GPForum.eu

Autosport => Formule 1 forum => Topic gestart door: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:45:30

Titel: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:45:30
Nog geen topic voor Spa? Dan maar even zo, om de stilte te doorbreken. Iedereen nog in de file? ;D

Meh, wéér een dnf door technisch malheur voor Max. Waar gaat dit heen?
Hoogte/dieptepunt: Ocon en Perez die elkaar wederom het leven zuur maken. Verder maar een saaie race eigenlijk, de herstart kon nog net mijn aandacht te trekken. Verder niet zoveel eigenlijk.

Shoot!

Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 27 augustus 2017 - 20:26:20
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*
dat is wel het eerste wat ik dacht vanmiddag. Maar nee, in de eerste plaats is die Renault motor gewoon bagger. Toch denk ik ook niet dat alles pech is als het om Max gaat en ook niet dat Ricciardo alleen maar geluk heeft. Ricciardo is wel echt de perfecte kruimeltjesdief, rijdt rustig zn rondjes en als er wat te halen valt is ie altijd alert.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 27 augustus 2017 - 20:47:09
Interessant Dinsdag. De ietwat perverse suggestie dat er kwade machten spelen. Vertel eens meer.

Ricky wel echt altijd er goed bij als Max uitvalt, valt niet te ontkennen. Zou haast zeggen dat hij Maximaliseert. ;D
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 27 augustus 2017 - 21:12:50
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 20:47:09
Interessant Dinsdag. De ietwat perverse suggestie dat er kwade machten spelen. Vertel eens meer.

Ricky wel echt altijd er goed bij als Max uitvalt, valt niet te ontkennen. Zou haast zeggen dat hij Maximaliseert. ;D
nee, ik heb het niet over kwade machten, maar een deel van de pech zou best met rijstijl te maken kunnen hebben. Dat zou niet zo mogen zijn, maar met kwetsbaar materiaal zou het een factor kunnen zijn. Maar het zou ook puur toeval kunnen zijn, ik weet het niet.
Ricky maximaliseert niet alleen wanneer Max uitvalt, maar sinds 2014 eigenlijk altijd als er wat te halen valt. En ja, het valt ook wel vaak net zijn kant op, maar toch krijgt ie het nooit helemaal cadeau. Als je zn podia en overwinningen terug kijkt, dan zit er geregeld een flinke dosis geluk in, maar ook mooie inhaalactie's of geweldige racepace.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 28 augustus 2017 - 09:19:51
Citaat van: Tuesday op 27 augustus 2017 - 20:26:20
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*
dat is wel het eerste wat ik dacht vanmiddag. Maar nee, in de eerste plaats is die Renault motor gewoon bagger. Toch denk ik ook niet dat alles pech is als het om Max gaat en ook niet dat Ricciardo alleen maar geluk heeft. Ricciardo is wel echt de perfecte kruimeltjesdief, rijdt rustig zn rondjes en als er wat te halen valt is ie altijd alert.
Die discussie is hardnekkig op diverse (internationale) fora. Ik vraag me af of je in het huidige tijdperk met een auto volgeladen met sensoren 'te hard' kan rijden.

Wel heel opvallend dat de auto van Verstappen meestal in het begin van de race stuk gaat. Hamilton moest na de SC 9 'kwalificatieronden' rijden om Vettel van zich af te houden, de auto van Max begaf het na 8 rondjes al.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 28 augustus 2017 - 09:43:06
Citaat van: Tuesday op 27 augustus 2017 - 21:12:50
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 20:47:09
Interessant Dinsdag. De ietwat perverse suggestie dat er kwade machten spelen. Vertel eens meer.

Ricky wel echt altijd er goed bij als Max uitvalt, valt niet te ontkennen. Zou haast zeggen dat hij Maximaliseert. ;D
nee, ik heb het niet over kwade machten, maar een deel van de pech zou best met rijstijl te maken kunnen hebben. Dat zou niet zo mogen zijn, maar met kwetsbaar materiaal zou het een factor kunnen zijn. Maar het zou ook puur toeval kunnen zijn, ik weet het niet.

Ricky maximaliseert niet alleen wanneer Max uitvalt, maar sinds 2014 eigenlijk altijd als er wat te halen valt. En ja, het valt ook wel vaak net zijn kant op, maar toch krijgt ie het nooit helemaal cadeau. Als je zn podia en overwinningen terug kijkt, dan zit er geregeld een flinke dosis geluk in, maar ook mooie inhaalactie's of geweldige racepace.

Ah, helder. Als ik de meeste deskundigen moet geloven dan is Max niets aan te rekenen. Mocht er ook maar iets van schuld bij hem liggen, dan zou ik dit als motorenleverancier toch wel naar buiten brengen en ook van Renault/Tag horen we niets.

Eens dat Ricciardo het verder gewoon heel goed doet. En er is als het kan en het nodig is.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 28 augustus 2017 - 10:39:56
Er zitten weet ik het hoeveel sensoren op die auto's die vanalles meten. Ook hoe hard je over curbstones knalt bijvoorbeeld. Als ie daar te hard overheen zou rijden, dan had ie al lang wat aan zijn rijstijl gedaan natuurlijk. Die ene keer in de kwali in Baku reed ie hard over een curb en toen ging de motor ook in 1 of andere modus. Alleen nu viel er 1 cilinder uit, dat is weer iets anders. En het is een raceauto. Die moeten daar gewoon tegen kunnen. En Hij reed niet zoveel harder dan Ricciardo, ze reden allebei ongeveer net zo snel dus het ligt niet aan Max. Die interviewer van de NOS vroeg dat ook aan Max, toen was ie heel snel klaar met het interview haha :D
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 28 augustus 2017 - 10:59:26
Nouja, de discussie mag best gevoerd worden, zo lang het gebaseerd is op goed verstand en feiten. Het is natuurlijk ook opvallend. Helemaal 'mooi' vind ik de conspiracy theories dat de auto bewust gesaboteerd wordt.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: robbert op 28 augustus 2017 - 12:15:17
Citaat van: Mickey op 28 augustus 2017 - 09:43:06
Citaat van: Tuesday op 27 augustus 2017 - 21:12:50
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 20:47:09
Interessant Dinsdag. De ietwat perverse suggestie dat er kwade machten spelen. Vertel eens meer.

Ricky wel echt altijd er goed bij als Max uitvalt, valt niet te ontkennen. Zou haast zeggen dat hij Maximaliseert. ;D
nee, ik heb het niet over kwade machten, maar een deel van de pech zou best met rijstijl te maken kunnen hebben. Dat zou niet zo mogen zijn, maar met kwetsbaar materiaal zou het een factor kunnen zijn. Maar het zou ook puur toeval kunnen zijn, ik weet het niet.

Ricky maximaliseert niet alleen wanneer Max uitvalt, maar sinds 2014 eigenlijk altijd als er wat te halen valt. En ja, het valt ook wel vaak net zijn kant op, maar toch krijgt ie het nooit helemaal cadeau. Als je zn podia en overwinningen terug kijkt, dan zit er geregeld een flinke dosis geluk in, maar ook mooie inhaalactie's of geweldige racepace.

Ah, helder. Als ik de meeste deskundigen moet geloven dan is Max niets aan te rekenen. Mocht er ook maar iets van schuld bij hem liggen, dan zou ik dit als motorenleverancier toch wel naar buiten brengen en ook van Renault/Tag horen we niets.

Eens dat Ricciardo het verder gewoon heel goed doet. En er is als het kan en het nodig is.

maar ik vraag mij af, hoe het komt dat het altijd bij max is dat de wagen stil valt. Ik kan mij niet zo goed herinneren dat ricciardo problemen had met de wagen
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: robbert op 28 augustus 2017 - 12:17:51
Wat mij ook opvalt dat raikkonen kritiek had op de stewards omdat hij een straf kreeg omdat de gele vlag uitzat terwijl hij niet van zijn gas afging. Ook hamilton had kritiek op de SC dat hij niet snel genoeg zou rijden omdat hij zijn banden niet op temperatuur zou krijgen. Dus het is niet alleen de heer Vettel die kan janken, maar ook raikkonen en hamilton kunnen goed een potje janken. Zijn dit nu echte piloten of zijn het allemaal zielige chauffeurkes die in de wagen zitten?
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 28 augustus 2017 - 13:19:04
Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 12:15:17
maar ik vraag mij af, hoe het komt dat het altijd bij max is dat de wagen stil valt. Ik kan mij niet zo goed herinneren dat ricciardo problemen had met de wagen
Bij Ricciardo waren er wel problemen maar in de races bijna nooit. Maar Kvyat en Palmer hebben, ook met een Renaultmotor, dit jaar al heel veel problemen gekend in races. Het is dus niet alleen Max.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 28 augustus 2017 - 13:20:35
Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 12:17:51
Wat mij ook opvalt dat raikkonen kritiek had op de stewards omdat hij een straf kreeg omdat de gele vlag uitzat terwijl hij niet van zijn gas afging. Ook hamilton had kritiek op de SC dat hij niet snel genoeg zou rijden omdat hij zijn banden niet op temperatuur zou krijgen. Dus het is niet alleen de heer Vettel die kan janken, maar ook raikkonen en hamilton kunnen goed een potje janken. Zijn dit nu echte piloten of zijn het allemaal zielige chauffeurkes die in de wagen zitten?
Ik denk dat dit vroeger ook gebeurde maar dat je het niet hoorde omdat er nog geen radio werd uitgezonden.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Franky R. op 28 augustus 2017 - 13:33:31
Citaat van: Matthijs op 28 augustus 2017 - 09:19:51
Citaat van: Tuesday op 27 augustus 2017 - 20:26:20
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*
dat is wel het eerste wat ik dacht vanmiddag. Maar nee, in de eerste plaats is die Renault motor gewoon bagger. Toch denk ik ook niet dat alles pech is als het om Max gaat en ook niet dat Ricciardo alleen maar geluk heeft. Ricciardo is wel echt de perfecte kruimeltjesdief, rijdt rustig zn rondjes en als er wat te halen valt is ie altijd alert.
Die discussie is hardnekkig op diverse (internationale) fora. Ik vraag me af of je in het huidige tijdperk met een auto volgeladen met sensoren 'te hard' kan rijden.

Wel heel opvallend dat de auto van Verstappen meestal in het begin van de race stuk gaat. Hamilton moest na de SC 9 'kwalificatieronden' rijden om Vettel van zich af te houden, de auto van Max begaf het na 8 rondjes al.


Een verschil tussen Das Haus en Createur de Automobile ... Aan artistiek gefoefel heeft niemand wat, gewoon een goede auto bouwen en de rest komt vanzelf. En dat is wat Mercedes doet, imho...


En volgens mij werkt men eerder aan de auto van Daniel, waardoor er te weinig tijd overblijft om eens goed naar de auto van Max te kijken. Is de ploeg van Max werkelijk zo achterlijk of die van Daniel zó slim?

ik zag het ook tussen Nico en Lewis, de laatste kreeg mensen die voorheen bij Nico zaten en...BAM...deed die auto c.q. motor van Lewis. Bizar dat er tussen monteurs zo'n verschil kan zitten, want ze werken toch aan auto's die in de basis hetzelfde zijn...
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: robbert op 28 augustus 2017 - 14:26:07
Citaat van: Matthijs op 28 augustus 2017 - 13:20:35
Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 12:17:51
Wat mij ook opvalt dat raikkonen kritiek had op de stewards omdat hij een straf kreeg omdat de gele vlag uitzat terwijl hij niet van zijn gas afging. Ook hamilton had kritiek op de SC dat hij niet snel genoeg zou rijden omdat hij zijn banden niet op temperatuur zou krijgen. Dus het is niet alleen de heer Vettel die kan janken, maar ook raikkonen en hamilton kunnen goed een potje janken. Zijn dit nu echte piloten of zijn het allemaal zielige chauffeurkes die in de wagen zitten?
Ik denk dat dit vroeger ook gebeurde maar dat je het niet hoorde omdat er nog geen radio werd uitgezonden.

ja maar als het niet goed ging met ferrari, dan was het enkel vettel die jankte, maar nu kan hamilton en raikkonen ( de koele fin) er blijkbaar ook wat van
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 28 augustus 2017 - 14:59:10
Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2017 - 13:33:31
En volgens mij werkt men eerder aan de auto van Daniel, waardoor er te weinig tijd overblijft om eens goed naar de auto van Max te kijken. Is de ploeg van Max werkelijk zo achterlijk of die van Daniel zó slim?

ik zag het ook tussen Nico en Lewis, de laatste kreeg mensen die voorheen bij Nico zaten en...BAM...deed die auto c.q. motor van Lewis. Bizar dat er tussen monteurs zo'n verschil kan zitten, want ze werken toch aan auto's die in de basis hetzelfde zijn...

Waarom kan het niet gewoon domme pech zijn? De andere coureurs met een Renaultmotor hebben ook problemen.

Citaat van: Sky Sports"I don't have an answer for it," said Ricciardo when asked about Verstappen's run of retirements.

"I've even asked all the guys in the team, the mechanical and also from the power unit side and I've said is there something you see Max is doing which I should maybe avoid and they said no, there's nothing he's doing. He's not over-revving it or anything silly. It's unfortunate."

Citaat van: Sky SportsRenault boss Cyril Abiteboul has offered a personal apology to Max Verstappen in the wake of the Red Bull driver's latest engine-induced race retirement during the Belgian GP.

"An electronic systems issue seems to be at the heart of this problem," Abiteboul said. "I personally apologise to Red Bull Racing and more specifically to Max and his many fans who are as disappointed as we are. We will work closely with RBR to define a course of action and a roadmap to eradicate issues."

http://www.skysports.com/f1/live-blog/30104/10034948/f1-gossip-column (http://www.skysports.com/f1/live-blog/30104/10034948/f1-gossip-column)
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 28 augustus 2017 - 16:22:47
Citaat van: Matthijs op 28 augustus 2017 - 09:19:51
Citaat van: Tuesday op 27 augustus 2017 - 20:26:20
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*
dat is wel het eerste wat ik dacht vanmiddag. Maar nee, in de eerste plaats is die Renault motor gewoon bagger. Toch denk ik ook niet dat alles pech is als het om Max gaat en ook niet dat Ricciardo alleen maar geluk heeft. Ricciardo is wel echt de perfecte kruimeltjesdief, rijdt rustig zn rondjes en als er wat te halen valt is ie altijd alert.
Die discussie is hardnekkig op diverse (internationale) fora. Ik vraag me af of je in het huidige tijdperk met een auto volgeladen met sensoren 'te hard' kan rijden.

Wel heel opvallend dat de auto van Verstappen meestal in het begin van de race stuk gaat. Hamilton moest na de SC 9 'kwalificatieronden' rijden om Vettel van zich af te houden, de auto van Max begaf het na 8 rondjes al.
maar Renault is geen Mercedes. Feit is dat die Renault aandrijflijn erg kwetsbaar is en juist dan kan de manier waarop je ermee omgaat misschien toch een verschil maken. En misschien juist wel door al die sensoren, die bij het minste of geringste de boel uitschakelen. Qua verbruikte PU elementen staat Verstappen er beter voor dan Ricciardo, blijkbaar gaat er nooit iets echt kapot, maar valt de boel gewoon stil. Het zou niet mogen kunnen, en in die zin zou ik ook sowieso de schuld niet bij Max leggen, maar dat wil niet zeggen dat de verschillende rijstijlen het materiaal niet op verschillende manieren belast.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 28 augustus 2017 - 16:33:57
Goed verhaal. De crux is inderdaad: zijn er dingen stukgegaan of hebben de sensoren uit voorbehoud elementen uitgeschakeld.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Franky R. op 28 augustus 2017 - 16:54:44
@Maththijs,


Ja, maar hoe groot zijn hun problemen vergeleken met die van Max? Bakoe was al erg, maar hier werd andermaal Verstappen een podium door het neus geboord. En dat is het punt. Juist omdat Verstappen vooraan meerijdt valt het bij de meeste mensen extra op.


Overigens zou Renault die limieten van de sensoren te voorzichtig hebben ingesteld...
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 28 augustus 2017 - 17:05:13
Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2017 - 16:54:44
@Maththijs,


Ja, maar hoe groot zijn hun problemen vergeleken met die van Max? Bakoe was al erg, maar hier werd andermaal Verstappen een podium door het neus geboord. En dat is het punt. Juist omdat Verstappen vooraan meerijdt valt het bij de meeste mensen extra op.


Overigens zou Renault die limieten van de sensoren te voorzichtig hebben ingesteld...
ik denk niet dat je kunt zeggen dat Verstappen een podium door de neus is geboord, zonder uitvalbeurt van Verstappen had Raikkonen geen straf gehad en had je sowieso een andere wedstrijd gehad. Max lag op het moment van uitvallen 5e.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: gloudiesaurus op 28 augustus 2017 - 17:10:24
Zo terug van een weekendje Spa. Gisteren viel het voor mij op de terug weg met de files mee. Op de heen weg wel 2,5 uur vast gestaan. Ik had parkeerkaarten gekocht (16 euro) in de voorverkoop maar werd vervolgens naar een parkeerplaats gestuurd die "slechts" 10 euro kostte.

Het verkeer gisterenochtend was een drama. Veel te weinig verkeersregelaar die ook nog eens veel te laat begonnen (9;00 uur). Gevolg was dat de verkeersregelaars zelf in de file vast kwamen te staan...

Maar Spa is altijd geweldig. Je merkt wel dat het steeds drukker wordt. En de prijzen zijn absurd. Er moest nu muntjes worden gekocht van 3,50 euro. Een biertje kostte een muntje, een friet 2, en een broodje hamburger zelfs 4. Gelukkig had ik de broodjes van thuis bij  :) ;)
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: gloudiesaurus op 28 augustus 2017 - 17:11:31
En over uitvallen van Max, denk dat het vooral pech is.
In Italië wordt hij door de motorpenalty ook kansloos, Renault kan daar sowiezo al niet tegen het Ferrari en Mercedes- geweld op.
Renault komt dit jaar ook niet meer met grote updates dus ben bang dat er aan de situatie bij Red Bull dit jaar weinig meer veranderd.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Franky R. op 28 augustus 2017 - 17:28:21
Citaat van: Tuesday op 28 augustus 2017 - 17:05:13
Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2017 - 16:54:44
@Maththijs,


Ja, maar hoe groot zijn hun problemen vergeleken met die van Max? Bakoe was al erg, maar hier werd andermaal Verstappen een podium door het neus geboord. En dat is het punt. Juist omdat Verstappen vooraan meerijdt valt het bij de meeste mensen extra op.


Overigens zou Renault die limieten van de sensoren te voorzichtig hebben ingesteld...
ik denk niet dat je kunt zeggen dat Verstappen een podium door de neus is geboord, zonder uitvalbeurt van Verstappen had Raikkonen geen straf gehad en had je sowieso een andere wedstrijd gehad. Max lag op het moment van uitvallen 5e.


Ah, natuurlijk...Je hebt gelijk.. ;)
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 28 augustus 2017 - 17:52:23
Citaat van: gloudiesaurus op 28 augustus 2017 - 17:11:31
En over uitvallen van Max, denk dat het vooral pech is.
In Italië wordt hij door de motorpenalty ook kansloos, Renault kan daar sowiezo al niet tegen het Ferrari en Mercedes- geweld op.
Renault komt dit jaar ook niet meer met grote updates dus ben bang dat er aan de situatie bij Red Bull dit jaar weinig meer veranderd.
Max staat alleen met de MGU-H op 4, met alle andere PU elementen waaronder de ICE staat ie op 3 of minder. Gridstraffen vanwege de motor in Italië liggen dus niet direct voor de hand. Ricciardo staat met de ICE, Turbo en mgu-h wel op scherp, grote kans dat die wel (bewust) straffen gaat incasseren.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Pancake Shield op 28 augustus 2017 - 18:54:49
Ik ben een van die mensen die er van overtuigd is dat een gedeelte van de uitvalbeurten ook aan Verstappen zelf te wijten zijn. En ja, dan bedoel ik ook zijn rijstijl. Verstappen rijdt nu immers heel anders dan Ricciardo en die rijstijl kan net het laatste duwtje zijn voor een onderdeel. Daarmee wil ik niet de rijstijl van de Nederlander afkraken, maar gewoon puur zeggen dat hij door een bepaalde manier van rijden zijn materiaal op een dergelijke manier kan belasten dat het op een gegeven ogenblik gewoon ''breekt". Ik ben er van overtuigd geweest altijd dat dat ook de reden is dat Raikkonen in 2005 zijn wereldtitel verloor. De Fin had toen ook vaak pech, terwijl Coulthard nauwelijks pech had.

Ik wil overigens niet zeggen dat deze uitval door deze reden (het kan wellicht), maar mensen moeten sowieso ophouden met die samenzweringstheorietjes te verzinnen. Ik ben blij dat de meeste mensen hier geen alu-hoedje op hebben, maar op de wat algemenere Nederlandse F1-sites is het stukken erger. Beschuldigingen richtingen allerlei partijen vliegen daar rond, van Ricciardo tot de FIA. Sommigen geven zelfs Kvyat de schuld. Dat is helemaal treurig.

Maar afgezien daarvan denk ik dat de Nederlandse F1-fan met een groter probleem zit, dat gister toch ook wel weer duidelijk werd. Er zijn een heleboel van die internethelden, die denken dat ze over alles wat betreft Verstappen gelijk hebben en dan ga je krijgen dat ze vrij agressief op alles reageren dat niet pro-Verstappen is. Ik bedoel de dingen die over Ricciardo geschreven worden zijn soms echt walgelijk te noemen en als je zelf ook maar enigzins kritiek uit op Verstappen, ben je zwaar de pineut en wordt je zelf aangevuurd op de meeste bedreigende manieren. Ik weet dat ik sowieso nooit naar Spa zal gaan zolang Verstappen nog in de F1 zit, gelet op verhalen die ik daar vandaan gehoord heb. Het zou mooi zijn als de fans gewoon een streep gaan trekken tegen die succes-supporters.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Franky R. op 28 augustus 2017 - 19:14:53

@Pancake Shield,

Max Verstappen perst er inderdaad (heel) wat meer uit de auto...Maar aan de andere kant is het toch raar dat die bak binnen 15 rondjes stuk gaat. Was het tegen het einde van de race, ja...dan hadden we Max scheef kunnen aankijken.


Ook Daniel gaf serieus gas, want die reed vlak achter Max. Iedereen gaf flink gas, want de race was net begonnen. Dat is het wrange.  Vandaar dat de rijstijl van Max er niet bij wordt gehaald en dat men herhaalt dat Max Verstappen zelf niets verkeerd doet.


Anders had zeker Marko zijn mond open gedaan. Die bekritiseerde Max immer ook in Bakoe, toen die jongen te wild over een kerb ging waardoor de RB13 in safe-mode schoot...
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 28 augustus 2017 - 20:26:36
Citaat van: Pancake Shield op 28 augustus 2017 - 18:54:49
Ik ben een van die mensen die er van overtuigd is dat een gedeelte van de uitvalbeurten ook aan Verstappen zelf te wijten zijn. En ja, dan bedoel ik ook zijn rijstijl. Verstappen rijdt nu immers heel anders dan Ricciardo en die rijstijl kan net het laatste duwtje zijn voor een onderdeel. Daarmee wil ik niet de rijstijl van de Nederlander afkraken, maar gewoon puur zeggen dat hij door een bepaalde manier van rijden zijn materiaal op een dergelijke manier kan belasten dat het op een gegeven ogenblik gewoon ''breekt". Ik ben er van overtuigd geweest altijd dat dat ook de reden is dat Raikkonen in 2005 zijn wereldtitel verloor. De Fin had toen ook vaak pech, terwijl Coulthard nauwelijks pech had.
Montoya was in 2005 de teamgenoot van Raikkonen en had ook diverse uitvalbeurten met mechanische pech, meer nog dan Raikkonen volgens mij. Verder ben ik het wel eens met je verhaal, ook al ben ik niet overtuigd zoals jij, maar denk ik wel dat het een mogelijkheid is dat er een relatie tussen het 1 en het ander is.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Van Wijk op 28 augustus 2017 - 22:19:11
@tuesday...Montoya wilde ik ook net aanhalen en is volgens mij vergelijkbaar.
Het enige verschil is dat Montoya het gewoon toe gaf.
Hij zei gewoon: Als ik sneller kan als de auto, bouw dan een betere auto.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 29 augustus 2017 - 10:03:29
Citaat van: Franky R. op 28 augustus 2017 - 16:54:44
@Maththijs,

Ja, maar hoe groot zijn hun problemen vergeleken met die van Max? Bakoe was al erg, maar hier werd andermaal Verstappen een podium door het neus geboord. En dat is het punt. Juist omdat Verstappen vooraan meerijdt valt het bij de meeste mensen extra op.

Overigens zou Renault die limieten van de sensoren te voorzichtig hebben ingesteld...
Klopt, de problemen van Max vallen natuurlijk veel meer op dan die van Palmer of Kvyat. Maar dat staat los van of het toeval, pech of sabotage is. Ik wou aangeven dat meer Renaultrijders vergelijkbare problemen hebben dus dat allerlei duistere theorieën wat mij betreft de prullenbak in kunnen.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 29 augustus 2017 - 10:08:13
Citaat van: Pancake Shield op 28 augustus 2017 - 18:54:49
Maar afgezien daarvan denk ik dat de Nederlandse F1-fan met een groter probleem zit, dat gister toch ook wel weer duidelijk werd. Er zijn een heleboel van die internethelden, die denken dat ze over alles wat betreft Verstappen gelijk hebben en dan ga je krijgen dat ze vrij agressief op alles reageren dat niet pro-Verstappen is. Ik bedoel de dingen die over Ricciardo geschreven worden zijn soms echt walgelijk te noemen en als je zelf ook maar enigzins kritiek uit op Verstappen, ben je zwaar de pineut en wordt je zelf aangevuurd op de meeste bedreigende manieren. Ik weet dat ik sowieso nooit naar Spa zal gaan zolang Verstappen nog in de F1 zit, gelet op verhalen die ik daar vandaan gehoord heb. Het zou mooi zijn als de fans gewoon een streep gaan trekken tegen die succes-supporters.
Ik lees vaak op Motorsport punt com, omdat ik dat een uitstekende site vind voor F1-nieuws. Maar de laatste tijd is het in de reacties echt verschrikkelijk tussen Nederlandse Max-fans en mensen die (mede vanwege de fans) een hekel krijgen aan Max. Motorsport doet hier graag aan mee door elke scheet van Verstappen breed uit te meten om zo weer duizenden kliks en honderd reacties te krijgen. Maar het is echt niet normaal hoe de reageerders daar met elkaar omgaan. Het gaat letterlijk om doodverwensingen, alleen maar om een sport. Het lijkt voetbal wel. Dan schaam ik me echt voor Nederlandse Verstappen-fans (ook al zijn de andere reageerders ook geen lieverdjes).
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: BMW.WilliamsF1 op 29 augustus 2017 - 11:17:47
Inderdaad de nieuwe "fans" zijn vaak echt verschrikkelijk. Natuurlijk zitten er wel een aantal bij die er iets van op willen steken en luisteren vaak wel naar iemand met 20 jaar F1 kijk ervaring, maar je hebt ook van die hooligans er bij. Zoals volk wat op de tribune zit en maar naar huis gaat als Max er uit ligt. Dan ben je in mijn ogen geen F1 fan. Nou zat ik in Oostenrijk wel ff te balen, maar ben wel blijven zitten :)

Toch denk ik dat het gewoon pech is. Nu was het weer een software issue. Max zei dat de motor zonder problemen startte toen ie zondag terug in de garage was. Kan dat te maken hebben met de rijstijl? Tsja, misschien. Alleen het is al zo vaak voorgekomen dat ie daar dan toch wel van geleerd zou hebben.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 11:21:01
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*

Hoe kan een rijder een bougie stukmaken? Een coureur heeft geen invloed op de elektronica.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 11:24:59
Citaat van: Matthijs op 28 augustus 2017 - 13:19:04
Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 12:15:17
maar ik vraag mij af, hoe het komt dat het altijd bij max is dat de wagen stil valt. Ik kan mij niet zo goed herinneren dat ricciardo problemen had met de wagen
Bij Ricciardo waren er wel problemen maar in de races bijna nooit. Maar Kvyat en Palmer hebben, ook met een Renaultmotor, dit jaar al heel veel problemen gekend in races. Het is dus niet alleen Max.

Precies. Bij Max is het vaak op ongelukkige momenten als hij op een goede positie ligt. Dan valt het meer op.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 11:27:50
Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 14:26:07
Citaat van: Matthijs op 28 augustus 2017 - 13:20:35
Citaat van: robbert op 28 augustus 2017 - 12:17:51
Wat mij ook opvalt dat raikkonen kritiek had op de stewards omdat hij een straf kreeg omdat de gele vlag uitzat terwijl hij niet van zijn gas afging. Ook hamilton had kritiek op de SC dat hij niet snel genoeg zou rijden omdat hij zijn banden niet op temperatuur zou krijgen. Dus het is niet alleen de heer Vettel die kan janken, maar ook raikkonen en hamilton kunnen goed een potje janken. Zijn dit nu echte piloten of zijn het allemaal zielige chauffeurkes die in de wagen zitten?
Ik denk dat dit vroeger ook gebeurde maar dat je het niet hoorde omdat er nog geen radio werd uitgezonden.

ja maar als het niet goed ging met ferrari, dan was het enkel vettel die jankte, maar nu kan hamilton en raikkonen ( de koele fin) er blijkbaar ook wat van

Iedereen. Het verschil is de mate waarin het gebeurt, waarom en de manier waarop. Seb is niet voor niets aangesproken op zijn gedrag. Niet alleen door de FIA, ook Ferrari heeft de Duitser aangesproken op de manier waarop hij zijn emoties uit.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 11:30:52
Citaat van: gloudiesaurus op 28 augustus 2017 - 17:11:31
En over uitvallen van Max, denk dat het vooral pech is.
In Italië wordt hij door de motorpenalty ook kansloos, Renault kan daar sowiezo al niet tegen het Ferrari en Mercedes- geweld op.
Renault komt dit jaar ook niet meer met grote updates dus ben bang dat er aan de situatie bij Red Bull dit jaar weinig meer veranderd.

En volgend jaar ook niet.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 29 augustus 2017 - 11:55:39
Citaat van: Wings op 29 augustus 2017 - 11:21:01
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*

Hoe kan een rijder een bougie stukmaken? Een coureur heeft geen invloed op de elektronica.
Nee, dat lijkt me ook niet. Maar het valt wel op dat Verstappen vaak stilvalt omdat iets zichzelf uitschakelt. Baku en Canada volgens mij ook. Geen spectaculaire plof maar gewoon een stilvallende auto. Het zou kunnen dat Verstappen iets doet waardoor een sensor een foutmelding geeft en vervolgens iets uitschakelt.

Hetzelfde gebeurde met Alonso: in de kwalificatie ging hij volgas door Pouhon. Dat was niet ingecalculeerd in de software waardoor de MGH-U (?) een error gaf.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26
Citaat van: BMW.WilliamsF1 op 29 augustus 2017 - 11:17:47
Toch denk ik dat het gewoon pech is. Nu was het weer een software issue. Max zei dat de motor zonder problemen startte toen ie zondag terug in de garage was. Kan dat te maken hebben met de rijstijl? Tsja, misschien. Alleen het is al zo vaak voorgekomen dat ie daar dan toch wel van geleerd zou hebben.

En als hij er enige invloed op zou hebben dan zou dit toch wel door het team, maar in elk geval door Renault/Tag naar buiten zijn gebracht?

Citaat van: Wings op 29 augustus 2017 - 11:21:01
Citaat van: Mickey op 27 augustus 2017 - 19:49:14
Oh ja. En er zijn mensen die denken dat Max zijn eigen auto stukmaakt.  :-*

Hoe kan een rijder een bougie stukmaken? Een coureur heeft geen invloed op de elektronica.

Hee, ik zei ook alleen maar wat het grote boze internet roept! ;)
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 12:15:04
Citaat van: Pancake Shield op 28 augustus 2017 - 18:54:49
Ik ben een van die mensen die er van overtuigd is dat een gedeelte van de uitvalbeurten ook aan Verstappen zelf te wijten zijn. En ja, dan bedoel ik ook zijn rijstijl. Verstappen rijdt nu immers heel anders dan Ricciardo en die rijstijl kan net het laatste duwtje zijn voor een onderdeel. Daarmee wil ik niet de rijstijl van de Nederlander afkraken, maar gewoon puur zeggen dat hij door een bepaalde manier van rijden zijn materiaal op een dergelijke manier kan belasten dat het op een gegeven ogenblik gewoon ''breekt". Ik ben er van overtuigd geweest altijd dat dat ook de reden is dat Raikkonen in 2005 zijn wereldtitel verloor. De Fin had toen ook vaak pech, terwijl Coulthard nauwelijks pech had.

Het verschil is dat bij Kimi slijtage onderdelen stukgingen, bij Max is het -wat ik weet- voornamelijk de elektronica. Daar heb je als rijder geen invloed op. Bougiebesparend racen bestaat niet. Bewijst ook de autocontrol. ;)
Dus ja ik ga mee met je gedachten dat rijstijl invloed heeft op de levensduur van onderdelen maar betwijfel of dit het geval is bij Max. Het feit dat Red Bull en Renault excuses aanbieden aan Max onderstreept dat.

Ik denk dat het een gezamenlijke verantwoordelijkheid en keuze is. In 2005 had Kimi een goed pakket onder de kont maar dat pakket bleek in de fullmode niet betrouwbaar. Dan moet je zoeken naar de balans tussen betrouwbaarheid en snelheid. Ga je voor een veilige tweede plek of voor het wereldkampioenschap?

Voor Red Bull is dat anders. Zij rijden in niemandsland. Kunnen geen vuist naar Mercedes en Ferrari maken en worden niet opgejaagd.

CitaatIk wil overigens niet zeggen dat deze uitval door deze reden (het kan wellicht), maar mensen moeten sowieso ophouden met die samenzweringstheorietjes te verzinnen. Ik ben blij dat de meeste mensen hier geen alu-hoedje op hebben, maar op de wat algemenere Nederlandse F1-sites is het stukken erger. Beschuldigingen richtingen allerlei partijen vliegen daar rond, van Ricciardo tot de FIA. Sommigen geven zelfs Kvyat de schuld. Dat is helemaal treurig.

Het zijn dezelfde successupporters die tijdens het EK en WK een soort van bondscoach zijn. Zelfbenoemde kenners. Overigens vind ik de complottheorie dat de familie Sainz hierachter zit de meest plausibele. :P En die benoem je niet!

CitaatMaar afgezien daarvan denk ik dat de Nederlandse F1-fan met een groter probleem zit, dat gister toch ook wel weer duidelijk werd. Er zijn een heleboel van die internethelden, die denken dat ze over alles wat betreft Verstappen gelijk hebben en dan ga je krijgen dat ze vrij agressief op alles reageren dat niet pro-Verstappen is. Ik bedoel de dingen die over Ricciardo geschreven worden zijn soms echt walgelijk te noemen en als je zelf ook maar enigzins kritiek uit op Verstappen, ben je zwaar de pineut en wordt je zelf aangevuurd op de meeste bedreigende manieren. Ik weet dat ik sowieso nooit naar Spa zal gaan zolang Verstappen nog in de F1 zit, gelet op verhalen die ik daar vandaan gehoord heb. Het zou mooi zijn als de fans gewoon een streep gaan trekken tegen die succes-supporters.

Het komt van twee kanten. De groep bashers is even groot en net zo erg.
Overigens wordt de groep Max-fans ook gevoed door de bende-van-ellende van Ziggo-sport die voornamelijk geagiteerd reageren op de verwijten die bashers maken. Verschaf dan diepgang en leg uit waarom de verwijten feitelijk onjuist zijn in plaats van verwerpende gebaren te maken en verwijten te classificeren als onzin. Prima dat de Coronelletjes en anderen eten uit de ruif van Max maar maak programmering wat minder plat. Neem de successupporters mee op reis en verschaf wat diepgang. Vind ik.

Gelukkig bestaan er fora waar je wel standpunten kunt uitwisselen.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 12:35:36
Citaat van: Matthijs op 29 augustus 2017 - 11:55:39
Nee, dat lijkt me ook niet. Maar het valt wel op dat Verstappen vaak stilvalt omdat iets zichzelf uitschakelt. Baku en Canada volgens mij ook. Geen spectaculaire plof maar gewoon een stilvallende auto. Het zou kunnen dat Verstappen iets doet waardoor een sensor een foutmelding geeft en vervolgens iets uitschakelt.

Het momentum en positie waarop dat gebeurt zijn debet aan dit beeld. Anderen hebben ook problemen. Naar wat ik weet zijn het bij Max voornamelijk software- en elektronicaproblemen. In Spa een bougie, Canada de accu en Baku oliedruk. Iets anders is als draaiende delen stukgaan of je problemen niet managet. Zo vond ik Rosberg beter met het remprobleem omspringen dan Hamilton (was het niet Canada 2014). Hij consolideerde en kon zo belangrijke punten binnenhalen. Dat kun je een coureur wel weer aanrekenen. Niet het probleem, wel het managen van het probleem.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 29 augustus 2017 - 12:48:11
Daar kan ik me wel in vinden, al weet ik niet zeker of Verstappen zijn problemen niet goed managet.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 12:52:26
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26
Hee, ik zei ook alleen maar wat het grote boze internet roept! ;)

Dat mag ook. En ik vind het een terecht punt. Dat half Nederland -waaronder het Ziggo-gepeupel- op de tenen getrapt is, zij dan maar zo. Kritiek komt niet altijd voort uit wetenschap. Integendeel zelfs. Als vervolgens haarfijn wordt uitgelegd waarom het feitelijk onjuist is, zijn wij weer wat wijzer.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 12:59:12
Citaat van: Matthijs op 29 augustus 2017 - 12:48:11
Daar kan ik me wel in vinden, al weet ik niet zeker of Verstappen zijn problemen niet goed managet.

Geen idee. Tot op heden zijn het voornamelijk software-en elektronicaproblemen die opdoemen. Het nadeel hiervan is dat als deze de symptomengrens overschrijden het vaak abrupt komt en onomkeerbaar.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Jozef op 29 augustus 2017 - 14:21:25
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26En als hij er enige invloed op zou hebben dan zou dit toch wel door het team, maar in elk geval door Renault/Tag naar buiten zijn gebracht?

Nee, zoiets wordt niet naar buiten gebracht. Coureurs worden door hun team per definitie in bescherming genomen, tenzij ze echt ruzie hebben.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 29 augustus 2017 - 14:30:28
Citaat van: Jozef op 29 augustus 2017 - 14:21:25
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26En als hij er enige invloed op zou hebben dan zou dit toch wel door het team, maar in elk geval door Renault/Tag naar buiten zijn gebracht?

Nee, zoiets wordt niet naar buiten gebracht. Coureurs worden door hun team per definitie in bescherming genomen, tenzij ze echt ruzie hebben.

Maar Renault zou zich wel degelijk uitspreken als er sprake zou zijn van gedeelde schuld of verwijtbaar handelen van Max, terwijl Max vol op het orgel gaat in de media. In plaats daarvan maken ze excuses. Denk dat daarmee eigenlijk de discussie beslecht zou moeten zijn.

Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 15:58:53
Citaat van: Jozef op 29 augustus 2017 - 14:21:25
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 11:58:26En als hij er enige invloed op zou hebben dan zou dit toch wel door het team, maar in elk geval door Renault/Tag naar buiten zijn gebracht?

Nee, zoiets wordt niet naar buiten gebracht. Coureurs worden door hun team per definitie in bescherming genomen, tenzij ze echt ruzie hebben.

Renault en Red Bull gaan ook geen excuses aanbieden als Max het zelf schuld zou zijn. En Max zou op zijn beurt niet van daken schreeuwen dat de Fransen slecht werk afleveren en de boel onder druk zetten. Dat Max hier niet in bescherming wordt genomen druipt er vanaf.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Het ligt gewoon altijd aan het materiaal, zo simpel is het of zou het iig moeten zijn. Maar dat wil niet zeggen dat verschillende rijstijlen het overgevoelige materiaal van Renault niet net ff iets anders belasten waardoor het bij de 1 sneller kapot gaat of de sensoren de boel eerder uitschakelen. Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.
En natuurlijk gaan Max en zijn omgeving dit ontkennen, want als het eenmaal tussen je oren gaat zitten en je gaat voorzichtiger rijden ben je misschien nog verder van huis. Daniel daarentegen lijkt stiekem wel een beetje te geloven dat hij vriendelijker voor zn auto is en maakt er al grappen over. Max moet er iig alles aan doen om daar niet in mee te gaan en gewoon wachten tot de problemen op de juiste manier worden opgelost. Maar goed, dat vertrouwen lijkt bij Max ook wel een beetje verdwenen inmiddels. Hij spreekt zelfs al openlijk zn twijfels over volgend jaar uit. Misschien toch maar alles op alles zetten op dat stoeltje van Bottas dan, die heeft net weer een zeer matig weekend achter de rug dus wie weet...
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 29 augustus 2017 - 17:27:29
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.

Ik voel me enigszins aangesproken. Die optie veeg ik niet zomaar van tafel, het simpele feit dat Renault publiekelijk excuses maakt aan RBR, Max én zijn fans, ligt daaraan voor mij ten grondslag. Max wordt hiermee door de producent van de motor impliciet volledig vrijgepleit. Doorgaan met mitsen en maaren en 'wat nou als hij' is na dit openlijke excuus van Renault spijkers op laag water zoeken.

Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:38:42
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 17:27:29
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.

Ik voel me enigszins aangesproken. Die optie veeg ik niet zomaar van tafel, het simpele feit dat Renault publiekelijk excuses maakt aan RBR, Max én zijn fans, ligt daaraan voor mij ten grondslag. Max wordt hiermee door de producent van de motor impliciet volledig vrijgepleit. Doorgaan met mitsen en maaren en 'wat nou als hij' is na dit openlijke excuus van Renault spijkers op laag water zoeken.
ik had het eigenlijk meer over de Jan Lammersen van deze wereld, ik dacht dat hier de discussie juist wel gewaardeerd werd. Om het dan spijkers op laag water zoeken te noemen vind ik wat ver gaan. Ik hou graag alle optie's open tenzij onomstotelijk is bewezen dat het totaal geen factor is. En ja, tuurlijk kan Renault met die bagger die zij leveren geen enkele schuld bij Max leggen.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Sabai op 29 augustus 2017 - 18:57:24
Ik moest wel lachen toen ik las dat de succes fans naar het uitvallen direct naar huis gingen om dan maar niet in de file te hoeven staan  ;D . Echte autosport fans dus  ;)
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 29 augustus 2017 - 19:34:49
Citaat van: Sabai op 29 augustus 2017 - 18:57:24
Ik moest wel lachen toen ik las dat de succes fans naar het uitvallen direct naar huis gingen om dan maar niet in de file te hoeven staan  ;D . Echte autosport fans dus  ;)
die gast van Ziggo ook, van Gameren heet ie geloof ik; die ging voor het eerst naar een F1 race en ging ook voortijdig weg. Misschien ook deels omdat ie voor Ziggo nog itempjes moest maken en dat misschien een aanlokkelijk moment was, maar dan nog.... Zie de laatste 5 minuten van dit filmpje: https://www.ziggosport.nl/video/26280-f1-het-weekend-gp-belgie.html (https://www.ziggosport.nl/video/26280-f1-het-weekend-gp-belgie.html)
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 29 augustus 2017 - 21:50:34
Citaat van: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )
de overtreding van Kimi was overduidelijk en objectief vast te stellen. Als voor het negeren van dubbel geel een stop and go penalty staat dan is de straf 100% terecht. Massa kreeg er een dag eerder een gridstraf voor. Over hoogte van straffen kun je altijd discussiëren, over de overtreding zelf lijkt me in het geval van Kimi geen twijfel mogelijk.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 29 augustus 2017 - 21:58:56
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:38:42
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 17:27:29
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.

Ik voel me enigszins aangesproken. Die optie veeg ik niet zomaar van tafel, het simpele feit dat Renault publiekelijk excuses maakt aan RBR, Max én zijn fans, ligt daaraan voor mij ten grondslag. Max wordt hiermee door de producent van de motor impliciet volledig vrijgepleit. Doorgaan met mitsen en maaren en 'wat nou als hij' is na dit openlijke excuus van Renault spijkers op laag water zoeken.
ik had het eigenlijk meer over de Jan Lammersen van deze wereld, ik dacht dat hier de discussie juist wel gewaardeerd werd. Om het dan spijkers op laag water zoeken te noemen vind ik wat ver gaan. Ik hou graag alle optie's open tenzij onomstotelijk is bewezen dat het totaal geen factor is. En ja, tuurlijk kan Renault met die bagger die zij leveren geen enkele schuld bij Max leggen.

De discussie is prima, zeker direct na het uitvallen, maar -en daarom de nuance- ná het ruime mea culpa van Renault, is het míj geen discussie meer waard en is het voor mij klip en klaar dat Max níets aan te rekenen is.

Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 21:50:34
Citaat van: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )
de overtreding van Kimi was overduidelijk en objectief vast te stellen. Als voor het negeren van dubbel geel een stop and go penalty staat dan is de straf 100% terecht. Massa kreeg er een dag eerder een gridstraf voor. Over hoogte van straffen kun je altijd discussiëren, over de overtreding zelf lijkt me in het geval van Kimi geen twijfel mogelijk.

Sluit ik me volledig bij aan.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Arthur op 29 augustus 2017 - 22:40:26
En verder is de situatie zoals die is. Accepteer de huidige situatie en ga door waar je mee bezig was. Het blijft een gemotoriseerde sport. Volgend seizoen hopen op beter. Andere opties zijn er niet [tenzij Bottas terzijde geschoven wordt, maar dan is de vraag hoelang Mercedes nog de beste blijft] dus blijf zitten waar je zit.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 22:53:30
Citaat van: Sabai op 29 augustus 2017 - 18:57:24
Ik moest wel lachen toen ik las dat de succes fans naar het uitvallen direct naar huis gingen om dan maar niet in de file te hoeven staan  ;D . Echte autosport fans dus  ;)

Nee. Max-fans. Dat gebeurt al jaren bij welke sport dan ook. Max heeft de Formule 1 écht een boost gegeven. Mensen die tot voor kort niet eens wisten dat de Ferrari rood was zijn nu specialisten van het eerste uur en reizen Max overal achterna. Lopen in Red Bull shirts, dragen Max baseballcaps, hun auto volgeplakt met Red Bull-stickers en maken mensen die de autosport al 30 jaar volgen uit voor 'nepfan' omdat zij niet meedoen met de gekte. Hilarisch!
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 29 augustus 2017 - 23:00:12
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 21:58:56
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:38:42
Citaat van: Mickey op 29 augustus 2017 - 17:27:29
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 17:12:15
Nogmaals ik zeg niet dat het zo is, maar ik snap niet dat sommigen die optie zomaar van tafel vegen.

Ik voel me enigszins aangesproken. Die optie veeg ik niet zomaar van tafel, het simpele feit dat Renault publiekelijk excuses maakt aan RBR, Max én zijn fans, ligt daaraan voor mij ten grondslag. Max wordt hiermee door de producent van de motor impliciet volledig vrijgepleit. Doorgaan met mitsen en maaren en 'wat nou als hij' is na dit openlijke excuus van Renault spijkers op laag water zoeken.
ik had het eigenlijk meer over de Jan Lammersen van deze wereld, ik dacht dat hier de discussie juist wel gewaardeerd werd. Om het dan spijkers op laag water zoeken te noemen vind ik wat ver gaan. Ik hou graag alle optie's open tenzij onomstotelijk is bewezen dat het totaal geen factor is. En ja, tuurlijk kan Renault met die bagger die zij leveren geen enkele schuld bij Max leggen.

De discussie is prima, zeker direct na het uitvallen, maar -en daarom de nuance- ná het ruime mea culpa van Renault, is het míj geen discussie meer waard en is het voor mij klip en klaar dat Max níets aan te rekenen is.
dat het de fout van Renault is staat buiten kijf, dus de verontschuldigingen zijn niet meer dan logisch. Max treft zeker geen blaam, maar dat wil niet zeggen dat zijn rijstijl geen invloed heeft. Als ik een tuinstoel koop die zegt dat ie tot 100 kg belastbaar is en ik zak er met mijn 90 kilo doorheen, dan is dat ook de fout van de producent. Toch is de kans dat iemand van 50 kg er doorheen was gezakt een stuk kleiner. Het gaat mij dus ook niet om de schuldvraag, wat mij betreft is het 100% de fout van Renault, maar waarom het bij Max vaker gebeurd dan bij Daniel. Het kan puur toeval zijn, maar er kan ook een andere verklaring zijn. Voor Renault zelf is dat wellicht ook nog een raadsel, dus hun mea culpa betekend zeker niet dat de discussie gesloten is.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 23:11:15
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 23:00:12
dat het de fout van Renault is staat buiten kijf, dus de verontschuldigingen zijn niet meer dan logisch. Max treft zeker geen blaam, maar dat wil niet zeggen dat zijn rijstijl geen invloed heeft. Als ik een tuinstoel koop die zegt dat ie tot 100 kg belastbaar is en ik zak er met mijn 90 kilo doorheen, dan is dat ook de fout van de producent. Toch is de kans dat iemand van 50 kg er doorheen was gezakt een stuk kleiner. Het gaat mij dus ook niet om de schuldvraag, wat mij betreft is het 100% de fout van Renault, maar waarom het bij Max vaker gebeurd dan bij Daniel. Het kan puur toeval zijn, maar er kan ook een andere verklaring zijn. Voor Renault zelf is dat wellicht ook nog een raadsel, dus hun mea culpa betekend zeker niet dat de discussie gesloten is.

Alleen is de Renault een tuinstoel die verkleurt. Dat staat los van de belastbaarheid. Een bougie is geen slijtageonderdeel. Je kunt niet bougiebesparend rijden. Dat ding doet het of niet. Datzelfde geldt voor de accu die stukgaat.

-edit-

Ging iets mis met quoten.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 29 augustus 2017 - 23:14:48
Citaat van: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )

Ik heb de race vanaf mijn vakantieadres gekeken en daarna hier met een half oog. Waren wel wat dingen die ik wilde terugzien, zoals het onderonsje tussen de Force India-rijders. Naar wat ik heb gezien vond ik de straf voor Kimi terecht. Hij negeert een gele-vlag-situatie en lift niet. Zijn argument dat het gevaar geweken is vind ik kant noch wal raken. Sinds wanneer kunnen rijders daar zelf een waardeoordeel over geven? Verder heb ik de sanctie voor Force India gemist klaarblijkelijk. Checo heeft een afkorting genomen, had profijt en is bestraft. Terecht lijkt mij. En het contact tussen de heren is onbestraft gebleven. Ook terecht. Checo stuurt naar de ideale lijn. Niet netjes want hij weet dat Ocon er zit en hoort sportieve ruimte te bieden maar Ocon kan ook besluiten te liften. Beiden laten hun bolide staan met contact -en tranen- als gevolg.

En ja ik zie ook dat er mensen zijn die in de gordijnen hangen en de actie van Checo met een verwijtend vingertje afkeuren en zeuren om een straf. Ik niet. Ik ben misschien niet helemaal objectief want ben niet zo van het bestraffen van rijders. Soms moet je de boel de boel laten en ruimte laten om mens te zijn en een fout te maken. Ik kan enorm genieten van rijders die tot aan het gaatje gaan en. Vuurwerk. Ik erger mij veel meer aan een Bottas die met een hyper supersonische Mercedes rechtop zit te slapen en niet verder komt dan P5. Dan ben je echt een lambal. Geef mij maar de Perezjes en Oconnetjes. En dat de fans in de vlekken schieten: het zij zo.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 30 augustus 2017 - 00:38:22
Citaat van: Wings op 29 augustus 2017 - 23:11:15
Citaat van: Tuesday op 29 augustus 2017 - 23:00:12
dat het de fout van Renault is staat buiten kijf, dus de verontschuldigingen zijn niet meer dan logisch. Max treft zeker geen blaam, maar dat wil niet zeggen dat zijn rijstijl geen invloed heeft. Als ik een tuinstoel koop die zegt dat ie tot 100 kg belastbaar is en ik zak er met mijn 90 kilo doorheen, dan is dat ook de fout van de producent. Toch is de kans dat iemand van 50 kg er doorheen was gezakt een stuk kleiner. Het gaat mij dus ook niet om de schuldvraag, wat mij betreft is het 100% de fout van Renault, maar waarom het bij Max vaker gebeurd dan bij Daniel. Het kan puur toeval zijn, maar er kan ook een andere verklaring zijn. Voor Renault zelf is dat wellicht ook nog een raadsel, dus hun mea culpa betekend zeker niet dat de discussie gesloten is.

Alleen is de Renault een tuinstoel die verkleurt. Dat staat los van de belastbaarheid. Een bougie is geen slijtageonderdeel. Je kunt niet bougiebesparend rijden. Dat ding doet het of niet. Datzelfde geldt voor de accu die stukgaat.
er zullen ook ongetwijfeld op zichzelf staande gevallen zijn, maar het gaat nu ff om de hele reeks, niet alleen om afgelopen zondag. Het gaat overigens niet alleen om slijtage, maar een onderdeel kan ook loschieten of beschadigen door bv te hard over de kerbs te gaan om maar iets te noemen. De Honda sloeg afgelopen weekend zelfs al op hol door een slipstream. Met die rommel die Renault en Honda produceren lijkt wat dat betreft eigenlijk niets te gek.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 30 augustus 2017 - 08:37:00
Een bougie of accu kan niet zomaar losschieten. De snelheid waarmee een auto door de bocht gaat mag geen invloed hebben en als dat wel invloed heeft -oliedruk dat wegvalt- is dat een ontwerpfout.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 30 augustus 2017 - 09:55:43
Citaat van: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )
Ik sta volledig achter de uitgedeelde straffen. Als ik door rood rij en word aangehouden door de politie, kom ik ook niet weg met 'ik had ingeschat dat het niet gevaarlijk was'.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Jensen89 op 30 augustus 2017 - 11:31:27
Citaat van: Matthijs op 30 augustus 2017 - 09:55:43
Citaat van: Van Wijk op 29 augustus 2017 - 20:01:06
Mag ik jullie oprechte visie inzake de straf die Kimi kreeg en de sancties die Force India kreeg ?
Zelf snap ik niets van de uitgedeelde straffen. ( ik ben reuze benieuwd naar Wings zijn visie :) )
Ik sta volledig achter de uitgedeelde straffen. Als ik door rood rij en word aangehouden door de politie, kom ik ook niet weg met 'ik had ingeschat dat het niet gevaarlijk was'.
Eens, Marshalls stonden ook gewoon voor de vangrail en Raikkonen kon echt niet inschatten of het gevaarlijk was of niet. Meer dan terechte straf.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 30 augustus 2017 - 12:09:07
Ik denk dat Kimi door op de situatie te focussen gewoon compleet het dubbel geel gemist heeft. Schat hem namelijk net iets intelligenter in dan bewust onder dubbel geel plankgas doorrijden. Achteraf vervolgens de beslissing betwisten is een wat kansloze poging om onder een straf uit te komen.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 30 augustus 2017 - 13:07:02
Citaat van: Mickey op 30 augustus 2017 - 12:09:07
Ik denk dat Kimi door op de situatie te focussen gewoon compleet het dubbel geel gemist heeft. Schat hem namelijk net iets intelligenter in dan bewust onder dubbel geel plankgas doorrijden. Achteraf vervolgens de beslissing betwisten is een wat kansloze poging om onder een straf uit te komen.
Kan zeker, maar het is een slecht teken als coureurs het dubbelgeel niet opmerken. Zelfde met Massa, die reed ook te hard onder dubbel geel en kreeg een straf. Legt vervolgens de schuld bij het team die aangaf dat het maar enkel geel was. Maar die marshalls staan toch op een plek dat je niet alleen het dubbel geel ziet, maar ook de tijd hebt om er nog op te reageren?
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 30 augustus 2017 - 13:17:55
Citaat van: Mickey op 30 augustus 2017 - 12:09:07
Ik denk dat Kimi door op de situatie te focussen gewoon compleet het dubbel geel gemist heeft.

Dat zou een zeer kwalijke zaak zijn. Zie Bianchi.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 30 augustus 2017 - 13:33:07
Mja, maar bewust het risico op een straf nemen is toch ook dom? In de herhaling zag je volgens mij ergens bij het opkomen Kemmel Straight de digitale dubbele vlag flikkeren. Ik zag nergens fysiek geel, maar misschien heb ik dat gemist. Zou me dus kunnen voorstellen dat je het over het hoofd ziet, zeker als je in de verte rechtsvoor een auto veilig gesteld ziet staan en je daarop focust.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: robbert op 30 augustus 2017 - 15:45:27
Citaat van: Mickey op 30 augustus 2017 - 12:09:07
Ik denk dat Kimi door op de situatie te focussen gewoon compleet het dubbel geel gemist heeft. Schat hem namelijk net iets intelligenter in dan bewust onder dubbel geel plankgas doorrijden. Achteraf vervolgens de beslissing betwisten is een wat kansloze poging om onder een straf uit te komen.

ja en achteraf nog zeggen dat het niet gevaarlijk was. Geel=gevaar= gas loslaten. Zeker terechte straf, en raikkonen moet daarvoor niet janken, hij moet maar opletten en niet zoiets doms doen
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 30 augustus 2017 - 15:56:35
Citaat van: Wings op 30 augustus 2017 - 08:37:00
Een bougie of accu kan niet zomaar losschieten. De snelheid waarmee een auto door de bocht gaat mag geen invloed hebben en als dat wel invloed heeft -oliedruk dat wegvalt- is dat een ontwerpfout.
als het niet zomaar kan, wat is er dan gebeurd?
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 30 augustus 2017 - 15:59:50
Aanhakend; is de oorzaak nou al bekend? Ik las ergens dat ze een bougie losdraaiden, er weer in draaiden en toen startte de auto weer gewoon. Dus niet eens het vervangen van een bougie, geen softwareprobleem. Klinkt mij als een gevalletje bougie handvast monteren en vergeten na te trekken. Zou het zoiets knulligs zijn?
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Sabai op 30 augustus 2017 - 16:14:05
Citaat van: Mickey op 30 augustus 2017 - 15:59:50
Aanhakend; is de oorzaak nou al bekend? Ik las ergens dat ze een bougie losdraaiden, er weer in draaiden en toen startte de auto weer gewoon. Dus niet eens het vervangen van een bougie, geen softwareprobleem. Klinkt mij als een gevalletje bougie handvast monteren en vergeten na te trekken. Zou het zoiets knulligs zijn?


Het was toch een defecte sensor in de 4e cilinder? Dat schrijven ze in auto und sport
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 30 augustus 2017 - 17:37:34
Citaat van: Tuesday op 30 augustus 2017 - 15:56:35
Citaat van: Wings op 30 augustus 2017 - 08:37:00
Een bougie of accu kan niet zomaar losschieten. De snelheid waarmee een auto door de bocht gaat mag geen invloed hebben en als dat wel invloed heeft -oliedruk dat wegvalt- is dat een ontwerpfout.
als het niet zomaar kan, wat is er dan gebeurd?

Het materiaal gaat stuk. Een bougie kan gewoon stuk gaan. De motor komt dan in een noodloop.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 30 augustus 2017 - 17:41:24
Overigens (grappig zijsprongetje) heeft de 1600 16V Renault-motor -2000/2005- ook last van ontstekingsproblemen. De penbobines gaan vaak stuk waarna de motor in een noodloop beland. Kennelijk niet het sterkste punt van de Fransen. :P
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 30 augustus 2017 - 17:43:01
Citaat van: Sabai op 30 augustus 2017 - 16:14:05
Citaat van: Mickey op 30 augustus 2017 - 15:59:50
Aanhakend; is de oorzaak nou al bekend? Ik las ergens dat ze een bougie losdraaiden, er weer in draaiden en toen startte de auto weer gewoon. Dus niet eens het vervangen van een bougie, geen softwareprobleem. Klinkt mij als een gevalletje bougie handvast monteren en vergeten na te trekken. Zou het zoiets knulligs zijn?


Het was toch een defecte sensor in de 4e cilinder? Dat schrijven ze in auto und sport

Bougie. Renault-motoren schijnen daar vaker problemen mee te hebben.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Sabai op 30 augustus 2017 - 18:49:23
Citaat van: Wings op 30 augustus 2017 - 17:43:01
Citaat van: Sabai op 30 augustus 2017 - 16:14:05
Citaat van: Mickey op 30 augustus 2017 - 15:59:50
Aanhakend; is de oorzaak nou al bekend? Ik las ergens dat ze een bougie losdraaiden, er weer in draaiden en toen startte de auto weer gewoon. Dus niet eens het vervangen van een bougie, geen softwareprobleem. Klinkt mij als een gevalletje bougie handvast monteren en vergeten na te trekken. Zou het zoiets knulligs zijn?


Het was toch een defecte sensor in de 4e cilinder? Dat schrijven ze in auto und sport

Bougie. Renault-motoren schijnen daar vaker problemen mee te hebben.

Het is toch belachelijk dat dit nu al een paar keer is gebeurt, Zo ingenieus is een bougie nou niet lijkt mij.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 30 augustus 2017 - 18:53:28
Citaat van: Wings op 30 augustus 2017 - 17:37:34
Citaat van: Tuesday op 30 augustus 2017 - 15:56:35
Citaat van: Wings op 30 augustus 2017 - 08:37:00
Een bougie of accu kan niet zomaar losschieten. De snelheid waarmee een auto door de bocht gaat mag geen invloed hebben en als dat wel invloed heeft -oliedruk dat wegvalt- is dat een ontwerpfout.
als het niet zomaar kan, wat is er dan gebeurd?

Het materiaal gaat stuk. Een bougie kan gewoon stuk gaan. De motor komt dan in een noodloop.
maar dat gebeurd wel vrijwel altijd onder belasting, niet zo maar. Als de auto stilstaat en er zit niemand aan gaat er doorgaans weinig kapot
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 30 augustus 2017 - 22:39:07
Maar een rijder heeft er geen invloed op. Je kunt niet bougie- accubesparend rijden.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 30 augustus 2017 - 22:45:38
Citaat van: Sabai op 30 augustus 2017 - 18:49:23
Het is toch belachelijk dat dit nu al een paar keer is gebeurt, Zo ingenieus is een bougie nou niet lijkt mij.

Het kan velerlei oorzaken hebben. Ook externe factoren als temperatuur en volgens mij zelfs aantasting door additieven in de brandstof. Ik ben het eens dat het een probleem is die opgelost kan worden zonder dat een compleet nieuwe motor gebouwd wordt. Wat rest is waarom het probleem zich voornamelijk bij Max voordoet. Het is geen slijtageonderdeel. 
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 30 augustus 2017 - 23:06:13
Citaat van: Wings op 30 augustus 2017 - 22:39:07
Maar een rijder heeft er geen invloed op. Je kunt niet bougie- accubesparend rijden.
dat is dus de vraag. In principe houdt geen coureur daar rekening mee natuurlijk, maar het kan wel dat een bepaalde rijstijl eerder bepaalde problemen blootlegt dan een andere. Die Red Bull is gewoon een zeer kwetsbare auto. Ricciardo reed m in Australië in de bandenstapels, niet eens zo hard, maar vervolgens doemde het ene naar het andere probleem op. Max had een serie kleine incidentjes in de trainingen en kwalificaties in Oostenrijk en vervolgens komt de RBR amper van de startgrid. Baku enigzins vergelijkbaar. Het zou allemaal niet mogen kunnen, maar ik sluit niet uit dat er bepaalde onduidelijke triggers zijn voor de problemen bij Red Bull en Renault.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 30 augustus 2017 - 23:39:57
Als dat de vraag is, is het antwoord makkelijk: Neen. Dat een accu of bougie het begeeft is niet te wijten aan Max. De problemen waarmee hij op dit ogenblik te maken heeft, heeft hij geen invloed op. Dat roept Red Bull, dat roept Renault, wat wil je nog meer? Als je het van hen niet aanneemt kan ik je ook niet overtuigen.

Wat mij betreft is de vraag dan ook tweeledig. Heeft hij invloed op de problemen waarmee hij nu dealt én heeft hij invloed op technische malheur in het algemeen? Dat laatste wordt namelijk tegengesproken door mannen als Coronel en Mol en waag ik te betwijfelen. Al denk ik Coronel en Mol algemene vragen betrekken op de actualiteit en daarom wat kort door de bocht antwoorden.

Maar goed, het is niet mijn verantwoordelijkheid om een antwoord goed te formuleren. Zoals het er nu 'staat' plaats ik daar mijn vraagtekens bij. Ik denk dat een agressievere opstelling de levensduur van slijtageonderdelen wel negatief beïnvloedt.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 31 augustus 2017 - 01:30:52
Citaat van: Wings op 30 augustus 2017 - 23:39:57
Als dat de vraag is, is het antwoord makkelijk: Neen. Dat een accu of bougie het begeeft is niet te wijten aan Max. De problemen waarmee hij op dit ogenblik te maken heeft, heeft hij geen invloed op. Dat roept Red Bull, dat roept Renault, wat wil je nog meer? Als je het van hen niet aanneemt kan ik je ook niet overtuigen.
Red Bull en met name Renault nemen uiteraard de schuld op zich want het is hoe dan ook hun fout. Dat een bepaalde rijstijl in bepaalde gevallen misschien een trigger kan zijn heb ik ze niet horen bespreken. Zou ook wel een beetje een afgang zijn als je zoiets moet toegeven. En nogmaals, ik zeg niet dat het zo is, ik heb alleen moeite met mensen die het zonder meer uitsluiten. E zullen ongetwijfeld gevallen zijn waar ie helemaal niks aan kan doen, misschien alle gevallen wel, maar het is wel heel veel en dan mag je best de vraag stellen of de kwetsbaarheden van Red Bull en Renault bij de ene rijstijl misschien wel sneller naar boven komen dan bij de ander. Maar goed, blijkbaar mogen dat soort dingen alleen maar als het om Rosberg en Hamilton gaat.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 31 augustus 2017 - 06:42:36
Waarom nou zo'n verongelijkt slot? We zitten hier toch niet op Facebook?
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Robbert65 op 31 augustus 2017 - 13:44:34
Citaat van: Mickey op 31 augustus 2017 - 06:42:36
Waarom nou zo'n verongelijkt slot? We zitten hier toch niet op Facebook?
Valt toch wel mee? zo verongelijkt klinkt het niet.

Het is een lastig thema, omdat we enerzijds van alle stakeholders te horen krijgen dat het niet rijstijlbepaald is die problemen, anderzijds zien we een gigagat tussen het puntentotal van Ricciardo en dat van Verstappen.
Daar gaan ook mijn wenkbrauwen van omhoog. Ik dacht tot aan de GP van België: het is pech en het hoort bij de sport. Maar afgelopen zondag (om 10 voor half drie denk ik?) merkte ik, dat ik verongelijkt ging denken. Ik heb de race natuurlijk afgezien, maar mijn lief en ik waren wel bezig met het uitvallen van Verstappen. Rationeel zeg ik: het hoort erbij, mijn gevoel zegt: wie zit hier nondedju met de voeten van Verstappen te spelen? Waar zit het verschil tussen auto en / of team van Ricciardo en die van Verstappen? Wat is hier loos?

Dus ik snap de discussie goed, rationeel sta ik naast Wings, emotioneel naast allen die zich op de kop krabben en zeggen: dit kán geen toeval meer zijn? toch? Of toch...
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 31 augustus 2017 - 15:09:27
Ik snap Tuesday wel. Jarenlang is er een discussie geweest over of Rosberg minder agressief met zijn materiaal omgaat dan Hamilton en dat daardoor Hamilton meer technische problemen had (en daardoor mogelijk een titel misliep). Goed voorbeeld was ook Canada 2014 waarbij beide Mercedesrijders met vergelijkbare technische problemen kampten en alleen Rosberg de finish haalde. Deze discussie verliep altijd vrij rustig in mijn ogen.

Nu gaat de discussie over Verstappen en is het allang niet meer rustig. Ik vind het hier wel meevallen, maar Verstappen zegt zelf dat iedereen die zich afvraagt of zijn uitvallen mogelijk met zijn rijstijl te maken heeft 'helemaal geen verstand heeft van Formule 1'. Dat vind ik nogal aanvallend en destructief.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: robbert op 31 augustus 2017 - 15:52:40
Citaat van: Matthijs op 31 augustus 2017 - 15:09:27
Ik snap Tuesday wel. Jarenlang is er een discussie geweest over of Rosberg minder agressief met zijn materiaal omgaat dan Hamilton en dat daardoor Hamilton meer technische problemen had (en daardoor mogelijk een titel misliep). Goed voorbeeld was ook Canada 2014 waarbij beide Mercedesrijders met vergelijkbare technische problemen kampten en alleen Rosberg de finish haalde. Deze discussie verliep altijd vrij rustig in mijn ogen.

Nu gaat de discussie over Verstappen en is het allang niet meer rustig. Ik vind het hier wel meevallen, maar Verstappen zegt zelf dat iedereen die zich afvraagt of zijn uitvallen mogelijk met zijn rijstijl te maken heeft 'helemaal geen verstand heeft van Formule 1'. Dat vind ik nogal aanvallend en destructief.

tuurlijk kan verstappen daar niks aan doen. Zijn team en Renault moet maar maken dat hun materiaal heel blijft. Dus dat wil ook zeggen dat de problemen bij mclaren de schuld van de piloten zijn? Dat is formule 1. Men kan pech hebben. Hoe jammer het ook is
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Mickey op 31 augustus 2017 - 15:53:35
Citaat van: Matthijs op 31 augustus 2017 - 15:09:27
Ik snap Tuesday wel. Jarenlang is er een discussie geweest over of Rosberg minder agressief met zijn materiaal omgaat dan Hamilton en dat daardoor Hamilton meer technische problemen had (en daardoor mogelijk een titel misliep). Goed voorbeeld was ook Canada 2014 waarbij beide Mercedesrijders met vergelijkbare technische problemen kampten en alleen Rosberg de finish haalde. Deze discussie verliep altijd vrij rustig in mijn ogen.

Nu gaat de discussie over Verstappen en is het allang niet meer rustig. Ik vind het hier wel meevallen, maar Verstappen zegt zelf dat iedereen die zich afvraagt of zijn uitvallen mogelijk met zijn rijstijl te maken heeft 'helemaal geen verstand heeft van Formule 1'. Dat vind ik nogal aanvallend en destructief.

Verstappen is een testosterongevulde coureur van negentien, geen perswoordvoerder en geen manager. Misschien zijn de verwachtingen van zijn uitdrukkingsvaardigheid niet helemaal realistisch.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Tuesday op 01 september 2017 - 19:37:40
Citaat van: Tuesday op 28 augustus 2017 - 17:52:23
Citaat van: gloudiesaurus op 28 augustus 2017 - 17:11:31
En over uitvallen van Max, denk dat het vooral pech is.
In Italië wordt hij door de motorpenalty ook kansloos, Renault kan daar sowiezo al niet tegen het Ferrari en Mercedes- geweld op.
Renault komt dit jaar ook niet meer met grote updates dus ben bang dat er aan de situatie bij Red Bull dit jaar weinig meer veranderd.
Max staat alleen met de MGU-H op 4, met alle andere PU elementen waaronder de ICE staat ie op 3 of minder. Gridstraffen vanwege de motor in Italië liggen dus niet direct voor de hand. Ricciardo staat met de ICE, Turbo en mgu-h wel op scherp, grote kans dat die wel (bewust) straffen gaat incasseren.
blijkbaar heeft Max in België toch al een 4e ICE in gebruik genomen waardoor hij daarmee ook op scherp staat. Dit weekend dan meteen nummer 5 maar in de pool brengen is dan wel zo verstandig. Hopelijk kan ie met deze 2 nieuwe motoren het einde van het seizoen halen. Zou moeten kunnen, maar met Renault weet je het nooit.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 02 september 2017 - 09:21:57
Citaat van: Matthijs op 31 augustus 2017 - 15:09:27
Ik snap Tuesday wel. Jarenlang is er een discussie geweest over of Rosberg minder agressief met zijn materiaal omgaat dan Hamilton en dat daardoor Hamilton meer technische problemen had (en daardoor mogelijk een titel misliep). Goed voorbeeld was ook Canada 2014 waarbij beide Mercedesrijders met vergelijkbare technische problemen kampten en alleen Rosberg de finish haalde. Deze discussie verliep altijd vrij rustig in mijn ogen.

De Hamilton-discussies verliepen lang niet altijd rustig hoor. ;) Ik kan me nog herinneren dat bij ieder contact met een andere rijder en / of straf de Hamilton-brigade er als de kippen bij was om de ander de schuld te geven en de straf 'onterecht gegeven' te verklaren. En verder was Canada ook anders en helder:

Hamilton en Rosberg krijgen beiden een remprobleem. In het boordradiocontact met Hamilton zegt Mercedes dat Rosberg 'the same problem' heeft. Even later spint Lewis er af terwijl Nico uitrijdt en -ik dacht- tweede werd. Lauda zei direct na de race in een interview dat Nico beter met zijn materiaal omgaat en slimmer met problemen. In tegenstelling tot de problemen van Max nu. Daarvan wordt beweerd dat zowel Red Bull als Max daar geen invloed op hebben.

Wat ik zie gebeuren is dat de specialisten bij Ziggo-sport dat anders wereldkundig maken dan Renault en Red Bull dat mogelijk bedoelen. Bij Ziggo-sport wordt namelijk stug beweerd dat een coureur zijn materiaal niet kán stuk rijden. En dat vind ik wat kort door de bocht geredeneerd en dat is ook niet wat Renault en Red Bull bedoelen. Ik vind het dus eveneens een valide vraag of Ziggo-sport het hier bij het juiste eind heeft. Niet zozeer gekeken naar de problemen die zich nu voordoen maar wel de invloed op de levensduur van slijtageonderdelen.

CitaatNu gaat de discussie over Verstappen en is het allang niet meer rustig. Ik vind het hier wel meevallen, maar Verstappen zegt zelf dat iedereen die zich afvraagt of zijn uitvallen mogelijk met zijn rijstijl te maken heeft 'helemaal geen verstand heeft van Formule 1'. Dat vind ik nogal aanvallend en destructief.

Hoge bomen vangen veel wind. Bij Schumacher was dat net zo.
Wat betreft Max, ik heb dat niet meegekregen -maar geloof je- en het is zeker niet gepast maar we moeten niet vergeten dat Max nog een jonge hond is die hunkert naar succes. Red Bull heeft een winter lang gedaan alsof zij heer en meester zijn in de aerodynamische vertaling van nieuwe regels en Mercedes Red Bull moet vrezen. Met Ferrari werd geen eens rekening gehouden. Na de eerste testweek, nog voordat het seizoen start, weet Max dat hij qua snelheid kansloos is voor succes. Die frustratie wordt groter als de elektronica de Nederlander voortdurend in de steek laat. Red Bull en Renault hebben daar verschillende keren hun excuses voor aangeboden. Horner heeft meer dan eens uitgelegd wat misgaat. Als mensen vervolgens blijven prikken en naar Max wijzen kan ik mij voorstellen dat er een moment komt dat hij denk 'sodemieter nu eens op' en zich dan uitdrukt op een manier wat niet zo handig is.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Wings op 02 september 2017 - 09:23:18
Citaat van: Mickey op 31 augustus 2017 - 15:53:35
Verstappen is een testosterongevulde coureur van negentien, geen perswoordvoerder en geen manager. Misschien zijn de verwachtingen van zijn uitdrukkingsvaardigheid niet helemaal realistisch.

Helemaal mee eens.
Titel: Re: Belgian GP, the aftermath
Bericht door: Matthijs op 02 september 2017 - 13:42:35
Goeie reactie Wings, thanks