Zo! Dat was een spannende finish. Norris lijkt meer en meer de rol van Max-uitdager van Leclerc over te nemen.
En dan Verstappen. Met zijn 59e overwinning heeft ie eindelijk een van Hamiltons onaantastbaar geachte kroonjuwelen te pakken, die van de start/winst-ratio (0,306 om 0,303).
Dit is een 'floating' record dat bij Hamilton al een tijdje aan het zakken is terwijl er bij Verstappen nog rek in zit, aannemende dat ie zijn groothandel in overwinningen niet op korte termijn zal opdoeken. Zelfs met een stevig op de deur bonkende concurrentie hoeft ie voorlopig slechts 1 op 3 GP's te winnen om zijn record scherper te blijven stellen.
En we zouden het bijna vergeten, maar deze overwinning was volledig terug te voeren op die fantastische kwalificatie van gisteren. Had ie er niet nog 1/10e afgeschaafd, dan waren beide McLarens er alsnog onderdoor gedoken. En uit het feit dat het om zulke kleine marges gaat, kun je wel afleiden hoe scherp zijn provisional pole al stond. De kwalificatie onthulde ook dat de McLaren eigenlijk de beste auto had. Piastri reed eigenlijk al de perfecte ronde, en slechts door nog harder te duwen wist Max daar onderdoor te komen. Zonder te blokkeren of in 'overdriving the car'-modus te geraken, maar door ook de laatste centimeters aan baanmarge op de kritische sectoren volledig op te souperen. Mocht je ooit een betoog houden dat Max de grootste racer aller tijden is, dan is dit een van de voorbeelden die je aan je dossier kunt toevoegen.
Andere opvallende zaken:
Off-day voor Alonso - een uitvloeisel van een slechte kwalificatie (en ik ben toch geneigd dat op ouderdomsslijtage te gooien).
Russell wordt weer eens gepiepeld door zijn eigen team met een onnodige pitstop, god mag weten waarom. Om Hammie toch maar voor hem te laten eindigen?
Tsunoda troeft Ricciardo weer af, en nog steeds kijkt Marko de andere kant uit.
Badboy Magnussen weet zich te gedragen en eindigt direct achter teamgenoot, ondanks 8 plekken startverschil.
Wel een beetje sneu dat wie op te dure plaatsen zit (Hulkenberg, Tsunoda) er vroeg of laat toch vanaf wordt geschopt.
En dan Verstappen. Met zijn 59e overwinning heeft ie eindelijk een van Hamiltons onaantastbaar geachte kroonjuwelen te pakken, die van de start/winst-ratio (0,306 om 0,303).
Dit is een 'floating' record dat bij Hamilton al een tijdje aan het zakken is terwijl er bij Verstappen nog rek in zit, aannemende dat ie zijn groothandel in overwinningen niet op korte termijn zal opdoeken. Zelfs met een stevig op de deur bonkende concurrentie hoeft ie voorlopig slechts 1 op 3 GP's te winnen om zijn record scherper te blijven stellen.
En we zouden het bijna vergeten, maar deze overwinning was volledig terug te voeren op die fantastische kwalificatie van gisteren. Had ie er niet nog 1/10e afgeschaafd, dan waren beide McLarens er alsnog onderdoor gedoken. En uit het feit dat het om zulke kleine marges gaat, kun je wel afleiden hoe scherp zijn provisional pole al stond. De kwalificatie onthulde ook dat de McLaren eigenlijk de beste auto had. Piastri reed eigenlijk al de perfecte ronde, en slechts door nog harder te duwen wist Max daar onderdoor te komen. Zonder te blokkeren of in 'overdriving the car'-modus te geraken, maar door ook de laatste centimeters aan baanmarge op de kritische sectoren volledig op te souperen. Mocht je ooit een betoog houden dat Max de grootste racer aller tijden is, dan is dit een van de voorbeelden die je aan je dossier kunt toevoegen.
Andere opvallende zaken:
Off-day voor Alonso - een uitvloeisel van een slechte kwalificatie (en ik ben toch geneigd dat op ouderdomsslijtage te gooien).
Russell wordt weer eens gepiepeld door zijn eigen team met een onnodige pitstop, god mag weten waarom. Om Hammie toch maar voor hem te laten eindigen?
Tsunoda troeft Ricciardo weer af, en nog steeds kijkt Marko de andere kant uit.
Badboy Magnussen weet zich te gedragen en eindigt direct achter teamgenoot, ondanks 8 plekken startverschil.
Wel een beetje sneu dat wie op te dure plaatsen zit (Hulkenberg, Tsunoda) er vroeg of laat toch vanaf wordt geschopt.