Vanaf 3 januari is het weer zover, de Dakar rally gaat wederom Zuid Amerika onveilig maken. Door het ongewone weer heeft Chili besloten dit jaar over te slaan, waardoor de rally door maar twee landen trekt: Argentinië en Bolivia. Vanuit Buenos Aires gaat het via o.a. Termas de Rio Hondo en Jujuy naar Unuyi, en vandaar uit via o.a. Salta, Belèn en San Juan naar Rosario. In Jujuy, Unuyi en Belèn worden tevens lokale etappes gereden zodat de kilometrage die in Chili gemaakt zou zijn wordt gecompenseerd. Wat het parcours betreft zullen er dit jaar veel minder duinen te bewonderen zijn, en meer rallypaden.
Bij de motoren is er dit jaar geen nummer 1 plaat. Marc Coma is met pensioen gegaan en de organisatie heeft daarom besloten nummer 1 niet beschikbaar te stellen. KTM kreeg nog een terugslag te verwerken, want beoogd kopman Sam Sunderland brak zijn dijbeen in de Merzouga-rally en heeft besloten niet te starten. Toby Price is daarmee ineens de kopman voor de Oostenrijkers, met steun van Matthias Walkner en Jordi Viladoms. Eigenlijk een beetje de situatie van de US Postal ploeg toen Lance Armstrong voor het eerst (toen nog vrijwillig) met pensioen ging en drie "kroonprinsen" om zijn troon liet vechten. Laten we hopen dat het niet zo afloopt als in het wielrennen.
Honda is opnieuw grootste uitdager. Paolo Gonçalves heeft nu nummer 2, maar eigenlijk is Joan "Bang Bang" Barreda de kopman. De twee krijgen ondersteuning van Michael Metge (aangetrokken van Yamaha), Paolo Ceci (vorig jaar privateer) en nieuwkomer Richie Brabec. Yamaha zet op Helder Rodrigues, overgekomen van Honda. De Portugees krijgt Xavier de Soultrait en Alessandro Botturi als teamgenoten mee. Frans Verhoeven is er na lang wikken en wegen ook weer bij. De man uit Poppel leek vorig jaar de helm aan de wilgen te hangen, maar besloot na een minder verlopen rally dat hij een beter slot verdiend had en probeert het op zijn 49e nog een keer op een door Yamaha Nederland gefinancierde motor. Robert van Pelt komt dit jaar op een Husqvarna in actie en hoopt het beter te doen dan vorig jaar toen hij met uitdrogingsverschijnselen uit moest vallen.
Bij de Quads is het een kwestie van Zuid-Amerika tegen de rest. Vorig jaar bewees een koppige Poolse egel dat de Zuid-Amerikaanse hazen te kloppen waren door constant te rijden ipv snel, daar dit jaar krijgt Rafal Sonic als titelverdediger een hele zware dobber. Naast Ignazio Casale wachten er nog twee voormalige winnaars op hem: de broers Marcos en Alejandro Patronelli. Beide gaucho's namen in 2015 pauze, maar hebben zich genoeg opgeladen om weer een poging te wagen. Verder zijn ook local hero's Jeremias Gonzales Ferioli, Nelson Sanabria, Walter Nosiglia en Sebastian Palma weer van de partij. Op Nosiglia na rijdt iedereen op hetzelfde merk quad, Yamaha. Voor Nederland is het Maxxis team weer in de rally met oude bekende Mohammed Abu-Issa en Kees Koolen en er is versterking van Bas Nijen-Twilhaar, die in tegenstelling tot zijn stalgenoten geen Honda, maar een CamAm quad gebruikt.
Bij de auto's lijkt het opnieuw een strijd tussen Mini en Toyota te worden met Peugeot en Renault als outsiders. Nasser Al Attiyah krijgt als we de privateers die van de XRaid service gebruik maken mee tellen gezelschap van maar liefst elf Mini X Raids. De ASO heeft al eerder verordend dat de wagens een ander restrictor moeten krijgen om de "Armee" een beetje in te perken, maar de Mini's gaan bijna niet stuk, terwijl de Toyota's op snelheid wel beter waren. Al-Attiyah komt in Mikko Hirvonen een bekend gezicht uit de WRC tegen, de Fin krijgt in Michel Perrin ook een topnavigator naast zich. Ook Erik van Loon is weer in een prive-Mini onderweg.
Toyota kiest dit jaar voor een officieel team dat de naam Gazoo Racing South Africa krijgt, terwijl de Overdrive Toyota's wel ondersteuning krijgen. Giniel de Villliers vormt samen Yazeed Al Rahji en Leeroy Poulter de fabriekstak, Bernard ten Brink, Ronan Chabot en WRC rijder Martin Prokop zijn de prive-tak. Peugeot kiest voor een vierfrontenaanval: Stephane Peterhansel, Carlos Sainz, Cyril Despres en WRC legende Sebastien Loeb, die zelfs zijn eigen navigator Daniel Elena ter beschikking heeft. De campagne van PSA in het WTCC (eigenlijk opgezet om een totaal Franse overwinning te krijgen met Loeb of Yvan Muller) verliep niet zoals gewenst en daarom werd Loeb vroeger dan hijzelf had verwacht reeds van Citroen naar Peugeot overgeheveld, al zullen de bazen bij Citroen volhouden dat alles volgens plan is verlopen. Renault heeft nadat Emiliano Spataro twee jaar de kastanjes uit het vuur mocht halen in een door Renault South America geprepareerde Duster nu een officiëlere rol genomen en zet naast Spataro buggyveteraan Christian Lavielle neer.
Tegen die armada's lijkt de entree van Robby Gordon haast discreet: de Amerikaan viel de afgelopen jaren vooral op met showmanship naast de baan en losse stagewins, maar gaf toe dat de vele kleine problemen hem vorig jaar veel teveel tijd kostten. Nu heeft hij (hopelijk) zijn Gordini beter op orde en als we de nieuwsberichten mogen geloven heeft hij versterking in de persoon van Sheldon Creed. De 18-jarige kampioen in de door Gordon opgestarte Super Stadium Truck klasse zou aan de start verschijnen met voormalig motorrijder Jonah Street naast zich, maar hij duikt voorlopig niet op de entrylist op. Naast Ten Brinke en Van Loon voor de prestaties kijken we natuurlijk naar hoe het Tom en Tim Coronel nu weer vergaat. Vorig jaar werd Tom's razende reportage eerder een docu over een trip door de hel met veel nachtelijke uren sleutelen, pech en zelfs diskwalificatie. Tim viel zelfs na stage 2 al uit. Hopelijk vergaat het de broers dit jaar beter.
Bij de trucks kon het wel eens interessant worden dit jaar. Gerard de Rooy sloeg al vroeg in het seizoen een mooie slag door nota bene Ales Loprais in zijn team te halen, waardoor twee beroemde Dakar-families die vroeger elkaars concurrenten waren in Afrika (Vader Jan de Rooy en oom Karel Loprais) ineens bondgenoten werden. Loprais mocht tevens zijn sponsor Instaforex en MAN-machinist Bernard der Kinderen meenemen. Tweede coup was het aantrekken van Federico Villagra, die vorig jaar nog in de auto categorie in een Ford startte. Ook Ton van Genugten is bij het team gehaald als vliegende brigade, na een mooi optreden vorig jaar in de oude Daf van De Rooy. Helaas overleed begin 2015 Jurgen Damen, De Rooy's navigator van de laatste jaren na een crash tijdens een rally in Qatar, dus zit nu Moises Torrallardona naast De Rooy in de cabine
Kamaz heeft dit jaar ook een Torpedo truck geprepareerd, de reden is de successen die De Rooy en Loprais de vorige jaren afzonderlijk hadden met dit ontwerp. De nieuwe Torpedo is een beetje een allegaartje: de cabine is van een Mercedes Zestros, de motor van Caterpillar en het 4326-onderstel bouwt Kamaz nog steeds zelf. Liebherr levert intussen nog motoren voor de waterdragers die nog in de voorstuurtrucks starten en werkt aan een motor voor 2017 die in de Torpedo moet komen.
MAN heeft na het weggaan van Loprais de derde MAN overgedaan aan Marcel Huigevoort, de copiloot van Peter vd Bosch, die nu "voor zichzelf begint". Peter Versluis en Hans Stacey besturen de andere twee MAN's. Een grote sprong voorwaarts is er ook hier van Renault. Martin vd Brink had in de door MKR gebouwde Renault K520 een rally die als leerjaar beschouwd werd, en lijkt in het tweede jaar een podiumklant te kunnen worden. In de Libya-rally viel de Harskamper in leidende positie uit, maar in Marokko klopte hij Loprais en De Rooy. Pascal de Baar bestuurt opnieuw de tweede truck. Tatra hoopt een dergelijke sprong te maken en zet twee teams in Arthur Ardavikus' Bonver team met ook trucks voor Tomas Vratny en Albert Llovera, en het Buggyra team van Martin Kolomy en Jaroslav Valtr. Llovera is overigens een voormalig skieër die na een ongeluk een dwarslaesie opliep en sindsdien in rallys en rallyraids actief is. De man uit Andorra maakt zijn debuut als truckchauffeur dit jaar. In de armada BNT'ers (bekende Nederlandse truckers) viel me vooral Maurik vd Heuvel op die een Scania Torpedo zijn debuut laat maken, bij de Vlamingen zien we vooral veel bekende navigatoren en machinisten (Serge Bruynkens bij MAN, Charly Gotlib bij Tatra).