Als je leuke weetjes of statistiekjes hebt uit de geschiedenis van de F1, post ze dan hier.
Ik zal beginnen met wat ik net postte in de topic over de GP van Italië, maar net zo goed hier kan: de GP van Italië 2011 was de eerste keer dat de top vijf van een race volledig uit wereldkampioenen bestond! Voor dit seizoen kwam het slechts in twee seizoenen voor dat er überhaupt 5 wereldkampioenen aan de start verschenen, namelijk in 1968 en in 1970.
Nog een tweede weetje waar ik toevallig net achter kwam: twee wereldtitels uit de geschiedenis van de F1 werden gewonnen met een significant Belgisch aandeel. In 1956 werd Juan Manuel Fangio voor de vierde keer wereldkampioen, in zijn Ferrari op banden van het merk Englebert. In 1958 pakte Mike Hawthorn zijn titel met dezelfde banden.
Englebert was een Luikse bandenfabrikant, in 1877 opgericht door ene Oscar Englebert. Het merk hoorde medio jaren '50 tot de beste racebanden die er waren, maar na 1958 werd er gestopt met het leveren van racebanden.
Englebert lag overigens ten grondslag aan het welbekende Uniroyal, dat nog steeds bestaat als onderdeel van Continental en zich specialiseert in regenbanden.
Ergens in het F1-forum kwam ter sprake of het vaak voorgekomen is dat een wereldkampioen het hele seizoen lang, vanaf de eerste race, aan de leiding heeft gestaan van het wereldkampioenschap. Ik heb weer wat opzoekwerk verricht en dit is de lijst van seizoenen waarin de kampioen het hele seizoen aan de leiding stond, 14 keer in het totaal:
1953: Alberto Ascari *
1954: Juan Manuel Fangio *
1957: Juan Manuel Fangio
1959: Jack Brabham
1962: Graham Hill
1991: Ayrton Senna
1992: Nigel Mansell
1994: Michael Schumacher
1996: Damon Hill
1998: Mika Häkkinen *
2001: Michael Schumacher
2002: Michael Schumacher
2004: Michael Schumacher
2009: Jenson Button
In jaren met een sterretje heeft de kampioen op een bepaald moment in het seizoen wel op hetzelfde aantal punten gestaan als de tweede in het klassement. In '53 en '54 kwam dat omdat de GP van Indianapolis de tweede race op de kalender was, en er niemand vanuit Europa naar Amerika vloog om daaraan deel te nemen (omgekeerd ook: alle deelnemers aan die GP kwamen nooit aan de start in de Europese races). De winnaar van de GP van Amerika stond deelde dus altijd de leiding in het WK met de winnaar uit de openingsrace (afhankelijk van wie de snelste ronde had gereden want die was ook 1 WK-punt waard).
In het geval van Mika Häkkinen was dat natuurlijk anders: 2 races voor het einde hadden hij en Schumacher elk 80 punten. Beiden hadden toen 6 races gewonnen, maar Mika was twee keer tweede geworden en Michael slechts een keer. Officieel had Häkkinen dus toch de leiding.
In 2006 overkwam Alonso het omgekeerde: 2 races voor het einde hadden hij en Schumacher even veel punten, maar omdat Schumacher toen 7 races had gewonnen en Alonso 6, stond Schumacher dus net aan de leiding. Verder stond Alonso toen wel altijd op de eerste plaats in het kampioenschap dankzij zijn sterke eerste seizoenshelft (in 9 races 6 keer gewonnen en 3 keer tweede).
Het record voor beste seizoensbegin (meeste races winnen aan het begin van het seizoen) wordt overigens gedeeld door Mansell in 1992 en Schumacher in 2004, beiden wonnen toen de eerste 5 races van het seizoen.
Als we echt een winnaar willen voor deze statistiek, dan is dat Mansell, want in de zesde race (Monaco) werd hij tweede achter Senna na een legendarisch en rondenlang duel waarin Mansell alles uit de kast haalt om Senna in te halen, maar daar niet in slaagt door het goede verdedigen van Senna.
Schumacher daarentegen viel in de zesde race van 2004, eveneens in Monaco, uit na een crash met Montoya in de tunnel, weet u nog. Jarno Trulli won de race voor Renault.
Volgens Martin Brundle was Schumacher vandaag de oudste coureur aan de leiding van een GP sinds Jack Brabham in 1970. :)
Citaat van: Jozef op 09 oktober 2011 - 10:34:49
Volgens Martin Brundle was Schumacher vandaag de oudste coureur aan de leiding van een GP sinds Jack Brabham in 1970. :)
Klopt. Jacques Laffite was er ook 42 toen hij in de Amerikaanse GP in 1986 in Detroit aan de leiding reed, maar Schumacher is een paar maand ouder dan Laffite toen was.
Citaat van: Jozef op 21 september 2011 - 02:31:17
Ergens in het F1-forum kwam ter sprake of het vaak voorgekomen is dat een wereldkampioen het hele seizoen lang, vanaf de eerste race, aan de leiding heeft gestaan van het wereldkampioenschap. Ik heb weer wat opzoekwerk verricht en dit is de lijst van seizoenen waarin de kampioen het hele seizoen aan de leiding stond, 14 keer in het totaal:
1953: Alberto Ascari *
1954: Juan Manuel Fangio *
1957: Juan Manuel Fangio
1959: Jack Brabham
1962: Graham Hill
1991: Ayrton Senna
1992: Nigel Mansell
1994: Michael Schumacher
1996: Damon Hill
1998: Mika Häkkinen *
2001: Michael Schumacher
2002: Michael Schumacher
2004: Michael Schumacher
2009: Jenson Button
In jaren met een sterretje heeft de kampioen op een bepaald moment in het seizoen wel op hetzelfde aantal punten gestaan als de tweede in het klassement. In '53 en '54 kwam dat omdat de GP van Indianapolis de tweede race op de kalender was, en er niemand vanuit Europa naar Amerika vloog om daaraan deel te nemen (omgekeerd ook: alle deelnemers aan die GP kwamen nooit aan de start in de Europese races). De winnaar van de GP van Amerika stond deelde dus altijd de leiding in het WK met de winnaar uit de openingsrace (afhankelijk van wie de snelste ronde had gereden want die was ook 1 WK-punt waard).
In het geval van Mika Häkkinen was dat natuurlijk anders: 2 races voor het einde hadden hij en Schumacher elk 80 punten. Beiden hadden toen 6 races gewonnen, maar Mika was twee keer tweede geworden en Michael slechts een keer. Officieel had Häkkinen dus toch de leiding.
In 2006 overkwam Alonso het omgekeerde: 2 races voor het einde hadden hij en Schumacher even veel punten, maar omdat Schumacher toen 7 races had gewonnen en Alonso 6, stond Schumacher dus net aan de leiding. Verder stond Alonso toen wel altijd op de eerste plaats in het kampioenschap dankzij zijn sterke eerste seizoenshelft (in 9 races 6 keer gewonnen en 3 keer tweede).
In 2001 had David Coulthard na de GP van San Marino evenveel punten als Schumacher, nl. 26. Schumacher was toen evenwel nog steeds koploper in de stand doordat hij een zege meer had dan Coulthard.
In 2008 werd voor het laatst het team waar de wereldkampioen voor uitkwam datzelfde jaar geen wereldkampioen bij de constructeurs. McLaren-coureur Lewis Hamilton pakte toen de rijderstitel, terwijl Ferrari de constructeurstitel wist te veroveren.
Andere jaren waarin dit gebeurde, waren:
1999: Mika Häkkinen (McLaren) - Ferrari
1994: Michael Schumacher (Benetton) - Williams
1986: Alain Prost (McLaren) - Williams
1983: Nelson Piquet (Brabham) - Ferrari
1982: Keke Rosberg (Williams) - Ferrari
1981: Nelson Piquet (Brabham) - Williams
1976: James Hunt (McLaren) - Ferrari
1973: Jackie Stewart (Tyrrell) - Lotus
1958: Mike Hawthorn (Ferrari) - Vanwall
In 2007 behaalden McLaren-rijders Lewis Hamilton en Fernando Alonso samen de meeste punten in het constructeurs-WK, maar het team werd gediskwalificeerd. Daardoor won Ferrari dat jaar beide titels.
Seizoen met meeste winnaars/aantal races.
1) 1951 6 / 8 75.00% (Fangio 2*, Wallard, Farina, Fagioli, Gonzalez, Ascari 2*)
2) 1982 11 / 16 68.75% (Prost 2*, Lauda2*, Pironi2*, Watson2*, Patrese, Piquet, Arnoux2*, Tambay, de Angelis, Rosberg, Alboreto)
3) 1959 6 / 9 66.67% (Brabham 2*, Moss 2*, Brooks 2*, Ward, Mclaren, Bonnier)
4) 1975 9 / 14 64.29% (Lauda 5*, Fittipaldi 2*, Pace, Scheckter, Mass, Hunt, Brambilla, Reutemann, Regazonni)
5) 1961 5 / 8 62.50% (Moss 2*, von trips 2*, P. Hill 2*, Baghetti, Ireland)
Langste periode tussen 2 GP's voor een coureur.
Coureur GP's aantal GP's-jaren-dagen
1) Luca Badoer Suzuka 1999 - Valencia 2009 167-10.07-3584
2) Jan Lammers Le Castellet 1982 - Suzuka 1992 162 10.52 3745
3) Paddy Driver East London 1963 - Kyalami 1974 116 10.52 3745
4) Bruno Giacomelli Kyalami 1983 - Imola 1990 98 6.75 2402
5) Eppie Wietzes Mosport 1967 - Mosport 1974 90 7.26 2583
Tot op heden hebben rijders uit twintig verschillende landen een Grote Prijs gewonnen. Groot-Brittannië voert de stand aan met 218 zeges behaald door 19 verschillende rijders, voor Duitsland met 124 zeges door 6 verschillende piloten en Brazilië met 101, ook behaald door zes verschillende rijders. Polen sluit het rijtje met 1 zege, behaald door Robert Kubica. Enkele belangrijke Europese landen die nog nooit een Grand Prix-winnaar gehad hebben, zijn o.a. Portugal, Nederland en Noorwegen, terwijl een land als Finland dan weer op de vijfde plaats staat, met maar liefst 44 overwiningen.
Het lijstje:
1 Groot-Brittannië 218 overwinningen - 19 coureurs
2 Duitsland 124 - 6
3 Brazilië 101 - 6
4 Frankrijk 79 - 12
5 Finland 44 - 4
6 Italië 43 - 15
7 Oostenrijk 41 - 3
8 Argentinië 38 - 3
9 V.S. (incl. Indy500) 33 - 15
10 Australië 32 - 3
11 Spanje 27 - 1
12 Canada 17 - 2
13 Nieuw-Zeeland 12 - 2
13 Zweden 12 - 3
15 België 11 - 2
16 Zuid-Afrika 10 - 1
17 Colombia 7 - 1
17 Zwitserland 7 - 2
19 Mexico 2 - 1
20 Polen 1 - 1
Interessante lijst. Grappig hoe sommige landen het moeten hebben van 1 of 2 grote namen (Duitsland met Schumi en Vettel, Spanje met Alonso, Zuid-Afrika met Scheckter) terwijl het bij andere landen juist heel in de breedte werkt (Verenigd Koninkrijk, Italië, VS).
Veel races gereden, maar nooit gewonnen.
Nico Rosberg heeft zich vandaag in top 10 gewerkt waar je eigenlijk liever niet in wil staan!
1. Andrea de Cesaris - 208
2. Nick Heidfeld - 184
3. Martin Brundle - 158
4. Derek Warwick - 148
5. Jean-Pierre Jarier - 136
6. Eddy Cheever - 132
7. Pierluigi Martini - 119
8. Mika Salo - 110
9. Nico Rosberg - 107
9. Jos Verstappen - 107
9. Philippe Alliot - 107
Deze lijst geeft wel alleen coureurs die nooit een race hebben gewonnen in hun carrière. Laat ons voor Heidfeld en Rosberg hopen dat ze er nog verandering in kunnen brengen! Deze lijst geeft niet weer welke coureurs de meeste races nodig hadden om een eerste overwinning te boeken.
Bij de meeste races nodig om te winnen is het dacht ik Barrichello (123), Button (106), Häkkinen (96) en Boutsen (ik dacht 89).
De meeste races om kampioen te worden is in ieder geval Mansell voor Button. Die wist ik dan weer ;).
Citaat van: Doefie op 28 november 2011 - 12:11:19
Bij de meeste races nodig om te winnen is het dacht ik Barrichello (123), Button (106), Häkkinen (96) en Boutsen (ik dacht 89).
En Alesi?? Die won ook pas in 1995 zijn eerste race en stond dus 6 seizoenen droog evenals Herbert.
Citaat van: Wizard op 28 november 2011 - 19:00:39
Citaat van: Doefie op 28 november 2011 - 12:11:19
Bij de meeste races nodig om te winnen is het dacht ik Barrichello (123), Button (106), Häkkinen (96) en Boutsen (ik dacht 89).
En Alesi?? Die won ook pas in 1995 zijn eerste race en stond dus 6 seizoenen droog evenals Herbert.
Even met de natte vinger gecheckt: als ik juist geteld heb, behaalde Alesi zijn eerste en enige zege in zijn 92ste GP.
Zou zomaar kunnen. En dan hoort hij in het rijtje thuis. ;) Overigens, maar dat ik weer andere koek, Patrese was 7 seizoenen zegeloos. Hij won in 1983 in de Brabham en daarna pas in 1990 weer. Zaten toch ook wat races tussen. Iemand die daar statistieken van heeft? De langste periode tussen 2 zeges dus?
Citaat van: Doefie op 28 november 2011 - 12:11:19
Bij de meeste races nodig om te winnen is het dacht ik Barrichello (123), Button (106), Häkkinen (96) en Boutsen (ik dacht 89).
Ik kom tot het volgende lijstje. ::)
1 130e race Mark Webber Duitsland 2009
2 124e race Rubens Barrichello Duitsland 2000
3 119e race Jarno Trulli Monaco 2004
4 115e race Jenson Button Hongarije 2006
5 110e race Giancarlo Fisichella Brazilië 2003
6 99e race Mika Häkkinen Europa 1997
7 96e race Thierry Boutsen Canada 1989
8 92e race Jean Alesi Canada 1995
9 82e race Eddie Irvine Australië 1999
10 75e race Nigel Mansell Europa 1985
Je zit er iig niet ver naast. ;)
Citaat van: Wizard op 28 november 2011 - 19:26:13
Zou zomaar kunnen. En dan hoort hij in het rijtje thuis. ;) Overigens, maar dat ik weer andere koek, Patrese was 7 seizoenen zegeloos. Hij won in 1983 in de Brabham en daarna pas in 1990 weer. Zaten toch ook wat races tussen. Iemand die daar statistieken van heeft? De langste periode tussen 2 zeges dus?
Ik weet wel dat Jan Lammers lange tijd het record had voor langste periode tussen twee GP-deelnames. Maar Badoer heeft dat recent verbroken... :-[
Klopt. Was ook de enige meerwaarde van zijn 'comeback'. Overigens, werd hij niet uit de race getikt door Alonso?
Nope, in Valencia werd hij 17e en in Spa 14e.
Ik herinner me anders een touché. Zal straks eens zoeken...
Citaat van: Jeroen op 28 november 2011 - 22:37:46
Citaat van: Wizard op 28 november 2011 - 19:26:13
Zou zomaar kunnen. En dan hoort hij in het rijtje thuis. ;) Overigens, maar dat ik weer andere koek, Patrese was 7 seizoenen zegeloos. Hij won in 1983 in de Brabham en daarna pas in 1990 weer. Zaten toch ook wat races tussen. Iemand die daar statistieken van heeft? De langste periode tussen 2 zeges dus?
Ik weet wel dat Jan Lammers lange tijd het record had voor langste periode tussen twee GP-deelnames. Maar Badoer heeft dat recent verbroken... :-[
Ik lees net toevallig dat Lammers dus nog wel dat record heeft. Volgens de wikipagina van Badoer was diens comeback toch net iets eerder...
Citaat van: Wizard op 28 november 2011 - 22:45:42
Klopt. Was ook de enige meerwaarde van zijn 'comeback'. Overigens, werd hij niet uit de race getikt door Alonso?
In Valencia had hij in de eerste bocht een lichte touch met Grosjean, waarbij laatstgenoemde zijn voorvleugel beschadigde. Enkele bochten verder spinde Badoer vervolgens achterstevoren, nogmaals voor de neus van de Fransman. Badoer kon echter de wedstrijd verderzetten.
http://www.youtube.com/watch?v=MJzYRrqjC78
Tijdens de vrije trainingen dus. Wat een geheugen, die Wizard... :P
Citaat van: Wizard op 30 november 2011 - 20:06:42
http://www.youtube.com/watch?v=MJzYRrqjC78
Tijdens de vrije trainingen dus. Wat een geheugen, die Wizard... :P
Ik zie in dit filmpje Alonso in een McLaren op het Ricardo Tormo-circuit. Dateert dus van de wintertests van 2007.
Citaat van: SDG op 30 november 2011 - 20:48:45
Citaat van: Wizard op 30 november 2011 - 20:06:42
http://www.youtube.com/watch?v=MJzYRrqjC78
Tijdens de vrije trainingen dus. Wat een geheugen, die Wizard... :P
Ik zie in dit filmpje Alonso in een McLaren op het Ricardo Tormo-circuit. Dateert dus van de wintertests van 2007.
Ik dacht al ditniet klopte. Want Badoer heeft zijn twee races in 2009 gereden en dit zijn beelden van 2007.
Volgens f1-facts.com zijn dit de statistieken van langste afwezigheid tussen twee races:
Badoer zijn laatste race: Suzuka 1999; zijn eerste race terug: Valencia 2009
Lammers zijn laatste race: Le Castellet 1982; zijn eerste race terug: Suzuka 1992
Bij Badoer zaten er 167 races tussen, bij Lammers 162 (hierdoor zetten zij hem bovenaan).
Maar in jaren uitgedrukt zat er bij Lammers 10,52 jaar tussen en bij Badoer 10,07 jaar.Of in dagen uitgedrukt zat er bij Lammers 3745 dagen tussen en bij Badoer 3584 dagen.
Hierdoor is voor mij Lammers de winnaar :)
Voor de geïnteresseerden: http://f1-facts.com/statistics/career_gaps (http://f1-facts.com/statistics/career_gaps)
Leuke site.
Heb 'm direct tussen m'n favorieten gezet.
Citaat van: KVDracer op 03 december 2011 - 13:23:43
Volgens f1-facts.com zijn dit de statistieken van langste afwezigheid tussen twee races:
Badoer zijn laatste race: Suzuka 1999; zijn eerste race terug: Valencia 2009
Lammers zijn laatste race: Le Castellet 1982; zijn eerste race terug: Suzuka 1992
Bij Badoer zaten er 167 races tussen, bij Lammers 162 (hierdoor zetten zij hem bovenaan).
Maar in jaren uitgedrukt zat er bij Lammers 10,52 jaar tussen en bij Badoer 10,07 jaar.Of in dagen uitgedrukt zat er bij Lammers 3745 dagen tussen en bij Badoer 3584 dagen.
Hierdoor is voor mij Lammers de winnaar :)
Voor de geïnteresseerden: http://f1-facts.com/statistics/career_gaps (http://f1-facts.com/statistics/career_gaps)
Zie reactie #7 ;)
Citaat van: M@rc op 06 december 2011 - 13:08:07
Zie reactie #7 ;)
Zojuist wederom gedaan.
Viel me ook nu pas op dat hij dit record deelt met Paddy Driver.
Al zaten er bij Lammers wel weer meer GP's tussen.
Citaat van: Kootje op 28 november 2011 - 19:39:04
Citaat van: Doefie op 28 november 2011 - 12:11:19
Bij de meeste races nodig om te winnen is het dacht ik Barrichello (123), Button (106), Häkkinen (96) en Boutsen (ik dacht 89).
Ik kom tot het volgende lijstje. ::)
1 130e race Mark Webber Duitsland 2009
2 124e race Rubens Barrichello Duitsland 2000
3 119e race Jarno Trulli Monaco 2004
4 115e race Jenson Button Hongarije 2006
5 110e race Giancarlo Fisichella Brazilië 2003
6 99e race Mika Häkkinen Europa 1997
7 96e race Thierry Boutsen Canada 1989
8 92e race Jean Alesi Canada 1995
9 82e race Eddie Irvine Australië 1999
10 75e race Nigel Mansell Europa 1985
Je zit er iig niet ver naast. ;)
Ondertussen dus een nieuwe man in dit lijstje, Nico Rosberg op de vijfde plaats (China was zijn 111de GP).
Zo is hij toch net Jenson Button te snel af. Grappig trouwens dat beiden het in feite voor hetzelfde team deden ook (BAR -> Honda -> Brawn -> Mercedes).
Citaat van: Jozef op 27 november 2011 - 23:43:45
Veel races gereden, maar nooit gewonnen.
Nico Rosberg heeft zich vandaag in top 10 gewerkt waar je eigenlijk liever niet in wil staan!
1. Andrea de Cesaris - 208
2. Nick Heidfeld - 184
3. Martin Brundle - 158
4. Derek Warwick - 148
5. Jean-Pierre Jarier - 136
6. Eddy Cheever - 132
7. Pierluigi Martini - 119
8. Mika Salo - 110
9. Nico Rosberg - 107
9. Jos Verstappen - 107
9. Philippe Alliot - 107
Deze lijst geeft wel alleen coureurs die nooit een race hebben gewonnen in hun carrière. Laat ons voor Heidfeld en Rosberg hopen dat ze er nog verandering in kunnen brengen! Deze lijst geeft niet weer welke coureurs de meeste races nodig hadden om een eerste overwinning te boeken.
En hieruit valt Rosberg dus weg waardoor Verstappen en Alliot opnieuw negende staan (voor China stond Rosberg samen met Salo op de achtste plaats waardoor Verstappen en Alliot dus gedeelde tiende waren op dat moment). Voor Nick Heidfeld lijkt het er dan weer niet op dat hij ooit nog van deze oneervolle (of niet? je kunt wel zeggen dat je meer dan 100 GP's hebt mogen rijden :D) lijst zal kunnen verdwijnen.
Wie weet kan Heidfeld toch nog een zitje vinden in de toekomst, om het record van De Cesaris aan te vallen. :P
Citaat van: Jozef op 08 mei 2012 - 02:01:57
En hieruit valt Rosberg dus weg waardoor Verstappen en Alliot opnieuw negende staan (voor China stond Rosberg samen met Salo op de achtste plaats waardoor Verstappen en Alliot dus gedeelde tiende waren op dat moment). Voor Nick Heidfeld lijkt het er dan weer niet op dat hij ooit nog van deze oneervolle (of niet? je kunt wel zeggen dat je meer dan 100 GP's hebt mogen rijden :D) lijst zal kunnen verdwijnen.
Wie weet kan Heidfeld toch nog een zitje vinden in de toekomst, om het record van De Cesaris aan te vallen. :P
Ik vrees dat zelfs indien Heidfeld nog tien jaar zou meedoen, hij dan nog steeds zijn eerste zege zou najagen. Sommige rijders lijken gewoon voorbestemd om nooit te zullen winnen. Zie maar naar Chris Amon destijds. Als hij de beste was, kreeg hij met pech te maken. En als hij dan wel de finish haalde, deed er die dag juist iemand nòg beter.
Trouwens, indien hij eind volgend jaar nog steeds van de partij is, kan Timo Glock ook zijn opwachting maken in dit rijtje. In Spanje reed hij al zijn 77ste GP.
http://www.gppits.net/nieuws/in_de_naam_van_de_vader_en_de_zoon_1_2/
Lekker stukkie Maikel, ben nu al nieuwsgierig naar deel 2
Thnx Kootje ;)
Ik zat laatst even in de statistieken te duiken voor een andere post op dit forum. Toen deed ik deze vaststelling: Frankrijk wacht al op een GP-overwinning sinds Olivier Panis in Monaco 1996, ofwel bijna 18 jaar. Nog nooit moest Frankrijk zo lang wachten op een zege. Na Trintignant in Monaco 1958 was het ook wel lang wachten: de volgende Franse triomf was van Cevert in de Verenigde Staten in 1971.
Ook opvallend: ook voor België loopt momenteel de langste periode ooit zonder GP-overwinning. Jacky Ickx pakte zijn 8 overwinningen in de periode 1968-1972, Thierry Boutsen won 3 keer in 1989 en 1990. Sindsdien is het dus al bijna 24 jaar wachten voor België. Hoog tijd dat Stoffel Vandoorne een goeie F1-auto onder z'n kont krijgt! :)
Argentinië zit in hetzelfde schuitje want wacht al sinds Reutemann in 1981.
Zo, tot zover mijn bijdrage aan nutteloze statistiekjes voor vandaag. :)
En de VS sinds Andretti in 78. Zweden sinds Peterson in datzelfde jaar.
Eigenlijk is alleen Engeland vrij constant geweest in races winnen. De meeste andere landen hebben grote gaten. Zie bijvoorbeeld ook Duitsland. Schumacher won in 91, Mass in Spanje 75.
Wij Nederlanders wachten al 64 jaar! >:(
55.
http://www.carelgodindebeaufort.nl/590503spa.html Maar natuurlijk discutabel, omdat dit onder sportscars-reglementen werd verreden. Dus die negerend, dan is het zelfs 78 jaar. http://en.wikipedia.org/wiki/1936_Grand_Prix_season Zoek het Nederlandse vlaggetje.
Want we hadden het over GP-overwinningen immers, niet over F1-overwinningen. Maar ik zal ophouden met mierenneuken ;)
He daarover gesproken, misschien weet iemand dit. Wat was nou het echte eerste Formule 1-wereldkampioenschap? Want van 1950 en verder was het in eerste instantie het World Drivers' Championship, waar natuurlijk een handvol + nog wat races volgens Formule 1-regels opstonden en de Indy 500.
Vanaf welk jaar begon de FIA (FISA, of hoe die voorloper ook heet) echt te praten over het Formule 1-wereldkampioenschap? 1961 toen de Indy 500 niet meer op de kalender stond? Wel gewoon 1950? Ergens daar tussen? Of pas na 1961? Het is natuurlijk maar iets pietluttigs, en helemaal niet belangrijk, want we weten dat de facto 1950 gewoon het eerste Formule 1-kampioenschap was, maar ik ben wel benieuwd eigenlijk.
-edit, heb het inmiddels gevonden-. Wauw, het Formule 1-wereldkampioenschap bestaat feitelijk pas sinds 1981!
http://8w.forix.com/fiasco-81.html
Citaat van: Perton op 02 april 2014 - 19:43:43
He daarover gesproken, misschien weet iemand dit. Wat was nou het echte eerste Formule 1-wereldkampioenschap? Want van 1950 en verder was het in eerste instantie het World Drivers' Championship, waar natuurlijk een handvol + nog wat races volgens Formule 1-regels opstonden en de Indy 500.
Vanaf welk jaar begon de FIA (FISA, of hoe die voorloper ook heet) echt te praten over het Formule 1-wereldkampioenschap? 1961 toen de Indy 500 niet meer op de kalender stond? Wel gewoon 1950? Ergens daar tussen? Of pas na 1961? Het is natuurlijk maar iets pietluttigs, en helemaal niet belangrijk, want we weten dat de facto 1950 gewoon het eerste Formule 1-kampioenschap was, maar ik ben wel benieuwd eigenlijk.
-edit, heb het inmiddels gevonden-. Wauw, het Formule 1-wereldkampioenschap bestaat feitelijk pas sinds 1981!
http://8w.forix.com/fiasco-81.html
Yep, dat is ook de reden waarom je bv. op MotorsTV of ESPN regelmatig documentaires over de F1 uit de seventies ziet langskomen, of waarom er van de jaren 1970-1980 een officieuze review op dvd bestaat. Bernie en Co. hebben namelijk geen copyright op dat beeldmateriaal...
Bovenstaande stelling kan alleen maar van TopGear komen (hoorde hem een jaar of 10 geleden), maar in zekere zin is deze nog steeds van kracht.
Het (ongenuanceerde) idee is dat autosportklassen ieder jaar steeds een beetje sneller worden, dus vroeg of laat moet F3 op het niveau van eerdere F1 jaargangen komen. Welnu, in zekere zin klopt dat ook.
Onlangs reed F3 coureur Ocon op Imola (een circuit dat in de loop der jaren nauwelijks is veranderd) 1.36.47 en dat zou hem in 1980 in het middenveld op plaats 15 hebben gezet tussen John Watson en Emerson Fittipaldi. De snelste ronde in de race was van Alan Jones met 1.36.09.
Op zich wel grappig; jongetjes als Ocon en Verstappen laten racen tussen legendarische helden (immers niets is onmogelijk in dit digitale tijdperk). Doet een beetje denken aan de film The Final Countdown, die toevallig ook uit 1980 is.
http://www.imdb.com/title/tt0080736/?ref_=nv_sr_1 (http://www.imdb.com/title/tt0080736/?ref_=nv_sr_1)
Zit Imola niet vol chicanes ten opzichte van vroeger? Dan zou Ocon dus feitelijk nog een stukje sneller zijn dan de 15e plek.
Kun je wel zeggen ja. ;)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/GrandPrix_Circuit_San_Marino_Changes.svg/518px-GrandPrix_Circuit_San_Marino_Changes.svg.png)
Om alles nog een beetje meer in zijn perspectief te zetten: het legendarische kwalificatierondje van Ayrton Senna in 1988 in Monaco, met een tijd van 1'23"998 (een waanzinnige 1,427 seconden sneller dan de tweede man in de kwalificatie, Alain Prost), zou in 1991 nog goed geweest zijn voor de 21ste startplaats. Hij zou zich daarmee vlak achter de AGS van Gabriele Tarquini gekwalificeerd hebben. Senna zelf klokte in 1991 ondertussen al af op 1'20"344.
Die 'current lay-out' van dat plaatje hierboven is volgens mij ook niet helemaal meer correct wat betreft de laatste chicane.
Overigens gaan die Formule 3's ook best hard. Verbaas me er elke keer over in Zandvoort.
Citaat van: Perton op 24 oktober 2014 - 16:44:49
Zit Imola niet vol chicanes ten opzichte van vroeger? Dan zou Ocon dus feitelijk nog een stukje sneller zijn dan de 15e plek.
Dat zou goed kunnen; ik heb alleen naar circuitlengtes gekeken; maar het idee is wel duidelijk. Probleem is dat Imola ongeveer de enige gemeenschappelijke noemer tussen F1 toen en F3 nu is.
Voor een meer wetenschappelijke aanpak zou je niet naar rondetijden maar naar gemiddelde snelheden over meerdere circuits moeten kijken, maar ik vermoed dat je dan ongeveer op hetzelfde zal uitkomen.
Je had alleen Imola van na '94 moeten nemen om dat vergelijk te maken. :P
Overigens deden ze ook Silverstone, Hungaroring, Hockenheim (2x), Spa, Red Bull Ring en de Nürburgring aan. Gemeenschappelijke delers genoeg dus. ;)
Silverstone en Hockenheim zijn alleen helemaal niet meer met elkaar te vergelijken. :)
Zeker sinds Rush wordt 1976 als het meest legendarische jaar uit de F1 geschiedenis gezien. Zelf heb ik meer met 1973. Hier twee bizarre feitjes uit dat jaar.
A. In '73 was het vrij gebruikelijk om in de trainingsdagen voor de race een hardloopwedstrijd over het circuit te organiseren. Daar werd ook door coureurs en medewerkers massaal op ingeschreven, alleen Reutemann vertikte het. Weet je wie van de prominenten meestal won? Ene Frank Williams. Inderdaad, dé Frank Williams.
B. Bij aanvang van een trainingssessie vertrokken coureurs met een registratiepapiertje in hun cockpit. Dit papiertje moesten ze vervolgens afgeven aan een official aan het eind van de pitsstraat, als bewijs van deelname.
Citaat van: Breaktest op 25 oktober 2014 - 01:05:36
Zeker sinds Rush wordt 1976 als het meest legendarische jaar uit de F1 geschiedenis gezien. Zelf heb ik meer met 1973. Hier twee bizarre feitjes uit dat jaar.
A. In '73 was het vrij gebruikelijk om in de trainingsdagen voor de race een hardloopwedstrijd over het circuit te organiseren. Daar werd ook door coureurs en medewerkers massaal op ingeschreven, alleen Reutemann vertikte het. Weet je wie van de prominenten meestal won? Ene Frank Williams. Inderdaad, dé Frank Williams.
B. Bij aanvang van een trainingssessie vertrokken coureurs met een registratiepapiertje in hun cockpit. Dit papiertje moesten ze vervolgens afgeven aan een official aan het eind van de pitsstraat, als bewijs van deelname.
Dat Frank Williams won verbaast me niet echt. Voor zijn ongeluk stond die immers bekend als fervent hardloper.
Dat heb ik ook wel eens gehoord inderdaad. Daarna werd het overigens rap minder.
Citaat van: Jehoentelaar op 25 oktober 2014 - 00:58:07
Silverstone en Hockenheim zijn alleen helemaal niet meer met elkaar te vergelijken. :)
Hangt er vanaf hoe ver je teruggaat in de tijd. ;)
Nou, Breaktest nam 1980 als uitgangspunt en ja, Hockenheim was in 1980 inderdaad net ietsjes anders dan nu. Je moet wel erg goed kijken wil je het verschil in layout zien, maar ze zijn er wel.
(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSv1EU8m0J6ihJuc7yeeNC-xBWV0-OTf3KRdk6jNUEnzyORd1n9barxwKw)
;D
Klopt, maar Imola was toen ook anders, net als Spa, de Hungaroring en de Red Bull Ring als die laatste toen überhaupt op de kalender stond. Daarom zeg ik dus ook dat het eraan ligt hoe ver je terug in de tijd gaat. Voor Imola kun je verder terug dan voor Silverstone of Hockenheim, zoveel was mij ook wel duidelijk.
Van de huidige circuits is volgens mij alleen Spa en Interlagos nog bijna hetzelfde. Op Spa reed Ocon 2:10, nou elke f1-auto was op de huidige layout aanzienlijk sneller. op Interlagos idem, F3 klokt 1:34.
F3 is 'dus' nog steeds aanzienlijk langzamer dan de F1, ook F1 van een tijdje terug.
Interlagos? ???
Interlagos was geloof ik bijna twee keer zo lang in die tijd. Spa is sinds de inkorting wel redelijk hetzelfde gebleven op wat aanpassingen aan Eau Rouge en de Busstop (ugh) na.
Ok, Interlagos 1991 en verder bedoelde ik.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Interlagos_1973.jpg)
Briljante layout. Tilke, zie je dat?
Nu maken ze bij Curva 1 via de Senna S een doorsteekje naar de Reta Oposta, die tegenwoordig dus in de omgekeerde richting wordt bereden als in de originele configuratie.
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 08:33:10
Dat heb ik ook wel eens gehoord inderdaad. Daarna werd het overigens rap minder.
Nog een leuke: overwinnaars kregen zo'n aandoenlijke lauwerkrans om de schouders, en champagne werd niet gespoten maar er werden slokjes uit de overwinningsbeker gedronken.
Citaat van: SDG op 25 oktober 2014 - 20:19:17
Nu maken ze bij Curva 1 via de Senna S een doorsteekje naar de Reta Oposta, die tegenwoordig dus in de omgekeerde richting wordt bereden als in de originele configuratie.
Inderdaad. ;)
(https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRM8InoJKY2n7w0Kb8WGGTkWHdVhjOebT1PwmgLH2T2MfsO9y4R9A)
Citaat van: Breaktest op 26 oktober 2014 - 02:10:14
Citaat van: Jeroen op 25 oktober 2014 - 08:33:10
Dat heb ik ook wel eens gehoord inderdaad. Daarna werd het overigens rap minder.
Nog een leuke: overwinnaars kregen zo'n aandoenlijke lauwerkrans om de schouders, en champagne werd niet gespoten maar er werden slokjes uit de overwinningsbeker gedronken.
Dat gebeurde voor het eerst in de 24 Uur van Le Mans van 1967. Door de warmte was op het podium de kurk van de fles gesprongen en de champagne spoot uit de fles. Winnaar Dan Gurney vond er toen niets beters op dan de fles maar gewoon leeg te spuiten, waarmee een traditie geboren was.
Met het nakende debuut van Max Verstappen is iedereen in de leeftijdslijstjes gedoken, maar wel tamelijk eenzijdig. Want hoe zit het met de oudsten? De meeste debutanten zijn vroege twintigers, en daarmee was de instap van de 32-jarige Andre Lotterer bijna net zo bijzonder te noemen.
De laatste debuterende dertiger is alweer van bijna 20 jaar geleden. Destijds 37 lentes jong, de man met de mooiste bijnaam: Johnny Carwash - zo mooi dat vrijwel niemand zijn echte naam kende, en dat moeten we maar vooral zo houden. Zijn moment van glorie kwam toen ie Schumacher dusdanig in de weg reed dat Villeneuve kon passeren om even later de overwinning te pakken. Hij heeft nog vrij lang het record in handen gehad van rijders die hun hele carrière geen enkele grand prix wisten te finishen.
En dan nu de quizvraag: welke coureur was 1 jaar ouder dan het jaar waarin hij debuteerde?
Citaat van: Breaktest op 01 november 2014 - 00:03:12
Met het nakende debuut van Max Verstappen is iedereen in de leeftijdslijstjes gedoken, maar wel tamelijk eenzijdig. Want hoe zit het met de oudsten? De meeste debutanten zijn vroege twintigers, en daarmee was de instap van de 32-jarige Andre Lotterer bijna net zo bijzonder te noemen.
De laatste debuterende dertiger is alweer van bijna 20 jaar geleden. Destijds 37 lentes jong, de man met de mooiste bijnaam: Johnny Carwash - zo mooi dat vrijwel niemand zijn echte naam kende, en dat moeten we maar vooral zo houden. Zijn moment van glorie kwam toen ie Schumacher dusdanig in de weg reed dat Villeneuve kon passeren om even later de overwinning te pakken. Hij heeft nog vrij lang het record in handen gehad van rijders die hun hele carrière geen enkele grand prix wisten te finishen.
En dan nu de quizvraag: welke coureur was 1 jaar ouder dan het jaar waarin hij debuteerde?
Jezus Christus? ???
Citaat van: Breaktest op 01 november 2014 - 00:03:12
En dan nu de quizvraag: welke coureur was 1 jaar ouder dan het jaar waarin hij debuteerde?
Luigi Fagioli - geboren in Juni 1898.
Hoewel hij 'n kleine maand na z'n debuut in Mei 1950 zelfs 52 werd, was hij tijdens z'n debuut nog maar 51 jaren jong.
Thank you Wikipedia ;D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luigi_Fagioli (http://nl.wikipedia.org/wiki/Luigi_Fagioli)
Moet wel bijgezegd worden dat het voor coureurs uit de jaren 90 vrijwel onmogelijk was om dat record te verbreken ;).
Dat klopt; je moet het inderdaad in de vijftigers zoeken. De oplossing van Kootje keuren we goed, waarvoor dus bij deze alle eer.
Maar zelf had ik een nog iets ouder persoon in gedachten, de Belg Arthur Légat. Debuteerde bij zijn thuis grand prix in 1952 op de respectabele leeftijd van 53 jaar, 7 maanden en 21 dagen. Wist zich als 21 te kwalificeren, precies het percentage dat hij langzamer was dan Alberto Ascari.
Zij carrière omspande het respectabel aantal van 2 races (de tweede was die van de Belgische GP een jaar later; waarschijnlijk kwam ie ook nooit zijn dorp uit).
Hier nog wat meer weetjes over ouwe lullen in de sport
http://www.crash.net/f1/feature/208747/1/six-of-the-best-late-debutants.html (http://www.crash.net/f1/feature/208747/1/six-of-the-best-late-debutants.html)
Die Damon Hill blijft toch ook een apart fenomeen als je het zo terug leest.
Haha, Lavaggi. Die vent die eens in Duitsland op zijn dooie akkertje uitstapte terwijl de vlammen uit de airbox kwamen.
Jacques Laffite was ook al de dertig gepasseerd toen hij zijn eerste F1-race reed. Het weerhield hem er niet van om een tijdje co-recordhouder te zijn qua aantal GP-deelnames (176 in totaal, evenveel als Graham Hill).
Door de keuze van Max Verstappen komt het nummer 33 voor de eerste keer sedert 1994 terug op de startgrid. Toen werd dit nummer gedragen door Paul Belmondo (Pacific).
En het nummer 55 van Carlos Sainz Jr. is voor het eerst weer vertegenwoordigd sedert 1978. Toen reed Jean-Pierre Jarier als vervanger voor de verongelukte Ronnie Peterson de laatste twee Grote Prijzen van het seizoen - Watkins Glen en Montréal - voor Lotus met dat startnummer.
En weet je toevallig ook waarom ze voor 33 en 55 gekozen hebben? Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.
Max vanwege dat fotootje uit het familiearchief blijkbaar. Sainz voor zover ik weet vanwege het feit dat hij dan Carlo55ainz kan schrijven. Dat schijnt heel lollig te zijn.
Nummer 33 blijkt bovendien in het verleden nog al gebruikt geweest door andere Nederlanders in de Formule 1: Roelof Wunderink, Boy Hayje en Jan Lammers. Of dit meegespeeld heeft weet ik niet, maar het is in ieder geval een leuke bijkomstigheid.
Simpel, V3rstapp3n, net als Bo77as en Carlo5 5ainz.
Tja, waarom dan niet V3r574pp3n? :P
Daar vul je wel meteen de hele voorvleugel mee dan. :)
Maar ik lees er geen Verstappen meer in. Al moet ik daarbij zeggen dat ik een oude zak ben. ;)
Wel, volgens de echte diehards zou je Verstappen zo moeten schrijven:
\/3r$74PP3|\|
:P
Je bent de P vergeten:
http://www.chatslang.com/leet_sheet (http://www.chatslang.com/leet_sheet)
in de autosport wordt wel eens geschreven over het behalen van de triple: Wereldkampioenschap, Indy, Le Mans. Er bestaat discussie of dat wereldkampioenschap niet Monaco moest zijn.
Dat haalt voor de enige triple winnaar niet uit: Graham Hil won 5 maal in Monaco naast z'n twee WK's. Hij won Indy in 66 en Le Mans in 72.
Daarnaast zijn er een aantal coureurs die het WK wonnen en Indy: Clark, Andretti, Fittipaldi, Villeneuve.
Gek genoeg wordt er nooit gesproken over coureurs die alleen Indy en Le Mans wonnen, misschien omdat er voor zover ik weet maar eentje is: AJ Foyt. En mooi detail, hij won beide klassiekers in hetzelfde jaar: 1967!
Heb pas een docu over Graham Hill gezien. Wat een legende is dat eigenlijk waar ik nooit zoveel over hoor. Zou hem bijna beste coureur ooit kunnen noemen.
Als je voor de Triple uitgaat van Monaco, wordt het voor Montoya natuurlijk eens tijd om Le Mans te gaan rijden. Hij heeft Daytona al vaak genoeg gewonnen, dus hij kan het wel, zo'n 24 uurs-race.
Wordt met Indy de Indy 500 bedoeld of het kampioenschap?
In de categorie net niet, Ken Miles. Brit die voor Ford de belangrijkste testrijder was in de Le Mans outings van het merk. Hij won Daytona in 1966, maar werd in Le Mans, waar hij dus de Endurance dubbel had kunnen pakken, gedwongen gelijk te eindigen met Bruce Mclaren. Organisatie riep Mclaren daarna als winnaar uit omdat hij meer kilometers had gemaakt.
Citaat van: Jozef op 20 januari 2015 - 21:19:01
Wordt met Indy de Indy 500 bedoeld of het kampioenschap?
Indy 500.
Citaat van: sjakie op 19 januari 2015 - 12:10:45
in de autosport wordt wel eens geschreven over het behalen van de triple: Wereldkampioenschap, Indy, Le Mans. Er bestaat discussie of dat wereldkampioenschap niet Monaco moest zijn.
Dat haalt voor de enige triple winnaar niet uit: Graham Hil won 5 maal in Monaco naast z'n twee WK's. Hij won Indy in 66 en Le Mans in 72.
Daarnaast zijn er een aantal coureurs die het WK wonnen en Indy: Clark, Andretti, Fittipaldi, Villeneuve.
Gek genoeg wordt er nooit gesproken over coureurs die alleen Indy en Le Mans wonnen, misschien omdat er voor zover ik weet maar eentje is: AJ Foyt. En mooi detail, hij won beide klassiekers in hetzelfde jaar: 1967!
http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_Crown_of_Motorsport (http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_Crown_of_Motorsport)
Maar goed, het is geen officiele term dus er is ook geen officiele definitie. Wel lijkt de GP Monaco mij logischer dan het WK, aangezien LeMans en Indy500 ook races zijn en geen kampioenschappen.
Citaat van: Sabai op 19 januari 2015 - 16:54:06
Heb pas een docu over Graham Hill gezien. Wat een legende is dat eigenlijk waar ik nooit zoveel over hoor. Zou hem bijna beste coureur ooit kunnen noemen.
Absolute legende en een geweldig karakter. Maar niet de beste ooit hoor.
Strijd tussen Senna en Piquet. Was een raar figuur die Piquet, maar wel een racer pur sang.
http://youtu.be/AgrWsd5QXF0
Citaat van: Jeroen op 22 januari 2015 - 20:42:11
Citaat van: Sabai op 19 januari 2015 - 16:54:06
Heb pas een docu over Graham Hill gezien. Wat een legende is dat eigenlijk waar ik nooit zoveel over hoor. Zou hem bijna beste coureur ooit kunnen noemen.
Absolute legende en een geweldig karakter. Maar niet de beste ooit hoor.
Lees het nu pas, sorry. Maar ben het met je eens. Een gentleman op de grid, ook op Le Mans (winnaar met een Matra) Legende ja, maar een vd beste F1 coureurs??
Nou ja, hangt ook een beetje af van je definitie van 'één van de besten ooit'. Is dat top vijf ooit? Dan niet nee. Is dat top 15 of top 20? Ja, dan wel m.i..
Citaat van: Jeroen op 22 maart 2015 - 17:27:28
Nou ja, hangt ook een beetje af van je definitie van 'één van de besten ooit'. Is dat top vijf ooit? Dan niet nee. Is dat top 15 of top 20? Ja, dan wel m.i..
Een vd beste ooit is ook weer zo'n uitdrukking waar je alle kanten mee uit kunt. Maar hij is zekers een top 20 waardig. Maar dat vind ik ook van Mario Andretti terwijl er genoeg zijn die hem in hun top 20 niet noemen, als ik zo wat fora aflees. Binnen/buitenland. Maar net als Hill ook een coureur met charisma, vind ik.
Tja, eens denk ik. Heb niet meteen zo een top twintig in mijn hoofd zitten, maar zo op gevoel zou ik zeggen dat Andretti ergens tussen 15 en 20 zou moeten zitten (wanneer het alleen over F1 gaat dan he)
Edit, verkeerde pagina.
Mijn pa kwam net aanzetten met een poster uit 1992 die letterlijk uit een oude doos kwam hier in huis. Een poster voor "de eerste trans-Atlantische ballonrace", waarbij deelnemers in de Amerikaanse staat Maine opstegen met gas/heteluchtballons om dan dagenlang in hun afgesloten cabine te zitten op weg naar Europa.
Op de poster staan een aantal namen van de piloten van vijf deelnemende teams (met onder andere een Nederlands team en een team van de Belg Wim Verstraeten en de Zwitser Bertrand Picard, de uiteindelijke winnaars). En in het Duitse team een oude bekende... Jochen Mass!
F1-coureurs en hun excentrieke hobby's... :)
Het ging Mass en zijn kompanen overigens niet zo goed af. Aan het eind van de derde dag van hun onderneming maakten ze noodgedwongen en in slechte weersomstandigheden een gecontroleerde landing in het midden van de Atlantische Oceaan, waar ze na het versturen van noodsignalen veilig en wel aan boord van een olietanker werden gehaald.
https://www.upi.com/Archives/1992/09/19/German-balloon-ditches-in-ocean/1203716875200/ (https://www.upi.com/Archives/1992/09/19/German-balloon-ditches-in-ocean/1203716875200/)
Over transatlantisch gesproken, ik stuitte onlangs op een grappig verhaal over de begintijd van de automobiel in 1903. Packard, een luxe automerk opgericht in 1899, deed ooit een poging om als eerste een auto van San Francisco naar New York te laten rijden, over de Rocky Mountains en door het Middenwesten van Amerika. Testrijder Tom Fetch werd door Henry Joy, een belangrijk aandeelhouder, aangesteld als chauffeur en als bijrijder werd reporter Marius Krarup geregeld, die bij iedere stop een stukje in moest leveren ter publiciteit in de kranten. De route was niet héél erg gelukkig gekozen met een passage dwars door de Rocky's (Fetch had het over "een of andere sukkel in de reclameafdeling", maar in feite was het nota bene de general manager van Packard geweest), maar men vermeed wel de route door Nevada waar eerder Alexander Winton met een van zijn eigen auto's was gestrand na 530km. Als auto werd voor "Old Pacific" gekozen, een 4,5pk Model F Packard waar de spatborden vanaf waren gesloopt en die van extra benzinetanks was voorzien
(http://wwwcdn.oldcarsweekly.com/wp-content/uploads/2011/06/Packard1903-1.jpg)
Fetch en Krarup hadden een maand nodig om door de Sierra Nevada te komen, geholpen door slimme logistiek door zoveel brandstof en onderdelen via de trein voor hen uit te sturen. Aangezien de route voor een groot deel de spoorlijnen moest volgen wegens gebrek aan goede wegen, kwam dat nu weer goed uit. Qua publiciteit ging het zelfs zo ver, dat toen Old Pacific in Carson City aankwam, de hele stad uitliep, inclusief de sherrif die net een moord aan het onderzoeken was.
Wat de mannen echter niet wisten, was dat bijna onopgemerkt nóg een team bezig was met deze onderneming. Horatio Nelson Jackson, een arts uit Vermont, had geen rijbewijs, geen rij-ervaring maar was wel gek van auto's. Hij was er heilig van overtuigd dat de "paardloze koets" geen rijkeluisgril zou zijn en plaatste er 50 dollar op dat hij met een auto vanuit Californië terug naar NY zou kunnen rijden. De volgende dag huurde hij mechanicien Sewell Crocker in, die een tweedehands Winton Tourer op de kop tikte. Vier dagen nadat hij de weddenschap had afgesloten waren Jackson en Crocker vertrokken, terwijl Packard maandenlang met de planning en de logistiek bezig waren geweest.
Dubbel ironisch is dat Packard ooit werd opgericht omdat James Ward Packard ontevreden was over de Winton auto's die zijn familie bezat en na kritiek van Alexander Winton te horen had gekregen dat hij dan zelf maar een auto moest bouwen.
(http://amhistory.si.edu/onthemove/img/media/xl/102.jpg)
Het grote verschil in planning werd wel merkbaar in de belevenissen van de duo's. Fetch en Krarup hadden bijna nauwelijks mechanische pech, al reden ze een aantal keren verkeerd doordat wegen doodliepen bij ranches of mijnbouw. Ook liepen ze in de Rockies tegen het probleem op dat er geen weg was, dus moesten ze er zelf een aanleggen. Op de zoutvlakten kwamen ze in een zeldzame regenbui waardoor de route zo glad als zeep werd. Ze liepen herhaaldelijk vast in de modder, maar slechts één keer moest de Packard losgetrokken worden door paarden.
Daarentegen liep Jackson herhaaldelijk tegen lekke banden op, kreeg een brandstoflek, een olielek en moest hij in Alturas wachten op drie nieuwe banden die per postkoets van Wells & Fargo werden geleverd. Ook latere reserveonderdelen van Winton moesten per koets worden vervoerd, terwijl Packard nog steeds van de treinen gebruik maakten om zijn auto te bevoorraden. Echter omdat Jackson een rechttoe/rechtaan route langs Idaho, Montana en Wyoming had gekozen, lag de Winton steeds iets voor op de Packard, die op de zuidelijke route vaak afboog om Krarup plaatjes te laten schieten van o.a. de Canyons in Utah. Gek genoeg hadden beide teams helemaal niet door dat ze een "race" reden. Packard had lopen opscheppen dat ze de enigen waren die officieel een poging deden en de pers kreeg de Winton van Jackson pas halverwege de tocht in de gaten in Colfax, toen eerst Jackson en drie dagen later Fetch het depot aandeed voor onderdelen en brandstof.
Hoewel ze nog een keer verdwaalden in Wyoming en bijna verhongerden, al hun geld verloren doordat Jackson's jas uit de auto viel en crashten in Buffalo, kwamen Jackson en Crocker 63 dagen na hun vertrek uit San Francisco aan in New York. Inmiddels waren de twee tot beroemdheden uitgegroeid, maar niet zodanig dat Packard van hun bestaan wist. Toen Fetch enkele weken later met veel ceremonieel in New York werd onthaald en Henry Joy voor de verzamelde pers uit de doeken deed dat "Packard's superieure kwaliteit is vastgesteld doordat dit merk als enige Amerika kan oversteken." keek hij dan ook erg op zn neus toen men hem krantenartikelen van een Winton Tourer liet zien die enkele weken eerder al was aangekomen. Jackson en Crocker hadden door mechanische pech én hun groeiende beroemdheid wel wát vertraging opgelopen, maar waren nooit zover omgereden als Fetch en Krarup om de publiciteit op te gaan zoeken. Zo kon Winton alsnog als eerste merk pochen met een trans-Amerika reis.
Erg leuk weetje. Dank.
topverhaal, zit een film in :-)
https://m.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/365171/special-het-roerige-leven-van-james-hunt/