Er is dit seizoen een hoop gepraat over veranderingen en de toekomst in de F1. Sinds de V12's en V10's via V8en naar V6 motoren met turbo en enkele uitlaat verworden zijn, alles dat vroeger mankrachtig bediend werd door elektronica beheerst wordt (drive by wire, break by wire, TC) en er geen vrije bandenkeus is, er tijdens de race niet meer getankt wordt en de heren rijders een stuk braver lijken te zijn dan pak 'm beet twintig jaar terug, sinds dat allemaal gebeurd is, lopen de bezoekersaantallen en de kijkcijfers terug. De laatste jaren gaat dat harder.
Daar moet duidelijk wat aan gebeuren hoor, ik mis geluid en ik mis pit, peper in de reed van F1.
Lees ik Ecclestone: er moeten dingen veranderen. De teams moeten dit, de rijders moeten dat (dat verhaal over de Duitse spelers in het veld, Vettel, Rosberg, Wolff, dat die heren bij het Duitse publiek onvoldoende zouden aanspreken en dat daardoor de Duitse Grandprix niet doorgaat), we gaan weer tanken, er moet een bandenleverancier bij, twee uitlaten, eentje om de turbo heen voor het geluid, noem maar op, er moet van alles.
Maar meneer Ecclestone had misschien niet al die televisiestations het vel over de neus moeten halen om zijn vermogen van ruim drie miljard euro nog verder uit te bouwen, waardoor F1 achter het kastje kwam in heul veul landen, had misschien de organisatoren van de Grandprix, vooral die in Europa, als partners en stakeholders in plaats van cash cows moeten zien, zodat het wél betaalbaar was geweest voor Francorchamps drie jaar geleden, wél betaalbaar zou zijn voor Hockenheim of Nürburg volgende maand.
Wie drie miljard aan topsport verdiend heeft begrijpt niets van sport. Je kunt nu de regels wel veranderen, maar het probleem zit niet bij de regels.
Daar moet duidelijk wat aan gebeuren hoor, ik mis geluid en ik mis pit, peper in de reed van F1.
Lees ik Ecclestone: er moeten dingen veranderen. De teams moeten dit, de rijders moeten dat (dat verhaal over de Duitse spelers in het veld, Vettel, Rosberg, Wolff, dat die heren bij het Duitse publiek onvoldoende zouden aanspreken en dat daardoor de Duitse Grandprix niet doorgaat), we gaan weer tanken, er moet een bandenleverancier bij, twee uitlaten, eentje om de turbo heen voor het geluid, noem maar op, er moet van alles.
Maar meneer Ecclestone had misschien niet al die televisiestations het vel over de neus moeten halen om zijn vermogen van ruim drie miljard euro nog verder uit te bouwen, waardoor F1 achter het kastje kwam in heul veul landen, had misschien de organisatoren van de Grandprix, vooral die in Europa, als partners en stakeholders in plaats van cash cows moeten zien, zodat het wél betaalbaar was geweest voor Francorchamps drie jaar geleden, wél betaalbaar zou zijn voor Hockenheim of Nürburg volgende maand.
Wie drie miljard aan topsport verdiend heeft begrijpt niets van sport. Je kunt nu de regels wel veranderen, maar het probleem zit niet bij de regels.