GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Franky R. op 15 juni 2011 - 15:52:28

Poll
Vraag: Wordt de Safety Car te vaak ingezet?
Optie 1: Ja, ik word gek van die starts achter de SC! stemmen: 11
Optie 2: Nee, veiligheid gaat voorop. stemmen: 3
Optie 3: Anders... stemmen: 6
Optie 4: Geen mening stemmen: 0
Titel: Safety Car
Bericht door: Franky R. op 15 juni 2011 - 15:52:28
Zie ook... http://www.gppits.net/nieuws/poll_wordt_de_safety_car_te_vaak_gebruikt/
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Folkert op 15 juni 2011 - 15:53:32
Deze snap ik even niet of heb ik iets gemist?
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Franky R. op 15 juni 2011 - 16:06:56
Citaat van: Burorri op 15 juni 2011 - 15:53:32
Deze snap ik even niet of heb ik iets gemist?

Ik heb een poll aangemaakt over de inzet van de SC. Maar ik was er nog niet klaar mee.. ;)
Moest nog het e.e.a. aan link's en dergelijke verbinden...
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 15 juni 2011 - 16:11:19
als je naar zondag kijkt, vond ik m bij de start en de herstart niet echt nodig. Als je de coureurs gewoon een opwarmronde geeft, dan kunnen ze iig even de baan verkennen en heeft de SC weinig nut. Aan de andere kant, je krijgt wel bijna gegarandeerd chaos in zo'n eerste bocht, waardoor er sowieso weer een SC moet komen. Zou trouwens mooi zijn als ze nog eens een systeem kunnen vinden waarbij de verschillen voor en na de SC gelijk blijven, al heeft  dit systeem ook wel iets natuurlijk.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Gerard op 15 juni 2011 - 16:12:08
Allereerst, veiligheid staat voorop!
Maar... zoals de SC nu ingezet wordt is zwaar overdreven

Je zag inderdaad in Canada al dat er een droge lijn ontstond en meteen toen de SC naar binnen ging, haalde 90% van de rijders meteen de inters op!
Waarom bestaan er dan nog full wets of extreme full wets?

Nee, dit is zwaar overdreven!!
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: T.Nuvolari op 15 juni 2011 - 16:13:26
Afgelopen zondag was het er misschien over, maar ik vind dat het al bij al nog meevalt als je de andere races bekijkt.
Liever een SC dan dat de race te vroeg wordt afgevlagd.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Kootje op 15 juni 2011 - 16:25:49
Ik heb anders gestemd.
Ik vind wel dat de safetycar te snel wordt ingezet ,maar niet alleen bij de start.

Als je nu naar afgelopen weekend kijkt ,dan vond ik de start achter de SC al onnodig.
Start je dan toch achter de SC ,dan geeft dat voor mij aan dat het iig veilig genoeg is om te racen.
In dat geval zou 1 ronde achter de SC voldoende geweest moeten zijn ,er zijn niet voor niets Full Wets voor handen.

Daarna vond ik 'm bij de regenbui wel erg snel naar buiten komen ,al was dit 1 a 2 rondes later zeker nodig.
Ook bij de herstart na de rode vlag periode bleef de SC veel te lang buiten.
Net als bij de start had 1 rondje genoeg geweest ,wat maar weer bevestigd werd door de vele coureurs die direct intermediates gingen halen.

Kijk..... ,bij crashes vind ik het geen probleem dat ze de SC inzetten ,maar bij wat nattigheid wordt ik er niet vrolijk van.
Het enige waar ik dan nog om moet lachen zijn de boordradio's waarbij Vettel roept: DIT IS ONVERANTWOORD !!! ,terwijl Hamilton vraagt: WANNEER GAAN WE NU EENS RACEN ,zoals vorig jaar in Korea het geval was.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 15 juni 2011 - 16:31:36
Citaat van: Kootje op 15 juni 2011 - 16:25:49
Ik heb anders gestemd.

Kijk..... ,bij crashes vind ik het geen probleem dat ze de SC inzetten ,maar bij wat nattigheid wordt ik er niet vrolijk van.
Het enige waar ik dan nog om moet lachen zijn de boordradio's waarbij Vettel roept: DIT IS ONVERANTWOORD !!! ,terwijl Hamilton vraagt: WANNEER GAAN WE NU EENS RACEN ,zoals vorig jaar in Korea het geval was.

Tja, dat heeft ook te maken met je positie natuurlijk. Bovendien kwam er nadat Vettel het riep vrij snel een rode vlag, wat al aangeeft dat het echt niet te doen was en in Korea waar Hamilton het riep gingen ze volgens mij ook vrij snel weer over tot racen. Die 2 uitspraken zijn iig totaal niet met elkaar te vergelijken omdat ze in totaal verschillende situatie's zijn gedaan. Met zoveel water als zondag tijdens de rode vlag kun je gewoon simpelweg niet racen met een F1 auto.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Kootje op 15 juni 2011 - 16:37:27
Beide uitspraken waren in Zuid Korea 2010

Wellicht in iets andere bewoordingen ,maar toch.....

Dat die SC en rode vlag terecht waren heb ik volgens mij ook aangegeven.
Ik vond alleen wel dat de SC erg snel naar buiten kwam .
Dit was bij de eerste druppels al het geval en het begon pas te hozen toen de SC al buiten was.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: robbert op 15 juni 2011 - 17:48:33
Citaat van: Kootje op 15 juni 2011 - 16:25:49
Ik heb anders gestemd.
Ik vind wel dat de safetycar te snel wordt ingezet ,maar niet alleen bij de start.

Als je nu naar afgelopen weekend kijkt ,dan vond ik de start achter de SC al onnodig.
Start je dan toch achter de SC ,dan geeft dat voor mij aan dat het iig veilig genoeg is om te racen.
In dat geval zou 1 ronde achter de SC voldoende geweest moeten zijn ,er zijn niet voor niets Full Wets voor handen.

Daarna vond ik 'm bij de regenbui wel erg snel naar buiten komen ,al was dit 1 a 2 rondes later zeker nodig.
Ook bij de herstart na de rode vlag periode bleef de SC veel te lang buiten.
Net als bij de start had 1 rondje genoeg geweest ,wat maar weer bevestigd werd door de vele coureurs die direct intermediates gingen halen.

Kijk..... ,bij crashes vind ik het geen probleem dat ze de SC inzetten ,maar bij wat nattigheid wordt ik er niet vrolijk van.
Het enige waar ik dan nog om moet lachen zijn de boordradio's waarbij Vettel roept: DIT IS ONVERANTWOORD !!! ,terwijl Hamilton vraagt: WANNEER GAAN WE NU EENS RACEN ,zoals vorig jaar in Korea het geval was.

inderdaad, ik vraag mij ook af, waarom er bepaald aantal ronden achter de SC gereden worden na een SC start.
Ikzelf vind 1 ronde toch ook meer dan genoeg.
Ge zou al schrik krijgen als men regen voorspelt tijdens een race, dan heb je altijd rondenlang een SC procedure.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Kootje op 15 juni 2011 - 18:10:11
CitaatGe zou al schrik krijgen als men regen voorspelt tijdens een race, dan heb je altijd rondenlang een SC procedure.

Inderdaad ja.
:D ;D :D
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Edwin90 op 15 juni 2011 - 19:18:58
Te vaak niet de SC's van dit weekend waren wel noodzakelijk (die bij de start niet uiteraard). Maar duurden echter te lang, waardoor het leuke element van een regenrace uit de race werd gehaald.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: 0634 op 15 juni 2011 - 19:59:06
Meeste SC's waren nodig. De start absoluut niet. Voor de rest wel. De Rode vlag was ook volkomen logisch, maar dan rijdt die SC weer te lang door bij de herstart. Bij het Heidfeld incident was het ook nodig.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: robbert op 15 juni 2011 - 19:59:51
inderdaad, als het nodig is, dan is het nodig, maar hij moet dan niet te lang buiten blijven
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Enzo op 16 juni 2011 - 00:44:32
Ik herinner me wel dat de SC dusdanig lang door bleef rijden dat toen deze binnen kwam iedereen meteen naar inter's ging.
Dat verteld mij dat de SC te lang door is gereden na de rode vlag situatie... ::)
Elke keer dat de SC eruit kwam in Canada was imo ook terecht, alleen bleef deze soms te lang op de baan.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: JimPunkRawker op 16 juni 2011 - 08:22:05
Naar mijn mening wordt hij niet te vaak gebruikt integendeel, kijk eens naar de indycar die ook op de stratencircuits de boel strak in de gaten houden hierdoor blijft de boel bij elkaar en kan iedereen nog winnen, en gaat het alleen nog maar meer om strategie
het beste voorbeeld was afgelopen weekend
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Folkert op 16 juni 2011 - 11:54:34
Citaat van: Franky R. op 15 juni 2011 - 16:06:56
Citaat van: Burorri op 15 juni 2011 - 15:53:32
Deze snap ik even niet of heb ik iets gemist?

Ik heb een poll aangemaakt over de inzet van de SC. Maar ik was er nog niet klaar mee.. ;)
Moest nog het e.e.a. aan link's en dergelijke verbinden...
Ja nu zie ik het :P

Ik zat echt even in een moment van: euh....ik mis een aantal dingen. Zag alleen de topic titel en verder helemaal niks.

OT: Ik word er iig niet goed van. Soms is het idd nodig, maar starten achter een SC vind ik nou echt niet nodig. Dat haalt voor mij een heel groot deel weg van de race. De start vind ik 1 van de mooiste dingen van autosport. De SC reed afgelopen zondag te lang door. Rode vlag had al veel eerder moeten worden gezwaaid.
Titel: Re:Safety Car
Bericht door: Wizard op 17 juni 2011 - 03:20:53
Citaat van: Jeroen op 15 juni 2011 - 19:59:06
Meeste SC's waren nodig. De start absoluut niet. Voor de rest wel. De Rode vlag was ook volkomen logisch, maar dan rijdt die SC weer te lang door bij de herstart. Bij het Heidfeld incident was het ook nodig.

Kortom, betere dosering is wel gewenst.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: 0634 op 17 juni 2011 - 06:27:42
Dat klopt. d'Ambrosio kwam geloof ik al naar binnen voor inters terwijl de SC nog reed, dat mocht dan weer niet, maar gaf natuurlijk wel aan dat die SC te lang buiten bleef.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Senergy op 17 juni 2011 - 08:27:34
ook ik vind dat men in canada wat te veel SC heeft gebruikt.

Bij de herstart
Massa en ingenieur
Felipe, how are the conditions - It's ok
Button en ingenieur
Jenson how is it out there -  we're there, let's race

en dan deed de SC nog 5 rondjes  :'(
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Wizard op 17 juni 2011 - 12:31:59
Citaat van: Jeroen op 17 juni 2011 - 06:27:42
Dat klopt. d'Ambrosio kwam geloof ik al naar binnen voor inters terwijl de SC nog reed, dat mocht dan weer niet, maar gaf natuurlijk wel aan dat die SC te lang buiten bleef.

Exact! Zo nu en dan krijg ik de indruk dat men doorslaat wat betreft veiligheid. De SC-start kan natuurlijk ook een commerciële overweging zijn. Als de helft van het veld ná de eerste bocht al in het grind staat doet dat wellicht afbreuk aan de race...
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Franky R. op 17 juni 2011 - 15:45:12
Citaat van: JimPunkRawker op 16 juni 2011 - 08:22:05
Naar mijn mening wordt hij niet te vaak gebruikt integendeel, kijk eens naar de indycar die ook op de stratencircuits de boel strak in de gaten houden hierdoor blijft de boel bij elkaar en kan iedereen nog winnen, en gaat het alleen nog maar meer om strategie
het beste voorbeeld was afgelopen weekend


Hm,


Competitievervalsing? Je zult maar je longen uit je lijf hebben gereden en dat komt die SC buiten, om "de race 'spannend' te houden...?!



Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Gerard op 17 juni 2011 - 16:12:06
Die SC bij de Indy series erger ik me ook suf aan, dus alsjeblieft zeg!
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 17 juni 2011 - 16:23:09
Citaat van: Gerard op 17 juni 2011 - 16:12:06
Die SC bij de Indy series erger ik me ook suf aan, dus alsjeblieft zeg!

Bij de IRL komt dat ding echt voor elk wissewasje naar buiten.
Op 'n oval is dat nog te begrijpen ,maar op de permanente en straten circuits vind ik 't ook belachelijk hoe snel dat ding naar buiten komt.

Wat ik daar wel 'n goede zaak vind is dat ze het veld weer de juiste posities in de race aan laten nemen.
Gewoon iedereen weer lekker naar z'n plekkie ,en geen last meer van achterblijvers bij de herstart.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: JimmySPA op 17 juni 2011 - 19:23:29
Het rangschikken in de Indycar is idd erg goed te noemen.

Maar ik zie toch liever de Indycar waar een paar keer SC komt om een klein iets, dan in de Formule 1 waar de SC vaak te lang op de baan blijft.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 17 juni 2011 - 19:26:32
Citaat van: JimmySPA op 17 juni 2011 - 19:23:29
Maar ik zie toch liever de Indycar waar een paar keer SC komt om een klein iets, dan in de Formule 1 waar de SC vaak te lang op de baan blijft.
Dat zeker !!!  :)
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: 0634 op 18 juni 2011 - 09:20:50
Ik niet. Bij de Indycars komt de SC veel te vaak.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 18 juni 2011 - 12:37:38
Citaat van: Jeroen op 18 juni 2011 - 09:20:50
Ik niet. Bij de Indycars komt de SC veel te vaak.
Ben ik met je eens.
Maar als ik moet kiezen tussen vaak en kort ...of... af en toe maar erg lang ,dan ga ik toch voor optie 1.

Het liefste zie ik 'm maar af en toe en kortstondig ,maar ik verwacht dat iedereen daar hetzelfde over denkt.  ;)
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 03 november 2011 - 18:15:16
http://www.gppits.net/nieuws/mogelijke_regelwijziging_safety_car/

Héhé ..... dat zou eens tijd worden.  ;)
Al denk ik dat je ze beter terug kunt laten zakklen.  ::)
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: 0634 op 03 november 2011 - 18:31:32
Ik zou het ook beter vinden, in ieder geval leuker, al is het sportief gezien waarschijnlijk oneerlijker. Als iemand een grote voorsprong heeft komt de nr 2 er dan ineens recht achter, terwijl hij anders waarschijnlijk achterblijvers voor zijn neus krijgt.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 03 november 2011 - 18:52:02
Maar dat maakt het wel weer spannender.  8)
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: T.Nuvolari op 03 november 2011 - 20:34:27
Gaan ze het trucje dat ze een paar jaar geleden hebben afgeschoten nu zelf weer bovenhalen? De FOTA is al net zo erg als de FIA en die Griek die de laatste dagen zoveel in het nieuws is.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Jozef op 04 november 2011 - 02:20:40
Ik vind het ook opmerkelijk dat ze dit weer bovenhalen terwijl het net afgeschaft is, ze weten blijkbaar niet wat ze willen.

Maar ik denk dat ik het wel beter zou vinden als het weer ingevoerd wordt. Alleen vraag ik mij af: waarom laten ze de gedubbelden zich ontdubbelen om dan het SC-treintje weer te moeten inhalen (terwijl ze maar 10 seconden of zo per ronde sneller dan de SC mógen rijden met dat "lap delta"-gedoe waar ze op de BBC nooit over kunnen ophouden)? Het is toch juist veel logischer en sneller om zich te laten dubbelen door iedereen die nog in dezelfde ronde als de leider zit?

Je laat de SC langzaam links over het rechte stuk rijden, verplicht alle gedubbelden om rechts te gaan rijden en laat die vervolgens uitzakken, klaar is kees...
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 04 november 2011 - 03:06:58
belachelijk, laat ze gewoon het hele probleem oplossen en de verschillen houden zoals ze zijn. Dit is eerder een verslechtering dan een verbetering
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Jozef op 04 november 2011 - 05:20:18
Alsjeblieft niet, dan weet je als kijker niet wie er gewonnen heeft tenzij je er een rekenmachine bij pakt...
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Wizard op 04 november 2011 - 07:43:03
Kan me wel vinden in de nieuwe-oude regels. Oneerlijk? Misschien wel. Maar iedereen raakt zijn eventuele voorsprong kwijt. Maar ik vind het verschrikkelijk irritant dat een potentiëel fraai gevecht niet plaatsvind omdat er achterblijvers tussen de leiders rijden. Met zo'n herstart wordt nog wel eens wat gewonnen. Dus wat mij betreft, groen licht.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: T.Nuvolari op 04 november 2011 - 07:59:35
Ik zou ook eerder opteren dat iedereen zijn rechmatige plaats mag innemen zondar dat er auto's de safetycar gaan inhalen. Is ook een beetje van de pot gerukt natuurlijk, je laat een safetycar de baan opkomen voor een onveilige situatie en dan laat je een paar honden los die zo snel mogelijk weer de aansluiting proberen te zoeken. Op die manier schieten ze dus het hele doel van de safetycar voorbij.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Enzo op 04 november 2011 - 13:45:35
Citaat van: M@rc op 04 november 2011 - 07:59:35
Ik zou ook eerder opteren dat iedereen zijn rechmatige plaats mag innemen zondar dat er auto's de safetycar gaan inhalen. Is ook een beetje van de pot gerukt natuurlijk, je laat een safetycar de baan opkomen voor een onveilige situatie en dan laat je een paar honden los die zo snel mogelijk weer de aansluiting proberen te zoeken. Op die manier schieten ze dus het hele doel van de safetycar voorbij.

Maar daar zijn toch ook regels voor, je mag niet voluit rijden onder een SC-situatie.
Anders krijg je een (discutabele) straf.  ::)
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 04 november 2011 - 15:15:50
Citaat van: Jozef op 04 november 2011 - 05:20:18
Alsjeblieft niet, dan weet je als kijker niet wie er gewonnen heeft tenzij je er een rekenmachine bij pakt...
waarom zou dat met rekenmachine moeten dan?? Ze kunnen alle auto's een bepaalde snelheid laten rijden. Enige nadeel daarvan is wel dat de auto's overal op het circuit rijden wat de opruim-of hulpwerkzaamheden weer niet ten goede zal komen
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: T.Nuvolari op 04 november 2011 - 15:49:20
Citaat van: Enzo op 04 november 2011 - 13:45:35
Citaat van: M@rc op 04 november 2011 - 07:59:35
Ik zou ook eerder opteren dat iedereen zijn rechmatige plaats mag innemen zondar dat er auto's de safetycar gaan inhalen. Is ook een beetje van de pot gerukt natuurlijk, je laat een safetycar de baan opkomen voor een onveilige situatie en dan laat je een paar honden los die zo snel mogelijk weer de aansluiting proberen te zoeken. Op die manier schieten ze dus het hele doel van de safetycar voorbij.

Maar daar zijn toch ook regels voor, je mag niet voluit rijden onder een SC-situatie.
Anders krijg je een (discutabele) straf.  ::)

Voluit niet, maar je kan ze moeilijk verplichten de snelheid van de safetycar aan te houden. Althans in mijn ogen. Binnen een halve ronde zit je met een kopgroep van 8 man die diezelfde 8 weer moet zien te passeren en dat komt het spektakel ook niet ten goede.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Enzo op 04 november 2011 - 16:02:05
Citaat van: M@rc op 04 november 2011 - 15:49:20
Citaat van: Enzo op 04 november 2011 - 13:45:35
Citaat van: M@rc op 04 november 2011 - 07:59:35
Ik zou ook eerder opteren dat iedereen zijn rechmatige plaats mag innemen zondar dat er auto's de safetycar gaan inhalen. Is ook een beetje van de pot gerukt natuurlijk, je laat een safetycar de baan opkomen voor een onveilige situatie en dan laat je een paar honden los die zo snel mogelijk weer de aansluiting proberen te zoeken. Op die manier schieten ze dus het hele doel van de safetycar voorbij.

Maar daar zijn toch ook regels voor, je mag niet voluit rijden onder een SC-situatie.
Anders krijg je een (discutabele) straf.  ::)

Voluit niet, maar je kan ze moeilijk verplichten de snelheid van de safetycar aan te houden. Althans in mijn ogen. Binnen een halve ronde zit je met een kopgroep van 8 man die diezelfde 8 weer moet zien te passeren en dat komt het spektakel ook niet ten goede.

Wellicht dat er met de ECU iets te regelen is, dus onder de SC electronisch regelen dat ze niet harder kunnen dan een bepaalde snelheid. Doen ze bij het recreatief karten ook als ik me niet vergis.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Wizard op 04 november 2011 - 17:52:43
Citaat van: M@rc op 04 november 2011 - 15:49:20
Voluit niet, maar je kan ze moeilijk verplichten de snelheid van de safetycar aan te houden. Althans in mijn ogen. Binnen een halve ronde zit je met een kopgroep van 8 man die diezelfde 8 weer moet zien te passeren en dat komt het spektakel ook niet ten goede.

Ieder voordeel heeft z'n nadeel. Maar als ik mag kiezen zie ik de achterblijvers liever verdwijnen uit de kopgroep. De mensen die door worden gestuurd begrijpen, neem ik aan, zelf ook dat er een gevaarlijke situatie op de baan heerst en zullen hun tempo automatisch matigen.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 04 november 2011 - 17:56:18
Citaat van: Wizard op 04 november 2011 - 07:43:03
Kan me wel vinden in de nieuwe-oude regels. Oneerlijk? Misschien wel. Maar iedereen raakt zijn eventuele voorsprong kwijt. Maar ik vind het verschrikkelijk irritant dat een potentiëel fraai gevecht niet plaatsvind omdat er achterblijvers tussen de leiders rijden. Met zo'n herstart wordt nog wel eens wat gewonnen. Dus wat mij betreft, groen licht.

Daar sla je de spijker mee op de kop.  :)
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Jozef op 05 november 2011 - 19:04:54
Citaat van: monaco2011 op 04 november 2011 - 15:15:50
Citaat van: Jozef op 04 november 2011 - 05:20:18
Alsjeblieft niet, dan weet je als kijker niet wie er gewonnen heeft tenzij je er een rekenmachine bij pakt...
waarom zou dat met rekenmachine moeten dan?? Ze kunnen alle auto's een bepaalde snelheid laten rijden. Enige nadeel daarvan is wel dat de auto's overal op het circuit rijden wat de opruim-of hulpwerkzaamheden weer niet ten goede zal komen

Wat je zegt dus, de SC wordt juist gebruikt wanneer marshalls grote werken op het circuit moeten doen waar ze even tijd voor nodig hebben en wat niet veilig kan onder dubbel geel (bv. omdat marshalls rond moeten lopen vlak bij de racelijn). Dan moet je dus iedereen in een trein hebben zodat de marshalls telkens 2 minuten lang hun ding kunnen doen om dan weer even het treintje langs te laten rijden.

Bovendien, iedereen precies dezelfde snelheid laten rijden is ook onmogelijk.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 05 november 2011 - 19:18:54
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 19:04:54
Citaat van: monaco2011 op 04 november 2011 - 15:15:50
Citaat van: Jozef op 04 november 2011 - 05:20:18
Alsjeblieft niet, dan weet je als kijker niet wie er gewonnen heeft tenzij je er een rekenmachine bij pakt...
waarom zou dat met rekenmachine moeten dan?? Ze kunnen alle auto's een bepaalde snelheid laten rijden. Enige nadeel daarvan is wel dat de auto's overal op het circuit rijden wat de opruim-of hulpwerkzaamheden weer niet ten goede zal komen

Wat je zegt dus, de SC wordt juist gebruikt wanneer marshalls grote werken op het circuit moeten doen waar ze even tijd voor nodig hebben en wat niet veilig kan onder dubbel geel (bv. omdat marshalls rond moeten lopen vlak bij de racelijn). Dan moet je dus iedereen in een trein hebben zodat de marshalls telkens 2 minuten lang hun ding kunnen doen om dan weer even het treintje langs te laten rijden.

Bovendien, iedereen precies dezelfde snelheid laten rijden is ook onmogelijk.
dat laatste ben ik het niet mee eens, dat kan in de pits toch ook?? je zou dan voor de sector waar het probleem zit de snelheid nog wat lager kunnen doen.
Hoe dan ook, als achterblijvers de SC in mogen halen heb je hetzelfde probleem en volgens mij mogen die nog wel redelijk doorgassen ook, dus da's nog gevaarlijker ook.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Jozef op 05 november 2011 - 20:02:02
Ze worden pas doorgelaten als rotzooi opgeruimd is natuurlijk.

En 5 ronden lang constante snelheid houden is echt onmogelijk om heel veel redenen:
- traagste bocht van het circuit is vaak een stuk onder de 100 km/u
- bij die snelheid krijgt de motor nauwelijks koeling en zal dus snel oververhit geraken
- banden en remmen kunnen niet warm gehouden worden wat tot onveilige situaties leidt bij de herstart

Iedereen een gedwongen snelheid opleggen is dus echt niet haalbaar.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 05 november 2011 - 20:40:33
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 20:02:02
Ze worden pas doorgelaten als rotzooi opgeruimd is natuurlijk.

En 5 ronden lang constante snelheid houden is echt onmogelijk om heel veel redenen:
- traagste bocht van het circuit is vaak een stuk onder de 100 km/u
- bij die snelheid krijgt de motor nauwelijks koeling en zal dus snel oververhit geraken
- banden en remmen kunnen niet warm gehouden worden wat tot onveilige situaties leidt bij de herstart

Iedereen een gedwongen snelheid opleggen is dus echt niet haalbaar.
bij die snelheid hoeft de motor ook amper te werken. Achter de SC krijgt ie sowieso al amper koeling. Je kunt toch een max snelheid instellen??  Banden en remmen, dat probleem heb je nu net zo goed. Ik vind dat je t wel erg makkelijk aan de kant schuift, ik vind wel dat ze zoiets eens serieus moeten overwegen en de haalbaarheid ervan moeten bekijken.
En coureurs nog doorlaten nadat de rotzooi is opgeruimd slaat natuurlijk nergens op, ze moeten gewoon zsm weer beginnen. Tenzij de leider niet als eerste is opgepakt door de SC vind ik dat doorlaten van achterblijvers nogal onnodig. Misschien kun je ze nog het beste gewoon naar achteren laten afzakken zonder dat ze het rondje achterstand terug krijgen.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Niels_ op 05 november 2011 - 23:29:45
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Waarom niet? Alsof iedereen meteen achter de safety car plakt als die op de baan komt... Duurt soms ook een aantal ronden voor iedereen er uiteindelijk aan hangt. ;)
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 05 november 2011 - 23:30:56
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
tja, dat met de motor koelen weet ik niet, hier op de site staat nog een artikel zag ik via google http://www.gppits.net/magazine/f1_motoren_buitencategorie_techniek_deel_1/
stationair dus zeker geen 11-12.000. Ik heb het idee dat wat jij nu zegt wel heel erg natte vingerwerk is, dus daarom zeg ik, laat ze (experts) maar eens kijken of zoiets haalbaar is. Het hele idee van de SC is natuurlijk wel erg onrechtvaardig, als dat op zo'n manier beter kan worden, dan vind ik dat dat wel overwogen mag worden. Natuurlijk hoort zo'n SC + hergroepering ook wel een beetje bij de sport en misschien moet je dat ook niet willen veranderen, maar goed ik hou er toch altijd een beetje gemengd gevoel bij.
Wat dat banden en remmen opwarmen betreft, als je verspreid rijdt is het ook minder noodzakelijk om de boel goed op temperatuur te hebben.  Het lijkt me sowieso geen belemmering om te racen, het maakt het alleen misschien de eerste ronde ff wat lastiger maar dat geldt dan voor iedereen.
Nogmaals ik weet niet of het haalbaar is, maar ik zou het wel goed vinden als ze ook eens wat meer in die richting gaan kijken.  Als er in andere sporten een onderbreking is, beginnen ze ook niet weer op 0.
Maar goed, belangrijkste bij de SC blijft wel de veiligheid en da's misschien wat het idee onhaalbaar maakt, maar die kanttekening maakte ik direct ook al.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Jozef op 05 november 2011 - 23:33:09
Citaat van: Scuderia91 op 05 november 2011 - 23:29:45
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Waarom niet? Alsof iedereen meteen achter de safety car plakt als die op de baan komt... Duurt soms ook een aantal ronden voor iedereen er uiteindelijk aan hangt. ;)

Ja dus? Eenmaal iedereen er achter hangt beginnen de marshalls pas met het echte opruimen.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 05 november 2011 - 23:40:00
Citaat van: Scuderia91 op 05 november 2011 - 23:29:45
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Waarom niet? Alsof iedereen meteen achter de safety car plakt als die op de baan komt... Duurt soms ook een aantal ronden voor iedereen er uiteindelijk aan hangt. ;)
je hebt dan geen echte SC meer nodig, maar een electronische SC die ervoor zorgt dat de auto's niet meer harder kunnen dan bv 120 of 150 (op zn minst in de sector waar het probleem is).
Voor de werkzaamheden is het natuurlijk wel erg prettig als ze allemaal tegelijk langskomen en er daarna weer 2 min rust is. Aan de andere kant, voordat het pak bij elkaar zit duurt meestal ook wel een paar minuten, zeker met die delta-laptimes van tegenwoordig en als je daarna ook nog de achterblijvers wilt doorlaten, dan heb je sowieso het grootste gedeelte van de SC-periode auto's verdeeld over de baan. Bovendien zit je ook nog met eventuele pitstops waarbij er ook weer auto's achterop raken.

Edit: Scuderia91, ik had je post niet helemaal goed gelezen (iets met alcohol), als reactie op jou post komt dit dus misschien een beetje vreemd over ;)
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 05 november 2011 - 23:40:59
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 23:33:09
Citaat van: Scuderia91 op 05 november 2011 - 23:29:45
Citaat van: Jozef op 05 november 2011 - 21:55:44
Dat laten afzakken is wat ik dus ook al zei.

En een motor die op laag toerental draait (voor zover dat dat bestaat in de F1 met hun stationair toerental van wat is het, 11-12.000?) produceert nog steeds enorm veel hitte die weggevoerd moet worden. Met 100 kilometer per uur lukt dat gewoon niet, met safety car-snelheid kan het net.

Banden en remmen kunnen ze nu opwarmen omdat ze achter de SC de vrijheid hebben om te accelereren en te remmen, met jouw idee neem je dat weg.

Vergeet het maar gewoon, het gaat niet gebeuren. Vooral omdat het niet eens de ruimte geeft aan de marshalls om hun werk te doen (hoofddoel van de SC)...
Waarom niet? Alsof iedereen meteen achter de safety car plakt als die op de baan komt... Duurt soms ook een aantal ronden voor iedereen er uiteindelijk aan hangt. ;)

Ja dus? Eenmaal iedereen er achter hangt beginnen de marshalls pas met het echte opruimen.
hij bedoeld (denk ik) dat het dan ook veel sneller kan gaan, zeker als het om wat kleinere problemen gaat. Nu duurt het vaak wel onnodig lang
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 06 november 2011 - 10:07:54
Citaat van: monaco2011 op 05 november 2011 - 23:40:00
Aan de andere kant, voordat het pak bij elkaar zit duurt meestal ook wel een paar minuten, zeker met die delta-laptimes van tegenwoordig en als je daarna ook nog de achterblijvers wilt doorlaten, dan heb je sowieso het grootste gedeelte van de SC-periode auto's verdeeld over de baan.

Op zich ben ik voorstander van dit idee, maar juist daarom zou het beter zijn om de achterblijvers af te laten zakken.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Sabai op 06 november 2011 - 12:35:53
Ik vind de huidige regel juist wel goed en eerlijker tegen over de rijders.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Wizard op 06 november 2011 - 13:50:57
Misschien voor de leiders, maar de achterblijvers, die tussen de kopgroep zitten, mogen hun strijd staken omdat het hele zwikkie langs mag. Daarom zeg ik, stuur ze door, dan zit iedereen weer op z'n stek en kan er geracet worden.
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 06 november 2011 - 14:17:34
Citaat van: Wizard op 06 november 2011 - 13:50:57
Misschien voor de leiders, maar de achterblijvers, die tussen de kopgroep zitten, mogen hun strijd staken omdat het hele zwikkie langs mag. Daarom zeg ik, stuur ze door, dan zit iedereen weer op z'n stek en kan er geracet worden.
Citaat van: Sabai op 06 november 2011 - 12:35:53
Ik vind de huidige regel juist wel goed en eerlijker tegen over de rijders.

Elk voordeel heb z'n nadeel.  ;)

Maar goed, eerlijk of niet, het zorgt voor extra spanning.
En dat is toch wat we allemaal willen ??
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Niels_ op 06 november 2011 - 17:30:07
Ik erger me ook mateloos aan het feit dat die gedubbelden daar tussen zitten. Want zoals in Singapore bij Alonso: het feit dat hij die plaats verloor lag ook gewoon puur aan het feit dat Alguersuari met z'n dikke Toro Rosso in de weg reed. Zo zijn er natuurlijk tientallen gevallen op een seizoen, maar dit kwam net in mij op. :P
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: Kootje op 06 november 2011 - 17:46:06
precies

en wat dacht je van gevechten die je juist misloopt omdat ze er tussen zitten ??
oke, eerlijk is anders, maar dat vind ik in deze van ondergeschikt belang
Titel: Re: Safety Car
Bericht door: monaco2011 op 06 november 2011 - 20:13:34
Citaat van: Wizard op 06 november 2011 - 13:50:57
Misschien voor de leiders, maar de achterblijvers, die tussen de kopgroep zitten, mogen hun strijd staken omdat het hele zwikkie langs mag. Daarom zeg ik, stuur ze door, dan zit iedereen weer op z'n stek en kan er geracet worden.
tja, maar die achterblijvers zitten daar vaak niet voor niks, die rijden vaak sowieso al hun eigen race. Of je zou af laat zakken of doorstuurt dr zijn altijd coureurs die er voordeel van hebben en coureurs die er nadeel van hebben. Uit rechtvaardigheidsoogpunt  maakt het dan volgens mij ook niet veel uit en afzakken lijkt me een stuk veiliger al zal het misschien nog wel lastig zijn om ze in de juist volgorde te laten afzakken.