Menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen Menu

Berichten - Breaktest

#1
Uitslag Gok de Pole [7] - GP Monaco 2024           
1 - (246 punten) = Breaktest           
2 - (238 punten) = Sphinx           
3 - (#VALUE! punten) = BMW.WilliamsF1           
4 - (194 punten) = FolkertE           
5 - (193 punten) = Robbert65           
6 - (190 punten) = Mickey           
           
           
Tussenstand kampioenschap 2024           
1 - (1989 punten) = Breaktest           
2 - (1844 punten) = Mickey           
3 - (1732 punten) = Robbert65           
4 - (#VALUE! punten) = BMW.WilliamsF1           
5 - (1652 punten) = Sphinx           
6 - (1405 punten) = FolkertE           
7 - (576 punten) = PoleHawk           
#3
Okee...
Toch, voor vermaak geeft ik F2 een 9 en F1 een 51/2
#4
Formule 1 forum / Re: Voorspellingen 2024
Gisteren om 15:12:10
Magnussen eerste coureur die wegens te veel strafpunten een race gaat missen.
#5
Wat een toprace van F2. wat een actie (alleen de eerste twee ronden tientallen positiewisselingen) en wat een drama (niet in de laatste plaats voor Verschoor).
In dat licht kun je nu al stellen dat het hoofdprogramma een wanvertoning gaat worden. F1-auto's zijn mastodonten, olifanten in de porceleinkast, veel te groot voor dit soort circuits.
Van een afstand gezien is F2 vaak leuker dan F1. Meer actie, meer duw- en trekwerk, meer blunders, spannender kampioenschap. Als common sense de leidraad was, en niet de massieve kracht van de media, die uiteindelijk bepalen wat jij geacht word leuk te vinden, zou F1 als bijprogramma van F2 gepresenteerd moeten worden.

Elders constateerde ik al dat F3 vergelijkbaar is met F1 in de jaren 70, voor F2 zal het dicht op de jaren 90 zitten.
#6
Formule 1 forum / Re: Voorspellingen 2024
Gisteren om 09:57:44
De ultieme dominatie is duidelijk voorbij (gelukkig maar), maar hij slaat heus wel weer terug. Het lijkt vooral een streetcircuit probleem te zijn.
#7
Grappig: F3 is op Monaco sneller dan alle F1's voor 1980.
#8
Citaat van: Mickey op 24 mei 2024 - 17:52:16Gaan we nou allemaal ernaast zitten?
Van alle naastzitters voel ik me voorlopig het meest comfortabel. Kennelijk zijn de weersomstandigheden nogal gunstig. Laten we hopen dat dat morgen ook het geval is. 
#9
The wall of champions is een grand prix naar voren gehaald.
#10
Andere Autosport / Re: René Lammers
24 mei 2024 - 14:55:51
foutje
#11
Andere Autosport / Re: René Lammers
24 mei 2024 - 14:55:01
.
#12
Citaat van: Mickey op 24 mei 2024 - 12:41:12Voorspel mee:

Norris duikt de muur in in de qwali.

Tijdens de race minstens twee safety cars.

Er gaat een coureur op het podium komen die niemand verwacht.


Ik val opnieuw in slaap tijdens de race.
Tsunoda driver of the day.
En ook de hijskraan eert Senna.
#13
1:10.818
#14
Andere Autosport / Re: René Lammers
23 mei 2024 - 15:34:10
Heb nog even gekeken wat 'mega'talent Lammers bij zijn debuut heeft gedaan (U weet wel, de knaap die Ferrari als opleidingsteam afwees - maar niet heus; het was andersom).

En omdat de vergelijkingen met dat andere megatalent niet van de lucht zijn, doen wij vrolijk mee, waarom niet? Allebei een racende vader, allebei succesvol in karts en allebei de mogelijkheid om in de winter flink te oefenen voorafgaand aan het officiële debuut.
Maar de eerste verschilletjes zijn ook al zichtbaar: MV's kartprijzenkast was aanmerkelijk meer gevuld, daarnaast deed het megatalent het bij zijn winterseries een stuk beter dan het 'mega'talent, en sloeg ie F4 over en promoveerde direct naar F3 waar ie met 6 overwinningen uiteindelijk 3e werd.

Tot slot het debuut.
Welnu, de jonge hooibaal deed 't niet onverdienstelijk. Na het eerste raceweekend staat ie 11e (met een 6e, 8e en 11e plaats). Het megatalent noteerde destijds in zijn eerste raceweekend echter al een podiumplek (2e), naast een  5e positie en een DNF. 
'Niet onverdienstelijk' is dan ook een kwestie van perspectief. Zijn Teamgenoten (en mede-debutanten) bij MP Motorsports deden het een stuk beter. Lucas Fluxa gaat ondanks een DNF met twee zeges ruim aan de leiding en Maciej Gładysz ligt 4e (en die twee deden het ook bij de winterseries serieus beter).
Kortom, het is vooral MP Motorsport dat garen spint, maar daarbinnen beginnen de onderlinge verhoudingen zich al voorzichtig uit te kristalliseren.
#15
Formule 1 forum / Re: F1 Allerlei
23 mei 2024 - 14:45:12
Citaat van: Robbert65 op 23 mei 2024 - 11:41:37Volgens mij droogt de baan ook sneller zonder wheel covers dan met....
Maar je hebt ook GP's waarbij het maar blijft regenen en de baan helemaal niet opdroogt.
Anyway, ik wil graag terug naar wat nu eigenlijk het hoofdprobleem is: dat is uitstel of afgelasting van een GP-start vanwege de baancondities.
Maar als je dat heel slecht gaat vertalen in 'te veel opgeworpen spray', krijg je vanzelf dat men de verkeerde oplossingen najaagt. Het kernprobleem natuurlijk is dat de auto's van de baan glibberen, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Maar dat wordt niet veroorzaakt door gebrek aan zicht, maar door aquaplaning en gebrek aan grip bij het uit-accelereren.

Pas als men het probleem op de juiste manier formuleert, kan men gericht aan oplossingen werken. Dat zijn dus kennelijk geen wielcovers, maar waarschijnlijk ook geen betere regenband (die nog meer spray opwerpt).

Wat blijft er dan over?
Aquaplaning is feitelijk een mismatch tussen vraag en aanbod, ofwel tussen beschikbaar motorvermogen enerzijds en  wat wegdek en banden tezamen aankunnen anderzijds. Je moet die balans dus herstellen. En als je niks aan banden en wegdek kunt doen, moet het van het motorvermogen komen.
Kortom, de beste oplossing is: verplicht andere engine mapping, die helemaal is toegesneden een regenrace. Met een veel geleidelijker vermogenskromme en veel lagere top. Of de primitieve variant: gewoon een bougie eruit.
Alleen op die manier kun je een verregende GP toch door laten gaan.