Het beloofd een mooie editie te worden. Porsche, Audi, en Toyota.
Daarnaast nu ook Nissan. Hier de eerste computersimulatie foto's:
(https://www.rtlgp-magazine.nl/images/Dec14/nis1.jpg)
(https://www.rtlgp-magazine.nl/images/Dec14/nis2.jpg)
(https://www.rtlgp-magazine.nl/images/Dec14/nis3.jpg)
(https://www.rtlgp-magazine.nl/images/Dec14/nis4.jpg)
(https://www.rtlgp-magazine.nl/images/Dec14/nis5.jpg)
Die is nep.
Maar, maak er liever WEC 2015 van, dan kunnen we ook over de andere races praten.
Woord op straat is overigens dat Nismo de motor mid-voorin heeft gehangen en geen achtervleugel nodig heeft.
De hele kalender van het seizoen:
12 April - Silverstone 6H
2 Mei - Spa 6H
13-14 Juni - Le Mans 24H
30 Augustus - Nürburgring 6H
19 September - Austin 6H
11 Oktober - Fuji 6H
1 November - Shanghai 6H
21 November - Bahrein 6H
Citaat van: Miguel op 01 januari 2015 - 12:39:30
Die is nep.
Maar, maak er liever WEC 2015 van, dan kunnen we ook over de andere races praten.
Waarom zijn de foto's nep?
Verwachting is dat Nissan in de reclame van de superbowl in de VS de auto presenteert.
Naam van het topic is aangepast ;)
Citaat van: gloudiesaurus op 02 januari 2015 - 01:23:01
Waarom zijn de foto's nep?
Waarschijnlijk omdat ze niet echt zijn. Zonder dollen: het kunnen best plaatjes zijn van een hobbyist die per ongeluk zijn aangezien voor echt.
Het is een hele goede computersimulatie, die ook op Deviant Art is te vinden. Maker is hobbyist KarayaOne:
quote van D-A:
Citaat
AN imaginary lmp1 car i modelled. Obviously following the actual lines and following the rules (not always).
3dsmax/mray
the original size is 2500 x 1300
I made a bunch of renders, you cand find those at full res in my blog:
Dus inderdaad per ongeluk voor echt aangezien. Wel leuk bedacht overigens
Ik denk dat LAT donders goed weet dat dit nep is, zij hebben er immers voor betaald.
Deze komt waarschijnlijk al een stuk dichter bij de werkelijkheid:
(https://pbs.twimg.com/media/B6IqGMXCQAIt8uI.jpg:large)
http://twitter.com/crashgate917/status/550048391066312704/photo/1 (http://twitter.com/crashgate917/status/550048391066312704/photo/1)
Ben benieuwd. Vind de "nep-foto's" dan toch een stuk mooier...
Ach, wat is mooi... Na 5 van die auto's vind ik zoiets als dat front-mid engine concept wel verfrissend.
ziet er naar uit dat Ford in 2016 naar Le Mans trekt, ter ere van het 50 jarig jubileum van de eerste overwinning van Ford.
Chip Ganassi Racing zou als team gaan fungeren voor de fabriek.
http://www.racer.com/wec-le-mans/item/112462-momentum-building-toward-ford-le-mans-program (http://www.racer.com/wec-le-mans/item/112462-momentum-building-toward-ford-le-mans-program)
Dat zou helemaal vet zijn. Langzamerhand trekken zo alle grote merken naar Le Mans...
Maatschappelijk relevantere technieken en aanzienlijk lagere kosten. WEC gaat als een malle op het moment.
Ik ga dit jaar eens naar het WEC in Spa gaan kijken, denk ik. Heb dat tot nu toe altijd wat links laten liggen, maar nu de serie echt aan het boomen is lijkt me leuk om dat eens in het echt te zien. :)
Ik hoop dit jaar voor de derde keer te gaan. Is me in 2012 en 2014 meer dan uitstekend bevallen.
Dit schijnt de nieuwe Nissan te zijn:
(https://pbs.twimg.com/media/B7uWaRbCIAIwE8A.jpg)
Bron het Twitter kanaal van Taki Inoue :P
Asociaal gejat van Jalopnik, die de primeur hebben: http://blackflag.jalopnik.com/exclusive-see-and-hear-nissans-front-engine-gt-r-le-ma-1680363700 (http://blackflag.jalopnik.com/exclusive-see-and-hear-nissans-front-engine-gt-r-le-ma-1680363700)
Herkenbaar als Nissan/GT-R en een ander concept dan de overige LMP1's, ik trek het hard (en niet alleen de auto)!
Wow die ziet er gaaf uit!!!
En daar is hij weer, Colin Kolles:
CitaatByKOLLES Racing, is pleased to announce its entry application in the 2015 FIA World Endurance Championship including the legendary 24 hours of Le Mans in LMP 1 with
the newly developed 2015 CLM P1.
The team's endurance division has been competing in motorsport for over 14 years and has a wealth of experience and knowledge gained from successful participation in WEC, F1, DTM and other formula series.
With a new gear box, new front and rear suspension, aerodynamic modifications and performance upgrades throughout, including significant weight reductions, the team
have made real progress on the CLM P1.
Commenting on the season ahead, ByKOLLES Director of Operations, Boris Bermes said: "We learnt a lot last year, we faced many challenges but we made very good progress against the odds however we were aware that significant improvements
needed to be made for the 2015 season. The team has worked hard since the end of least season to produce, what I believe to be a highly competitive car. As always, I'm cautiously optimistic about this year but let's see what testing brings."
In addition to technical upgrades, the CLM P1 has had a dramatic aesthetic overhaul featuring a striking new yellow, black and grey livery. The new colour scheme is in part down to an exciting new partnership with Austrian based sports sponsorship company YELLOWWINGS.
Commenting on the YELLOWINGS partnership Dr Colin Kolles said: "Our new partnership enables companies with smaller budgets or new start-ups to become involved in the exciting world of motorsport. YELLOWINGS simple yet brilliant technology opens the doors to an area formerly the reserve of big-budget businesses and gives organisations greater accessibility to this proven brand communications platform.
I believe that anything that brings new partners and revenue to our industry
is a good thing for the sport overall."
The new CLM P1/01 will be unveiled ahead of the official pre-season test session at Paul Ricard in March. Further driver and sponsor announcements will be made in due course
In het kort Kolles wil met een eigen team deelnemen aan de 24 uur van Le Mans en om het budget bij elkaar te krijgen wil hij pakketten verkopen aan de fans en kleinere bedrijven. Die kunnen door te betalen "toegang krijgen tot het team". Meer details volgen nog... Klinkt een beetje als project Brabham. Vraag me alleen af Kolles net zo gastvrij is ;)
Colin Kolles schijnt een geweldige vent te zijn. Hij heeft de afgelopen jaren natuurlijk het Lotus-team gerund (byKolles Racing is niets meer dan een nieuwe naam voor een oud team, de CLM is ook gewoon de Lotus van de afgelopen jaren) en daarmee gedaan waar hij goed in is: met een klein budget op hoog niveau meedoen.
Citaat van: Miguel op 23 januari 2015 - 09:38:39
Colin Kolles schijnt een geweldige vent te zijn. Hij heeft de afgelopen jaren natuurlijk het Lotus-team gerund (byKolles Racing is niets meer dan een nieuwe naam voor een oud team, de CLM is ook gewoon de Lotus van de afgelopen jaren) en daarmee gedaan waar hij goed in is: met een klein budget op hoog niveau meedoen.
In het runnen van teams met een klein budget, daar ben ik het met je eens. Al liet hij Caterham en HRT uiteindelijk ook failliet gaan...
In de media is het wel altijd een enorme hork geweest...
Mwoah of hij Caterham failliet heeft laten gaan, kan je natuurlijk over discussiëren of dat zijn schuld was of die van Fernandes / de nieuwe eigenaren die er waren. En dat geldt ook voor HRT. De eigenaren wilden niet langer geld in het project stoppen, dan sta je als teambaas ook met de rug tegen de muur natuurlijk. Kolles kan ook niet toveren en een team laten bestaan als de eigenaren er geen geld in stoppen. Ik vind het dan ook erg makkelijk om hem de schuld te geven van het failliet gaan van HRT. Dat is alsof ik de redactie de schuld ga geven van het verdwijnen van GPPits als jij de rekeningen niet langer betaalt ;). Wat Caterham betreft vind ik de situatie wat te complex om een concrete mening over Kolles te geven, maar wat HRT betreft vind ik hem absoluut niet schuldig.
Je laatste zin ben ik het overigens compleet mee eens.
Citaat van: Perton op 23 januari 2015 - 14:47:38
Mwoah of hij Caterham failliet heeft laten gaan, kan je natuurlijk over discussiëren of dat zijn schuld was of die van Fernandes / de nieuwe eigenaren die er waren. En dat geldt ook voor HRT. De eigenaren wilden niet langer geld in het project stoppen, dan sta je als teambaas ook met de rug tegen de muur natuurlijk. Kolles kan ook niet toveren en een team laten bestaan als de eigenaren er geen geld in stoppen. Ik vind het dan ook erg makkelijk om hem de schuld te geven van het failliet gaan van HRT. Dat is alsof ik de redactie de schuld ga geven van het verdwijnen van GPPits als jij de rekeningen niet langer betaalt ;). Wat Caterham betreft vind ik de situatie wat te complex om een concrete mening over Kolles te geven, maar wat HRT betreft vind ik hem absoluut niet schuldig.
Je laatste zin ben ik het overigens compleet mee eens.
Nou ik zeg ook niet dat zijn schuld is dat het team het niet overleefd heeft.
Maar uiteindelijk heeft hij met die teams wel een tijdje overleefd, maar uiteindelijk hebben die teams het ook niet gered. Om nu dan van een succes verhaal te spreken ;) Ik bedoel hij is er toen ook niet in geslaagd om nieuwe financiële bronnen te vinden.
Caterham nam hij zelf via een vage constructie over, en toen klapte het uiteindelijk. Vaag verhaal, maar dat vind ik vaak van de persoon Kolles. Er hangt vaak een vaag verhaal omheen. Net zoals met dat team waarmee hij in de Formule 1 wilde debuteren...
Vorig jaar was zijn Lotus WEC team ook vaag. Hij presenteerde het op Le Mans maar zijn team reed uiteindelijk niet mee... Heb nu het idee, dat het hetzelfde teams, dezelfde auto's. Alleen een nieuw kleurtje en marketingverhaal :)
Nog een foto van de Nissan uit Japan:
(https://www.rtlgp-magazine.nl/images/Dec14/Le_Mans_Nissan_LMP1.jpg)
Echtheid niet bevestigd...
CitaatJan Lammers bereidt een terugkeer naar de 24 Uren van Le Mans voor. De winnaar van 1988 wil volgend jaar weer aan de start staan.
Jan gaf afgelopen zomer al aan weer de 24 Heures te willen rijden, de race waarin hij tussen 1983 tot 2011 uitgroeide tot specialist, met zijn zege met Jaguar in 1988 als hoogtepunt (foto's). Vandaag bevestigde hij op BNR Nieuwsradio in 2016 weer aan de start te willen staan van 's werelds grootste en beroemdste langeafstandsrace en noemde daarbij ook de betrokkenheid van Frits van Eerd, een voorkeur voor de LMP2-klasse en de mogelijke inzet van een eigen team.
Eerder dit jaar maakte Frits van Eerd bekend dat hij voor de laatste keer mee heeft gedaan aan de Dakar-rally en zichzelf nu Le Mans ten doel heeft gesteld.
En dit kan weer een leuk project worden, zoiets met Van Merksteijn destijds. Frits, die ook goed kan sturen, als financier met Lammers en een goede Nederlandse coureur erbij?
Dat Kolles een vaag figuur is, dat ben ik met je eens, maar toch vind ik het niet zijn schuld dat de boel klapt. Uiteraard is het zijn verantwoordelijkheid dat er geen (goede) investeerders worden gevonden, maar goed, daar zijn er meer teams van geweest die daar last van hebben gehad. John Booth is ook geen slechte teambaas, dat bewijzen alle successen van Manor in de lagere klassen wel. Toch heeft hij het ook niet gered in de F1.
Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2015 - 22:26:05
Heb nu het idee, dat het hetzelfde teams, dezelfde auto's. Alleen een nieuw kleurtje en marketingverhaal :)
Dat klopt, dat is exact wat hier aan de hand is, maar dat is ook geen geheim.
Citaat van: gloudiesaurus op 26 januari 2015 - 22:29:16
CitaatJan Lammers bereidt een terugkeer naar de 24 Uren van Le Mans voor. De winnaar van 1988 wil volgend jaar weer aan de start staan.
Jan gaf afgelopen zomer al aan weer de 24 Heures te willen rijden, de race waarin hij tussen 1983 tot 2011 uitgroeide tot specialist, met zijn zege met Jaguar in 1988 als hoogtepunt (foto's). Vandaag bevestigde hij op BNR Nieuwsradio in 2016 weer aan de start te willen staan van 's werelds grootste en beroemdste langeafstandsrace en noemde daarbij ook de betrokkenheid van Frits van Eerd, een voorkeur voor de LMP2-klasse en de mogelijke inzet van een eigen team.
Eerder dit jaar maakte Frits van Eerd bekend dat hij voor de laatste keer mee heeft gedaan aan de Dakar-rally en zichzelf nu Le Mans ten doel heeft gesteld.
Ja, er zijn genoeg Nederlanders actief in de sportwagenracerij: Jeroen Bleekemolen, Sebastiaan Bleekemolen, Renger van der Zande zijn de eerste de besten die in mij opkomen...
En dit kan weer een leuk project worden, zoiets met Van Merksteijn destijds. Frits, die ook goed kan sturen, als financier met Lammers en een goede Nederlandse coureur erbij?
De inschrijving voor teams voor het FIA-WEC seizoen 2015 zijn gesloten. Op 5 febr. worden de teams bekend gemaakt. Eerste race de 6h van Silverstone op 12 april.
Toyota heeft het team rond wat rijders betreft. Zover ik lees moet Lapierre plaats maken voor Mike Conway. Verder blijft de line up hetzelfde.
Car #1, Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi en Anthony Davidson.
Car #2, Stephane Sarrazin, Alex Wurz en Mike Conway.
Toyota vorig jaar WEC kampioen, maar Le Mans? Zou toch een keer tijd worden, vind ik.
Het zijn wel altijd schitterende bolides die Toyota's.
http://www.youtube.com/watch?v=_Gx_E23VpQQ (http://www.youtube.com/watch?v=_Gx_E23VpQQ#ws)
(http://www.torrentsmd.com/pic/smilies/wank.gif)
Yep, nu is ie officieel: Nissan's GTR LMP auto :D
(http://roa.h-cdn.co/assets/15/05/980x490/landscape_nrm_1422755269-nissan_gt-r_lm_nismo_lmp1_by_marshall_pruett_gal-index.jpg)
Vergelijkingsmodus: alsof de Panoz LMP1 een liefdesbaby met de Toyota LMP1 heeft gefabriceerd. Lekker opvallend!
Hotlinking werkt niet, Sphinx. ;)
Wat een kar! 8)
Citaat van: SDG op 02 februari 2015 - 12:15:38
Hotlinking werkt niet, Sphinx. ;)
Raarr, hier doet ie het wel :(
Gave kar hoor! Ziet er mooi uit. En ook afwijkend van de rest.
En het maakt geluid ;)
Wordt leuk die Le Mans dit jaar.
Yep en ik vermoed dat er toch wel een aantal ontwerpers in de F1 jaloers zijn op de grote mogelijkheden die het WEC toch wel biedt.
Heel twitter staat er mee vol. Schitterende auto. Mooi dat Nissan ook op Le mans gaat rijden. Ben wel een beetje klaar met Audi. Mooie competitie tussen de Duitsers en de Japanners. Tenminste laten we het hopen.
Hmm, ik vind het wat onnatuurlijk ogen die cockpit zo ver naar achteren. Hoop dat hij snel is. Ook bijzonder: De voorbanden schijnen breder te zijn dan de achterbanden.
Citaat van: Edwin90 op 02 februari 2015 - 20:48:52
Ook bijzonder: De voorbanden schijnen breder te zijn dan de achterbanden.
Doordat hij voorwielaandrijving krijgt. ;)
Grappig dat Nissan ook tijdens de Superbowl presenteert. Volgens Amerikaanse media heeft de Nissan daarmee al een groter publiek gehad dan Audi in 10 jaar WEC ;)
1250 hp, BAM! Ook eerste FIA WEC-auto die niet uit Duitsland komt. Echter, uit Japan komt ie ook niet (motor wel).
Ja en gok eens wie er gisteravond achter moest komen dat 'ie niet naar Spa kan dit jaar.
Rebellion mist de seizoen-opener, de 6h van Silverstone. Ze wisselen van motorleverancier. Toyota out, AER in. Van een V8 naar een V6 Twinturbo. Morgen de persconverentie van wie wel en wie niet ingedeeld zijn.
(https://pbs.twimg.com/media/B88FZSJIQAEmEy9.jpg)
De soort van voorlopige deelnemerslijst voor Le Mans, inclusief de reservelijst.
(https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10959404_796845370395771_1593550426545563961_n.jpg?oh=bd03f909235044bf6ca5aac69a335e7b&oe=5563C6BA)
Tung doet dan mee, maar vind het jammer dat Riley Motorsports met hun Viper en Jeroen Bleekemolen op de reserve lijst staat.
Drie rijders bekend gemaakt voor Nissan in het WEC en Le Mans. Harry Tincknell (vorig jaar winnaar op Le Mans in de LMP2 klasse) en Olivier Pla (2x keer tweede in het LMP2- WEC klassement) zullen allebei het volledige kampioenschap rijden. Tsugio Matsuda (vorig jaar kampioen in de Super GT) zal op Le Mans de derde Nissan besturen.
Schitterend promo filmpje van WEC:
WEC Promo 2015 – My World is Your World - Endurance (http://www.youtube.com/watch?v=OJbAOMPQB1k#ws)
Citaat van: janke op 05 februari 2015 - 18:48:14
Tung doet dan mee, maar vind het jammer dat Riley Motorsports met hun Viper en Jeroen Bleekemolen op de reserve lijst staat.
Eerste reserve is altijd slechts een kwestie van tijd tot die ook groen licht krijgt om mee te doen. Ga er dus maar van uit dat Viper meedoet.
Met commentaar van Nissan op Twitter:
@Nissan @NISMO said we would show you more and open the garage door on Motorsport again.
Believe us now?
(https://pbs.twimg.com/media/B9LHREiIYAA5Iwq.jpg)
Citaat van: Miguel op 06 februari 2015 - 15:58:46
Citaat van: janke op 05 februari 2015 - 18:48:14
Tung doet dan mee, maar vind het jammer dat Riley Motorsports met hun Viper en Jeroen Bleekemolen op de reserve lijst staat.
Eerste reserve is altijd slechts een kwestie van tijd tot die ook groen licht krijgt om mee te doen. Ga er dus maar van uit dat Viper meedoet.
Dat weet ik wel. Maar hun performance was goed tot zéér goed op Daytona, vind ik. Ze winnen de GTD klasse. Daarom ben ik een beetje teleurgesteld. Ik had een directe plaatsing verwacht. Bleekemolen/Farnbacher/Keating en Carter zou een prima optie zijn.
Ik denk dat veel te maken heeft met ontbreken van fabriekssteun. Vergeet niet dat dit de GT2-bolide is, niet de GT3 die in Daytona racete vorige maand. Winnen in GT3 is voor kleine teams altijd (iets) gemakkelijker dan in GT2, vooral met de strikte scheiding tussen privateers en fabrieksteams in IMSA. Ik weet ook niet hoeveel technische steun Riley voorheen van SRT ontving, maar het zal tussen het fabrieksgeweld in GTE sowieso zwaar worden, en ook de financiering wordt moeilijk zonder een fabrikant. Het ontbreken van die fabrikant helpt natuurlijk ook niet met het lobbyen voor een startbewijs. Wel raar dat Riley als IMSA-kampioen geen automatisch startbewijs heeft ontvangen, maar dat zegt waarschijnlijk meer over de onzekerheid.
Ik kan je betoog even niet volgen. Nee drie AMR Astons toe laten. Of is het sentiment van de FIA-WEC dat er vorig jaar een coureur mee verongelukte, en niet de eerste de beste. Maar kom op zeg, Riley is en stabiel team. Met Keating en Bleekemolen voorzien van top-coureurs. Het zijn geen sukkels. Maar dat vind ik.
Dat zeg ik ook niet, maar zonder fabriekssteun kom je maar zo ver. Aston Martin Racing is een zekerheid, die komen opdagen en kunnen winnen. Dat beide is nog maar de vraag bij Riley, want het is geen SRT meer, maar een privéteam. De auto waarmee ze naar Le Mans willen is ook een andere dan die ze in IMSA racen, in een klasse die niet beheerst wordt door fabrieksteams zoals in Le Mans in GTE-Am wel het geval is. Ik snap de ACO wel.
En Team Kolles heeft groen licht gekregen. Dat was vorig jaar nog een hele soap. Benieuwd of ze dit jaar wel Le Mans halen :)
Je kunt je bij dat team overigens inkopen als fan.
Ik dacht dat Team Brabham ook zou meedoen aan Le Mans. Zie ze er echter niet bijstaan.
Citaat van: Miguel op 07 februari 2015 - 23:22:02
Dat zeg ik ook niet, maar zonder fabriekssteun kom je maar zo ver. Aston Martin Racing is een zekerheid, die komen opdagen en kunnen winnen. Dat beide is nog maar de vraag bij Riley, want het is geen SRT meer, maar een privéteam. De auto waarmee ze naar Le Mans willen is ook een andere dan die ze in IMSA racen, in een klasse die niet beheerst wordt door fabrieksteams zoals in Le Mans in GTE-Am wel het geval is. Ik snap de ACO wel.
Zijn er iig genoeg die de Le Mans race rijden zonder fabriekssteun. Alles inkopen en zelf fijn tunen, that's all. Dat al een eeuwigheid en de essentie van... Maar het stoort mij al wat jaren dat die gasten van AMR wel vaak een voordeeltje krijgen. Veldvulling voor mij. Iig niet interessant. Dat de Viper geen SRT is, is wel bekend. Maar Riley deed het goed op Daytona, zou Le Mans anders zijn qua performance?
Ja, want volledig andere auto ;) Riley kan wel wat, daar hoeven we niet aan te twijfelen, maar GTE is wel iets andere koek dan GTD.
Citaat van: gloudiesaurus op 11 februari 2015 - 20:55:19
Ik dacht dat Team Brabham ook zou meedoen aan Le Mans. Zie ze er echter niet bijstaan.
David Brabham is nog even op zijn nieuwe yacht vakantie aan het houden, nieuws volgt.
Ben benieuwd :)
Haha nee dat was een grapje waarmee ik wilde insinueren dat hij van dat verzamelde geld een boot gekocht heeft, want dat wil in de autosport nog wel een gebeuren wanneer eigenaren plotseling een hoop geld hebben :') Dat zal hier vast niet het geval zijn. Ik hoorde enkele dagen geleden iets over een tweede fund raising. De vorige was geloof ik om de boel op gang te krijgen en voor te bereiden voor enkele races later dit jaar, maar niet de 2015 LM24. Geen idee hoe het allemaal precies zit, ik vind dit soort projecten altijd maar bedenkelijk omdat niemand in de autosport rijk wordt van het vele geld dat erin verdwijnt, op een paar grote spelers na.
Citaat van: Miguel op 13 februari 2015 - 09:46:32
Haha nee dat was een grapje waarmee ik wilde insinueren dat hij van dat verzamelde geld een boot gekocht heeft, want dat wil in de autosport nog wel een gebeuren wanneer eigenaren plotseling een hoop geld hebben :') Dat zal hier vast niet het geval zijn. Ik hoorde enkele dagen geleden iets over een tweede fund raising. De vorige was geloof ik om de boel op gang te krijgen en voor te bereiden voor enkele races later dit jaar, maar niet de 2015 LM24. Geen idee hoe het allemaal precies zit, ik vind dit soort projecten altijd maar bedenkelijk omdat niemand in de autosport rijk wordt van het vele geld dat erin verdwijnt, op een paar grote spelers na.
Brabham had duidelijk als target om Le Mans te rijden. Dat zal dan op zijn vroegst 2016 worden.
Overigens is er nog een crowd-funding project. Perin. Zij willen een eigen bouwen en als klantenauto aanbieden. Komt in 2015 ook nog niet van de grond...
"Brabham Racing will initially compete in the 2015 FIA World Endurance Championship, which includes the prestigious Le Mans 24 Hours." https://www.indiegogo.com/projects/project-brabham (https://www.indiegogo.com/projects/project-brabham)
Loopt lekker allemaal.
Het Perrinn-project vind ik zelf een stuk interessanter, want zij bouwen een eigen auto. Brabham zal wel een LMP2 kopen en in dat anonieme Am-veld de blits proberen te maken met geld waar ze niet bijzonder hard voor hebben gewerkt. Als zij dat geld van Brabham hadden gekregen...
En Nissan maakt nog maar eens een aantal rijders voor hun LMP1 programma bekend. GT_Academy "Graduates" Yan Mardenborough en Lucas Ordonez, plus Michael Krumm. Mardenborough zal het hele WEC-seizoen rijden, Krumm rijdt naast Le Mans ook in Spa en Silverstone. Ordonez is voorlopig alleen voor Le Mans bevestigd, maar hij zal Krumm's plaats in de Super GT innemen als de Duitser in Spa en Silverstone rijdt.
Team Kolles gaat haar auto presenteren:
ByKOLLES Racing - Be prepared! (http://www.youtube.com/watch?v=KA1aCw9jUwk#ws)
De auto van team Kolles:
(http://www.bykolles.at/wp-content/uploads/2015/02/bykolles_car_official_10.3-1184x664.jpg)
Ik vind hem mooi.
En Audi test al op Le Mans:
http://youtu.be/hrlyzA4lu1g (http://youtu.be/hrlyzA4lu1g)
Ross Brawn belde. Hij wil zijn livery terug. :)
Citaat van: Edwin90 op 10 maart 2015 - 23:47:31
Ross Brawn belde. Hij wil zijn livery terug. :)
Het lijkt wel erg veel op Brawn ja ;)
LIVE 12 april Silverstone 6h Eurosport Motors TV
LIVE 02 mei Spa 6h Eurosport Motors TV
LIVE 13 juni Le Mans 24h Eurosport RTL 7
LIVE 19 sept America 6h Eurosport Motors TV
LIVE 11 okt Fuji 6h Eurosport Motors TV
LIVE 01 nov Shanghai 6h Eurosport Motors TV
LIVE 21 nov Bahrein 6h Eurosport Motors TV
Samenvattingen naast Eurosport en Motors TV onder andere op RTL 7 en Sport1.
Zaterdag eerst helemaal los bij VLN! Startlijst komt vandaag uit, maar als de bits and pieces die ik er van heb gezien een indicatie zijn, wordt VLN1 een prachtige race met geweldige auto's en veel topcoureurs! Veel Nederlanders in topauto's ook, zoals Jeroen Bleekemolen: http://www.racexpress.nl/autosport-int-diversen/xclusief-interview-jeroen-bleekemolen-bereidt-zich-voor-op-bentley-debuut/n/65428 (http://www.racexpress.nl/autosport-int-diversen/xclusief-interview-jeroen-bleekemolen-bereidt-zich-voor-op-bentley-debuut/n/65428)
Deze week ook de FIA WEC prologue in Paul Ricard.
Porsche laat in Le Mans de rode Salzburg livery herleven, dit zijn de kleurenschema's voor de 24 uur
(https://pbs.twimg.com/media/CBBvEPDXIAEfmBd.jpg)
Zo te zien gaat Mark Webber in de "Salzburg" livery rijden. Als het resultaat hetzelfde wordt als met de 917 van 1970 op Le Mans?
(http://blogs.lanacion.com.ar/ruido-de-motores/files/2011/12/Porsche-917K-27-XX.jpg)
Zeer fijn dit.
Sphinx...op dit forum is het verboden om porno te posten!
Wat..een..mooie..wagens! 8)
Ik zet het hier maar neer,
VLN race. Verontrustende berichten vanaf de Nordschleife. Meerdere gewonden nadat een auto over het hek is gevlogen
(https://pbs.twimg.com/media/CBL6qCZU0AApr0F.jpg)
Race ligt stil op dit moment. Auto is de Nissan GTR van Jann Mardenborough.
Bron, veel reacties op Twitter oa RTLGP, een retweet van FIA-WEC enz.
Aanvulling,
Er zou één dode te betreuren zijn en enkele zwaargewonden. Het ongeluk gebeurde ter hoogte van "Flugplatz'. De race is stilgelegd. En wordt niet hervat zo te lezen op #VLN.
Er is inmiddels ook een video opgedoken. Mijn God, sprekend het ongeluk van Manfred Winkelhock zoveel jaar terug.
Nissan GT-R Nismo Horror Crash Nordschleife (http://www.youtube.com/watch?v=GXHUxCmdkYY#ws)
1 dode bevestigd blijkbaar.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=897144920344102&set=a.199579353433999.51314.100001458066235&type=1 (https://www.facebook.com/photo.php?fbid=897144920344102&set=a.199579353433999.51314.100001458066235&type=1)
Ook lekkere foto dit, klapstoeltje ligt nog onder de auto.
We hebben het wel eens over het tactisch vermogen van Linda van der Heide gehad, maar Inoue kan er ook wat van:
https://twitter.com/takiinoue/status/581826053087342592
Wat een idioot.
Citaat van: Sphinx op 28 maart 2015 - 15:32:09
Er is inmiddels ook een video opgedoken. Mijn God, sprekend het ongeluk van Manfred Winkelhock zoveel jaar terug.
Nissan GT-R Nismo Horror Crash Nordschleife (http://www.youtube.com/watch?v=GXHUxCmdkYY#ws)
Ook, maar ik dacht gelijk aan de Le Mans race 1999. Webber/ Dumbreck. Dat die laatste het heeft overleefd is voor mij nog steeds een raadsel. Mercedes gaat airborne. Op Zandvoort in 2004 had dezelfde Dumbreck ook een geweldige crash zeg. DTM.
http://youtu.be/KqGq9OnHLHs (http://youtu.be/KqGq9OnHLHs)
En zo zijn er wel meer racingcars die een flip maken. Porsche op Road Atlanta enz. Weinig downforce on the front. Een bubbel af ander oneffenheid, lucht eronder, en je gaat vliegen.
Maar triest, wil je niet meemaken. Sterkte aan de nabestaanden/vrienden.
Citaat van: Perton op 28 maart 2015 - 16:29:38
1 dode bevestigd blijkbaar.
Ook lekkere foto dit, klapstoeltje ligt nog onder de auto.
Die dode persoon werd al vrij vlot bevestigd. En inderdaad die foto :-\ Bah.
Om te janken dit. Bizar.
Fijn, zo'n bandenstapel.
Citaat van: Jehoentelaar op 28 maart 2015 - 19:26:01
Fijn, zo'n bandenstapel.
Nee? Is ook niks?? Net als vangrails waar je overheen vliegt?? Gingen er wel eens wat de muur in en vliegen de tribunes in. Niks nieuws toch?? Maar het bljft een drama.
Geen idee waar je op doelt.
Jammer
Damn wat een crash en wat een tragedie!
Als coureur kun je hier weinig aan doen, het is simpel weg de auto die op stijgt.
Deze plek op de Nurburgring staat daar om bekend... en hoe je het went of keert de Nordschleife is een schitterend maar ook gevaarlijk circuit.
nu het seizoen is begonnen lijkt het erop dat niemand er meer wat over te zeggen heeft.
Ik heb geen Motors TV en dus was ik verstoken van enige beelden vanuit Silverstone. Maar gelukkig is er Youtube en heb ik de volledige uitzending integraal kunnen bekijken. Alleen krijgt Youtube na een uur last met bufferen. Maar goed, soms even stilzetten en herstarten helpt wel.
Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat het de WEC is gelukt om een reglement op te stellen dat fabrikanten lokt en in staat stelt om met zulke uiteenlopende oplossingen te komen. oplossingen die ook nog zo'n leuke race opleveren. En dan was Nissan er nog niet eens bij. Die willen blijkbaar niet a la Honda een paar races voor spek-en-bonen meerijden.
Die uiteenlopende oplossingen vielen vooral op tijdens het duel van Marcel Fässler en Neel Jani: De Porsche was superieur in acceleratie vanuit de langzamere bochten, terwijl de Audi juist in die bochten geweldig mee kwam. het resulteerde in een duel dat een uurtje duurde en waarin het Audi team uiteindelijk de bovenliggende partij bleek te zijn. Het resultaat stond echter tot de stop'n go van de Audi niet vast.
Toyota had hoop dat dit jaar dan eindelijk hun jaar zou zijn in Le Mans. Ik vrees dat ze dan echt nog wel wat te doen hebben want zowel Audi als Porsche was sneller. Vooral Audi had ik niet verwacht. Het leek erop dat de 6 en 8 mJ wagens een voordeel zouden hebben en dan verwacht je niet veel van de Audi die weliswaar een upgrade heeft gemaakt van 2 naar 4 MJ.
Voor de andere klasses heb ik niet zoveel oog gehad en eigenlijk is dat niet juist. Als die andere klasses er niet zijn wordt het een mager veld van 7 LMP1's waarvan er een een no-hoper is. Viel me wel op dat de LMP2's van Ligier de snelste zijn en dat de wagens van Extreme Speed wat mij betreft de mooiste zijn. Die rijden binnenkort ook met Ligier chassis'.
Bij de GT's vielen de Aston Martins vreemd genoeg door de mand. Bij de pro's was het in elk geval Ferrari en Porsche wat de klok sloeg. Als Ferrari serieus nadenkt over een LMP1 dan weet ik wel een team wat die wagen kan gaan runnen: AF Corse
Zes uur lang kijken past niet lekker in m'n agenda maar ik heb wat beelden kunnen meepakken. Moet helaas Spa dit jaar aan mij voorbij laten gaan maar dat wordt in 2016 wel weer rechtgezet.
probeer Le mans dan, haal je 't 2 keer dubbel en dwars in ;)
Ik vind WEC wel leuk maar duurt het gewoon te lang. Ik pak af en toe wat flarden mee op Motors TV.
Ik kijk liever een goede samenvatting :)
Citaat van: sjakie op 14 april 2015 - 12:33:55
Ik heb geen Motors TV en dus was ik verstoken van enige beelden vanuit Silverstone. Maar gelukkig is er Youtube en heb ik de volledige uitzending integraal kunnen bekijken. Alleen krijgt Youtube na een uur last met bufferen. Maar goed, soms even stilzetten en herstarten helpt wel.
Firefox Downloadhelper installeren en de hele film naar je harde schijf downloaden helpt ook.
Citaat van: gloudiesaurus op 14 april 2015 - 13:01:11
Ik vind WEC wel leuk maar duurt het gewoon te lang. Ik pak af en toe wat flarden mee op Motors TV.
Ik kijk liever een goede samenvatting :)
WEC zet na iedere race samenvattingen van 52' op zijn eigen Youtube-kanaal, alleen is het jammer genoeg vaak met soms meer dan een week vertraging...
Citaat van: SDG op 14 april 2015 - 13:04:07
Citaat van: gloudiesaurus op 14 april 2015 - 13:01:11
Ik vind WEC wel leuk maar duurt het gewoon te lang. Ik pak af en toe wat flarden mee op Motors TV.
Ik kijk liever een goede samenvatting :)
WEC zet na iedere race samenvattingen van 52' op zijn eigen Youtube-kanaal, alleen is het jammer genoeg vaak met soms meer dan een week vertraging...
Oke thnx voor de tip :) Misschien leuk om die ook in dit topic te plaatsen ;)
Ik heb de race tot de laatste twee uur gekeken via een brakke live stream voordat ik weg moest. Maar via de app kun je het ook prima volgen met livetiming en een hele load aan highlight filmpjes die nog tijdens de race geplaatst worden. Zes uur is inderdaad wel lang, het komt maar zelden voor dat ik de hele race kan zien.
Maar wat een waanzinig gaaf gevecht tussen Audi, Toyota en Porsche. Het lijkt soms net of ze aan het sprintracen zijn. :)
Goed nieuws, Jeroen Bleekemolen zal alsnog deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. Hij stond op de reservelijst maar zijn team wordt nu alsnog toegelaten:
Citaat
The Riley team will take part in the 2015 Le Mans 24 Hours on 13-14 June following the withdrawal of a car in the LM P2 category. The ACO has received 65 entries for the test day held two weeks before the start of the 83rd Le Mans 24 Hours.
The no. 53 SRT Viper GTS-R entered by the Riley Motorsports-Ti Auto squad will be on the grid for the Le Mans 24 Hours on 13th June at 15h00. This car is taking the place left vacant by the withdrawal of one of the two cars, the no. 39 Morgan Evo-SARD, originally entered by the Sard Morand team. The Viper's last outing in the Le Mans 24 Hours was in 2013 when SRT Motorsports entered two GTS-Rs.
The nominated driver in this car is Dutchman, Jeroen Bleekemolen, and he will be racing in his eighth Le Mans 24 Hours in which his best result was sixth overall in 2011 in a Rebellion Racing Lola.
There are still five cars on the list of reserves: two LM P2 and three LM GTEs.
Prior to the Le Mans 24 Hours the test day will take place on Sunday 31st May 2015. The ACO has received 65 entry requests. At present the entry list accepts 64 cars. All those entered for the race are down to run in this free practice session as well as the two current reserves in the LM P category (the no. 44 Ibanez Racing Oreca 03R-Nissan and the KCMG Oreca 03R-Nissan). Two reserves in LM GTE (the no. 60 Formula Racing Ferrari 458 Italia and the no. 86 Gulf Racing UK Porsche), and two additional Ferraris run by AF Corse with the numbers 81 and 82.
As the new LM P3s are allowed to take part in the test day (but not in the Le Mans 24 Hours), the two LNT Ginetta-Nissans have been selected with the Scuderia Villorba Corse as a reserve. It will be allowed to participate if a place becomes free in the pits. This is a big test for the teams and their drivers to get to grips with the Le Mans 24-Hours circuit. Among the drivers is Sir Chris Hoy, the most-titled British sportsman in the Olympic Games with six cycling gold medals between 2004 and 2012. The Scot is currently making a brilliant career change swapping to motor racing. He is entered in the European Le Mans Series Championship, and on Saturday 11th April he won the first round of the LM P3 category on the Silverstone circuit.
De officiële highlights van de 6 Uren van Silverstone, samengebald tot 52 minuten, staan online:
http://www.youtube.com/watch?v=9UVCLyF8CwI (http://www.youtube.com/watch?v=9UVCLyF8CwI#ws)
edit moderator: zonder s in http wordt het filmpje meteen hier geplaatst :)
TOYOTA GAZOO Racing endured a difficult start to the Six Hours of Spa-Francorchamps weekend due to a heavy accident for the #1 car in terrible conditions.
Opening practice for the second round of the World Endurance Championship took place in continuous rain which contributed to an accident for Kazuki Nakajima, who hit the back of a slow-moving Audi #8 on the fast Kemmel Straight.
The impact damaged the monocoque but more significantly caused injury to Kazuki. After complaining of back pain immediately after the incident, he was assessed at the circuit medical centre then transferred to hospital in Verviers for precautionary checks. Unfortunately those checks have revealed a fractured vertebra.
Kazuki will remain in hospital for treatment, supported by team personnel, and will not participate this weekend. Further medical analysis in the coming days will determine if there are consequences beyond this weekend's event.
The #1 car will therefore be driven by World Champions Anthony Davidson and Sébastien Buemi this weekend, but the pair was unable to participate in second practice, due to the time required to change the monocoque.
That left Alex Wurz, Stéphane Sarrazin and Mike Conway in the #2 as the only TS040 HYBRID on track. They continued a programme of set-up evaluation, with conditions continuing to be a challenge.
Dus Nakajima zien we dit weekend niet op Spa. Porsche staat bovenaan na FP2. Doen ze wel vaker, maar in de race moet ik het nog zien. Dit weekend veel autosport. De DTM begint nl ook op Hockenheim.
Citaatedit moderator: zonder s in http wordt het filmpje meteen hier geplaatst :)
Ah, bedankt. Ik zal er rekening proberen mee te houden! ;)
Kobayashi is reserve daar, wellicht krijgt hij eens kan nu. Zijn er beelden van de crash?
Autosport:
The injury to Nakajima means that reigning WEC champions Anthony Davidson and Sebastien Buemi will race as a duo in Saturday's Spa 6 Hours, as they did in four of the eight rounds in last year's series.
Kamui Kobayashi, Toyota's test and reserve driver was not available because he is in Japan.
Beelden zijn er voor zover ik weet niet.
Vrijdag om 12.55 uur wordt de kwalificatie uitgezonden op de Eurosport Player.
Zaterdag vanaf 13.45 uur de race op de Eurosport Player en op Motors TV.
Nog forumgangers ter plaatse aanwezig, zoals ik? ;)
Helaas niet. Moet goed uitgerust zijn om morgen de titel van FC Groningen te vieren.
WEC 6h van Spa-Francorchamps.
Hülkenberg doet het niet slecht met de Porsche. Rijdt twee stints en de auto gaat nog steeds voor de overwinning. De race is vermakelijk. Veel DT's.
Stand met nog 1.50 uur te gaan:
1. #18 Porsche
2. #7 Audi op 14 sec.
3. #17 Porsche op 1 ronden.
4. #9 Audi op 2 ronden.
5. #2 Toyota op 3 ronden.
Een plaatje van een race weer! Fantastisch!
http://www.rtl.nl/%28/sport/rtl_gp/rtlgp/%29/sport/rtl_gp/components/wec/nieuws/2015/05_mei/150501_LeMans_ook_in_2015_bij_RTL7.xml (http://www.rtl.nl/%28/sport/rtl_gp/rtlgp/%29/sport/rtl_gp/components/wec/nieuws/2015/05_mei/150501_LeMans_ook_in_2015_bij_RTL7.xml)
Rtlgp gaat de 24h weer uitzenden. Al vermelden ze niet of deze compleet op TV uitgezonden gaat worden. Wel op internet.
Best kans dat Eurosport2 er sowieso de hele race bij is.
Ga er maar van uit dat Eurosport 1+2 de hele race uitzenden. RTL7 ver vandaan blijven.
Citaat van: SDG op 02 mei 2015 - 12:32:30
Nog forumgangers ter plaatse aanwezig, zoals ik? ;)
Uiteraard! Deze keer enkel als toeschouwer, en dat was erg demotiverend om nog wat met de camera te doen. Toch nog wat leuke plaatjes van mij en vooral mijn vrienden: http://www.gt-report.com/2015/05/03/tables-turned/ (http://www.gt-report.com/2015/05/03/tables-turned/) en http://www.gt-report.com/2015/05/05/behind-the-fence/ (http://www.gt-report.com/2015/05/05/behind-the-fence/)
Mooie foto's Miguel (en vrienden)! Gaaf om te zien dat je als toeschouwer zulke foto's kunt maken. Op Assen en Zandvoort ben je door de hekken kansloos voor écht mooie foto's.
In Spa heb je ook overal een hek voor je snufferd. Juist dan ben je op je skillz en creativiteit aangewezen om er nog wat moois van te maken.
Mooie foto's Miguel!
Met interesse gelezen en bekeken. Inderdaad fraaie foto's :)
De highlights van Spa staan online! :)
http://www.youtube.com/watch?v=6ZcYEH9_YKw (http://www.youtube.com/watch?v=6ZcYEH9_YKw#ws)
Wie van de forumleden gaan er naar Le Mans?, zelf ga ik naar de trainingen woensdag/ donderdag.
Dit jaar niet. Maar het staat zeker hoog op m'n to do lijst! :) Het schijnt allemaal trouwens best betaalbaar te zijn om naar Le Mans te gaan.
Citaat van: Jehoentelaar op 04 mei 2015 - 01:38:46
Best kans dat Eurosport2 er sowieso de hele race bij is.
De 24 uur van Le Mans, 100% live op Eurosport
Op 10 t/m 14 juni zendt Eurosport de 24 uur van Le Mans in zijn totaliteit uit. En dat betekent niet alleen dat u geen minuut van de wedstrijd hoeft te missen maar ook op woensdag en donderdag live de vrije trainingen en kwalificaties kan meemaken en zelfs op zaterdag morgen de warm-up sessie en de Le Mans Legends race, de wedstrijd voor de iconische GT's en sportscars uit de jaren vijftig en zestig kunt zien. Daarnaast wordt u geregeld bijgepraat in het magazijn 24Minutes waarin de belangrijkste momenten nog een keer op een rij worden gezet en de hoofdrolspelers aan het woord komen. Eurosport zendt dus de 24 uur van Le Mans voor de volle 100% live uit!
Namens Nederland staan Jeroen Bleekemolen, Ho-Pin Tung en Xavier Maassen aan de start terwijl Laurens Vanthoor de Belgische honneurs waarneemt. Deze coureurs en vele anderen, van teammanagers tot voormalig winnaars van deze iconische wedstrijd zullen gedurende de week aanschuiven bij commentatoren Nelson Valkenburg, Peter Baert en Ronald van Dam in de Eurosport commentaarpositie rechtstreeks op het circuit van Le Mans.
Maar u als kijker kan ook ,,aanschuiven" door via twitter in contact te blijven met de commentatoren en vragen stellen aan de gasten in de studio. Gebruik daarvoor de hashtag #eurosportLM24
De belangrijkste endurance-race van het seizoen staat dit jaar in het teken van de strijd tussen Audi, Toyota, Porsche en nieuwkomers Nissan aan kop van het veld terwijl de strijd in de LMP2 klasse met in totaal acht grote kanshebbers even spectaculair zal zijn. Maar ook bij de GT's nemen de grote merken het tegen elkaar op en is het de grote vraag of Aston Martin, Corvette, Porsche, Ferrari of Viper als winnaar het Circuit de la Sarthe verlaat. Mis dus niets van de 24 uur van Le Mans, natuurlijk op Eurosport!
In hetzelfde weekend zendt Eurosport de MotoGP, Moto2 en Moto3 wedstrijden op het circuit van Catalunya uit. Deze zullen op Eurosport 2 worden uitgezonden zodat beide evenmenten volledig te zien zullen zijn.
Bron: Facebook Nelson Valkenburg
Voor degene die niet gaan: Eurosport (Eurosport HD en Eurosport 2 HD) verzorgt een uitgebreide verslaggeving van het evenement, RTL 7 HD zendt alleen de race 24 uur uit:
(tijden onder voorbehoud)
Eurosport HD Eurosport 2 HD RTL 7 HD
Maandag: Le Mans 24 minutes 21.00
Dinsdag: Le Mans 24 minutes 01.00 & 08.30 & 21.30 00.15 & 03.00 & 07.30 & 15.00
Woensdag: Le Mans 24 minutes 03.00 & 08.30 & 21.30 (LIVE) 01.00 & 05.30 & 13.30 & 15.30
Kwalificaties: 22.00 (LIVE) 16.00 (LIVE)
Donderdag: Le Mans 24 minutes 21.15 (LIVE) 03.00 & 06.30
Kwalificaties: 19.00 (LIVE) & 21.45 (LIVE)
Vrijdag: Le Mans 24 minutes 21.30 03.00 & 06.30 & 22.15
Zaterdag: Le Mans 24 minutes 14.15 (LIVE) 03.00 & 06.30
Warm Up: 08.45 (LIVE)
Le Mans Legends 09.45 (LIVE)
Aston Martin Race (10.55 uur LIVE op de Eurosport Player)
Zat/Zon: Race 24 uur: 14.45 (25 uur LIVE) 21.00 - 21.30 08.30 - 09.00 (LIVE) 14.00 (25 uur LIVE)
(tijdens Le Mans 24 Minutes op Eurosport HD)
Zondag: Samenvatting 19.30
Maandag: Samenvatting 08.45
Dinsdag: Samenvatting 10.30 & 14.30 & 20.30 12.30 & 18.00
Woensdag: Samenvatting 02.00 & 04.45 & 19.00
http://tv.eurosport.nl/ (http://tv.eurosport.nl/)
Ook zal het via de Eurosport Player te zien zijn (zonder reclame). Vlak voor het evenement zal de Eurosport Player aanpassingen ondergaan: http://derotsmedia.com/2015/06/04/vernieuwde-eurosport-player-lanceert-10-juni/ (http://derotsmedia.com/2015/06/04/vernieuwde-eurosport-player-lanceert-10-juni/)
Citaat van: Van Wijk op 03 juni 2015 - 20:43:19
Wie van de forumleden gaan er naar Le Mans?, zelf ga ik naar de trainingen woensdag/ donderdag.
Ben er zes keer naar toe geweest, maar dit jaar niet. Ik heb gekozen voor het DTM gebeuren op Zandvoort en de F1 race op Spa-Francorchamps.
Enne volgens mij doet RTL ook wat.
RTL doet ook wat, zie schema boven jouw post.
Citaat van: -Nino- op 05 juni 2015 - 09:23:58
RTL doet ook wat, zie schema boven jouw post.
Had ik gelezen. Tis de moeite. Geen qualie enz. ;)
Voor de niet-autosportzender RTL is het heel wat dat ze dik 25 uur reserveren hiervoor.
Dit weekend is het zover 8)
Ben wel benieuwd naar het verhaal van je bezoek Janke.
Het bezoeken van de race staat ook nog echt op mijn lijstje.
Porsche verpulvert het pole record in de eerste 10 min van de kwalificatie. Impressive.
Gaaf, kan wel eens een historische Le Mans worden dit jaar :)
Jammer dat we er niet bij zijn Edwin ;)
CitaatAt the end of these qualifying sessions, the Porsche 919 Hybrid n°18 (Dumas, Jani, Lieb) signed the best timing with 3'16"887 in front of its team car, n°17 (Webber, Bernhard, Hartley) at 8 tenths and the third Porsche 919 Hybrid n°19 (Tandy, Hulkenberg, Bamber) at 2,4 seconds. Then follow the three Audis R18 e-tron Quattro n°8, n°9 and n°7 placing themselves between 3 and 5 seconds from the Porsche cars. Then come the Toyotas n°2 and n°1 who remained behind their competitors Audi and Porsche at nearly 7 seconds. The first private cars of Rebellion Racing placed themselves at 9 and 15 seconds in front of the first Nissan GTR LM Nismo, n°23 which continued its progress with 3'38"488.
The fastest LM P2 is the Oreca05 Nissan n°47 (Lapierre, Bradley, Howson) with 3'38"032. In LM GTE Pro, the best time goes to the official Aston Martin (McDowall, Rees, Stanaway) n°99 with 3'54"928 and in LM GTE Am another Aston Martin n°98 (Dalla Lana, Lamy, Lauda) with 3'55"102.
Wow wat een tijden! En wat is Nissan ver weg...
Citaat van: gloudiesaurus op 11 juni 2015 - 02:42:50En wat is Nissan ver weg...
En dan bashen we Manor in de F1 omdat ze 4 seconden langzamer zijn dan Mercedes...
Nissan was pas voor het eerst in een competitieve sessie actief toch?
Vorige week Zondag was er toch een gezamelijke testdag. However, ze hebben niet vaak in competitie gereden.
Was het ook niet zo dat Nissan overal de hoogste topsnelheid had, maar veel verloren in de bochten? Ik meende vorige week zoiets te horen.
Citaat van: Edwin90 op 11 juni 2015 - 13:16:58
Was het ook niet zo dat Nissan overal de hoogste topsnelheid had, maar veel verloren in de bochten? Ik meende vorige week zoiets te horen.
GT-R LM is nog geen hybrid. Dus hoge snelheid door lager gewicht en meer fuel-flow omdat ze voor de laagst hybride klasse hebben gekozen (moeten kiezen vanwege homologatie en de fase waarin de ontwikkeling verkeert), maar traag in de bochten omdat het systeem niet aanstaat en daardoor een weinig krachtige auto heeft die ook nog eens enkel FWD is en gewicht met zich meetrekt dat niets toevoegt.
Alles bij elkaar klinkt het als dat Nissan vooral moet zorgen dat het spul aan de finish komt.
Het is één grote testsessie. Ze zijn nog altijd bezig met de baseline setup, want nog nooit heeft iemand met een auto zoals dit gereden. Dit is geen conventionele LMP1 maar iets compleet unieks, in tegenstelling tot de talloze R18-kopieën in LMP1 en LMP2.
Citaat van: Jehoentelaar op 11 juni 2015 - 13:48:34
Alles bij elkaar klinkt het als dat Nissan vooral moet zorgen dat het spul aan de finish komt.
Inderdaad, de speed hebben ze iig niet. Van begin af aan is het ook wel een beetje een rommeltje daaro, vind ik. Teamleider werd er al vrij snel uitgeflikkerd. Maargoed we zullen het zaterdag zien.
De #63 Corvette van o.a. Jan Magnussen gaat niet starten na de crash gisteren. Zonde. :-\
Ford keert volgend jaar terug naar Le Mans in de GT-klasse.
Citaat van: SDG op 12 juni 2015 - 17:34:04
Ford keert volgend jaar terug naar Le Mans in de GT-klasse.
Ik las het, mooi, nog meer competitie in de GTE-Pro. Porsche overigens start van pole (Dumas/Lieb/Jani), plek twee Porsche/Webber, plek drie Porsche/Hulkenberg.
(http://images0.tcdn.nl/telesport/article24149177.ece/BINARY/q/Romain+Dumas_+Marc+Lieb_+Neel+Jani+afp.jpg)
Larbre Corvette (Gianluca Roda) eraf op dezelfde plek als Magnussen afgelopen week.
De RTLGP stream blijkt een betaalde te zijn. Gaat lekker dan. Ik ga de eerste twee uur missen. :(
Larbre gaat volgens berichten her en der gewoon van start.
Het gaat geweldig met beide Nissans. :D
Crash tussen de Porsche 92, Rebellion 13 en Strakka 42 in de eerste chicane. De Porsche vatte flink vlam.
Zo wat een eerste 2 uren. En wat gaan die Porsche's en Audi's hard. Het lijkt wel bijna een sprintrace zo...
Los van de crash van anderhalf uur terug een vrij solide openingsfase.
Dat was de goden verzoeken want de Audi 8 gaat compleet de mist in voor de slow zone en moet met schade de garage opzoeken. Zaten er een paar totaal niet op te letten op het stuk richting Indianapolis.
Even wezen borrelen met een paar vrienden. Heb ik wat gemist? Maar dat de huidige LMP1 snel gaan was al bekend. Mooi zo. Maar ik hoop niet dat de FIA er een streep doorhaald als toen met de Group C.
Mooi gevecht, Chevy en Aston Martin.
Trouwens dat apart tanken en de bandenwissel moeten ze ook maar eens veranderen, vind ik. De Viper van Bleekemolen en maten doet het ook goed. tweede in hun klasse, achter een Ferrari.
Citaat van: janke op 13 juni 2015 - 19:09:20
Even wezen borrelen met een paar vrienden. Heb ik wat gemist? Maar dat de huidige LMP1 snel gaan was al bekend. Mooi zo. Maar ik hoop niet dat de FIA er een streep doorhaald als toen met de Group C.
Audi en Porsche dichtbij elkaar, verder een raar moment bij een Slow Zone (groene vlag maar gele lampen stonden nog aan) waardoor de Audi 8 via een AF Corse Ferrari de vangrail in dook. Gaat tot nu toe redelijk straightforward zonder hele rare dingen.
Citaat van: Jehoentelaar op 13 juni 2015 - 19:23:49
Citaat van: janke op 13 juni 2015 - 19:09:20
Even wezen borrelen met een paar vrienden. Heb ik wat gemist? Maar dat de huidige LMP1 snel gaan was al bekend. Mooi zo. Maar ik hoop niet dat de FIA er een streep doorhaald als toen met de Group C.
Audi en Porsche dichtbij elkaar, verder een raar moment bij een Slow Zone (groene vlag maar gele lampen stonden nog aan) waardoor de Audi 8 via een AF Corse Ferrari de vangrail in dook. Gaat tot nu toe redelijk straightforward zonder hele rare dingen.
Dank voor de info, zit er nu weer helemaal bij. Ook het gesprek met Jumbo van Eerdt en Lammers. Het klinkt goed voor volgend jaar. Maar je moet wel een gunning krijgen natuurlijk. Op de reservelijst komen en blijven staan, schiet niet op. BMW kom ook maar terug, Lambo/Mercedes in de LMP1? Wauw.
Ik ben een Porsche freak (zie mijn modellen) Laten ze winnen, welke auto doet er niet toe.
Gisteren terug gekomen van een paar dagen Le Mans . ( trainingen/qualificaties)
Please: Laat het motorgeluid van deze auto's ( op porche en audi na ) terug in de F1 komen.
Werkelijk kippevel als die Toyota's , Rebellions, Ferrari's langskomen.
Bij de Chevy's en Aston Martin lijkt het wel onweer icm een aardbeving !
Vermaak me prima tot nu toe.
Zo, we zijn weer wakker :) En zie dat de top zes Porsche en Audi's zijn. Op kop de Porsche #19 (Hulkenberg)met één ronde voorsprong op de Audi #9. Porsche #17 (Webber) ligt 3de. Audi #7 in de pits geweest met bodywork problemen. Bleekemolen ligt 5de in zijn klasse.
(https://pbs.twimg.com/media/CHb0adhWoAIm71S.jpg)
SC op de baan. Vette crash van de Aston Martin #96, ging vol in de muur. Rijder zit er nog in. Ambulance is er ook bij.
FF remschijven wisselen bij Bleekemolen, in now time. Mooi om te zien.
Klein probleem bij de leider in de race, Hulkenberg in de pits. Rijderswissel en een nieuwe engine cover.
Citaat van: janke op 14 juni 2015 - 07:42:28
SC op de baan. Vette crash van de Aston Martin #96, ging vol in de muur. Rijder zit er nog in. Ambulance is er ook bij.
Rijder gelukkig ongedeerd.
Een AF Corse Ferrari 458 veroorzaakt een gele vlag. No fuel, mag toch in zo'n race niet gebeuren. ???
Gisteravond om half 1 gaan slapen en om zes uur ging de wekker weer. Mooi dat alle Porsches, Audi's en Toyota's nog onderweg zijn. Zelfs de CLM rijdt nog dus het is een rustige nacht gebleven.
Rustig? :D ;D
Webber en Hulkenberg die een F1-race met dak uitvechten. de #99 Aston Martin die zich gek laat maken door de Corvette en door het grind gaat. Nogmaals de #99 die de race weggooit en de Oreca Nissan van Thiriet racing uit de race ramt. Fässler die stukken bodywork verliest. Rene Rast die op Mulsanne straight met 200 per uur een ctrl/alt/delete uitvoert om een electrisch probleem te verhelpen. Harry Tincknell die door een los wiel de motorkap van zijn nissan verliest en met 310km per uur en ZONDER licht over het circuit raast? Dat noem jij rustig?
Sorry, het zal wel mn slaapgebrek zijn.
In de samenvatting van de nachtelijke uren van zowel RTL als Eurosport kwamen bijna al die dingen niet voorbij.
Hehe, dat vreesde ik al ja.
De crash die Aston Martin de leiding kostte:
http://youtu.be/_9j2WoYAPmQ (http://youtu.be/_9j2WoYAPmQ)
De crash vanmorgen van de de #96 AM (als ze die niet hebben laten zien ...)
! No longer available (http://www.youtube.com/watch?v=l6abezcDG2c#)
Problemen uitgezonderd zit de LMP1 op dit moment op slot. De LMP2 leek op zijn kop te gaan toen de Oreca Nissan van KCMG even stilstond, maar ze rijden weer aan de leiding. De GTE is dit jaar superspannend. Aston Martin had de leiding in de race tot die crash van Fernando Rees, maar hij stond al eerder fors onder druk van de Corvette. Porsche begon heel slecht, maar de overgebleven Manthey Porsche is nu derde, terwijl AF Corse Ferrari het weer heel slim speelt door niet meteen voluit te gaan, maar pas halverwege echt gas te geven.
Met Harry Tincknell was wel heavy ja. Wel met veel lef.
De grotere momenten wel (de incidenten en de losgeslagen motorkap van de Nissan), andere zaken zijn me voorbij geschoten.
Bleekemolen zij Viper heeft een bak probleem. Eerste twee versnellingen zijn weg. Porsche #17 ging even zandhappen.
Er trekt een buienfront aan de zuidkant langs het circuit, mogelijk wordt het circuit in de laatste twee uur nog aangetikt.
Bleekemolen er definitief uit, jammer.
Leidende Aston in zijn klasse in de kreukels, dom, dom.
http://youtu.be/lKWAou590Q8 (http://youtu.be/lKWAou590Q8)
Yes Yes, Porsche wint de 24h met een 1-2tje. Proficiat Hülkenberg en teammaten. Dik verdiend.
Schitterend voor Hülkenberg ook. Voor het eerst in jaren doet er nog eens een actuele Formule 1-coureur mee aan Le Mans en meteen winnaar.
Ik denk dat er in de F1-paddock velen toch stiekem stikjaloers zullen zijn vandaag.
Geweldig die Hulkenberg. Voor het eerst sinds Herbert in 91 wint een actieve F1 rijder LeMans. Al hebben er de laatste jaren ook niet veel meegedaan.
Prima race trouwens. Echt veel gezien, zeker de helft, en volop genoten. Top ook dat Porsche een 1-2 pakt.
Fraaie race, leuke uitslag. Genoten van uiteindelijk 18,5 van de 24 uren van Le Mans. :)
Gave race hoor! En zeker mooi dat Hulkenberg hem pakt. Het combineren wordt beloond.
Hopelijk gaan meer F1-coureurs dit doen :)
En het gevecht tussen Porsche en Audi was mooi...
Citaat van: Jehoentelaar op 14 juni 2015 - 15:36:24
Fraaie race, leuke uitslag. Genoten van uiteindelijk 18,5 van de 24 uren van Le Mans. :)
Oei, dat is veel. Gisterenavond ook nog uit geweest, ik denk een uurtje of 12. Vanmorgen vanaf half zeven weer aan de buis gezeten met de nodige koffie en broodjes. Maarja ik ben dan ook een echte Le Mans fan hè.
Ik denk toch 10-12 uur. En ik ben geen Le Mans fan van huisuit, al vind ik uiteraard iedere autosport leuk tot op zekere hoogte.
Ik heb zo'n 20 uur gevolgd en de meeste opvallende momenten meegekregen. Van drie tot ruwweg 7.30 geslapen. Dat ga ik nu overigens weer doen ;)
Was een leuke week om te doen
http://www.racingnews365.nl/category/le-mans/ (http://www.racingnews365.nl/category/le-mans/)
Trouwens ook de overwinning van KCMG met hun auto die zijn debuut maakte was een uitstekende prestatie. Was ik vergeten. :-[
Echt weer genoten deze race !
Maar wat ook een resultaat voor Earl Bamber. Winnaar Carrera Cup 2013, winnaar SuperCup 2014 en nu deze magistrale overwinning op Le Mans. Een mooie Porsche CV.
Citaat van: janke op 14 juni 2015 - 17:46:42
Maar wat ook een resultaat voor Earl Bamber. Winnaar Carrera Cup 2013, winnaar SuperCup 2014 en nu deze magistrale overwinning op Le Mans. Een mooie Porsche CV.
Alle 3 rookies en part time WEC rijders :) Een indrukwekkende prestatie van hun..
Citaat van: Sabai op 14 juni 2015 - 18:04:38
Citaat van: janke op 14 juni 2015 - 17:46:42
Maar wat ook een resultaat voor Earl Bamber. Winnaar Carrera Cup 2013, winnaar SuperCup 2014 en nu deze magistrale overwinning op Le Mans. Een mooie Porsche CV.
Alle 3 rookies en part time WEC rijders :) Een indrukwekkende prestatie van hun..
Dat is het, helemaal met je eens. CEO Martin Winterkorn van het VAG concern zal wel blij zijn met dit podium:
(https://pbs.twimg.com/media/CHeOuXNWoAAM9Hw.jpg:large)
En ook Mark Webber is na al die jaren alsnog op het Le Mans-podium geraakt. :)
Citaat van: SDG op 14 juni 2015 - 18:40:04
En ook Mark Webber is na al die jaren alsnog op het Le Mans-podium geraakt. :)
Nou ja, Mercedes was een drama. Airborne gaan, die kennen we wel. Vorig jaar debuut Porsche, en nu 2de met dat team is natuurlijk uitstekend. Er zijn coureurs die doen het voor minder in 4x Le Mans. ;)
De commentator was gisteren de F1 aan het bashen: Formulle 1 is niet voor echte mannen... Beetje kansloze opmerking nu Hülkenberg en Webber twee grote smaakmakers waren en uiteindelijk als 1 en 2 finishen.
Citaat van: janke op 14 juni 2015 - 17:46:42
Maar wat ook een resultaat voor Earl Bamber. Winnaar Carrera Cup 2013, winnaar SuperCup 2014 en nu deze magistrale overwinning op Le Mans. Een mooie Porsche CV.
Was ook al erg indrukwekkend in de A1GP destijds, maar geen idee waarom zijn carrière nooit van de grond is gekomen (wat singleseaters dan). Zal wel een geldkwestie zijn geweest.
Citaat van: Matthijs op 14 juni 2015 - 18:55:04
De commentator was gisteren de F1 aan het bashen: Formulle 1 is niet voor echte mannen... Beetje kansloze opmerking nu Hülkenberg en Webber twee grote smaakmakers waren en uiteindelijk als 1 en 2 finishen.
Is wat cru geformuleerd, maar ik begrijp wel zn punt. De manier waarop Hulkenberg en Webber er tegenaan gingen 's nachts, volgas rijdend alsof ze de GP van Frankrijk Formule 1 aan het rijden waren, is stukken leuker dan elke F1-race die ik tot nu toe gezien heb dit seizoen. Ik vond het jammer dat Freitas zich ermee bemoeide om Webber een drivethrough. Terecht dat wel, omdat Hartley onder geel had ingehaald, maar op dat moment had ik liever dat die twee nog even door waren gegaan. Wat mij betreft neemt Porsche Hulkenberg maar permanent in dienst. [overdrijfmodus aan]Wat staat er nou tegenover in de F1, beetje dom rondkrabbelelen in de middenmoot bij een middenmoter terwijl Mercedes tot in 2017 toch alles wint [/overdrijfmodus uit]
CitaatAlle 3 rookies en part time WEC rijders
Tandy is trouwens geen rookie, is al twee keer in Le Mans gestart en één keer gefinished, namelijk vorig jaar in de GTE-Pro
Citaat van: Matthijs op 14 juni 2015 - 18:55:04
De commentator was gisteren de F1 aan het bashen: Formulle 1 is niet voor echte mannen... Beetje kansloze opmerking nu Hülkenberg en Webber twee grote smaakmakers waren en uiteindelijk als 1 en 2 finishen.
Daar prik ik doorheen. Die Mark Koense van RTLGP magazine net zo. De 50ste ook weer. Maar nu Verstappen jr het redelijk doet krijgt ie een dikke p.k. Koense komt dan wel uit de racewereld oa met Barron Racing (Ferrari 550 Maranello, John Bosch en Mike Hezemans, Le Mans) en heeft gewerkt voor meerdere teams, maar hij is net als het weer. Onbetrouwbaar om zijn eigen ik/ego. Vroeger was alles beter in de F1.
Citaat van: Sphinx op 14 juni 2015 - 19:33:53
CitaatAlle 3 rookies en part time WEC rijders
Tandy is trouwens geen rookie, is al twee keer in Le Mans gestart en één keer gefinished, namelijk vorig jaar in de GTE-Pro
Rookie LMP1. ;) Porsche Le Mans heeft ie inderdaad gedaan. RSR?? Tijdje bij Konrad Motorsport gezeten. Ja, geen rookie in de racewereld.
Citaat van: janke op 14 juni 2015 - 16:11:48
Citaat van: Jehoentelaar op 14 juni 2015 - 15:36:24
Fraaie race, leuke uitslag. Genoten van uiteindelijk 18,5 van de 24 uren van Le Mans. :)
Oei, dat is veel. Gisterenavond ook nog uit geweest, ik denk een uurtje of 12. Vanmorgen vanaf half zeven weer aan de buis gezeten met de nodige koffie en broodjes. Maarja ik ben dan ook een echte Le Mans fan hè.
Het tweede deel van de ochtend was het even afzien, zeker doordat de regen op de radar steeds meer om Le Mans heen lag i.p.v. dat het daadwerkelijk over het gebied trok. Niet dat regen nodig is maar als je er al dik twaalf uur op hebt zitten is wat extra actie links en rechts niet vervelend.
Citaat van: Sphinx op 14 juni 2015 - 19:28:40
Citaat van: Matthijs op 14 juni 2015 - 18:55:04
De commentator was gisteren de F1 aan het bashen: Formulle 1 is niet voor echte mannen... Beetje kansloze opmerking nu Hülkenberg en Webber twee grote smaakmakers waren en uiteindelijk als 1 en 2 finishen.
Is wat cru geformuleerd, maar ik begrijp wel zn punt. De manier waarop Hulkenberg en Webber er tegenaan gingen 's nachts, volgas rijdend alsof ze de GP van Frankrijk Formule 1 aan het rijden waren, is stukken leuker dan elke F1-race die ik tot nu toe gezien heb dit seizoen. Ik vond het jammer dat Freitas zich ermee bemoeide om Webber een drivethrough. Terecht dat wel, omdat Hartley onder geel had ingehaald, maar op dat moment had ik liever dat die twee nog even door waren gegaan. Wat mij betreft neemt Porsche Hulkenberg maar permanent in dienst. [overdrijfmodus aan]Wat staat er nou tegenover in de F1, beetje dom rondkrabbelelen in de middenmoot bij een middenmoter terwijl Mercedes tot in 2017 toch alles wint [/overdrijfmodus uit]
Ik snap het ook wel, maar bash dan de F1 zelf, niet de coureurs.
Citaat van: janke op 14 juni 2015 - 19:38:11
Citaat van: Matthijs op 14 juni 2015 - 18:55:04
De commentator was gisteren de F1 aan het bashen: Formulle 1 is niet voor echte mannen... Beetje kansloze opmerking nu Hülkenberg en Webber twee grote smaakmakers waren en uiteindelijk als 1 en 2 finishen.
Daar prik ik doorheen. Die Mark Koense van RTLGP magazine net zo. De 50ste ook weer. Maar nu Verstappen jr het redelijk doet krijgt ie een dikke p.k. Koense komt dan wel uit de racewereld oa met Barron Racing (Ferrari 550 Maranello, John Bosch en Mike Hezemans, Le Mans) en heeft gewerkt voor meerdere teams, maar hij is net als het weer. Onbetrouwbaar om zijn eigen ik/ego. Vroeger was alles beter in de F1.
RTLGP lijkt wel het Max Verstappen Fanclub Magazine. Plotseling is F1 weer helemaal de shit daar. Weinig serieus meer te nemen na het jarenlange (terecht) afzeiken van de F1. En alle roeptoeters op hun facebook die je uitschelden als je enige kritiek levert op Verstappen.
RTL GP Magazine kan iid. het fanclub magazine worden van Max Verstappen.
Max voor en na... allemaal geschreven door Mark Koense.
De verhalen zijn mooi, maar dat negatieve over het huidige vind ik niet leuk. Daar stoor ik me aan.
Citaat van: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 22:09:20
RTL GP Magazine kan iid. het fanclub magazine worden van Max Verstappen.
Max voor en na... allemaal geschreven door Mark Koense.
De verhalen zijn mooi, maar dat negatieve over het huidige vind ik niet leuk. Daar stoor ik me aan.
Begint mij de laatste tijd ook meer en meer te storen. Een Mark Hughes van Motorsport bv. is ook zo iemand bij wie Lewis Hamilton weinig of niets verkeerd kan doen, maar die maakt dan tenminste niet de indruk dat de Formule 1 voor hem staat of valt met de aanwezigheid van één coureur.
Citaat van: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 22:09:20
RTL GP Magazine kan iid. het fanclub magazine worden van Max Verstappen.
Max voor en na... allemaal geschreven door Mark Koense.
De verhalen zijn mooi, maar dat negatieve over het huidige vind ik niet leuk. Daar stoor ik me aan.
Ik kijk het nog even aan, andres weg met mijn abo. Ik koop hem dan ook meer voor info over alles wat niks met F1 temaken heeft. Maar Koense begint een beetje naast zijn schoenen te lopen.
Citaat van: janke op 17 juni 2015 - 21:33:38
Citaat van: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 22:09:20
RTL GP Magazine kan iid. het fanclub magazine worden van Max Verstappen.
Max voor en na... allemaal geschreven door Mark Koense.
De verhalen zijn mooi, maar dat negatieve over het huidige vind ik niet leuk. Daar stoor ik me aan.
Ik kijk het nog even aan, andres weg met mijn abo. Ik koop hem dan ook meer voor info over alles wat niks met F1 temaken heeft. Maar Koense begint een beetje naast zijn schoenen te lopen.
Ik koop hem juist voor de oude verhalen over de Formule 1. Zoals het verhaal over het debuut van Schumacher en Jordan in het magazine van deze maand, schitterend :)
Ik ben ook Max fan, maar je kan ook doorslaan...
Citaat van: gloudiesaurus op 17 juni 2015 - 22:13:23
Citaat van: janke op 17 juni 2015 - 21:33:38
Citaat van: gloudiesaurus op 15 juni 2015 - 22:09:20
RTL GP Magazine kan iid. het fanclub magazine worden van Max Verstappen.
Max voor en na... allemaal geschreven door Mark Koense.
De verhalen zijn mooi, maar dat negatieve over het huidige vind ik niet leuk. Daar stoor ik me aan.
Ik kijk het nog even aan, andres weg met mijn abo. Ik koop hem dan ook meer voor info over alles wat niks met F1 temaken heeft. Maar Koense begint een beetje naast zijn schoenen te lopen.
Ik koop hem juist voor de oude verhalen over de Formule 1. Zoals het verhaal over het debuut van Schumacher en Jordan in het magazine van deze maand, schitterend :)
Ik ben ook Max fan, maar je kan ook doorslaan...
Ik heb meer met de mooie verhalen van Gijs van Lennep/Hezemans sr/ Kees vd Grindt/Luyendyk/Lagaay/Lammers enz. Niet echt F1 gerelateerd. Maar een 50ste editie met de kop van Senna en Verstappen? Pff. Ook nog uitklapbaar??
Wat Schumacher/Jordan betreft: Die Moreno was wel een beetje de weg kwijt. Beurt een half miljoen en betaald 3 ton terug voor wat races, die was echt idioot.
Mijn tickets voor de 6 Uren van de Nürburgring zijn binnen. :)
Een cool gerucht, Porsche zou Montoya willen laten testen.
Montoya zou wel oren hebben om de 24 uur van Le Mans te rijden in 2016...
Niet heel gek, als het goed is kan hij na Graham Hill de tweede worden die de Triple Crown voltooit.
dat wel bijzonder zijn.
JP in een Porsche op Le Mans. Dat zou goed nieuws zijn. Ik vind die gast wel ok. Zag hem graag in de F1 en de Indy. Een rebelse rakker, maar een topcoureur. BMW terug op Le Mans zou ook tegek zijn. Wat heb ik genoten van hun race/overwinning in 1999. Was erbij en keer ernaar. Een van mijn mooiste Le Mans bezoeken.
(http://bongasat.com.br/wp-content/uploads/2015/05/lmr_05.jpg)
Jep Montoya zou Le Mans in 2016 nog interessanter maken.
100%. Is een echte publiekstrekker. Nu Verstappen snr nog ;).
Citaat van: Jeroen op 19 september 2015 - 12:39:59
100%. Is een echte publiekstrekker. Nu Verstappen snr nog ;).
Jep, een tijdje geleden waren er de geruchten over het Jumbo team met Lammers, Bleekemolen, en Frits van Eerd. Ook Verstappen werd genoemd. Ze zouden willen rijden in de LMP2-klasse.
Heb er alleen de laatste weken/ maanden weinig meer over gehoord.
Montoya is vandaag ook in Austin bij de race. Als gast van...Porsche!
Citaat van: Edwin90 op 19 september 2015 - 21:11:38
Montoya is vandaag ook in Austin bij de race. Als gast van...Porsche!
Dat is juist de reden waarom het gerucht is gaan leven dat ie zou kunnen gaan testen voor ze. Het is niet zo dat het gerucht van de test eerst ontstond en hij nu toevallig ook gast is, dus zo bijzonder is het niet ;)
Webber, JPM en Button in een en dezelfde Le Mans Porsche... t kan. Wow.
Citaat van: Edwin90 op 19 september 2015 - 21:11:38
Montoya is vandaag ook in Austin bij de race. Als gast van...Porsche!
En Porsche won die race voor twee Audi's. Webber/Bernhard en Hartley.
Artikel over exceeding track limits in Austin
http://www.motorsport.com/tusc/news/track-limits-at-austin-where-is-the-line/ (http://www.motorsport.com/tusc/news/track-limits-at-austin-where-is-the-line/)
Ik zat vanmorgen te kijken naar de live-timing van de Formula Renault 3.5 in Le Mans: continu werden tijden geschrapt vanwege 'not respecting track limits'.
Is het nou echt zo moeilijk om iets te verzinnen dat het altijd langzamer is om buiten de baan te rijden, zonder dat het echt gevaarlijk wordt? Ik snap dat er voor MotoGP bijvoorbeeld andere veiligheidseisen zijn dan voor F1 en WEC, maar is er nou niks te verzinnen?
Ja. Ik heb ooit een artikel gelezen over iets dat ontwikkeld was dat je eerst een meter of wat een rare ribbelige run-off hebt, die vervolgens overgaat in asfaltstroken. Veilig, maar je verliest er wel tijd door. Ik meen dat het ooit op F1Fanatic stond. Dus het is al verzonnen, er wordt alleen niks mee gedaan.
Zou mooi zijn als ie een kans krijgt van Porsche maar ik vraag me af hoeveel ervaring Montoya heeft met endurance racerij. Zover ik kan zien niet veel, misschien zelfs niets.
Nou en? Had Hulkenberg ook niet. Uiteindelijk is het autoracen. We moeten er allemaal ook weer niet zo heel moeilijk over doen. JPM kan ontzettend goed autoracen en ook Le Mans is gewoon autoracen.
Citaat van: Maikel0230 op 27 september 2015 - 15:31:40
Zou mooi zijn als ie een kans krijgt van Porsche maar ik vraag me af hoeveel ervaring Montoya heeft met endurance racerij. Zover ik kan zien niet veel, misschien zelfs niets.
Niet veel? Drie keer de 24 uur van Daytona gewonnen en twee keer tweede geworden. Oké in totaal heeft ie maar 8 races gereden, in die zin is het maar een geringe ervaring, maar als je 7 van die 8 races in de top vier eindigt, dan denk ik dat je best een aardig potje endurance-auto's kan besturen ;)
Ah daarom dat ik het in de groep gooide. Hij kan het dus wel. Ben overigs wel fan van hem en het WEC. Dus ik zie hem graag komen. Valt het te combineren met het Indycar seizoen? Want daar zie ik hem ook graag bezig.
Zou in theorie moeten kunnen lijkt me, maar de IndyCar-kalender zal ongetwijfeld weer laat bekend zijn plus weer heel compact, dus dat maakt het wat problematischer. Het lijkt me dan eerder een soort Hülkenbergje, dat ie alleen de 24 uur probeert te doen. Maarja echt uitgebreid voorbereiden daarop is ook lastig, aangezien je in mei bezig bent met de Indy 500.
Ik gok dan ook dat ie nog een jaar of twee IndyCar doet en dan misschien de overstap maakt.
CitaatCrisis Volkswagen treft ook Wolfsburg
WOLFSBURG -
De crisis bij autofabrikant Volkswagen treft nu ook de gelieerde Bundesligaclub VfL Wolfsburg. De Duitse club, waar Bas Dost in de spits staat, ziet voorlopig af van de bouw van een nieuwe accommodatie voor de jeugdopleiding. "Ik denk dat iedereen begrijpt dat we die plannen nu uitstellen", zei directeur Klaus Allofs.
Het Volkswagenconcern hangt alleen al in de VS een miljardenboete boven het hoofd omdat het gesjoemeld heeft met uitstootwaarden van wereldwijd 11 miljoen dieselauto's. Het concern kondigde dinsdag aan de investeringen in zijn hoofdmerk met 1 miljard euro per jaar terug te schroeven.
"Het is niet zo dat de plannen zijn geschrapt, maar dit is natuurlijk niet het moment om te investeren", zei Allofs. De nieuwe opleidingsschool moet 40 miljoen euro kosten.
Volkswagen ondersteunt Wolfsburg jaarlijks naar verluidt met 80 miljoen euro. Vooralsnog lijkt het er niet op dat de club financieel zal lijden onder de crisis. Wel heeft Volkswagen de sponsoring van de Duitse beker en zestien andere voetbalclubs ter discussie gesteld. "VfL Wolfsburg is bij deze bezuinigingen geen thema", liet de nieuwe topman Matthias Müller al in een eerder stadium weten.
Ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de WEC programma's van Audi en Porsche. Ook zij zullen nu onder de loep komen.
Bron...?
Eerder werd overigens nog gezegd dat de investeringen in VfL naar beneden gingen van honderd naar tachtig miljoen per seizoen.
Citaat van: Jehoentelaar op 13 oktober 2015 - 14:59:36
Bron...?
Eerder werd overigens nog gezegd dat de investeringen in VfL naar beneden gingen van honderd naar tachtig miljoen per seizoen.
Telegraaf...
Wat jij meldt heb ik overigens ook gelezen.
http://www.gppits.net/nieuws/lammers_en_van_eerd_stellen_le_mans_plannen_uit/ (http://www.gppits.net/nieuws/lammers_en_van_eerd_stellen_le_mans_plannen_uit/)
Voorlopig geen Le Mans team met Van Eerd/ Lammers/ Verstappen. Jammer! Had het graag gezien :)
Maar men had toch ook Bleekemolen kunnen polsen, of Giedo van der Garde ipv Jos Verstappen? En had Verstappen niet gewoon een weekend met Max kunnen missen ;)
dat laatste. Wat een lulsmoes. Max kan best een weekend zonder Jos.
Ik denk dat jullie de invloed van Jos onderschatten. Het is immers meer dan het handje vasthouden dat hij doet: driver coaching zal ongetwijfeld een belangrijk aspect zijn van wat hij doet, onmisbaar voor een jonge coureur op dit niveau (of eigenlijk voor iedere onervaren coureur). En een vervanger vinden is ook niet zo gemakkelijk, want sponsoren zijn immers ingestapt met het idee dat het Lammers en Verstappen zou worden, niet Lammers en Giedo. Ik zou ook niet willen aftikken voor Lammers en Giedo, maar wél voor Lammers en Verstappen.
Ik denk dat het aftikken sowiezo al vooral door Frits van Eerd gebeurd ;)
Citaat van: Miguel op 21 oktober 2015 - 19:27:30
Ik denk dat jullie de invloed van Jos onderschatten. Het is immers meer dan het handje vasthouden dat hij doet: driver coaching zal ongetwijfeld een belangrijk aspect zijn van wat hij doet, onmisbaar voor een jonge coureur op dit niveau (of eigenlijk voor iedere onervaren coureur). En een vervanger vinden is ook niet zo gemakkelijk, want sponsoren zijn immers ingestapt met het idee dat het Lammers en Verstappen zou worden, niet Lammers en Giedo. Ik zou ook niet willen aftikken voor Lammers en Giedo, maar wél voor Lammers en Verstappen.
Ik geloof best dat Jos belangrijk is qua invloed. Maar ik geloof ook best dat hij een enkele race een keer kan missen.
Citaat van: Miguel op 21 oktober 2015 - 19:27:30
Ik denk dat jullie de invloed van Jos onderschatten. Het is immers meer dan het handje vasthouden dat hij doet: driver coaching zal ongetwijfeld een belangrijk aspect zijn van wat hij doet, onmisbaar voor een jonge coureur op dit niveau (of eigenlijk voor iedere onervaren coureur). En een vervanger vinden is ook niet zo gemakkelijk, want sponsoren zijn immers ingestapt met het idee dat het Lammers en Verstappen zou worden, niet Lammers en Giedo. Ik zou ook niet willen aftikken voor Lammers en Giedo, maar wél voor Lammers en Verstappen.
Wat Jeroen zegt: Max mag, zeker in zijn tweede jaar, toch best wel een keer in staat zijn een race alleen door te komen. Wat als Jos een keer een zware griep krijgt, of zijn been breekt, kan Max dan plotseling niet meer rijden? Dat lijkt me toch flauwekul.
Citaat van: Perton op 22 oktober 2015 - 13:22:08
Citaat van: Miguel op 21 oktober 2015 - 19:27:30
Ik denk dat jullie de invloed van Jos onderschatten. Het is immers meer dan het handje vasthouden dat hij doet: driver coaching zal ongetwijfeld een belangrijk aspect zijn van wat hij doet, onmisbaar voor een jonge coureur op dit niveau (of eigenlijk voor iedere onervaren coureur). En een vervanger vinden is ook niet zo gemakkelijk, want sponsoren zijn immers ingestapt met het idee dat het Lammers en Verstappen zou worden, niet Lammers en Giedo. Ik zou ook niet willen aftikken voor Lammers en Giedo, maar wél voor Lammers en Verstappen.
Wat Jeroen zegt: Max mag, zeker in zijn tweede jaar, toch best wel een keer in staat zijn een race alleen door te komen. Wat als Jos een keer een zware griep krijgt, of zijn been breekt, kan Max dan plotseling niet meer rijden? Dat lijkt me toch flauwekul.
Zeker flauwekul. Als ze in dit stadium Jeroen Bleekemolen hadden gevraagd was dat meer dan alleen een vervanger voor Verstappen geweest. Allround, snel, betrouwbaar en ervaring. Gemiste kans voor Lammers en Co. Lijkt wel of de hele Nederlandse autosportwereld op de knieën ligt voor deze familie. Had ik van Lammers zekers niet verwacht.
Nou ja, voor sponsoren en media-aandacht is Verstappen vele malen aantrekkelijker dan de tamelijk nietszeggende Bleekemolen.
Citaat van: Jeroen op 22 oktober 2015 - 22:00:51
Nou ja, voor sponsoren en media-aandacht is Verstappen vele malen aantrekkelijker dan de tamelijk nietszeggende Bleekemolen.
Nietszeggend? Ik denk dat Bleekemolen in sportscars en touringcars Verstappen alle hoeken laat zien inclusief Lammers. Zijn cv is nogal lang. Rijd in grote teams, en wordt betaald. Wat media aandacht betreft zul je gelijk hebben. Maar waar was het nou om te doen eigenlijk? Holland terug in WEC cq Le Mans. Die bombarie verkondigde Lammers in het begin. Toen was de derde rijder nog niet eens bekend. En heeft Mister Jumbo ook nog sponsors nodig die er toe doen?? Toen het een beetje van de grond kwam was Max nog maar een coureur die de vrijdagtraining mocht doen een paar keer. Voor mij een gemiste kans. Ontzettend jammer. De Belgen komen al jaren op Le Mans met een raceteam in de LMP klasse. Holland laat het weer eens liggen. Maar stoor je niet aan mijn mening.
Doe ik niet
Het toont maar weer aan wat de mentaliteit van Jos is: Max gaat voor alles. Dit heeft hen veel succes gebracht, dus het is zeer bijzonderenswaardig. Tegelijkertijd vind ik het volslagen belachelijk om de 24 uren van Le Mans te laten schieten voor een rol achter de schermen voor 1 race in het tweede jaar van Max. Om nog maar niet te spreken van het in de kou laten staan van je teamgenoten en de sponsors voor Le Mans.
Maar ik ga er vanuit dat Jos van tevoren alleen heeft toegezegd als het niet conflicteerde met de races van Max. En dat doet het dus wel.
Citaat van: janke op 22 oktober 2015 - 22:24:46
Citaat van: Jeroen op 22 oktober 2015 - 22:00:51
Nou ja, voor sponsoren en media-aandacht is Verstappen vele malen aantrekkelijker dan de tamelijk nietszeggende Bleekemolen.
Nietszeggend? Ik denk dat Bleekemolen in sportscars en touringcars Verstappen alle hoeken laat zien inclusief Lammers. Zijn cv is nogal lang. Rijd in grote teams, en wordt betaald. Wat media aandacht betreft zul je gelijk hebben. Maar waar was het nou om te doen eigenlijk? Holland terug in WEC cq Le Mans. Die bombarie verkondigde Lammers in het begin. Toen was de derde rijder nog niet eens bekend. En heeft Mister Jumbo ook nog sponsors nodig die er toe doen?? Toen het een beetje van de grond kwam was Max nog maar een coureur die de vrijdagtraining mocht doen een paar keer. Voor mij een gemiste kans. Ontzettend jammer. De Belgen komen al jaren op Le Mans met een raceteam in de LMP klasse. Holland laat het weer eens liggen. Maar stoor je niet aan mijn mening.
Dat is allemaal helemaal waar maar in Nederland is er buiten Formule 1 bijna niks dat enige publieke aandacht trekt. Verstappen reed F1, Bleekemolen niet, dat maakt een wereld van verschil met media-aandacht (en daarmee sponsoring). Dat is allemaal heel jammer, maar zo is de realiteit.
Lammers heeft jarenlang een soort van team Holland gehad. Dat heeft hem in die jaren heel veel geld gekost...
En als sponsoren alleen met Verstappen willen rijden, en hij kan niet, dan wordt het een lastig verhaal.
Verstappen is nu eenmaal veel interessanter voor sponsoren (dankzij zijn fans en ex-F1) dan andere coureurs.
Kevin Magnussen gaat op 10 november voor Porsche testen met Mitch Evans en Oliver Turvey.
https://twitter.com/PorscheRaces/status/658992750549966848
Lijkt me logische dat ze iemand zoeken om Hulkenberg te vervangen die volgend jaar niet kan rijden op Le Mans.
(https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlt1/t31.0-8/12240954_644027365737435_5205567057722981202_o.jpg)
Leuk voor hem, hij verdiend het wel.
Nick Catsburg is stiekem aardig aan de weg aan het timmeren. Het blijft een beetje onder de radar door de aandacht voor Max, maar na zijn uitstap in de BPES bij Marc VDS en zijn aanstelling in het WTCC voor lada, kan Catsburg voor Manthey Racing een Porsche 911 RSR testen tijdens de officiële WEC rookietest. Het zullen niet de enige testkilometers zijn, want Catsburg test deze week ook op Daytona voor Black Swann Racing (in aanloop naar een IMSA programma) en ook Oreca klant Dragonspeed heeft m uitgenodigd voor een test van de nieuwe Oreca LMP2 coupe, toevallig samen met zn huidige teamgenoot bij lada, Nicolas Lapierre.
Leuk, gewilde coureur inmiddels. De vaderlandse aanwas in de sportscars (en prototypes) is niet slecht op het moment.
Bij Porsche testen is wel heel erg gaaf, hopelijk kan hij daar doorbreken.
Nick komt er wel. Groot talent, heeft tegen de grootste sportswagencoureurs al veel laten zien en regelmatig verslagen, maar heeft nog niet de kans gehad dit ook te doen in een groot internationaal kampioenschap.
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/12232800_647403075399864_3796954479129620099_o.jpg)
De tijden van de rookietest.
(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/12248062_647358638737641_677217243815298912_o.jpg)
En Montoya strak in pak maar de snelste. Impressive...
Mooi voor Philipp dat hij zich ook in die test heeft kunnen laten zien. Ik ben enorm benieuwd naar wat hij volgend jaar gaat doen. Hij wil graag Porsche-fabrieksrijder worden (wie niet?) en heeft denk ik de beste papieren in handen om zich bij die elitegroep te voegen. Geen enkele andere kandidaat heeft een betere cv. dan hij.
Jij toch wel stiekem?
Citaat van: Miguel op 23 november 2015 - 12:57:47
Mooi voor Philipp dat hij zich ook in die test heeft kunnen laten zien. Ik ben enorm benieuwd naar wat hij volgend jaar gaat doen. Hij wil graag Porsche-fabrieksrijder worden (wie niet?) en heeft denk ik de beste papieren in handen om zich bij die elitegroep te voegen. Geen enkele andere kandidaat heeft een betere cv. dan hij.
Heb alleen gelezen dat team manthey er volgend jaar mee stopt?
In RTL GP Magazine:
CitaatKeert Peugeot terug naar Le Mans?
PSA-topman Carlos Tavares sluit het niet uit. In een interview gisteren met het programma Turbo van de Franse zender M6 geeft hij toe dat hij "een grote passie voor Le Mans heeft" en dat endurance racen in Peugeots DNA zit.
Hij stelt drie voorwaarden voor een terugkeer: de PSA-groep moet financieel gezond zijn, de WEC-reglementen stabiel en de sportafdeling moet voldoende tijd krijgen om zich goed voor te bereiden.
Want, zo stelt Tavares: "Als we terugkeren, willen we winnen".
Waar ik al voor vreesde is nu werkelijkheid, Audi en Porsche starten volgend jaar maar met 2 bolides.
CitaatAudi rijdt met Andre Lotterer, Benoit Treluyer and Marcel Fassler in de nr 7 en met Loic Duval, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis in de nr 8.
Porsche zal ook met de reguliere WEC-rijders naar Le Mans gaan. Het lijkt dus uitgesloten dat de winnaars van 2015 (Hülkenberg, Tandy en Bamber) hun titel kunnen verdedigen.
De eerste foto's van de Audi R18:
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/q84/s720x720/12075071_649318858541619_6689570697317301678_n.jpg?oh=f65a5d0a8f75988a8e881eb3a6bb2e23&oe=56DFEF5E)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/q82/s720x720/12316299_649318885208283_1135930730258456701_n.jpg?oh=b075b084c25ef24d29c63a4ac718f40e&oe=56E70EE7)
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/q84/s720x720/12316670_649318928541612_5369200073740194213_n.jpg?oh=a05e470dcb9f98782948cca80b092c6b&oe=56EBE713)
Ik vind hem lelijk...
Hmm, alsof de laatste creatie van Ligier van een Formule E neus is voorzien, plus de typisch booskijkende LED-jes van audi erbij
Citaat van: Perton op 23 november 2015 - 15:48:44
Jij toch wel stiekem?
Jawel, maar ik gun anderen ook wat.
Citaat van: gloudiesaurus op 23 november 2015 - 21:55:38
Heb alleen gelezen dat team manthey er volgend jaar mee stopt?
Blijft genoeg te racen over in customer programma's, en Manthey werkt volgend jaar een GT3R programma af in Blancpain GT en waarschijnlijk VLN.
http://www.motorsport.com/wec/news/nissan-withdraws-lmp1-entry-from-2016-wec/ (http://www.motorsport.com/wec/news/nissan-withdraws-lmp1-entry-from-2016-wec/)
CitaatNissan has withdrawn its entry from next year's FIA World Endurance Championship, it was announced on Tuesday.
The Japanese manufacturer returned to top-flight sportscar racing this year for the first time since 1999 with its innovative front-engined GT-R LM NISMO.
Despite being originally entered for the full WEC season, Nissan chose to pull out of the first two rounds in order to better prepare for the Le Mans 24 Hours, to date the only race in which the car has appeared.
With no functioning hybrid system, it lapped well off the pace of its LMP1 competitors, qualifying 25 seconds slower, with none of the team's three cars classified at the finish.
The decision was subsequently taken to withdraw from the rest of the WEC schedule, which was followed by the news that the architect of the ambitious project, Darren Cox, would part ways with Nissan.
And now, despite testing the car as recently as this month, Nissan has reached the conclusion that the car would not ever be capable of matching the performance of LMP1 rivals Porsche, Audi and Toyota.
The full statement read: "Today, Nissan announced that it will withdraw its LMP1 entry from the 2016 FIA World Endurance Championship.
"Nissan entered LMP1 in the 2015 season with an innovative new, and bold concept, with the ambition to compete at the front of the field.
"The teams worked diligently to bring the vehicles up to the desired performance levels. However, the company concluded that the program would not be able to reach its ambitions and decided to focus on developing its longer term racing strategies.
"Racing is a core part of the Nissan DNA, and the company has a proud history of innovating to win. Nissan's commitment to motorsports remains strong, as evidenced by its victorious track record in the 2015 season – from achieving the overall winner of Super GT two years in a row in Japan, to winning the Blancpain Endurance Pro Class, Bathurst 12hr race with the GT-R GT3.
"Nissan will continue its support of WEC through its various engine programs including recent introduction of LMP3 engine."
Nissan trekt zich terug uit het WEC LMP1. Jammer! Het was zo'n mooi project...
Erg zonde weer. De hoge heren zien geen instant success dus houdt het weer op. Gelukkig is de basis in de LMP1 vrij breed maar het was een mooie verschijning.
Zonde! Ik hoop echt dat de LMP1 klasse wat breder wordt.
Het was echt een mooi uniek plan. Maar wel iets van de lange adem.
Nu is het een farce. Miljoenen uitgegeven aan PR (launch tijdens de superbowl) en dan 1 jaar de stekker er alweer uittrekken. Zonde...
het komt door Renault F1. Alle andere dure motorsportactiviteiten in de groep zijn beëindigd om de budgetten naar F1 te schuiven.