Hallo iedereen.
Ik keek zonet even naar de foto's van de rookie test. Er zat echter een raar ding bovenop de auto's, weet iemand waardoor dat dient?
De foto's:
(http://images.gpupdate.net/large/143572.jpg)
(http://images.gpupdate.net/large/143575.jpg)
(http://images.gpupdate.net/large/143574.jpg)
Edit:De foto's doen het blijkbaar niet >:(.
Edit 2:Nu wel :).
Volgens mij voor een camera... ::)
Dit is een antenne waarmee de data doorgestuurd wordt naar de computers.
Tijdens testritten worden er tientallen sensoren geplaatst op en in de wagen. Het zijn er denk ik meer dan honderd.
Om deze grote hoeveelheid aan informatie door te sturen plaatst men dit soort antennes op de wagens.
Citaat van: Enzo op 06 december 2009 - 03:29:18
Volgens mij voor een camera... ::)
Dat denk ik niet dat dit een camera is.In een race hebben ze ook een camera en die is niet zo groot. Ik denkook eerder aan een sensor voor iets.
Was ook maar een gok, antenne klinkt ook wel aannemelijk. :)
Citaat van: bruintje op 06 december 2009 - 09:03:24
Dit is een antenne waarmee de data doorgestuurd wordt naar de computers.
Tijdens testritten worden er tientallen sensoren geplaatst op en in de wagen. Het zijn er denk ik meer dan honderd.
Om deze grote hoeveelheid aan informatie door te sturen plaatst men dit soort antennes op de wagens.
Eventjes muggenziften: volgens mij zitten die sensoren er in de race ook op hoor ;) Maar waarschijnlijk kunnen ze met zo'n speciale antenne inderdaad meer informatie verzenden dat met wat ze in de GP's rijden. Verzenden van telemetrie doen ze tijdens de race in ieder geval ook, gezien de vele mensen achter een computer in de paddock :)
Ik gok dat deze grotere antennes gewoonweg meer data kunnen verzenden, en waarschijnlijk ook kunnen ontvangen, waardoor ze de wagen niet steeds moeten binnenroepen om iets te wijzigen en ook niet alles door de piloot handmatig moeten laten doen.
Zou het niet kunnen dat er bij een Grand Prix zelf meer masten en ontvangers staan waardoor ze op een testdag verder moeten zenden dan op een raceweekend? Of misschien tijdens een raceweekend een gemeenschappelijke en op een testdag elk 1 voor een eigen team? Zou kunnen toch?
Citaat van: tazpas op 06 december 2009 - 17:57:51
Zou het niet kunnen dat er bij een Grand Prix zelf meer masten en ontvangers staan waardoor ze op een testdag verder moeten zenden dan op een raceweekend? Of misschien tijdens een raceweekend een gemeenschappelijke en op een testdag elk 1 voor een eigen team? Zou kunnen toch?
Het is ook maar een veronderstelling, maar ik denk dat het tegenwoordig niet zozeer meer uitmaakt hoever ze moeten zenden. Maar goed, dat zijn ook maar vermoedens.
Of misschien krijgen ze die voor een GP van de FIA, en zijn die dus enkel beschikbaar tijdens een GP?
mannekes...
Dit zijn pitot buizen --> om de snelheid te meten. Deze worden ook op vliegtuigen gebruikt.
correctie: pivot --> pitot (excel misvorming ;))
Que? Om de snelheid te meten? Op een F1 wagen zitten banden, en die hebben een diameter, en zo kan je perfect de snelheid berekenen. Voor een vliegtuig kan ik goed begrijpen dat ze zo snelheid meten, maar op een F1 wagen? In een vol trillingen zittende F1 wagen denk ik dat je toch preciezere resultaten gaat krijgen met de bandendiameter hoor.
Ik wil niet ontkennen wat je zegt, ik weet het ook niet, het kan uiteraard, maar ik geloof het niet tot ik ergens op een geloofwaardige site lees wat jij zegt hoor.
Citaat van: Schumi 2009 op 13 december 2009 - 16:19:48
Que? Om de snelheid te meten? Op een F1 wagen zitten banden, en die hebben een diameter, en zo kan je perfect de snelheid berekenen. Voor een vliegtuig kan ik goed begrijpen dat ze zo snelheid meten, maar op een F1 wagen? In een vol trillingen zittende F1 wagen denk ik dat je toch preciezere resultaten gaat krijgen met de bandendiameter hoor.
Ik wil niet ontkennen wat je zegt, ik weet het ook niet, het kan uiteraard, maar ik geloof het niet tot ik ergens op een geloofwaardige site lees wat jij zegt hoor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_Pitot (http://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_Pitot)
http://adsabs.harvard.edu/abs/2008arXiv0809.3194A (http://adsabs.harvard.edu/abs/2008arXiv0809.3194A)
http://www.racecar-engineering.com/articles/other/301744/how-to-use-pitot-tubes.html (http://www.racecar-engineering.com/articles/other/301744/how-to-use-pitot-tubes.html)
http://www.geonet.nl/pdf/KBP2009/tissink2009ploffen.pdf (http://www.geonet.nl/pdf/KBP2009/tissink2009ploffen.pdf)
Dit vind ik de mooiste:
https://www.mclarenshop.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_10001_10551_-1_38697_VMM1001 (https://www.mclarenshop.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_10001_10551_-1_38697_VMM1001)
Het is blijkbaar meer voor de aerodynamica te meten zoals ik het kan lezen op de McLaren site.
Citaat van: KVDracer op 13 december 2009 - 19:40:37
Het is blijkbaar meer voor de aerodynamica te meten zoals ik het kan lezen op de McLaren site.
'aerodynamica meten'...
door de luchtsnelheid op verschillende plaatsen te meten kunnen ze inderdaad verschillende luchtstromen in kaart brengen en zien of het theorie en windtunnel gelijk heeft in de praktijk.
Citaat van: jandr op 13 december 2009 - 19:14:26
Dit vind ik de mooiste:
https://www.mclarenshop.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_10001_10551_-1_38697_VMM1001 (https://www.mclarenshop.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_10001_10551_-1_38697_VMM1001)
En dan citeer ik het mooiste stukje van die pagina:
"Positioned on the nose of a Formula 1 car"
Nu weet ik ineens wel wat dat ding telkens is, ik dacht dat dat ook als camera gebruikt werd, niet dus. Ik blijf me afvragen of dat op de top van de wagen ook een pitotbuis is. Ik heb de andere artikels nog niet kunnen lezen, heb er even geen tijd voor, mijn excuses moest daar in staan dat dat dat vreemde ding op de top van de wagen is. Op sites die ik zelf heb opgezocht kom ik ook enkel tegen dat het op de neus van de wagen staat.
Normaal staan ze altijd op de neus, maar nu het een testsessie is, is het voor de teams ook interessant om de luchtsnelheid boven de wagen te meten (waar de lucht het minst verstoord is door de auto). Op die manier kunnen ze de aerodynamische karakteristieken van hun auto beter bepalen onafhankelijk van de windsnelheid. Want als je op je wielen 200 km/h meet door de bocht, maar je hebt 20 km/h tegenwind, dan heb je natuurlijk een "air speed" van 220 km/h.
Thx voor het voorbeeld Jasper, nu zie ik tenminste het nut ervan in. Ik had geen rekening gehouden met tegenwind en zag dus echt geen nut van het meten van snelheid elders dan op de banden. Nu zie ik alleszins een nuttige toepassing en kan ik begrijpen dat ze zoiets daar zetten :)