GPForum.eu

Autosport => Formule 1 - geschiedenis => Topic gestart door: Matthijs op 24 november 2011 - 10:33:31

Titel: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Matthijs op 24 november 2011 - 10:33:31
Ik ben voor mezelf (voor de lol) een overzicht aan het maken van innovaties in de formule 1. Innovaties die zo groot en succesvol waren dat ze binnen de kortste keren door anderen werden gekopieerd. Het leek me leuk mijn lijstje te delen met jullie. Het lijstje is zeker nog niet volledig en misschien niet helemaal correct: suggesties en opmerkingen zijn welkom! P.S. Waarom weet ik zo weinig grote innovaties van de afgelopen 10 jaar? Waren die er niet of zie ik de impact er niet zo van?

Introductie van:
1954: schijfremmen (Vanwall Special)
1954: injectiemotor (Mercedes W196)
1957: motor achterin (Cooper T43), in GP racing: Auto Union Type A (1934)
1968: auto in sponsorkleuren (Lotus 49)
1968: vleugels (Lotus 49B)
1970: eerste 'niet sigaar' (Lotus 72)
1976: remmen van carbon (Brabham) - definitief toegepast in 1979 op de Brabham BT48
1977: ground effect (Lotus 78)
1977: turbomotor (Renault RS01)
1981: eerste auto volledig gemaakt van carbon fiber (Lotus 88 (illegaal verklaard) & McLaren MP4/1)
1982: actieve ophanging (Lotus 91) - met ingang van 1994 verboden
1989: hoge neus (Tyrrell 018)
1989: semi-automatische versnelling aan stuur (Ferrari 640)
1992: drive by wire (McLaren MP4/7A)
1995?: stuur met elektronica (Benetton B195?)

Edit: ik zet niet alle innovaties in de lijst (eindeloos!), maar alleen die die een omslag in de F1 teweeg hebben gebracht.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Doefie op 24 november 2011 - 12:13:50
De dingen die in mij opkomen zijn de (half mislukte) 'olifant' van Williams in 2004, de dubbele diffuser in 2009, dit jaar bij Renault de uitlaat naar voor en die dan ook nog niet zo goed werkte.

Als je naar het circuit gaat zien heb je sinds 5 à 10 jaar geleden de Safety Wall in Indianapolis, wat dan ook niet 100% dankzij de F1 is uiteraard.

Tegenwoordig hebben ze ook geen ruimte meer om te experimenteren zoals in de jaren 60-70-80 door het strikte reglement. Ook hetgeen waar ze zich tegenwoordig op focussen is de veiligheid.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Matthijs op 24 november 2011 - 12:23:15
Citaat van: Doefie op 24 november 2011 - 12:13:50
De dingen die in mij opkomen zijn de (half mislukte) 'olifant' van Williams in 2004, de dubbele diffuser in 2009, dit jaar bij Renault de uitlaat naar voor en die dan ook nog niet zo goed werkte.

Als je naar het circuit gaat zien heb je sinds 5 à 10 jaar geleden de Safety Wall in Indianapolis, wat dan ook niet 100% dankzij de F1 is uiteraard.

Tegenwoordig hebben ze ook geen ruimte meer om te experimenteren zoals in de jaren 60-70-80 door het strikte reglement. Ook hetgeen waar ze zich tegenwoordig op focussen is de veiligheid.
Je bedoelt de 'walrus'? :) Die zet ik er niet in, want dat was niet zo'n succes en werd niet overgenomen.
Je hebt gelijk dat de grootste experimenten inmiddels al geweest zijn. Wat dat betreft was de jaren '70 een walhalla met bizarre creaties tot gevolg.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: SDG op 24 november 2011 - 12:52:19
1982: actieve ophanging (Lotus 91) - met ingang van 1994 verboden
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Kootje op 24 november 2011 - 17:10:00
Flexibele vleugels - ??? - Ferrari ??*
Haaienvin - ??? - Red Bull ??*
F-duct - 2010 - McLaren
Dubbele Diffuser - 2009 - Williams, Brawn GP, Toyota
Blown Diffuser - 2010 - Red Bull
Excaust Blown Diffuser - 2011 - Red Bull, McLaren, Renault

*jaartal en uitvinder weet ik niet (zeker)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Doefie op 24 november 2011 - 18:06:13
K.E.R.S. in 2009, DRS in 2011...
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Enzo op 25 november 2011 - 00:04:01
Massa demper Renault!
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 25 november 2011 - 00:17:45
@Matthijs,


Leuk lijstje, maarre...


Eerste motor achterin...Hm, je zou zeggen AutoUnion van F. Porsche? Of anders Cooper?
En de eerste carbon-auto was toch in 1981 gebouwd? Watson  crashte namelijk met die carbon-auto op Monza en hoewel de schade enorm was [met een auto van een jaar eerder zou Watson in vlammen gehuld zijn], bleek Watson geheel ongedeerd.


Daardoor werd Lauda overtuigd dat de toenmalige auto's veilig waren en stapt hij in 1982 weer in een F1.
;)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 25 november 2011 - 06:12:57
Citaat van: Franky R. op 25 november 2011 - 00:17:45

Eerste motor achterin...Hm, je zou zeggen AutoUnion van F. Porsche? Of anders Cooper?

Klopt. Goed opgemerkt. Dat was inderdaad niet Lotus maar Auto Union.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Matthijs op 25 november 2011 - 07:34:59
Daar kunnen jullie helemaal gelijk in hebben. Ik dacht het te weten en Wikipedia leek me gelijk te geven, maar ik zag alleen wat ik wilde zien! Aangepast!
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 25 november 2011 - 17:35:00
En na Auto Union in de jaren 30 geloof ik, was het Cooper die de motoren opnieuw achterin gooide, waarna al snel de rest volgde.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: gloudiesaurus op 25 november 2011 - 22:05:20
De pitstop van Brabham in de jaren '80? 1982 meen ik?
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Doefie op 26 november 2011 - 12:38:15
Pitstops kenden ze al in de jaren '50, alleen niet met dezelfde bedoelingen :) (denk maar aan de 5' pitstop van Fangio in Duitsland '57)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: SDG op 26 november 2011 - 13:17:15
Er waren uiteraard ook een aantal innovaties die niét door anderen gekopieerd werden, maar per direct verboden werden. Ik denk aan de 'stofzuigerauto' van Brabham, waar Niki Lauda de Zweedse GP in 1978 mee won, maar de volgende race al niet meer aan de start kwam. Of de Lotus 88 uit 1981 met zijn dubbele chassis.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 26 november 2011 - 13:43:01
Wat dachten we van deze:

(http://www.f1-geschiedenis.be/Verhalen/Foto/Tyrrell6w.jpg)

Als iets toch eens innovatief was....
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 27 november 2011 - 00:01:58
Misschien een domme vraag, maar waarom staat de vlag van Amerika op zijn bolide?? Jody was geen Amerikaan evenals Ken.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Ik zie eigenlijk alleen maar een Britse vlag.

Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

KERS past niet in dit rijtje vind ik omdat het niet door een team is uitgevonden, maar is voorgesteld door de regelgever.

Nog enkele grote dingen:

- Vierwielaandrijving, Ferguson P99 (1961), in 1982 verboden omdat de zeswieler van Williams, de FW08B met vier aangedreven achterwielen, te snel was tijdens testen
- ABS, Ferguson P99 (1961), in 1993 verboden samen met een hele resem andere driver aids
- traction control (williams begin jaren '90?)
- launch control (williams begin jaren '90?)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 27 november 2011 - 09:09:01
Citaat van: Wizard op 27 november 2011 - 00:01:58
Misschien een domme vraag, maar waarom staat de vlag van Amerika op zijn bolide?? Jody was geen Amerikaan evenals Ken.

Deze Britse vlag staat erop:

(http://www.rouwwerkspecialist.nl/catalog/images/vlag_engeland.jpg)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 27 november 2011 - 09:10:49
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Ik zie eigenlijk alleen maar een Britse vlag.

Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Hadden ze het toegestaan, is de kans groot dat Senna nog geleefd had...
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: SDG op 27 november 2011 - 09:14:44
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Ik herinner me dat niet meer. Wat was dat voor iets?
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 27 november 2011 - 09:52:13
Citaat van: Jeroen op 27 november 2011 - 09:09:01
Citaat van: Wizard op 27 november 2011 - 00:01:58
Misschien een domme vraag, maar waarom staat de vlag van Amerika op zijn bolide?? Jody was geen Amerikaan evenals Ken.

Deze Britse vlag staat erop:

(http://www.rouwwerkspecialist.nl/catalog/images/vlag_engeland.jpg)

Wat drank niet met je doet..... En terecht dat er nu hard gelachen wordt. Stupid me!
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 27 november 2011 - 09:55:32
Niemand lacht hoor. Hooguit een glimpje... ;)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 27 november 2011 - 10:07:14
Maar wel 2 weken lang. ;)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 27 november 2011 - 10:10:56
Citaat van: Doefie op 24 november 2011 - 18:06:13
K.E.R.S. in 2009, DRS in 2011...

Zijn geen uitvindingen van teams.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 27 november 2011 - 16:22:44
Citaat van: Jeroen op 27 november 2011 - 09:10:49
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Ik zie eigenlijk alleen maar een Britse vlag.

Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Hadden ze het toegestaan, is de kans groot dat Senna nog geleefd had...


Zeker weten!
Als Mosley de TC en actieve ophanging niet had verboden, dan had Senna hooguit een 'onschuldig schuivertje' gemaakt in die bocht... :'(


Maar nee, Mosley moest zijn zin doordrijven. Ik snap niet dat niemand zag, dat een 1993 auto zonder die hulpmiddelen eigenlijk gewoon levensgevaarlijk was.


Ik bedoel...we rijden nu toch ook niet meer op diagonaal-banden?! >:(
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: janke op 27 november 2011 - 16:31:44
De 1ste monocoque (toen aluminium) wat het space-frame verving begin jaren 60 door Colin Chapman.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Jozef op 27 november 2011 - 23:34:22
Citaat van: SDG op 27 november 2011 - 09:14:44
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Ik herinner me dat niet meer. Wat was dat voor iets?

Wel ja, continu variabele transmissie dus, betekent nooit meer schakelen (en toen hadden ze nog niet van die schakelsystemen die in 4 milliseconden van versnelling wisselen dus toen maakte dat op zich al een verschil) en je houdt je motor altijd op hetzelfde toerental wat betekent dat je qua afstelling alles kunt doen om de motor bij dat specifieke toerental veel koppel te laten leveren, en/of efficiënt te zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=x3UpBKXMRto

Maar Jeroen, wat heeft de CVT van 1993 te maken met de dood van Senna? ???
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 28 november 2011 - 06:14:59
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 23:34:22
Maar Jeroen, wat heeft de CVT van 1993 te maken met de dood van Senna? ???
Ach niet specifiek iets, maar Senna was begin 94 nogal onder druk doordat die Williams zo onberekenbaar en onrustig was. Met die CVT was Williams erg ver, de beste volgens mij, het had die Williams wellicht een voorsprong kunnen geven. Misschien ook niet.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Jozef op 28 november 2011 - 15:37:58
Williams was volgens mij de enige die een CVT had ontwikkeld hoor.

Ik denk dat het verbieden van de tractiecontrole en actieve ophanging meer te maken heeft met wat jij zegt. In 1993 werd Williams ook gewoon keihard wereldkampioen zonder CVT. Pas na 1993 werd het plots minder, toen de elektronische hulpmiddelen verboden werden.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 28 november 2011 - 17:50:01
En door sommigen toch nog gebruikt werden. ;)

Ik dacht dat er meerdere teams met CVT bezig waren, ach te lang geleden...
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 28 november 2011 - 18:55:55
Volgens mij alleen Williams. Overigens, was het verbod geen commerciële beslissing? Williams was sowieso dominant (1992) en zou i.c.m de CVT nog eens een klap sneller zijn.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Kootje op 28 november 2011 - 19:28:27
Help me herrinneren ...... wat is CVT ook alweer ??
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 28 november 2011 - 19:31:27
Een uitvinding van eigen bodem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_variabele_transmissie
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Kootje op 28 november 2011 - 19:41:35
Citaat van: Wizard op 28 november 2011 - 19:31:27
Een uitvinding van eigen bodem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Continu_variabele_transmissie

THANX !!!

Citaat van: Wizard op 28 november 2011 - 18:55:55
Volgens mij alleen Williams. Overigens, was het verbod geen commerciële beslissing? Williams was sowieso dominant (1992) en zou i.c.m de CVT nog eens een klap sneller zijn.

Volgens je eigen linkje wel iig.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 28 november 2011 - 21:02:19
Ik moet me schamen...heb de link gezocht, gevonden maar (nog) niet gelezen. Maar zo te lezen staat Williams vermeld dus ik ga hem nu doorlezen. ;)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: JimmySPA op 30 november 2011 - 11:19:39
Williams heeft er alleen mee getest in 1993. Ene David Coulthard heeft er toen mee gereden. Auto ging seconde(s) sneller... Werd alleen niet toegestaan in de F1, vanaf 94 moesten de auto's 4 tot 7 versnellingen hebben...
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Senergy op 30 november 2011 - 13:38:04
De dubbele vloer van Torro Rosso dit jaar?
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: JimmySPA op 30 november 2011 - 15:59:43
Citaat van: Senergy op 30 november 2011 - 13:38:04
De dubbele vloer van Torro Rosso dit jaar?

Ik heb ze er niet mee zien winnen  ;)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Kootje op 30 november 2011 - 16:01:59
Citaat van: JimmySPA op 30 november 2011 - 15:59:43
Citaat van: Senergy op 30 november 2011 - 13:38:04
De dubbele vloer van Torro Rosso dit jaar?

Ik heb ze er niet mee zien winnen  ;)

En ik heb ook niemand het zien kopiëren.
Volgens mij was dat toch de richtlijn.
Wellicht volgend jaar ??
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: T.Nuvolari op 30 november 2011 - 17:05:28
De telemetrie in '85 als ik me niet vergis. Door wie?
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 30 november 2011 - 17:45:51
In 1982 ook al. Want Piquet verontschuldigde bij Salazar nadat uit telemtrie bleek dat zijn BMW de geest zou hebben gegeven. En naar mijn weten was dat in 1982.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Matthijs op 01 december 2011 - 09:53:27
Citaat van: Kootje op 30 november 2011 - 16:01:59
Citaat van: JimmySPA op 30 november 2011 - 15:59:43
Citaat van: Senergy op 30 november 2011 - 13:38:04
De dubbele vloer van Torro Rosso dit jaar?

Ik heb ze er niet mee zien winnen  ;)

En ik heb ook niemand het zien kopiëren.
Volgens mij was dat toch de richtlijn.
Wellicht volgend jaar ??
Dat is mijn persoonlijke richtlijn om ze op te nemen in het lijstje bovenaan (en daarom neem ik de dubbele vloer niet op), maar ze mogen wat mij betreft best genoemd worden :)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Senergy op 01 december 2011 - 12:26:07
ow eentje voor volgend jaar al dan  :D

de passieve f-duct in de voorvleugel van Mercedes GP
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Vieze baas op 01 december 2011 - 13:27:31
de schoorstenen al voorbij gekomen? was ook een rage op een gegeven moment

(http://users.skynet.be/fa344132/f1pits/chimney_02.jpg)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Matthijs op 01 december 2011 - 14:40:26
Ja daar zat ik ook aan te denken, net als de hoge uitlaten van Ferrari.
Maar persoonlijk vind ik dat niet wereldschokkende innovaties, anders kan ik alle noviteiten van de jaren '70 wel in mijn lijstje gaan opnemen! :)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Senergy op 02 december 2011 - 13:48:27
Drive by wire - McLaren 1992
Schijfremmen - Vanwall 1956
Gestroomlijnd chassis - Mercedes 1954
Remmen van Carbon - Brabham 1978 (pas in 92 normaal)
Aerodynamisch gevormde ophanging - Tyrrell 1996
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 02 december 2011 - 16:54:46
BTW,


Kootje kwam met de F-duct, McLaren 2010...Maar de basis van de F-duct bestond al langer. Al heette het toen niet zo.


Alfa Romeo kwam al in 1951 met een soort klep, wat de motor meer of minder lucht gaf. Ik kan het artikel niet meer terugvinden. Als kon ik een link plaatsen.


En de blown diffuser had Renault al in 1983, de Renault RE40!
(http://www.passionerossacollection.com/formula1/1983/Renault%20RE40F1.jpg)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Wizard op 02 december 2011 - 17:18:54
Offtopic: Wat een fraaie kist!! :)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 02 december 2011 - 18:00:42
Echt wel! those were the days...
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 02 december 2011 - 20:18:06
OFT:


Ik vind deze auto's uit de jaren tachtig mooier dan veel de huidige F1-wagens. Ook al zit bij nader inzien de coureur een paar tikjes te ver naar voren... ???

Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 02 december 2011 - 21:49:23
Eensch, ook voor mij veel mooier. Alhoewel ik daarbij aan moet tekenen dat het mijn beginjaren waren, qua volgen volgen van F1. Dus daar speelt ook wat nostalgie in mee. Maar de huidige wagens doen mij veel minder, moet ik zeggen.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Sabai op 03 december 2011 - 10:49:34
Citaat van: Matthijs op 24 november 2011 - 10:33:31
Ik ben voor mezelf (voor de lol) een overzicht aan het maken van innovaties in de formule 1. Innovaties die zo groot en succesvol waren dat ze binnen de kortste keren door anderen werden gekopieerd. Het leek me leuk mijn lijstje te delen met jullie. Het lijstje is zeker nog niet volledig en misschien niet helemaal correct: suggesties en opmerkingen zijn welkom! P.S. Waarom weet ik zo weinig grote innovaties van de afgelopen 10 jaar? Waren die er niet of zie ik de impact er niet zo van?

Introductie van:
1957: motor achterin (Cooper T43), in GP racing: Auto Union Type A (1934)
1968: auto in sponsorkleuren (Lotus 49)
1968: vleugels (Lotus 49B)
1970: eerste 'niet sigaar' (Lotus 72)
1977: ground effect (Lotus 78)
1977: turbomotor (Renault RS01)
1981: eerste auto volledig gemaakt van carbon fiber (McLaren MP4/1)
1982: actieve ophanging (Lotus 91) - met ingang van 1994 verboden
1989: hoge neus (Tyrrell 018)
1989: semi-automatische versnelling aan stuur (Ferrari 640)
1995?: stuur met elektronica (Benetton B195?)

Edit: ik zet niet alle innovaties in de lijst (eindeloos!), maar alleen die die een omslag in de F1 teweeg hebben gebracht.

Ik zag laatst een documentaire over de F1 en daar werd gezegd dat Lotus de eerste F1 wagen was met een volledige carbon fiber monocoque maar op internet lees ik weer dat het Mc laren was. Hoe zit dit precies?
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Sabai op 03 december 2011 - 10:55:46
Lol heb het antwoord op wiki gevonden ;)

The team developed an all carbon fibre car, the Lotus 88 in 1981. The 88 was banned from racing for its 'twin chassis' technology where the driver had separate suspension from the aerodynamic parts of the car. McLaren's MP4/1 beat it as the first all carbon fibre car to race. Chapman was beginning work on an active suspension development programme when he died of a heart attack in December 1982 at the age of 54.

Dus stiekem waren ze toch de eerste  8)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 03 december 2011 - 11:41:53
De eerste auto volledig gemaakt van carbonfibre, zoals in het staatje staat, is dus de Lotus 88.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Matthijs op 05 december 2011 - 07:51:00
Lijstje aangepast en uitgebreid!  :)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 05 december 2011 - 16:21:07
Citaat van: Jeroen op 03 december 2011 - 11:41:53
De eerste auto volledig gemaakt van carbonfibre, zoals in het staatje staat, is dus de Lotus 88.


Wow, da's echt nieuw voor mij! Ik had altijd gedacht dat McLaren de eerste was.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Kootje op 05 december 2011 - 17:08:42
Citaat van: Franky R. op 02 december 2011 - 16:54:46
BTW,


Kootje kwam met de F-duct, McLaren 2010...Maar de basis van de F-duct bestond al langer. Al heette het toen niet zo.


Alfa Romeo kwam al in 1951 met een soort klep, wat de motor meer of minder lucht gaf. Ik kan het artikel niet meer terugvinden. Als kon ik een link plaatsen.

Dat is dus 'n ander principe dan de F-duct.
De F-duct reguleerde de luchtstroom naar de vleugel, niet naar de motor.


CitaatEn de blown diffuser had Renault al in 1983, de Renault RE40!

Oke, das 'n punt voor jou. ;)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Senergy op 04 januari 2012 - 16:25:38
Blijkbaar is de shark-fin toch al wat ouder dan ik gedacht had
en heeft precies ook wat weg van de f-duct

(http://25.media.tumblr.com/tumblr_lmhnosAJSn1ql2stao1_500.jpg)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Jozef op 28 januari 2012 - 00:09:59
Het unieke aan de F-duct blijft dat de coureur als bewegend aerodynamisch onderdeel werd gebruikt. Volgens mij is dat nooit eerder zo geweest en dus verdient de F-duct wel een plaatsje bij de belangrijke innovaties, aangezien het een knap staaltje out-of-the-box denken is.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 01 februari 2012 - 22:40:21
Citaat van: Jozef op 28 januari 2012 - 00:09:59
Het unieke aan de F-duct blijft dat de coureur als bewegend aerodynamisch onderdeel werd gebruikt. Volgens mij is dat nooit eerder zo geweest en dus verdient de F-duct wel een plaatsje bij de belangrijke innovaties, aangezien het een knap staaltje out-of-the-box denken is.


Het is wel eerder voorgekomen, dat een coureur als het ware een aerodynamisch werd. Denk aan de jaren bij Ferrari.


Ik weet niet meer welk jaar (mss. 2002?), maar het verhaal was dat Schumi en Barri hun hoofd opzij moesten houden, omdat er anders onvoldoende lucht in de inlaat kon stromen.


Vanaf dat moment werd er gewerkt aan helmen, die de luchtstroom naar de luchtinlaat bevorderden.


Ok, niet echt vergelijkbaar met de F-duct...maar wel dat de rijder er deel van uit maakte.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Enzo op 14 december 2012 - 13:16:16
Kwam dit gave GIFje tegen die ik jullie niet wilde onthouden.  8)
(http://i.imgur.com/ImUB9.gif)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 15 december 2012 - 10:24:57
Ik had hem al eens gezien, maar hij is leuk gedaan inderdaad.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Kootje op 15 december 2012 - 11:35:09
Volgens mij had ik die al eens als video geplaatst in de nieuwssectie van het magazine.
Maar idd, blijft grappig om de evolutie van 'n F1 zo voorbij te zien komen, was 'm namelijk alweer vergeten. :)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 16 december 2012 - 18:03:58
Ja, was al eerder geplaatst in de magazine...Wel jammer dat de animatie veel te snel gaat....
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Gonzalo op 30 juli 2013 - 14:49:46
Citaat van: Franky R. op 27 november 2011 - 16:22:44
Citaat van: Jeroen op 27 november 2011 - 09:10:49
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 01:13:14
Ik zie eigenlijk alleen maar een Britse vlag.

Nog een innovatie om U tegen te zeggen: de CVT van Williams, die tijdens wintertesten zo snel was dat de FIA maar meteen besloot het te verbieden nog voor het seizoen begon (1993).

Hadden ze het toegestaan, is de kans groot dat Senna nog geleefd had...


Zeker weten!
Als Mosley de TC en actieve ophanging niet had verboden, dan had Senna hooguit een 'onschuldig schuivertje' gemaakt in die bocht... :'(


Maar nee, Mosley moest zijn zin doordrijven. Ik snap niet dat niemand zag, dat een 1993 auto zonder die hulpmiddelen eigenlijk gewoon levensgevaarlijk was.


Ik bedoel...we rijden nu toch ook niet meer op diagonaal-banden?! >:(
Senna zelf besefte het wel hoor, ik meen mij daar een artikel over te herinneren.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Gonzalo op 08 oktober 2013 - 13:22:50
The FOCA teams showed up at the 1982 Brazilian Grand Prix with "water-cooled brakes". The cars were also fitted with large water tanks, which the teams claimed were to hold the water needed to cool the brakes. In reality, the water in the tanks wasn't used for cooling the brakes at all, but was instead sprayed out of the car in the early laps of the race. This resulted in the cars running most of the race significantly under the mandated minimum weight limit. However, after the race (or on occasion during a late race pit stop) the teams refilled the tanks before the cars were weighed. Since the cars were supposed to be weighed with all coolants and lubricants on board, and the water was supposed to be a coolant, this was not a violation of the letter of the rules of Formula One.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 09 oktober 2013 - 23:15:34
http://frankyremtlaaaat.wordpress.com/2013/10/09/kers-als-traction-control-klinkt-briljant/ (http://frankyremtlaaaat.wordpress.com/2013/10/09/kers-als-traction-control-klinkt-briljant/)


Als dat waar is, is het briljant bedacht! En bovendien legaal, wat ook verklaart dat de RB9 altijd 'clean' door de keuringen van de FIA komt.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Gonzalo op 10 oktober 2013 - 10:05:10
Geniaal als dit klopt.

Newey is fantastisch. De beste ooit.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 10 oktober 2013 - 19:49:08
Naaah, gedeeld eerste met Brabham en ook Gordon Murray komt in de buurt.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 14 oktober 2013 - 01:31:38
Citaat van: Jeroen op 10 oktober 2013 - 19:49:08
Naaah, gedeeld eerste met Brabham en ook Gordon Murray komt in de buurt.
Brabham? Of bedoel je Ron Tauranac? ;)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 14 oktober 2013 - 06:37:48
Nee, Murray. Zonde dat die uit de F1 is gegaan want hij is nog niet zo oud. Had qua leeftijd met Newey kunnen knokken...
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 14 oktober 2013 - 20:54:04
Citaat van: Jeroen op 14 oktober 2013 - 06:37:48
Nee, Murray. Zonde dat die uit de F1 is gegaan want hij is nog niet zo oud. Had qua leeftijd met Newey kunnen knokken...


Oh, ik dacht dat je Jack Brabham bedoelde, vandaar dat ik Tauranac noemde. Murray was inderdaad een slimme ontwerper, maar of hij het werk in deze tijd zou kunnen trekken... :-X
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 14 oktober 2013 - 21:07:44
Ja, waarom niet? Is hetzelfde als je afvragen of Newey had in de jaren 70 of 80 ook had gekund.

In beide gevallen zou ik niet weten waarom niet eigenlijk.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Franky R. op 15 oktober 2013 - 00:23:45
Citaat van: Jeroen op 14 oktober 2013 - 21:07:44
Ja, waarom niet? Is hetzelfde als je afvragen of Newey had in de jaren 70 of 80 ook had gekund.

In beide gevallen zou ik niet weten waarom niet eigenlijk.
Murray was/is IMHO veel meer een vrije vogel...Ik weet niet of hij de huidige beperkingen zo fijn zou vinden. Maar dat is puur gevoelsmatig... ;)
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 15 oktober 2013 - 22:29:55
Citaat van: Franky R. op 14 oktober 2013 - 01:31:38
Citaat van: Jeroen op 10 oktober 2013 - 19:49:08
Naaah, gedeeld eerste met Brabham en ook Gordon Murray komt in de buurt.
Brabham? Of bedoel je Ron Tauranac? ;)

Ik lees het nu pas... typte Brabham maar had natuurlijk Chapman moeten typen...

Die is samen met Newey wat mij betreft de meest geniale ontwerper gebleken. ZElfs als innovator nog groter, maar dat kon toen ook makkelijker dan nu.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Jozef op 16 oktober 2013 - 17:48:48
Citaat van: Gonzalo op 10 oktober 2013 - 10:05:10Geniaal als dit klopt.

Newey is fantastisch. De beste ooit.

En waarom denk je dat Newey dit bedacht zou hebben? Die man is aerodynamicus. Een team is meer dan één ontwerper hoor...

Ik denk overigens dat het verhaal niet klopt. De regels zijn duidelijk:
"No car may be equipped with a system or device which is capable of preventing the driven wheels from spinning under power or of compensating for excessive torque demand by the driver."

Dit is zo aspecifiek gesteld ("a system or device" kan namelijk alles zijn) dat het gewoon duidelijk is dat dit illegaal is. Er staat niet dat je geen traction control mag hebben d.m.v. het ontbreken van ontsteking of injectie. Er staat simpelweg dat je niks mag hebben dat ervoor zorgt dat de wielen niet doorspinnen wanneer de coureur te veel gas geeft. Dus ook geen generator die KERS-energie opslaat.

Dus: als ze het hebben, is het illegaal. En ik denk niet dat Red Bull zo dom zou zijn om met een illegale auto rond te rijden. Zeker niet in deze fase van het seizoen, waarin de titel al 99,9% zeker is.
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: 0634 op 16 oktober 2013 - 18:56:56
Klopt. Als Red Bull de resterende races rond rijdt in een wagen die een seconde per ronde langzamer gaat worden ze nog eenvoudig kampioen. So why bother...
Titel: Re: Innovaties in de formule 1
Bericht door: Gonzalo op 18 oktober 2013 - 11:28:07
Volgend jaar gaat KERS een nog grotere rol spelen... dus gezien dit reglement (ik kende dat niet) is het dus niet mogelijk om de KERS-kracht gedoseerd los te laten om wielspin te vermijden...