Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - Breaktest

#1981
Andere Autosport / Macau 2018
18 november 2018 - 11:34:33
Macau staat gerant voor spectaculaire races maar is ook een ver van mijn bed show (rare uitzendtijden en zo).
Maar deze klap doet de hele autosport op zijn grondvesten schudden.

Naar verluidt heeft de coureur (Sophia Floersch, Van Amersfoort Racing)  het overleefd.
#1982
Formule 1 forum / Re: GP BRAZILIË: Dork of the Day
13 november 2018 - 11:13:58
Dork of the Day vandaag is overduidelijk Ross Brawn die als uitgebluste oude man Max meent te moeten kapittelen om zijn temperament, want dat is niet het temperament dat hij graag in F1 wil zien. "Je hebt als coureur een voorbeeldfunctie".
Mijn haren reizen te berge als ik dit soort onzin hoor, en daar schaar ik gelijk maar ook dat infantiele censuurgepiep onder als iemand krachttermen gebruikt.  Ja gevloekt wordt er, welkom in de wereld. Wil je een voorbeeldfunctie, Brawn? Begin dan eens je eigen ecologisch footprint onder de loep te nemen. Voorbeeldfunctie voor wie overigens? Voor de hypocriete Amerikaanse televisiecultuur? Voor de tere kinderzieltjes op kartbanen en samen met papa sleutelend in garages? Nou daar wordt waarschijnlijk in het kwadraat gevloekt hoor.

En dan dat beetje duwen en trekken dan, volgens Brawn "geen fijn gezicht en niet te rechtvaardigen", met andere woorden, die twee dagen taakstraf zijn meer dan terecht. Heeft die man wel eens een voetbalwedstrijd gekeken? En geldt diezelfde wereldvreemdheid voor de talloze kinderzieltjes die Brawn meent te moeten beschermen?
En hoe zit het met de aanranding door Hamilton van zijn eigen auto na afloop van zijn wedstrijd? Is dat een goed voorbeeld dan?
#1983
En dan even over de officiële Driver of the day list 2018:
Kleine troost: Verstappen wereldkampioen

Wat iedereen al lang weet - Max verstappen is dè smaakmaker van het circus - wordt  inmiddels ook in cijfers uitgedrukt. Met nog 1 race te gaan valt onze Maxie niet meer in te halen in de Driver of the day turflijst.


Verstappen 6
Ricciardo      4
Vettel      3
Hamilton      3
Raikkonen   1
Leclerc      1
Gasly      1
Alonso      1
#1984
Citaat van: Matthijs op 12 november 2018 - 09:13:46
Citaat van: Mickey op 12 november 2018 - 06:24:40
Natuurlijk is Ocon de veroorzaker en treft Verstappen geen blaam. Maar na een nachtje slapen wil ik toch wat nuance toevoegen.
Het één hoeft de ander niet uit te sluiten. Voor mij is Ocon de veroorzaker maar treft Verstappen wel blaam. Tenminste, medeverantwoordelijkheid. Ocon had daar niet moeten rijden wat mij betreft, maar hij zat er wel dus kan je als Verstappen zijnde niet zomaar insturen. Wel enorm kinderachtig van Ocon dat hij achteraf geen enkele blaam bij zichzelf legt. Ach, het zijn natuurlijk allemaal jonge gassies en jonkies hebben de neiging ongenuanceerd te zijn.
Ben het hier geheel mee eens. Bijzonder aan dit incident is dat het om de koppositie versus helemaal niks ging, en dat geeft Max het moreel gelijk. Maar meer psychologie speelt een rol. Was het niet twee races geleden dat Hamilton ver bij Verstappen vandaan bleef bij een inhaalpoging - want, was zijn commentaar na afloop, bij Verstappen weet je het nooit. Welnu, moet Max hebben gedacht, als mijn Uit de weg, ik kom eraan-reputatie betekent dat zelfs Hamilton ruimte maakt, dan mag ik er toch zeker blind op rekenen dat het mindere garnituur dat ook doet. Maar zo werkt dat dus niet. Ik vermoed dat niet alleen Ocon, maar ook Magnussen  - en wellicht zelfs Verstappen zelf in zijn Toro Rosso-jaren - meteen had teruggeslagen als ie daartoe was geweest.
Max behoort inmiddels tot het establishment en hij weet dat dat bepaalde privileges op de baan met zich mee brengt. Hoe vaak zien we niet dat het middenkader als makke schapen aan de kant gaat als bijvoorbeeld een Vettel of Hamilton na een bandenwissel aan komt stormen. Maar 100% hierop rekenen - wat Max dus gisteren deed - mag je natuurlijk nooit. 
#1985
Het leuke van geschiedenis is dat alles al een keer gebeurd is. Ik moest ook meteen denken aan

en vervolgens aan

Ben ook benieuwd wat het commentaar van papa Jos zal zijn...
#1986
Formule 1 forum / Re: De GP van Nederland
04 november 2018 - 13:59:39
Is het niet gewoon een veel gezonder business model wanneer circuits simpel gastheren zijn, niets meer niet minder. Dan kunnen ze een huurprijs vragen die hun redelijk lijkt, and that's it.
Alle kosten en opbrengsten maar ook de promotionele activiteiten en risico's  zijn dan voor de organisator van het feestje. En die huurprijs moet dusdanig zijn dat het deel uitmaakt van een gezonde bedrijfsexploitatie die het circuit in staat stelt zijn faciliteiten op orde te houden.

Het is nu een beetje de omgekeerde wereld: "We willen graag van uw faciliteiten gebruik maken en daarvoor mag u ons 20 mln betalen".
#1987
Formule 1 forum / Re: De GP van Nederland
03 november 2018 - 10:48:57
Ik ben blij met de nuance hier. Wij zijn allemaal F1 liefhebbers, dus je zou zeggen dat we allemaal vinden dat een GP naar Nederland moet komen. De hijgerige Nederlandse pers ten spijt, of kar-trekkers als Jan Lammers die dolgelukkig is met zijn ééndimensionale rol,  wordt hier gelukkig wel nagedacht over wat dat precies betekent en tegen welke voorwaarden. 

Persoonlijk vind ik het circus verworden is tot een soort monster dat monsterlijke voorwaarden stelt, volkomen  los gezongen van de realiteit. Zolang het zichzelf niet in aanzienlijke mate heeft hervormd vind ik dat het hier weinig te zoeken heeft.
Ik roep het al zolang als ik op forums zit: als je klein en zwak bent (wat voor vrijwel ieder individueel circuit geldt) heb je niks in de melk te brokkelen en word je tegen elkaar uitgespeeld. Dus Europese circuits aller landen, komt bij zinnen, en verenigt u. Pas dan vorm je een machtsblok waar Liberty niet omheen kan, kun je je eigen voorwaarden stellen  en ontstaat er een nieuwe dynamiek.
#1988
Citaat van: Fietser op 30 oktober 2018 - 13:55:21
Citaat van: Breaktest op 30 oktober 2018 - 12:45:39
Farina is eigenlijk de vreemde eend in het rijtje blablala....
...maar dan wel ontdaan van het chauvinisme waar we allen onder gebukt gaan. Daar moet vast een balans tussen te vinden zijn.

Eens. Maar niet met 'chauvinisme waar we allen onder gebukt gaan'. Dat valt op dit forum namelijk best mee. Mede om die reden gebruik ik niet de naam 'Max', maar zijn achternaam. (Mij treft daardoor soms hoon, maar dat mag.) Als ik de grote namen hierboven in dit topic lees, zoals Farina, Fangio, Villeneuve, Senna, Hamilton en Max, dan hou ik het toch liever bij een neutraler en minder chauvinistisch klinkend Verstappen.
Inconsequent gebruik van voornaam of achternaam vind ik niet echt chauvinisme. Wat ik bedoelde is dat wij Nederlanders misschien niet de eerst aangewezenen zijn om Max' plek in de F1-geschiedenis nauwkeurig en waardevrij te duiden.
#1989
Formule 1 forum / Re: De GP van Nederland
02 november 2018 - 16:57:18
Vraag John de Mol. Als die nee zegt weet je gelijk dat het nooit valt terug te verdienen.
#1990
Formule 1 forum / Re: De GP van Nederland
02 november 2018 - 09:29:20
Voorlopig is er nog niks getekend. Het kostenplaatje is dus bekend, en het opbrengstplaatje ziet eruit als een hete brei. Het is gewoon even wachten tot men weer bij zinnen komt.
Ik ben voor een GP in Nederland, ik ben voor Zandvoort, maar ik ben bovenal voor het idee dat F1 haar  eigen broek ophoudt. Normaal als een circus in de stad komt moet men huur voor de staanplaatsen betalen. Dat lijkt mij een veel gezondere aanpak.
#1991
Farina is eigenlijk de vreemde eend in het rijtje. De man had een ongehoord hoog deelname/winst ratio; iets van 50% geloof ik, zelfs beter dan Fangio, maar... niet zoveel races en duidelijk een ander tijdperk. De vraag is of je die laatste grootheden mag meenemen in de vergelijking. Als je zijn carrière zou doortrekken naar meer races dan kan Max misschien inderdaad niet in zijn schoenen staat. Maar dan heb je het niet meer over de feitelijke Farina maar de potentiële Farina. Dat gebeurt natuurlijk voortdurend, bijvoorbeeld de vergelijking tussen Senna en Max. In dat geval is het de feitelijke Senna versus de potentiële Max. Lastig, lastig.
Anyway, de vraag hoe we de huidige Max (die vandaag stopt) in het licht van de F1 geschiedenis moeten zien, is een interessante, en het antwoord verandert naar mate zijn carrière vordert. Daarbij wil ik niet alles op statistieken gooien. Wat mij betreft mag je die vraag best deels van een emotionele kant benaderen, in de zin van: welke coureur heeft destijds een vergelijkbare mate van bewondering en ontzag bij jou opgeroepen, maar dan wel ontdaan van het chauvinisme waar we allen onder gebukt gaan. Daar moet vast een balans tussen te vinden zijn.
#1992
Formule 1 forum / Re: Gok de top : Mexico
30 oktober 2018 - 10:53:16
Kan ik mijn punten ergens inruilen voor airmailes? Of  voor bijbehorende prullaria? Ik heb net een ovenschaaltje uit mijn handen laten flikkeren...
#1993
Citaat van: Robbert65 op 30 oktober 2018 - 00:05:10
Ik heb een idee. We doen de fietsen gewoon op Assen en de Formule 1 op Zandvoort. We doen de tweewielers op Zolder en het echte werk op Francorchamps. De MotoGP op Paul Ricard en de F1 op Magny Cours. malloten in leren  pakjes mogen hun domme dingetjes doen op Fuji en de helden van de koningsklasse van de mechanische sport op Suzuka.

Is dat wat? kunnen we gewoon grindbakken en muren bouwen op de F1-circuits zonder dat die orgaandonoren een te grote omloopsnelheid krijgen.
Dat gebeurt natuurlijk nu al voor een deel. Als je naar de MotoGP kalender kijkt rijdt men ongeveer voor de helft op pure motorcircuits en de andere helft op waar ook veelvuldig autosport wordt bedreven. Ik denk niet dat je die tweede groep zo maar weg kunt strepen. De trend is juist om gespecialiseerde circuits multi inzetbaar te maken.
#1994
Formule 1 forum / Re: Gok de top : Mexico
29 oktober 2018 - 15:23:39
Nul goed. To zo ver mijn voorspellende gaven. Wel fijn dat hier een correctieknop zit. Ik heb 'm drie keer geaaid... :D
#1995
Citaat van: Matthijs op 29 oktober 2018 - 14:28:27
Farina is gewoon niet zo'n goed voorbeeld om je punt te maken. Hij racete in de jaren '30 al tegen Tazio Nuvolari, maar het F1-kampioenschap begon nu eenmaal pas in 1950, toen hij al 43 was.

Ik vind daarentegen de vergelijking met Gilles Villeneuve best toepasselijk. Als Max zich nu te pletter zou rijden, zouden ze misschien wel een vergelijkbare status krijgen in de geschiedenisboeken.
Farina moet wel genoemd worden voor de volledigheid, maar ieder begrijpt dat naar mate we meer in het verleden duiken de vergelijking steeds meer mank gaat. In die tijd reed men de helft van het huidige aantal races, bestond de concurrentie uit graven, baronnen en prinsen, was de snelheid minder dan F3 anno nu en reed men langs echte stoepjes, lantarenpalen en overstekend volk.