Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - 3phasE

#1
Sabai,

Ik geloof ook best dat er toekomst zit in waterstof (in combinatie met een elektrische aandrijving), ik denk alleen niet dat dit toegepast gaat worden in FE.
Wellicht in de lange afstandsracerij (WEC)?
#2
Sabai: "Daar ligt juist de uitdaging om dit zo te ontwikkelen dat dit wel toepasbaar word."

Volgens mij ligt de focus bij de grote fabrikanten vooral op het doorontwikkelen van de EV.
Wist jij bijvoorbeeld dat BMW op dit moment werkt aan een systeem waarmee ze binnen 6 minuten een accu kunnen opladen?
#3
Sphinx: "Geen beste race voor Frijns helaas, lang vastgezeten achter Di Grassi en na diens uitvallen in de muur gedrukt door Sims"

Inderdaad jammer voor Frijns.
Verder een amusante race met een spannende slotfase.
JEV nu aan de leiding van het kampioenschap én een eerste podium voor Massa.
#4
Jozef: "Daarom rijdt de FE op Mickey Mouse-baantjes"

Tja, ik denk dat je FE hiermee echt een beetje tekort doet.
Waar de gemiddelde F1 race slaapverwekkend saai is staat bijna iedere e-prix bol van het spektakel.

P.s. de e-prix van Monaco begint zometeen. Veel plezier ; )
#5
Tuesday: "en jij verwacht dat ze in 5 jaar de F1 van de troon gaan stoten. Dan moet de ontwikkeling toch echt wel in enorme stroomversnelling komen."

En dat is precies wat er nu aan het gebeuren is; de EV heeft de wind in de zeilen, de ontwikkeling is in een enorme stroomversnelling geraakt.
Alle grote fabrikanten zijn inmiddels actief in FE omdat zij weten dat dit de toekomst heeft.

Het is ook niet voor niets dat Mercedes de stekker uit het DTM project heeft getrokken. En het is slechts een kwestie van tijd voordat ze zich ook terugtrekken uit de F1.
De verbrandingsmotor is klaar, rijp voor het museum en fabrikanten zien in dat het zinloos is om hier nog heel veel in te investeren.
Vandaar mijn stelling; Formule 1 is op sterven na dood...
#6
Jozef: "Dat is de draai die de organisatie eraan geeft, ja. De realiteit is echter dat als ze auto's zouden moeten ontwerpen voor echte circuits, het een beschamend boeltje zou zijn"

Dat is maar een deel van het volledige antwoord. De GEN2-auto is wel degelijk ontworpen om op stratencircuits te racen. En niet persé omdat dat moet, maar omdat het kan. Door allerlei wetgeving (uitstoot schadelijke gassen, geluidsoverlast) is het voor F1 onmogelijk om in stadscentra te racen. Noodgedwongen bevinden circuitparken zich dan ook ver buiten het centrum. FE maakt het mogelijk (zero emission) om races in stadscentra te organiseren. En nogmaals: Waarom zou je ergens achteraf op een stoffig circuit willen racen als het ook in hartje Parijs kan?

En wat de specs betreft: vergeet niet dat  F1 (de verbrandingsmotor) er 100 jaar over gedaan heeft om te komen waar het nu is. FE is nog maar net begonnen en heeft met de GEN2-auto al enorme vooruitgang geboekt. De batterijcapaciteit is verdubbeld  (geen wagenwissel meer nodig) en qua vermogen en topsnelheid is er een progressie van 20 á 25% geboekt! Als ze deze ontwikkeling kunnen doorzetten belooft dat heel wat voor de GEN3-auto...
#7
Jozef: "Als het over vijf jaar een serieuze klasse is in plaats van een gimmick, dan zou het al heel mooi zijn"

250 kW en een topsnelheid van 280km/uur (door het centrum van een stad als New York!) zou ik geen gimmick durven noemen.

Jozef : "omdat ze op een echt circuit toch niks te zoeken hebben"

Dat klopt. Deze auto's zijn ontworpen om op stratencircuits te racen.

Jozef: "dat FE over vijf jaar de belangrijkste autosportklasse zal zijn, is toch compleet onrealistisch"

Zeker niet. Je merkt aan alles dat de evolutie van de EV in een enorme stroomversnelling is geraakt. Alle grote fabrikanten staan te popelen om deel te nemen aan het FE-kampioenschap. Mercedes heeft het DTM project geschrapt om deel te gaan nemen aan FE en Porsche is om dezelfde reden gestopt met de lange afstandsracerij (WEC). Ook brengen al deze fabrikanten volledig elektrische modellen op de markt en is de verkoop van volledig elektrische auto's in ons land dit jaar verdubbeld ten opzichte van het vorige jaar. De EV heeft de wind in de zeilen als je het mij vraagt.
#8
Robbert65: "De toekomst is Waterstof."

Serieus?
Waarom denk je dat alle grote autofabrikanten staat te trappelen om deel te nemen aan het Formule E-kampioenschap?
Omdat waterstof de toekomst heeft?

Overigens wil ik best geloven dat er toekomst zit in waterstof, maar dan wel in combinatie met een elektrische aandrijving.
De verbrandingsmotor is echt rijp voor het museum.
#9
Nee, waarom vergelijken?
FE is gewoon iets heel anders.
Deze auto's zijn ontworpen om op stratencircuits te racen.
En waarom zou je uberhaupt nog op "gewone" circuits willen racen als dit in het hartje van Parijs of Londen kan?

En denk je eens in; fabrikanten als Porsche, Mercedes, Jaguar en BMW in één en hetzelfde kampioenschap?
Nogmaals; F1 is op sterven na dood....

#10
We moeten FE niet willen vergelijken met F1, want die vergelijking gaat simpelweg niet op.
FE is streetracing in het hart van iconische steden als Rome, New York en Parijs, stratencircuits dus.
En met 280km/uur door het centrum van Parijs is niet echt iets voor dinkytoy's lijkt me!
Formule 1 auto's halen in Monaco ook geen snelheden van boven de 300 km/uur tenslotte.

En vergeet niet; de GEN2 FE-racer is er qua snelheid en vermogen zo'n 20 á 25% op vooruit gegaan ten opzichte van de GEN1-auto. Een enorme progressie in amper vijf jaar lijkt me.

Denk je eens in waar we over vijf jaar zijn ; )
#11
Tuurlijk, het zijn enorm vernuftige motoren (of powerunits eigenlijk), maar het blijft in de basis toch technologie uit de 20ste eeuw.
Bovendien zijn de F1 races momenteel niet om aan te zien. De dominantie van Mercedes is enorm en dat maakt het voorspelbaar en saai om naar te kijken.
FE daarentegen is spannend tot het eind en totaal onvoorspelbaar.
Mooi element is ook dat de straatraces plaatsvinden in stadscentra van iconische steden als Rome, Parijs en New York.
En onder druk van milieuwetgeving en een veranderende moraal is de evolutie van de EV in een enorme stroomversnelling aan het raken. Vijf jaar is volgens mij echt niet overdreven.
#12
Kennelijk   ::)
#13
De verbrandingsmotor is op sterven na dood, en daarmee ook de formule 1.
Het is ook niet voor niets dat alle fabrikanten staan te trappelen om deel te nemen aan de formule E.

Nog een jaar of vijf en dan is dit de koningsklasse van de autosport  ;)
#14
Vandaag liet ie zich een beetje van zijn vervelende kant zien als je het mij vraagt, ik vond het een beetje een naar mannetje vandaag eerlijk gezegd.
En als je dan zoveel sneller bent....ga er dan gewoon voorbij!
Niet bepaald sympathiek al met al, maar laten we het maar op de leeftijd gooien ;)
#15
Wat zien die Renault's er gaaf uit!
Ik ben benieuwd hoe ze het morgen in de race gaan doen.
Ook die RB's met die matte lak zien er cool uit.
Hopelijk hebben ze ook behoorlijk wat pk's gewonnen t.o.v vorig seizoen...