GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Robbert65 op 18 mei 2016 - 22:25:56

Titel: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Robbert65 op 18 mei 2016 - 22:25:56
Wie is je favoriete rijder alle tijden?

En wie van de huidige?
En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?

Welk team support je?
En welk team vind je het mooiste aller tijden?

Welke manager heb je hoog zitten?
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?

En praat vrijuit over wat je op dit gebied nog meer in de (denkbeeldige) vitrinekast hebt staan.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Robbert65 op 18 mei 2016 - 22:37:47
Mijn favoriete rijder aller tijden is Michael Schumacher. Er waren in zijn tijd veel goede coureurs, maar hij was hors catégorie.

Van de huidige rijders is Max Verstappen ongetwijfeld mijn favoriet, maar als ie niet meedoet dan is en blijft Jenson Button dé man in Formule 1 voor mij. In every inch a gentleman én een fantastisch coureur.

Eerlijk gezegd: Ferrari is voor mij het favoriete team. Altijd in de top, nou ja, bijna altijd en altijd prachtige auto's.
Mijn favoriete team uit de geschiedenis is Stewart Grand Prix, daarna Jaguar Racing. Jackie Stewart bewonderde ik altijd al, hij is een van die rijders die tegen Graham Hill reed, de mannen die letterlijk hun leven iedere race in de waagschaal legden. Echte helden! En Jaguar heeft altijd de mooiste auto's gemaakt die er te koop waren, en nu trouwens weer. Dus die overgang was te verkroppen. Jos verstappen reed nog een seizoen naast Jan Magnussen. Nu rijdt zijn zoon feitelijk bij het zelfde team, want RBR is de nieuwe eigenaar van Jaguar Racing.

Dé man in formule 1 is voor mij Ross Brawn. Zo'n kerel waar je dezelfde beweging voor maakt die de stewards in bocht 3 bij Max maakten na afloop van de race in Barcelona. Buigen met de handen voor je uitgespreid.
Bernie Ecclestone mag niet onvermeld blijven. 86 jaar, sleept dan nog deze week een paar héle grote sponsoren binnen. ongelofelijk.

Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Arthur op 19 mei 2016 - 00:43:53
Mooi topic Robert! Nu laat maar ik kom zeker met mijn relaas [en heb al een idee voor een vervolgtopic hierop]
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Franky R. op 19 mei 2016 - 21:17:16
Mijn favoriet aller tijden is Niki Lauda. Doe het eens na; Helemaal verbrand en -bijna- opgegeven, zit hij in zeven weken weer achter het stuur. Reed mijn zijn hoofd.


Van de huidige rijders is Lewis Hamilton mijn favoriet en anders Max Verstappen. Heb een zwak voor Kimi.


Het team was ik steunde was Minardi. Ik houd ervan als een 'klein duimpje' tegen de stroom in roeit en toch succesjes kan boeken. Sowieso altijd fans geweest van underdogs als RIAL, March en laat ik 'ome Ken Tyrrell' niet vergeten!


Van de huidige team hoop ik dat Manor weer punten pakt.


De manager die ik hoog heb zitten? Ja, toch Ross Brawn. Zoals hij succes boekte met BrawnGP.
En dé man in de Formule 1? Tja...je kunt dan eigenlijk niet om Bernie Ecclestone heen, hoewel hij IMHO tegenwoordig de sport kapot maakt met zijn -meestal- achterlijke ideeën en gedrag.


Speciale vermelding voor Colin Chapman, maar 'Das war Einmal'...De regels zijn nu helemaal dicht getimmerd (nee, praat niet over Newey)...







Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Mickey op 19 mei 2016 - 22:00:30
Citaat van: Robbert65 op 18 mei 2016 - 22:25:56
Wie is je favoriete rijder alle tijden?

En wie van de huidige?
En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?

Welk team support je?
En welk team vind je het mooiste aller tijden?

Welke manager heb je hoog zitten?
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?

En praat vrijuit over wat je op dit gebied nog meer in de (denkbeeldige) vitrinekast hebt staan.

Schumi. Geen uitleg nodig denk ik. Zijn glory days waren mijn glory days.
Max.
Ricciardo. Of Vettel. Ja, Vettel.

Eigenlijk geen teamvoorkeur meer sinds Schumacher Ferrari verliet.
Dan toch Ferrari.

Ross Brawn. Zie de succesen bij Benetton, Ferrari en Brawn GP.
Lastig. F1 is voor mij niet in één persoon te vangen.

Nog meer in de vitrinekast? Bokalen voor persoonlijke helden en persoonlijke, welicht wat gekleurde meningen over ego's en sneue uitingen van op zich bijzonder goede coureurs. Ik zal ze jullie besparen. Want stel je voor, discussie. Moet je zin in hebben.  ;D

Plusjes voor Jenson Button, lijkt me een zeer sympathieke gozer, die ik nog nooit echt op een verkeerde uitspraak heb kunnen betrappen. Uit de oudheid; een buiging voor Häkkinen. Een middelvinger naar Jacques Villeneuve en nu, met veel meer respect dan vroeger, petje af voor David Coulthard en Damon Hill. Evenwichtige, volwassenen kerels geworden.

Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: C.G. de Beaufort op 19 mei 2016 - 22:45:08
Citaat van: Robbert65 op 18 mei 2016 - 22:25:56
Wie is je favoriete rijder alle tijden?

En wie van de huidige?
En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?

Welk team support je?
En welk team vind je het mooiste aller tijden?

Welke manager heb je hoog zitten?
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?

En praat vrijuit over wat je op dit gebied nog meer in de (denkbeeldige) vitrinekast hebt staan.

1. Senna, daarna Clark

2. Max
3. Vettel

4. Williams
5. RBR

6. Frank Wiliams, in z'n rolstoel
7. Jos Verstappen

8.  Daarna natuurlijk Carel, hij was de eerste die punten scoorde in de F1....

Groet,

C.G. de Beaufort
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Jozef op 20 mei 2016 - 00:32:10
Een favoriete rijder aller tijden heb ik niet. Er zijn er wel een aantal die tot de verbeelding spreken zoals Clark, Senna en Lauda. Maar die heb ik allemaal niet zien rijden dus wat zou ik hier dan gaan doen alsof ik er alles van weet? Ik denk bijvoorbeeld dat diezelfde Senna soms gewoon een regelrechte valsspeler was en dat ik daar helemaal gek van zou worden als ik het zou meemaken.

Van degenen die ik wel heb zien rijden, is mijn favoriet waarschijnlijk nog steeds mijn eerste favoriete rijder, Mika Häkkinen. Niet de grootste coureur aller tijden, maar toch een redelijk grote en wat een mooie vent is/was het ook. En natuurlijk Spa 2000.

Van de huidige denk ik dat het Hamilton is. Het was ook Räikkönen maar tegenwoordig word ik er eigenlijk moe van om naar hem te kijken. Maar het is allemaal vrij klein, mijn voorkeur voor de ene rijder boven de andere. Ik zie ook alle 4 van de huidige Red Bull-coureurs graag goed presteren, en Pérez. Er zijn er maar twee waar ik in het bijzonder géén voorkeur voor heb: Alonso en Massa.

Supporteren voor een team: aha, nu heb ik wél een bijzondere voorkeur. Altijd McLaren-fan geweest en zal het altijd blijven. Ik hoop dat het een keer wat wordt met die Honda. :-\ Maar het mooiste team aller tijden is wel Lotus, vanwege de innovaties van Chapman.
Ook wat teams betreft kan ik negatief gaan: ik heb echt een schurfthekel aan Red Bull. Ik heb nooit een team geweten dat zo aan het zeuren slaat wanneer ze niet winnen. Maar dat krijg je als je geen raceteam bent maar, zoals Jeremy Clarkson het eens mooi verwoordde, de marketingafdeling van een drankjesfabrikant.

Manager: ja, dan toch Ross Brawn. Enorm succesvol, in verschillende rollen (technisch directeur, hoofdontwerper, teambaas). En ook nog eens een prima kerel om mee te praten (ja eigen ervaring). Ik heb eigenlijk ook veel respect voor het succes van Christian Horner, maar zoals hierboven gezegd, dat gezeur hé...

Dé man van de F1 nu? Pff, moeilijke. Kijk, dé mannen en vrouwen van de F1 van dit moment zijn uiteraard die van Mercedes, want die maken gewoon de dienst uit. Maar die hebben niet eens één persoon die daar verantwoordelijk voor is, net dat is hun sleutel tot succes. Dus Wolff, Lauda, Hamilton, dit seizoen Rosberg, Aldo Costa, Andy Cowell... kies er maar een uit.

Dé man van de F1 in de geschiedenis, dan denk ik dat ik voor Ayrton Senna ga. Bij mijn weten is er niemand geweest die bij zo'n breed publiek zo bekend was, die echt legendarisch is, die echt het racen in het bloed had en gewoonweg alles wat F1 was belichaamde.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Sphinx op 20 mei 2016 - 10:11:21
Ik ben altijd een behoorlijke fan geweest van de geschiedenis van de F1, dus dit is zowel een heel mooi als een heel lastig topic. ik vul m dan ook in delen in.

Van de rijders "aller tijden" kom ik ook uit bij Niki Lauda. In de tijd dat de meeste F1 rijders zich als "fighter jockies" gedroegen, pakte hij het aan als een verkeersvlieger: methodisch en berekenend, maar soms ook met botte eerlijkheid. Zie zijn "shitbox" opmerking nadat hij voor het eerst een test met een Ferrari had gedaan, of zijn opmerking "either overtake of f*ck off" toen men in Zweden 1978 tegen zijn Brabham met hulpventilator protesteerde. Uiteindelijk drie keer WK en zijn herstel na die verschrikkelijke crash draagt bij aan zijn faam, want je ziet nu aan Felipe Massa, dat niet iedereen na een zware klap zo terug kan komen. Eervolle vermeldingen voor Jim Clark (ging met alles wat ie onder zijn kont had snel, kart, ford toerwagen, mini, F2, F1) Damon Hill (al komt dat meer door zijn nummer 0 Williams en het feit dat hij wél tegenstand bood aan Schumacher) en natuurlijk Senna

Van de huidige groep is mn favoriet Daniel Ricciardo. Goedlachse vent naast de baan, meedogenloos op de baan. Er bestaan nog steeds hele complottheorieën waarom Vettel zo ongenadig klop van hem kreeg in 2014, maar in zo'n dominant Merc-jaar met al die problemen toch nog een paar GP's winnen is uitstekend. Blij dat hij Max teamgenoot is, twee favoriete rijders in één team en een hele goede wetsteen waar Max zijn 'racecraft' nog aan kan fijnslijpen.

Mn favoriete team is misschien verrassend: Tyrrell. De meesten kennen ze vooral als middenmoters in de jaren 80 en achterblijvers in de jaren 90, maar houtbaron Ken Tyrrell is wel verantwoordelijk voor het ontdekken van o.a. Jacky Stewart, John Surtees en Jody Scheckter. Hij sloot een slimme deal met Matra over het leveren van hun uitstekende MS80 chassis waar hij een Cosworth in liet schroeven en waar Stewart WK mee werd. Toen Matra zelf alles in handen nam, konden ze het succes van Tyrrell niet evenaren. Na een jaar waarin hij klant van March werd ging het team zelf auto's ontwerpen, waarmee Stewart nog twee keer WK werd. De meest opvallende auto was natuurlijk de P34 zeswieler, waarmee Scheckter en Patrick Depailler een 1-2 scoorden in Zweden.

(http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02618/Scheckter_2618959b.jpg)

Het jaar daarna was het zeswielsconcept uitgewerkt door de bandenoorlog tussen Michelin en Goodyear, dus ging het team terug naar vier wielen. Er volgde nog een mooie overwinning voor Depailler in Monaco 1978 en de Franse tandem Didier Pironi / JP Jarier scoorde twee podiums in 1979, maar Tyrrell was voor het eerst serieus op sponsoring aangewezen (hij had altijd veel van zijn eigen geld gebruikt). Het team bleef in de eighties als een van de weinigen met V8's rijden en had in 1984 nog een opleving met Stefan Bellof, maar het team werd betrapt op te licht rijden en het bijtanken van ballast in de laatste stop. Daarna is het eigenlijk niet meer goed gekomen, hoewel Michele Alboreto, Jean Alesi en Mika Salo nog herhaaldelijk punten scoorden. Na 1998 ging het team op in BAR

Van de huidige groep springt er niet echt een team heel positief uit. Sauber eerst wel, tot dat team in de knoei geholpen is door Kaltenborn's gekonkel. Red Bull vond ik niets bijzonders, al is het leuk dat Max er nu rijdt en het team geeft in ieder geval de jeugd zijn kans via STR, al is het net zo goed in carrières maken als breken.

Bij de managers kom ik tot een gare keuze: namelijk Lord Thomas Fermore, 3rd Baron of Hesketh, ook bekend als Alexander Hesketh. Richtte voor de lol een raceteam op, vond per ongeluk zijn "Superstar" James Hunt nadat die door march op straat was gezet en zorgde voor een gezonde dosis chaos in de sport. Daarnaast had hij ook wel de slimheid om in Harvey Postlethwaite een zeer bekwame ontwerper te vinden, verkocht een aantal Hesketh auto's aan paydrivers om toch net de kosten te betalen en kon op Zandvoort 1975 zowaar een proloog schrijven in de saga Hunt versus Lauda, doordat de Engelsman de Oostenrijker versloeg en Hesketh's enige overwinning scoorde.

Van de huidige groep kies ik Christian Horner. Houdt het toch maar goed vol in die slangenkuil van Red Bull.

Dan het laatst: "wie vindt je de man van de geschiedenis van de F1". Je kan een coureur kiezen die iets uitzonderlijks doet, een manager die uitzonderlijk is, maar ik kies "de ontwerpers van de F1". Elke era heeft er wel een die er boven uit steekt met soms geniale vondsten.
- Adrian Newey ontwierp voor Mclaren, Williams en Red Bull auto's die zowel geniaal als over het randje waren. Zoals het tweede rempedaal in de mclaren van Hakkinen dat na één race illegaal was, of de off throttle blown diffuser die Vettel perfect beheerste. Zijn meesterstuk is de FW14B die bijna op afstand computergestuurd leek met traction control, active suspension, semi-automatische bak en zelfs een tijdje ABS. In den beginne werd de auto nog als Willie Wortel idee weggezet (veel te technisch) tot Nigel Mansell aan het eind van 1992 overtuigend WK was geworden.
- Gordon Murray ontwierp de knotsgekke Brabham BT46 die als snelste stofzuiger ter wereld de geschiedenis inging en als voorloper van die Off-throttle diffuser diende, maar de Stofzuiger was ook inspiratie voor zijn latere jaren met de BMW aangedreven raketten met hydraulische ophanging, die zelfs de FIA tot waanzin dreven als er een ride height check werd gedaan. Zijn grootste flop werd later zijn magnum opus: de Brabham BT55 was een zeer lage auto die aerodynamisch perfect was, maar de hoek waarin de BMW motor lag werkte de wagen teveel tegen. Toen Elio de Angelis tijdens een test verongelukte was het lot van de auto bezegeld. Toch wist Murray heel veel van zijn concepten goed toe passen bij Mclaren, waar hij samen met Steve Nichols en Neil Oatley de MP4/4 en MP4/5 ontwikkelde die in 1989 en 1990 twee WK's en een constructeurskampioenschap opleverden.
- De wingcar is een ontdekking van Colin Chapman geweest. De teambaas van Lotus was in de jaren 60 al revolutionair in het gebruik van struts in de ophanging en de ontwikkeling van het monoquoqe chassis en de achtervleugel. Maar dankzij zijn collega Peter Wright ontwierp Chapman de Lotus 78, omdat Wright ontdekte dat een model in de windtunnel door defecte sidepods (die tot op de grond hingen) ineens veel downforce creeërde. Het finetunen duurde het hele seizoen 1977, maar in 1978 had Chapman twee onoverwinnelijke auto's en Mario Andretti werd WK. Helaas verongelukte Ronnie Peterson en was de opvolger Lotus 80 niet zo'n succes. Later raakte Chapman nog betrokken in de FISA/Foca oorlog toen zijn eveneens revolutionaire Lotus 88 illegaal werd verklaard
- Gerard Ducarouge tenslotte is jarenlang in dienst geweest van Matra en Ligier, en bouwde de winnende MS80 voor Stewart, de opvallende Ligier JS5 Theepot voor JacquesLaffitte, en de ondergewaardeerde JS11 Cosworth voor opnieuw Lafitte en Depailler. Na zijn Ligiertijd landde de Fransman bij Lotus, waar hij voor Senna o.a. de 97T bouwde die hem de eerste F1-overwinning gaf en later de 99T, de eerste auto met boordcomputer en active suspension.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Robbert65 op 20 mei 2016 - 11:04:53
Toffe bijdrage Sphinx!
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Fietser op 21 mei 2016 - 09:58:12
Tijdens mijn eerste GP, in 1961, keek ik uit naar de grootste coureur van dat moment: Stirling Moss. Maar teleurgesteld zag ik hoe kansloos de Engelsman was tegen de shark nose-Ferrari's die 2 cylinders meer bezaten dan de rest van het veld. Eigenlijk was iedereen kansloos tegen deze schoonheden uit Maranello. Op één persoon na. Dat was een jonge Schot die het de drie superieure, vanaf de eerste rij gestarte Ferrari's bijzonder lastig maakte. Jim Clark was zijn naam. Deze knaap zou de Sixties domineren. Dat niet alleen, het was vooral de manier waarop. Geniaal. Daarnaast was Clark een zeer vriendelijke, bescheiden, ja zelfs verlegen man. (Geheel in tegenstelling tot zijn buitencategorie-navolgelingen als Senna en Schumacher.) Dat deze ongenaakbare en foutloze Clark tijdens een onbenullige F2-race tegen een Hockenheimse boom om het leven kwam, was onder autosportliefhebbers destijds net zo verbijsterend als de aanslag op de Twin Towers. Waarmee ik maar wil zeggen dat het mijn favoriet aller tijden is.
Na Clark had ik nog een aantal rijders waar mijn voorkeur om vaak ondefinieerbare redenen naar uitging. Bruce McLaren, Jo Siffert, Carlos Reutemann, Ricardo Patrese, Jarno Trulli om er een paar te noemen. Reutemann was wellicht de meeste mysterieuze van allemaal. Niemand vond een verklaring voor het feit dat de Argentijn zijn WK (met opzet?) op de slotdag in Las Vegas verspeelde in 1981. Reutemann, van pole gestart, hoefde alleen maar in de punten te eindigen. Maar dat deed hij niet, hoewel er niets aan zijn Williams mankeerde. Hij werd zelfs gelapt door een zieke en misselijke Piquet die half door de hitte bevangen over de finish kwam en vierde werd waarmee hij uiteindelijk 1 punt meer had dan de Argentijn. Iets in Reutemann wilde geen wereldkampioen worden. Maar toch 'hield' ik van deze dark horse. Mysterie en sport is een mooie combi.

Momenteel heb ik geen favoriete rijder. Perez misschien, omdat velen over hem heen kijken. Ricciardo en Sainz ogen erg sympathiek en Vettel vind ik jongensachtig, puur en niet zonder humor.

Een team 'support' ik niet echt, ook Ferrari niet. Maar dit vind ik – nuchter bezien - wel 'het mooiste team aller tijden'. Het was er immers (bijna) vanaf het begin bij. Daarnaast hebben de Italianen zich nooit door de commercie laten verleiden tot een andere kleur dan scharlaken rood. Ten slotte zijn ze 'compleet' door zelf voor de motoriek, aandrijflijn, versnellingsbak te zorgen. (Soms ook hun zwakte.) Tegen zoveel historie, drama, charisma en techniek kan geen ander team op.

Een favoriete manager? Ik zou het niet weten. Heb ik gewoon geen kijk op. De meeste managers-van-nu komen aardig en voorkomend over. Dat moet ook wel, PR-technisch.

Welke persoonlijkheid is DE man van de F1? Dit is een hele grote vraag, maar vooruit: Jackie Stewart.
Ooit was sterven heel gewoon in de F1. Ieder jaar gingen ze bij bosjes; het hoorde er gewoon bij.
In 1965, het debuutjaar van Stewart, raakte hij (en de helft van het deelnemersveld) tijdens een plotselinge stortbui op het oude en lange Francorchamps van de baan. Zijn BRM stuiterde in een ondiepe sloot waarna de jonge Schot vast bleek te zitten. Safety cars en andere hulpploegen bestonden nog niet en Stewart kon zijn wagen niet verlaten omdat hij klem zat achter zijn stuurwiel. Ook niet toen enkele toeschouwers en teamgenoot Graham Hill (die gestopt was – jaha, F1 was toen nog een gentlemen-sport!) hem probeerden eruit te krijgen. Die toeschouwers haalden er gereedschap bij om het stuurtje te demonteren, maar de Engelse teams voerden een afwijkende maat steeksleutels. Dit alles duurde minstens een half uur terwijl er elk ogenblik brand kon uitbreken, want de wagens waren destijds vuurbommen! En van brandblussers te velde had men nog nooit gehoord. Afijn, lang verhaal kort: vanaf die tijd tapete Stewart altijd een bijpassende steeksleutel op zijn stuurwiel. Best mogelijk dat daar, ergens in de Ardennen èn in Stewarts hoofd, voor het eerst in de geschiedenis van de F1, veiligheid een echt issue werd. En daarvan werd Jackie Stewart de apostel. Dat maakte hem niet altijd even populair, met zijn oeverloze gezeur over veiligheid. Om die redenen werd hij ook vaak schamperend 'het Orakel' genoemd. Maar hij begon wel als eerste met brandvertragende kleding, daarna kwamen er brandblussers aan boord, gordels, er verschenen hospitaal units, professionele hulpploegen, circuits werden aangepast en hertekend, et cetera. Dankzij mannen als Jackie Stewart is het 'grote sterven' gestopt en is de F1 ondenkbaar veel veiliger geworden. Iedereen in de paddock mag hem zeer dankbaar zijn.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Mickey op 21 mei 2016 - 10:55:10
Mooie bijdragen, Fietser en Sphinx. Petje af!
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Robbert65 op 21 mei 2016 - 12:08:43
Applaus Fietser.

Hier ontstaat een heel mooi overzicht van belangrijke details en anekdotes uit de roemruchte Formule 1 sport. Wellicht kunnen we na een tijdje een bloemlezing van quotes maken en die in ons Magazine publiceren;-)
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Sphinx op 21 mei 2016 - 15:58:11
Mooie bijdrage van Fietser idd. Even een aanvulling

CitaatReutemann, van pole gestart, hoefde alleen maar in de punten te eindigen. Maar dat deed hij niet, hoewel er niets aan zijn Williams mankeerde.

Ooit in een grijs verleden vertelde Patrick Head op DSF dat Reutemann niet alleen zwaar overhoop lag met het team in 1981 omdat hij tegen teamorders in toch met Alan Jones ging knokken (terwijl in zn contract hij als nr2 van Jones was vermeld), maar ook dat hij in Las Vegas vanaf het begin last met de tweede versnelling had. Later verloor hij ook de vierde versnelling. Dat plus zijn moodswings hebben niet echt geholpen. Hij reed daarna nog maar twee races voor Williams en sloot aan het begin van de Falklandscrisis het boek F1, om de politiek op te zoeken. El Lole, van begin tot eind een wandelend raadsel.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Pancake Shield op 21 mei 2016 - 20:53:12
Wie is je favoriete rijder alle tijden?
Zonder enige twijfel: Jim Clark. Wat die man met een auto kon was gewoon fabelachtig. En zoals anderen al voor mij zeiden, die kon echt in iedere auto gaan zitten en er mee gaan winnen. Mocht hij niet zo onfortuinlijk overleden zijn, was hij misschien wel recordhouder geweest in de Formule 1. Hij was er in ieder geval toe in staat geweest. Eervolle vermelding voor Ronnie Peterson. Misschien niet het grootste talent allertijden, maar er iets is geweest in de Zweed wat mij altijd aangesproken heeft. Nog eentje dan: Graham Hill. Hill moet eigenlijk altijd wel genoemd worden als een van de groten. De man heeft gepresteerd wat nooit iemand voor of na hem nog heeft gepresteerd het winnen van de zogenaamde Triple Crown van de autosport. Het is knap en bijna onmogelijk in de hedendaagse autosport, maar daarnaast was de man ook nog gewoon een fenomenaal autocoureur.

En wie van de huidige?
Fernando Alonso en Daniel Ricciardo. Alonso, ben ik al fan van sinds zijn tijd in de Formule 3000. Het werd daarna alleen maar beter en ook weer veel slechter. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat als hij in een Mercedes zou stappen op dit moment echt iedereen het snot voor zijn oog zal rijden. Hij is wat mij betreft nog altijd de beste coureur van het huidige veld al snap ik wel dat er misschien inmiddels wel wat motivatie-probleempjes beginnen te spelen bij de Spanjaard. En wat betreft Ricciardo. Ik heb altijd een zwak gehad voor Australiers in de Formule 1. Mark Webber was een van mijn favorieten en het stemde mij vrolijk dat Ricciardo de plek overnam van Webber. En natuurlijk dat hij ook nog eens drie races wist te winnen in zijn eerste jaar bij Red Bull. Ik hoop alleen dat hij nu niet helemaal ondergescheten gaat worden door alle Verstappen-hooligans en dat de mensen die hem vorig jaar supporten nu ook nog de support gaan geven.

Welk team support je?
Ik heb niet echt een team wat ik vast support. Eigenlijk altijd een beetje de underdog, het kleinste jongetje van de klas. Manor vind ik om die reden ook een mooi team, net als Haas een beetje. Dat zijn toch de teams waar het minste van verwacht werd voor het begin van dit jaar en ik hoop dat Manor misschien bij een chaos-race dit jaar nog wat puntjes kan toevoegen. Zulke teams, net als Minardi en Arrows, zijn gewoon nodig voor de Formule 1. Het zijn wellicht veldvullers, maar ze zijn er.
En welk team vind je het mooiste aller tijden?
Kan maar een naam hier staan: Lotus. Ja, Ferrari heeft alle jaren meegedaan en op twee na alle races gereden in de historie van de Formule 1. Maar Lotus is toch een geval apart. Het Lotus wat vorig jaar nog mee deed en de Caterham-kloon van Lotus waren wat mij betreft dan misschien ook niet echt de 'echte' Lotus. Het team heeft een soort van mythische betekenis wat mij betreft en is zo een geest uit een fles waarvan je de fles beter niet kan openen, omdat het dan vervliegt in de lucht.

Welke manager heb je hoog zitten?
Christian Horner. Ik ben niet altijd fan geweest van Red Bull. Maar ik heb van Horner altijd een hoge pet op gehad. Hij heeft toch meegeholpen het team op te bouwen en staat toch onder de ogen van Helmut Marko die echt geen lieverdje is. Bovendien kwam Horner natuurlijk ook als een piepkuiken en een onbeschreven blad in de Formule 1 gewandeld, hoe hij zich inmiddels zo een gevestigd naam heeft gemaakt dat hij zelfs door sommigen gezien wordt als opvolger van Ecclestone is best indrukwekkend.
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?
Bernie Ecclestone. De man wordt nu gehaat door velen om zijn diverse proefballonetjes en rare plannen. Maar tegelijkertijd heeft hij de Formule 1 wel gemaakt tot wat het nu is. Van elite-circus naar wereldwijd feest. Ik durf te wedden dat een aantal van de huidige coureurs, inclusief een wereldkampioen of twee nooit de Formule 1 waren binnengekomen als Ecclestone de Formule 1 niet zo getransformeerd heeft. Er valt genoeg over te zeuren en zeiken wat hij soms doet, maar eigenlijk mogen we hem ook wel dankbaar zijn dat de Formule 1 er nog is en dat we een keer in de zoveel tijd op zondag er naar kunnen kijken.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Fietser op 21 mei 2016 - 22:11:31
Citaat van: Sphinx op 21 mei 2016 - 15:58:11
Mooie bijdrage van Fietser idd. Even een aanvulling

CitaatReutemann, van pole gestart, hoefde alleen maar in de punten te eindigen. Maar dat deed hij niet, hoewel er niets aan zijn Williams mankeerde.

Ooit in een grijs verleden vertelde Patrick Head op DSF dat Reutemann niet alleen zwaar overhoop lag met het team in 1981 omdat hij tegen teamorders in toch met Alan Jones ging knokken (terwijl in zn contract hij als nr2 van Jones was vermeld), maar ook dat hij in Las Vegas vanaf het begin last met de tweede versnelling had. Later verloor hij ook de vierde versnelling. Dat plus zijn moodswings hebben niet echt geholpen. Hij reed daarna nog maar twee races voor Williams en sloot aan het begin van de Falklandscrisis het boek F1, om de politiek op te zoeken. El Lole, van begin tot eind een wandelend raadsel.

Klopt Sphinx. De onmin binnen het Williams team begon in 1981 in Brazilië. Reutemann, van pole vertrokken, reed in de stromende regen voor teamgenoot Alan Jones. De Australiër was de wereldkampioen en de nr. 1 binnen het team. Maar Reutemann liet Jones niet voorbij. Beroemd werd daarna het rondenlang uitgehangen bord met de door de pits verlangde volgorde: 'Jones Reut'. Maar de Argentijn had er lak aan en wat Jones ook deed, hij kwam er niet voorbij. Bij de prijsuitreiking bleef de Australiër dan ook uit woede weg van het podium. Reutemann zou beweren dat hij het bord in de regen niet gezien zou hebben. Maar later kwam hij met een andere verklaring. Vrij vertaald: 'Als ik op deze manier een GP-overwinning uit handen zou geven, dan kan ik beter stoppen met racen.' Tja. Het zou tussen die twee niet meer goed komen.

Dan die laatste en alles beslissende race in Las Vegas. Het klopt dat sommigen uit het Williams-kamp, zoals Head, later beweerden dat Reutemanns versnellingsbak haperde. Maar anderen, volgens mij Sir Frank himself, verklaarden weer dat er niets aan mankeerde. Reutemann zelf gaf na afloop van de race in Las Vegas aan niet precies te weten wat er met zijn wagen aan de hand was, maar 'het leek wel of ik op ijs reed'. Dat gaf plotdenkers weer gelegenheid te speculeren over sabotage. Anyway, het is nu voor velen nog steeds een raadsel, en dat past geheel bij het mysterie El Lole.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Jozef op 21 mei 2016 - 23:50:36
Citaat van: Fietser op 21 mei 2016 - 22:11:31
Klopt Sfinx. De onmin binnen het Williams team begon in 1981 in Brazilië. Reutemann, van pole vertrokken, reed in de stromende regen voor teamgenoot Alan Jones. De Australiër was de wereldkampioen en de nr. 1 binnen het team. Maar Reutemann liet Jones niet voorbij. Beroemd werd daarna het rondenlang uitgehangen bord met de door de pits verlangde volgorde: 'Jones Reut'. Maar de Argentijn had er lak aan en wat Jones ook deed, hij kwam er niet voorbij. Bij de prijsuitreiking bleef de Australiër dan ook uit woede weg van het podium. Reutemann zou beweren dat hij het bord in de regen niet gezien zou hebben. Maar later kwam hij met een andere verklaring. Vrij vertaald: 'Als ik op deze manier een GP-overwinning uit handen zou geven, dan kan ik beter stoppen met racen.' Tja.

Eat that, Rubens Barrichello. Al zal er in Barrichello's tijd alweer heel wat meer geld mee gemoeid geweest zijn.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Matthijs op 23 mei 2016 - 09:52:43
Wie is je favoriete rijder alle tijden?
Mika Häkkinen. Vanwege zijn charisma (jazeker!), vanwege zijn strijd met Schumacher maar ook vanwege zijn comeback na zijn crash in 1995.

En wie van de huidige? Max Verstappen
En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?
Ik heb geen grote voorkeur. Die voorkeur verandert per jaar. Zo baalde ik van Vettel die 10 races achter elkaar won, maar nu juich ik voor hem. Ik hou ook een zwak voor Button, al lijkt daar de glans wat af.

Welk team support je? Geen uitgesproken voorkeur.
En welk team vind je het mooiste aller tijden? Ik denk toch het Lotus van Colin Chapman.

Welke manager heb je hoog zitten? Te weinig kijk op.
Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?
Ik twijfel tussen Senna en Ecclestone. Senna omdat hij dé bekendste naam is van de Formule 1, ook voor leken. En Ecclestone heeft de grootste invloed gehad in de ontwikkeling van de F1, zowel positief als negatief.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Arthur op 23 mei 2016 - 22:35:08
Allereerst mooi topic dit, complimenten aan Robbert en de mooie reacties tot nu toe!

Mijn idool
Michael Schumacher! Vanaf het begin? Neen. Ik keek F1 in het tijdperk Lauda [voor zover uitgezonden] en Lotus [Mario Andretti en Ronnie Petterson]. Diens laatste overlijden greep mij aan ondanks mijn jeugdige leeftijd. Daarna jaren niet meer gevolgd en pas in 1995 [!] de draad weer opgepikt. Het gitzwarte weekend uit 1994 dus ook niet meegekregen. Ik weet nog goed dat ik op 1 mei 1994 [!] naar Eindhoven ben gereden als voorbereiding op een examen op 2 mei. Dat herinnerde ik me veel later toen ik op zoek ging naar de oorzaak van het overlijden van Senna. Maar goed, MSC wat dus mijn idool en ik heb genoten [en gebaald] van zijn gevecht in 1996 met de Ferrari, de strijd met Villeneuve en de jacht op Hakkinen met een mindere auto. Geweldig waren de races waarin MSC excelleerde, natte races. Uiteraard uit mijn dak in 2000. En de dominantie daarna. Als het je idool is vind je dominantie prima! Wat jammer en toch mooi die laatste race in Brazilië 2006 waarin hij met veel pech tot 4e wist te worden. Die inhaalactie op Raikkonen, fantastisch!!! Comeback in 2009, ik was er helemaal klaar voor. Het bracht niet wat ik gehoopt had, maar toch die pole in Monaco, heerlijk! We zagen een andere Michael, nu genietend van zijn sport, niets meer te bewijzen. Triest hoe de situatie nu is.... Keep on fighting Michael!!

Favoriete team
Niet specifiek. Ferrari toen Schumacher daar kwam. Lotus [oude] ook wel een warm hart. Kan zo niet echt een team aangeven wat ik echt als favoriet heb. Heb altijd wel een iets met privateers, vechters, die zijn er voor de sport denk ik altijd, zonder privateers heb je geen echte Formule 1 is mijn visie.

Huidige favoriete coureur
Raikkonen kon ik van genieten bij zijn rentree, koele kikker en mooie reacties. Jammer dat hij bij Ferrari niet helemaal uit de verf komt. Tijd voor fris bloed? Ik denk van wel. Vettel en Ricciardo kunnen mijn support ook hebben, Vettel omdat hij de uitdaging is aangegaan om Ferrari weer aan de titel te helpen, Ricciardo omdat hij heeft laten zien ook een geweldig coureur te zijn. Max laat me weer genieten zoals ik van MSC kon genieten, puntje van mijn stoel en een kandidaat voor overwinningen en kampioenschappen. Formule 1 gaat bij mij weer mooie tijden tegemoet.

Manager
Ross Brawn en Christian Horner. Beiden bewijzen hun kwaliteiten en laten zien hoe je een team moet leiden. Met name Brawn zien ik als een ware strateeg, zeker met de Brawn in 2009. Geluk? Deels, maar lef tonen en een team zelf overnemen met succes.

Ecclestone
Door velen verguisd maar een rots in de branding in de F1. Zag de gevaren en kansen in de oude formule 1, pakte ze met beide handen vast en heeft iets geweldigs [commercieel] gebouwd. Of het te ver doorgedreven is? Wellicht wel, maar je zegt ook niet zomaar: "Ik heb te veel verdiend". Ecclestone heeft Formule 1 commercieel en als een solide organisatie op de kaart gezet.

Ontwikkelingen
Formule 1 gaat zo snel. Je wilt niet [veranderingen] maar het gebeurt en je legt je er [blijkbaar] bij neer. Banden met profiel [leek me niets] maar het werd gewoon. HANS was ook snel geaccepteerd. Nieuwe smallere auto's met kleinere achtervleugels. KERS, DRS, noem het allemaal maar op! Jammer vond ik dat het tanken afgeschaft werd en de bandenontwikkelingen vond ik ook niets [alhoewel dat nu weer een goede ontwikkeling kent].

Belegen coureurs
Massa, Button, Raikkonen, Alonso, Hulkenberg [!] En ik vergeet niet de paydrivers [waar we blijkbaar niet zonder meer kunnen, maar ze zijn er altijd geweest!] Fris bloed moet!

Gaming
Ook uit mijn vitrinekast [geen andere] en ook ik hier ben ik sinds 2000 actief op mijn PC. Eerst toetsenbord en later console. Inmiddels aan mijn derde bezig. GP2 was de eerste en ik was helemaal verkocht. Nog steeds vind ik het geweldig om over die banen te jakkeren.

Tot slot
Ik kan nog weet ik veel verzinnen, zoals mooiste race, belangrijkste moment etc. etc. Formule 1 blijft gewoon de mooiste sport die ik ken. En binnenkort het boek van Olav Mol; "Een leven met Formule 1" dat ga ik maar eens bestellen op 31 mei [Boeken over F1, ook zoiets  ;)]


Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Tessa op 25 mei 2016 - 07:21:40
Wie is je favoriete rijder alle tijden?
Aangezien mijn historie met de formule 1 beperkt is, ga ik hier geen favoriete rijder aller tijden opgeven. Grote namen zijn voor mij:
Niki Lauda (dat was in mijn jeugd de naam van de Afrikaanse reuzenslak van de plaatselijke bloemist) en Michael Schumacher (de eeuwige winnaar in de tijd dat mijn broertje F1 keek)

En wie van de huidige?
Max Verstappen

En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?
Lastig, dus ik noem er twee: de vechter Vettel en de goedlachse Ricciardo, beiden bijzonder goede coureurs.

Welk team support je?
Hmm, ik support niet echt een team, al is een overwinning voor RBR natuurlijk opportuun.

En welk team vind je het mooiste aller tijden?
Als ik aan formule 1 denk, dan denk ik aan Ferrari.

Aan favoriete managers en dé persoonlijkheid van de F1 ga ik me niet wagen. Het is wel erg leuk om nu terug te lezen over de jaren voordat ik F1 keek (dus voor 2015, haha) en dan met name over de loopbanen van de huidige coureurs. Het is één grote soapserie, ik geniet!  ;)

Oh ja, aardig weetje: Monaco kan ik me nog goed herinneren van de computerspelletjes, in de aanloop naar die race krijg ik steeds meer zin om dat weer eens te doen.  :D
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Wallie op 27 mei 2016 - 12:37:58
Wie is je favoriete rijder alle tijden?
Michael Schumacher.
Terug naar begin 1996 ik zat toen in groep 6 van de basisschool. Na de Thunderbirds, flippo's, Power rangers en al die andere rages kon je nu bij de lokale Shell, Ferrari straatauto's verzamelen. De zogeheten Ferrari Collezione. Deze bestond volgens mij uit een auto of 8. Ik heb er 3 van kunnen verzamelen maar toen ging de deur van de Shell in mijn woonplaats op slot. Dus ik kon ze niet verder verzamelen. Jammer maar helaas. Bij deze actie hoorde ook een poster van een Ferrari racewagen met een of andere Duitse coureur. Op de achterkant van deze poster stonden dan de autootjes die je kon verzamelen. Een aantal klasgenoten brachten in die tijd ook boekjes mee met diezelfde Ferrari Formule 1 auto. Later in dat jaar zag ik op Eurosport de laatste paar ronden van de laatste GP van het jaar in Japan. Ik zag een blauw witte auto van, naar later bleek, Damon Hill. Hill reed zijn laatste rondje en toen hij over de finish kwam was hij de Wereld Kampioen van 1996 zo vertelde de commentator mij. Nadat Hill over de finish was gekomen zag ik die rode auto weer van mijn poster met achter het stuur ook diezelfde coureur als op de poster. Dit was Michael Schumacher die die race 2de was geworden, 3de werd de Fin Mika Hakkinen.
Sindsdien fan van Ferrari en Schumacher.

En wie van de huidige?
Sinds Schumacher gestopt is heb ik niet echt meer een coureur waar ik zo fan van was als van Schumacher. Maar volgens mij heeft dat ook met leeftijd te maken ;) Ik heb wel een zwak voor Vettel nu hij bij Ferrari rijdt. Maar ook vind ik Ricciardo een erg goede coureur. En natuurlijk Max Verstappen. Het is al eerder gezegd maar Verstappen maakt de echte fan weer in mij los. De race in Spanje vond ik net zo spannend als bv Suzuka 2000 of Suzuka 2003. Schitterend!

Welk team support je?
Ferrari ook nadat Schumacher gestopt is en nu dan toch ook wel een beetje Red Bull Racing. Niet gedacht na die jaren van dominantie.

En welk team vind je het mooiste aller tijden?
Ferrari maar ik wil ook een lans breken voor Jordan. Ik heb een zwak voordat team schitterende auto's vooral in de jaren '97-2001. Waarbij de Jordan van 1999 er wel uitspringt. Heerlijk die eenvoud en ze hadden zo maar kans op de rijders titel.

Welke manager heb je hoog zitten?
Ross Brawn samen met Schumacher en Todt de gangmakers bij de successen van Ferrari. Maar ook daarna bij BrawnGP en ook deels verantwoordelijk voor de terugkeer van Schumi.

Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?
Senna en Ecclestone. Senna nooit zien rijden wel weet ik nog dat een klasgenootje tijdens het wekelijkse kringgesprek vertelde dat hij moest huilen toen Senna verongelukte. Dat staat mij nog erg bij. En Ecclestone heeft de Formule 1 succesvol gemaakt. Al wordt ik nu soms wat moe van al zijn proefballonnetjes.

Games:
Grand Prix 1 kapot gespeeld. Die Formule 1 cd's van Jeroen van Inkel erbij en dan maar racen. Tegen Carlos Sanchez (Senna) en Robert Davies (Mansell) later kwam Grand Prix 3 en 4 en de spellen van EA.

Modelauto's:
Ook verzamel ik nog steeds modelauto's eerst voor alles van Schumacher. Nu vooral de wereldkampioenen in 1:43 van 1994 tot 2015 heb ik ze compleet.

Lezen:
Formule 1 al sinds eind 2000 een abonnement op dit blad. Voor dat ik een abonnement nam werd het tijdschrift altijd voor mij achter de kassa gelegd bij de lokale sigarettenboer. Ook heb ik Race Report gelezen ook een leuk blad en vooral de edities van 2000 heb ik kapot gelezen. Hoe gaaf was het om na de race op donderdag direct alle ins en outs te kunnen lezen.

Nu met de populariteit van Max heeft ineens iedereen verstand van Formule 1. Daarvoor was het nog Formule 1 dat is toch niets aan alleen maar rondjes rijden meer niet. Dus die verandering vind ik wel leuk, vrienden en collega's van mij ook echt bv komende zondag voor de tv zitten om de race te gaan kijken. Ergens vind ik het ook wel weer jammer want Formule 1 is niet meer exclusief voor ons maar nu heeft half Nederland en misschien wel heel Nederland, er een mening over. :)
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Wings op 28 mei 2016 - 08:28:17
Citaat van: Jozef op 20 mei 2016 - 00:32:10Ik denk bijvoorbeeld dat diezelfde Senna soms gewoon een regelrechte valsspeler was en dat ik daar helemaal gek van zou worden als ik het zou meemaken.

Valsspeler? Wat bedoel je daar mee?
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Wings op 28 mei 2016 - 09:58:49
Wie is je favoriete rijder alle tijden?
Voor mij is dat Ayrton Senna. Exceptioneel talent. Deed dingen die ik niemand zag doen. Wist het uiterste uit zijn bolide te persen en was onaantastbaar snel. Iemand die leefde voor de Formule 1 en daar helemaal in opging. Nu ik er aan terugdenk heb ik medelijden met zijn engineers die tot laat op de avond met Senna telemetrie moesten doornemen en bezig waren dit te vertalen naar de afstelling van de auto.

En wie van de huidige?
Max Verstappen. Iemand die met net zoveel passie als Senna de autosport bedrijft. Mooiste (en misschien is dat niet helemaal terecht, maar voor de beeldvorming benoem ik het toch) voorbeeld vond ik het verhaal van Kvyat. Hij gaf aan Games Of Thrones te kijken toen Dr. Helmu Marko hem belde. En geheel in Kimi-stijl gaf hij aan dat hij er vrolijk mee verder ging na het gesprek. Max heeft de hele week races teruggekeken van de race van Spanje en analyseert deze. Zijn omgeving geeft aan dat Max niets anders doet tenzij hij in de simulator zit (thuis of in de fabriek) of traint. Dat tekent iemand als Max. Die ademt racen en is niet bezig met alles wat om hem heen gebeurt zonder dat uit het oog te verliezen. Ik volg hem al sinds hij kart en heb hem in Genk zien rondgaan. Al gauw werd duidelijk dat Max van de buitengewone categorie is. Nog voordat velen wisten wie hij überhaupt was wist ik dat dit nog wel eens een succesnummer kon worden. Al de kritieken ten spijt heb ik al jaren vertrouwen dat hij races gaat winnen en in de juiste omstandigheden kampioen wordt in de Formule 1. En langzaam maar zeker dringt het nu door bij héél Nederland. Voor mij als die-hard-fan erg jammer want Max was jaren benaderbaar en zal nu steeds meer verdwijnen achter de schermen voor zijn verplichtingen. Super voor Max maar voor mij als fan een persoonlijke teleurstelling. 

En wie van de huidige rijders na Verstappen als het Verstappen is?
Sinds Senna er niet meer is ben ik meer fan van de autosport dan voor welke rijder dan ook. Schumacher bracht mij in extase door Ferrari te kronen als kampioen. Ik kreeg bewondering voor hem toen ik zag wat hij deed met een inferieure Ferrari. Zet het maar af tegen Irvine in diezelfde Ferrari. Echter ontbrak het charismatische. Ik ben fan van wat hij deed maar niet van Schumacher zelf. Max is de eerste na Senna die ik echt supporter.

Tussen Senna en Max was er weinig. Vaak vond ik ondergewaardeerde rijders interessanter dan de gevestigde orde. Pak
Sinds Senna er niet meer is ben ik meer fan van de autosport dan voor welke rijder dan ook. Schumacher bracht mij in extase door Ferrari te kronen als kampioen. Ik kreeg bewondering voor hem toen ik zag wat hij deed met een inferieure Ferrari. Zet het maar af tegen Irvine in diezelfde Ferrari. Echter ontbrak het charismatische. Ik ben fan van wat hij deed maar niet van Schumacher zelf. Max is de eerste na Senna die ik echt supporter.

In de tussentijd kon ik rijders waarderen die in mijn ogen niet de waardering kregen die zij verdiende. Damon Hill is hier een voorbeeld van. Na zijn debuut bij Brabham (MRD) gaf niemand een stuiver voor de sympathieke Engelsman. Debuteert op 32 jarige leeftijd en weet nauwelijks te imponeren. Wanneer Alain Prost voor Williams tekent begint het getouwtrek om wie naast hem plaats zal nemen. Mansell weigert met de Fransman in één team te rijden en verlaat Williams en Prost voorkomt op zijn beurt dat Senna instapt. Damon Hill, testrijder van Williams, is de logische opvolger. Wie had gezegd dat hij Prost het vuur aan de schenen zou leggen werd afgevoerd in een dwangbuis.

Datzelfde heb ik met Massa. Vooral slachtoffer van het tijdperk dat Ferrari worstelde met de auto in een tijd dat testen aan banden werd gelegd. Waar een Alonso zich het hele weekend kon focussen op de afstelling werd Massa ingezet om de banden te begrijpen en werkte hij testsessies af met als doel om zoveel mogelijk data te genereren. Kreeg niet de kans om, net als Alonso, zich een Grand Prix weekend lang te focussen op zijn eigen prestatie. Wanneer een auto uitontwikkeld was en Massa voor eigen resultaten mocht rijden reed hij verder voorin. Verklaring van velen is dat Massa alleen goed reed wanneer een contract getekend moest worden. Ik ben nooit meegegaan in die conclusies en heb het mijne ervan gedacht.

Maar goed, dat is niet echt een antwoord op de vraag met wie ik veel op heb naast Max. Ik denk toch Vettel. Temperamentvolle Duitser die ik onmogelijke races heb zien winnen. Mensen als Vettel bezitten net als Schumacher over de capaciteit om het team mee te nemen op reis naar de top. Alonso, hoe bloedgoed, slim en snel hij ook is, hebben dat beduidend minder. Verder vind ik Ricciardo en Button twee sympathieke gasten die ik successen zeker gun. 

Welk team support je?
Ferrari-man in hart en nieren. Al sinds ik mij kan herinneren. Toch heb ik niet altijd evenveel op gehad met de rijders die zij kozen. Als Senna-fan had ik natuurlijk niet veel met Prost. Al was ik jong, ik vond het verschrikkelijk dat uitgerekend hij, naar Ferrari kwam. En wat te denken van Capelli? Nooit begrepen waarom Ferrari hem contracteerde. Schumacher was de eerste die mij in extase bracht toen hij om kampioenschappen ging vechten met Ferrari al was ik in beginsel niet heel blij met de komst van de Duitser. Vettel bij Ferrari juich ik ook toe.

Naast Ferrari heb ik ook altijd wat gehad met underdog-teams. Totdat Albers bij Minardi kwam rijden vond ik het een fantastisch team. Ik keek met veel bewondering naar het team en kon ieder succes waarderen. In 1993 en 1994 hadden ze hun zaakjes prima op orde en reden zij regelmatig in de buurt van de punten (top 6). Ik vond het jammer dat Minardi uiteindelijk de boel verkocht aan Toro Rosso maar desondanks verhuisde mijn liefde voor het team uit Faenza mee. Toro Rosso had en heeft diezelfde romantiek. Een klein team dat leukere dingen doet dan hun budget verhoudingsgewijs toe laat. En verder vind ik leuk om te zien hoe Marussia kleine stappen maakt. Toen Bianchi in de punten reed in Monaco zat ik te duimen en te hopen dat hij dat kon vasthouden en ging ik uit mijn plaat toen hij als negende over de finish kwam.

Niet dat het gevraagd wordt, maar met welke teams ik weinig heb zijn teams als Mercedes en Red Bull. Ik zie dat (en misschien wel geheel onterecht) als commerciële teams die niet geboren zijn uit voorliefde voor de Formule 1. Ik mis de charme waarop een Ferrari en Williams acteren. Zo zie ik Ferrari, Williams en McLaren nu ook keihard knokken voor een comeback. Die vechten voor een plaats bovenaan de lijst. Draait een team als Red Bull even minder is er hommeles en wordt gedreigd de stekker eruit te trekken. Het zijn commerciële bedrijven en geen in hart en nieren raceteams. Doe mij dan maar Minardi.

En welk team vind je het mooiste aller tijden?
Ferrari. Geweldige historie ook. Meest romantische team dat de Formule 1 heeft gekend en in mijn optiek onmisbaar.

Welke manager heb je hoog zitten?
Ross Brawn en Adrian Newey (geen manager) hebben veel gebracht. Beiden in hun eigen vakgebied. Newey vind ik de Colin Chapman van nu. En -niet vergeten- in een tijdperk waarin er minder vrijheid was in het ontwikkelen. En toch wist hij iets neer te zetten wat anderen niet konden. De manier waarop hij de Red Bull als een maatpak om Vetten sneed vind ik groots en ligt ook ten grondslag aan de successen. Overigens wil ik Colin Chapman ook benoemen. Waarom ik Newey boven Colin Chapman verkies is dat in mijn optiek de ruimte om iets bijzonders te doen beperkter is en omdat ik hem heb meegemaakt. Colin Chapman ken ik alleen van de verhalen. Ross Brawn mag natuurlijk niet ontbreken. Net als Newey kon hij een auto om een rijder snijden als een maatpak en kon hij feedback omzetten naar progressie.

Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?
Bernie. Zonder zijn commercieel inzicht was de Formule 1 nooit zo groot als dat het nu is.

Ik ga het verder niet teruglezen en finetunen. Zou zomaar kunnen zijn dat het onsamenhangend is en vol met spel- grammaticafouten maar ik neem het op de koop toe. Het komt wel recht uit het hart.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Jozef op 28 mei 2016 - 14:36:43
Citaat van: Wings op 28 mei 2016 - 08:28:17
Citaat van: Jozef op 20 mei 2016 - 00:32:10Ik denk bijvoorbeeld dat diezelfde Senna soms gewoon een regelrechte valsspeler was en dat ik daar helemaal gek van zou worden als ik het zou meemaken.

Valsspeler? Wat bedoel je daar mee?

Zoals ik al zei, ik heb het niet meegemaakt dus ik weet er weinig van. Maar mijns inziens heeft hij toch af en toe een tegenstander gewoon van de baan gerost?

Als Schumacher een van zijn manoeuvres uithaalde, werd ik er ook boos om, dus bij Senna zou het ook zo geweest zijn als ik het 'live' had meegemaakt. Schumacher is om die reden niet mijn favoriete coureur aller tijden, en Senna kan dat dus waarschijnlijk ook niet zijn. Ook al is Magic Senna voor mijn generatie een legende waarover doorgaans nooit iets negatiefs wordt gezegd.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Wings op 28 mei 2016 - 15:00:25
Ik denk niet dat hij meer of minder botst dan Hamilton en Vettel op vandaag. Ja er werd geracet dus er gebeurde wel eens wat maar niet frequenter dan gemiddeld. Op basis daarvan het predicaat valsspeler toebedelen vind ik niet terecht en onvoldoende onderbouwd.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Jozef op 28 mei 2016 - 16:03:00
Er is voor mij een reusachtig verschil tussen crashen omdat je te veel risico nam of een inschattingsfout maakte, of omdat je de bedoeling had om te crashen. Dat laatste heb ik bij Vettel of Hamilton nog niet gezien, bij Schumacher wel en Senna had het volgens mij ook een beetje.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Wings op 28 mei 2016 - 21:00:38
Ja oké maar dat zag je wel vaker. Denk aan Mansell die nadat hij de zwarte vlag krijgt opzoek gaat naar Senna en hem eraf rost. Of Prost die Senna eraf rost en daarmee zijn kampioenschap vaststelt. Beetje oorzaak gevolg verhaal. Senna was daar niet anders in dan bijvoorbeeld Prost, Piquet of Mansell wat ik zie als zijn directe concurrenten. Dus stellen dat Senna een valsspeler was vind ik te algemeen en bevat onvoldoende diepgang en onderbouwing. Bovendien vraag ik af wat leidend is in de totstandkoming? Suzuka 1990? Zou ik wel erg jammer vinden als één actie zijn hele carrière tekent. Daarvoor was het te divers en zijn er dingen die dat ruimschoots overheersen.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Arthur op 28 mei 2016 - 22:58:11
Tijden zijn veranderd, wat Senna, Prost en Schumacher deden wordt niet meer getolereerd. Alhoewel een Rosbergertje nog wel schijnt te kunnen [Monaco]. Te ver [snel] over te limiet wordt gestraft. Terecht? Ja, maar ook nee, ik houd wel van intimidatie en heftige acties. We hoeven niet roomser dan de paus te worden!
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Jozef op 29 mei 2016 - 00:46:19
Citaat van: Wings op 28 mei 2016 - 21:00:38
Ja oké maar dat zag je wel vaker. Denk aan Mansell die nadat hij de zwarte vlag krijgt opzoek gaat naar Senna en hem eraf rost. Of Prost die Senna eraf rost en daarmee zijn kampioenschap vaststelt. Beetje oorzaak gevolg verhaal. Senna was daar niet anders in dan bijvoorbeeld Prost, Piquet of Mansell wat ik zie als zijn directe concurrenten. Dus stellen dat Senna een valsspeler was vind ik te algemeen en bevat onvoldoende diepgang en onderbouwing. Bovendien vraag ik af wat leidend is in de totstandkoming? Suzuka 1990? Zou ik wel erg jammer vinden als één actie zijn hele carrière tekent. Daarvoor was het te divers en zijn er dingen die dat ruimschoots overheersen.

Je mag dat allemaal vinden. Veel voorzichtiger dan ik heb gedaan, kon ik het niet stellen ('ik denk bijvoorbeeld dat'), als deel van de uitleg waarom ik geen favoriete rijder aller tijden heb. Juist omdat die anderen blijkbaar ook allemaal boter op het hoofd hebben, zeg ik dat ik er niemand uitkies als favoriet. Je kunt dat ene zinnetje dissecteren maar dat voegt verder weinig toe aan dit topic.
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: NielsD op 30 mei 2016 - 09:16:36
Wie is je favoriete rijder alle tijden?

Mika Hakkinen. Nog steeds ben ik fan van deze man. 

En wie van de huidige?

Uiteraard support ik Max, maar ben ook al jaren fan van Fernando Alonso. Zoals hier eerder gezegd is: zet hem in een Mercedes en hij rijdt het hele veld naar huis.

Welk team support je?

Oef, lastig. Ik bind me nooit zo vast aan teams, meer aan rijders. Maar als ik echt moet kiezen: Red Bull Racing.

En welk team vind je het mooiste aller tijden?

McLaren

Welke manager heb je hoog zitten?

Maurizio Arrivabene. Deze man straalt alles uit: arrogantie, passie en ik houd van dat gif tijdens de wedstrijd.

Welke persoonlijkheid in de Formule 1 zou jij als dé man van Formule 1 nomineren nu en in de geschiedenis?

Nu: Lewis Hamilton
Vroeger: Michael Schumacher
Titel: Re: Kom eens uit die vitrinekast en vertel ons wat er in staat?
Bericht door: Wings op 09 juni 2016 - 22:50:56
Citaat van: Jozef op 29 mei 2016 - 00:46:19
Citaat van: Wings op 28 mei 2016 - 21:00:38
Ja oké maar dat zag je wel vaker. Denk aan Mansell die nadat hij de zwarte vlag krijgt opzoek gaat naar Senna en hem eraf rost. Of Prost die Senna eraf rost en daarmee zijn kampioenschap vaststelt. Beetje oorzaak gevolg verhaal. Senna was daar niet anders in dan bijvoorbeeld Prost, Piquet of Mansell wat ik zie als zijn directe concurrenten. Dus stellen dat Senna een valsspeler was vind ik te algemeen en bevat onvoldoende diepgang en onderbouwing. Bovendien vraag ik af wat leidend is in de totstandkoming? Suzuka 1990? Zou ik wel erg jammer vinden als één actie zijn hele carrière tekent. Daarvoor was het te divers en zijn er dingen die dat ruimschoots overheersen.

Je mag dat allemaal vinden. Veel voorzichtiger dan ik heb gedaan, kon ik het niet stellen ('ik denk bijvoorbeeld dat'), als deel van de uitleg waarom ik geen favoriete rijder aller tijden heb. Juist omdat die anderen blijkbaar ook allemaal boter op het hoofd hebben, zeg ik dat ik er niemand uitkies als favoriet. Je kunt dat ene zinnetje dissecteren maar dat voegt verder weinig toe aan dit topic.

Correct me if I am wrong maar je geeft aan dat je het Senna-tijdperk niet hebt meegemaakt maar hebt wel een oordeel. Ik probeer context bij dat oordeel te plaatsen. Ik ga er vanuit dat die ruimte dan ook bestaat en dat het dus wel degelijk kan toevoegen. Verder sowieso apart en ongekend om te (willen) oordelen wanneer een post (of uitleg) wel of niets toevoegt aan een topic. Ik vind van wel en plaats het daarom.