GPForum.eu

Autosport => Formule1 Kwisjes => Topic gestart door: SDG op 16 januari 2004 - 13:09:11

Titel: Wie?
Bericht door: SDG op 16 januari 2004 - 13:09:11
(http://www.f1pictures.com/images/prevs/prev20.jpg)

Wie, wat, waar, wanneer?
Titel: Wie?
Bericht door: Doefie op 16 januari 2004 - 14:35:24
Elio de Angelis, maar welke wagen weet ik niet zeker (dacht aan de Lotus 91 uit 1982  :? )
Titel: Wie?
Bericht door: unknown op 16 januari 2004 - 14:49:13
Denk niet dat een Lotus is.
Titel: Wie?
Bericht door: Doefie op 16 januari 2004 - 14:53:38
De Shadow dan ? Eind jaren '70 ?
Titel: Wie?
Bericht door: Rippie op 16 januari 2004 - 15:05:07
Denk dat het wel een Lotus is. Elio de Angelis in 1981 op de Österreichring gok ik.
Titel: Wie?
Bericht door: SDG op 16 januari 2004 - 17:21:22
Elio de Angelis in 1981 klopt inderdaad. Nu nog plaats en type wagen?
P.S. met dit laatste geef ik in feite een kleine hint... :wink:
Titel: Wie?
Bericht door: Ximi op 16 januari 2004 - 18:25:04
Team: Essex Lotus
Wagen: Lotus 81B (Cossworth-Ford)
Plaats: Zolder (België)
Datum: 17 mei

:?:
Titel: Wie?
Bericht door: SDG op 16 januari 2004 - 19:01:10
Het is een Lotus, maar geen type 81. Ook niet in België.
Titel: Wie?
Bericht door: Kimi op 16 januari 2004 - 21:00:07
Lotus 88 ?
Titel: Wie?
Bericht door: SDG op 16 januari 2004 - 21:20:07
Juist. Dit is de beruchte 'illegale' Lotus 88 in zijn B-specificatie, bestuurd door Elio de Angelis tijdens de vrijdagtraining voor de Grote Prijs van Engeland in Silverstone, op 16 juli 1981. De Lotus 88 was een hersenspinsel van Colin Chapman om het in 1981 ingegane verbod op 'wing cars' te omzeilen, waarbij "een onafhankelijk geveerde en geheel van het chassis gescheiden carrosserie bij voldoende luchtweerstand de ruimte tussen de wagen en het wegdek afdichtte" (Bron: Grand Prix 1981, Ulrich Schwab). De wagen werd voor het eerst ingezet tijdens de vrijdagtraining van de eerste Grand Prix van het seizoen te Long Beach en na protest van andere teams ongeldig verklaard. In Engeland werd nogmaals een poging gedaan om de wagen aan de start te krijgen, maar ook deze gemodificeerde versie werd niet conform verklaard, waarbij alle met de wagen gereden tijden ook geschrapt werden en Lotus verplicht was om met de 87 verder te doen.