krimp gaf.

[edit]

Toch neig ik naar Kamui. Hij is de enige die mij een juich-momentje heeft bezorgd. Die gozer rijdt gewoon prima races is altijd wel in een gevecht verwikkeld en een prima score! En niet vergeten dat hij opnieuw zijn teamgenoot, Perez, aftroeft.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 22 juli 2012 - 17:04:58
Alonso. Ik heb niet echt iemand die eruit sprong, dus dan maar de winnaar.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Kootje op 22 juli 2012 - 17:08:48
KIMI

Was lekker aan het knokken en gaf zich geen moment gewonnen.
Zelfde geld voor KAMUI trouwens, maar er kan er maar eentje MAN vd RACE zijn.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Figge op 22 juli 2012 - 19:19:28
Doe maar Button dan... gewoon omdat ie dr weer stond... Maar verder eigenlijk geen echte uitblinker vandaag.
Dat geldt ook voor de banaan... Vandaar dat daar vandaag niet op gestemd kan worden  :P
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Kootje op 22 juli 2012 - 19:22:02
Citaat van: Mark F1gge op 22 juli 2012 - 19:19:28
Dat geldt ook voor de banaan... Vandaar dat daar vandaag niet op gestemd kan worden  :P

Precies.
Ik zou niemand weten die daarvoor in aanmerking kan komen, dus dan is 'n polletje maken lastig.  ;D
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Fabian op 22 juli 2012 - 19:25:59
Ik vond ook niet dat er vandaag een banaan was. Heb wel twee bananen gezien, maar die lagen op het aanrecht om opgegeten te worden...
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 22 juli 2012 - 19:27:05
Grosjean. Die had toch écht z'n dag niet. En wat te denken van Massa? Er is gewoon ruimte maar Felipe besluit lompweg z'n vleugel stuk te rijden. Los daarvan een weekend om zich diep te schamen. Alonso rijdt pole en wint waar Massa geen deuk in een pakje boter rijdt en geen eens in de buurt van een punt komt. Datzelfde geldt -in mindere mate- voor Webber. Daarvan mag je toch verwachten dat hij in de buurt van het podium rijdt in een auto waarmee Vettel in de buurt van de leider rijdt...op z'n minst! En wat te denken van Hamilton die wilt opgeven na de eerste ronde alsof hij een glazenbol in de McLaren heeft? Bananen genoeg!!
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Fabian op 22 juli 2012 - 19:34:19
Maar de prestaties van Alonso en Massa gaan vergelijken is niet eerlijk. Massa is gewoon een gemiddelde coureur die als het meezit uitschieters naar boven heeft. Als alles gewoon zijn gangetje gaat is Massa middenmoot en kan hij punten pakken. Vandaag heeft hij een onhandige actie en daarmee vergooit hij zijn race. Alonso daarentegen is van absolute wereldklasse. Als je het mij vraagt is Alonso de beste coureur die nu rondrijdt in de F1(op Narain na dan :D ;) :P), dus ik vind niet dat je de situatie Alonso en Massa moet gaan vergelijken. Ja Grosjean had zijn dag niet. Dat kan weleens gebeuren. Button had vier keer zijn dag niet kunnen we dan zeggen. Webber had ook zijn dag niet, maar goed ik heb niet echt bananenacties gezien.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 22 juli 2012 - 20:05:39
Ik vond Vettel de banaan. Eerst mef dat domme vingertje naar lewis en later met de illegale inhaalactie. In beide gevallen vraag ik me af of hij de regels wel kent.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Figge op 22 juli 2012 - 20:35:33
Tsja, zo erg is dat nou toch allemaal ook niet... Ik heb geen echt rare dingen gezien. Een vingertje vind ik nooit zo erg... Tis ook niet erg gebruikelijk om unlapped te worden. Hij heeft iig Lewis geen rechtse verkocht  :)
Iemand die zn vleugel eraf rijd bij de start... gebeurt wel vaker, beetje dom maar ach...
Dat Lewis er de balen van heeft snap ik wel. Hij heeft laten zien mee te kunnen voor het podium, en dan door pech in ronde 2 op een ronde achterstand komen. In feite ben je dan ook klaar mbt het scoren van punten en begint ie de aansluiting in de titelstrijd te verliezen. Hij staat nu bijna 3 overwinningen achter, met een auto die niet meer de snelste van het veld is...
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 22 juli 2012 - 21:11:28
Citaat van: Fabian op 22 juli 2012 - 19:34:19
Maar de prestaties van Alonso en Massa gaan vergelijken is niet eerlijk. Massa is gewoon een gemiddelde coureur die als het meezit uitschieters naar boven heeft. Als alles gewoon zijn gangetje gaat is Massa middenmoot en kan hij punten pakken. Vandaag heeft hij een onhandige actie en daarmee vergooit hij zijn race. Alonso daarentegen is van absolute wereldklasse. Als je het mij vraagt is Alonso de beste coureur die nu rondrijdt in de F1(op Narain na dan :D ;) :P), dus ik vind niet dat je de situatie Alonso en Massa moet gaan vergelijken. Ja Grosjean had zijn dag niet. Dat kan weleens gebeuren. Button had vier keer zijn dag niet kunnen we dan zeggen. Webber had ook zijn dag niet, maar goed ik heb niet echt bananenacties gezien.

Oh, ik hoef Massa ook niet 1 op 1 te vergelijken met Alonso maar ik mag aannemen dat Massa, met een auto waarmee Alonso naar pole rijdt en wint, op z'n minst 'wát' laat zien. Hij hoeft niet persé als tweede te kwalificeren en te finishen maar in de buurt van de punten rijden en in de top 10 kwalificeren lijkt me toch een redelijk verwachtingspatroon. Als dat zelfs falikant mislukt vind ik een kritische noot niet meer dan terecht.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Franky R. op 22 juli 2012 - 21:18:23
Citaat van: Fabian op 22 juli 2012 - 19:25:59
Ik vond ook niet dat er vandaag een banaan was. Heb wel twee bananen gezien, maar die lagen op het aanrecht om opgegeten te worden...


Eens, zo verschrikkelijk was het allemaal niet. En Hamilton bleef uiteindelijk gewoon doorrijden. Wat Massa overkwam kan elke coureur bij de start overkomen en Vettel...Weet dat Todt zijn geduld met Vettel aan het verliezen is. Na eerder te hebben gegild over Karthikeyan, de SC...roept hij weer iets over Hamilton, terwijl hij heel goed weet dat Lewis moeilijk achter hem kon blijven sukkelen [vuile lucht]...


Maar een banaan? Niet echt in deze GP!
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 22 juli 2012 - 21:32:54
Citaat van: Mark F1gge op 22 juli 2012 - 20:35:33
Tsja, zo erg is dat nou toch allemaal ook niet... Ik heb geen echt rare dingen gezien. Een vingertje vind ik nooit zo erg... Tis ook niet erg gebruikelijk om unlapped te worden. Hij heeft iig Lewis geen rechtse verkocht  :)
Ik vind het ook niet heel erg, in het heetst van de strijd mag je best eens boos zijn om niks, maar als je me dan vraagt wie de banaan zou moeten zijn is het toch echt Vettel die de regels gewoon tot twee keer toe niet lijkt te kennen. Opvallend.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: rafael25 op 22 juli 2012 - 22:05:42
Lewis Hamilton...
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Gerard op 22 juli 2012 - 22:23:39
Citaat van: Fabian op 22 juli 2012 - 15:52:46
Tja. Alonso reed een puike race, maar ik kies voor de mannen van Sauber. Buiten de Top 10 gestart en naar een 5e en 6e plek gereden. Knap gedaan weer daar bij die Zwitsers. Alonso volgt natuurlijk samen met Button.

eens! Ik kies voor Jenson... eervolle vermelding voor nico... P21 gestart en voor zijn teamgenot gefinished die 3de startte
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 22 juli 2012 - 22:28:35
Citaat van: Gerard op 22 juli 2012 - 22:23:39
Citaat van: Fabian op 22 juli 2012 - 15:52:46
Tja. Alonso reed een puike race, maar ik kies voor de mannen van Sauber. Buiten de Top 10 gestart en naar een 5e en 6e plek gereden. Knap gedaan weer daar bij die Zwitsers. Alonso volgt natuurlijk samen met Button.

eens! Ik kies voor Jenson... eervolle vermelding voor nico... P21 gestart en voor zijn teamgenot gefinished die 3de startte
Schumacher werd toch echt zevende, Nico tiende. Ook goed hoor, maar niet voor zijn teamgenoot. ;)
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Enzo op 23 juli 2012 - 11:28:38
Fernando Alonso! Wat is hij in een topvorm momenteel.

Hoewel ik blijf zeggen dat niet alles aan talent is te danken, je moet als coureur ook het geluk hebben dat de auto de banden goed in de window krijgt.
Anders ben je nergens......
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 23 juli 2012 - 13:06:48
Dat is geen geluk hoor.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 23 juli 2012 - 17:06:45
Lijkt me ook niet.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Enzo op 23 juli 2012 - 17:55:45
Dus Button kan er dit jaar ineens geen klap van willen jullie zeggen?
Jenson's prestatie fluctuaties dit jaar zijn puur te wijden aan de banden imo, om maar een voorbeeld te noemen.
Bij Grosjean, Maldonado en Rosberg was het ook pijnlijk zichtbaar afgelopen weekend.

Schumacher idem, de eerste twee laps kon die goed meekomen en Vettel onder druk zetten, totdat hij uit de window viel en de banden niet meer werkte.
Het is voor sommige net koorddansen op een superdunne vislijn, je valt er heel makkelijk vanaf en dat word puur bepaald door zaken als het weer/temperatuur en de autoafstelling. Daarom durf ik het woord 'geluk' wel te gebruiken hier, aangezien niemand in de toekomst kan kijken en dus maar een gokje waagt.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 23 juli 2012 - 18:08:11
Waarom probeer je alles krampachtig af te schuiven op de banden? Button schoot niet alleen in races te kort, ook tijdens vrije trainingen en kwalificaties. Lijkt mij dat het geen uitleg behoeft.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 23 juli 2012 - 18:57:57
Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 17:55:45
Dus Button kan er dit jaar ineens geen klap van willen jullie zeggen?
Jenson's prestatie fluctuaties dit jaar zijn puur te wijden aan de banden imo, om maar een voorbeeld te noemen.
Bij Grosjean, Maldonado en Rosberg was het ook pijnlijk zichtbaar afgelopen weekend.

Button's problemen kwamen veel meer voort vanuit de wagen, dat zei hij zelf ook. De updates werken voor hem goed en nu gaat hij weer als de brandweer. Niet iedereen die langzaam gaat heeft een banden issue. Rosberg reed gewoon een aardige race maar begon achteraan. Grosjean reed gewoon beroerd en raakte achterop in het begin. Maldonado heb ik niet zo gevolgd. Maar niet alles ligt aan de banden hoor. De auto's en de rijders hebben er ook mee te maken.

CitaatSchumacher idem, de eerste twee laps kon die goed meekomen en Vettel onder druk zetten, totdat hij uit de window viel en de banden niet meer werkte.

Kom nou, het was net een rondje en dat kwam waarschijnlijk omdat RBR de banden minder snel op temperatuur krijgt. Dat kan natuurlijk, maar omdat een banden probleem te noemen... Daarna viel Schumacher ook niet uit de window hoor, die Merc eindigt meestal ergens rond die plek en is dus gewoon niet sneller dan P6,7 of 8.

CitaatDaarom durf ik het woord 'geluk' wel te gebruiken hier, aangezien niemand in de toekomst kan kijken en dus maar een gokje waagt.
Hoezo geluk? Heeft niks met geluk te maken. Ze weten hoelang die banden meegaan, net zoals altijd en daar pinnen ze hun strategie op af. Als je hard pushed kan je er iets minder lang mee doen dan wanneer je rustiger aandoet. Is niks geks aan. In de MotoGP zie je het ook.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Enzo op 23 juli 2012 - 19:10:53
Citaat van: Wizard op 23 juli 2012 - 18:08:11
Waarom probeer je alles krampachtig af te schuiven op de banden? Button schoot niet alleen in races te kort, ook tijdens vrije trainingen en kwalificaties. Lijkt mij dat het geen uitleg behoeft.

Tja, omdat het nou eenmaal zo is!  ;)
Daarnaast worden trainingen en kwali's toch ook op dezelfde banden gereden?

Button's soepele rijstijl maakt het nog lastiger om de optimum window te vinden, of iig lastiger om de boel op temperatuur te krijgen.
In een zekere zin zie je dat ook bij Massa en ook bij Rosberg.

Dat gezegd hebbende, af en toe in de vrije trainingen zat Button er wel goed bij, hoe verklaar je anders de fluctuaties?
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 23 juli 2012 - 19:28:37
Button had last met het vinden van de juiste balans na de upgrades en kon de auto niet lezen. Nu McLaren opnieuw upgrades heeft, lijkt dit probleem verdwenen. Bovendien is het bandenverhaal tijdens races een compleet ander verhaal dan in de kwalificatie. Of het nu dezelfde band is of niet. Mocht hij nu alleen in de races verder terugvallen en tijdens de kwalificatie de snelheid wel hebben, kun je eens praten over de oprating window van banden. Nu niet. De 'bashers' slaan nu wel erg door en gaan nu alles in de schoenen van Pirelli schuiven terwijl er dingen gebeuren die al 50 jaar lang gebeuren. Niks nieuws onder de zon.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Enzo op 23 juli 2012 - 19:28:51
Citaat van: Jeroen op 23 juli 2012 - 18:57:57
Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 17:55:45
Dus Button kan er dit jaar ineens geen klap van willen jullie zeggen?
Jenson's prestatie fluctuaties dit jaar zijn puur te wijden aan de banden imo, om maar een voorbeeld te noemen.
Bij Grosjean, Maldonado en Rosberg was het ook pijnlijk zichtbaar afgelopen weekend.

Button's problemen kwamen veel meer voort vanuit de wagen, dat zei hij zelf ook. De updates werken voor hem goed en nu gaat hij weer als de brandweer. Niet iedereen die langzaam gaat heeft een banden issue. Rosberg reed gewoon een aardige race maar begon achteraan. Grosjean reed gewoon beroerd en raakte achterop in het begin. Maldonado heb ik niet zo gevolgd. Maar niet alles ligt aan de banden hoor. De auto's en de rijders hebben er ook mee te maken.

CitaatSchumacher idem, de eerste twee laps kon die goed meekomen en Vettel onder druk zetten, totdat hij uit de window viel en de banden niet meer werkte.

Kom nou, het was net een rondje en dat kwam waarschijnlijk omdat RBR de banden minder snel op temperatuur krijgt. Dat kan natuurlijk, maar omdat een banden probleem te noemen... Daarna viel Schumacher ook niet uit de window hoor, die Merc eindigt meestal ergens rond die plek en is dus gewoon niet sneller dan P6,7 of 8.

CitaatDaarom durf ik het woord 'geluk' wel te gebruiken hier, aangezien niemand in de toekomst kan kijken en dus maar een gokje waagt.
Hoezo geluk? Heeft niks met geluk te maken. Ze weten hoelang die banden meegaan, net zoals altijd en daar pinnen ze hun strategie op af. Als je hard pushed kan je er iets minder lang mee doen dan wanneer je rustiger aandoet. Is niks geks aan. In de MotoGP zie je het ook.

Grosjean, Rosberg en Maldonado klaagde over simpelweg te weinig grip en dit komt doordat de banden voor hun niet werkte icm hun rijstijl en afstelling van de auto en het weer. Schumacher daar en tegen, kampte juist met oververhitting en kreeg blaren op z'n banden al na een paar laps.

Niemand, zelfs Pirelli niet, ontkent het bestaan van de kleine operating window. De kleine window is een feit wat mij betreft en nogal bepalend in de einduitslagen dit seizoen. Er zijn vijf tot zes teams die een race kunnen winnen als ze erin slagen de auto binnen de window te houden. Een goede racepace staat of valt hiermee en als je jezelf dan bedenkt dat een overtrekkende wolk het verschil tussen succes en falen kan maken dan kan je toch wel spreken van een beetje geluk. Niet?

Merc in de optimale bedrijfstemperatuur wint gewoon de race, getuige China en Monaco. Ik denk niet dat de werkelijke krachtsverhoudingen zijn af te lezen aan de resultaten. Op banden met een normale brede operating window zal de Williams of de Sauber normaal gesproken geen kans maken op een podium. Evenals dat ik denk dat Ferrari niet de snelste auto is, maar deze staat wel vooraan in het kampioenschap. Waarom? Omdat ze de juiste window het vaakst hebben gevonden. Niet omdat ze de snelste auto hebben.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 23 juli 2012 - 19:32:16
Nou, dan is het dus talent dat wint! Prima! Iedere sportfan zou hier juist voor moeten pleiten. Het aandeel van de rijders is dus flink toegenomen. Hulde aan de FIA!
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Enzo op 23 juli 2012 - 19:35:08
Citaat van: Wizard op 23 juli 2012 - 19:32:16
Nou, dan is het dus talent dat wint! Prima! Iedere sportfan zou hier juist voor moeten pleiten. Het aandeel van de rijders is dus flink toegenomen. Hulde aan de FIA!

Beetje flauw, of je begrijpt me niet... ::)
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 23 juli 2012 - 19:47:23
Ik begrijp je wel maar kan me totaal niet vinden in je betoog.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Enzo op 23 juli 2012 - 20:00:37
Citaat van: Wizard op 23 juli 2012 - 19:47:23
Ik begrijp je wel maar kan me totaal niet vinden in je betoog.

Het is niet eens echt een betoog, meer een opsomming van feiten en makkelijk te maken conclussies.
Maar goed, laten we maar weer de "struisvogel" gaan doen en onze kop wegsteken...

Zelfs Pirelli gaf toe niet helemaal content te zijn met de kleine window. Ze gaven aan dat de correlatie tussen de 2009 Toyota (Pirelli testauto) en de 2012 auto's ver te zoeken was. Wellicht met wat ongewenste resultaten op de baan?
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 23 juli 2012 - 20:28:23
Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 19:28:51
Niemand, zelfs Pirelli niet, ontkent het bestaan van de kleine operating window. De kleine window is een feit wat mij betreft en nogal bepalend in de einduitslagen dit seizoen. Er zijn vijf tot zes teams die een race kunnen winnen als ze erin slagen de auto binnen de window te houden.
Denk je? Het veld zit dicht bij elkaar inderdaad, maar de laatste paar races delen dezelfde rijders structureel de lakens uit en dat zijn Ferrari en RBR. Nu McLaren updates heeft lijken ze er weer bijgekomen te zijn. Er zijn wat mij betreft de laatste paar races maar twee of drie teams geweest die konden winnen, precies dezelfde teams als vorig jaar. Het is dat zowel Ferrari als RBR niet goed uit de winter kwamen, anders had je dat al vanaf race 1 gezien.

Overigens ontken ik de kleine operating window niet hoor. Dat is een gegeven. Daar is nou eenmaal een keuze in gemaakt, ik vind dat prima, jij niet. Dat kan natuurlijk maar dat die er is zal ik niet ontkennen. Maar bepalend in de uitslagen? Mwa, ze hebben invloed gehad, zeker, maar dat hebben banden altijd gehad, denk aan de banden oorlog, dus in die zin nog mede-bepalend. Net als wagen, team en rijder. Ik vind daar niks mis mee.

CitaatMerc in de optimale bedrijfstemperatuur wint gewoon de race, getuige China en Monaco.
Hou op Enzo. Ze hebben in China voortreffelijk gereden, in Monaco goed meegedaan en voor de rest heb je structureel kunnen zien dat ze tekort komen op de top. Dat ligt echt niet aan de banden die iedereen heeft, maar aan de wagen die al 2 jaar lang net niet goed genoeg is helaas. Dan is het wel een heel erg opportune uitsrpaak om te zeggen: zonder bandenprobleem wint Merc gewoon. Kom nou.

CitaatOp banden met een normale brede operating window zal de Williams of de Sauber normaal gesproken geen kans maken op een podium.
Sauber maakt dat ook niet, Williams heeft één goede race gehad, toen de topteams nog niet helemaal goed bezig waren en inderdaad de banden goed werkten. Maar dat is verre van structureel gebleken. Overigens zijn de WIlliams en de Sauber prima wagens verder.

CitaatEvenals dat ik denk dat Ferrari niet de snelste auto is, maar deze staat wel vooraan in het kampioenschap. Waarom? Omdat ze de juiste window het vaakst hebben gevonden. Niet omdat ze de snelste auto hebben.
Dat is bewezen niet waar: zie Silverstone. RBR heeft het qua banden beter voor elkaar. Twee jaar terug hadden ze trouwens ook niet de beste auto en werden ze ook bijna kampioen. Kwam dat dan ook door de banden? De reden dat Ferrari leidt heeft één oorzaak: het begin met een F en eindigt op ernando.

Luister Enzo: natuurlijk hebben de banden invloed, dat ontken ik echt niet. En ook meer dan in andere jaren. Maar ook weer niet overdreven veel. De WKstand zegt alles: de grote namen staan gewoon weer bovenaan, nadat ze aan het begin van het jaar wat moeite hadden. Maar kom op: RBR, Ferrari en McLAren zijn gewoon de bovenliggende teams, Lotus en Merc zijn in de buurt maar nog net niet daar. Daar is niks geks aan hoor en komt ook echt niet alleen maar door de banden.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 23 juli 2012 - 20:41:39
Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 20:00:37
Citaat van: Wizard op 23 juli 2012 - 19:47:23
Ik begrijp je wel maar kan me totaal niet vinden in je betoog.

Het is niet eens echt een betoog, meer een opsomming van feiten en makkelijk te maken conclussies.
Maar goed, laten we maar weer de "struisvogel" gaan doen en onze kop wegsteken...

Zelfs Pirelli gaf toe niet helemaal content te zijn met de kleine window. Ze gaven aan dat de correlatie tussen de 2009 Toyota (Pirelli testauto) en de 2012 auto's ver te zoeken was. Wellicht met wat ongewenste resultaten op de baan?

Nee hoor, ik ontken niks, alleen vind ik het prima zo. Dat heb ik meermaals op dit forum, in meerdere topics, uitgebreid toegelicht. Dat heeft alles met een mening te maken.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Enzo op 23 juli 2012 - 20:54:14
Citaat van: Jeroen op 23 juli 2012 - 20:28:23
Citaat van: Enzo op 23 juli 2012 - 19:28:51
Niemand, zelfs Pirelli niet, ontkent het bestaan van de kleine operating window. De kleine window is een feit wat mij betreft en nogal bepalend in de einduitslagen dit seizoen. Er zijn vijf tot zes teams die een race kunnen winnen als ze erin slagen de auto binnen de window te houden.
Denk je? Het veld zit dicht bij elkaar inderdaad, maar de laatste paar races delen dezelfde rijders structureel de lakens uit en dat zijn Ferrari en RBR. Nu McLaren updates heeft lijken ze er weer bijgekomen te zijn. Er zijn wat mij betreft de laatste paar races maar twee of drie teams geweest die konden winnen, precies dezelfde teams als vorig jaar. Het is dat zowel Ferrari als RBR niet goed uit de winter kwamen, anders had je dat al vanaf race 1 gezien.

Overigens ontken ik de kleine operating window niet hoor. Dat is een gegeven. Daar is nou eenmaal een keuze in gemaakt, ik vind dat prima, jij niet. Dat kan natuurlijk maar dat die er is zal ik niet ontkennen. Maar bepalend in de uitslagen? Mwa, ze hebben invloed gehad, zeker, maar dat hebben banden altijd gehad, denk aan de banden oorlog, dus in die zin nog mede-bepalend. Net als wagen, team en rijder. Ik vind daar niks mis mee.

CitaatMerc in de optimale bedrijfstemperatuur wint gewoon de race, getuige China en Monaco.
Hou op Enzo. Ze hebben in China voortreffelijk gereden, in Monaco goed meegedaan en voor de rest heb je structureel kunnen zien dat ze tekort komen op de top. Dat ligt echt niet aan de banden die iedereen heeft, maar aan de wagen die al 2 jaar lang net niet goed genoeg is helaas. Dan is het wel een heel erg opportune uitsrpaak om te zeggen: zonder bandenprobleem wint Merc gewoon. Kom nou.

CitaatOp banden met een normale brede operating window zal de Williams of de Sauber normaal gesproken geen kans maken op een podium.
Sauber maakt dat ook niet, Williams heeft één goede race gehad, toen de topteams nog niet helemaal goed bezig waren en inderdaad de banden goed werkten. Maar dat is verre van structureel gebleken. Overigens zijn de WIlliams en de Sauber prima wagens verder.

CitaatEvenals dat ik denk dat Ferrari niet de snelste auto is, maar deze staat wel vooraan in het kampioenschap. Waarom? Omdat ze de juiste window het vaakst hebben gevonden. Niet omdat ze de snelste auto hebben.
Dat is bewezen niet waar: zie Silverstone. RBR heeft het qua banden beter voor elkaar. Twee jaar terug hadden ze trouwens ook niet de beste auto en werden ze ook bijna kampioen. Kwam dat dan ook door de banden? De reden dat Ferrari leidt heeft één oorzaak: het begin met een F en eindigt op ernando.

Luister Enzo: natuurlijk hebben de banden invloed, dat ontken ik echt niet. En ook meer dan in andere jaren. Maar ook weer niet overdreven veel. De WKstand zegt alles: de grote namen staan gewoon weer bovenaan, nadat ze aan het begin van het jaar wat moeite hadden. Maar kom op: RBR, Ferrari en McLAren zijn gewoon de bovenliggende teams, Lotus en Merc zijn in de buurt maar nog net niet daar. Daar is niks geks aan hoor en komt ook echt niet alleen maar door de banden.

Goede post!  :)

Ik moet je ook wel gelijk geven dat de grote teams nog steeds de dienst uitmaken en Fernando inderdaad een enorm sterk potje aan het sturen is de laatste tijd.
Het gaat ook gestaag steeds iets beter met de banden, ook dat kan ik niet ontkennen. De teams krijgen er steeds meer grip op, al missen ze nog steeds af en toe enorm de plank. Ik vind het gewoon niks om eerlijk te zijn, ik ben me er gewoon enorm bewust van dat een willekeurige rijder niet mee kan komen omdat zijn materiaal minder presteert. Neem Button als voorbeeld, die kreeg gewoon geen temperatuur in zijn banden en dat was het dan.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Figge op 23 juli 2012 - 21:00:59
I'm still with Enzo...  :)

Luister Jeroen en Wizard :P... Het gaat Enzo ongetwijfeld niet om het feit dat Ferrari, McLaren en RBR de snelste teams zijn. Das niks geks. Het gekke is en blijft dat men niet racet maar banden managed, het gaat om het wedstrijdverloop. Op het moment dat je de 3 leiders in de wedstrijd met nog 15 ronden te gaan ziet rijden als aan een touwtje, dan verwacht je vuurwerk. Dat ze tot het gaatje gaan. Maar om de banden niet ongecontroleerd te vernielen, blijft iedereen zich keurig gedragen. In alle voorgaande jaren kon je echt wel 4 á 5 ronden vol gaan in de versnellingsbak van de ander. Uitgesloten dit jaar.
Als het bandenmanagement niet zó belangrijk zou zijn dit jaar hadden Vettel en Button zeker weten meer actie ondernomen om Alonso écht onder druk te zetten. Maar het is belangrijker om niet in "the Cliff" te rijden, want dan verlies je te veel punten in het WK. Olav Mol wond zich op over het feit dat Webber niet meteen Petrov te grazen nam (ik weet niet eens meer met wie hij eigenlijk in gevecht was)... Ik snap het wel, 1x iets meer vergen van je banden, en ze gaan een rondje minder lang mee... "Cliff" ligt immers op de loer.
Op zn zachts gezegd: een beetje jammer...
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 23 juli 2012 - 21:56:49
Tja, sorry, maar ik zie dan echt andere races hoor. De laatste stint gisteren werd er gewoon geracet. Ik zag vol blokkerende banden (Button), ik zag rijders continu te wijd over de curbs gaan (vettel, Alonso), ik zag dat er werd aangevallen en werd verdedigd door drie man die op dezelfde strategie zaten. Dat gebeurt allemaal niet als ze met knikkende knieen banden aan het managen zijn. Ik heb nimmer, geen een enkele keer, het idee gehad dat ik een race op 60% zag.

En als iemand beweert dat we een paar jaar terug meer close racing zagen in de slotfase van races dan gisteren dan heeft die destijds echt met zijn rug naar de TV gezeten. En dat is nou precies waarom ik het commentaar niet zo begrijp.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 23 juli 2012 - 22:16:32
Citaat van: Mark F1gge op 23 juli 2012 - 21:00:59
In alle voorgaande jaren kon je echt wel 4 á 5 ronden vol gaan in de versnellingsbak van de ander. Uitgesloten dit jaar.
Als het bandenmanagement niet zó belangrijk zou zijn dit jaar hadden Vettel en Button zeker weten meer actie ondernomen om Alonso écht onder druk te zetten.

Wanneer werd er in voorgaande jaren écht gestreden? Close-racing was nauwelijks mogelijk en de races werden veelal in de pit beslist. Daarom snap ik de klaagzang ook niet. Nu wordt er tenminste gereden voor positie. En ja, juist als de banden aan het einde van hun Latijn zijn. Dan worden de verschillen groter. Met vers rubber blijft het treintje rijden, iets waar we in voorgaande jaren regelmatig op getrakteerd zijn. Er waren nauwelijks tot geen gevechten op de baan. Laat staan om de zege. Nu wordt met regelmaat een robbertje geknokt! En nogmaals, dit zie ik liever dan dat coureurs 1 of 2 ronden langer buiten blijven om zo hun belager te verschalken. Verder is er bitter weinig verandert en is het niet de loterij geworden die men dacht dat het zou worden. Het is nog steeds de gevestigde orde die het scepter zwaaien. En dat zo nu en dan Lotus en Mercedes kansen krijgen om aan te vallen maakt de racerij alleen maar mooier. Mocht dit alles weer wegzakken in een veredelde parade gaat de Formule 1 haar fans kwijtraken. Geen team zal aanblijven zonder dat ze überhaupt kansmaken om zichzelf eens in de picture te rijden. Maar los daarvan, ik begrijp niet dat nu eindelijk geraced wordt om positie en de factor coureur meer gewicht in de schaal legt, er beste mensen zijn, die terug willen naar de tijd dat het hardst werd geklaagd over het niet inhalen en taktieken. Toen maakte de auto het verschil, nu kan de coureur dat. Ik ben het met je eens dat de inkleuring iets wat verandert is maar het heeft in mijn optiek louter wat toegevoegd. Bovendien kun je niet alles (bijv. Buttons dipje) wat negatief is afschuiven op de banden.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Figge op 23 juli 2012 - 22:52:05
Volgens mij schuift niemand t dipje van Button af op de banden.
En mij zul je ook niet horen zeggen dat ik met het liefde terugkeer naar het tijdperk van 10 jaar geleden, waar tactiek en de auto het beeld bepaalden. Schumacher heeft een idioot dominant periode gehad en vorig jaar was ook niet bepaald een topper om de wereldtitel.
En volgens mij er ook geen sprake van een klaagzang... Gewoon een constatering met een mening daarover.
Close racing is naar mijn idee hard tegen hard. Niet voorzichtig tegen voorzichtig. Er zijn meer dan genoeg mooie momenten waar het hard tegen hard ging en voluit in voorgaande jaren. Gewoon omdat t normaal was. Eens... men reed toen niet zo consequent zo dicht bij elkaar op de baan als dit jaar, maar wanneer dat wel was, was er meteen dreiging en actie. Bovendien komt het dichtbij elkaar rijden ook door de banden.
De slotfase van gisteren heb ik idd echt anders beleefd dan jullie. Ik vond het gewoon treintje rijden waar eingelijk niks speciaals gebeurde... De actie van Vettel op Button? Waarom wachten op de voorlaatste ronde, dat kon toch ook 5 ronden eerder? Met Alonso daar weer 2 seconden voor kon ie wellicht ook nog winnen...
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Enzo op 23 juli 2012 - 23:09:09
Ja, plus dat ze de laatste 5 laps niet meer hoeven te sparen want dan zijn ze er bijna.
De slotfase van de race komt imo nog enigzins in de buurt van hoe het wel zou moeten.

Over Button, dat zei ik. Ik denk dat Button's dipje kwam door problemen met de banden.

Ik bedoel, dit is toch niet normaal meer...

(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/395992_4392822980402_1063594042_n.jpg)
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 24 juli 2012 - 06:43:19
Citaat van: Mark F1gge op 23 juli 2012 - 22:52:05
Volgens mij schuift niemand t dipje van Button af op de banden.
En mij zul je ook niet horen zeggen dat ik met het liefde terugkeer naar het tijdperk van 10 jaar geleden, waar tactiek en de auto het beeld bepaalden. Schumacher heeft een idioot dominant periode gehad en vorig jaar was ook niet bepaald een topper om de wereldtitel.
En volgens mij er ook geen sprake van een klaagzang... Gewoon een constatering met een mening daarover.
Close racing is naar mijn idee hard tegen hard. Niet voorzichtig tegen voorzichtig. Er zijn meer dan genoeg mooie momenten waar het hard tegen hard ging en voluit in voorgaande jaren. Gewoon omdat t normaal was. Eens... men reed toen niet zo consequent zo dicht bij elkaar op de baan als dit jaar, maar wanneer dat wel was, was er meteen dreiging en actie. Bovendien komt het dichtbij elkaar rijden ook door de banden.
De slotfase van gisteren heb ik idd echt anders beleefd dan jullie. Ik vond het gewoon treintje rijden waar eingelijk niks speciaals gebeurde... De actie van Vettel op Button? Waarom wachten op de voorlaatste ronde, dat kon toch ook 5 ronden eerder? Met Alonso daar weer 2 seconden voor kon ie wellicht ook nog winnen...
Tja, jij noemt het treintje rijden, ik heb zelden anders gezien.  Ik heb hierboven al aangegeven waaraan je kan zien dat er toch echt gereden en gestreden werd. Als jij dat anders ziet, tja, dan zie jjij dat anders. Ik zou niet weten hoe een 'écht' gevecht er dan uit zou moeten zien. Sterker, nu was het close, toen niet. (ook dat ligt natuurlijk niet alleen aan de banden)
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Wizard op 24 juli 2012 - 16:42:32
De nummers 1 t/m 3 binnen één beeld gevangen vind ik niet treintje rijden. Button was sneller maar had weinig/geen profijt van DRS en ondertussen glibberde en gleed Vettel zijn kant uit om hem vervolgen te verschalken in een gevecht. Dat zijn toch gevechten die ik in jaren niet heb gezien.
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: Figge op 24 juli 2012 - 20:54:37
Nou, weet je... Ik zie Vettel met een mooi DRS slipstream naar Button rijden, top!!...Hulde tot zo ver... Maar dan zie ik volgens mij een rijder die vals speelt. Die zelf ook inziet dat zijn enige kans om Button te pakken een wijdere lijn buiten de baan te nemen voor meer sneldheid, ik zie em niet eens moeite doen om binnen de baan te blijven... Hij had ook kunnen kiezen om te liften en bij die bocht even zijn verlies te pakken of tegen Button aan rijden, maar ja wie doet dan nou  ;)...
Achter elkaar aan rijden zonder dreiging en inhaalpoging vind meer op treintje rijden lijken dan op racen... Maar ach...  8)
Titel: Re: Duitsland: man van de race
Bericht door: 0634 op 25 juli 2012 - 19:26:56
Naja, als dat geen gevechten meer zijn volgens jou, houdt iedere discussie verder op. Dan weet ik niet wat jij verwacht van racen.