2017 Verizon IndyCar Series
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/80/Verizon_IndyCar_Series.jpg)
Het centrale topic voor het aanstaande seizoen van de IndyCar Series, die boeiende formuleklasse aan de overkant van de grote plas! In dit openingstopic zal ik proberen de actuele stand van zaken qua rijdersbezetting bij te houden, alsmede een overzicht te geven van de kalender en wat je allemaal niet meer moet weten om deze altijd boeiende klasse te volgen.
Raceweekenden
Stratencircuit - Permanent circuit - Oval
12 Maart - Streets of Saint Petersburg (Florida)
9 April - Streets of Long Beach (Greater Los Angeles, California)
23 April - Barber Motorsports Park (Leeds, Alabama)
29 April - Phoenix International Raceway (Avondale, Arizona)
13 Mei - Grand Prix of Indianapolis (Indiana)
20 Mei - Indianapolis 500 Qualifying Day 1 (Indiana)
21 Mei - Indianapolis 500 Qualifying Day 2 (Indiana)
28 Mei - Indianapolis 500 Mile Race (Indiana)
3 Juni - The Raceway at Belle Isle Park (Detroit, Michigan)
4 Juni - The Raceway at Belle Isle Park (Detroit, Michigan)
10 Juni - Texas Motor Speedway (Ft. Worth, Texas)
25 Juni - Road America (Plymouth, Wisconsin)
9 Juli - Iowa Speedway (Newton, Iowa)
16 Juli - Streets of Toronto (Ontario, Canada)
30 Juli - Mid-Ohio Sports Car Course (Lexington, Ohio)
20 Augustus - Pocono Speedway (Long Pond, Pennsylvania)
26 Augustus - Gateway Motorsports Park (Madison, Illinois)
3 September - Watkins Glen International (Watkins Glen, New York State)
17 September - Sonoma Raceway (Petaluma, California)
Teams en coureurs
Team Penske - Chevrolet
Helio Castroneves
Will Power
Simon Pagenaud
Josef Newgarden
Juan Pablo Montoya (Indianapolis 500)
Chip Ganassi Racing - Honda
Scott Dixon
Tony Kanaan
Charlie Kimball
Max Chilton
Andretti Autosport - Honda
Ryan Hunter-Reay
Marco Andretti
Takuma Sato
TBA (Indianapolis 500)
Andretti Herta Autosport - Honda
Alexander Rossi
Rahal Letterman Lanigan Racing - Honda
Graham Rahal
Oriol Servía (Indianapolis 500, Detroit)
Schmidt Peterson Motorsports - Honda
James Hinchcliffe
Mikhail Aleshin
TBA (Indianapolis 500)
Ed Carpenter Racing - Chevrolet
J.R. Hildebrand
Ed Carpenter (alleen ovals)
Spencer Pigot (non-ovals)
Dale Coyne Racing - Honda
Sebastien Bourdais
Ed Jones
AJ Foyt Enterprises - Chevrolet
Conor Daly
Carlos Muñoz
Dreyer & Reinbold Racing - Chevrolet
Sage Karam (Indianapolis 500)
Juncos Racing - TBA
TBA (Indianapolis 500)
Puntentelling
Volgt.
Hoe te volgen?
Trainingen: wereldwijd via het YouTubekanaal van IndyCar.
Kwalificaties: wereldwijd via het YouTubekanaal van IndyCar (m.u.v. de Indianapolis 500).
Races: Ziggo Sport Totaal (Nederland). Aangezien TV-deals met IndyCar kunnen worden afgesloten per race, is het mogelijk dat de Indianapolis 500 ook op een ander kanaal te bekijken is.
Voorgaande kampioenen
Indy Racing League
1996 Scott Sharp (USA) & Buzz Calkins (USA)
1997 Tony Stewart (USA)
1998 Kenny Bräck (SWE)
1999 Greg Bay (USA)
2000 Buddy Lazier (USA)
2001 Sam Hornish Jr. (USA)
2002 Sam Hornish Jr. (USA)
2003 Scott Dixon (NZL)
2004 Tony Kanaan (BRA)
2005 Dan Wheldon (GBR)
2006 Sam Hornish Jr. (USA)
2007 Dario Franchitti (GBR)
IndyCar Series
2008 Scott Dixon (NZL)
2009 Dario Franchitti (GBR)
2010 Dario Franchitti (GBR)
2011 Dario Franchitti (GBR)
2012 Ryan Hunter-Reay (USA)
2013 Scott Dixon (NZL)
2014 Will Power (AUS)
2015 Scott Dixon (NZL)
2016 Simon Pagenaud (FRA)
Technische informatie
Volgt.
Indy Lights
Teams en coureurs
Andretti Autosport & Andretti Steinbrenner Racing
Nico Jamin (FRA)
Dalton Kellett (CAN)
Ryan Norman (USA)
Coton Herta (USA)
Belardi Auto Racing
Santiago Urrutia (URU)
Shelby Blackstock (USA)
Aaron Telitz (USA)
Carlin
Garth Rickards (USA)
Zachary Claman DeMelo (CAN)
Neil Alberico (USA)
Matheus Leist (BRA)
Juncos Racing
Kyle Kaiser (USA)
Nicolas Dapero (ARG)
Team Pelfrey
Juan Piedrahita (COL)
Kalender
Maart 11 - St. Petersburg
Maart 12 - St. Petersburg
April 22 - Barber Motorsports Park
April 23 - Barber Motorsports Park
Mei 12 - Indianapolis road course
Mei 13 - Indianapolis road course
Mei 26 - Freedom 100
Juni 24 - Road America
Juni 25 - Road America
Juli 9 - Iowa Speedway
Juli 15 - Toronto
Juli 16 - Toronto
Juli 29 - Mid-Ohio
Juli 30 - Mid-Ohio
Augustus 27 - Gateway
September 3 - Watkins Glen
Top! dank Jehoentelaar!
Hoe te volgen? Races op Ziggo Sport Totaal. Trainingen en supportklasses op Youtube (en hopelijk ook op Ziggo Sport Totaal).
Munoz zou in beeld zijn bij AJ Foyt Racing. Bevestiging zou nog maar een formaliteit zijn (aldus Racer.com)
Citaat van: -Nino- op 07 november 2016 - 13:31:45
Hoe te volgen? Races op Ziggo Sport Totaal. Trainingen en supportklasses op Youtube (en hopelijk ook op Ziggo Sport Totaal).
Thanks! Wat is er van de support series precies via YouTube te bekijken? Alles?
Conor Daly is binnen bij AJ Foyt en Ed Jones zou een contract getekend hebben bij Dale Coyne (www.racer.com (http://www.racer.com))
Citaat van: Jehoentelaar op 07 november 2016 - 17:21:02
Citaat van: -Nino- op 07 november 2016 - 13:31:45
Hoe te volgen? Races op Ziggo Sport Totaal. Trainingen en supportklasses op Youtube (en hopelijk ook op Ziggo Sport Totaal).
Thanks! Wat is er van de support series precies via YouTube te bekijken? Alles?
USF2000, ProMazda en IndyLights. Wel vaak via de vaste baancamera's en zonder standweergave. Ook de kwalificatietraining van de IndyCar is zonder tijdbalkje helaas.
Conor Daly en Carlos Muñoz rijden volgend jaar voor AJ Foyt; Indy Lightskampioen Ed Jones sluit aan bij Dale Coyne. Meer op autosport.com.
Is Sato dan ook inmiddels 100% zeker bij Andretti? Ik ben wel overigens heel benieuwd naar wat Newgarden kan in de Penske-wagen. Ik heb hoge verwachtingen.
Over Takuma Sato is niet iets bekend. Het gerucht over een deal met Andretti was er inderdaad al, hopelijk voor Sato komt dat er doorheen.
Ik hoop het voor Sato. Hij was misschien niet de grote ster in de formule-klasses in Europa, maar in de IndyCar is hij toch inmiddels wel uitgegroeid tot een vaste waarde. Aan de andere kant is dat ook wel de grote zwakte van de hele klasse. Net als dat de F1 er tegen aanhikt dat mannen als Button, Raikkonen, Massa en Alonso wel eens hun biezen mogen pakken, zitten in de IndyCar mannen als Kanaan en Castroneves ook eigenlijk al verschrikkelijk lang in die klasse. Je hebt natuurlijk ook nog wel Power en Dixon, maar die hebben nog net dat tandje extra over al zijn die denk ik ook wel langzamerhand aan vervanging toe.
De IndyCar heeft wat mij betreft een redelijk groot probleem met de uitstroom van het oude grut, terwijl er volgens mij genoeg jong grut staat te wachten. Sage Karam was misschien niet de meest geweldige in 2015, maar ik vind toch wel dat hij een plekje verdient. Is er overigens al duidelijkheid of Chip Ganassi volgend jaar wel of niet een vierde wagen inzet?
Tsja, nu er steeds minder getest wordt gaan de teams voor ervaring. Daarom blijven zoveel oudgedienden zitten. Kanaan en Castroneves zijn de veteranen maar die zijn nog snel genoeg. Power en Dixon zitten nog midden in hun carriere, die vertrekken voorlopig nog niet. En terecht.
De vierde wagen van Ganassi is volgens mij Pay-to-Play dus als Chilton met zijn advocatenfirma vertrekt naar Carlin (in samenwerking met KV) is het over denk ik. Tenzij er een ander opstaat met een sponsor. Sato zou daar ook nog terecht kunnen als package deal met Honda
Sato is toch al bevestigd bij Andretti Autosport?
blijkbaar niet helemaal gezien dit bericht:
http://www.racer.com/latest-stories/item/136641-sato-s-andretti-deal-expected-in-next-month (http://www.racer.com/latest-stories/item/136641-sato-s-andretti-deal-expected-in-next-month)
Sato is nu wel binnen bij Andretti. Chilton ook bij Ganassi en Servia rijdt de Indy500 voor RLL.
KV blijft een groot vraagteken
Ben benieuwd of KV er niet gewoon de stekker eruit trekt. Ik kan mij ergens herinneren dat er vorig jaar verhalen rondzweefden dat er geldproblemen waren. Overigens niet alleen bij KV, maar bij meerdere teams. Maar nu Bourdais vertrokken lijkt te zijn bij KV, kan ik mij niet voorstellen dat daar zo maar een topper/subtopper naar binnenloopt. Sage Karam is nog steeds vrij, maar ik weet dat zijn reputatie niet geheel vlekkeloos is.
Overigens ook opvallend. Nog steeds maar een rookie.
Spencer Pigot heeft getekend bij Ed Carpenter om de #20 te rijden op alles wat niet oval is. Carpenter rijdt zelf de oval races in de #20. Spencer Pigot zal op Indy een derde wagen rijden voor het team.
Mikail Aleshin schijnt eruit te liggen bij SPM
Jammer dat Montoya er niet meer bij is, al had ik dat wel verwacht maar toch. Hij was wel een mooi character en deed het zeker in 2015 erg goed.
Toch dit jaar maar weer eens kijken.
Aleshin toch weer een seizoen bij SPM, nadat eerder was aangekondigd dat zijn plek bij het team op losse schroeven was komen te staan
KV Racing Technology sluit haar deuren. Ricardo Juncos heeft de wagens en wat materieel overgenomen met het oog op deelname aan de Indy 500. Juncos zou volgend jaar de gehele series willen meedoen
In 2017 zal Rene Hoogterp het commentaar verzorgen tijdens de races van de IndyCar op Ziggo Sport. Frank Weeink zal hooguit als invaller nog te horen zijn bij Ziggo Sport en verdwijnt dus als commentator bij de IndyCar, Formule 3 en DTM. Hij mag in 2017 bij Eurosport de MotoGP samen met Kervin Bos (op locatie) van commentaar gaan voorzien.
De kwalificatie van de IndyCar zal denk ik niet op Ziggo Sport te zien zijn, maar wellicht wel via het Youtube-kanaal van de Indycar.
De OP is geüpdatet met de huidige startgrid en de deelnemers + kalender van de Indy Lights.
Gelukkig gaat het komend weekend beginnen.
Jay Howard rijdt op Indy voor het SPM team, in samenwerking met Tony Stewart
AA zet opnieuw een 5e wagen in op Indy, Robin Frijns zal 'm echter niet rijden omdat de E Prix van Parijs samen valt met Pole Day
Leuk om te weten is dat de volledige Road To Indy dit weekend in actie komt. Als het goed is valt er een heleboel te zien via de officiële kanalen op YouTube.
Rinus van Kalmthout heeft vandaag een knappe derde plaats gepakt in de openingsrace van het USF2000, zeg maar de Amerikaanse variant op de Formule 4. Van Kalmthout (VeeKay genoemd in de US) startte op de veertiende plek en streed tot aan de meet om de zege. Vanavond om acht uur Nederlandse tijd is de tweede race, live te volgen via het YouTubekanaal van IndyCar en Race Control op de website van hetzelfde IndyCar.
Ook in de tweede race, gisteravond (NL-tijd) verreden, wist VeeKay het podium van de USF2000 te bereiken. Puike prestatie!
(http://www.indylights.com/images/default-source/logos/Series-Logos/indylights.png)
Aaron Telitz heeft gisteren de eerste race van de Indy Lights gewonnen. In een niet heel enerverende race hield hij de concurrentie een straatlengte achter zich. Colton Herta (zoon van) vocht zich met een aantal mooie acties naar de tweede plek; Neil Alborico reed zonder veel problemen naar P3. Matheus Leist (kampioen Brits Formule 3) viel door technische problemen ondanks een goede openingsfase ver terug.
Om kwart voor drie vanmiddag (CET) is de tweede race van de Indy Lights - LIVE te zien via het YouTubekanaal van IndyCar.
Sebastien Bourdais heeft zojuist een intens saaie Grand Prix of St. Petersburg gewonnen. Hij wordt op het podium vergezeld door landgenoot en regerend titelhouder Simon Pagenaud, alsmede door Scott Dixon.
Het ging overigens heel lekker met "Veekay" Van Kalmthout in de Formule Mazda. Gestart vanaf 14 na een touche met de muur, toch nog derde geëindigd. En tweede in de tweede race. Nu is Van Kalmthout ook tweede algemeen achter Oliver Askew.
Wel raar hoe de zaak bijna in elkaar donderde voor er een meter geracet was. Carlin was eigenlijk het team waarvoor Rinus zou rijden, maar die trokken zich na onenigheid met karting partner Benik terug. Rinus kon na een paar last minute tests toch nog voor Pabst Racing starten, mooie manier om het vertrouwen terug te betalen.
Dit weekend gaan we naar Long Beach voor de tweede ronde van het kampioenschap. Het tijdschema is als volgt:
VRIJDAG 7 APRIL
19:00 - 19:45 IndyCar Long Beach FP1
23:00 - 23:45 IndyCar Long Beach FP2
ZATERDAG 8 APRIL
19:00 - 19:45 IndyCar Long Beach FP2
ZONDAG 9 APRIL
00:30 - 01:45 IndyCar Long Beach Qualifying
18:00 - 18:30 IndyCar Long Beach Warm-Up
22:30 - 00:30 IndyCar Long Beach Race
Zaterdag om 21.55 uur op motorsport.tv ook nog de race (100 minuten) van het IMSA Sportscar Championship vanuit Long Beach.
Dat is echter geen IndyCar.
Fernando Alonso gaat de Indy 500 rijden met een McLaren-Andretti-Honda. :o
Dat is wel heel spectaculair nieuws...wow
Waanzinnig vet. Favoriete coureur in m'n favoriete race.
Gefeliciteerd Jehoentelaar, moet bekant een natte droom voor je wezen :D
Kon het bij het lezen van het nieuws al amper droog houden. In de ogen, dan.
Als die vent het presteert om de race te winnen ga ik wel rare dingen doen denk ik.
Wat mij betreft mag hij ineens in dat apenland blijven, dan zijn wij allebei tevreden! ;D
ik flikker mijn bank van het balkon als Alonso de Indy 500 wint hoor, met een pak melk er achter aan :D
Nicolas Jamin heeft de eerste van twee races van de Indy Lights dit weekend gewonnen. De race op Barber Motorsports Park begon chaotisch met enkele incidenten nog voor de groene vlag viel en waardoor de start uiteindelijk moest worden uitgesteld. Kyle Kaiser wist zijn pole position niet te verzilveren en eindigde tweede, voor Neil Alberico. Kampioenschapsleider Colton Herta was één van de slachtoffers van de rommelige start (door het wel zelf deels te veroorzaken), maar had mazzel dat z'n concurrenten in de titelstrijd eveneens aan het harken waren.
Morgen wordt er wederom geracet op Barber voordat de IndyCar Series hun opwachting zullen maken.
En vanmorgen Rinus van Kalmthout die een podium pakte in de USF2000, achter Oliver Askew en Kaylen Frederick. Derde podium op rij voor Veekay
De IndyCar Series gaan dit weekend fanatiek verder en wel met de eerste oval van het seizoen! Het hele spul is inmiddels afgereisd naar Avondale (AZ), de locatie van de Phoenix International Raceway. Omwille van de zinderende hitte in The Valley of the Sun wordt het een avondrace en doordat het tijdsverschil maar liefst negen uur is, moeten de Nederlandse fans op zondagochtend al rond de klok van zes uur klaarzitten.
Phoenix is een eigenaardige oval vanwege diens in Amerika behoorlijk unieke configuratie. De 'dog leg' voorbij bochten 1-2 mag niet afgesneden worden in IndyCar (in NASCAR wel). Inhalen is lastig, maar uitdagend: het is geen super speedway met veel side-by-side racing.
(http://seatingchartview.com/wp-content/uploads/2014/02/Phoenix-International-Raceway.jpg)
(Seatingchartview.com)
Fernando Alonso heeft zojuist het Rookie Orientation Programme succesvol doorlopen en heeft officieel de groene vlag om deel te nemen aan de Indianapolis 500.
Indianapolis 500 - Fast Nine Results
Row 1
Scott Dixon
Ed Carpenter
Alexander Rossi
Row 2
Takuma Sato
Fernando Alonso
JR Hildebrand
Row 3
Tony Kanaan
Marco Andretti
Will Power
Knappe prestatie tot nu toe.
Alonso gaat lekker! Held!
Rode vlag na een misselijkmakende crash van Scott Dixon en Jay Howard. Beiden zijn OK.
Yep, hij ligt nu 1e. Maar het duurt nog erg lang. Dus hopen dat'ie een overwinning binnenhaald...
Groet,
C.G. de Beaufort
Wow! Die crash was wel winnend. ;D
(en gewoon uitstappen, anders zou ik niet lachen)
http://www.gppits.net/nieuws/indycars_megaklapper_dixon/ (http://www.gppits.net/nieuws/indycars_megaklapper_dixon/)
Video van de klapper..wow. Dan schrik je je toch rot?
Alonso eruit door motorpech. Jammer!
Takuma Sato winnaar!
Motorpech? Het is toch eigenlijk niet te geloven, na alle pech die hij al in de F1 heeft gehad, weer een Honda motor die roet in het eten gooit...
Flink balen toen hij uitviel natuurlijk. Maar het was wel genieten, hoe goed hij reed. Niet vergeten dat hij ondanks alle coaching etc wel gewoon een rookie is en dat op een oval. Nette race hoor.
Genoten van een prachtige race die een heleboel had. Alonso fantastisch gereden, strategisch kwam het na pakweg 160 ronden iets minder gunstig uit. Jammer van het uitvallen, maar het was mooi om hem weer eens om iets groots te kunnen zien strijden. Takuma Sato reed de hele wedstrijd zoals alleen Takuma Sato dat kan en is een geweldige winnaar.
Ook kudo's voor Max Chilton (verrassend sterk) en Hélio Castroneves (prachtig teruggekomen), maar het grootste dankwoord gaat uit naar de veiligheidseisen van IndyCar en chassisbouwer Dallara.
Op naar editie 102!
Ik heb ook voor het eerst genoten van een oval race :). Als iemand als Alonso meedoet is het ineens een stuk interessanter. Alonso ook sterk gereden. Hoezo kudo's voor de veiligheid Jeroen ? Ik vind Indycar eigenlijk een stuk gevaarlijker dan F1. Ik zag gisteravond een auto vliegen zoals ik dat zelden gezien heb.Had zomaar dodelijk kunnen aflopen net als die klap van Bourdais. Gelukkig is het goed gegaan allemaal. Ik zie Alonso overigens de overstap wel maken naar de Indy. Je ziet hoe hij geniet als hij weer meedoet om de overwinning.
Kudo's voor de veiligheid omdat Scott Dixon na zijn klapper ongedeerd kon uitstappen. Oval racing is per definitie onveiliger dan road course racing. Tuurlijk komt daar ook een stukje geluk bij kijken, maar de kern van de auto en de anti-rollbar hielden stand - en daar gaat het om.
Ik heb inderdaad de laatste jaren wel stevige crashes gezien, maar een aantal daarvan waren sowieso dodelijk geweest als de wagen niet zo stevig was geweest als dat hij nu was. Die crash van Dixon bewijst dat met name. Daar was vroeger echt niks van heel gebleven en nu bleef de kern heel en dat is echt wel de mazzel van de Nieuw-Zeelander geweest. Maar kijk ook eens naar Castroneves die er gewoon onder door piepelt. Die man heeft echt zo verschrikkelijk veel geluk gehad de gehele race
http://www.gppits.net/nieuws/video_de_hoogtepunten_van_de_101ste_indy_500/ (http://www.gppits.net/nieuws/video_de_hoogtepunten_van_de_101ste_indy_500/)