GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Schumivill op 10 oktober 2002 - 13:26:44

Poll
Vraag: hoeveel punten zijn volgens jullie realistisch?
Optie 1: 1 stemmen: 10
Optie 2: 2 stemmen: 5
Optie 3: 3 stemmen: 5
Optie 4: 4 stemmen: 2
Optie 5: 5 stemmen: 2
Optie 6: 6 stemmen: 0
Optie 7: 7 stemmen: 0
Optie 8: 8 stemmen: 1
Optie 9: 9 stemmen: 1
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Schumivill op 10 oktober 2002 - 13:26:44
Het document, dat de FIA heeft opgestuurd naar de F1-teams, is uitgelekt. Autosport brengt het plan op zijn website en in zijn weekblad.

--- rijders en teams
F1-rijders staan niet meer onder contract bij een team. Rijders moeten een aanvraag indienen bij de FIA, die dan een selectie zal doen.
Elke rijder komt de eerste 10 races telkens uit voor een verschillend team. Teams en races worden bij loting toegewezen. Wie na 10 races op kop staat, mag dan als eerste de zeven teams kiezen waarvoor hij in de resterende races wil uitkomen. De tweede in het WK kiest als tweede, enzovoort.

--- kwalificaties
Er komen 4 sessies van een halfuur, 2 op vrijdag en 2 op zaterdag. Alle tijden worden samengeteld en zo wordt de grid bepaald.

--- banden
De beperking op maximum 2 soorten droogweerbanden blijft voor elk team, maar een bandenfabrikant mag elk team voorzien van een andere soort, zolang de beperking van 2 types gerespecteerd wordt.

--- ballast
Er komt een handicap van 1 kilo per WK-punt.

--- testen
Er mag niet meer prive getest worden op een circuit waar een F1-race plaats heeft (Barcelona, Silverstone, ...).
Elk team krijgt 12 testdagen tussen 28 februari en 1 november.
Volgens de FIA leidt dat tot een besparing van ongeveer 250 miljoen euro!

--- motoren
Vanaf 2003 is er nog 1 motor toegelaten per GP-weekend. Vanaf 2004 1 motor voor 4 races, vanaf 2005 1 motor voor een half seizoen.

--- mechanische onderdelen
Onderdelen voor versnellingsbak of chassis moeten een minimum-levensduur hebben van enkele races.

--- aero-onderdelen
Elk team moet voor de start van het seizoen 2 aero-sets laten homologeren. Er mag 1 wijziging aangebracht worden in de sets, nadat de helft van de races is gereden.

--- standaardonderdelen
Er worden standaard-onderdelen opgelegd voor electronica, ook standaard-remmen.

Stemming hierover dus op 28 oktober.

Bron://www.pitstop.tv
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: DerMika op 10 oktober 2002 - 14:31:02
Waarom dat ze het dan niet meteen het Wereldkampioenschap Formule 3000 noemen.

Wat gebeurt er in het geval van Jaguar? Die moeten dan verplicht een half jaar met een mislukte aero-set rondrijden???
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: DerMika op 10 oktober 2002 - 14:34:55
Bijvoorbeeld de banden:

Ferrari kan dan rijden met "Works-banden" en de andere bridgestone teams mogen met de klantenbanden werken, tweederangs banden als het ware...

Wat een verbetering zal dat worden!  :x
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: DerMika op 10 oktober 2002 - 14:38:35
van dailyf1:

...

"I am thinking of the fans, the people who pay a lot of money to attend a Grand Prix and don't want to be in the position of knowing the winner before the start of the race," Gazzetta dello sport report Ecclestone as saying.

...

Let nu vooral op "who pay a lot of money"... Het is juist door Ecclestone dat men zoveel geld moet betalen want die vraagt enorm veel voor de tv rechten, voor de rechten om een circuit een F1 race te laten organiseren,...
Hij is het gewoon aan het omdraaien. Volledig fout bezig.

Afvoeren die vent! (with all do respect...)
Titel: 't Zijn er natuurlijk maar drie maar toch?
Bericht door: kritikus op 10 oktober 2002 - 15:17:31
Vinden jullie echt dat de eerste maatregel realistisch is?
Hebben jullie daar al eens goed over nagedacht?
Komaan, jongens, dat kunnen jullie toch niet menen!
Van auto wisselen tijdens het seizoen?
Dat is gewoon technisch onmogelijk!
Om dan nog maar te zwijgen van de commerciële belangen.


De enige regel die er zeker moet komen is de bandenregel.

Maar al de andere regels zijn je reinste bullshit!

Zoals die motorenregel. F1 gaat over snelheid, niet over uithouding.
Hoe is het mogelijk om met een top performance motor vier races te racen en te trainen tijdens het raceweekend? Laat staan voor een half seizoen!

Dit negenpuntenplan is het beste bewijs dat de FIA totaal de pedalen kwijt is.
Afvoeren die handel.  :cry:
(behalve dat van die banden echter.)
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Sinister -D- op 10 oktober 2002 - 19:22:33
In één woord : belachelijk!!!

Ik weiger daarom ook het aantal punten wat 'n beetje zinnig zijn aan te geven!!


:evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:  :evil:
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: unknown op 10 oktober 2002 - 19:26:15
Volgens mij zijn die gasten gewwon gaan samenzitten en ze mochten een zo gek mogelijk voorstel doen, en dit is t geworden. En tis ronduit idioot, wa de FIA de laatste dagen bezielt,da k het nie weet, maar t is zeker nie gezonder voor de F1 dan de huidige situatie.
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: KVDracer op 10 oktober 2002 - 20:11:54
Ik vind de regels wel goe gevonden, ma praktisch niet uitvoerbaar. Ze willen iedere rijder in een aparte wagen krijgen? Hoe gaan ze da doen, als je met een kleine rijder zit voor de eerste race en een grote voor de volgende race kan je je wagen herbpuwen en dit mag dan ok weer jiet.
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: phil69 op 10 oktober 2002 - 20:31:59
ben het met de meeste onder jullie eens dat die regels absurd zijn,op die van de banden  na
maar hoe reageren de teams daarop?
Titel: Re: 't Zijn er natuurlijk maar drie maar toch?
Bericht door: mike op 10 oktober 2002 - 20:35:33
Citaat van: kritikusVinden jullie echt dat de eerste maatregel realistisch is?
Hebben jullie daar al eens goed over nagedacht?

De poll is HOEVEEL er realistisch zijn, niet WELKE..
Titel: wwhoops
Bericht door: kritikus op 10 oktober 2002 - 21:04:07
sorry, mike, ik dacht dat het ging volgens chronogische volgorde.


:oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:

en nog eens

:oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:  :oops:
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Schumivill op 11 oktober 2002 - 01:59:15
Ik heb er 3,de banden,de kwalifs en de testritten,ik denk dat die drie eruit kwamen na 1 glaasje champagne,de rest na een hele fles  :roll:
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: FerrariMan op 11 oktober 2002 - 07:28:24
Ergens vind ik het ook maar zwak van de FIA dat ze de regels willen veranderen als Ferrari nog zo zou domineren.
Akkoord, het zou boeiender zijn maar het zou ook oneerlijk zijn, gewoon de regels veranderen om Ferrari terug langzaam te maken ??? Ergens is dat totaal nie eerlijk maar ik kan hun wel begrijpen.
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: MS Fan op 11 oktober 2002 - 08:15:00
Citaat van: F1Ik heb er 3,de banden,de kwalifs en de testritten ...

Die drie had ik ook in gedacht, alhoewel ik denk dat dit Ferrari weer ten goede komt het hun twee privé circuits. Zij moeten dus niets anders zoeken en kunnen verdergaan met al hun data, de andere teams moeten een nieuw circuit zoeken en weer van scratch beginnen :? Dus allé, ik zal voor 2 regels voten ;)
Titel: Ook de qualificaties afvoeren, waarom?
Bericht door: kritikus op 11 oktober 2002 - 09:15:09
Omdat het nu absoluut overzichtelijk is; als het ware het spannendste van het hele weekend.

Met die nieuwe regel wordt het absoluut onoverzichtelijk. Iemand met een uiterst snelle tijd in de laatste van de vier sessies kan nog op de laatste plaats terecht komen als hij op vrijdag in de eerste sessie een waardeloze tijd heeft gereden door een technisch defect.

De qualificaties moeten blijven zoals ze zijn.

Enkel de banden, dat heeft zin, de rest is zever in pakskes.

Die andere dingen gaven al hilarische reacties op de persconferentie op donderdagnamiddag.
Een meningsverschil tussen Panis en Barichello, Panis was akkoord want hij wilde Rubens' auto wel, maar Rubens wilde die auto niet afgeven.

De FIA kan dit toch echt niet gemeend hebben, hé?

Alhoewel, Mosley kennende? :idea:   :roll:  :roll:  :idea:  :cry:
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Alan Blues op 11 oktober 2002 - 10:21:28
Ik blijf ook nog steeds geloven dat dit een grap is. Té absurd. Té veel van de pot gerukt. ;)
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Alan Blues op 11 oktober 2002 - 10:40:49
Nu is het toch te vinden op de site van de FIA. Hier een stukje interview. :)

Q: Now, Rubens, probably everyone would want your car and you might end up with something that wasn't quite as competitive. What are your views?

Rubens BARRICHELLO: I don't want to change cars with Olivier, that's for sure! (Laughter) You can be my guest sometime. To be honest, I don't want to comment too much because a lot of things have been said and I want to wait until they have really been proposed and we see what we're going to have because it's a bit too much up in the air right now and if you think, I think that grooved tyres are already against the spirit of Formula One. We have grooved tyres in Formula One, but we don't have them on go-karts, we don't have them on Formula 3000, Formula Three so why do we have them in Formula One? Because we dream about Formula One and it's already against... (that philosophy). So I want to wait until they have some decision on it before I comment.

Mika SALO: I agree with Rubens, I don't really know, it's not my position to start commenting about it. I also agree with David, that it's not fair if teams are doing a good job and they have worked and they have the best car and then someone puts weight on it to slow it down, it's not fair. And I'm not here next year, so that's another point.
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Jasper op 11 oktober 2002 - 17:28:03
Ik heb er 5 als mogelijk gezien:
de banden, de kwalificaties, het testen, de ballast, de standaard-onderdelen.

Velen zullen zeggen: die is zot voor die laatste 2. Maar als je het zo bekijkt:
We willen allemaal meer spanning, nee? We willen dus meer gelijkheid tussen alle teams, dus dat wil zeggen dat we eens vaker een Minardi in de punten willen zien, nee? Het is misschien oneerlijk, maar wat te denken over het budget? Ferrari heeft een gigantisch groot budget, wat Minardi of Arrows niet kan zeggen. Daarom dat Ferrari zoveel beter presteert. De coureur maakt ook veel meer uit op deze manier, terwijl dat de elektronica nu al veel zegt: denk maar aan Mika Hakkinen vorig jaar! Dus al bij al is het dan echt de beste die wint, nee? En niet diegene met het meeste geld. Voor mij en voor de sport zou het volgens mij beter zijn. En begin me nu maar dood te schieten.
Titel: Kosten besparen
Bericht door: SDG op 13 oktober 2002 - 14:21:34
Het volgende gaat de spanning aan de top misschien wel niet terugbrengen, maar wat vinden jullie ervan dat een team niet langer verplicht twee wagens zou dienen in te zetten? Voor minder kapitaalkrachtige teams als bv. Minardi zou het wellicht een stuk kostenbesparender werken indien ze zich op slechts één wagen dienden te concentreren. Tevens zou hiermee de 'instapdrempel' voor nieuwe kandidaat F1-teams verlaagd worden. Om 'vrijbuiterstoestanden' zoals we die eind jaren '80 meegemaakt hebben te vermijden en competitieve teams te waarborgen, zou het maximale aantal deelnemers aan het wk wel beperkt dienen te blijven, evenals de 107%-kwalificatienorm. Iemand mee eens?
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Alan Blues op 13 oktober 2002 - 17:10:59
Ja, waarom niet eigenlijk? Maar denk je dat de kosten om een heel team te laten draaien voor 1 wagen in verhouding niet nog duurder zal zijn dan als ze er 2 hebben?
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: unknown op 13 oktober 2002 - 19:18:03
Citaat van: Alan BluesJa, waarom niet eigenlijk? Maar denk je dat de kosten om een heel team te laten draaien voor 1 wagen in verhouding niet nog duurder zal zijn dan als ze er 2 hebben?
Tuurlijk, de helft minder materiaal, de helft van de ingenieurs weg...
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Sinister -D- op 13 oktober 2002 - 19:35:39
Maar aangezien dat zo'n ''eenzame'' rijder waarschijnlijk ook 'n reservewagen nodig heeft. Als je toch 2 wagens moet bouwen, waarom dan niet 3?? De kosten om 'n wagen te ontwikkelen heb je zowiezo.

En de kans om punten voor het team te pakken wordt ook kleiner, dus dan heb je bijvoorbeeld ook al minder geld op het einde van 't seizoen. Of de sponsors; die willen ook waar zien voor hun geld. Dus die zullen veel liever 'n team hebben wat 2 wagens heeft zodat hun logo of naam 2 keer zovaak in beeld komt.

Dus of het nu echt zo veel zal weet ik nog niet zo, tenzij iemand met een sterk argument komt  :wink:
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: Draco op 14 oktober 2002 - 09:53:06
Mogelijke oplossingen om de F1 terug aantrekkelijk te maken:

Eerst en vooral beginnen bij de verslaggeving: digitale beelden op vrij net. De betaalzenders hebben nog altijd het voordeel dat men via de decoder zelf kan bepalen wat men ziet. De verslaggeving zal zo ietwat opwindender zijn. Vergeet niet dat slechts een heel klein percentage van de f1-kijkers over betere beelden beschikt.

Traction-control afschaffen. De onderdelen waarmee er dan kan valsgespeeld worden trachten te standaardiseren.

Terug slicks

Vier korte kwalifs met gecumuleerde tijden (zoals in 9-punten plan)

Aanpassing van puntensysteem: winnaar slechts 8 punten, maar rijder van pole en rijder van snelste ronde kunnen elk 2 punten behalen. (in mijn ogen is dat beter dan heel die balast-crap)
Titel: Het 9 punten-plan van de FIA.
Bericht door: SDG op 14 oktober 2002 - 16:39:23
Het ware inderdaad een goed idee tractie-controle en elektronische hulpmiddelen weg te bannen. Zo wordt het aandeel van de rijder opnieuw een stuk belangrijker. Bovendien moet men er misschien ook maar eens aan denken het concept van een F1-wagen te herzien, zodat het opnieuw eenvoudiger wordt een voorligger in te halen. Aan het huidige 'treintje rijden' heeft niemand iets, noch de coureurs zelf, noch de toeschouwers. Dit zijn m.i. veel belangrijker en realistischer zaken dan sommige van de voorstellen die Max Mosley geopperd heeft, zelfs al wordt de dominantie van Ferrari er niet door teniet gedaan. Ferrari heeft zijn huidige machtspositie te danken aan zijn eigen harde werken en het is aan de overige teams om hierop te reageren door er extra hard tegenaan te gaan. Het is, ondanks de uitslag van het afgelopen seizoen, niet echt eerlijk om een team te 'bestraffen' omdat het de beste is! Ook eind jaren '80, toen McLaren met Senna en Prost de tegenstand overvleugelde, werden enkele gelijkaardige, onzinnige voorstellen op tafel gegooid. Zo stelde men toen voor de leider in het kampioenschap een extra pitstop te doen maken. McLaren en Williams hebben dan ook overschot van gelijk dat ze het niet eens zijn met de ideeën van Mosley. En wellicht hebben de rijders ook niets liever dan hun tegenstanders op hun waarde te kloppen dan te kunnen winnen door allerlei 'lapmiddeltjes' die de concurrentie vleugellam maakt.